Je stopt er heel veel mee. Zoals bijvoorbeeld de exponentiële groei van wereldbevolking, mits we op grote schaal gaan aborteren.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:03 schreef Jovatov het volgende:
Ten slotte stop je daar niks mee, in die optiek.
Zoek het eens wat dichter bij huis: wat denk je van de doodstraf die op bijbelse gronden wordt gerechtvaardigd? Dat pro-life is vaak niet zo pro-life als het lijkt.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 19:46 schreef waht het volgende:
[..]
Daarnaast zijn veel anti-abortus lui ongeloofelijk hypocriet als ze wél moord op andere manieren steuen; zoals bijvoorbeeld de oorlogen in Irak en Afghanistan, waar de Amerikaanse evangelisten ongetwijfeld achter staan. Tevens het argument dat 'alle leven heilig' is, is ook zo'n waardeloos argument dat er alleen bij wordt gehaald als het bepaalde personen uitkomt.
Als die mensen toch een waardeloos leven leiden wat blijkbaar beter niet geleefd had kunnen worden. Waarom gooien we er dan niet gewoon een atoombom op? Zijn we gelijk van al dat leed afquote:Op zaterdag 21 februari 2009 19:46 schreef waht het volgende:
[..]
Je stopt er heel veel mee. Zoals bijvoorbeeld de exponentiële groei van wereldbevolking, mits we op grote schaal gaan aborteren.
Persoonlijk vind ik niks mis met abortus. Liever een abortus dan nóg een jongetje/meisje dat op oh zo veel plekken op deze wereld een waardeloos leven krijgt. Daarnaast zijn veel anti-abortus lui ongeloofelijk hypocriet als ze wél moord op andere manieren steuen; zoals bijvoorbeeld de oorlogen in Irak en Afghanistan, waar de Amerikaanse evangelisten ongetwijfeld achter staan. Tevens het argument dat 'alle leven heilig' is, is ook zo'n waardeloos argument dat er alleen bij wordt gehaald als het bepaalde personen uitkomt.
Peter Singer is een slimme man en ik volg zijn redenatie. Alleen op het eerste punt verschil ik dus van mening, want ik vind dus inderdaad dat je geen leven mag nemen. Ook niet bij euthanasiequote:Op zaterdag 21 februari 2009 19:05 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Volgens Peter Singer (wiens redenatie ik in het vorige WFL-topic over abortus gebruikt heb), is het centrale argument tegen abortus het volgende syllogisme:
Eerste premisse: het is verkeerd om onschuldig menselijk leven weg te nemen.
Tweede premisse: vanaf de conceptie is de embryo of foetus een onschuldig, menselijk en levend.
Conclusie/ergo: het is verkeerd om het leven van een embryo of foetus weg te nemen.
Op het eerste gezicht lijkt zo'n redenatie geldig (logisch gezien in orde). Singer zegt hierbij ook dat de meeste mensen die niet tegen abortus zijn de tweede premisse aanvallen en zeggen dat de foetus pas na zoveel weken pas als 'levend' of 'menselijk' beschouwd kan worden; echter, Singer beweert dat menselijk leven een gradueel proces is, dat het daarmee ook vrijwel onmogelijk is om een bepaald moment te gebruiken waarop we kunnen zeggen dat iets levend is.
Het punt is nu juist dat je vraagtekens moet stellen bij de eerste premisse: waarom is het verkeerd om leven te nemen? Die vraag stuit veel mensen op de borst omdat ze het leven heilig vinden of dat je voor God speelt. Maar zie dit eens in het licht van euthanasie: is het daar zo verkeerd in zeer bepaalde omstandigheden het leven te nemen van sommige mensen? Is zoiets bij voorbaat moreel verwerpelijk? Naar mijn mening zeker niet.
Het argument 'het is een ander hun keuze of ze het doen of niet dus niet mee bemoeien' vind ik onzin. We bemoeien ons wel als iemand kinderporno op zijn computer heeft staan. Mogen mensen daar ook niet een keuze hebben? We bemoeien ons wel als iemand steelt, ook daar mag je in Nederland geen keuze hebben. Ook bij abortus zou er wat mij betreft geen keuze moeten zijnquote:Op zaterdag 21 februari 2009 19:42 schreef boyv het volgende:
iedereen lekker zelf laten kiezen, hoeft iedereen zich ook niet overal zo druk over te maken.
Waarom niet? Is het soms niet in uitzonderlijke gevallen gerechtvaardigd om juist het leven te nemen? Iedereen heeft het recht om te leven, maar ook om te sterven. Ik vind dat zo'n mening de autonomiteit van burgers beetje bij beetje ondergraaft; een veels te paternalistische houding.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 23:43 schreef Jovatov het volgende:
Peter Singer is een slimme man en ik volg zijn redenatie. Alleen op het eerste punt verschil ik dus van mening, want ik vind dus inderdaad dat je geen leven mag nemen. Ook niet bij euthanasie
Uitzonderlijke gevallen, maar dan ook echt uitzonderlijk, zijn er altijd. Maar we moeten er zeker geen regel van maken (abortus dus niet).quote:Op zondag 22 februari 2009 00:26 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Waarom niet? Is het soms niet in uitzonderlijke gevallen gerechtvaardigd om juist het leven te nemen? Iedereen heeft het recht om te leven, maar ook om te sterven. Ik vind dat zo'n mening de autonomiteit van burgers beetje bij beetje ondergraaft; een veels te paternalistische houding.
We leggen elkaar voortdurend zaken aan elkaar op, ik vind dat je dat ook in deze zaken van leven en dood kan doen. Triest voorbeeld inderdaadquote:Op zondag 22 februari 2009 01:15 schreef Haushofer het volgende:
Zo waren er nabestaanden van de mensen die van de twintowers zijn gesprongen die geloofden dat hun nabestaanden nu in de hel waren omdat ze zelfmoord hadden gepleegd.
Kun je het nog triester bedenken? Het leven is prachtig, het is overdonderend, en het is bijzonder. Maar laten we asjeblieft niet mekaar zaken gaan opleggen. Als ik er een eind aan wil breien is dat mijn keuze. En als mensen geloven dat God dat verkeerd vindt dan is dat een zaak tussen mij en God. En daar heb je als Christen met je poten van af te blijven. We willen tenslotte niet van die hypocriete Italiaanse taferelen.
Waarom niet ?quote:Op zondag 22 februari 2009 13:01 schreef xenobinol het volgende:
(...) Het geslacht hoort niet uit te maken.
Totaal niet mee eens. Ik ben van mening dat je als mens, zolang je een ander niet schaad, mag doen wat je wilt. Abortus, euthanasie, drugsgebruik, sex, e.d. zijn allemaal dingen die alleen jezelf aangaan en waar dus niemand iets over te zeggen heeft. Zeker de overheid niet.quote:Op zondag 22 februari 2009 09:21 schreef Jovatov het volgende:
(...)
We leggen elkaar voortdurend zaken aan elkaar op, ik vind dat je dat ook in deze zaken van leven en dood kan doen. (...)
Omdat je die keuze beter niet aan mensen moet overlaten. De kans dat je een jongen of meisje krijgt is ongerveer 50/50. Dus de natuur houd zich mooi in evenwicht. De mens zou dat evenwicht kunnen verstoren. Met alle negatieve gevolgen van de bevolkingsopbouw. Ik vind dat de vraag moet zijn of je als ouders wel of geen kind wil. Selecteren op geslacht acht ik onwenselijk en ik vind dat daar een wettelijk verbod op moet zijn. Wat zou de motivatie kunnen zijn om perse een jongen of een meisje te willen? Kinderen zijn geen consumptie goederen!quote:
Nou en ?quote:Op zondag 22 februari 2009 13:28 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Omdat je die keuze beter niet aan mensen moet overlaten. De kans dat je een jongen of meisje krijgt is ongerveer 50/50. Dus de natuur houd zich mooi in evenwicht. De mens zou dat evenwicht kunnen verstoren.
Welke negatieve gevolgen ? In het ergste geval zijn er te veel jongens of meisjes wat in volgende generaties voor minder kinderen zal zorgen en dus afname van de hoeveelheid mensen. Ik zie alleen maar positieve gevolgen.quote:Met alle negatieve gevolgen van de bevolkingsopbouw.
Dat gaat mij wat te kort door de bocht, er zijn argumenten nodig waarom iets wel of niet mag en onder welke omstandigheden.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:20 schreef Aaargh! het volgende:
Totaal niet mee eens. Ik ben van mening dat je als mens, zolang je een ander niet schaad, mag doen wat je wilt. Abortus, euthanasie, drugsgebruik, sex, e.d. zijn allemaal dingen die alleen jezelf aangaan en waar dus niemand iets over te zeggen heeft. Zeker de overheid niet.
Stel je kan als man of vrouw geen partner vinden, omdat deze reeds bezet zijn. Kan behoorlijk verstrekkende maatschappelijke gevolgen hebben.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:33 schreef Aaargh! het volgende:
Nou en ?
[..]
Welke negatieve gevolgen ? In het ergste geval zijn er te veel jongens of meisjes wat in volgende generaties voor minder kinderen zal zorgen en dus afname van de hoeveelheid mensen. Ik zie alleen maar positieve gevolgen.
Omdat dat moord is. En het milieu vervuilt.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 23:43 schreef Jovatov het volgende:
Als die mensen toch een waardeloos leven leiden wat blijkbaar beter niet geleefd had kunnen worden. Waarom gooien we er dan niet gewoon een atoombom op? Zijn we gelijk van al dat leed af![]()
Dit heb je nu al in China, daar voorspellen ze een vrouwentekort van 300 miljoen vrouwen in 2020quote:Op zondag 22 februari 2009 13:39 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Stel je kan als man of vrouw geen partner vinden, omdat deze reeds bezet zijn. Kan behoorlijk verstrekkende maatschappelijke gevolgen hebben.
Met abortus en euthanasie kan ik dat nog begrijpen. Met drugs en sex ligt dat iets subtieler, want dat kan de maatschappij ook schaden. Kijk maar naar het aantal geslachtsziektes of de drugsoverlast. Daar heeft de overheid dus wel wat over te zeggen, denk ik.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:20 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Totaal niet mee eens. Ik ben van mening dat je als mens, zolang je een ander niet schaad, mag doen wat je wilt. Abortus, euthanasie, drugsgebruik, sex, e.d. zijn allemaal dingen die alleen jezelf aangaan en waar dus niemand iets over te zeggen heeft. Zeker de overheid niet.
Dat was mij bekend, vandaar dat ik dit scenario hier ook zeer mogelijk acht.quote:Op zondag 22 februari 2009 14:06 schreef Jovatov het volgende:
Dit heb je nu al in China, daar voorspellen ze een vrouwentekort van 300 miljoen vrouwen in 2020
Bijna goed. Er zijn argumenten nodig om iets te verbieden. Vrije keuze van individuen is het uitgangspunt. En als je een goede reden hebt om iets te verbieden moet een verbod ook nog uitvoerbaar zijn en geen buitengewone secundaire consequenties hebben. .quote:Op zondag 22 februari 2009 13:36 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat gaat mij wat te kort door de bocht, er zijn argumenten nodig waarom iets wel of niet mag en onder welke omstandigheden.
Je kan mensen die overlast veroorzaken altijd verantwoordelijk stellen, maar ik vind het veel te ver gaan om dingen vooraf te verbieden omdat ze bij sommige mensen wel eens tot gedrag kunnen leiden dat overlast zou kunnen veroorzaken.quote:Op zondag 22 februari 2009 14:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Met abortus en euthanasie kan ik dat nog begrijpen. Met drugs en sex ligt dat iets subtieler, want dat kan de maatschappij ook schaden. Kijk maar naar het aantal geslachtsziektes of de drugsoverlast. Daar heeft de overheid dus wel wat over te zeggen, denk ik.
De overlast word veroorzaakt door het verbod op drugs.quote:Op zondag 22 februari 2009 14:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Met abortus en euthanasie kan ik dat nog begrijpen. Met drugs en sex ligt dat iets subtieler, want dat kan de maatschappij ook schaden. Kijk maar naar het aantal geslachtsziektes of de drugsoverlast. Daar heeft de overheid dus wel wat over te zeggen, denk ik.
Je wilt het niet snappen he?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 15:50 schreef Jovatov het volgende:
Welk kind? Er is nog geen kind, met alleen kwakje maak je geen kind.
[..]
Nogmaals, alléén een eicel maakt nog geen kind. Dat komt pas als er een kwakje bij komt.
We overleven het ook wel zonder dat jij keuzes voor zwangere moeders gaat maken hoor.quote:Op zondag 22 februari 2009 14:33 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat was mij bekend, vandaar dat ik dit scenario hier ook zeer mogelijk acht.
Reken maar dat dit ernstige consequentie gaat hebben voor de Chinese maatschappij. Een bijkomend voordeel zou kunnen zijn de verminderde groei van de bevolking.
Wil ik een keuze voor hun gaan maken danquote:Op zondag 22 februari 2009 16:49 schreef boyv het volgende:
We overleven het ook wel zonder dat jij keuzes voor zwangere moeders gaat maken hoor.
Het verschil zit hem in 'had zich kunnen', een zaadcel 'had zich kunnen' ontwikkelen tot mens. Een eicel 'had zich kunnen' ontwikkelen tot mens.quote:Op zondag 22 februari 2009 15:37 schreef Metatron het volgende:
[..]
Je wilt het niet snappen he?
Die eicel HA ZICH KUNNEN ontwikkelen tot mens, als de vrouw zich maar had laten bevruchten.
Net zoals die ene bevruchte cel zich had kunnen ontwikkelen als die maar ingenesteld was geraakt. En net zoals dat kleine klompje zich had kunnen ontwikkelen als er geen spontane afdrijving had plaatsgevonden.
Er zit geen enkel verschil in de retoriek. Een nog niet bevruchte eicel, of ongebruikte zaadcel is net zoveel een 'potentieel kind' als die zojuist bevruchtte cel.
Nee. De meeste bevruchte eicellen mislukken. Meestal is het al weer voorbij voordat de moeder weet dat ze zwanger is (was).quote:Op zondag 22 februari 2009 23:19 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Het verschil zit hem in 'had zich kunnen', een zaadcel 'had zich kunnen' ontwikkelen tot mens. Een eicel 'had zich kunnen' ontwikkelen tot mens.
Maar een bevruchte eicel die ontwikkelt zich sowieso tot mens.
Dat dus.quote:Op maandag 23 februari 2009 01:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. De meeste bevruchte eicellen mislukken. Meestal is het al weer voorbij voordat de moeder weet dat ze zwanger is (was).
Oké, dat wist ik niet. Maar dat maakt geen verschil met mijn retoriek, want dat is een natuurlijk proces dat die eicellen dan ingaat. Een proces van groei waar dus inderdaad dingen fout kunnen gaan (geen voedingsstoffen, geen goede placenta enz.). Maar dan is er een proces gaande, dat proces begint met die bevruchting. Zonder zaadcel geen bevruchting.quote:Op maandag 23 februari 2009 01:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. De meeste bevruchte eicellen mislukken. Meestal is het al weer voorbij voordat de moeder weet dat ze zwanger is (was).
Tuurlijk, voedingstoffen, bescherming enzovoorts zijn allemaal nodig, maar daar gaat het lichaam in principe voor zorgen. Dat gaat de moeder ook in principe ook gewoon geven.quote:Op maandag 23 februari 2009 06:33 schreef Metatron het volgende:
[..]
Dat dus.
En daarnaast ontwikkelt een (bevruchte) eicel zich niet sowieso tot mens. Daar is nogal wat voor nodig. Voedingsstoffen, bescherming, een fatsoenlijk werkende placenta. Allemaal zaken die door de moeder geleverd moeten worden, anders wordt het vanaf het eerste begin al niets. Waarom wil je een vrouw de mogelijkheid ontzeggen om zo'n parasiet weg te laten halen? Een teek of bloedzuiger laat je toch ook niet zitten?
De mens is resultaat van dat natuurlijke proces. Alles wat de mens maakt en doet is dan ook resultaat van dat natuurlijke proces, inclusief abortus.quote:Op maandag 23 februari 2009 08:58 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Oké, dat wist ik niet. Maar dat maakt geen verschil met mijn retoriek, want dat is een natuurlijk proces dat die eicellen dan ingaat.
Nee hoor, je kan ook klonen.quote:Je zou kunnen zeggen, 'ja maar zo'n eicel wordt gemaakt en dat is ook al een proces en dan als het geen zaadcel krijgt dan stopt dat proces ook'. Maar het verschil zit hem er in dat de moeder dat zaad niet gewoon kan geven daar heeft ze een man voor nodig. Van buitenaf.
Abortus op grond van geslacht vind ik moreel ook verwerpelijk, maar als iemand alleen jongens of meiden in huis wil ga ik die persoon niet tegenhouden. Mensen zullen daar zelf wel een moraal in gaan ontwikkelen naarmate dit meer aandacht krijgt.quote:Op zondag 22 februari 2009 20:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wil ik een keuze voor hun gaan maken danEn moeder word je alleen als je je kind geboren laat worden
![]()
Ik ben geen voorstander van abortus op grond van het geslacht, ik vind dat dat verboden moet zijn. Moet de maatschappij opdraaien voor selectie van de bevruchte eicel? Daar wil ik ook niet aan meebetalen.
quote:Op maandag 23 februari 2009 09:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De mens is resultaat van dat natuurlijke proces. Alles wat de mens maakt en doet is dan ook resultaat van dat natuurlijke proces, inclusief abortus.
quote:[..]
Nee hoor, je kan ook klonen.
Ik denk het wel jaquote:Op maandag 23 februari 2009 15:12 schreef Dichtpiet. het volgende:
Ben je ook tegen spiraaltjes en morningafterpillen Jovatov?
Je bent dus voor een hypocriete vorm van menselijk ingrijpen: Alleen als het jou uitkomt.quote:
quote:
Kun je dit iets beter uitleggen, ik snap niet hoe je deze conclusie trektquote:Op dinsdag 24 februari 2009 00:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je bent dus voor een hypocriete vorm van menselijk ingrijpen: Alleen als het jou uitkomt.
Als je een vent bent ben je tegen ziekenhuizen en doktoren, pas dan leg je echt je leven in de Handen van God.
Dat is een te makkelijke conclusie. Bij de morning-after-pil is het doel van de pil de innesteling voorkomen. Aangezien ik dat doel eigenlijk niet vind kunnen, ben ik dus tegen die pil.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 18:03 schreef Cmonv het volgende:
[..]
![]()
Dan ben je dus ook tegen (sommige) pillen want die bewerkstelligen precies hetzelfde. Namelijk innesteling voorkomen.
Jij bent natuurlijk wel voor ingrijpen als je daarmee iemands leven kan redden.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 19:25 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Kun je dit iets beter uitleggen, ik snap niet hoe je deze conclusie trekt
[..]
Ik doelde op dat een spiraaltje hetzelfde effect heeft als naar mijn weten sommige pillen.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 19:25 schreef Jovatov het volgende:
Dat is een te makkelijke conclusie. Bij de morning-after-pil is het doel van de pil de innesteling voorkomen. Aangezien ik dat doel eigenlijk niet vind kunnen, ben ik dus tegen die pil.
Bij die andere pillen is het een bijwerking, maar dient de pil een ander doel. Aangezien ik geen idee heb in welke situatie die andere pillen gebruikt worden en ook dus niet tot welk doel ze dienen kan ik absoluut niet zeggen hoe ik persoonlijk over het gebruik van dat soort pillen denk. Ook weet ik dus niet of er in die gevallen ook ander alternatieven zijn die die bijwerkingen niet hebben.
O, je bedoelt dat aangezien ik tegen abortus ben (medische ingreep) ik dus tegen alle medische ingrepen zou moeten zijn? Onzin natuurlijk.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 21:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij bent natuurlijk wel voor ingrijpen als je daarmee iemands leven kan redden.
Ja, dat bedoelde ik ookquote:Op dinsdag 24 februari 2009 21:51 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Ik doelde op dat een spiraaltje hetzelfde effect heeft als naar mijn weten sommige pillen.
Je vond abortus niet natuurlijk. Als je dat argument wilt gebruiken moet je de hele zorgsector afschaffen.quote:Op woensdag 25 februari 2009 07:23 schreef Jovatov het volgende:
[..]
O, je bedoelt dat aangezien ik tegen abortus ben (medische ingreep) ik dus tegen alle medische ingrepen zou moeten zijn? Onzin natuurlijk.
Waarom? Het is net zo natuurlijk als levensreddende handelingen.quote:En zelfs een abortus kan in een situatie geoorloofd zijn denk ik. Maar dat is dan wel een uitzondering die niet vaak voorkomt.
In de regel ben ik tegen abortus en tegen ingrijpen om het leven van de foetus te stoppen. Of het gezwel, hoe je het noemen wil.
quote:[..]
Ja, dat bedoelde ik ook
Wat is dan het verschil? Je zegt dat het doel van een spiraaltje en een pil anders is, maar dat is niet zo.quote:
Ik dacht dat jij het had over pillen waarbij een bijwerking is dat de bevruchte eicel minder goed kan nestelen. Daarvan weet ik niet hoe ik daar over denk, is mijns inziens ook een grensgeval.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:55 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Wat is dan het verschil? Je zegt dat het doel van een spiraaltje en een pil anders is, maar dat is niet zo.
Het onderscheid wat jij maakt is totaal arbitrair. Waarom geeft het feit dat het 'van buitenaf' komt het een speciale status ?quote:Op maandag 23 februari 2009 08:58 schreef Jovatov het volgende:
(...)
Je zou kunnen zeggen, 'ja maar zo'n eicel wordt gemaakt en dat is ook al een proces en dan als het geen zaadcel krijgt dan stopt dat proces ook'. Maar het verschil zit hem er in dat de moeder dat zaad niet gewoon kan geven daar heeft ze een man voor nodig. Van buitenaf. (...)
Omdat het iets is waarvoor je kiest. Waarvoor je iets moet doen. Iets wat niet automatisch gebeurt.quote:Op woensdag 25 februari 2009 18:27 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Het onderscheid wat jij maakt is totaal arbitrair. Waarom geeft het feit dat het 'van buitenaf' komt het een speciale status ?
Dat geld ook voor beademing en open hart operaties.quote:Op woensdag 25 februari 2009 19:52 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Omdat het iets is waarvoor je kiest. Waarvoor je iets moet doen. Iets wat niet automatisch gebeurt.
Hier volg ik je dus niet, volgens mij begrijp je het verkeerd.quote:Op woensdag 25 februari 2009 19:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat geld ook voor beademing en open hart operaties.
Levens proberen te redden / levens proberen te beëindigen... Klein, doch wezenlijk verschilquote:Op woensdag 25 februari 2009 19:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat geld ook voor beademing en open hart operaties.
Nee, jij begrijpt het verkeerd. Je vind abortus fout omdat je daarmee ingrijpt in het natuurlijk verloop van dingen. Maar dat geld ook voor levensreddende handelingen.quote:Op woensdag 25 februari 2009 20:05 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Hier volg ik je dus niet, volgens mij begrijp je het verkeerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |