deze liep dr vroeger al, later voornamelijk om goederen tussen de vestigingen van Philips in Groningen en Drachten te vervoeren.quote:Drachten en Leek/Roden
Nu je het zegt! Er staat ook nog een grote muurschildering in de Tolberterstraat in Leek met een goederentreinquote:Op maandag 16 februari 2009 14:28 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
deze liep dr vroeger al, later voornamelijk om goederen tussen de vestigingen van Philips in Groningen en Drachten te vervoeren.
de gemeente Roden had zelfs grond aangekocht, vlakbij waar de rondweg loopt, om het spoor buiten het dorp te krijgen.quote:Op maandag 16 februari 2009 14:34 schreef Mr.Jorn. het volgende:
[..]
Nu je het zegt! Er staat ook nog een grote muurschildering in de Tolberterstraat in Leek met een goederentrein
En waar moet het autoverkeer dan langs? De tram moet immers niet voor een stoplicht in de file komen te staan hè.quote:Op maandag 16 februari 2009 14:43 schreef Mr.Jorn. het volgende:
En toch vind ik dat de tram over de Diepenring moet!
Ik vind ook dat de Grote Markt ontlast moet worden, dat is het grootste pijnpunt mogelijk in Groningen.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:44 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Het verkeer gaat dan over het spoor, maar het wordt dan anders geregeld. Dat weet ik niet zo uit mijn hoofd hoe dat zal gaan, dat zal ik even moeten opzoeken. En vind je het niet prachtig om helemaal niks over de Grote Markt te hebben? Lijkt mij mooi
Trouwens, in mijn profielwerkstuk ga ik er dieper op in waarom ik dat de betere trace vind. Lees hem even zodat je mijn mening wat beter snapt. Want jouw standpunt is ook te verdedigenquote:Op maandag 16 februari 2009 15:56 schreef Igen het volgende:
[..]
En waar moet het autoverkeer dan langs? De tram moet immers niet voor een stoplicht in de file komen te staan hè.
Nee, ik vind het huidige plan prima. Je kan straks met het OV midden in het centrum uitstappen. Met de fiets kun je straks veilig van het Zuiderdiep naar de Grote Markt fietsen, zonder enge bus op je hielen. En het terras van de Drie Gezusters komt echt op het plein te liggen en wordt niet meer door een rijbaan van de rest afgesneden.
Heb je profielwerkstuk net even doorgebladerd.quote:Op maandag 16 februari 2009 21:28 schreef Mr.Jorn. het volgende:
[..]
Trouwens, in mijn profielwerkstuk ga ik er dieper op in waarom ik dat de betere trace vind. Lees hem even zodat je mijn mening wat beter snapt. Want jouw standpunt is ook te verdedigen
Haha, waar heb je dat gelezen dan, waarde Fiets? Maar dan hebben we straks zeker een Assen CS, Marsdijk, TT-circuit, Kleausterveen, en waar moet die vijfde staan dan?quote:Op maandag 16 februari 2009 14:31 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ben benieuwd!![]()
De gemeente Assen heeft ook een plan: over 20 jaar moeten er 4 stations bij zijn gekomen in AssenHet moet dan mogelijk zijn om een rondje Assen per trein te doen
Ik heb geen idee over dat bovenste argument, maar ik denk dat we allebei wel een beetje gelijk hebben. Het hangt er maar net vanaf wie je spreekt, toch?quote:Op maandag 16 februari 2009 21:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Heb je profielwerkstuk net even doorgebladerd.
Voor jouw argumentatie is ook wel wat te zeggen. Alleen ben ik het er niet helemaal mee eens:
- Jij zegt dat veel Groningers het liefst helemaal geen verkeer over de Grote Markt hebben. Volgens mij klopt dat niet - uit enquetes blijkt dat een route dwars door het centrum juist het populairst is. In ieder geval bij de winkeliers.
- Verder lijkt mij dat de diepenring-route een beetje net-niet wordt. Volgens mij kun je beter één keer in de roos schieten, dan twee keer naast.
Hoe dan ook, vanaf begin af aan was ik al voor dubbelspoor Oosterstraat en dubbelspoor Boterdiep. Het projectbureau zag dat eerst niet zitten, omdat dat bij de Maagdenbrug niet zou passen*. Maar blijkbaar hebben ze daar nu een oplossing voor, dus ik ben helemaal happy.
* In de zomer heb ik bij de manifestatie in de Martinikerk meegedaan aan de fietsexcursie. Als enige deelnemer, dus ik kon een uur lang alleen met de projectbureau-meneer door de stad fietsen en vragen stellen.
Weet ik, alleen stonden de toetsenbordinstellingen verkeerd zodat ik geen é kon typen.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:29 schreef 2cv het volgende:
Het is het tracé.
Maar voor de rest ziet het er hopelijk prima uit, toch?quote:Op maandag 16 februari 2009 23:19 schreef Igen het volgende:
Goed, wat het profielwerkstuk betreft:
- De tram gaat in de stad toch 100% zeker op stroom rijden?
Ja dat klopt, maar op het moment van schrijven was dat nog niet 100% zeker.
- Het is "het trace" en niet "de trace".
![]()
- (pagina 24) Een tram is in Amsterdam niet sneller dan ergens anders. Ik heb een keer voor een paar routes de gemiddelde snelheid (inclusief stoppen) uitgerekend: in het centrum < 15 km/u en in de buitenwijken op een vrije trambaan zo'n 22 km/u.
Ik bedoel in vergelijking met de bus, staat er niet helemaal duidelijk geloof ik.
Het staat nu volgens mij vast, dit is de voorkeursroute die de onderzoeksgroep van Project RegioTram heeft voorgedragen aan de gemeente Groningen.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:09 schreef du_ke het volgende:
Leuk onderwerp! Heb in Groningen Planologie gestudeerd en gewoond, dan volg je zoiets toch een beetje meer. Het Diepenringtrace lijkt mij een vrij krappe bedoening en voor het gebruik van de tram lijkt het echte centrum aandoen ook beter.
Ben benieuwd of het er echt helemaal zal gaan komen.
quote:Op maandag 16 februari 2009 23:54 schreef Mr.Jorn. het volgende:
[..]
Maar voor de rest ziet het er hopelijk prima uit, toch?
Alt 130quote:Op maandag 16 februari 2009 23:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Weet ik, alleen stonden de toetsenbordinstellingen verkeerd zodat ik geen é kon typen.
Jup!quote:
Die wordt ook aangelegd, ik weet alleen niet precies wanneer. Maar een tram gaat buiten de stad 105 km/h. Dus sneller dan een bus. En daarnaast gaat dat ding over een spoor, wat over het algemeen gesproken sneller is.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:52 schreef Viking84 het volgende:
Stomme vraag misschien, maar waarom zou je een tram buiten de stad verkiezen boven een bus?. Trams gaan toch lang zo hard niet?
.
Ik zie liever een treinverbinding komen tussen Groningen - Drachten - Leeuwarden / Heerenveen (beide kanten op dus).
Als de tram door de Oosterstraat komt hoeft niks gesloopt te worden. Alleen het plan voor de nieuwe Oostwand moet worden aangepast.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:51 schreef RealZeus het volgende:
Voorts zijn er ook nog een paar bochten die problemen op gaan leveren.
Technisch gezien zou het handiger zijn dat ding door de Herestraat te sturen en dan via de Ebinngestraat, maar goed, ik snap ook wel dat dat niet kan ivm winkelend publiek.
Jawel hoor, Sigarenwinkel Homan moet er aan geloven en het ding kan de bocht naar de diepenring toe ook amper maken als hij van de Grote Markt afkomt.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 19:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Als de tram door de Oosterstraat komt hoeft niks gesloopt te worden. Alleen het plan voor de nieuwe Oostwand moet worden aangepast.
Dat is met eigenlijk elke variant zo, ook als je via de diepenring gaat. Alleen bij het "Westrandtracé" over het treinspoor niet, maar dat is om andere redenen alsnog bijna 50 miljoen euro duurder.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 19:44 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Jawel hoor, Sigarenwinkel Homan moet er aan geloven
Leuk dat de betreffende ondernemers ook inspraak hadden dan.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 19:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is met eigenlijk elke variant zo, ook als je via de diepenring gaat. Alleen bij het "Westrandtracé" over het treinspoor niet, maar dat is om andere redenen alsnog bijna 50 miljoen euro duurder.
Maar eigenlijk is deze hele discussie een beetje zinloos, die had je afgelopen zomer moeten voeren. Het nieuws op dit moment is juist dat het tracé eindelijk vast staat.
Daarom hebben ze ook niet gekozen voor één van de oplossingen die ze op hun kantoor hadden bedacht. Maar juist een oplossing die afgelopen zomer door veel Stajders in de enquêtes is aangedragen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:05 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Maar goed, kantoortijgers bedenken nou eenmaal niet de slimste en meest logische oplossingen.
Leuk dat mensen die dit soort uitspraken doen er ook verstand van hebbenquote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:05 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Leuk dat de betreffende ondernemers ook inspraak hadden dan.
Maar goed, kantoortijgers bedenken nou eenmaal niet de slimste en meest logische oplossingen.
quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:51 schreef Renesite het volgende:
Krijgt Hoogkerk ook een aansluiting?
Waarom lees ik dan verhalen van allemaal ondernemers uit de Oosterstraat die het er niet mee eens zijn dat er een dubbelspoor voor hun deur komt?quote:Op woensdag 18 februari 2009 12:57 schreef Mr.Jorn. het volgende:
[..]
Leuk dat mensen die dit soort uitspraken doen er ook verstand van hebben
Dat is juist het hele idee geweest van de tram. De Stadjers hebben juist inspraak gehad, er zijn informatieavonden georganiseerd en zoals Igen al vertelt is daar veel belangstelling voor geweest (ik herinner mij een fietstocht) en er zijn zelfs aparte avonden georganiseerd voor ondernemers. Dus er is eigenlijk wél naar de mensen geluisterd.
quote:Op woensdag 18 februari 2009 17:08 schreef Mr.Jorn. het volgende:
[..]
Jup, daar gaat de tram/trein naar Heerenveen/Leeuwarden afsplitsen.
Station Hoogkerk!
Volgens mij komt dat vooral door ene meneer Björn Mulder.quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:06 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Waarom lees ik dan verhalen van allemaal ondernemers uit de Oosterstraat die het er niet mee eens zijn dat er een dubbelspoor voor hun deur komt?
Ik denk dat dit echt iets is waar niks tegen te doen is. De keuze is niet voor niks gemaakt, onder andere om er voor te zorgen dat niet de gehele Grote Markt overheerst wordt door spoor. Nu is er namelijk alleen maar een baan aan de zijkant van de Grote Markt. Eigenlijk hadden ze over de Diepenring moeten gaanquote:Op woensdag 18 februari 2009 18:06 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Waarom lees ik dan verhalen van allemaal ondernemers uit de Oosterstraat die het er niet mee eens zijn dat er een dubbelspoor voor hun deur komt?
Volgens mij sowieso voor 2020!quote:
Dat gaan ze toch ook doen, als het goed is?quote:Op donderdag 19 februari 2009 09:39 schreef Renesite het volgende:
Laten ze eerst die verrekte julianaplein eens ongelijkvloers maken... dat lijkt me eerst nodig.
Ja, maar dat duurt nog wel effequote:Op donderdag 19 februari 2009 10:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat gaan ze toch ook doen, als het goed is?
Tegelijk met het ombouwen van de rest van de zuidelijke Ringweg. Of die nou in een tunnel of op een viaduct komt, in elke variant wordt het Julianaplein ongelijkvloers.
jij zit liever in een stampvolle bus?quote:
Doe dan dat semi-dubbelspoor wat men in a'dam heeft: =====>---------<====== waarbij bij ------- het geen 1 rails is, maar twee tegen elkaar aan/in elkaar.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:51 schreef RealZeus het volgende:
Ik vind het dubbelspoor in de Oosterstraat niet zo'n strak plan.
De ondernemers zijn het er niet mee eens, laden en lossen wordt schier onmogelijk en mijns inziens is de Oosterstraat daar te smal voor.
Voorts zijn er ook nog een paar bochten die problemen op gaan leveren.
Technisch gezien zou het handiger zijn dat ding door de Herestraat te sturen en dan via de Ebinngestraat, maar goed, ik snap ook wel dat dat niet kan ivm winkelend publiek.
Een betere optie zou in mijn ogen zijn: via de Diepenring, St. Janstraat, Grote Markt, Ebbingestraat, Diepenring, Prinsesseweg, Zonnelaan, Zernike. Doet het ding wel de Grote Markt aan maar hoeft de tram niet door de smalle Oosterstraat.
Ze zijn bang dat de trams dan op elkaar moeten wachten.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:01 schreef Peter het volgende:
[..]
Doe dan dat semi-dubbelspoor wat men in a'dam heeft: =====>---------<====== waarbij bij ------- het geen 1 rails is, maar twee tegen elkaar aan/in elkaar.
Goed idee. Zeker als het een regiotram wordt.quote:Op zondag 22 februari 2009 16:44 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van het idee dat de tram hoogstwaarschijnlijk een groene kleurstelling krijgt?
Met dubbelspoor? Dat denk ik niet.quote:Op maandag 23 maart 2009 13:17 schreef Karrs het volgende:
Wat tof, dat er hier ook een topique over loopt.
Doet me denken aan deze ouwe thread.
En die lui in de Oosterstraat moeten niet zeuren - dat gaat echt wel passen. Ook met laden en lossen.
Dat betwijfel ik ook ten zeerste.quote:Op maandag 23 maart 2009 13:17 schreef Karrs het volgende:
Wat tof, dat er hier ook een topique over loopt.
Doet me denken aan deze ouwe thread.
En die lui in de Oosterstraat moeten niet zeuren - dat gaat echt wel passen. Ook met laden en lossen.
Op een andere site kwam ik de volgende tekeningen tegen:quote:
Daar kun je zien hoeveel ruimte naast de trambaan overblijft.quote:
Die cijfers, zijn dat meters?quote:Op maandag 23 maart 2009 17:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Op een andere site kwam ik de volgende tekeningen tegen:
[..]
Daar kun je zien hoeveel ruimte naast de trambaan overblijft.
Van het Zuiderdiep tot waar het Medaillehuis Jan Suurd zat, is laden en lossen geen probleem.
Vanaf daar totaan de Grote Markt wordt het met dubbelspoor te krap, denk ik zo.
Misschien omdat je daarmee helemaal niks oplost?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 11:26 schreef 2cv het volgende:
Waarom laten ze daar geen trolleybussen rondrijden ? Dan hoef je alleen bovenleiding op te hangen en geen rails neer te leggen. Scheelt volgens mij een hoop poen.
Um, ja, maar dan heb je trolleyBUSSEN. Het probleem is juist dat er nu al bijna geen bussen meer bij kunnen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 11:26 schreef 2cv het volgende:
Waarom laten ze daar geen trolleybussen rondrijden ? Dan hoef je alleen bovenleiding op te hangen en geen rails neer te leggen. Scheelt volgens mij een hoop poen.
En nu ziet ie er zo uit: http://maps.google.com/maps?source=earth&ll=53.21685274,6.57003911&layer=c&cbll=53.21685274,6.57003911&cbp=1,360,,0,5quote:Op dinsdag 24 maart 2009 11:01 schreef Karrs het volgende:
Hier een plaatje van de Oosterstraat van om en nabij 1932, met een 'gewone' straat. (Trolley-) bussen konden elkaar indertijd passeren. De straat was breder dan de dubbele tramlijn zal worden:
[ afbeelding ]
En zo gaat het er ongeveer uitzien:
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 11:44 schreef daReaper het volgende:
[..]
En nu ziet ie er zo uit: http://maps.google.com/maps?source=earth&ll=53.21685274,6.57003911&layer=c&cbll=53.21685274,6.57003911&cbp=1,360,,0,5
Als ik dit plaatje zo bekijk is laden en lossen aan de linkerkant net mogelijk maar dan moet de trambaan niet breder worden dan de weg. En je hebt sowieso last van boze voetgangers omdat je ze de weg verspert.quote:
Vanaf het punt waar de foto gemaakt is totaan de Grote Markt, kun je inderdaad niet laden en lossen als een dubbele trambaan wordt aangelegd.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 15:36 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Als ik dit plaatje zo bekijk is laden en lossen aan de linkerkant net mogelijk maar dan moet de trambaan niet breder worden dan de weg. En je hebt sowieso last van boze voetgangers omdat je ze de weg verspert.
En de winkeliers moeten hun luifeltjes even intrekken en de lichtreclame wat hoger hangen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |