Hmm, is het dan niet misschien VERDOMD zeker? Dat is wel fail nummer 1 en more to go, wannabe Nederlander.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:42 schreef Heathen. het volgende:
[..]Ik weet verdomde zeker dat ik ABN beter beheers en Nederland een warmer hart toedraag dan dat jij ooit zal doen.
Als je maar niet denkt dat Friesland hem full-time wil opnemenquote:Op woensdag 18 februari 2009 23:59 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
Hmm, is het dan niet misschien VERDOMD zeker? Dat is wel fail nummer 1 en more to go, wannabe Nederlander.
Ja, 'we' bestaan nog steeds hea. Net zoals je het ook over 'we' hebben in de Tweede wereldoorlog. 'we' zijn nog steeds een volk.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:49 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
"We"
Dat is eeuwen geleden en jij spreekt over "We".
Goed, dat niet. Maar niet iedereen spreekt geef-frysk.quote:
Strijden? Je mag dat gehucht godverdomme gratis meenemen, tyft toch op manquote:Op donderdag 19 februari 2009 00:02 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Ja, 'we' bestaan nog steeds hea. Net zoals je het ook over 'we' hebben in de Tweede wereldoorlog. 'we' zijn nog steeds een volk.
[..]
Goed, dat niet. Maar niet iedereen spreekt geef-frysk.
Ik moet echt zeggen dat in tijden ik me niet zo nationalistisch heb moeten opstellen t.o.v. Nederlanders. Normaliter ben ik niet zo fanatiek en laat het over me heen waaien omdat het toch meestal mensen zijn die het niet beter weten. Maar nu is het eens leuk om het zo te spelenEn ik voel me in de eerste plaats Nederlander en dan pas Frysk. Maar als het er op aan zou moeten komen zou ik liever willen strijden voor de Friese onafhankelijkheid dan voor een Nederlandse.
*gaap*quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:59 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
Hmm, is het dan niet misschien VERDOMD zeker? Dat is wel fail nummer 1 en more to go, wannabe Nederlander.
Loop dan ook niet rond te bazuinen dat je beter ABN spreekt dan mij, terwijl je in diezelfde post zelf een grove fout maaktquote:
Het is 'tief' skatjuh/wannabe Nederlander.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:04 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
Strijden? Je mag dat gehucht godverdomme gratis meenemen, tyft toch op man. Liever kwijt dan rijk!
Spreken. Je weet wel met je mond enzo. Zonder accent.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:05 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
Loop dan ook niet rond te bazuinen dat je beter ABN spreekt dan mij, terwijl je in diezelfde post zelf een grove fout maakt.
ty·fus [tiefes] de; m door een bacil of virus veroorzaakte ziekte die met zware koortsen gepaard gaat: (plat, in sam) ~hond, ~vent enz. rothond, -vent enz.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:05 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Het is 'tief' skatjuh/wannabe Nederlander.
Hey is 'schatje' en 'aspirant'.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:05 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Het is 'tief' skatjuh/wannabe Nederlander.
Kortom, 2 fails erbij. 4 Fails, more to go?quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:08 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Hey is 'schatje' en 'aspirant'.
Faal voor jou in ieder geval dat je je eigen fout niet toegeeft.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:06 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
ty·fus [tiefes] de; m door een bacil of virus veroorzaakte ziekte die met zware koortsen gepaard gaat: (plat, in sam) ~hond, ~vent enz. rothond, -vent enz.
Fail nummer 2 and more to go.
Jij wisselt nog sneller van loyaliteit/etniciteit dan de gemiddelde Hirsi Ali!quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:02 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Ja, 'we' bestaan nog steeds hea. Net zoals je het ook over 'we' hebben in de Tweede wereldoorlog. 'we' zijn nog steeds een volk.
[..]
Goed, dat niet. Maar niet iedereen spreekt geef-frysk.
Ik moet echt zeggen dat in tijden ik me niet zo nationalistisch heb moeten opstellen t.o.v. Nederlanders. Normaliter ben ik niet zo fanatiek en laat het over me heen waaien omdat het toch meestal mensen zijn die het niet beter weten. Maar nu is het eens leuk om het zo te spelenEn ik voel me in de eerste plaats Nederlander en dan pas Frysk. Maar als het er op aan zou moeten komen zou ik liever willen strijden voor de Friese onafhankelijkheid dan voor een Nederlandse.
Hoe kom je daar nou bij?quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:10 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Faal voor jou in ieder geval dat je je eigen fout niet toegeeft.
Dat zou een hoop verklaren.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:11 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou bij?Oh wacht, snap je de werking van het woordenboek niet? (Dat tweede woord na "Tyfus" duidt aan hoe je het uitspreekt hč!)
!!!
Anders laat je je niet zo op de kast jagen, Heathen..quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:10 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Faal voor jou in ieder geval dat je je eigen fout niet toegeeft.
Het ziet er verwarrend uit ja. Als ik twee paspoorten zou hebben zou ik ook weigeren een van de beide in te leveren. Dat geef ik toe. En het heeft een schizofreen gehalte. Maar mijn identiteit is met beide beide stukken land verbonden.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:11 schreef Mof het volgende:
[..]
Jij wisselt nog sneller van loyaliteit/etniciteit dan de gemiddelde Hirsi Ali!
Eerst 'we' als zijnde Friezen
Dan 'we' als zijnde Nederlanders (in de oorlog)
Dan 'nationalistisch' als zijnde Fries
Dan 'eerste plaats Nederlander'
Dan 'liever strijden voor de Friese onafhankelijkheid'
Dat is ter compensatie voor het hoge aantal Friezen.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:13 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Schijnbaar is het een walhalla voor Fok!'ers met iets meer dan 2% moslims..
Één oogopslag op google geeft aan dat 'tief op' 500.000' mogelijkheden geeft dan 'tyft op' met 3000 of 'tyf op'met 50.000quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:11 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou bij?Oh wacht, snap je de werking van het woordenboek niet? (Dat tweede woord na "Tyfus" duidt aan hoe je het uitspreekt hč!)
!!!
Dat is gewoon nog triester dan je gelijk proberen te krijgen met wikipedia.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:18 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Één oogopslag op google geeft aan dat 'tief op' 500.000' mogelijkheden geeft dan 'tyft op' met 3000 of 'tyf op'met 50.000
Nou heeft google het niet altijd bij het recht eind maar in dit geval weet ik wel zeker dat jij je excuses moet aanbieden dat je fout zat.
46 chromosomen in Nederland en die ene extra chromosoom in Friesland?quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:15 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Het ziet er verwarrend uit ja. Als ik twee paspoorten zou hebben zou ik ook weigeren een van de beide in te leveren. Dat geef ik toe. En het heeft een schizofreen gehalte. Maar mijn identiteit is met beide beide stukken land verbonden.
1 woord; zucht. Als je nou achter de feiten aangaat en niet je gelijk probeert te halen uit de hoeveelheid hits van een zoekmachine...quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:18 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Één oogopslag op google geeft aan dat 'tief op' 500.000' mogelijkheden geeft dan 'tyft op' met 3000 of 'tyf op'met 50.000
Nou heeft google het niet altijd bij het recht eind maar in dit geval weet ik wel zeker dat jij je excuses moet aanbieden dat je fout zat.
Weet ikquote:Op donderdag 19 februari 2009 00:13 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Anders laat je je niet zo op de kast jagen, Heathen..
1 blik in KLB en je weet waarom je het een stuk leuker vindt dan de rest van Nederland.
De meesten durven zich niet te profileren als Frysk. Wat ook niet erg is als je alleen maar een beetje komt lurken (slechts 0.3 % kan Nederlands en leert het hier). Dat er stumpers zijn die met zo'n hatelijke blik naar andersdenkenden / buitenlanders / subculturen kijken intrigeert mij. Misschien verteld het iets over tekortkomingen of juist helemaal niet.quote:Ik had wel verwacht dat er meer mensen van Fok! naar Friesland zouden komen.
Schijnbaar is het een walhalla voor Fok!'ers met iets meer dan 2% moslims..
Als je mij een linkje geeft waarin tyf op wordt aangeduid als een stukje Nederlands wat door een instituut wordt erkend dan wil ik best toegeven dat ik fout zat, mocht dat zo zijn. Vooralsnog is het gelijk aan mijn kant.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:19 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Dat is gewoon nog triester dan je gelijk proberen te krijgen met wikipedia.
De reden waarom mensen graag Friesland bashen zijn posts zoals die van jou.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:23 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Weet ik. Maar het is ook wel eens leuk om de blije eikel te zijn tot vervelens toe.
[..]
De meesten durven zich niet te profileren als Frysk. Wat ook niet erg is als je alleen maar een beetje komt lurken (slechts 0.3 % kan Nederlands en leert het hier). Dat er stumpers zijn die met zo'n hatelijke blik naar andersdenkenden / buitenlanders / subculturen kijken intrigeert mij. Misschien verteld het iets over tekortkomingen of juist helemaal niet.
Omdat ik ook graag andere mensen irriteer ja :pquote:Op donderdag 19 februari 2009 00:25 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
De reden waarom mensen graag Friesland bashen zijn posts zoals die van jou.
Bron van het woordenboek; www.vandale.nl. Daar kent hij wel Tyfus maar geen Tiefus. Leg mij dan eensch uit waarom de y ineens verandert in een ie als je het als werkwoord gebruikt?quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:25 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Als je mij een linkje geeft waarin tyf op wordt aangeduid als een stukje Nederlands wat door een instituut wordt erkend dan wil ik best toegeven dat ik fout zat, mocht dat zo zijn. Vooralsnog is het gelijk aan mijn kant.
Een instituut die tijd spendeert aan "Tief op/tyf op" mag wat mij betreft per direct opgeheven worden. Optyfen komt overduidelijk van het woord tyfus.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:25 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Als je mij een linkje geeft waarin tyf op wordt aangeduid als een stukje Nederlands wat door een instituut wordt erkend dan wil ik best toegeven dat ik fout zat, mocht dat zo zijn. Vooralsnog is het gelijk aan mijn kant.
Omdat een persoonlijk voornaamwoord die als werkwoord gebruikt wordt niet persé dezelfde letters hoeft te gebruiken: prijs - prijzen, klacht - klagen, keuze - kiezenquote:Op donderdag 19 februari 2009 00:27 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
Bron van het woordenboek; www.vandale.nl. Daar kent hij wel Tyfus maar geen Tiefus. Leg mij dan eensch uit waarom de y ineens verandert in een ie als je het als werkwoord gebruikt?
Hebben we niet. Maar veel plezier op de basisschool. Ik ga volgende week lekker weer naar de gemeente en wat cashenquote:ZuchtIk ga slapen, morgen weer vroeg college. Je weet wel, onderwijs, meneertje-ik-woon-in-één-van-de-armste-provincies-van-Nederland.
lees mijn post nogmaals ik vraag jou waarom de y volgens jou in ie verandert. geef antwoord dan?quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:32 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Omdat een persoonlijk voornaamwoord die als werkwoord gebruikt wordt niet persé dezelfde letters hoeft te gebruiken: prijs - prijzen, klacht - klagen, keuze - kiezen
Of ben je echt zo dom ingesteld dat je denkt dat die regel altijd op gaat?
[..]
Hebben we niet. Maar veel plezier op de basisschool. Ik ga volgende week lekker weer naar de gemeente en wat cashen
Het is ook meer de taal wat het probleem is. Ik denk dat er wel heel wat meer mensen zich Fries voelen, maar door de taal het niet meer zo voelen. Sinds ik geen Fries meer spreek, op de standaard zinnetjes na, voel ik me ook een stuk minder Fries.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:23 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Weet ik. Maar het is ook wel eens leuk om de blije eikel te zijn tot vervelens toe.
[..]
De meesten durven zich niet te profileren als Frysk. Wat ook niet erg is als je alleen maar een beetje komt lurken (slechts 0.3 % kan Nederlands en leert het hier). Dat er stumpers zijn die met zo'n hatelijke blik naar andersdenkenden / buitenlanders / subculturen kijken intrigeert mij. Misschien verteld het iets over tekortkomingen of juist helemaal niet.
Als we het over correct taalgebruik gaan hebben kunnen we jouw eerdere post ook wel even onder de loep nemen. Vind jij, om maar eens een paar voorbeelden te noemen, dit goede Friese woorden:quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:41 schreef Mof het volgende:
Overigens Heathen, je kunt jezelf iets minder voor schut zetten door niet meer gebruik te maken van het woord 'Frysken'. In het Fries kun je zeggen dat iemand 'Frysk' is, maar een individu heet gewoon een Fries en een groep 'Friezen'. Of je nu Nederlands of Fries wilt typen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.PVV links? Nee. De PVV is en blijft een rechtse oppositiepartij.
QFT, this says it all.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 23:18 schreef GSbrder het volgende:
Wat een onzin hier allemaal.
Friezen mogen fries praten, het is erkent als taal, waarom zouden wij het dan ook moeten spreken?
Ik noem Duitsland toch ook geen Deutschland? Behalve als ik het tegen een duitser heb...
Ik noem Frankrijk toch ook geen la France? Behalve als een leuke franēaise voor me staat.
Geef mij dan 1 goede reden om Friesland op z'n fries Fryslān te noemen. Dat maakt het niet gemakkelijker voor de brabander met wie ik in Limburg spreek. Als een engelsman vraagt of ik "from the Netherlands" afkomstig ben, dan ga ik ook niet lopen zeiken dat ie het NEDERLAND moet noemen
Oja, cultuur gaat niet op --> elk gebied heeft zo zijn karakteristieke cultuur en Friesland is net als elk ander land of provincie een mengelmoes van verschillende invloeden. Bij Friesland het scandinavisch / germaans. Bij Limburg de romaanse talen. Mooi is relatief. Ik zie bijvoorbeeld weinig bergen in Friesland - jammer... Ik zie in Friesland weinig romeinse ruļnes - jammer.. Wie bepaalt welk landschap mooi is? Jullie als Friezen hebben je taal, je elfstedentocht, je suikerbrood, je armoede en Abe Lenstra. Ik als Nijmegenaar heb mijn romeinse erfgoed, dialect, vierdaagse, marikenbrood, rood bestuur en Karl Marx...
Who gives the fuck, val mij niet lastig, doe ik het ook niet
quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:44 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Als we het over correct taalgebruik gaan hebben kunnen we jouw eerdere post ook wel even onder de loep nemen. Vind jij, om maar eens een paar voorbeelden te noemen, dit goede Friese woorden:
spreke, officiėel, hyt, fyne, leafer, iipenje ?Dan nog is er een groot verschil tussen fonetisch schrijven en het gebruiken van een niet-bestaan woord dat ook nog eens nergens naar klinkt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja, dat is een pseudoniem.
Ik zal je voortaan wijzen op alle topics die met Fryslān te maken hebben, ok ? Mits ik het niet vergeet want ik schijn een mongooltje te zijn. Tsjek af en toe ook mijn actieve topicsquote:Op donderdag 19 februari 2009 00:42 schreef iFries het volgende:
2cv, kon je me niet eerder op dit topic wijzen?
Of..... maak helemaal geen Friesland topics meer. Of als je toch wat over Friesland op het net wil zetten, PM dan als Frieslanders onder elkaar maar alsjeblieft, in naam van Allah, doe het niet meer hier.quote:Op donderdag 19 februari 2009 02:07 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik zal je voortaan wijzen op alle topics die met Fryslān te maken hebben, ok ? Mits ik het niet vergeet want ik schijn een mongooltje te zijn. Tsjek af en toe ook mijn actieve topics
quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:35 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
lees mijn post nogmaals ik vraag jou waarom de y volgens jou in ie verandert. geef antwoord dan?
Het blijft raar.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:56 schreef Mof het volgende:
[..]
Dan nog is er een groot verschil tussen fonetisch schrijven en het gebruiken van een niet-bestaan woord dat ook nog eens nergens naar klinkt.
Of... hij koopt een leven en een beter hoofdquote:Op donderdag 19 februari 2009 07:09 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
Of..... maak helemaal geen Friesland topics meer. Of als je toch wat over Friesland op het net wil zetten, PM dan als Frieslanders onder elkaar maar alsjeblieft, in naam van Allah, doe het niet meer hier.
quote:Op donderdag 19 februari 2009 02:07 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik zal je voortaan wijzen op alle topics die met Fryslān te maken hebben, ok ? Mits ik het niet vergeet want ik schijn een mongooltje te zijn. Tsjek af en toe ook mijn actieve topics
Hardleers hč?quote:Op donderdag 19 februari 2009 08:53 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Wel grappig dat je een oprjochte Frysk vraagt hoe Nederlands werkt.
*kuch* Tsjek mijn onderschrift *kuch*quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:08 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Hardleers hč?
Jij denkt zeker ook dat het
Būter, brea en griene tsysk
Wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Frysk
is.
*kuch* Leer lezen. *kuch*quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:27 schreef 2cv het volgende:
[..]
*kuch* Tsjek mijn onderschrift *kuch*
Ik heb maar 5.quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:30 schreef Schokbreker het volgende:
Dit topic heeft 10 pagina's![]()
[ afbeelding ]
Ik was nog niet helemaal wakkerquote:Op donderdag 19 februari 2009 15:35 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
*kuch* Leer lezen. *kuch*
Ik vier.quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:37 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ik heb maar 5.
[ afbeelding ]
Je snapt toch wel dat niet iedereen hetzelfde Frysk peteart?quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:08 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Hardleers hč?
Jij denkt zeker ook dat het
Būter, brea en griene tsysk
Wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Frysk
is.
OMFG HET HEEFT NOG DIALECTEN OOK!quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:15 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Je snapt toch wel dat niet iedereen hetzelfde Frysk peteart?
Stel, maar dan ook stel, dat er een Fries dialect is waarin men een inwoner van Fryslān een 'Frysk' noemt, dan nóg bedient men zich in schrift van het Standaardfries. En in het Standaardfries noemt men die inwoner een 'Fries'.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:15 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Je snapt toch wel dat niet iedereen hetzelfde Frysk peteart?
Daar heb jij dan weer gelijk in.quote:Op donderdag 19 februari 2009 20:30 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Stel, maar dan ook stel, dat er een Fries dialect is waarin men een inwoner van Fryslān een 'Frysk' noemt, dan nóg bedient men zich in schrift van het Standaardfries. En in het Standaardfries noemt men die inwoner een 'Fries'.
De kenmerk van een taal is dat het dialecten heeft mustafa.quote:Op donderdag 19 februari 2009 20:20 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
OMFG HET HEEFT NOG DIALECTEN OOK!![]()
Of het zijn dyslectische Friezenquote:Op donderdag 19 februari 2009 20:41 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Daar heb jij dan weer gelijk in.
[..]
De kenmerk van een taal is dat het dialecten heeft mustafa.
Nee, tenzij je iedereen met een dialect een dyslect noemt.quote:Op donderdag 19 februari 2009 20:45 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Of het zijn dyslectische Friezen
Ook zo gay, dat ze het een taal noemen en geen dialectquote:Op donderdag 19 februari 2009 20:41 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Daar heb jij dan weer gelijk in.
[..]
De kenmerk van een taal is dat het dialecten heeft mustafa.
Ja, daar ga ik dus niet op in he?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:55 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Nee, tenzij je iedereen met een dialect een dyslect noemt.
Dat is tegenwoordig toch de politiek correcte benaming?quote:
Als er iets NIET Fries is...quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Frieslandquote:Op woensdag 18 februari 2009 01:31 schreef 2cv het volgende:
Omdat Fryslān officieel Fryslān heet in Nederland en Duitsland ook officieel Duitsland.
Hoeft ook niet. Anders zouden Amsterdammers / Rotterdammers de grootste dyslecten van Nederland zijn.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 17:41 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Ja, daar ga ik dus niet op in he?
quote:Op vrijdag 20 februari 2009 21:01 schreef Os__ het volgende:
Het enige mooie aan Friesland is de Poiesz supermarkt.
Als je in friesland woont, dan leer je maar fries begrijpen. Ik ben drents en ik kan het ook dus zo moeilijk is het niet. En naast dat is het een mooie taalquote:Op maandag 23 februari 2009 00:16 schreef Martinovibes het volgende:
Friesland is een Nederlandse provincie waar meer dan 50% van de mensen NEDERLANDS lult
Opbokken met dat gezeur
Friesland is Friesland en laat ze op die omroep ook eens Nederlands gaan lullen , beetje aso naar die 50%+ die gewoon Nederlands spreken.
Wat een onzin. Er is geen enkele niet-Friessprekende die het jammer vindt dat hij door zijn gebrek aan taalkennis niet naar Omrop Fryslān kan kijken. En als hij dan toch graag die zender zou willen bekijken, dan moet hij maar Fries leren.quote:Op maandag 23 februari 2009 00:16 schreef Martinovibes het volgende:
Friesland is Friesland en laat ze op die omroep ook eens Nederlands gaan lullen , beetje aso naar die 50%+ die gewoon Nederlands spreken.
Omrop Fryslānquote:Op maandag 23 februari 2009 00:43 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Wat een onzin. Er is geen enkele niet-Friessprekende die het jammer vindt dat hij door zijn gebrek aan taalkennis niet naar Omrop Fryslān kan kijken. En als hij dan toch graag die zender zou willen bekijken, dan moet hij maar Fries leren.
Het gaat dan trouwens sowieso om importfriezen, want Nederlandssprekenden die in Fryslān geboren worden en daar opgroeien leren snel genoeg Fries verstaan.
Dat vat het hele fries wel mooi samen naar mijn meningquote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:21 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
Omrop Fryslānalsof je met een bek vol pinda's omroep friesland probeert te zeggen
Eindelijk een verstandige niet-friesländer hierzoquote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:31 schreef error32 het volgende:
[..]
Dat vat het hele fries wel mooi samen naar mijn mening
Als je gesproken Fries niet kan verstaan ben je best wel een mongool.quote:Op maandag 23 februari 2009 00:43 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Wat een onzin. Er is geen enkele niet-Friessprekende die het jammer vindt dat hij door zijn gebrek aan taalkennis niet naar Omrop Fryslān kan kijken. En als hij dan toch graag die zender zou willen bekijken, dan moet hij maar Fries leren.
Het gaat dan trouwens sowieso om importfriezen, want Nederlandssprekenden die in Fryslān geboren worden en daar opgroeien leren snel genoeg Fries verstaan.
quote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:26 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
Als je gesproken Fries niet kan verstaan ben je best wel een mongooldoof of slechthorend.
Ooit in Fryslān geweest ?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 19:15 schreef Micson het volgende:
Ik snap eigenlijk niet zo goed hoe je uberhaupt trots kan zijn op het feit dat je een Fries bent. Want wat hebben jullie nu eigenlijk allemaal om trots op te zijn? Is het Thialf?
Praat me eens bij TS!
Je hoeft als volk niets te 'hebben' om trots op je afkomst te zijn.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 19:15 schreef Micson het volgende:
Ik snap eigenlijk niet zo goed hoe je uberhaupt trots kan zijn op het feit dat je een Fries bent. Want wat hebben jullie nu eigenlijk allemaal om trots op te zijn? Is het Thialf?
Dat valt vies tegen, heel veel Nederlanders overschatten zich graag.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:30 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
- Is dat ondertussen niet Engels?
- Cultureel verantwoord?
- Je bedoelt dat het dan makkelijker word om Engels te praten? Maar dat is al een eitje voor de meesten onder ons.- Dat is een mening die veel niet-Friezen niet met je delen.
- Dat is een mening die veel niet-Friezen niet met je delen.
Friesland dus.quote:
Nee dat is bullshit, wat in de Van Dale staat, zijn alle bestaande Nederlandse woorden. Fryslān is geen Nederlands woord, einde discussie, PowNed.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 15:08 schreef 2cv het volgende:
In principe mag VanDale zelf bepalen wat er in hun woordenboeken komt. Dus als daar 'sfrgszsadcs' met een mooie betekenis in staat mag dat ook, maar het wil niets zeggen.
Het is een naam.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 15:12 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
Nee dat is bullshit, wat in de Van Dale staat, zijn alle bestaande Nederlandse woorden. Fryslān is geen Nederlands woord, einde discussie, PowNed.
VanDale heeft geen officiele status.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 15:12 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
Nee dat is bullshit, wat in de Van Dale staat, zijn alle bestaande Nederlandse woorden. Fryslān is geen Nederlands woord, einde discussie, PowNed.
Groene Boekje wel, en laat daar nu toevallig geen Fryslān maar Friesland in staan. En dat is ook niet gek. Want dat boekje beschrijft de Nederlandse taal en de Nederlandse benaming voor Fryslān is Friesland, zoals we ook Parijs, Duitsland en Ivoorkust zeggen.quote:
quote:Op zaterdag 7 maart 2009 15:12 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
Nee dat is bullshit, wat in de Van Dale staat, zijn alle bestaande Nederlandse woorden.
quote:
quote:Frysk bloed tsjoch op! wol no ris brūze en siede,
En būnzje troch śs ieren om!
Flean op! Wy sjonge it bźste lān fan d'ierde,
It Fryske lān fol eare en rom.
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!
Hoe ek fan oermacht, need en see betrutsen,
Oerālde, leave Fryske grūn,
Nea waard dy fźste, taaie bān ferbrutsen,
Dy't Friezen oan har lān ferbūn.
Fan būgjen frjemd, bleau by 't āld folk yn eare
Syn namme en taal, syn frije sin;
Syn wurd wie wet; rjocht, sljocht en trou syn leare,
En twang, fan wa ek, stie it tsjin.
Trochloftich folk fan dizze ālde namme,
Wźs jimmer op dy ālders grut!
Bliuw ivich fan dy grize, hege stamme
In grien, in krźftich bloeiend leat!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.No Guts, No Glory
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |