abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66220441
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 23:42 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Ik weet verdomde zeker dat ik ABN beter beheers en Nederland een warmer hart toedraag dan dat jij ooit zal doen.
Hmm, is het dan niet misschien VERDOMD zeker? Dat is wel fail nummer 1 en more to go, wannabe Nederlander.
Steun ons studieproject! Bezoek ons op: http://www.nextgen-navigation.com
pi_66220492
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 23:59 schreef AlligatorNL het volgende:

[..]

Hmm, is het dan niet misschien VERDOMD zeker? Dat is wel fail nummer 1 en more to go, wannabe Nederlander.
Als je maar niet denkt dat Friesland hem full-time wil opnemen

Ja, dat is een pseudoniem.
pi_66220566
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 23:49 schreef Ugjerke het volgende:

[..]

"We"

Dat is eeuwen geleden en jij spreekt over "We".
Ja, 'we' bestaan nog steeds hea. Net zoals je het ook over 'we' hebben in de Tweede wereldoorlog. 'we' zijn nog steeds een volk.
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 23:52 schreef Mof het volgende:
[..]

Dit niet
[..]
Goed, dat niet. Maar niet iedereen spreekt geef-frysk.

Ik moet echt zeggen dat in tijden ik me niet zo nationalistisch heb moeten opstellen t.o.v. Nederlanders. Normaliter ben ik niet zo fanatiek en laat het over me heen waaien omdat het toch meestal mensen zijn die het niet beter weten. Maar nu is het eens leuk om het zo te spelen En ik voel me in de eerste plaats Nederlander en dan pas Frysk. Maar als het er op aan zou moeten komen zou ik liever willen strijden voor de Friese onafhankelijkheid dan voor een Nederlandse.
pi_66220612
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:02 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Ja, 'we' bestaan nog steeds hea. Net zoals je het ook over 'we' hebben in de Tweede wereldoorlog. 'we' zijn nog steeds een volk.
[..]

Ik moet echt zeggen dat in tijden ik me niet zo nationalistisch heb moeten opstellen t.o.v. Nederlanders. Normaliter ben ik niet zo fanatiek en laat het over me heen waaien omdat het toch meestal mensen zijn die het niet beter weten. Maar nu is het eens leuk om het zo te spelen En ik voel me in de eerste plaats Nederlander en dan pas Frysk. Maar als het er op aan zou moeten komen zou ik liever willen strijden voor de Friese onafhankelijkheid dan voor een Nederlandse.
Strijden? Je mag dat gehucht godverdomme gratis meenemen, tyft toch op man . Liever kwijt dan rijk!
pi_66220622
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 23:59 schreef AlligatorNL het volgende:

[..]

*gaap*
pi_66220648
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:04 schreef Heathen. het volgende:

[..]

*gaap*
Loop dan ook niet rond te bazuinen dat je beter ABN spreekt dan mij, terwijl je in diezelfde post zelf een grove fout maakt .
pi_66220652
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:04 schreef AlligatorNL het volgende:

[..]

Strijden? Je mag dat gehucht godverdomme gratis meenemen, tyft toch op man . Liever kwijt dan rijk!
Het is 'tief' skatjuh/wannabe Nederlander.
pi_66220692
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:05 schreef AlligatorNL het volgende:

[..]

Loop dan ook niet rond te bazuinen dat je beter ABN spreekt dan mij, terwijl je in diezelfde post zelf een grove fout maakt .
Spreken. Je weet wel met je mond enzo. Zonder accent.
pi_66220703
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:05 schreef Heathen. het volgende:

[..]

ty·fus [tiefes] de; m door een bacil of virus veroorzaakte ziekte die met zware koortsen gepaard gaat: (plat, in sam) ~hond, ~vent enz. rothond, -vent enz.

Fail nummer 2 and more to go.
  donderdag 19 februari 2009 @ 00:08:27 #210
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_66220749
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:05 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Hey is 'schatje' en 'aspirant'.
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
pi_66220785
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:08 schreef Ugjerke het volgende:

[..]

Hey is 'schatje' en 'aspirant'.
Kortom, 2 fails erbij. 4 Fails, more to go?
pi_66220812
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:06 schreef AlligatorNL het volgende:

[..]

ty·fus [tiefes] de; m door een bacil of virus veroorzaakte ziekte die met zware koortsen gepaard gaat: (plat, in sam) ~hond, ~vent enz. rothond, -vent enz.

Fail nummer 2 and more to go.
Faal voor jou in ieder geval dat je je eigen fout niet toegeeft.
pi_66220848
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:02 schreef Heathen. het volgende:

[..]

[..]

Jij wisselt nog sneller van loyaliteit/etniciteit dan de gemiddelde Hirsi Ali!

Eerst 'we' als zijnde Friezen
Dan 'we' als zijnde Nederlanders (in de oorlog)
Dan 'nationalistisch' als zijnde Fries
Dan 'eerste plaats Nederlander'
Dan 'liever strijden voor de Friese onafhankelijkheid'
pi_66220851
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:10 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou bij? Oh wacht, snap je de werking van het woordenboek niet? (Dat tweede woord na "Tyfus" duidt aan hoe je het uitspreekt hè!) !!!
  donderdag 19 februari 2009 @ 00:13:21 #215
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_66220909
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:11 schreef AlligatorNL het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou bij? Oh wacht, snap je de werking van het woordenboek niet? (Dat tweede woord na "Tyfus" duidt aan hoe je het uitspreekt hè!) !!!
Dat zou een hoop verklaren.
pi_66220921
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:10 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Anders laat je je niet zo op de kast jagen, Heathen..
1 blik in KLB en je weet waarom je het een stuk leuker vindt dan de rest van Nederland.

Ik had wel verwacht dat er meer mensen van Fok! naar Friesland zouden komen.
Schijnbaar is het een walhalla voor Fok!'ers met iets meer dan 2% moslims..
pi_66220980
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:11 schreef Mof het volgende:

[..]

Jij wisselt nog sneller van loyaliteit/etniciteit dan de gemiddelde Hirsi Ali!

Eerst 'we' als zijnde Friezen
Dan 'we' als zijnde Nederlanders (in de oorlog)
Dan 'nationalistisch' als zijnde Fries
Dan 'eerste plaats Nederlander'
Dan 'liever strijden voor de Friese onafhankelijkheid'
Het ziet er verwarrend uit ja. Als ik twee paspoorten zou hebben zou ik ook weigeren een van de beide in te leveren. Dat geef ik toe. En het heeft een schizofreen gehalte. Maar mijn identiteit is met beide beide stukken land verbonden.
  donderdag 19 februari 2009 @ 00:18:21 #218
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_66221040
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:13 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Dat is ter compensatie voor het hoge aantal Friezen.
pi_66221047
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:11 schreef AlligatorNL het volgende:

[..]

Één oogopslag op google geeft aan dat 'tief op' 500.000' mogelijkheden geeft dan 'tyft op' met 3000 of 'tyf op'met 50.000
Nou heeft google het niet altijd bij het recht eind maar in dit geval weet ik wel zeker dat jij je excuses moet aanbieden dat je fout zat.
  donderdag 19 februari 2009 @ 00:19:49 #220
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_66221068
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:18 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Één oogopslag op google geeft aan dat 'tief op' 500.000' mogelijkheden geeft dan 'tyft op' met 3000 of 'tyf op'met 50.000
Nou heeft google het niet altijd bij het recht eind maar in dit geval weet ik wel zeker dat jij je excuses moet aanbieden dat je fout zat.
Dat is gewoon nog triester dan je gelijk proberen te krijgen met wikipedia.
pi_66221070
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:15 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Het ziet er verwarrend uit ja. Als ik twee paspoorten zou hebben zou ik ook weigeren een van de beide in te leveren. Dat geef ik toe. En het heeft een schizofreen gehalte. Maar mijn identiteit is met beide beide stukken land verbonden.
46 chromosomen in Nederland en die ene extra chromosoom in Friesland?
  donderdag 19 februari 2009 @ 00:20:01 #222
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_66221072
TS is een jankzak.
Neerkomen wel!
pi_66221123
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:18 schreef Heathen. het volgende:

[..]

1 woord; zucht. Als je nou achter de feiten aangaat en niet je gelijk probeert te halen uit de hoeveelheid hits van een zoekmachine... Ach ja, Friesch hè .
pi_66221158
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:13 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Anders laat je je niet zo op de kast jagen, Heathen..
1 blik in KLB en je weet waarom je het een stuk leuker vindt dan de rest van Nederland.
Weet ik . Maar het is ook wel eens leuk om de blije eikel te zijn tot vervelens toe.
quote:
Ik had wel verwacht dat er meer mensen van Fok! naar Friesland zouden komen.
De meesten durven zich niet te profileren als Frysk. Wat ook niet erg is als je alleen maar een beetje komt lurken (slechts 0.3 % kan Nederlands en leert het hier). Dat er stumpers zijn die met zo'n hatelijke blik naar andersdenkenden / buitenlanders / subculturen kijken intrigeert mij. Misschien verteld het iets over tekortkomingen of juist helemaal niet.
pi_66221208
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:19 schreef Ugjerke het volgende:

[..]

Dat is gewoon nog triester dan je gelijk proberen te krijgen met wikipedia.
Als je mij een linkje geeft waarin tyf op wordt aangeduid als een stukje Nederlands wat door een instituut wordt erkend dan wil ik best toegeven dat ik fout zat, mocht dat zo zijn. Vooralsnog is het gelijk aan mijn kant.
  donderdag 19 februari 2009 @ 00:25:48 #226
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_66221228
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:23 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Weet ik . Maar het is ook wel eens leuk om de blije eikel te zijn tot vervelens toe.
[..]

De meesten durven zich niet te profileren als Frysk. Wat ook niet erg is als je alleen maar een beetje komt lurken (slechts 0.3 % kan Nederlands en leert het hier). Dat er stumpers zijn die met zo'n hatelijke blik naar andersdenkenden / buitenlanders / subculturen kijken intrigeert mij. Misschien verteld het iets over tekortkomingen of juist helemaal niet.
De reden waarom mensen graag Friesland bashen zijn posts zoals die van jou.
pi_66221267
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:25 schreef Ugjerke het volgende:

[..]

De reden waarom mensen graag Friesland bashen zijn posts zoals die van jou.
Omdat ik ook graag andere mensen irriteer ja :p
pi_66221282
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:25 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Als je mij een linkje geeft waarin tyf op wordt aangeduid als een stukje Nederlands wat door een instituut wordt erkend dan wil ik best toegeven dat ik fout zat, mocht dat zo zijn. Vooralsnog is het gelijk aan mijn kant.
Bron van het woordenboek; www.vandale.nl. Daar kent hij wel Tyfus maar geen Tiefus. Leg mij dan eensch uit waarom de y ineens verandert in een ie als je het als werkwoord gebruikt?

Zucht Ik ga slapen, morgen weer vroeg college. Je weet wel, onderwijs, meneertje-ik-woon-in-één-van-de-armste-provincies-van-Nederland.
  donderdag 19 februari 2009 @ 00:29:18 #229
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_66221329
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:25 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Een instituut die tijd spendeert aan "Tief op/tyf op" mag wat mij betreft per direct opgeheven worden. Optyfen komt overduidelijk van het woord tyfus.
pi_66221404
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:27 schreef AlligatorNL het volgende:

[..]

Bron van het woordenboek; www.vandale.nl. Daar kent hij wel Tyfus maar geen Tiefus. Leg mij dan eensch uit waarom de y ineens verandert in een ie als je het als werkwoord gebruikt?
Omdat een persoonlijk voornaamwoord die als werkwoord gebruikt wordt niet persé dezelfde letters hoeft te gebruiken: prijs - prijzen, klacht - klagen, keuze - kiezen
Of ben je echt zo dom ingesteld dat je denkt dat die regel altijd op gaat?
quote:
Zucht Ik ga slapen, morgen weer vroeg college. Je weet wel, onderwijs, meneertje-ik-woon-in-één-van-de-armste-provincies-van-Nederland.
Hebben we niet. Maar veel plezier op de basisschool. Ik ga volgende week lekker weer naar de gemeente en wat cashen
pi_66221535
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:32 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Omdat een persoonlijk voornaamwoord die als werkwoord gebruikt wordt niet persé dezelfde letters hoeft te gebruiken: prijs - prijzen, klacht - klagen, keuze - kiezen
Of ben je echt zo dom ingesteld dat je denkt dat die regel altijd op gaat?
[..]

Hebben we niet. Maar veel plezier op de basisschool. Ik ga volgende week lekker weer naar de gemeente en wat cashen
lees mijn post nogmaals ik vraag jou waarom de y volgens jou in ie verandert. geef antwoord dan?
pi_66221630
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:23 schreef Heathen. het volgende:

[..]

[..]

Het is ook meer de taal wat het probleem is. Ik denk dat er wel heel wat meer mensen zich Fries voelen, maar door de taal het niet meer zo voelen. Sinds ik geen Fries meer spreek, op de standaard zinnetjes na, voel ik me ook een stuk minder Fries.

Als ik bijvoorbeeld de hele zooi om het rookverbod zie en daarnaast het kievietseieren zoeken leg, dan ben ik wel weer trots om Fries bloed te hebben.
Datzelfde heb ik met het huis waarin ik woon. Dat is gewoon echt niet te betalen buiten Friesland (4 slaapkamers, 2 woonkamers, kelder, garage, schuur 6600m2 grond, 2 grote inloopkasten), terwijl ik gemiddeld gezien wel overal minstens zo snel ben in Nederland. Dan ben ik mijn ouders wel dankbaar dat ze Fries zijn..
  donderdag 19 februari 2009 @ 00:42:27 #233
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_66221726
2cv, kon je me niet eerder op dit topic wijzen?
Frysk bloed tsjoch op!
pi_66221809
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 23:41 schreef Mof het volgende:
Overigens Heathen, je kunt jezelf iets minder voor schut zetten door niet meer gebruik te maken van het woord 'Frysken'. In het Fries kun je zeggen dat iemand 'Frysk' is, maar een individu heet gewoon een Fries en een groep 'Friezen'. Of je nu Nederlands of Fries wilt typen.
Als we het over correct taalgebruik gaan hebben kunnen we jouw eerdere post ook wel even onder de loep nemen. Vind jij, om maar eens een paar voorbeelden te noemen, dit goede Friese woorden:

spreke, officiëel, hyt, fyne, leafer, iipenje ?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 19 februari 2009 @ 00:47:57 #235
182020 FixYou
Call 911 NOW!!!
pi_66221873
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 23:18 schreef GSbrder het volgende:
Wat een onzin hier allemaal.
Friezen mogen fries praten, het is erkent als taal, waarom zouden wij het dan ook moeten spreken?
Ik noem Duitsland toch ook geen Deutschland? Behalve als ik het tegen een duitser heb...
Ik noem Frankrijk toch ook geen la France? Behalve als een leuke française voor me staat.

Geef mij dan 1 goede reden om Friesland op z'n fries Fryslân te noemen. Dat maakt het niet gemakkelijker voor de brabander met wie ik in Limburg spreek. Als een engelsman vraagt of ik "from the Netherlands" afkomstig ben, dan ga ik ook niet lopen zeiken dat ie het NEDERLAND moet noemen

Oja, cultuur gaat niet op --> elk gebied heeft zo zijn karakteristieke cultuur en Friesland is net als elk ander land of provincie een mengelmoes van verschillende invloeden. Bij Friesland het scandinavisch / germaans. Bij Limburg de romaanse talen. Mooi is relatief. Ik zie bijvoorbeeld weinig bergen in Friesland - jammer... Ik zie in Friesland weinig romeinse ruïnes - jammer.. Wie bepaalt welk landschap mooi is? Jullie als Friezen hebben je taal, je elfstedentocht, je suikerbrood, je armoede en Abe Lenstra. Ik als Nijmegenaar heb mijn romeinse erfgoed, dialect, vierdaagse, marikenbrood, rood bestuur en Karl Marx...

Who gives the fuck, val mij niet lastig, doe ik het ook niet
QFT, this says it all.

+ TS is een mongooltje,
ya te encontrara siempre te va buscando la verdad
un día entenderá lo poco que va quedando en su lugar
  donderdag 19 februari 2009 @ 00:50:07 #236
245776 Jak
Ork ork soep eet je met een...
pi_66221925
Ik ben een echte Fries.
Al zul je dat niet meer door mijn gooische R heen horen denk ik.

Maar volgens mij is het gewoon Friesland hoor.
Zo gij niet wilt dat een ander beschiet, vermoord dan ook een ander niet
pi_66222080
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:44 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Als we het over correct taalgebruik gaan hebben kunnen we jouw eerdere post ook wel even onder de loep nemen. Vind jij, om maar eens een paar voorbeelden te noemen, dit goede Friese woorden:

spreke, officiëel, hyt, fyne, leafer, iipenje ?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan nog is er een groot verschil tussen fonetisch schrijven en het gebruiken van een niet-bestaan woord dat ook nog eens nergens naar klinkt.
  † In Memoriam † donderdag 19 februari 2009 @ 02:07:13 #238
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66223165
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:42 schreef iFries het volgende:
2cv, kon je me niet eerder op dit topic wijzen?
Ik zal je voortaan wijzen op alle topics die met Fryslân te maken hebben, ok ? Mits ik het niet vergeet want ik schijn een mongooltje te zijn. Tsjek af en toe ook mijn actieve topics
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_66224313
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 02:07 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ik zal je voortaan wijzen op alle topics die met Fryslân te maken hebben, ok ? Mits ik het niet vergeet want ik schijn een mongooltje te zijn. Tsjek af en toe ook mijn actieve topics
Of..... maak helemaal geen Friesland topics meer. Of als je toch wat over Friesland op het net wil zetten, PM dan als Frieslanders onder elkaar maar alsjeblieft, in naam van Allah, doe het niet meer hier.
pi_66225263
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:35 schreef AlligatorNL het volgende:

[..]

lees mijn post nogmaals ik vraag jou waarom de y volgens jou in ie verandert. geef antwoord dan?

Wel grappig dat je een oprjochte Frysk vraagt hoe Nederlands werkt.
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:56 schreef Mof het volgende:

[..]

Dan nog is er een groot verschil tussen fonetisch schrijven en het gebruiken van een niet-bestaan woord dat ook nog eens nergens naar klinkt.
Het blijft raar.

http://fryskissexy.hyves.nl
pi_66225298
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 07:09 schreef AlligatorNL het volgende:

[..]

Of..... maak helemaal geen Friesland topics meer. Of als je toch wat over Friesland op het net wil zetten, PM dan als Frieslanders onder elkaar maar alsjeblieft, in naam van Allah, doe het niet meer hier.
Of... hij koopt een leven en een beter hoofd
  donderdag 19 februari 2009 @ 09:00:35 #242
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_66225417
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 02:07 schreef 2cv het volgende:

[..]

Frysk bloed tsjoch op!
pi_66233134
friezen die trots zijn op alles wat te maken heeft met friesland
[quote]Op woensdag 30 september 2009 21:04 schreef Buffalo-Soldier het volgende:
Ja toch.
En bij jouw topics heb ik altijd zoiets van: dit had ik wel kunnen zeggen :P
[/quote]
pi_66239046
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 08:53 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Wel grappig dat je een oprjochte Frysk vraagt hoe Nederlands werkt.
Hardleers hè?

Jij denkt zeker ook dat het

Bûter, brea en griene tsysk
Wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Frysk

is.
  † In Memoriam † donderdag 19 februari 2009 @ 15:27:53 #245
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66239880
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 15:08 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Hardleers hè?

Jij denkt zeker ook dat het

Bûter, brea en griene tsysk
Wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Frysk

is.
*kuch* Tsjek mijn onderschrift *kuch*
pi_66239989
Dit topic heeft 10 pagina's

Op maandag 14 september 2009 10:46 schreef Buschetta het volgende:
Oplosing is simpel.
Koop een paar kuikentjes. Als je er meer als 3 kapot kan stampen voor een groepje kleuters dan ben je een bikkel.
pi_66240217
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 15:27 schreef 2cv het volgende:

[..]

*kuch* Tsjek mijn onderschrift *kuch*
*kuch* Leer lezen. *kuch*
pi_66240272
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 15:30 schreef Schokbreker het volgende:
Dit topic heeft 10 pagina's

[ afbeelding ]
Ik heb maar 5.
pi_66243516
Slotje please, Friesland is officieel bestempeld als één grote psychisch opvang provincie.
  † In Memoriam † donderdag 19 februari 2009 @ 17:09:01 #250
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66243889
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 15:35 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

*kuch* Leer lezen. *kuch*
Ik was nog niet helemaal wakker
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')