Om dat het hulp is en niet een investering levert het ons eigenlijk niks op. Geen idee wat er in de afgelopen jaren op de begroting heeft gestaan voor ontwikkelingshulp. Veel lijkt me...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:08 schreef Netsplitter het volgende:
Zet 'm maar ff hier neer, wist niks beters.
En is ook niet als bashtopic ofzo bedoeld.
Wij, als Nederlanders en andere landen doen het ook, geven nu al etterlijke jaren geld aan ontwikkelingslanden.
Dit is natuurlijk een nobel iets waardood we in de hemel zullen belanden.
Maar wat heeft het nou eigelijk opgeleverd?
En hoeveel heeft het nou eigenlijk al gekost als je puur cijfermatig kijkt.
Dit omdat onze economie ook in het slop raakt en daar dieper in gaat zinken de komende tijd.
Waarom wordt dit als iets beschouwd wat ten alle tijden door moet blijven gaan?
Wordt het dan niet eens tijd om daar duidelijkheid naar het volk in te scheppen?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:23 schreef PietjePuk007 het volgende:
Het zijn mensen van vlees en bloed die daar leven. Daarnaast is 't moeilijk te beoordelen of al die projecten wel zo "kansloos" zijn als je doet voorkomen.
Dat moeilijke beoordelen van het nut van die projecten is nu juist het probleem. Straks komen we er achteraf achter dat er jarenlang geld is gestuurd naar projecten die niets hebben opgeleverd.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:23 schreef PietjePuk007 het volgende:
Het zijn mensen van vlees en bloed die daar leven. Daarnaast is 't moeilijk te beoordelen of al die projecten wel zo "kansloos" zijn als je doet voorkomen.
Ik vraag me altijd af wat er nodig zou zijn om zo'n land echt uit het slop te trekken...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:23 schreef PietjePuk007 het volgende:
Die 0.7% is ongeveer 4 miljard, wat een schijntje op de begroting is en in het niet valt bij het geld wat de overheid in de economie pompt. Het verlagen of afschaffen van de ontwikkelingshulp zal ook weinig tot geen positieve effecten hebben op de verbetering van de economie.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:19 schreef thewishmaster het volgende:
Als ik het goed heb geeft Nederland 0,7 % van de begroting uit aan ontwikkelingshulp en dat is een van de hogere percentages in de westerse wereld. Wat mij betreft kan dat makkelijk teruggeschroefd worden, het is belachelijk dat de burgers de duimschroeven aangedraaid worden met allerlei bezuinigingen, terwijl er tegelijk geld verkwist wordt aan kansloze projecten in het verloren continent Afrika en aan dure straaljagers.
Moeten wij dan maar lijden zodat onze zieltjes gered zijn?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:27 schreef Blik het volgende:
Die mensen waar dat geld naartoe gaat (0.7% van de begroting) hebben het vele malen slechter dan dat wij het hier hebben. Crisis of geen crisis.
Moeten wij die mensen minder geld geven zodat we onze economie wat meer kunnen stimuleren? Lijkt mij van niet.
Nou inderdaad, wat een leed hier. We kunnen die 0.7% echt niet missen natuurlijk, want een brood kopen gaat al nauwelijks meer.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:26 schreef __Saviour__ het volgende:
Absurd dat een regering het eigen volk laat lijden met allerlei bezuinigingsmaatregelen
Jij zou toch moeten weten dat die 0.7 % van BMP (+/-4 miljard) uiterst weinig zal in brengen in de huidige economische situatie.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:26 schreef __Saviour__ het volgende:
Absurd dat een regering het eigen volk laat lijden met allerlei bezuinigingsmaatregelen, maar ondertussen wel elk jaar vele miljarden laat verdampen in het bodemloze gat dat Afrika heet. Eigen geld eerst voor eigen problemen. In moeilijke tijden moet je voor jezelf kiezen.
Nee, maar er is een gat in de begroting van 20 miljard. Met het afschaffen van de post ontwikkelingshulp zou dat gat al voor 20 % afgedekt zijn.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou inderdaad, wat een leed hier. We kunnen die 0.7% echt niet missen natuurlijk, want een brood kopen gaat al nauwelijks meer.
Het is toch veel geld bij elkaar. Kun je beter je eigen land mee herstellen dan het weggooien. Want dat is het gewoon, Afrika komt geen steek vooruit.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:28 schreef Tijn het volgende:
Nou inderdaad, wat een leed hier. We kunnen die 0.7% echt niet missen natuurlijk, want een brood kopen gaat al nauwelijks meer.
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:28 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Moeten wij dan maar lijden zodat onze zieltjes gered zijn?
Zo komt het wel over naar mij toe vanuit politiek Den Haag.
Inderdaadquote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:28 schreef Semisane het volgende:
[..]
Die 0.7% is ongeveer 4 miljard, wat een schijntje op de begroting is en in het niet valt bij het geld wat de overheid in de economie pompt. Het verlagen of afschaffen van de ontwikkelingshulp zal ook weinig tot geen positieve effecten hebben op de verbetering van de economie.
In grijpen in de ontwikkelingshulp zal meer een populistische uitwerking hebben.
Waar ontwikkelingshulp overigens voor bedoelt is, komt min of meer over eens met het sussen van het westerse "schuldgevoel" dat we over hebben gehouden vanuit ons eeuwen lange kolonistisch gedrag. (Zoiets)Overigens denk ik wel dat het best zo nu en dan succesvolle projecten heeft geholpen, dus is er bestaansrecht voor deze hulp, maar er mag idd beter gekeken worden waar we het aan uitgeven.
Klopt, maar een extra paar miljard zijn toch nooit weg lijkt me.quote:Maar het afschaffen omwille de economische recessie, is nogal kansloos, want daarvoor is het nou eenmaal te weinig.
Daar gaat het mij helemaal niet om.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:31 schreef Blik het volgende:
[..]ow god we gaan een procentje in koopkracht achteruit. Pas op, dadelijk kun je geen mooie designbank meer kopen. Of die dure computer.
Beroerder wordt het natuurlijk als het echt dichtbij komt in de vorm van massa ontslagen bij jouw werkgever bijv...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:31 schreef Blik het volgende:
[..]ow god we gaan een procentje in koopkracht achteruit. Pas op, dadelijk kun je geen mooie designbank meer kopen. Of die dure computer.
daar gaat die 4 miljard die in onze economie gepompt zou moeten worden echt niet bij helpen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:34 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Beroerder wordt het natuurlijk als het echt dichtbij komt in de vorm van massa ontslagen bij jouw werkgever bijv...
En hoe kun je dat voorkomen als de overheid 4 miljard extra op de begroting had? ING heeft net laten zien dat als je staatssteun uitdeelt, de mensen vervolgens op straat belanden.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:34 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Beroerder wordt het natuurlijk als het echt dichtbij komt in de vorm van massa ontslagen bij jouw werkgever bijv...
Het lijkt allemaal zo relatief en minimaal als je het over procenten hebt. Maar in absolute bedragen gaat het toch om een flinke sloot geld.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:31 schreef Blik het volgende:
ow god we gaan een procentje in koopkracht achteruit. Pas op, dadelijk kun je geen mooie designbank meer kopen. Of die dure computer.
Dat dus ook ja. De hulp maakt het alleen maar erger. Ze maken allemaal dezelfde fout van 'mijn kinderen kunnen voor me zorgen'. Nee, die kinderen maken het probleem nog erger. Afrika is gewoon een verloren continent. Het is simpelweg natuurlijk gezien niet in staat zoveel mensen te onderhouden.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:38 schreef RemcoDelft het volgende:
Nee het helpt niet. Sterker nog, het maakt het erger!
Lokaal helpt het wellicht, het grote plaatje is dat er nu 600 miljoen meer arme sloebers zijn dan 30 jaar geleden, simpelweg omdat wij ze net genoeg eten geven om niet dood te gaan...
Met 350 euro minder in een jaar red ik het ook wel hoor.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:38 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het lijkt allemaal zo relatief en minimaal als je het over procenten hebt. Maar in absolute bedragen gaat het toch om een flinke sloot geld.
Makkelijk he, alles op jezelf betrekken.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:41 schreef Blik het volgende:
[..]
Met 350 euro minder in een jaar red ik het ook wel hoor.
met alle respect, maar dat is juist precies waarom dit topic wordt opgestart. Als er minder aan ontwikkelingshulp wordt uitgegeven komt er meer steun voor de Nederlandse bevolking. Daarbij wordt totaal niet gedacht aan de mensen die wel enorm gebaad zijn met onze steun.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:42 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Makkelijk he, alles op jezelf betrekken.
Voorkomen niet. Misschien de pijn verzachten o.i.d.?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
En hoe kun je dat voorkomen als de overheid 4 miljard extra op de begroting had? ING heeft net laten zien dat als je staatssteun uitdeelt, de mensen vervolgens op straat belanden.
Bedoel je niet Zimbabwe? Het voorbeeld van de mentaliteit van die lui daar... Jaloers zijn, maar zelf niet willen werken...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:49 schreef Netsplitter het volgende:
Even een zwart/wil vergelijking de wereld in schoppen.
Ik vond het typisch om te zien dat een land als Congo, als ik het goed heb, best goed ging met de blanke boeren.
Toen wisselde de macht en werden ze het land of van "hun" land gejaagd.
Dan zou je denken dat diegene die daar dus meewerken het stokje overnemen, maar niks is minder waar.
Zag laatst een reportage over een blanke boer die even terug mocht komen naar z'n oude boerderij.
Daar was echt niks meer van over......
Ik snap dat niet.
Waarom laat je dan zoiets verpauperen......
Het was inderdaad Zimbabwe. Alle schuld afschuiven op de blanken en vervolgens de boel overnemen, waardoor de voormalige graanschuur van Afrika omkomt van de honger.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bedoel je niet Zimbabwe? Het voorbeeld van de mentaliteit van die lui daar... Jaloers zijn, maar zelf niet willen werken...
Voornamelijk gebrek aan kennis en ervaring, gecombineerd met dra-ma-tisch bestuur. Mugabe, is opgeleid in Europa, maar heeft gewoon een chronisch gebrek aan leiderschapskwaliteiten, gecombineerd met een te hoge dunk van hemzelf.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:49 schreef Netsplitter het volgende:
Even een zwart/wil vergelijking de wereld in schoppen.
Ik vond het typisch om te zien dat een land als Congo Zimbabwe, als ik het goed heb, best goed ging met de blanke boeren.
Toen wisselde de macht en werden ze het land of van "hun" land gejaagd.
Dan zou je denken dat diegene die daar dus meewerken het stokje overnemen, maar niks is minder waar.
Zag laatst een reportage over een blanke boer die even terug mocht komen naar z'n oude boerderij.
Daar was echt niks meer van over......
Ik snap dat niet.
Waarom laat je dan zoiets verpauperen......
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bedoel je niet Zimbabwe? Het voorbeeld van de mentaliteit van die lui daar... Jaloers zijn, maar zelf niet willen werken...
In Afrika heerst het probleem van droogte. Als het westen voor miljarden euro's een irrigatie- en kanalensysteem sponsort, kunnen die mensen voor zichzelf zorgen. Wat betreft de grondoppervlakte is Afrika zeer dunbevolkt. Overigens moet jij je nog eens inlezen over de theorie van natuurlijke selectie. Het heeft namelijk helemaal niks te maken met het doodgaan van de honger.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:41 schreef RemcoDelft het volgende:
In Afrika wonen simpelweg veel meer mensen dat dat hele gebied aankan.
Grappig ben je, Afrika is veel minder dichtbevolkt dan bijvoorbeeld Europa. Azië, Nederland of zelfs het wereldgemiddelde(per km²) en er wonen zeker niet meer mensen dan het gebied aankan (ik zal het gelijk even nuanceren voor je: het ligt er inderdaad een beetje aan welk deel van Afrika, in landen als Mali was er wel een probleem). Dit is dus feitelijk gewoon niet juist.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:41 schreef RemcoDelft het volgende:
In Afrika wonen simpelweg veel meer mensen dat dat hele gebied aankan. Daar heeft de natuur een hele mooie oplossing voor, iets wat al miljoenen jaren werkt! Natuurlijke selectie.
Wat "wij" doen, is zorgen dat ze net in leven blijven, met als resultaat een bevolkingsexplosie. 6-8 kinderen per vrouw, dat moet misgaan! Als "wij" dat 30 jaar geleden hadden ingezien, was het probleem nu kleiner geweest! Zachte heelmeesters maken stinkende wonden...
Precies, centraal Afrika, west afrika, oost afrika en zuid afrika hebben enorm goede grond agricultuur.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 14:27 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Grappig ben je, Afrika is veel minder dichtbevolkt dan bijvoorbeeld Europa. Azië, Nederland of zelfs het wereldgemiddelde(per km²) en er wonen zeker niet meer mensen dan het gebied aankan (ik zal het gelijk even nuanceren voor je: het ligt er inderdaad een beetje aan welk deel van Afrika, in landen als Mali was er wel een probleem). Dit is dus feitelijk gewoon niet juist.
Easterly zegt ook vooral dat je niet 'top-down' moet werken (leiders geld geven) en dat het 'down-up' veel realistischer is en beter werkt, dat is nou precies wat met sinds de jaren 90' doet -> kleinschalige projecten die beginnende handelaren, boeren en kennis op een kleinschalig gebied helpen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 14:41 schreef Llotyhy het volgende:
Als je zin hebt om hier het een en ander over te lezen is 'The White Man's Burden - Why the West's Efforts to Aid the Rest Have Done so Much Ill and So Little Good' van William Easterly een absolute aanrader!
Hij laat hierin zien dat het allemaal veel slechter werkt dan we denken/hopen en dat de doelen zoals die gesteld zijn door Jeffrey Sachs en consorten totaal niet haalbaar zijn.
Handel drijven en heel veel tijd. Helaas laat de EU het stevig afweten voor wat betreft vrije handel met ontwikkelingslanden. Bijvoorbeeld, onlang is de EU weer overgegaan tot het opkopen van overtollige voorraden melk van boeren. Ook worden er nog altijd graansubsidies verstrekt aan Europese boeren, hierdoor zijn zij in staat kunstmatig goedkoop te produceren waardoor de boer uit Afrika nauwelijk voet aan de grond krijgt in de EU.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:26 schreef Echo99 het volgende:
Ik vraag me altijd af wat er nodig zou zijn om zo'n land echt uit het slop te trekken...
Yep! Daarnaast ook nog eens het aardig-klinkende voedseldumpen (europeese overschotten worden onder marktprijs aan ontwikkelingsgebieden gegeven -soms mogen deze landen de goederen niet eens weigeren omdat ze vast zitten aan internationale contracten). Door de plotselinge overvoed aan bijv. graan kan de lokale afrikaanse graanboer zijn goederen niet meer kwijt waardoor hij maar ander werk moet zoeken (op naar de grote stad om in een ghetto te zitten!). En als de jaren daarom geen voedseldumping van de EU volgt zit het gebied zonder lokale boeren die wel graan zouden hebben kunnen leveren.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 14:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Handel drijven en heel veel tijd. Helaas laat de EU het stevig afweten voor wat betreft vrije handel met ontwikkelingslanden. Bijvoorbeeld, onlang is de EU weer overgegaan tot het opkopen van overtollige voorraden melk van boeren. Ook worden er nog altijd graansubsidies verstrekt aan Europese boeren, hierdoor zijn zij in staat kunstmatig goedkoop te produceren waardoor de boer uit Afrika nauwelijk voet aan de grond krijgt in de EU.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |