Een bachelor HBO (professionele bachelor) is in het bedrijfsleven meer waard. Het geeft aan dat je een opleiding hebt afgerond en dus een vak hebt geleerd. Een bachelor WO (academisch bachelor) geeft eigenlijk alleen aan dat je in een bepaalde richting genoeg basiskennis hebt vergaard om een Master te gaan volgen. Een Bachelor WO op zich is niet erg veel waard.quote:Op donderdag 19 februari 2009 01:05 schreef Joker18 het volgende:
[..]
is er verder helemaal geen verschil?
je krijgt dezelfde functies etc.
Mhoa, ligt eraan. HBOers zijn over het algemeen wel wat praktischer opgeleid.quote:Op donderdag 19 februari 2009 01:43 schreef MoneyTalks het volgende:
En als jij op een vacature reageert met HBO Bachelor » WO Master op je CV, en iemand anders met WO Bachelor » WO Master, dan zullen ze voor die laatste kiezen.
Wat een partij onzinquote:Op donderdag 19 februari 2009 01:43 schreef MoneyTalks het volgende:
Je toekomstige studiegenoten die via het WO traject op de master zijn gekomen zullen je minachtend aankijken omdat ze je een pauper HBO'er vinden, en je dus niet voor vol aan zien.
En als jij op een vacature reageert met HBO Bachelor » WO Master op je CV, en iemand anders met WO Bachelor » WO Master, dan zullen ze voor die laatste kiezen.
Wie zegt beter?, gewoon anders (praktijk vs. theorie). TS geeft toch ook aan sowieso een WO master te volgen.quote:Op donderdag 19 februari 2009 02:30 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik kan er werkelijk met m'n pet niet bij dat jullie hier verkondigen dat het HBO een betere opleiding zou zijn dan het WO!
De denkprocessen van een WO'er zijn beter dan die van een HBO'er, en de praktijk heb je gauw genoeg onder de knie. Op de lange termijn (2 maandjes langer misschien) is een bedrijf beter af met een WO'er. En hoe je het ook wendt of keert, de praktijk is altijd net iets anders dan hoe je het geleerd hebt. En het is niet alsof WO'ers totaal geen praktische dingen doen.quote:Op donderdag 19 februari 2009 09:30 schreef Renesite het volgende:
Als er bij een vacature staat 'wat verwachten we van u?: een studie op HBO/WO afgerond' dan denk ik dat je met een HBO>WO traject er misschien beter voor staat dan alleen een WO studie afgerond te hebben.
Het praktische is gewoon voor vele bedrijven ook doorslaggevend. Hoe je het ook wendt of keert, ik op het HBO krijg praktischer colleges dan iemand van de Universiteit.
quote:Op donderdag 19 februari 2009 02:40 schreef Ugjerke het volgende:
De klassenstrijd, vind tegenwoordig enkel plaats tussen verveelde studenten.
quote:
Neen. Mensen die rechtstreeks WO doen, hebben in de regel een beter stel hersens.quote:Op donderdag 19 februari 2009 11:50 schreef Gehannes het volgende:
Wat nou als je VWO- HBO Bachelor- En dan WO Master doet. Dan ben je toch het hoogste wat er op de arbeidsmarkt te vinden is. Je hebt praktijk ervaring met een goed stel hersens.
Maar ze hebben uiteindelijk wel aangetoond dat ze op hetzelfde eindniveau zitten. Dus dat maakt geen reet uit.quote:Op donderdag 19 februari 2009 12:03 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Neen. Mensen die rechtstreeks WO doen, hebben in de regel een beter stel hersens.
Maar ze hebben er wel 2 jaar langer over gedaan. En een diploma is ook maar een diploma.quote:Op donderdag 19 februari 2009 12:26 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Maar ze hebben uiteindelijk wel aangetoond dat ze op hetzelfde eindniveau zitten. Dus dat maakt geen reet uit.
Nee.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:55 schreef Reintji het volgende:
Via HBO bent u meer tijd kwijt.
Nee.quote:Op donderdag 19 februari 2009 12:51 schreef seventhseagulll het volgende:
Houd er ook rekening mee dat het slagingspercentage van HBO studenten die een WO master gaan doen erg laag is.
Nee.quote:Op donderdag 19 februari 2009 01:43 schreef MoneyTalks het volgende:
Je toekomstige studiegenoten die via het WO traject op de master zijn gekomen zullen je minachtend aankijken omdat ze je een pauper HBO'er vinden, en je dus niet voor vol aan zien.
Hier in Wageningen doet iedereen zo'n 2,5 - 3 jaar over zijn Msc, doorstromer of niet. Zit weinig verschil in. Of je moet een schakelprogramma moeten doen, dan kan je als HBO'er een half jaar langer bezig zijn.quote:
Bij mijn studie duurt de HBO bachelor een jaar langer dan die van het WO, plus een schakeljaar tussen HBO en WO van een jaar levert al twee jaar langer op. Nog niet inbegrepen dat veel HBO'ers er maar weinig van begrepen hebben en dan nog eens extra vertraging oplopen.quote:Op donderdag 19 februari 2009 13:27 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hier in Wageningen doet iedereen zo'n 2,5 - 3 jaar over zijn Msc, doorstromer of niet. Zit weinig verschil in. Of je moet een schakelprogramma moeten doen, dan kan je als HBO'er een half jaar langer bezig zijn.
Heb je daar ook een bron bij?quote:Op donderdag 19 februari 2009 13:29 schreef Pool het volgende:
[..]
Misschien bij jouw studie niet, maar bij de meeste studies haken veel premasters af.
Je wint alleen wel weer een jaar als je havo doet ipv vwo natuurlijk, dan scheelt het alleen nog maar de premaster.quote:Op donderdag 19 februari 2009 13:30 schreef pfaf het volgende:
[..]
Bij mijn studie duurt de HBO bachelor een jaar langer dan die van het WO, plus een schakeljaar tussen HBO en WO van een jaar levert al twee jaar langer op. Nog niet inbegrepen dat veel HBO'ers er maar weinig van begrepen hebben en dan nog eens extra vertraging oplopen.
Precies.quote:Op donderdag 19 februari 2009 13:04 schreef Beauregard het volgende:
Mensen die hier denken dat HBO'ers, met master op zak, vanwege hun 'praktische instelling' populairder zijn bij werkgevers dan WO'ers met een master.
WTF denk je te hebben aan een 'praktische instelling' binnen een functie van WO niveau? Een praktische instelling is handig als je metselaar bent, of verpleegster, of marktkoopman. Binnen een beetje functie heb je meer aan analytisch vermogen en dat soort eigenschappen.
Praktische instelling.
Welke studie?quote:Op donderdag 19 februari 2009 13:30 schreef pfaf het volgende:
[..]
Bij mijn studie duurt de HBO bachelor een jaar langer dan die van het WO, plus een schakeljaar tussen HBO en WO van een jaar levert al twee jaar langer op. Nog niet inbegrepen dat veel HBO'ers er maar weinig van begrepen hebben en dan nog eens extra vertraging oplopen.
nou, als je dingen moet ontwerpen/uitdenken dan is het in sommige gevallen toch wel makkelijk dat het ook echt te maken isquote:Op donderdag 19 februari 2009 13:04 schreef Beauregard het volgende:
Mensen die hier denken dat HBO'ers, met master op zak, vanwege hun 'praktische instelling' populairder zijn bij werkgevers dan WO'ers met een master.
WTF denk je te hebben aan een 'praktische instelling' binnen een functie van WO niveau? Een praktische instelling is handig als je metselaar bent, of verpleegster, of marktkoopman. Binnen een beetje functie heb je meer aan analytisch vermogen en dat soort eigenschappen.
Praktische instelling.
Klopt, maar dat werd in de openingspost niet meegenomen.quote:Op donderdag 19 februari 2009 13:31 schreef Pool het volgende:
[..]
Je wint alleen wel weer een jaar als je havo doet ipv vwo natuurlijk, dan scheelt het alleen nog maar de premaster.
WB -> ME.quote:
Ik begrijp sowieso nooit zo goed waarom iemand met een VWO-diploma een HBO-opleiding gaat doen.. Tenzij het natuurlijk een opleiding is die op WO niet beschikbaar is (zoals kunstacademie, verpleegkunde of PABO).quote:Op donderdag 19 februari 2009 13:39 schreef pfaf het volgende:
[..]
Klopt, maar dat werd in de openingspost niet meegenomen.Als de vraag gesteld werd, welke ‘richting’ de beste is, moet dus meegenomen worden dat een VWO-diploma al op zak is.
WB -> MEquote:Op donderdag 19 februari 2009 13:40 schreef pfaf het volgende:
[..]
WB -> ME.
Ik heb het nog even nagetrokken en de premaster duurt – zoals ik dacht – één jaar bovenop de twee jaren plus enkele maanden die de master duurt.
En sommigen pikken dat wel op hoor. Maar dat betekent eerder dat het laatbloeiers zijn en/of dat ze bij de studiekeuze te laag hebben ingezet, dan dat hun hbo-bachelor zo nuttig was.quote:Op donderdag 19 februari 2009 13:45 schreef Nobu het volgende:
Doorstromers missen over het algemeen gewoon een groot stuk kennis en inzicht, dat is tenminste mijn ervaring.
Maar Pool:quote:Op donderdag 19 februari 2009 13:59 schreef Pool het volgende:
[..]
En sommigen pikken dat wel op hoor. Maar dat betekent eerder dat het laatbloeiers zijn en/of dat ze bij de studiekeuze te laag hebben ingezet, dan dat hun hbo-bachelor zo nuttig was.
Er zit natuurlijk ook een selectie-bias in: degenen met hogere cijfers op het hbo zullen eerder nog een (pre)master gaan doen dan degenen met mindere prestaties. Zelfs al zouden doorstromers het redelijk doen, dan zegt dat dus nog niets over het gemiddelde niveau van de afgestudeerde hbo'ers.
Heb je daar ook een bron bij?quote:Op donderdag 19 februari 2009 13:29 schreef Pool het volgende:
[..]
Misschien bij jouw studie niet, maar bij de meeste studies haken veel premasters af.
Ik weet het van één (alfa-)faculteit zeker, inclusief de uitgesplitste slagingspercentages voor bepaalde vakken, maar daar kan ik hier niet meer strooien. Verder weet ik uit universiteitsblaadjes, bevriende studenten op andere faculteiten etc. dat veel doorstromers uitvallen en niveau missen bij bijvoorbeeld groepsopdrachten.quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:19 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Heb je daar ook een bron bij?
En bij de meeste studies...
Veel premasters...
Graag iets specifieker. Haken er meer doorstromers af dan niet-doorstromers? Haken zij af door het niveau, een baan of een verkeerde studiekeuze? En bij hoeveel en wat voor soort studies is dit het geval?
Quoted for truth!quote:Op donderdag 19 februari 2009 13:04 schreef Beauregard het volgende:
Praktische instelling.
Tsja, dat zegt eigenlijk nog niks dus. Alle HBO doorstromers die ik ken (een stuk of 10, helft beta helft alfa) liggen op schema om hun studie binnen de gestelde tijd af te ronden. Daarentegen ken ik een aantal niet-doorstromers die onderhand 30 zijn en waarbij het eind nog niet in zicht is. De groep niet-doorstromers in mijn omgeving is wel groter dus ook dit zegt niks.quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:37 schreef Pool het volgende:
[..]
Ik weet het van één (alfa-)faculteit zeker, inclusief de uitgesplitste slagingspercentages voor bepaalde vakken, maar daar kan ik hier niet meer strooien. Verder weet ik uit universiteitsblaadjes, bevriende studenten op andere faculteiten etc. dat veel doorstromers uitvallen en niveau missen bij bijvoorbeeld groepsopdrachten.
Maar.... ik begeef me vooral in alfa-/gammakringen. Daar is die hogere uitval eigenlijk een feit van algemene bekendheid. Ik kan me voorstellen dat het bij beta misschien iets anders werkt. Daarvan ken ik maar één voorbeeld, een meisje dat momenteel spartelt als premaster, maar goed, één voorbeeld is natuurlijk niet representatief.
Pool's uitspraken zijn voorbarig, maa je presenteert jouw uitspraken op basis van je zeer beperkte eigen omgeving als een feit dat HBO -> WO doorstroming prima gaat. Jaja.quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:44 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Tsja, dat zegt eigenlijk nog niks dus. Alle HBO doorstromers die ik ken (een stuk of 10, helft beta helft alfa) liggen op schema om hun studie binnen de gestelde tijd af te ronden. Daarentegen ken ik een aantal niet-doorstromers die onderhand 30 zijn en waarbij het eind nog niet in zicht is. De groep niet-doorstromers in mijn omgeving is wel groter dus ook dit zegt niks.
Zo lang er geen getallen over te vinden zijn hou ik het liever in het midden. Jouw uitspraak vond ik dan ook ietwat voorbarig (maar niet onmogelijk).
Nee hoor, ik zeg dat je uit mijn uitspraken ook niks uit op kunt maken. Of je het nou over sample van 15 of 50 uit een heel grote groep mensen hebt (en dan ook nog in verschillende, niet vergelijkbare groepen), het zegt sowieso niks.quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:05 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Pool's uitspraken zijn voorbarig, maa je presenteert jouw uitspraken op basis van je zeer beperkte eigen omgeving als een feit dat HBO -> WO doorstroming prima gaat. Jaja.
quote:De groep niet-doorstromers in mijn omgeving is wel groter dus ook dit zegt niks.
Zo lang er geen getallen over te vinden zijn hou ik het liever in het midden. Jouw uitspraak vond ik dan ook ietwat voorbarig (maar niet onmogelijk).
Je lult wel lekker makkelijk, maar hoe je het ook went of keert is een afgestudeerde op HBO-niveau vele malen praktischer ingesteld wat hem vele malen geschikter maakt voor specifieke beroepen. Als jij als docent het complete HBO bachelor/master-traject hebt afgelegd en uiteindelijk een eerstegraadsbevoegdheid hebt behaald, heb je veel meer ervaring binnen je beroepsveld.quote:
De HBO -> eerstegraadsebevoegdheid route is juist een van de probleem binnen het onderwijs. Leuk dat ze didactische spelletjes kunnen spelen, maar het mist ze aan keiharde kennis over hun vakgebied. Ik zie dat aan een voormalig studiegenoot die is afgezakt naar het hbo om daar de lerarenopleiding te doen, wat hij in 4 jaar aan vakkennis behandeld wordt er op de universiteit in het eerste jaar doorheen gegooid.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 01:54 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Je lult wel lekker makkelijk, maar hoe je het ook went of keert is een afgestudeerde op HBO-niveau vele malen praktischer ingesteld wat hem vele malen geschikter maakt voor specifieke beroepen. Als jij als docent het complete HBO bachelor/master-traject hebt afgelegd en uiteindelijk een eerstegraadsbevoegdheid hebt behaald, heb je veel meer ervaring binnen je beroepsveld.
Maar goed, voor de beroepen waar serieus analytisch inzicht vereist is kom je inderdaad niet ver met een praktische instelling.
3 jaar, en dat noemt zich wel slimquote:Op vrijdag 20 februari 2009 07:27 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
ja, ik heb er 3 jaar rondgelopen voor ik uit pure frustratie overstapte
Dan moet je dus wel eerst die baan vinden en krijgen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:28 schreef leolinedance het volgende:
[..]
3 jaar, en dat noemt zich wel slim_!
Overigens maakt het geen zak uit waar je studeert. Als je een fatsoenlijke baan vindt leer je in het eerste of hooguit de eerste 2 jaar meer dan tijdens je totale studie bij elkaar.
Als HBO'er kun je ook een prima baan vinden. Veel vacatures in mijn sector zijn van ook gericht aan HBO/WO studenten.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:50 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Dan moet je dus wel eerst die baan vinden en krijgen.
En de kans daarop is toch wat groter met dat papiertje op zak.
Natuurlijk kun je ook een goede baan krijgen als HBO'er.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:57 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Als HBO'er kun je ook een prima baan vinden. Veel vacatures in mijn sector zijn van ook gericht aan HBO/WO studenten.
Dat klopt. Maar je zult het toch zelf moeten verdienen als je eenmaal aan het werk bent. Een WO papiertje zegt helemaal niks over je situatie over 10 jaar. Tegen die tijd kan de HBO'er zich geprofileerd hebben als de perfecte manager en de WO'er kan sociaal incapabel zijn.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:01 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je ook een goede baan krijgen als HBO'er.
Maar daarom maakt het nog wel verschil of je HBO of WO hebt gedaan.
daar was ik na 2 maanden al achter en toen ben ik overgestapt..quote:Op vrijdag 20 februari 2009 07:27 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
ja, ik heb er 3 jaar rondgelopen voor ik uit pure frustratie overstapte), namelijk dat leerlingen meer wisten dan docenten.![]()
Ja, natuurlijk is dat zo. Het kan ook andersom zijn, een uitgevallen vmbo'er kan miljonair geworden zijn en iemand met 6 universitaire diploma's kan in de gevangenis zitten - zo ken ik er nog wel een paar.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:07 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar je zult het toch zelf moeten verdienen als je eenmaal aan het werk bent. Een WO papiertje zegt helemaal niks over je situatie over 10 jaar. Tegen die tijd kan de HBO'er zich geprofileerd hebben als de perfecte manager en de WO'er kan sociaal incapabel zijn.
Mijn god dat is echt de zóveelste keer dat je weer met dat voorval op de proppen komt, nu weten we het wel!quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:12 schreef motorbloempje het volgende:
waardoor je aan de ene kant in twee avondjes doorbikkelen aan het eind van een blok kunt bluffen dat je kunt programmeren en tijdens de lessen aan je docent moet uitleggen hoe CSS werkt in de cursus "Webdesign"
Ik haal op de Uni doorgaans ook wel een 6-7 met 2 hele dagen leren (afhankelijk van het vak).quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:30 schreef motorbloempje het volgende:
je zult uiteindelijk heus wel door de mand vallen als je op deze manier je vakken haalt, maar hoort een onderwijsinstelling niet te waken voor dit soort gevallen? Hoort een onderwijsinstelling niet op zo een manier de kennis van studenten te toetsen zodat ook echt blijkt dat je het kunt en het niet 'in scène kunt zetten'? Hoort een onderwijsinstellingen signalen niet op te pikken en daarna de studenten zoveel mogelijk te helpen zodat ze het wél door gaan krijgen/leren?
Kom op! Die docente programmeren wíst dat ik er moeite mee had en dat 't niet mijn ding was. Heb haar tientallen keren gezegd dat ik 't niet ging halen omdat ik er gewoon meer tijd in moet steken, etc. En toch kreeg ik na 2 avonden doorbikkelen een 7,5. Geen 'net een 6', maar een 7,5!
Ik ben daar van geschrokken en ja, sorry als je het hinderlijk vindt als ik dat voorbeeld vaker aanhaal, maar godzijdank is dit mijn enige ervaring met het HBO, en het was geen goede
yup, vakafhankelijkquote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:35 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik haal op de Uni doorgaans ook wel een 6-7 met 2 hele dagen leren (afhankelijk van het vak).
Helemaal waar hoor. Ik zie ook dat docenten die van het HBO komen amper kennis hebben van hun vak en simpelweg doen alsof ze dat hebben. Inhoudelijk gezien stelt HBO dan ook geen fluit voor, het is grotendeels zoals motorbloempje al zei dat je gewoon je portfolio met de grootst mogelijke onzin moet volbluffen om zo te 'bewijzen' dat je competent bent.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 07:27 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
De HBO -> eerstegraadsebevoegdheid route is juist een van de probleem binnen het onderwijs. Leuk dat ze didactische spelletjes kunnen spelen, maar het mist ze aan keiharde kennis over hun vakgebied. Ik zie dat aan een voormalig studiegenoot die is afgezakt naar het hbo om daar de lerarenopleiding te doen, wat hij in 4 jaar aan vakkennis behandeld wordt er op de universiteit in het eerste jaar doorheen gegooid.Dat maak je niet goed met die paar maanden extra vakkennis in het eerstegraadstraject. Je kunt geen 5/6 vwo leerlingen dingen echt goed uitleggen als je zelf niet mijlenver boven dat niveau staat. Dan krijg je de situatie die ik zelf op het HBO heb meegemaakt (ja, ik heb er 3 jaar rondgelopen voor ik uit pure frustratie overstapte), namelijk dat leerlingen meer wisten dan docenten.
![]()
Probeer met die instelling maar eens een studie werktuigbouwkunde/electrotechniek te doen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:35 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik haal op de Uni doorgaans ook wel een 6-7 met 2 hele dagen leren (afhankelijk van het vak).
Lees nog eens goed? Afhankelijk van het vak staat er. En wie zegt dat ik dat altijd doe?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 16:40 schreef teletubi13 het volgende:
[..]
Probeer met die instelling maar eens een studie werktuigbouwkunde/electrotechniek te doen.![]()
![]()
Ik kan dit bevestigenquote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:29 schreef Joker18 het volgende:
hele interessante discussies allemaal. Maar als we even terugvallen op de topicvraag, kan ik aannemen dat HBO B-> WO M en WO B -> WO M, gewoon dezelfde bestemming in een andere route is. Kan iemand dit bevestigen, of juist afraken?
danku
Tja, als alleen de titel je interesseert wel. Maar een HBO-B mist een hele hoop kennis die een WO bachelor wel oplevert. Mijn vriendin doet nu een pre-master om zo in een andere master dan behorend bij haar bachelor te kunnen instromen. Ze komt daar een hoop hbo'ers tegen en ze missen in veel gevallen simpelweg het vereiste denkniveau. Ze zaten tenslotte niet voor niks eerst op het HBO. En ja, er zijn altijd utizonderingen en mensen die uiteindelijk toch meer bleken te kunnen, maar de cijfers van HBO-doorstromers die weer uitvallen zijn niet voor niks over praktisch de hele linie gigantisch hoog in vergelijking met mensen die er via een VWO diploma komen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:29 schreef Joker18 het volgende:
hele interessante discussies allemaal. Maar als we even terugvallen op de topicvraag, kan ik aannemen dat HBO B-> WO M en WO B -> WO M, gewoon dezelfde bestemming in een andere route is. Kan iemand dit bevestigen, of juist afraken?
danku
Nee, want dan zou je geen keuze meer hebben om door de studeren. WO bachelor is nog steeds geen afgemaakte studie volgens mij? En na je HBO heb je wel een studie afgerond. Wat betreft die kennis op het HBO en op het WO, ik denk dat het niet zo veel uitmaakt. WO bachelor duurt 3 jaar, HBO 4 jaar. Denk je dat je als WO'er in 3 jaar zó veel meer leert dan HBO'er in 4 jaar? Ik denk het niet.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 09:26 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Tja, als alleen de titel je interesseert wel. Maar een HBO-B mist een hele hoop kennis die een WO bachelor wel oplevert. Mijn vriendin doet nu een pre-master om zo in een andere master dan behorend bij haar bachelor te kunnen instromen. Ze komt daar een hoop hbo'ers tegen en ze missen in veel gevallen simpelweg het vereiste denkniveau. Ze zaten tenslotte niet voor niks eerst op het HBO. En ja, er zijn altijd utizonderingen en mensen die uiteindelijk toch meer bleken te kunnen, maar de cijfers van HBO-doorstromers die weer uitvallen zijn niet voor niks over praktisch de hele linie gigantisch hoog in vergelijking met mensen die er via een VWO diploma komen.
HBO B -> WO M is en blijft niet hetzelfde als WO B -> WO M. Als dat zo was konden we HBO en WO wel samenvoegen hè.
Dat denk jij, maar elke masterstudent met een WO bachelor weet wel beter.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 10:26 schreef leolinedance het volgende:
[..]
. Wat betreft die kennis op het HBO en op het WO, ik denk dat het niet zo veel uitmaakt. WO bachelor duurt 3 jaar, HBO 4 jaar. Denk je dat je als WO'er in 3 jaar zó veel meer leert dan HBO'er in 4 jaar? Ik denk het niet.
Ja, je leert echt véél meer in 3 jaar WO dan in 4 jaar hbo. Ik weet dat HBO'ers graag denken dat ze wel op ongeveer hetzelfde niveau zitten, maar er is echt een flinke wereld van verschil tussen elke studie op HBO niveau en de WO variant ervan. Het maakt niet uit welke vergelijking je maakt, het niveau blijft altijd een stuk lager op het HBO, zelfs met dat jaar extra. Het HBO heeft nu eenmaal een tempo wat op ongeveer 50% van het WO ligt.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 10:26 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, want dan zou je geen keuze meer hebben om door de studeren. WO bachelor is nog steeds geen afgemaakte studie volgens mij? En na je HBO heb je wel een studie afgerond. Wat betreft die kennis op het HBO en op het WO, ik denk dat het niet zo veel uitmaakt. WO bachelor duurt 3 jaar, HBO 4 jaar. Denk je dat je als WO'er in 3 jaar zó veel meer leert dan HBO'er in 4 jaar? Ik denk het niet.
Waar de meesten overigens wel wat moeite mee hebben is wiskunde, vooral als je geen VWO gedaan hebt. Statestiek en wiskunde op de Uni is best pittig, zelfs voor een niet-doorstromer
Heb zowel HBO als binnenkort WO beachelor volledig gedaan en in 1 jaar WO meer kennis opgedaan dan in 4 jaar HBO.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 10:26 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, want dan zou je geen keuze meer hebben om door de studeren. WO bachelor is nog steeds geen afgemaakte studie volgens mij? En na je HBO heb je wel een studie afgerond. Wat betreft die kennis op het HBO en op het WO, ik denk dat het niet zo veel uitmaakt. WO bachelor duurt 3 jaar, HBO 4 jaar. Denk je dat je als WO'er in 3 jaar zó veel meer leert dan HBO'er in 4 jaar?
Waar de meesten overigens wel wat moeite mee hebben is wiskunde, vooral als je geen VWO gedaan hebt. Statestiek en wiskunde op de Uni is best pittig, zelfs voor een niet-doorstromer
Andersom dusquote:Op donderdag 19 februari 2009 01:43 schreef MoneyTalks het volgende:
het hele idee van de bachelor/master opdeling in het WO is juist dat een bachelor in principe ook een afgeronde studie is en voldoende moet zijn om de arbeidsmarkt te betreden. in de Angelsaksische wereld stopt het merendeel na de BA/Bsc (maar daar duurt de bachelor fase dan ook wel weer 4 jaar voor zover ik weet, dus mja, of ons systeem nou een verbetering isquote:Op zaterdag 21 februari 2009 10:26 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, want dan zou je geen keuze meer hebben om door de studeren. WO bachelor is nog steeds geen afgemaakte studie volgens mij? En na je HBO heb je wel een studie afgerond.
eenschquote:Op zaterdag 21 februari 2009 20:08 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja, je leert echt véél meer in 3 jaar WO dan in 4 jaar hbo. Ik weet dat HBO'ers graag denken dat ze wel op ongeveer hetzelfde niveau zitten, maar er is echt een flinke wereld van verschil tussen elke studie op HBO niveau en de WO variant ervan. Het maakt niet uit welke vergelijking je maakt, het niveau blijft altijd een stuk lager op het HBO, zelfs met dat jaar extra. Het HBO heeft nu eenmaal een tempo wat op ongeveer 50% van het WO ligt.
Alles wat je leert op het WO bestaat uit bijgeloof, volkse rituelen en achterhaalde gebruiken, welke nooit enige kans op overwinning bieden in de arena des werks, resulterend in werkloze, smerige boeren die bij de gratie gods wat broodkruimels van de tafel des arbeids ontvangen. Het HBO daarentegen is een glorieuze poel van excellente vaardigheden en de beste kennis die de mens ooit heeft voortgebracht. Een door goddelijke inspiratie vervulde plek waar de leerlingen zich in mogen onderdompelen, om er getransformeerd uit te komen als een bastion van kennis en vaardigheden om de arbeidsmarkt mee te overwinnen. Dit natuurlijk resulterend in werkgevers die hun eerstgeborenen opofferen en hun dochters hand aanbieden als jij maar voor ze komt werken.quote:Op zondag 22 februari 2009 04:27 schreef Joker18 het volgende:
Kan je al het theorie die je krijgt bij WO bachelor, ook toepassen in de praktijk. Of is het meer weggegooid theorie als je de arbeidsmarkt opgaat.
'dat was het onderwerp van het topic niet.quote:Op maandag 23 februari 2009 16:44 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ja, er is een heel groot verschil in niveau tussen HBO en WO (iig in mijn vakgebied). Betekend dit dat HBO'ers iets tekort komen? Wat mij betreft niet per se, het ligt er geheel aan wat voor baan je ambieert.
Huiliequote:Op maandag 23 februari 2009 22:31 schreef RRGJL het volgende:
Wat wel verduidelijkt moet worden is het feit dat ook tussen de WO'ers zich nog mensen bevinden die geen enkel idee hebben van de spelling- en grammaticaregels der Nederlandse taal.
Betekendt met een d
Dat zijn vast oud HBO-ers.quote:Op maandag 23 februari 2009 22:31 schreef RRGJL het volgende:
Wat wel verduidelijkt moet worden is het feit dat ook tussen de WO'ers zich nog mensen bevinden die geen enkel idee hebben van de spelling- en grammaticaregels der Nederlandse taal.
Betekendt met een d
Gelukkig zegt het helemaal niks over mijn professionaliteit wat mijn vakgebied betreft. Oh, en je aanname klopt niet.quote:Op maandag 23 februari 2009 23:26 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Tjonge. Lang traject was dat he? VMBO - MBO - HBO - Uni. Maar nu ben je d'r!
Ja, sorry, maar hier ben ik het toch echt mee eensquote:Op maandag 23 februari 2009 23:40 schreef RRGJL het volgende:
Als je je best moet doen om betekent met een T te schrijven zit er gewoon echt iets niet goed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |