abonnement Unibet Coolblue
pi_66274830
De situatie is als volgt...

ik ga nieuwe kozijnen laten plaatsen, twv dik 15.000 euro

Nu wil de kozijnenboer dat ik een aanbetaling doe (hij gaat namelijk die dingen op maat bestellen voor mij)

Het precieze bedrag weet ik nog niet maar ik gok dat dit ergens tussen de 10 en 30% van het totaal bedrag gaat zijn.

Een flink bedrag. De kozijnen boer is niet bij 1 of andere branche ver. aangesloten zover ik weet dus ben ik een beetje huiverig om dit zo maar te doen...normaal gesproken niet maar in deze tijden...
Overigens worden de kozijen over 6 weken geplaatst, maar goed ook in 6 wkn kan er veel gebeuren...

Kan ik het ook op een andere manier doen? Met bankgaranties of zo?
  vrijdag 20 februari 2009 @ 13:36:47 #2
4159 GI
Nee ik heet geen JOE
pi_66275004
Een aanbetaling is in deze tijden eerder een goed teken dan een slecht teken denk ik zo. Als je in deze tijden een dergelijke aankoop doet dan moet je inderdaad voorzichtig zijn maar je draagt ongeveer evenveel risico als de leverancier. Jij kan je in zes weken ook opeens van mening veranderen, hij dekt zijn kosten op deze manier meer.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 20 februari 2009 @ 13:38:06 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_66275051
Vind het eerlijk gezegt niet meer dan normaal.
Hij moet ook een smak geld investeren in jouw nieuwe kozijnen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_66275297
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 13:38 schreef Netsplitter het volgende:
Vind het eerlijk gezegt niet meer dan normaal.
Hij moet ook een smak geld investeren in jouw nieuwe kozijnen.
normaal gesproken doe ik er ook nooit moeilijk over..alleen nu in deze tijden zou ik het erg zuur vinden als ik er geld op verlies...

maar goed is er niet een andere constructie mogelijk??
pi_66275454
Is eventueel faisillement van de aannemer niet gedekt door een bouwgarantiefonds o.i.d.?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_66275710
Ik zou het niet doen. Als de kozijnen boer kredietwaardig is, dan kan hij waarschijnlijk gewoon die kozijnen op rekening bestellen. Je kan beter een aanbetaling doen op het moment dat hij ze al aan het plaatsen is.

Ik heb al genoeg horrorverhalen gehoord om bouwlui nooit meer te vertrouwen.
pi_66276418
niks van te voren betalen bij eerste zetting aanbetaling doen bij 2e zetting 2e betaling en ezv
pi_66276796
Roep maar tegen de kozijnenboer dat hij een leveringscontract kan opstellen met datgene wat je exact besteld + afgesproken hebt.

En dat je dat contract met bloed kunt komen ondertekenen, maar geen aanbetaling doet.

No way dat je 5000 euro gaat aanbetalen, met het risico dat de kozijnenboer failliet gaat, en achteraan de schuldeisers mag aansluiten.
pi_66277047
Waarom zou je nou opeens extra voorzichtig zijn? Dat die gast niet bij 'n branche vereniging zit vind ik altijd verdacht net als aanbetalingen, crisis of niet.

M.
Hallon!
pi_66277357
het is wel een normale gang van zake in principe... maar het zal voor jullie beiden een risico zijn idd...

zoals hierboven al gezegd werd.. is er niet een optie om het geld ergens ''vast'' te zetten zodat geen van jullie het kan pakken totdat er toestemming is ofzo..?
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_66277556
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 13:43 schreef tinny het volgende:

normaal gesproken doe ik er ook nooit moeilijk over..alleen nu in deze tijden zou ik het erg zuur vinden als ik er geld op verlies...
Waarom vind je het "in deze tijden" zuurder om geld te verliezen dan "in andere tijden"
pi_66277675
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 13:31 schreef tinny het volgende:
De situatie is als volgt...

ik ga nieuwe kozijnen laten plaatsen, twv dik 15.000 euro

Nu wil de kozijnenboer dat ik een aanbetaling doe (hij gaat namelijk die dingen op maat bestellen voor mij)

Het precieze bedrag weet ik nog niet maar ik gok dat dit ergens tussen de 10 en 30% van het totaal bedrag gaat zijn.

Een flink bedrag. De kozijnen boer is niet bij 1 of andere branche ver. aangesloten zover ik weet dus ben ik een beetje huiverig om dit zo maar te doen...normaal gesproken niet maar in deze tijden...
Overigens worden de kozijen over 6 weken geplaatst, maar goed ook in 6 wkn kan er veel gebeuren...

Kan ik het ook op een andere manier doen? Met bankgaranties of zo?
Was/is heel gebruikelijk als het om op maat gemaakte producten gaat, maar als het je niet lekker zit vraag je toch even bij de KvK wat bedrijfsgegevens op?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_66277688
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 14:38 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Waarom vind je het "in deze tijden" zuurder om geld te verliezen dan "in andere tijden"
nee dat klopt ook....
pi_66277882
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 14:41 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Was/is heel gebruikelijk als het om op maat gemaakte producten gaat, maar als het je niet lekker zit vraag je toch even bij de KvK wat bedrijfsgegevens op?
die zijn dan van maart 2008, toen zag de wereld er anders uit....

Heb inmiddels wel dit bedrijf door de database van de faktuur-verzekeraar van mijn werkgever gehaald en dat ging goed. Dus in theorie heeft het alles op orde (KvK bijgewertk en geen hangende surreances oid)
pi_66279755
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 14:41 schreef fruityloop het volgende:
Was/is heel gebruikelijk als het om op maat gemaakte producten gaat, maar als het je niet lekker zit vraag je toch even bij de KvK wat bedrijfsgegevens op?
Ja en daardoor gaan/gingen heel veel mensen het schip in. Als je een aanbetaling doet, dan neem je een risico. Als je een aanbetaling aan een bouwbedrijf doet, dan neem je een groot risico.

Denk maar eens aan al die mensen die bij megapool een aanbetaling hebben gedaan. had ook niemand aan zien komen.
pi_66279866
Zo zal de kozijnenboer ook denken. In deze moeilijke tijden is een aanbetaling nog belangrijker. Geen aanbetaling dan geen kozijnen.

Misschien dat een bankgarantie een optie is?
wat een drama toch....
pi_66280620
Als de leverancier zekerheid wil: bankgarantie.

Als de leverancier het geld nodig heeft om het materiaal te kunnen kopen: geen zaken doen met iemand met een liquiditeitsprobleem.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 16:25:19 #18
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_66282200
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 15:45 schreef Roy_T het volgende:
Als de leverancier zekerheid wil: bankgarantie.

Als de leverancier het geld nodig heeft om het materiaal te kunnen kopen: geen zaken doen met iemand met een liquiditeitsprobleem.
Onzin. Niet ieder bedirjf met een liquiditeitsprobleem is ongezond. Snelgroeiende bedrijven staan bekend om hun liquiditeitsprobolemen bv.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_66282301
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 16:25 schreef sanger het volgende:

Onzin. Niet ieder bedirjf met een liquiditeitsprobleem is ongezond. Snelgroeiende bedrijven staan bekend om hun liquiditeitsprobolemen bv.
Ik heb het niet over "ieder bedrijf", maar over een kozijnenboer. En als die mijn aanbetaling nodig heeft om zijn leverancier te kunnen betalen, dan doe ik er iig geen zaken mee.
pi_66282427
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 16:27 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Ik heb het niet over "ieder bedrijf", maar over een kozijnenboer. En als die mijn aanbetaling nodig heeft om zijn leverancier te kunnen betalen, dan doe ik er iig geen zaken mee.
Je gelooft toch niet serieus dat zo'n kozijnenboer van elke klant de kozijnen 6 weken lang kan voorfinancieren?

Gewoon 10% vooruitbetalen, niks mis mee.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 16:34:24 #21
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_66282531
Aanbetalingen zijn best gebruikelijk.
Branche verenigingen (CBW voor keukens bijvoorbeeld) houden vaak 15% aan.

Vertrouw je het niet, ga na of hij bij een (branche)vereniging is aangesloten is die garant staat voor het geval hij failliet gaat.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 16:37:03 #22
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_66282640
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 16:27 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Ik heb het niet over "ieder bedrijf", maar over een kozijnenboer. En als die mijn aanbetaling nodig heeft om zijn leverancier te kunnen betalen, dan doe ik er iig geen zaken mee.
Probeer dan maar eens een keuken te kopen.
Dat heeft niet zoveel te maken met het geld nodig hebben. Het is een soort garantie voor hem dan mensen de kozijnen ook afnemen. Het komt maar al te vaak voor dat mensen de op maat gemaakte artikelen annuleren.
Hij krijgt zijn geld niet, moet wel de leverancier betalen en zit bovendien opgescheept met een stel kozijnen waar hij niet mee kan.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 17:12:41 #23
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_66283890
Tegenwoordig zijn aanbetalingen in de bouw heel gebruikelijk, zeker aangezien veel opdrachtgevers ook failliet gaan, dan hebben ze tenminste de aanbetaling nog. Je kunt proberen te kijken of er misschien een bedrijf is dat geen aanbetaling verlangt. Anders zit je er waarschijnlijk aan vast.
Zo'n aanbetaling is gewoon het verminderen van risico ipv dat er gelijk liquiditeitsproblemen zijn .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_66283905
Niet doen. Bij mijn VVE is de kozijnleverancier failliet gegaan. Dan ben je al je centen kwijt
pi_66286045
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 16:37 schreef blaatertje het volgende:

[..]

Het komt maar al te vaak voor dat mensen de op maat gemaakte artikelen annuleren.
Hoe dan? Je tekent toch een contract en je zit er aan vast?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')