En alles met een AEX van 650 op de beurs gezet.quote:Op donderdag 26 februari 2009 18:06 schreef henkway het volgende:
[..]
Veel mensen hebben voor het jaar 2000 de hypotjheek op maximaal gezet
Als een garagebedrijf "Supercars" of een andere foute naam heeft kopen mensen er geen auto voor meer dan 3000,- omdat dat teveel risico is. Maar bij instellingen met namen als Easy-life en Palminvest stoppen we gerust een erfenis van 80.000....quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:43 schreef henkway het volgende:
[..]
Tenzij men is gaan beleggen op de beurs , Palminvest, Easylife, teakhout, storting op een IJslandse Bank of een aankoop van een woning in Spanje voor een maximale HRA in Nederland
grapjasquote:Op donderdag 26 februari 2009 19:09 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ontopic; Hier wordt toch redelijk wat bezichtigd momenteel. Met hier en daar een koop. Groot verschil met januari dat het gewoon opvalt. Ben alweer benieuwd naar de cijfers. Denk dat de maand februari toch nu wel een eens een voorzichtige daling kan laten zien.
Jij verwacht een stijging in februari?quote:
Daling van wat? Verkopen of prijs?quote:Op donderdag 26 februari 2009 19:09 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ontopic; Hier wordt toch redelijk wat bezichtigd momenteel. Met hier en daar een koop. Groot verschil met januari dat het gewoon opvalt. Ben alweer benieuwd naar de cijfers. Denk dat de maand februari toch nu wel een eens een voorzichtige daling kan laten zien.
quote:Op donderdag 26 februari 2009 19:09 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Hoe lang je er blijft zitten maakt zeker uit. Als je namelijk niet meer weggaat wat maakt een daling van huizenprijs dan nog uit?quote:Op donderdag 26 februari 2009 18:00 schreef LXIV het volgende:
Hoe lang je er blijft zitten maakt niet uit. Het gaat er eerder om wanneer je instapt.
Huren is geen weggegooid geld, want je krijgt er woongenot voor terug. En van jouw rentebetalingen aan de bank zie je ook niks terug. Het is geen aflossen! Het is nog steeds zo dat je maandlasten bij kopen hoger zijn dan bij huren (muv de Randstad misschien.) En alleen die paar tientjes die je misschien aan aflossing betaalt kun je ook sparen als je aan het huren bent.
Dat de daling van huizenprijzen beperkt zal blijven denk ik niet. Ik vind een daling van 30% in ieder geval niet beperkt. Op een huis van 3 ton is dat toch 1 ton. Bedenk je eens hoelang je van je inkomen moet sparen om dat bijeen te krijgen. Als je iedere werkdag 50 euro spaart (wat ik heel veel vind) dan heb je daar 10 jaar voor nodig!
In Engeland, waarvan de situatie nog het beste met die in Nederland te vergelijken is qua ruimtelijke ordeningsbeleid en kredietverstrekking, werd ook tot voor een jaar keihard geroepen dat de huizenprijzen niet omlaag konden. Allerlei redenen, vooral economische groei, schaarste en het feit dat de prijzen al twee decennia stegen, werden hiervoor aangehaald. Allemaal niet relevant in de huidige situatie.
Je moet zelf weten wat je doet. Maar als het kan is wachten toch de beste optie denk ik. Vooralsnog gaat het enkel nog slechter. En wanneer je samenlevingsexperiment niet gaat zoals gehoopt kun je toch beter 50.000 euro overwaarde hebben dan 50.000 euro schuld. Want dan kom je voorlopig helemaal niet meer aan de bak.
Het probleem momenteel is dat elke prijsontwikkeling waar wij hier mee komen zuiver hypothetisch is. De economie is de afgelopen maanden harder gedaald dan ooit tevoren. Dat is het enige wat we weten. Wat er in de toekomst gaat gebeuren kan niemand voorspellen.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 00:22 schreef ioko het volgende:
[..]
Dalingen van 30% zijn nog zuiver hypothetisch en zeer onwaarschijnlijk voor de randstad. Ik zeg niet dat de prijzen niet omlaag kunnen, alleen dat ik niet verwacht dat de prijzen van de huizen waar ik naar kijk verder dan 10% zullen dalen.
Het maakt wel degelijk uit voor je bestedingsruimte. Want of je nu wel of niet verkoopt, bij een hypotheek van 1 ton lager betaal je over de loop van die 20 jaar zo'n twee ton extra aan aflossing en rente. Dat is toch 10.000 euro per jaar die je anders fijn in je zak houdt.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 00:22 schreef ioko het volgende:
[..]
Hoe lang je er blijft zitten maakt zeker uit. Als je namelijk niet meer weggaat wat maakt een daling van huizenprijs dan nog uit?
Of je 20 jaar huurt of 20 jaar rente betaald en daarnaast aflost maakt wat mij betreft heel veel verschil. De huurprijzen hier in de buurt (inderdaad randstad, omgeving Utrecht/Amersfoort) zijn even hoog als een hypotheek voor een leuk huis. Dan heb ik liever woongenot en een opbouw van bezit/vermogen.
Dalingen van 30% zijn nog zuiver hypothetisch en zeer onwaarschijnlijk voor de randstad. Ik zeg niet dat de prijzen niet omlaag kunnen, alleen dat ik niet verwacht dat de prijzen van de huizen waar ik naar kijk verder dan 10% zullen dalen.
Je kunt je leven lang gaan zitten wachten, maar ik ben bereid nu een gecalculeerd risico te lopen.
Als je zo gaat denken moet je inderdaad niet kopen en lekker gaan huren, of wachten totdat je denkt dat je op de bodem van de prijs zit (en geloof me, er zijn genoeg mensen die dat hebben gedaan, en die konden lang wachten).quote:Op vrijdag 27 februari 2009 08:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het maakt wel degelijk uit voor je bestedingsruimte. Want of je nu wel of niet verkoopt, bij een hypotheek van 1 ton lager betaal je over de loop van die 20 jaar zo'n twee ton extra aan aflossing en rente. Dat is toch 10.000 euro per jaar die je anders fijn in je zak houdt.
geen last van. kan mijn brutobedrag makkelijk ophoestenquote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:45 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Ik hoorde vanmorgen op BNR dat de belastingdienst door een systeemfoutje de HRA niet automatisch heeft verlengd voor een flink aantal mensen. Ben benieuwd of dat nog gevolgen heeft.
Je kan het zonder problemen opnieuw aanvragen en dat schijnt redelijk goed te gaan. Maar ja, als je een tophypotheek hebt en de enige reden dat je die kan betalen is de HRA, ben je mooi genaaid nu.
Dan ben je eigenlijk sowieso genaaid ...quote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:45 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Je kan het zonder problemen opnieuw aanvragen en dat schijnt redelijk goed te gaan. Maar ja, als je een tophypotheek hebt en de enige reden dat je die kan betalen is de HRA, ben je mooi genaaid nu.
Klinkt alsof dat over de voorlopige teruggaaf gaat, niet over de HRA (hoewel HRA waarschijnlijk in 99% van de gevallen de enige reden is dat iemand recht heeft op VT). Als die fout al niet gecorrigeerd wordt door de belastingdienst, is het een kwestie van stomweg een nieuw VT formulier invullen en opsturen. In het ergste geval mis je een paar maanden van je teruggaaf, maar dat wordt hoe dan ook volgend jaar bij de aangifte over 2009 verrekend. Lijkt me sterk dat dit ook maar enig effect gaat hebben tenzij mensen echt zitten te slapen en niet opmerken dat hun maandelijkse VT niet wordt gestort.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:45 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Ik hoorde vanmorgen op BNR dat de belastingdienst door een systeemfoutje de HRA niet automatisch heeft verlengd voor een flink aantal mensen. Ben benieuwd of dat nog gevolgen heeft.
Zou de belastingdienst stiekem vooruitlopen op nog onaangekondigde maatregelen van het kabinet?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:45 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
De afgelopen 20 jaar ofzo bevonden we ons in een stijgende markt. Dan heeft afwachten inderdaad geen zin. Maar nu is het sentiment dus gekeerd.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 09:42 schreef ioko het volgende:
[..]
Als je zo gaat denken moet je inderdaad niet kopen en lekker gaan huren, of wachten totdat je denkt dat je op de bodem van de prijs zit (en geloof me, er zijn genoeg mensen die dat hebben gedaan, en die konden lang wachten).
Je rekent nu met 30%, een ton minder. Dat is nogal een aanname. In mijn voorbeeld zou met een huis van 3 ton 30 duizend euro 'verliezen', en over een looptijd van 30 jaar is dat verlies zo weer verdwenen.
Alsof het beperken van de HRA zal gaan gelden voor de huidige hypotheken. Dat geld dan alleen voor de nieuwe hypotheken. M.a.w een overgangsperiode van 30 jaar.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:21 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Zou de belastingdienst stiekem vooruitlopen op nog onaangekondigde maatregelen van het kabinet?
De nieuwe regels omtrent overdrachtsbelasting zal voor alle hypotheken en eigenaars gelden, de aanpassing van een aftrek bv 33% zal ook voor alle hypotheken gelden.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:13 schreef HarryP het volgende:
[..]
Alsof het beperken van de HRA zal gaan gelden voor de huidige hypotheken. Dat geld dan alleen voor de nieuwe hypotheken. M.a.w een overgangsperiode van 30 jaar.
Dat verwacht ik ook.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:17 schreef henkway het volgende:
[..]
De nieuwe regels omtrent overdrachtsbelasing zal voor alle hypotheken en eigenaars gelden, de aanpassing van een aftrek bv 33% zal ook voor alle hypotheken gelden
Dat zou extreem onrechtvaardig zijn, want het verdeelt de bevolking dan in twee belastinggroepen, een oudere en een jongere generatie, waarbij de jongere levenslang in een hoger tarief zit dan de oudere.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:13 schreef HarryP het volgende:
[..]
Alsof het beperken van de HRA zal gaan gelden voor de huidige hypotheken. Dat geld dan alleen voor de nieuwe hypotheken. M.a.w een overgangsperiode van 30 jaar.
Om daar iets over te zeggen, moet je weten wat de rest van het blok gekost heeft. Het is de laatste woning in het blok die verkocht wordt. Wat heeft de rest gekocht en wanneer is die verkocht?quote:Op zaterdag 28 februari 2009 01:00 schreef henkway het volgende:
ligt het aan mij of wordt nieuwbouw nu snel goedkoper?
[..]
Inderdaad, zoals ik ook al aangaf, is het opnieuw aanvragen van de VT geen probleem. Maar dat houdt niet in dat mensen niet in de problemen kunnen komen. De belastingdienst is 1 van de meest traag werkende instanties hier in NL. Dat kan inhouden dat voor mensen in een top-hypotheek situatie in de problemen komen.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:18 schreef anboni het volgende:
[..]
Klinkt alsof dat over de voorlopige teruggaaf gaat, niet over de HRA (hoewel HRA waarschijnlijk in 99% van de gevallen de enige reden is dat iemand recht heeft op VT). Als die fout al niet gecorrigeerd wordt door de belastingdienst, is het een kwestie van stomweg een nieuw VT formulier invullen en opsturen. In het ergste geval mis je een paar maanden van je teruggaaf, maar dat wordt hoe dan ook volgend jaar bij de aangifte over 2009 verrekend. Lijkt me sterk dat dit ook maar enig effect gaat hebben tenzij mensen echt zitten te slapen en niet opmerken dat hun maandelijkse VT niet wordt gestort.
Volgens mij mag dat niet vanwege het gelijkheidsartikel in artikel 1 van de Grondwet.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:13 schreef HarryP het volgende:
Jahoor en de korting voor 65plussers op de belasting, in de bus, in het museum enz.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 10:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij mag dat niet vanwege het gelijkheidsartikel in artikel 1 van de Grondwet.Het scheidt namelijk een groep, praktisch gezien, permanent van een andere groep en zij worden dus niet als gelijken behandeld.
De kinderbijslag van kinderen voor 1987 was nog veeeel hoger, zoek maar eens op oude tabellen , en de kinderbijslag van baby was toen evenveel als van een kind van 20 (toen kreeg je kinderbijslag tot 27 jaar)quote:Op zaterdag 28 februari 2009 12:14 schreef LXIV het volgende:
Het kan gemakkelijk. Wat dacht je van de kinderbijslag die voor kinderen van voor 1995 drie keer hoger was? Of de eindloonregeling, de VUT, noem maar op. Als het erom gaat om kapitaal van de jeugd naar de babyboomers te trekken kent de wet geen grenzen.
Helemaal gelijk maar wat doe je eraan?quote:Op zaterdag 28 februari 2009 12:21 schreef LXIV het volgende:
Precies. Maar dat is niet afgeschaft, dat is afgeschaft voor de jongere generatie.
Ik snap ook niet dat die jongere generatie dat allemaal pikt. Uitgezogen worden om de een generatie van babyboomers in luxe te laten leven.
1. successierechten afschaffenquote:Ik snap ook niet dat die jongere generatie dat allemaal pikt. Uitgezogen worden om de een generatie van babyboomers in luxe te laten leven.
Goed punt, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met die groep weinig medelijden kan hebben. Top-hypotheek prima, maar zorg dan wel dat je genoeg geld op je spaarrekening hebt staan om een paar maanden lang een paar 100 euro extra maandlast op te vangen (of om een nieuwe auto te kopen als je oude totalloss raakt en je ervan afhankelijk bent voor je werk, etc)quote:Op zaterdag 28 februari 2009 09:27 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Inderdaad, zoals ik ook al aangaf, is het opnieuw aanvragen van de VT geen probleem. Maar dat houdt niet in dat mensen niet in de problemen kunnen komen. De belastingdienst is 1 van de meest traag werkende instanties hier in NL. Dat kan inhouden dat voor mensen in een top-hypotheek situatie in de problemen komen.
Da's ook waar. En als je al op vakantie ging, dan was het naar Vlieland of zo.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 13:35 schreef Goverman het volgende:
En aan de andere kant, mijn ouders (randje babyboom: omstreeks 1955 geboren) hadden niet op hun 28e een eigen huis, gingen niet met vakantie (laat staan drie keer per jaar) en namen wél verantwoordelijkheid richting de toekomst van Nederland (kinderen krijgen). En daar hoor ik verbazingwekkend veel vrienden, collega's etc. niet over...
Vind ik ook. Als je zo afhankelijk bent van je HRA, dat je die niet een paar maanden kan missen, dan heb je het echt niet goed gedaan.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 13:36 schreef anboni het volgende:
[..]
Goed punt, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met die groep weinig medelijden kan hebben. Top-hypotheek prima, maar zorg dan wel dat je genoeg geld op je spaarrekening hebt staan om een paar maanden lang een paar 100 euro extra maandlast op te vangen (of om een nieuwe auto te kopen als je oude totalloss raakt en je ervan afhankelijk bent voor je werk, etc)
En bedenk dat die kinderen ook een appeltje te schillen hebben met onze (?) generatie wanneer zij met die kleine groep moeten dokken voor de oude dag van de nu 30-ersquote:Op zaterdag 28 februari 2009 13:35 schreef Goverman het volgende:
[..]
1. successierechten afschaffen
2. notaris inhuren
3. euthanasie stimuleren
![]()
![]()
![]()
![]()
Maar goed, je doet er niet zoveel aan, de mensen die allerhande regelingen in stand willen houden zijn ook de mensen die momenteel de bestuurlijke en politieke elite vormen. En ook: deze groep is erg groot, waardoor er (logischerwijs) veel rekening wordt gehouden met deze groep. Dat klinkt voor de jongere generatie niet echt eerlijk (en dat is het wellicht ook niet), maar het is wel de realiteit.
En aan de andere kant, mijn ouders (randje babyboom: omstreeks 1955 geboren) hadden niet op hun 28e een eigen huis, gingen niet met vakantie (laat staan drie keer per jaar) en namen wél verantwoordelijkheid richting de toekomst van Nederland (kinderen krijgen). En daar hoor ik verbazingwekkend veel vrienden, collega's etc. niet over...
Momenteel zitten we (babyboomers en jonger) eigenlijk ook wel in een decadentiefase: we willen gadgets etc. en het liefst meer dan het jaar ervoor. Daarnaast willen we een eigen huis, vakantie en een partner. Maar kinderen krijgen? Nee, dat gaat ten koste van welvaart. Komen er uiteindelijk wel kinderen dan mag er geen stapje teruggaan in de eigen welvaart (t.b.v. de kinderen). Dus werken we allemaal knetterhard 5 dagen per week (kind naar de opvang, nog gesubsidieerd ook...) en zijn in het weekend moe. Kinderen lijken een luxeproduct i.p.v. noodzaak. Kinderen zijn onze belangrijkste natuurlijk hulpbronnen voor in de toekomst. Wie moet er anders onze potjes vervangen in de verzorginshuizen?
Mensen met een tophypotheek die een eigen auto hebben...quote:Op zaterdag 28 februari 2009 13:36 schreef anboni het volgende:
[..]
Goed punt, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met die groep weinig medelijden kan hebben. Top-hypotheek prima, maar zorg dan wel dat je genoeg geld op je spaarrekening hebt staan om een paar maanden lang een paar 100 euro extra maandlast op te vangen (of om een nieuwe auto te kopen als je oude totalloss raakt en je ervan afhankelijk bent voor je werk, etc)
En over 30 jaar is 30.000 een stuk minder als nu met het oog op inflatie etc....tenzij we keihard de deflatie in gaan natuurlijkquote:Op vrijdag 27 februari 2009 09:42 schreef ioko het volgende:
[..]
Als je zo gaat denken moet je inderdaad niet kopen en lekker gaan huren, of wachten totdat je denkt dat je op de bodem van de prijs zit (en geloof me, er zijn genoeg mensen die dat hebben gedaan, en die konden lang wachten).
Je rekent nu met 30%, een ton minder. Dat is nogal een aanname. In mijn voorbeeld zou met een huis van 3 ton 30 duizend euro 'verliezen', en over een looptijd van 30 jaar is dat verlies zo weer verdwenen.
Of we verdienen 50 euro per weekquote:Op zondag 1 maart 2009 02:06 schreef descon het volgende:
[..]
over 30 jaar betalen we 50 euro voor een biertje in de kroeg
quote:Op zaterdag 28 februari 2009 17:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Mensen met een tophypotheek die een eigen auto hebben...
Mee eens. En het is enkel voordelig voor de huizenmarkt als ze moeten verkopen. Die huizen komen dan tegen een lagere prijs op de marktquote:Op zaterdag 28 februari 2009 13:36 schreef anboni het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, maar het komt een beetje over alsof het nogal dom zou zijn om dan toch een eigen auto te hebben. Verklaar je eens nader Cpricia.quote:Op zondag 1 maart 2009 11:09 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Denk dat hij verwacht dat die mensen een lease-bak hebben.
Het is vooral voordelig voor de rijken want die krijgen tegen 52% terug, daarom heet het villasubsidiequote:Op zondag 1 maart 2009 11:15 schreef CWH het volgende:
Waarom zijn CDA en VVD zo tegen afschaffen van de HRA? Uiteraard omdat het stemmen oplevert, maar zit er ook nog een ideologie achter?
Mensen met een tophyp. die ook nog in het 52% belastingtarief vallen, hebben meestal wel een leaseauto voor de deur...en soms twee. Ik ga er van uit dat ze een riant salaris hebben met bijbehorend uitgavenpatroon. En daar hoort ook een riant spaarpotje bij. Als zij hun 13e maand of bonus uitgekeerd krijgen, is dat geld genoeg om een autootje te kopen, mochten ze dat willen.quote:Op zondag 1 maart 2009 11:18 schreef Mr.Talisker het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, maar het komt een beetje over alsof het nogal dom zou zijn om dan toch een eigen auto te hebben. Verklaar je eens nader Cpricia.
Gezien de vele regelingen in NL, kan dat oplopen tot een flink aantal jaren. Al naar gelang de situatie.quote:Op zondag 1 maart 2009 12:06 schreef capricia het volgende:
Toch vraag ik me af hoelang de gemiddelde Nederlander zou kunnen leven als ze geen inkomen meer hebben...in Amerika is dat gemiddeld 2 maanden. Daarna kunnen ze hun hyp/huur niet meer opbrengen. Geen idee of dat in NL beter is...
Hoe lang kun jij zonder inkomen je huidige leefstijl vasthouden?
Half jaartje ongeveer.quote:Op zondag 1 maart 2009 12:06 schreef capricia het volgende:
Toch vraag ik me af hoelang de gemiddelde Nederlander zou kunnen leven als ze geen inkomen meer hebben...in Amerika is dat gemiddeld 2 maanden. Daarna kunnen ze hun hyp/huur niet meer opbrengen. Geen idee of dat in NL beter is...
Ik ook ongeveer een half jaar, maar dan ben ik wel echt aan het interen op mijn spaargeld.quote:
Da's nogal logisch (ik dus ook). En na dat half jaar is het wel zo'n beetje op.quote:Op zondag 1 maart 2009 13:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ook ongeveer een half jaar, maar dan ben ik wel echt aan het interen op mijn spaargeld.
Daar moet je vaak wel even op wachten voordat ze uitkeren...bovendien wordt de lengte stevig ingekort. Straks is dat nog maar max een half jaar of zo.quote:Op zondag 1 maart 2009 13:57 schreef Lemmeb het volgende:
Ach, hier heb je altijd nog de WW. Overigens heb ik maar ¤450 per maand nodig om van te leven. All inclusive.
quote:Op zondag 1 maart 2009 12:06 schreef capricia het volgende:
quote:Op zondag 1 maart 2009 13:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ook ongeveer een half jaar, maar dan ben ik wel echt aan het interen op mijn spaargeld.
Een kantoorpand moet je niet kopen maar huren. Daar betaal je helemaal geen fluit voor de eerste 2 jaar.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:14 schreef adnansupernew het volgende:
Dat de huizenprijzen gaan dalen lijkt mij nu wel duidelijk. Heeft iemand ook enig idee hoe dat zit met kantoorpanden die de komende 6 maanden worden opgeleverd? Is er net als het kadaster ook iets daarvoor beschikbaar om de cijfers te zien?
En al diegenen die nu zitten te wachten op het dalen van de huizenprijzen, komen dan tot de conclusie dat ze het nog steeds niet kunnen betalen.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:30 schreef capricia het volgende:
De echte ellende begint pas als de rente gaat stijgen naar 8% of zo. Dan zullen er massa's mensen zijn die het niet meer op kunnen brengen.
En zeker als de HRA ook nog eens ingeperkt gaat worden.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:36 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En al diegenen die nu zitten te wachten op het dalen van de huizenprijzen, komen dan tot de conclusie dat ze het nog steeds niet kunnen betalen.
Yep. En helemaal als de HRA er aan gaat.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:36 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En al diegenen die nu zitten te wachten op het dalen van de huizenprijzen, komen dan tot de conclusie dat ze het nog steeds niet kunnen betalen.
Het geeft meer keuzevrijheid. Voor mijn werk moet ik vaak verhuizen, dus kopen is geen optie (vanwege de KK). Nu betaal ik wel een 52%'s tarief. Het zou veel gunstiger zijn wanneer de HRA werd afgeschaft en de belastingen daarmee verlaagd werden tot een 35%'s tarief. Of de overdrachtsbelasting ervan werd afgeschaft.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Yep. En helemaal als de HRA er aan gaat.
Ik begrijp dat gejuich van velen op Fok! dan ook niet dat de HRA beperkt moet worden.
Het gaat hun echt niet helpen om eerder een huis te kopen...
Op termijn moet de HRA toch echt aangepakt worden. Beste manier lijkt mij om 'm af te toppen op b.v. ¤ 350.000, gekoppeld aan een verlaging van de overdrachtsbelasting.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Yep. En helemaal als de HRA er aan gaat.
Ik begrijp dat gejuich van velen op Fok! dan ook niet dat de HRA beperkt moet worden.
Het gaat hun echt niet helpen om eerder een huis te kopen...
Hoe kom je erbij dat bij de afschaf van de HRA de belastingen verlaagd gaan worden?quote:Op zondag 1 maart 2009 14:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het geeft meer keuzevrijheid. Voor mijn werk moet ik vaak verhuizen, dus kopen is geen optie (vanwege de KK). Nu betaal ik wel een 52%'s tarief. Het zou veel gunstiger zijn wanneer de HRA werd afgeschaft en de belastingen daarmee verlaagd werden tot een 35%'s tarief. Of de overdrachtsbelasting ervan werd afgeschaft.
Nou, er is in ieder geval 16 miljard per jaar meer beschikbaar. Als het in goed onderwijs, ziektezorg etc gestoken wordt vind ik het ook prima.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat bij de afschaf van de HRA de belastingen verlaagd gaan worden?
Ik zie het gewoon als een verkapte verhoging van de belastingdruk...
Aan de belastingtarieven zal weinig gedaan worden. Als er tegelijkertijd ook belastingmaatregelen getroffen worden, dan zal het eerder zitten in het verlagen van de overdrachtsbelasting, of misschien zelfs de huurtoeslag (als huiseigenaren niet meer gecompenseerd wordt, waarom zou je dan huurders wel compenseren).quote:Op zondag 1 maart 2009 14:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat bij de afschaf van de HRA de belastingen verlaagd gaan worden?
Ik zie het gewoon als een verkapte verhoging van de belastingdruk...
Die 16 miljard gaat gewoon naar de ING/fortis en al dat soort bedrijven.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, er is in ieder geval 16 miljard per jaar meer beschikbaar. Als het in goed onderwijs, ziektezorg etc gestoken wordt vind ik het ook prima.
Maar nu word je als beter-verdienende min of meer gedwongen om een -te duur- koophuis te nemen. Anders ben je een dief van je eigen portomonee. Het gaat al snel om zo'n 6000 euro per jaar!
Dat moet natuurlijk wel gecompenseerd worden. Maar niet op grond van het feit of je wel of geen huis bezit.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Die 16 miljard gaat gewoon naar de ING/fortis en al dat soort bedrijven.
Blijft het punt dat het gewoon een verkapte verhoging van de belastingdruk is.
Geen idee wat de compensatie zal gaan worden. Ik ga er dus ook maar gewoon vanuit dat er NIET gecompenseerd wordt.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat moet natuurlijk wel gecompenseerd worden. Maar niet op grond van het feit of je wel of geen huis bezit.
Het moet niet, het is een politieke keuze. Maar het zou wel logisch zijn.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat moet natuurlijk wel gecompenseerd worden. Maar niet op grond van het feit of je wel of geen huis bezit.
Of je hebt >10 jaar geleden al een nog niet te duur huis gekocht ...quote:Op zondag 1 maart 2009 14:48 schreef LXIV het volgende:
Maar nu word je als beter-verdienende min of meer gedwongen om een -te duur- koophuis te nemen.
Stel dat ik nu een huis van 3 ton koop. Dan moet ik iedere 3 jaar 30K aan overdrachtsbelasting betalen. Dat is haast niet te doen, dan werk ik om te kunnen verhuizen!quote:Op zondag 1 maart 2009 14:53 schreef Doc het volgende:
[..]
Of je hebt >10 jaar geleden al een nog niet te duur huis gekocht ...
Idd. Daarom moet die dus opgeheven worden. Is ook goed voor de mobiliteitquote:Op zondag 1 maart 2009 14:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Stel dat ik nu een huis van 3 ton koop. Dan moet ik iedere 3 jaar 30K aan overdrachtsbelasting betalen. Dat is haast niet te doen, dan werk ik om te kunnen verhuizen!
Ik vind ook al jaren dat er meer goedkope woningen gebouwd moeten worden. Probleem is alleen dat het zowel voor gemeenten als projectontwikkelaars veel interessanter is om dure woningen te bouwen.quote:Als je de markt op zijn beloop laat is er toch maximale (keuze)vrijheid voor iedereen? Nu moet iedereen het liefst het hokje in waarin de politiek hem gedacht heeft. Sloebers in gesubsidieerde cooperatiewoningen (met huursubsidie) en de mensen met wat meer geld in hun koopwoningen met HRA. Voor de massa is dit wellicht prima, maar er zijn ook groepen voor wie het juist weer super-ongunstig werkt. Singles die wel redelijk verdienen maar geen "recht" hebben op een sociale woning en net te weinig verdienen voor een koophuis, mensen die mobiel moeten/willen zijn, noem maar op. Dat gedoe met woonvergunningen in A-dam is helemaal idioot.
Mensen die vaak voor hun werk ergens anders moeten wonen kunnen nu inderdaad beter niet kopen. Het is nu een beleid dat voor de meerderheid wel aardig uit komt maar voor andere groepen niet. Ik ben bang dat je dat je dat de prijs van de democratie kan noemen ...quote:Op zondag 1 maart 2009 14:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Stel dat ik nu een huis van 3 ton koop. Dan moet ik iedere 3 jaar 30K aan overdrachtsbelasting betalen. Dat is haast niet te doen, dan werk ik om te kunnen verhuizen!
Als je de markt op zijn beloop laat is er toch maximale (keuze)vrijheid voor iedereen? Nu moet iedereen het liefst het hokje in waarin de politiek hem gedacht heeft. Sloebers in gesubsidieerde cooperatiewoningen (met huursubsidie) en de mensen met wat meer geld in hun koopwoningen met HRA. Voor de massa is dit wellicht prima, maar er zijn ook groepen voor wie het juist weer super-ongunstig werkt. Singles die wel redelijk verdienen maar geen "recht" hebben op een sociale woning en net te weinig verdienen voor een koophuis, mensen die mobiel moeten/willen zijn, noem maar op. Dat gedoe met woonvergunningen in A-dam is helemaal idioot.
Die krapte openbaart zich denk ik eerder in het lang blijven zitten in huurwoningen waardoor de wachttijd voor goedkoop huren in sommige steden echt enorm hoog is.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:26 schreef Demophon het volgende:
...
5) Er is geen krapte op de Nederlandse woningmarkt; zie je daardoor massa's mensen onder bruggen slapen? Jongeren die tot in hun 30ste gedwongen bij hun ouders blijven leven omdat ze geen huis kunnen krijgen?
...
In Utrecht is de wachtlijst 8 jaar als je onder de 850 euro wil huren...quote:Op zondag 1 maart 2009 15:24 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Die krapte openbaart zich denk ik eerder in het lang blijven zitten in huurwoningen waardoor de wachttijd voor goedkoop huren in sommige steden echt enorm hoog is.
als dat zo is, gaan de prjzen de komende jaren sky high.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:26 schreef Demophon het volgende:
Ach, laat ik 'em hier ook maar plaatsen:
Nog eentje van Glenn Beck:
Hier wordt hier iets gezegd wat tevens essentieel betreffende de huizenbubbel in Nederland:
De onstilbare aanvoer van goedkoop krediet heeft de huizenbubbel doen ontstaan. Dit is ook zo herkenbaar voor Nederland!
1) De gemiddelde Nederlander heeft giga schulden, een van de hoogste van de OESO-landen.
2) Verreweg het grootste gedeelte van deze schulden zijn hypotheekschulden
3) Hypotheekschulden zijn ook schulden![]()
4) De schulden zijn ontstaan door jarenlang grote toevoer van goedkoop krediet van banken; gestimuleerd door de Nederlandse overheid
5) Er is geen krapte op de Nederlandse woningmarkt; zie je daardoor massa's mensen onder bruggen slapen? Jongeren die tot in hun 30ste gedwongen bij hun ouders blijven leven omdat ze geen huis kunnen krijgen?
6) En ook al zou er een krapte zijn; dit is niet de primaire oorzaak. De huizenprijzen zijn in Nederland zo hoog omdat jarenlange aanvoer van geld de prijzen zo heeft opgedreven. Dus de prijs van een product wordt niet primair bepaalt door de schaarste, maar of iemand het kan betalen (kijk maar naar Japan).
7) Resultaat: Grote groepen in Nederland met hoge schulden en met veel te dure en overgewaardeerde huizen.
8) Voorspelling: de molen van krediet aanvoer gaat veel langzamer draaien; de huizenprijzen donderen in elkaar.
?quote:Op zondag 1 maart 2009 14:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een kantoorpand moet je niet kopen maar huren. Daar betaal je helemaal geen fluit voor de eerste 2 jaar.
Jaartje of 3-4 denk ik. Flink wat spaargeld op de bank gezetquote:Op zondag 1 maart 2009 12:06 schreef capricia het volgende:
Oneindig lang. Desnoods ga ik een tijdje op straat leven, dat heb ik al eens eerder gedaan. Leven is gratis. Je moet alleen geen schulden hebben en niet te hoge eisen stellen.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:01 schreef capricia het volgende:
En in mijn hypothetische stelling gaat het erom hoelang je zonder steun zelf je broek op kunt houden...
quote:Op zondag 1 maart 2009 16:27 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Oneindig lang. Desnoods ga ik een tijdje op straat leven, dat heb ik al eens eerder gedaan. Leven is gratis. Je moet alleen geen schulden hebben en niet te hoge eisen stellen.
quote:Op zondag 1 maart 2009 12:06 schreef capricia het volgende:
Ja, dat zeg ik. Wat denk je dan dat m'n hudige levensstijl is? Ik leef al jaren bijnagratis en zet alles op de bank. Mij krijgen ze niet, ik doe niet mee aan die consumptiemaatschappij.quote:
Oh, wist niet dat je op de straat leefde...quote:Op zondag 1 maart 2009 16:31 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik. Wat denk je dan dat m'n hudige levensstijl is? Ik leef al jaren bijnagratis en zet alles op de bank. Mij krijgen ze niet, ik doe niet mee aan die consumptiemaatschappij.
Serieusquote:Op zondag 1 maart 2009 16:27 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Oneindig lang. Desnoods ga ik een tijdje op straat leven, dat heb ik al eens eerder gedaan. Leven is gratis. Je moet alleen geen schulden hebben en niet te hoge eisen stellen.
Jij bent niet bang voor de hyperinflatie?quote:Op zondag 1 maart 2009 16:06 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Jaartje of 3-4 denk ik. Flink wat spaargeld op de bank gezet
Och, ik heb het voor een groot deel toch al naar goud geconverteerd. En zoals ik al zei, ik heb helemaal geen geld nodig.quote:Op zondag 1 maart 2009 16:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh, wist niet dat je op de straat leefde...
Maar goed, dan hoop ik voor jou niet op een hoge inflatie...want dan ben je alles kwijt.
Ja, en dat kan ik iedereen aanraden. Goed voor je karakter. En nee, al die luxe waar je je nu mee omringt heb je echt niet nodig. Echt niet.quote:
Dus zoals de Amerikanen zeggen "you've got your ass covered"!quote:Op zondag 1 maart 2009 16:35 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Och, ik heb het voor een groot deel toch al naar goud geconverteerd. En zoals ik al zei, ik heb helemaal geen geld nodig.
Nee, 't is juist deflatie wat op gaat treden, net als in Japan enzo.quote:Op zondag 1 maart 2009 16:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Jij bent niet bang voor de hyperinflatie?
Dat is maar de vraag...en daarna superinflatie zeker?quote:Op zondag 1 maart 2009 16:38 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Nee, 't is juist deflatie wat op gaat treden, net als in Japan enzo.
Jazeker. Maar waarschijnlijk heb ik het niet eens nodig, in elk geval niet voor mezelf.quote:Op zondag 1 maart 2009 16:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus zoals de Amerikanen zeggen "you've got your ass covered"!
Misschien wil je hier helemaal niet zijn tegen die tijd...quote:Op zondag 1 maart 2009 16:41 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jazeker. Maar waarschijnlijk heb ik het niet eens nodig, in elk geval niet voor mezelf.
Ik zal het t.z.t. wel aanwenden om een leuk jong vrouwtje uit Kazachsten hier naartoe te halen en huisje boompje beestje te spelen. Te zijner tijd, als ik 50 ben ofzo.
Jawel hoor, ik blijf toch een kaaskop. Alleen hoop ik wel dat tegen die tijd die Turken en Marokkanen eruit getrapt zijn, maar dat gaat gelukkig de goede kant op.quote:Op zondag 1 maart 2009 16:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Misschien wil je hier helemaal niet zijn tegen die tijd...
Ik denk dat je Kazachstaane vrouwtje dan ook niet meer zo welkom is hier...quote:Op zondag 1 maart 2009 16:46 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jawel hoor, ik blijf toch een kaaskop. Alleen hoop ik wel dat tegen die tijd die Turken en Marokkanen eruit getrapt zijn, maar dat gaat gelukkig de goede kant op.
In de tussentijd zal ik misschien eens ergens anders kijken. Op een burgeroorlog zit ik inderdaad niet zo te wachten. Die mogen al die linkse kwezels voor me uitvechten, al diegenen die de ellende sowieso veroorzaakt hebben zegmaar.
Oh, jawel hoor. Ik pas natuurlijk wel op dat ze geen moslima is.quote:Op zondag 1 maart 2009 16:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat je Kazachstaane vrouwtje dan ook niet meer zo welkom is hier...
Kunnen trouwens opmerkelijk knappe vrouwtjes zijn! Zit qua uiterlijk toch tussen Slavisch en Aziatisch in?quote:Op zondag 1 maart 2009 16:51 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Oh, jawel hoor. Ik pas natuurlijk wel op dat ze geen moslima is.
Ja, ik zag er laatst één bij "Hello, Goodbye" (of weet ik veel hoe dat programma heet) en was meteen verkocht. Zoeen moet ik er ook hebben!quote:Op zondag 1 maart 2009 17:54 schreef Demophon het volgende:
[..]
Kunnen trouwens opmerkelijk knappe vrouwtjes zijn! Zit qua uiterlijk toch tussen Slavisch en Aziatisch in?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |