abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66242565
Zoonlief is op zoek naar een middelbare school nou leek'tweetalig VWO 'm wel iets.

(ff van een website van een andere school gejat)

“Het andere gymnasium” Tweetalig Vwo en het IB English
Tto staat voor tweetalig onderwijs. Deze mogelijkheid bestaat alleen voor Vwo-leerlingen. Bij deze vorm van onderwijs wordt in aparte klassen meer dan de helft van het aantal lessen in het Engels gegeven. De docenten zijn speciaal hiervoor opgeleid en een aantal vakken wordt gegeven door “native speakers” en “near native speakers”.

In de Engelstalige lessen wordt gewerkt met Engelstalig lesmateriaal, zoals de leerboeken, cd-roms en internetsites.

In de Tto-klassen krijgen de leerlingen extra lessen Engels. Men komt ook in contact met de Angelsaksische cultuur, niet alleen in de lessen, maar ook door een uitgebreid cultureel programma. Bezoeken aan musea met Engelstalige rondleidingen, films en theaterproducties maken deel uit van het curriculum. Ook wordt deelgenomen aan uitwisselingen met Tto-scholen in het buitenland en studiereizen naar o.a. Engeland en Milaan.

Om voor het Tto in aanmerking te komen moet de leerling een positief advies van de basisschool hebben en de juiste Cito-score hebben (tenminste 541). Ook vindt er voorafgaand een intakegesprek plaats.

Sinds 1 augustus 2005 is de school officieel gecertificeerd als “Tto Junior School”. Daarmee voldoet de school aan alle eisen zoals deze door het Europees Platform zijn geformuleerd. Ook is de school volwaardig lid van het landelijk netwerk Tto. Na drie jaar onderbouw ontvangt de leerling het officiële door het Europees Platform en de school uitgegeven certificaat voor “Content & Language Integrated Learning in International Context”.

In Vwo 4 wordt net als in het reguliere Vwo een profiel gekozen. De lessen zijn dan weer in het Nederlands. De Tto-leerling kan daarnaast doorgaan met het I.B.-Engels, dit staat voor het International Baccalaureate. In Vwo 4 t/m 6 worden extra I.B.-lessen in het Engels gegeven door twee native speakers. Er wordt dan veel aandacht besteed aan Engelstalige literatuur. De onderwerpen die in het curriculum aan de orde komen zijn: “Literature”, “Media and Culture” en “Global Issues”. De vaardigheden die men leert zijn o.a. debatteren, op verschillende manieren presenteren en het schrijven van essays. Deelnemers doen in Vwo 6 naast het reguliere examen Engels mee aan het I.B.-examen.

Een IB-certificate, internationaal erkend, biedt veel voordelen waaronder b.v. voorrang bij aanmelding voor opleidingen met een internationaal karakter en Engelstalige curricula.

Nou is de school die hij in gedachte had pas sinds 5 jaar bezig, hebben no ggeen examenklassen afgeleverd dus....
Nu vraag ik me af of het niet veel moeite is om tegen het eind weer om te moeten schakelen op alles in het nederlands, omdat je daar toch je examens in doet....

En ( en daarom vind ik het zo jammer dat ze nog geen examenklassen hebben afgeleverd) zou er veel verschil in punten zijn tussen een "gewone VWO er en een tweetaliger?
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_66243172
Mijn zusje heeft tweetalig VWO gedaan (eindexamen gedaan in 2006) en voor zover ik weet was dat juist een heel goede klas. Je moest ook wel gymnasium-niveau hebben om het te mogen doen, maar ok.
Het overschakelen naar Nederlands is misschien wat lastig bij sommige vakken maar dat gebeurt ruim voor het eindexamen. Ik geloof niet dat zij of haar klasgenoten daar toen echt problemen mee hebben gehad.
Het is in deze tijd wel echt een voordeel als je goed Engels kunt, en hoe jonger je het leert, hoe beter het in je systeem komt. Daar heb je vanaf je eerste jaar op de universiteit al profijt van.
Wat wel lastig was, was dat bijvoorbeeld de geschiedenisboeken erg op Engeland gericht waren. Maar goed, dat zal zo'n school vast wel opvangen met extra materiaal ofzo.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_66243221
Ik denk dat het overschakelen van Engels naar Nederlands en andersom niet zo'n probleem is, na zes jaar constant tussen die twee talen switchen moet dat wel goedkomen.

Dat zo'n school nog geen examenklassen heeft afgeleverd.. Tja, das lastig.

Zeker aan te raden trouwens, wat vroeger veel Engels leren spreken is heel goed imo.
De sint verzon op z'n gemak,
dit voor het oude wrak.
pi_66243337
Het omschakelen van Engels naar weer gewoon Nederlands in het vierde jaar valt reuze mee, je went weer zo aan aan alle Nederlandse termen.
Verder is het natuurlijk even afwachten hoe de leerlingen gaan scoren op het IB. Het verschil in punten tussen VWO en TVWO hangt natuurlijk af van het type leerling. Als je niks hebt met taal, dan zal 't je niet gemakkelijk afgaan om alle lessen te volgen. Dit zal dan ook te zien zijn aan de punten. Maar over het algemeen wordt er van te voren getest of de betreffende leerling het niveau aankan.
pi_66243529
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:49 schreef Mini_rulez het volgende:
Wat wel lastig was, was dat bijvoorbeeld de geschiedenisboeken erg op Engeland gericht waren. Maar goed, dat zal zo'n school vast wel opvangen met extra materiaal ofzo.
Ik heb de boeken van mijn neefje gezien en die heeft gewoon precies de zelfde boeken als ik destijds had alleen dan in het Engels (dus gewoon Nederlandse uitgever). Dus dat verschilt ook weer per school denk ik.
pi_66243681
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 17:00 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Ik heb de boeken van mijn neefje gezien en die heeft gewoon precies de zelfde boeken als ik destijds had alleen dan in het Engels (dus gewoon Nederlandse uitgever). Dus dat verschilt ook weer per school denk ik.
Hm, dan zijn er blijkbaar intussen al oplossingen gekomen. Het is ook alweer een tijdje geleden dat mijn zusje daar zat, het was één van de eerste scholen die tweetalig VWO opstartten. Toen was er inderdaad een selectie voor de brugklas, om zeker te weten dat de leerlingen het wel aan zouden kunnen.
pi_66243832
Probleem is natuurlijk dat de meeste tto docenten geen native speakers zijn. En de leerlingen zelf hebben bij aanvang ook niet zo'n denderende engelse vaardigheid. De eerste jaren zal het niveau van kennisoverdracht minder zijn dat op gewoon vwo. Doordat enkel de beste vwo-ers tto mogen doen, wordt dit in de laatste klassen goed gemaakt. Is het idee.
Jouw zoon zal zelf hard moeten studeren. Dan komt het wel goed.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_66260051
Ik heb zelf TVWO gedaan; inclusief IB. Het wordt er zeker niet moeilijker van, binnen enkele maanden vormt het engels geen probleem meer, je wordt helemaal ingedompeld. Ik raad het iedereen aan, vooral omdat het nauwelijks moeilijker is.

Wat me opviel, was dat het IB examen ZEER makkelijk was , vooral ook omdat ik dacht dat het best wat betekende. Laat ik het zo zeggen: Ik vond et makkelijker dan het VWO eindexamen Engels. Als je TVWO hebt gedaan, moet je dit gewoon doen.
pi_66262662
echt iets voor strebertjes. hou ik niet van.
pi_66263852
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 01:09 schreef Repeat het volgende:
Echt iets voor Untermenschen. Hou ik niet van.

.
Schoenentellend ziekpubliek.
pi_66264517
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 23:35 schreef fysicus het volgende:
Ik heb zelf TVWO gedaan; inclusief IB. Het wordt er zeker niet moeilijker van, binnen enkele maanden vormt het engels geen probleem meer, je wordt helemaal ingedompeld. Ik raad het iedereen aan, vooral omdat het nauwelijks moeilijker is.

Wat me opviel, was dat het IB examen ZEER makkelijk was , vooral ook omdat ik dacht dat het best wat betekende. Laat ik het zo zeggen: Ik vond et makkelijker dan het VWO eindexamen Engels. Als je TVWO hebt gedaan, moet je dit gewoon doen.
Welk IB-Engels examen deed je? English B Standard Level?
Cool story, Hansel.
pi_66264674
Ik heb inderdaad van meer mensen gehoord dat de omschakeling geen problemen geeft.

Wat ik wel heel jammer vind is dat deze school pas voor het 5e jaar "meedoet" en dus nog geen enkele examenuitslag heeft.
Ook ben ik zelf "niet zo gecharmeerd" van de school op zich. Maakt nou niet direct de beste indruk op me zeg maar. Maar ik mag toch wel aannemen dat die International Baccalaureate Organisation de kwaliteit van het onderwijs een beetje in de gaten houdt?
pi_66264689
quote:
Waarom zou het iets voor strebertjes zijn?
pi_66264796
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 07:12 schreef vamperotica het volgende:
Ik heb inderdaad van meer mensen gehoord dat de omschakeling geen problemen geeft.

Wat ik wel heel jammer vind is dat deze school pas voor het 5e jaar "meedoet" en dus nog geen enkele examenuitslag heeft.
Ook ben ik zelf "niet zo gecharmeerd" van de school op zich. Maakt nou niet direct de beste indruk op me zeg maar. Maar ik mag toch wel aannemen dat die International Baccalaureate Organisation de kwaliteit van het onderwijs een beetje in de gaten houdt?
Ik zit in het examenjaar van een volledige IB-school en ja, ze zorgen zeker dat (op zijn minst) de IB-vakken die worden gegeven kwaliteitief goed zijn. Verder zal ik me weinig zorgen maken, het IB-Engels dat er op TTO scholen wordt gegeven is gewoon English B, wat betekent dat het English as a second/foreign language is. Ik doe zelf English literature as a first language (A1) en het verschil is erg groot. B is vooral voor mensen die wel wat basisdingen weten maar die nog erg veel fouten en dergelijke maken. Voor A1 moet je eigenlijk gewoon foutloos kunnen schrijven en spreken.
Cool story, Hansel.
pi_66264866
IBO houdt de kwaliteit van het onderwijs wel in de gaten. Als er een examen gedaan wordt, hoort deze door een andere IB school gecontroleerd te worden. Mocht de spreiding van cijfers heel anders zijn dan "gemiddeld", dan wordt er gekeken naar waarom dat precies gebeurd is. Dit is ook de reden waarom je als je eindexamen doen pas ergens in augustus/september je cijfers krijgt.
Klussen deel 1 en 2
pi_66267751
quote:
Wat een onzin, ben je meteen een streber als je extra vaardigheden wilt leren waar je waarschijnlijk in je latere studie en carrière heel veel profijt van gaat hebben?
Het is alleen maar een verrijking, en als je het aankunt zie ik geen enkele reden om het niet te doen.
pi_66267978
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 06:41 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Welk IB-Engels examen deed je? English B Standard Level?
Higher level..
Je moest enkele opgaves maken: Presentaties voor de klas, twee paper die je moest schrijven, waarbij( mijne in ieder geval, de niveau nogal laag was ) , een individueel mondeling etc.
pi_66268142
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:08 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Wat een onzin, ben je meteen een streber als je extra vaardigheden wilt leren waar je waarschijnlijk in je latere studie en carrière heel veel profijt van gaat hebben?
Het is alleen maar een verrijking, en als je het aankunt zie ik geen enkele reden om het niet te doen.
Ja, dan ben je een streber.
Vervolgens hoeft streber niet slecht te zijn.. maar je bent er wel een.
pi_66268377
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:23 schreef Finitio het volgende:

[..]

Wat een onzin!
pi_66268861
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:23 schreef Finitio het volgende:

[..]

Nou ja, de definitie van streber volgens Van Dale is "al te eerzuchtig iemand". Echt positief klinkt dat niet.

Ambitieus ben je wel, maar dat lijkt me geen doodzonde.
pi_66269107
Ik zou overigens zeggen: gewoon doen. Hij wil het zelf graag en zoals Mini_rulez al zei zie ik in dat geval eigenlijk geen reden om het niet te doen. Hij kan er enkel voordeel van hebben.

Wat betreft de examenresultaten: ik zou gewoon naar de cijfers van het reguliere VWO op dezelfde school kijken. Zijn die goed, dan mag je er denk ik wel van uitgaan dat het onderwijs op het TVWO ook wel in orde zal zijn. Het TVWO is toch vaak het stokpaardje van een school, waar men in verhouding veel aandacht aan besteedt.
pi_66269369
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:46 schreef Petertje81 het volgende:

[..]

Nou ja, de definitie van streber volgens Van Dale is "al te eerzuchtig iemand". Echt positief klinkt dat niet.

Ambitieus ben je wel, maar dat lijkt me geen doodzonde.
Streberig vind ik als je kosten wat kost dat tweetalig zou moeten doen...En dan ook nog eens de beste punten halen om daar de anderen de opgen mee uit te steken.

Niet, zoals denk ik de meeste.. Tweetalig ( of wat dan ook) willen doen omdat je het aankunt, het als uitdaging ziet en inderdaad je bedacht hebt dat het wel eens makkelijk voor het vervolgonderwijs/carriere zou kunnen zijn....
pi_66270427
Verschil tussen cijfer schoolexamen en centraal examen

Hier geven ze een groot verschil aan op de site van de onderwijsinspectie
pi_66275276
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:17 schreef fysicus het volgende:

[..]

Higher level..
Je moest enkele opgaves maken: Presentaties voor de klas, twee paper die je moest schrijven, waarbij( mijne in ieder geval, de niveau nogal laag was ) , een individueel mondeling etc.
Ah, als second language doe ik Duits B HL en daar krijg ik alleen maar 6/7 en 7/7 in, dus dat Engels zal inderdaad (voor vloeiende sprekers) niet zo veel voorstellen.

Verder TS, zou ik het gewoon doen. Het maakt volgens mij qua spraakvaardigheid wel wat uit en hoe jonger je bent alks je (goed) engels leert spreken, hoe beter.

En diegene die dit wat voor strebertjes vindt, is gewoon een sukkel. Dat slaat nergens op.
Cool story, Hansel.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 13:48:02 #25
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_66275451
Als dit over het MYP op Laar & Berg gaat: daar zou ik mijn kinderen zo ver mogelijk van weghouden.

Sowieso is dat dus een vierjarig programma. En het Nederlandse programma is 5 of 6 jaar. Vragen om problemen dus. En ik weet dat op L&B over deze overgang totaal niet is nagedacht.

Ik vond dat hele IBO een partij gebakken lucht waar je niet goed van wordt. Voor docenten kut, voor leerlingen kut, alleen voor het imago van de school goed.

Tip: zoek een normale VWO school, eventueel met extra Engels. Maar begin er niet aan je kinderen te stoppen op een school met een Brits programma dwars door het Nederlandse heen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')