quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:01 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Ik vul het digitaal in, en daar word al met de drempel rekening gehouden.
Ik had net zelf de belastingdienst gebeld, en die vertelde mij dat ik wel de studiefinanciering mee moest tellen waar ik eigenlijk rekening op zou hebben, maar hoe dat in het jaar zat waarbij ik teveel kreeg kon hij niet vertellen, dat moest ik schriftelijk aanvragen
Je bedoelt natuurlijk het normbedrag, aangezien zijn totale kosten onder de +/- 2000 euro zitten.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:04 schreef ManAtWork het volgende:
Dat bedoel ik dus ook: je zou dubbel gepakt worden en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Ik zou het dan ook doen zoals DJ zegt: het werkelijke bedrag gebruiken bij het berekenen van de aftrekpost.
Uiteraard. Slip of the toetsenbord.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:10 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je bedoelt natuurlijk het normbedrag, aangezien zijn totale kosten onder de +/- 2000 euro zitten.
Zolang jij het bij controle kunt verantwoorden,...quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:11 schreef koudhier het volgende:
Ik studeer voltijd WO en heb geen recht meer op beurs, lening of OV.
Bonnetjes van boeken heb ik niet of nauwelijks bewaard, maar ik heb zeker voor 800 euro aan boeken aangeschaft en daarbij kan ik natuurlijk nog meer kosten opvoeren voor schriften, pennen, afschrijving computer e.d.
Zou een aftrekpost van 3000 euro reëel zijn (dus voor collegegeld, boeken en ander materiaal)?
-edit-: minus de drempel, dus 2500 euro.
Best lastig he.. een glad toetsenbordquote:Op donderdag 19 februari 2009 16:15 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Uiteraard. Slip of the toetsenbord.
Als DJ gelijk heeft en niet de belastingdienst die ik net aan de telefoon had dan klopt mijn aangifte van 2007 ook van geen kanten.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:07 schreef ManAtWork het volgende:
En natuurlijk de laatste post van deel 3.
[..]
Okeequote:Op donderdag 19 februari 2009 16:01 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Ik vul het digitaal in, en daar word al met de drempel rekening gehouden.
De mensen bij de (particuliere) belastingtelefoon kunnen antwoord geven op enkele basale vragen, niet op dit soort uitzonderingssituaties. Het zijn meestal wat HEAO 2e-klassers die een paar weekjes stage (moeten) lopen bij de Belastingdienst. Prima natuurlijk, maar ze hebben gewoon nog niet de kennis en ervaring om een wet te interpreteren. Met als gevolg dus dat ze bij een geval wat niet letterlijk in de wet staat beschreven al snel zullen roepen "doe maar wat het meest gunstig is voor de fiscus". Dat is natuurlijk een goeie manier om problemen/discussies te voorkomen, maar is niet altijd wat rechtens juist is.quote:Ik had net zelf de belastingdienst gebeld, en die vertelde mij dat ik wel de studiefinanciering mee moest tellen waar ik eigenlijk rekening op zou hebben, maar hoe dat in het jaar zat waarbij ik teveel kreeg kon hij niet vertellen, dat moest ik schriftelijk aanvragen
Ja zoals ik al zei, bonnetjes heb ik nauwelijks maar ik kan het tot op zekere hoogte redelijk staven...quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zolang jij het bij controle kunt verantwoorden,...
Ik ook niet.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:19 schreef DonJames het volgende:
Ik ben het in dit geval dus niet eens met de Belastingtelefoon.
Het antwoord daarop laat ik over aan mensen die dit beter kunnen beoordelen.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:19 schreef koudhier het volgende:
[..]
Ja zoals ik al zei, bonnetjes heb ik nauwelijks maar ik kan het tot op zekere hoogte redelijk staven...
Collegegeld is bekend, ik kan mijn boekenlijst laten zien en dan blijft er nog een paar honderd euro over voor andere kosten die ook nog wel te beargumenteren zijn.
Maar mijn vraag is of dit hoog is, of dat dit wel redelijk gangbaar is?
Dat zou ik doen, ik kan echter niet garanderen dat je hier geen discussie over krijgt, en ook niet dat een inspecteur het met me eens is. Het lijkt me echter wel de moeite waard. Volgens mij is hier sprake van een zgn. "verdedigbaar standpunt", waardoor je bij een eventuele correctie geen boete hoeft te verwachten.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:17 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Als DJ gelijk heeft en niet de belastingdienst die ik net aan de telefoon had dan klopt mijn aangifte van 2007 ook van geen kanten.
Gewoon invullen zonder rekening te houden met de stufie?
"Gangbaar" is dat je alle daadwerkelijk gemaakte kosten mag aftrekken, en die zo nodig met bonnetjes moet kunnen aantonen. Waarom bewaar je bonnetjes niet? Want dat is de eerste vraag die je bij controle zal krijgen...quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:19 schreef koudhier het volgende:
[..]
Lijkt mij redelijk gangbaar, met het collegegeld, die boeken en de afschrijving computer.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:19 schreef koudhier het volgende:
[..]
Ja zoals ik al zei, bonnetjes heb ik nauwelijks maar ik kan het tot op zekere hoogte redelijk staven...
Collegegeld is bekend, ik kan mijn boekenlijst laten zien en dan blijft er nog een paar honderd euro over voor andere kosten die ook nog wel te beargumenteren zijn.
Ok thx DJ.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Lijkt mij redelijk gangbaar, met het collegegeld, die boeken en de afschrijving computer.
Was dit over 2007 ook al zo? Want even terugkijkend zou dit me dat jaar een hogere aftrekpost hebben opgeleverd dan de daadwerkelijke kosten! Dat maakt het interessant om opnieuw aangifte te doen over 2007...quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:05 schreef ManAtWork het volgende:
Extra
Studiekosten
Speciaal voor de studenten met een vraag over studiekosten.
Don James heeft voor de studiekosten een uitgebreide post gemaakt. Deze vind je hier.
Het bedrag basisbeurs + drempel blijft toch altijd nog lager dan alleen al het collegegeld + enkele boeken of mis ik nu iets?quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Was dit over 2007 ook al zo? Want even terugkijkend zou dit me dat jaar een hogere aftrekpost hebben opgeleverd dan de daadwerkelijke kosten! Dat maakt het interessant om opnieuw aangifte te doen over 2007...
Verder is het me niet geheel duidelijk: als je stufi-recht hebt en weinig studiekosten hebt, krijg je dus een aftrekpost die je meer aftrek oplevert dan je aan kosten hebt, terwijl als je veel kosten hebt gemaakt, je een lagere aftrek krijgt dan je daadwerkelijke kosten? Wat onlogisch!
Ik heb geen beurs, wel nullening en OV-kaart. Zodoende had ik over 2007 om precies te zijn 1755 euro studiekosten. En zou ik dus beter af zijn met normbedragen, alleen zegt dat aangifteprogramma "dit was nog niet bekend op dit moment". De normbedragen zouden 2173 euro opleveren, wat 418 euro aftrekpost scheelt! Vind ik nogal veel vanwege een incompleet aangifteprogramma...quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:49 schreef koudhier het volgende:
[..]
Het bedrag basisbeurs + drempel blijft toch altijd nog lager dan alleen al het collegegeld + enkele boeken of mis ik nu iets?
Dat zijn dan kosten die niet gedekt worden door je zorgverzekeraar. Die zijn dan aftrekbaar.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Volgende vraag (eigenlijk pas voor 2009): ik zie dat het verplicht eigen risico in de zorg niet aftrekbaar is. Ik lees echter niets over het vrijwillig eigen risico.
Als je wel recht hebt op stufi maar slechts een hele lage beurs hebt (of zelfs niks meer krijgt) is dat mogelijk ja. Dat is inherent aan een standaard-systeem (zoals de normbedragen). Sommigen ondervinden hier nadeel van, sommigen profiteren van het systeem maar voor het gros zal het systeem werken zoals het bedoeld is.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:46 schreef RemcoDelft het volgende:
...
Verder is het me niet geheel duidelijk: als je stufi-recht hebt en weinig studiekosten hebt, krijg je dus een aftrekpost die je meer aftrek oplevert dan je aan kosten hebt, terwijl als je veel kosten hebt gemaakt, je een lagere aftrek krijgt dan je daadwerkelijke kosten? Wat onlogisch!
Té creatief. dat mag dus nietquote:Op donderdag 19 februari 2009 16:51 schreef RemcoDelft het volgende:
...
Zou het heel creatief zijn om die 418 euro er dit jaar bij op te tellen?
Oftewel even samenvatten:quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat zijn dan kosten die niet gedekt worden door je zorgverzekeraar. Die zijn dan aftrekbaar.
je eigen risico staat los van aftrekpostenquote:Op donderdag 19 februari 2009 16:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Oftewel even samenvatten:
-Ik verhoog mijn eigen risico van 155 euro naar 655 euro.
-Hiervoor krijg ik 25 euro per maand korting ==> 300 euro per jaar.
-Ik breek m'n voet![]()
-Ik heb netto 200 euro meer eigen risico dan als ik maandelijks 25 euro meer premie zou betalen
-Ik heb 500 euro aftrekpost, even uitgaan van niet al te veel inkomsten dit jaar zal dat toch grofweg 35 % van 500 euro zijn ==> 175 euro netto besparing.
==> Dit eigen risico kost me netto 25 euro in jaren dat ik iets breek, en de rest van de jaren bespaart het me 300 euro!
Dit is niet wat er bij de BD in de studieboeken staat voor medewerkers.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:11 schreef ManAtWork het volgende:
De wettelijke eigen risico is niet aftrekbaar.
De vrijwillige eigen risico wel. Immers, deze kosten drukken op de belastingplichtige.
Netto kost de kans-op-300-euro-besparen dus slechts 25 euro als ik m'n voet breek, en bij hogere belastingschijven levert het hoe-dan-ook geld opquote:Op donderdag 19 februari 2009 17:06 schreef ManAtWork het volgende:
Je hebt alleen recht op de aftrekpost van ¤ 500,- als je het totaal aan eigen risico (¤ 655,-) moet betalen.
En ja, het kan een boel geld besparen door een verhoogd eigen risico te nemen. Maar je moet het wel kunnen opbrengen (ook met niet al te veel inkomen).
Vreemd,...quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:12 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dit is niet wat er bij de BD in de studieboeken staat voor medewerkers.
Yep.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:13 schreef DubbelGum het volgende:
Vraagje:
Ik heb mijn woning gekocht in juli vorig jaar, deze is echter nog in aanbouw. Het eigenwoningforfait bedraagt derhalve voor 2008 o.g.v. art 3.112 lid 4 nihil?
Wat staat er dan in de studieboeken?quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:12 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dit is niet wat er bij de BD in de studieboeken staat voor medewerkers.
Juist. Ik trek mijn voorbehoud dan ook weer in.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat staat er dan in de studieboeken?
Op http://www.belastingdiens(...)sten-01.html#P16_837 staat alleen dat het verplicht eigen risico niet aftrekbaar is. Juist omdat dat er expliciet staat, en er geen woord staat over het vrijwillig eigen risico, lijkt me een goede indicatie dat dat mag.
quote:Let op!
Sinds 1 januari 2008 zijn het vaste bedrag voor het basispakket en de inkomensafhankelijke bijdrage die u hebt betaald voor een zorgverzekering niet meer aftrekbaar. Ook het bedrag van uw verplichte eigen risico van ¤ 150 is niet aftrekbaar.
Vrijwillig eigen risico is waar je zelf voor kiest, derhalve staat dit niet nadrukkelijk op de site.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat staat er dan in de studieboeken?
Op http://www.belastingdiens(...)sten-01.html#P16_837 staat alleen dat het verplicht eigen risico niet aftrekbaar is. Juist omdat dat er expliciet staat, en er geen woord staat over het vrijwillig eigen risico, lijkt me een goede indicatie dat dat mag.
is aftrekbaar.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:27 schreef koudhier het volgende:
Vallen niet door de verzekering gedekte orthodontiekosten onder aftrekbare ziektekosten?
Of moet het strikt medisch noodzakelijk zijn om aftrekbaar te zijn?
Klopt. Dit is een kostenplaatje voor de belastingplichtige. Net als de verzekeringspremie die anders betaald zou zijn.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:21 schreef Nizno het volgende:
[..]
Vrijwillig eigen risico is waar je zelf voor kiest, derhalve staat dit niet nadrukkelijk op de site.
Verplichte eigen risico is waar alle mensen ineens mee te maken kregen dus waar een stormloop aan vragen over kwam, derhalve staat dit zo duidelijk op de website.
Je krijgt in het jaar minder uitgaven voor je verzekering doordat je kiest voor een eigen bijdrage. De verzekering had als jij je eigen risico niet verhoogd had dit gewoon uitgekeerd. Dus is geen kostenplaatje voor de BD.
... ik wacht nog even af waar je verder nog mee komt.quote:Letterlijke tekst weet ik niet meer. Daarvoor zal ik moeten kijken of ik de boeken nog heb.
IB 2007 en 2008 waar ik het over heb.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:42 schreef DonJames het volgende:
MaW & Nizno, hebben jullie het over 2008 of 2009?
Ik stelde de vraag over 2009, in 2008 heb ik geen cent ziektekosten gemaakt.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:42 schreef DonJames het volgende:
In dat geval zou het toch veel duidelijker zijn om te zeggen: "Het eigen risico is niet aftrekbaar"?! Het hele woord "verplicht" zou dan overbodig zijn, dat suggereert nu dat het wel aftrekbaar is.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:21 schreef Nizno het volgende:
[..]
Vrijwillig eigen risico is waar je zelf voor kiest, derhalve staat dit niet nadrukkelijk op de site.
Verplichte eigen risico is waar alle mensen ineens mee te maken kregen dus waar een stormloop aan vragen over kwam, derhalve staat dit zo duidelijk op de website.
voor chronisch zieken is deze regeling beter, want die hebben veel meer kosten tov iemand die niet chronisch ziek is.quote:Op donderdag 19 februari 2009 18:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik stelde de vraag over 2009, in 2008 heb ik geen cent ziektekosten gemaakt.
[..]
In dat geval zou het toch veel duidelijker zijn om te zeggen: "Het eigen risico is niet aftrekbaar"?! Het hele woord "verplicht" zou dan overbodig zijn, dat suggereert nu dat het wel aftrekbaar is.
* RemcoDelft vindt dat de fiscus zou moeten stoppen met aftrekposten en bijtellingen, gewoon simpelweg alleen een vast percentage over inkomen, gemiddeld betaal je dan hetzelfde, en het scheelt tienduizenden voltijd banen aan werkverschaffing.
2009. Dat was immers de vraag.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:42 schreef DonJames het volgende:
Ik hoop dat je de mededelingen e.d. van de belastingdienst niet gemist hebt. In 2008 en 2009 is er namelijk wel het één en ander veranderd.quote:Op donderdag 19 februari 2009 18:24 schreef Nizno het volgende:
[..]
voor chronisch zieken is deze regeling beter, want die hebben veel meer kosten tov iemand die niet chronisch ziek is.
Over 2009 heb ik zoals gezegd geen trainingen gehad. Echter ga ik er niet vanuit dat het voor iets wat al jaren geldt ineens anders wordt.
Welke trainingen zijn dat? Goed advies trouwensquote:Op donderdag 19 februari 2009 18:24 schreef Nizno het volgende:
[..]
voor chronisch zieken is deze regeling beter, want die hebben veel meer kosten tov iemand die niet chronisch ziek is.
Over 2009 heb ik zoals gezegd geen trainingen gehad. Echter ga ik er niet vanuit dat het voor iets wat al jaren geldt ineens anders wordt.
ja die van 2008 heb ik gehad muppet. van 2009 niet. En daar ga ik dus ook van uit, dat die ten opzichte van elkaar niet verschillen mbt het eigen risico.quote:Op donderdag 19 februari 2009 18:40 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik hoop dat je de mededelingen e.d. van de belastingdienst niet gemist hebt. In 2008 en 2009 is er namelijk wel het één en ander veranderd.
Dan hebben wij dat verkeerd in de mappen gehad.quote:Op donderdag 19 februari 2009 19:55 schreef ManAtWork het volgende:
![]()
Niet aftrekbaar zijn de uitgaven die ten laste zijn gekomen van een verplicht eigen risico als bedoeld in art. 18a van de zorgverzekeringswet.
De uitgaven die onder een ander eigen risico vallen (bijv. een aanvullende verzekering) zijn wel aftrekbaar.
Dat laatste ben ik niet met je eens.quote:Op donderdag 19 februari 2009 23:29 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dan hebben wij dat verkeerd in de mappen gehad.
Blijf ik het trouwens wel asociabel vinden dat je minder dokt en ook nog meer kan aftrekken
nee dat vind ik logisch.. die zijstap.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 00:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik niet met je eens.
Stel dat iemand voor ziektekosten heeft waarvoor hij/zij kan kiezen om dit volledig te verzekeren of een vrijwillig eigen risico te nemen.
Als iemand het volledig verzekerd, zal de premie hoger zijn maar zullen alle kosten (m.u.v. het verplichte eigen risico) gedekt zijn door de verzekeraar.
Bij een vrijwillig (verhoogd) eigen risico, is de premie lager maar daar staat tegenover dat niet alle kosten gedekt zijn en dus gedragen moeten worden door de belastingplichtige.
Als (een deel van) de premie aftrekbaar is, dan moeten kosten van de vrijwillige eigen risico toch ook aftrekbaar zijn?
Of nog anders gezegd: het zijn toch ziektekosten welke niet vergoed worden door een verzekering. En daarover zijn we het toch eens dat deze in aftrek mogen worden gebracht? (Mits deze aan de voorwaarden voor aftrek voldoen, uiteraard.)
Even een zijstap: jij zou het dan ook asociabel moeten vinden dat je tandartskosten niet mag aftrekken als je ervoor hebt gekozen om deze niet te verzekeren.
Er zijn geen aftrekposten speciaal voor die situatie, maar ze kan wellicht gebruik maken van de standaard-dingen zoals aftrek ziektekosten. Verder kan ze misschien nog gebruik maken van wat heffingskortingen, de aangiftesoftware rekent die automatisch al uit als je de vragen goed beantwoord.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 01:35 schreef pluisje81 het volgende:
Iemand die weet of er aftrekposten zijn voor een alleenstaande moeder van een pasgeboren kind? Denken aan eigen bijdrage ziekenhuis bevalling of welke kosten dan ook? Ze kan namelijk niets er over vinden en nu probeer ik haar te helpen maar kan ook niks vinden en alle beetjes helpen voor haar
Ze werkt wel fulltime en heeft huurwoning
Uit ervaring weet ik dat mensen met verstand vaak meer aftrekposten weten wat uiteraard voordeliger voor jou is.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:44 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik tvp ook even. Wij moeten ook aangifte gaan doen, voor het eerst met een koophuis. We kunnen het zelf doen, maar kunnen het ook door de hypotheekadviseur laten doen. Dan kost het ¤ 50,-
Op zich te doen natuurlijk (al weet ik niet of dat duur is...), maar omdat ik eerst wil kijken of ik het zelf kan, lees ik hier even mee
Een hypotheekadviseur,... uhmmm,... ik zal ze niet allemaal over dezelfde kam scheren maar er zit toch wel een verschil tussen een aangifte inkomstenbelasting en een hypotheek.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:44 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik tvp ook even. Wij moeten ook aangifte gaan doen, voor het eerst met een koophuis. We kunnen het zelf doen, maar kunnen het ook door de hypotheekadviseur laten doen. Dan kost het ¤ 50,-
Op zich te doen natuurlijk (al weet ik niet of dat duur is...), maar omdat ik eerst wil kijken of ik het zelf kan, lees ik hier even mee
Daarom, daar ga ik wel van uit... Ikzelf ben bang dat ik door de bomen het bos niet meer zie, en dan fouten ga maken.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:47 schreef pluisje81 het volgende:
Uit ervaring weet ik dat mensen met verstand vaak meer aftrekposten weten wat uiteraard voordeliger voor jou is.
Klopt, daar heb je gelijk in. Maar ik weet zeker dat hij er meer van weet dan ik. Hij doet het ook vaker, dus dat zou toch goed moeten gaan?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:04 schreef ManAtWork het volgende:
Een hypotheekadviseur,... uhmmm,... ik zal ze niet allemaal over dezelfde kam scheren maar er zit toch wel een verschil tussen een aangifte inkomstenbelasting en een hypotheek.
Zal ik dan maar hypotheken gaan verkopen?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:06 schreef Guppyfriend het volgende:
...
Klopt, daar heb je gelijk in. Maar ik weet zeker dat hij er meer van weet dan ik. Hij doet het ook vaker, dus dat zou toch goed moeten gaan?
Zullen we samen doen?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 15:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Zal ik dan maar hypotheken gaan verkopen?
Nee, dat bedoel ik natuurlijk niet. Maar ik vind dat dan toch nog iets betrouwbaarder dan een een of ander type van marktplaats of zo, die beweert dat ie dat kan... Snap je wat ik bedoel?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 15:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Zal ik dan maar hypotheken gaan verkopen?
Je kunt 't beter zelf doen, bijna alle adviseurs naaien en gaan voor de hoogste provisie.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 16:26 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Nee, dat bedoel ik natuurlijk niet. Maar ik vind dat dan toch nog iets betrouwbaarder dan een een of ander type van marktplaats of zo, die beweert dat ie dat kan... Snap je wat ik bedoel?
Ik ben ook nieuw op dit gebied, en zou anders ook niet weten hoe ik het zou moeten aanpakken...
Daarom zegt gup ook dat hij tvp om eerst zelf te proberen en als dat niet lukt gaat hij naar..... Jazeker!!! De hypotheker!!quote:Op vrijdag 20 februari 2009 18:50 schreef richbitch het volgende:
[..]
Je kunt 't beter zelf doen, bijna alle adviseurs naaien en gaan voor de hoogste provisie.
Welke belastinggegevens wil je inzien dan?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 18:57 schreef trifko het volgende:
kan je eigenlijk ergens op internet je online belastinggegevens bekijken bijvoorbeeld met die DigiD code..?
jaaropgaven, wozwaarden, liefst ook meteen welke aftrekposten ik in moet vullen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 21:13 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Welke belastinggegevens wil je inzien dan?
Ohhhh, ja,... ach, tuurlijk.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 21:14 schreef Nizno het volgende:
[..]
jaaropgaven, wozwaarden, liefst ook meteen welke aftrekposten ik in moet vullen.
nee ik bedoel gegevens uit het verleden, dus de aangiften/aanslagen uit het verleden.. en bijvoorbeeld ook om te zien of een papieren aangifte die je hebt gestuurd of ze dat ontvangen hebben enzo..quote:Op vrijdag 20 februari 2009 21:13 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Welke belastinggegevens wil je inzien dan?
Doe je aangifte dan digitaal, weet je meteen dat ze hem hebben. Op papier aangifte doen en daarna online kijken of ze hem hebben klinkt nodeloos ingewikkeld...quote:Op vrijdag 20 februari 2009 21:43 schreef trifko het volgende:
[..]
nee ik bedoel gegevens uit het verleden, dus de aangiften/aanslagen uit het verleden.. en bijvoorbeeld ook om te zien of een papieren aangifte die je hebt gestuurd of ze dat ontvangen hebben enzo..
Dus als ik het goed begrijp had je voor de voorbereidende cursus geen recht op beurs, lening of OV? In dat geval mag je voor die periode de daadwerkelijke studiekosten aftrekken. Voor de periode september-december zal je de normbedragen moeten gebruiken zoals die in mijn post staan uitgelegd. Je haalt voor je OV inderdaad niet een bedrag af van de normbedragen, alleen de ontvangen prestatiebeurs moet je eraf halen (maar die heb je dus niet).quote:Op zaterdag 21 februari 2009 11:30 schreef fysio-tje het volgende:
...
Ik heb van januari tot en met juni 2008 een cursus gevolgd aan de universiteit maastricht om mij voor te bereiden op het toelatingsexamen voor een master opleiding. Deze periode heb ik dus niet ingeschreven gestaan bij de universiteit als student. Per 1 september ben ik gestart met de master maar aangezien ik al 4 jaar gestudeerd heb, heb ik alleen nog recht op lening en OV. Ik heb nu een nullening met een OV. Moet ik dan alleen voor de periode september t/m december 2008 de normbedragen gebruiken en niets aftrekken voor het gebruik van mijn OV en kan ik dan voor de periode januari t/m juni 2008 gewoon de werkelijke kosten opgeven of hoe werkt dit nu?
Ik hoop dat jullie het mij uit kunnen leggen.
Alvast bedankt!
Volgens mij snap je het dus prima.quote:.. alleen snap ik nog steeds iets niet na het lezen van de uitgebreide post over studiekostenaftrek.
ik wil het inderdaad graag zèlf kunnenquote:Op vrijdag 20 februari 2009 18:52 schreef Nizno het volgende:
[..]
Daarom zegt gup ook dat hij tvp om eerst zelf te proberen en als dat niet lukt gaat hij naar..... Jazeker!!! De hypotheker!!
Die loopt gewoon door.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 15:47 schreef mark_03 het volgende:
Ik krijg dit jaar een behoorlijk bedrag terug. Ben het bedrag nog niet ineens nodig, dus opzich aardig om dit even bij de belastingdienst te laten staan (ivm heffingsrente)
Als ik nu wacht met indienen tot aan juli bijvoorbeeld (er vanuitgaande dat dan de herinneringen door de fiscus worden gestuurd), hoe wordt er dan omgegaan met de door mij te ontvangen heffingsrente?
Op een gegeven moment krijg je een brief waarin staat dat je binnen 10 (werk)dagen aangifte moet doen. Doe je dat na die 10 dagen aangifte krijg je een boete. Doe je helemaal geen aangifte verzint de inspecteur zelf wel wat bij elkaar en noemt het jouw aangifte en dat doet 'ie meestal niet in je voordeelquote:En als ik ook de herinnering aan mij voorbij laat gaan en nog langer wacht ... ?
En de rente loopt gewoon door tot aan dat moment van die brief?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 15:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
Die loopt gewoon door.![]()
[..]
Op een gegeven moment krijg je een brief waarin staat dat je binnen 10 (werk)dagen aangifte moet doen. Doe je dat na die 10 dagen aangifte krijg je een boete. Doe je helemaal geen aangifte verzint de inspecteur zelf wel wat bij elkaar en noemt het jouw aangifte en dat doet 'ie meestal niet in je voordeel
Je kan ook uitstel aanvragen voor het doen van aangifte, krijg je zo een paar maanden extra (en de heffingsrente loopt dan dus door).
De rente begint te lopen op 1 juli 2008 (voor de aangifte 2008, dan) en loopt door tot de dagtekening van de aanslag (dus de brief die je van de belastingdienst krijgt waarin staat hoeveel je terug krijgt n.a.v. de aangifte).quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:00 schreef mark_03 het volgende:
[..]
En de rente loopt gewoon door tot aan dat moment van die brief?
Of ze er direct over kan beschikken zegt niets. Als het op haar naam staat moet ze het opgeven.quote:Op zondag 22 februari 2009 18:46 schreef McLaren_Fan het volgende:
Elk jaar vul ik voor een aantal kennissen de belastingaangifte in. Dit jaar doe ik het ook voor de vriendin van een goede kennis. Zij beschikt over redelijk wat spaargeld. Eén van de rekeningen waarop geld staat kan echter ze echter niet over beschikken. Het is zo'n kinder spaarrekening. De ouders zijn vergeten om toestemming aan de bank te verlenen, zodat het geld voor de dochter beschikbaar is. De rekening staat echter wel op naam van de dochter.
Ik neem aan dat de dochter dit spaargeld niet op moet geven, aangezien zij hierover niet kan beschikken.
Alleen datgene wat je lief niet heeft aangegeven.quote:Op zondag 22 februari 2009 19:01 schreef sigme het volgende:
Vraagje, ik hoop dat het niet een al te onnozele vraag is.
Mijn lief heeft bericht gehad van de BD dat hij geen aangifte hoeft te doen.
Ik heb niet zo'n bericht gehad, en ik verwacht geld terug te krijgen van de BD.
Nu ga ik dus alleen voor mezelf aangifte doen, maar hoe moet/mag ik dan de waarde van ons gezamelijke kapitaal opgeven, en welk deel van de betaalde hypotheekrente?
Als hij alle kapitaal opgeeft (en boven de vrijstelling komt) zal hij dus aangifte moeten doen.quote:Op zondag 22 februari 2009 22:14 schreef sigme het volgende:
Fiscaal gepartnerd zullen we zeker ook even door het programma halen.
Maar de vraag is speciaal voor de situatie waarin hij geen aangifte doet; welk deel moet/mag ik dan opnemen?
Hij alle kapitaal, ik alle HRA?
Het laatstequote:Op maandag 23 februari 2009 15:21 schreef TwiNNijN het volgende:
Ook ik ben bezig met het invullen van mijn aangifte 2008.
Nu stuit ook ik op de studiekosten. Helaas is de link uit de OP voor mij niet duidelijk genoeg.
Ik heb namelijk het 1e half jaar van 2008 een 'normale' HBO studie gedaan en stufi (uitwonend+aanvullend) ontvangen.
Het 2e half jaar begon ik aan een deeltijd studie waar ik geen stufi voor ontving.
Nu moet ik in mijn aangifte mijn ontvangen stufi invullen, een bedrag dat dus rond de 500 euro / maand ligt gezien de situatie.
Doordat dit bedrag zo hoog ligt zorgt het ervoor dat ik niet alleen voor mijn 1e half jaar geen aftrekpost krijg, maar dat ook mijn 2e half jaar wordt meegenomen in die ontvangen stufi, terwijl die dus totaal niet van toepassing was.
Op deze manier word ik in mijn ogen dus dubbel genaaid:
a) Ik moet extra veel invullen bij de stufi waardoor ik geen aftrekpost meer heb ; ik heb dan wel meer gekregen dan een thuiswonende student met ouders die genoeg verdienden, maar ik heb ook zelf veel meer kosten gemaakt dan zo'n andere student. (Immers huur+ de gehele studie, aangezien mijn ouders daar geen geld voor hadden).
b) De ontvangen stufi wordt ook meegenomen bij een studie waar totaal geen stufi mee gemoeid was. Dus ook de aftrekpost van die studie komt te vervallen.
Is dit een gevalletje jammer dan, of vul ik het gewoon verkeerd in?
Alvast bedankt!
Dat zou ik even praktisch oplossen. Bij de rekenhulp zou ik 2 regels invullen:quote:Op maandag 23 februari 2009 15:39 schreef TwiNNijN het volgende:
En hoe vul ik die dan apart in? Ik zie maar 1 tabel voor beide berekeningen samen, waar vervolgens onderaan het bedrag van de stufi wordt afgetrokken.....
Tsja, dat is nou eenmaal niet anders.quote:Plus het feit dat ik het onlogisch zou vinden als ik mijn uitwonende beurs moet invullen terwijl dat ik anderzijds mijn huur e.d. niet mee mag tellen in de kosten![]()
Antwoord is simpel doch eenvoudig... jaquote:Op maandag 23 februari 2009 18:56 schreef Mastertje het volgende:
Hallo, ik had een vraagje waar iemand me misschien bij kan helpen.
Ik heb de volgende situatie;
jan. t/m juni zaterdagbaantje 1
juli t/m dec. zaterdagbaantje 2
en sept. t/m dec. stage 1
Nu heb ik dus voor de loonheffingskorting gekozen om deze te laten gelden voor m'n zaterdagbaantjes, omdat je blijkbaar dit maar kan toepassen voor 1 werkgever tegelijk.
Maar nu is er voor baantje 1 en baantje 2 x euro loonbelasting ingehouden, die ik zoals voorgaande jaren kan terugvragen. Alleen mag ik daarnaast ook de ingehouden loonbelasting van mijn stage terugvragen? Staat dit dus volledig los van die loonheffingskorting?
Alvast bedankt!
Als je in voorgaande jaren aftrekposten hebt opgevoerd als aftrekpost en in 2008 hier alsnog een vergoeding voor hebt gekregen, moet je hier de vergoeding opgeven.quote:Op maandag 23 februari 2009 18:50 schreef uppie83 het volgende:
Ik ben momenteel bezig met mijn belastingaangifte. Het is me enkel niet helemaal duidelijk wat er bedoeld wordt bij "overige inkomsten" bij "Teruggekregen bedrag of vergoeding voor een bedrag dat in een eerdere aangifte is afgetrokken". Bij de uitleg staat het kan gaan om "studiekosten en andere scholingsuitgaven die u in de periode 2001 tot en met 2007 hebt afgetrokken".
Bedoelen ze hiermee dat als ik bij aftrekposten mijn studiekosten heb ingevoerd ergens in de periode 2001 t/m 2007, dat ik het bedrag dat ik hiervoor afgelopen jaar terugkreeg van de belastingdienst dit voor 2008 weer bij inkomsten moet invoeren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |