abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66145949
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 00:33 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Zoals nu al zo vaak is gezegd, als je vooraf wilt weten hoeveel de reis kost, dan kun je dat via internet uitzoeken of bellen met het vervoersbedrijf. En misschien dat de chauffeur een computertje krijgt waar die kan zien wat de reis gaat kosten. Moet ook niet zo moeilijk zijn.
Heerlijk die vooruitgang.
Hopelijk volgen de supermarkkten niet dat voorbeeld.
quote:
Op de OV chipkaart kun je producten zetten. Dus bij een automaat kun je een dagkaart kopen en die komt digitaal op je kaart te staan. Of je kunt een wegwerp kaart kopen waarmee je een dag kunt reizen.
Zit je weer met het feit dat men op zo'n polderweg geen kaartautomaat heeft.
quote:
Hoe je er achter komt dat die dagkaarten zijn is door informatie in te winnen bij de OV bedrijven. Elk OV bedrijf heeft wel zijn eigen site en daar staat op welke producten ze aanbieden. Dus wat dat betreft is het ook niet anders dan nu uitvinden wat voor een strippenkaarten ze hebben.
Weer die verwijzing naar dat internet.
Dat lijkt me toch wel een stap terug in de tijd.
Kom ik weer met de supermarkt.
[qoute]

Zie mijn post voor de school. Voor een gezin nog geen idee hoe dat gaat. Maar ook daar is vast wel een oplossing voor te vinden.
[/quote]
Dat vraag ik me af want vele mensen gaan niet dagelijks met de bus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Colnago op 17-02-2009 01:04:32 ]
Audaces fortuna juvat
pi_66145986
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 00:36 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Het is niet nodig, maar toch is er voor gekozen. Verdere nadelen zijn onder andere de simpele manier van kraken en het feit dat je kan oogsten (d.w.z. dat je met een kraakapparaat iedereen binnen .. meter kan aflezen, dat maakt het voor sommigen wel interessant natuurlijk)
Volgens snowgoon is er niks aan de hand maar volgens mij wel.
Audaces fortuna juvat
pi_66146011
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 00:36 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Maar niet in combinatie met de OV chipkaart
Nee, dat komt er dus extra bij.
Dan heb ik het nog niet eens over die infox apparatuur die nu al vaak niet werkt.
Audaces fortuna juvat
pi_66146190
overigens valt elk systeem te kraken. Wat je ook verzint. Ben wel blij dat het er uiteindelijk eens gaat komen, al lijkt het nog steeds niet op hoe het in werking is in londen, en daar werkt het uitstekend.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 01:36:52 #105
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_66146371
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 00:57 schreef Colnago het volgende:

[..]

Volgens snowgoon is er niks aan de hand maar volgens mij wel.
Volgens hem is er wel meer 'niet aan de hand', volgens velen is hij meer 'bij de hand'
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_66147443
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 00:33 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Zoals nu al zo vaak is gezegd, als je vooraf wilt weten hoeveel de reis kost, dan kun je dat via internet uitzoeken of bellen met het vervoersbedrijf. En misschien dat de chauffeur een computertje krijgt waar die kan zien wat de reis gaat kosten. Moet ook niet zo moeilijk zijn.

Op de OV chipkaart kun je producten zetten. Dus bij een automaat kun je een dagkaart kopen en die komt digitaal op je kaart te staan. Of je kunt een wegwerp kaart kopen waarmee je een dag kunt reizen.

Hoe je er achter komt dat die dagkaarten zijn is door informatie in te winnen bij de OV bedrijven. Elk OV bedrijf heeft wel zijn eigen site en daar staat op welke producten ze aanbieden. Dus wat dat betreft is het ook niet anders dan nu uitvinden wat voor een strippenkaarten ze hebben.

Zie mijn post voor de school. Voor een gezin nog geen idee hoe dat gaat. Maar ook daar is vast wel een oplossing voor te vinden.
Zoals al zo vaak gezegd is, je kan vooraf niet zien hoeveel de reis kost. Dus je kan ookgeen bussen, trams, metro en/of treinen met elkaar vergelijken wat de goedkoppste manier is van reizen.

Dat kan nu wel. Is dus gewoon een nadeel van de chipkaart.
Gezinnen is heel simpel, staat ook te lezen op de OV chipkaart site, ieder lid moet een eiigen chipkaart hebben en zlf in- en uitchecken. Heb je korting ben je verplicht ieder een persoonlijke chipkaart te laten gebruiken

Kinderen die gratis reizen moet je aan de hand meenemen met jezelf.
pi_66148449
Even een opmerking omtrent die leuke schoolkaarten, wat fijn dat je al die kinderen een ov -chipkaart moet geven en daarna weer terug moet krijgen. Een groep kinderen kennende raakt minsten 5% die kaart kwijt dan moet je als school weer er achter aan om die kaarten te laten blokkeren. Bij een vervoersbewijs wat door een leraar beheerd wordt is die kans natuurlijk stukken minder.

En snowgoon wordt je naam ook niet op de kaart opgeslagen (jij zegt dat alleen mijn geboortedatum erop staat, maar volgens mij toch ook echt mijn naam)
pi_66149195
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 07:08 schreef macca728 het volgende:

[..]

1Zoals al zo vaak gezegd is, je kan vooraf niet zien hoeveel de reis kost. Dus je kan ookgeen bussen, trams, metro en/of treinen met elkaar vergelijken wat de goedkoppste manier is van reizen.

Dat kan nu wel. Is dus gewoon een nadeel van de chipkaart.
2Gezinnen is heel simpel, staat ook te lezen op de OV chipkaart site, ieder lid moet een eiigen chipkaart hebben en zlf in- en uitchecken. Heb je korting ben je verplicht ieder een persoonlijke chipkaart te laten gebruiken

Kinderen die gratis reizen moet je aan de hand meenemen met jezelf.
1:
Dat gaat juist met de chipkaart het geval worden. Dan weet je precies welke reis goedkoper is, omdat tegenover elke reis een bedrag staat, en niet een bedrag per kilometer bij de NS, en een zone bedrag voor de bus, zoals nu het geval is. Ook hoef je dan dus niet de prijs per strip uit te rekenen.

2.
Een gezin nu, vader, moeder, kind van 2 en kind van 5, heeft hetzelfde probleem met de strippenkaart. 1 gratis, 1 op een roze, en ouders op een blauwe of een retourkaartje. In de trein een railrunner voor de kinderen en een retourtje met danwel zonder korting voor de ouders.

Met de chipkaart hebben ze gewoon de chipkaart. Geen gezeik, bliep, deurtje open, klaar.
pi_66149234
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 00:55 schreef Colnago het volgende:

[..]

Heerlijk die vooruitgang.
Hopelijk volgen de supermarkkten niet dat voorbeeld.
[..]

Zit je weer met het feit dat men op zo'n polderweg geen kaartautomaat heeft.
[..]

Weer die verwijzing naar dat internet.
Dat lijkt me toch wel een stap terug in de tijd.
Kom ik weer met de supermarkt.
[qoute]

Zie mijn post voor de school. Voor een gezin nog geen idee hoe dat gaat. Maar ook daar is vast wel een oplossing voor te vinden.
Dat vraag ik me af want vele mensen gaan niet dagelijks met de bus.
[/quote]
Op de Polderweg kun je nu ook al niet een dagkaart kopen voor de bus. Met de OV chipkaart kun je wel allerlei dingen online bestellen. Nu is het nog niet zoveel, maar straks kan er vanalles online op de chipkaart worden gezet.

Tja, hoe wil je tegenwoordig anders informatie krijgen? Dan ben je toch echt op internet of telefoon aangewezen. Ik zou niet weten waarom dat een stap terug in de tijd is.

Je hoeft ook niet dagelijks met de bus te gaan om een chipkaart te hebben.
pi_66149282
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 00:57 schreef Colnago het volgende:

[..]

Volgens snowgoon is er niks aan de hand maar volgens mij wel.
Ik heb nergens gezegd dat het niet gekraakt kan worden. Ik zeg dat er niet veel gegevens op die kaart staan en dat eventuele schade voor de rekening van het OV bedrijf is.
Daarnaast kan niemand aangeven waarom het voor criminelen lucratief is om kaarten te gaan kraken of dat het het op grote schaal gebeurd.

Dus ik zie het probleem niet zo. Als jij dat wel een probleem vind, is jouw goed recht.

[ Bericht 3% gewijzigd door snowgoon op 17-02-2009 09:41:35 ]
pi_66149309
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 07:08 schreef macca728 het volgende:

[..]

Zoals al zo vaak gezegd is, je kan vooraf niet zien hoeveel de reis kost. Dus je kan ookgeen bussen, trams, metro en/of treinen met elkaar vergelijken wat de goedkoppste manier is van reizen.

Dat kan nu wel. Is dus gewoon een nadeel van de chipkaart.
Gezinnen is heel simpel, staat ook te lezen op de OV chipkaart site, ieder lid moet een eiigen chipkaart hebben en zlf in- en uitchecken. Heb je korting ben je verplicht ieder een persoonlijke chipkaart te laten gebruiken

Kinderen die gratis reizen moet je aan de hand meenemen met jezelf.
quote:
Zoals al zo vaak gezegd is, je kan vooraf niet zien hoeveel de reis kost.

www.ov9292.nl
quote:
Zoals al zo vaak gezegd is, je kan vooraf niet zien hoeveel de reis kost.

www.ov9292.nl
quote:
Zoals al zo vaak gezegd is, je kan vooraf niet zien hoeveel de reis kost.

www.ov9292.nl
quote:
Zoals al zo vaak gezegd is, je kan vooraf niet zien hoeveel de reis kost.

www.ov9292.nl
quote:
Zoals al zo vaak gezegd is, je kan vooraf niet zien hoeveel de reis kost.

www.ov9292.nl
pi_66149461
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 09:01 schreef Basp1 het volgende:
Even een opmerking omtrent die leuke schoolkaarten, wat fijn dat je al die kinderen een ov -chipkaart moet geven en daarna weer terug moet krijgen. Een groep kinderen kennende raakt minsten 5% die kaart kwijt dan moet je als school weer er achter aan om die kaarten te laten blokkeren. Bij een vervoersbewijs wat door een leraar beheerd wordt is die kans natuurlijk stukken minder.

En snowgoon wordt je naam ook niet op de kaart opgeslagen (jij zegt dat alleen mijn geboortedatum erop staat, maar volgens mij toch ook echt mijn naam)
De tijd zal het uitwijzen wat handig is. Rotterdam is nog steeds het testgebied voor heel Nederland.

Digitaal staat alleen de geboortedatum er op. Gedrukt naam en geboortedatum.
Qua prive gegevens dan. Voor de rest staan er digitaal kaart gerelateerde zaken.
quote:
Bij een persoonlijke OV-chipkaart staan uw geboortedatum en uw naam op de kaart zelf afgedrukt. Op de chip echter staat alleen uw geboortedatum, alle andere persoonsgegevens zijn vastgelegd in het backoffice systeem. Bij de wegwerp- en anonieme kaart staan vanzelfsprekend geen persoonsgegevens op de kaart.
Alleen die gegevens die nodig zijn om de chip correct te laten werken met de OV-chipkaart apparatuur (poortjes, kaartlezers etc.) staan op de chip. Dit zijn:

* het saldo van de electronische beurs (dus geen bankrekeningnummer)
* eventueel het afgesproken automatisch-opladen bedrag;
* eventueel de aangeschafte OV-producten in de vorm van productcodes;
* de laatste 10 transacties
* de geboortedatum van de kaarthouder.
Deze gegevens worden beveiligd door een uitgebreide set van aanvullende beveiligingsmaatregelen in de backoffice.
https://tls.helptu.nl/(coyhtv55z3jnfmb0vfqsbc55)/p_sn_li.aspx?ClickType=2&NodeID=175

Tijdje terug hadden die universiteit hackers naar eigen zeggen een kaart van een wethouderkaart gekraakt! Het enige wat naar voren kwam was de geboortedatum
  dinsdag 17 februari 2009 @ 09:41:27 #113
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66149481
quote:
Op maandag 16 februari 2009 17:18 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Dus als jij naar Groningen wilt en je wilt vooraf weten hoeveel de bus daar kost, ga jij speciaal op en neer naar Groningen om daar een bushalte met die informatie te vinden.


Als ik ergens bij een gebouw in Groningen-centrum moet zijn, weet ik vantevoren dat het tarief één strip per zone is en ik maximaal twee strippen kwijt ben.

Nu moet ik eerst uitzoeken welke vervoerder in Groningen rijdt, dan uitzoeken bij welke halte ik moet uitstappen en dan nog eens allemaal gegevens in een tooltje invoeren. En dan maar hopen dat het überhaupt klopt.

pi_66149500
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 09:35 schreef snowgoon het volgende:

Ik heb nergens gezegd dat het niet gekraakt kan worden. Ik zeg dat er niet veel gegevens op die kaart staan en dat eventuele schade voor de rekening van het OV bedrijf is.
Heb je daarvan een stukje tekst gevonden dan op een website dat vervoerders inderdaad die schade gaan dragen? Of is dit weer een van je verzinsels?
pi_66149567
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 09:41 schreef Zelva het volgende:

[..]



Als ik ergens bij een gebouw in Groningen-centrum moet zijn, weet ik vantevoren dat het tarief één strip per zone is en ik maximaal twee strippen kwijt ben.

Nu moet ik eerst uitzoeken welke vervoerder in Groningen rijdt, dan uitzoeken bij welke halte ik moet uitstappen en dan nog eens allemaal gegevens in een tooltje invoeren. En dan maar hopen dat het überhaupt klopt.


Poepoe... Wat een werk toch allemaal. Het zou verboden moeten worden...
  dinsdag 17 februari 2009 @ 09:44:38 #116
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66149583
quote:
Plaat voor je kop, noemen ze zoiets.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 09:45:05 #117
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66149598
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 09:44 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Poepoe... Wat een werk toch allemaal. Het zou verboden moeten worden...
En maar weer bagatelliseren. Het zou toch makkelijker worden?
pi_66149664
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 09:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Heb je daarvan een stukje tekst gevonden dan op een website dat vervoerders inderdaad die schade gaan dragen? Of is dit weer een van je verzinsels?
Dat is al vaker langsgekomen. Ik mag toch wel verwachten dat iemand die zoveel kritiek heeft op de kaart dit wel weet
Heb jij een bron waaruit blijkt dat het lucratief is om de kaart te hacken en dat het dus veel zal gebeuren?

Dan zal ik nog wel een bron geven waaruit blijkt dat de OV bedrijven de schade vergoeden.
pi_66149684
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 09:45 schreef Zelva het volgende:

[..]

En maar weer bagatelliseren. Het zou toch makkelijker worden?
Op veel punten wel. Maar als je gaat zoeken naar details om over te zeuren, kan het inderdaad iets moeilijker worden.
pi_66149710
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 09:44 schreef Zelva het volgende:

[..]

Plaat voor je kop, noemen ze zoiets.
Jij bent ook al niet in staat om vooraf op te zoeken hoeveel een reis met de OV chipkaart gaat kosten?
pi_66149819
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 09:40 schreef snowgoon het volgende:


Tijdje terug hadden die universiteit hackers naar eigen zeggen een kaart van een wethouderkaart gekraakt! Het enige wat naar voren kwam was de geboortedatum
Je praat weer poep, met je slectieve geheugen wil je allen de dingen onthouden die niet al te negatief zijn voor die ov-chipkaart. Dat is het enigste wat men heeft laten zien, maar er kan vele meer mee gedaan worden.
quote:
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article1958760.ece/OV-chipkaart_van_Kamerlid_gekraakt.html

OV-chipkaart van Kamerlid gekraakt
(Novum) - De OV-jaarkaart van SP-Kamerlid Emile Roemer is woensdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer over de OV-chipkaart publiekelijk gekraakt. Onderzoekers van de Nijmeegse Radboud Universiteit wilden hiermee aantonen hoe gemakkelijk het inmiddels is om het toekomstige vervoersbewijs te kraken. "De OV-chipkaart is een open portemonnee", zei hoogleraar Bart Jacobs.

print stuur artikel door

Gevraagd naar een vrijwilliger overhandigde Roemer zijn ov-jaarkaart, met daarin de chip van de OV-chipkaart. Hij zag vervolgens in luttele seconden zijn geboortedatum verschijnen op een groot scherm.

Jacobs zei dat het een 'paar tientjes' kost om de apparatuur aan te schaffen die nodig is voor het kraken van de chipkaart. In de toekomst kan dat zelfs met de mobiele telefoon. "Het is een kwestie van tijd tot de software beschikbaar is die kan worden gedownload op de mobiele telefoon." Wie de kaart heeft uitgelezen, kan vervolgens adresgegevens, geboortedatum en het saldo veranderen. Vervolgens kan 'gratis' worden gereisd.

Ook kunnen kwaadwillenden een antenne ophangen bij de toegangspoortjes op stations, en zo in een paar uur tijd de gegevens van honderden reizigers uitlezen. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gekloond.

De onderzoeker van de Nijmeegse universiteit zei dat hij de recente ontwikkelingen rondom de beveiliging van de kaart, die vorig jaar al werd gekraakt, bewust stil heeft gehouden. "Omdat ik niet blij ben met de manier waarop wij in de media worden neergezet, als krakers. Terwijl wij een academische onderzoeksgroep zijn."

Wel informeerde hij chipfabrikant NXP, inlichtingendienst AIVD en TLS, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de invoering van de kaart. Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat werd op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.

TLS, maar ook verantwoordelijk staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) heeft altijd gezegd geen reden te zien om van de kaart af te stappen zolang er geen sprake is van massale fraude. Vervoersbedrijven geven aan dat reizigers die slachtoffer worden van 'skimmen' worden gecompenseerd.

De regeringspartijen reageerden dan ook laconiek op de demonstratie. "Ik heb niet zo heel veel nieuws gezien", zei Jan Mastijk (CDA) na afloop van de hoorzitting. Hij wees er eveneens op dat hij zich pas zorgen gaat maken als grote groepen misbruik gaan maken van de kaart. Ernst Cramer (ChristenUnie) liet weten dat de demonstratie 'niet zo veel indruk' maakte.

Roemer zei zich 'ongemakkelijk' te voelen dat zijn gegevens zo gemakkelijk publiekelijk konden worden getoond. Volgens hem was de hoorzitting 'exemplarisch' voor de problemen rond de chipkaart. "De veiligheid is niet op orde, het draagvlak bij reizigersorganisaties ontbreekt, terwijl de vervoersbedrijven mooi weer spelen", verzuchtte hij.

De OV-chipkaart wordt vanaf 29 januari definitief ingevoerd in Rotterdam, gevolgd door Amsterdam en andere stadsregio's. De Nederlandse Spoorwegen willen het vervoersmiddel vanaf 1 oktober in het hele land invoeren
pi_66149828
Nou vooruit dan maar, omdat het zo makkelijk te vinden was:

http://www.ov-chipkaart.n(...)benNelemansNSjul2008
quote:
•Reizigersgarantie: Er is geen sprake van fraude, maar mocht er directe financiële schade bij reizigers ontstaan dan wordt die vergoed.
pi_66149920
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 09:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je praat weer poep, met je slectieve geheugen wil je allen de dingen onthouden die niet al te negatief zijn voor die ov-chipkaart. Dat is het enigste wat men heeft laten zien, maar er kan vele meer mee gedaan worden.
[..]


Dan wil ik daar wel eens een uitleg van zien hoe men de adres gegevens, geboortedatum en saldo kan veranderen.
Adres gegevens staan niet eens op de kaart namelijk.

Mag ik ook even een stukje benadrukken:
quote:
De regeringspartijen reageerden dan ook laconiek op de demonstratie. "Ik heb niet zo heel veel nieuws gezien", zei Jan Mastijk (CDA) na afloop van de hoorzitting. Hij wees er eveneens op dat hij zich pas zorgen gaat maken als grote groepen misbruik gaan maken van de kaart. Ernst Cramer (ChristenUnie) liet weten dat de demonstratie 'niet zo veel indruk' maakte.
En mij van selectiviteit beschuldigen terwijl je maar op een deel van mijn reactie reageert
  dinsdag 17 februari 2009 @ 09:55:47 #124
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66149952
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 00:27 schreef snowgoon het volgende:
Over groepsreizen, er is in Rotterdam een speciale kaart voor basisscholen.

http://www.9292ov.nl/9292ov1253.asp
[..]
Nou fantastisch! Ze sturen gewoon normale chipkaarten met ingebakken korting op naar de scholen. Die korting waar ieder kind überhaupt al recht op heeft. Ze kunnen net zo goed zelf hun ov-chipkaart meenemen.

Ieder kind moet straks zo'n ding meenemen en in- en uitchecken. Voordat de leraar klaar is met inchecken, is de tram/bus al een halte verder. En als ze allemaal willen uitstappen, loopt het vervoermiddel meteen vertraging op.
pi_66150030
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 09:54 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Dan wil ik daar wel eens een uitleg van zien hoe men de adres gegevens, geboortedatum en saldo kan veranderen.
Adres gegevens staan niet eens op de kaart namelijk.

Mag ik ook even een stukje benadrukken:
[..]

En mij van selectiviteit beschuldigen terwijl je maar op een deel van mijn reactie reageert
Omdat jij zegt dat die gegevens niet op die kaart staan moeten wij dat als een stelletje naieve schapen geloven

Hopenlijk heb je dan ook de enerlaatste alinea gelezen als je de propagandisten van de CDA en CU kan qouten.
pi_66150076
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 09:55 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nou fantastisch! Gewoon een persoonlijke chipkaart met ingebakken korting. Die korting waar ieder kind überhaupt al recht op heeft. Ze kunnen net zo goed zelf hun ov-chipkaart meenemen.

Ieder kind moet straks zo'n ding meenemen en in- en uitchecken. Voordat de leraar klaar is met inchecken, is de tram/bus/metro al een halte verder. En als ze allemaal willen uitstappen, loopt het vervoermiddel meteen vertraging op.
Als ze zelf hun OV-chipkaart meenenen, dan betalen ze er zelf voor.

De tijd die het kost om in te checken en in te stappen is dus vergelijkbaar met nu 30 keer stempelen en het uitstappen, achja. Die 30 seconden extra...
Heerlijk toch dat er allemaal "nieuwe" problemen worden verzonnen die helemaal niet zo nieuw zijn. Geeft maar weer aan dat sommige mensen perse alleen maar negatief willen zijn.
pi_66150116
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 09:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Omdat jij zegt dat die gegevens niet op die kaart staan moeten wij dat als een stelletje naieve schapen geloven

Hopenlijk heb je dan ook de laatste alinea gelezen als je de propagandisten van de CDA en CU kan qouten.
Je moet niks maar ik zie jou geen enkele bron geven waaruit blijkt dat er meer gegevens op die kaart staan. En ik zie ook geen uitleg hoe de adres gegevens aangepast kunnen worden.

Ik heb het hele artikel gelezen, wees maar niet bang.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 10:00:29 #128
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66150121
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 09:48 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Jij bent ook al niet in staat om vooraf op te zoeken hoeveel een reis met de OV chipkaart gaat kosten?
Volgens dat ding kost een ritje Sandelingplein-Breeplein (500 meter) mij 3,52 euro, evenals een ritje Sandelingplein-Stadhuis (vele kilometers).

Nee sorry, niet bruikbaar.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 10:04:26 #129
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66150218
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 09:59 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Als ze zelf hun OV-chipkaart meenenen, dan betalen ze er zelf voor.

De tijd die het kost om in te checken en in te stappen is dus vergelijkbaar met nu 30 keer stempelen en het uitstappen, achja. Die 30 seconden extra...


Natuurlijk is dat niet hetzelfde. Bij het uitstappen hoeft er nu al niets te gebeuren, straks wel. En dat stempelen kan rustig op het gemakje, daar heb je de hele zone de tijd voor. Als het inchecken niet gebeurd voor de volgende halte, ben je daarentegen al aan het zwartrijden.

En flikker op met je 30 seconden. Als er een klas van 30 leerlingen wil uitchecken, kost dat echt wel veel meer dan 1 seconde per persoon.
quote:
Heerlijk toch dat er allemaal "nieuwe" problemen worden verzonnen die helemaal niet zo nieuw zijn. Geeft maar weer aan dat sommige mensen perse alleen maar negatief willen zijn.
Snow 'Bagatelliseer' Goon.
pi_66150251
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:00 schreef Zelva het volgende:

[..]

Volgens dat ding kost een ritje Sandelingplein-Breeplein (500 meter) mij 3,52 euro, evenals een ritje Sandelingplein-Stadhuis (vele kilometers).

Nee sorry, niet bruikbaar.
Je bent al net zo simpel als Macca.
Als 1 ding niet werkt het hele systeem als onbetrouwbaar neerzetten.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 10:06:27 #131
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66150280
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:05 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Je bent al net zo simpel als Macca.
Als 1 ding niet werkt het hele systeem als onbetrouwbaar neerzetten.
pi_66150320
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:04 schreef Zelva het volgende:

[..]



Natuurlijk is dat niet hetzelfde. Bij het uitstappen hoeft er nu al niets te gebeuren, straks En dat stempelen kan rustig op het gemakje, daar heb je de hele zone de tijd voor.

En flikker op met je 30 seconden. Als er een klas van 30 leerlingen wil uitchecken, kost dat echt wel veel meer dan 1 seconde per persoon.
[..]

Snow 'Bagatelliseer' Goon.
Tuurlijk joh. De busschauffeur gaat tijdens het rijden 30 keer stempelen
Nou 1 minuut dan. Ik zie geen mega probleem.

Zel"paniekpaniek"va. Leuk zeg namen aanpassen
pi_66150437
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 09:41 schreef Zelva het volgende:

[..]



Als ik ergens bij een gebouw in Groningen-centrum moet zijn, weet ik vantevoren dat het tarief één strip per zone is en ik maximaal twee strippen kwijt ben.

Nu moet ik eerst uitzoeken welke vervoerder in Groningen rijdt, dan uitzoeken bij welke halte ik moet uitstappen en dan nog eens allemaal gegevens in een tooltje invoeren. En dan maar hopen dat het überhaupt klopt.


Ja, dat deed je eerder ook. Of je ging zelf rekenen. Startstrip, waar zit die zonegrens ook alweer, strippen natellen...

Nu doe je BLIEP en het bedrag staat gewoon op de display. Als je ongeveer de afstand weet, kan je het zelfs zelf uitrekenen/schatten
  dinsdag 17 februari 2009 @ 10:11:42 #134
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66150439
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:07 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Tuurlijk joh. De busschauffeur gaat tijdens het rijden 30 keer stempelen
Nee lutser, in de tram bijvoorbeeld.
quote:
Nou 1 minuut dan. Ik zie geen mega probleem.
2 seconden per check uit met kleine kinderen.
quote:
Zel"paniekpaniek"va. Leuk zeg namen aanpassen
Mislukt.
pi_66150509
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:04 schreef Zelva het volgende:

[..]



Natuurlijk is dat niet hetzelfde. Bij het uitstappen hoeft er nu al niets te gebeuren, straks wel. En dat stempelen kan rustig op het gemakje, daar heb je de hele zone de tijd voor. Als het inchecken niet gebeurd voor de volgende halte, ben je daarentegen al aan het zwartrijden.

En flikker op met je 30 seconden. Als er een klas van 30 leerlingen wil uitchecken, kost dat echt wel veel meer dan 1 seconde per persoon.
[..]

Snow 'Bagatelliseer' Goon.
Als je niet stempeld voor de volgende halte zal de tramconducteur wel achter je staan om naar je kaartje te vragen hoor Het is echt niet zo dat die per zone controlleren

Bij een grote controle ben je gewoon de lul dan..

En Inchecken kost geen tijd, tijdens het doorlopen is het een kwestie van het poortje aanraken.
pi_66150510
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:11 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee lutser, in de tram bijvoorbeeld.
[..]

2 seconden per check uit met kleine kinderen.
[..]

Mislukt.
Ja jij bent ook mislukt.
Op zoek gaan naar details om over te gaan zeiken...
pi_66150556
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:00 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Je moet niks maar ik zie jou geen enkele bron geven waaruit blijkt dat er meer gegevens op die kaart staan. En ik zie ook geen uitleg hoe de adres gegevens aangepast kunnen worden.

Ik heb het hele artikel gelezen, wees maar niet bang.
Als wetenschappers in dat artikel zeggen dat het mogelijk is om die gegevens te veranderen, dan geloof je ze niet. Maar als politici zeggen dat we als een stel lemmingen vertrouwen moeten hebben in de ov-chipkaart geloof je die op hun blauwe ogen.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 10:19:01 #138
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66150689
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ja, dat deed je eerder ook. Of je ging zelf rekenen. Startstrip, waar zit die zonegrens ook alweer, strippen natellen...
Wat deed ik eerder ook?
quote:
Nu doe je BLIEP en het bedrag staat gewoon op de display.


Pas na afloop, dát is het hele punt.

Nu doe jij of de buschauffeur klik en weet je precies wat je betaald hebt.
quote:
Als je ongeveer de afstand weet, kan je het zelfs zelf uitrekenen/schatten
Tuurlijk. Je kunt vantevoren echt weten welke straten een bus neemt en hoe lang dat traject dan precies is.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 10:21:03 #139
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66150735
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Als je niet stempeld voor de volgende halte zal de tramconducteur wel achter je staan om naar je kaartje te vragen hoor Het is echt niet zo dat die per zone controlleren

Bij een grote controle ben je gewoon de lul dan..


Duidelijk nog nóóit in de tram in Rotterdam geweest.
quote:
En Inchecken kost geen tijd, tijdens het doorlopen is het een kwestie van het poortje aanraken.
Ja en nu nog een keer met een klas vervelende koters. Die gaan natuurlijk allemaal als makke schapen netjes in een rijtje razendsnel langs de incheckapparatuur. Dream on.
pi_66150802
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:00 schreef Zelva het volgende:

[..]

Volgens dat ding kost een ritje Sandelingplein-Breeplein (500 meter) mij 3,52 euro,
OV advies
Terugreis opvragen Reisvraag wijzigen Nieuwe reis opvragen
Van sandelingplein, rotterdam
Naar breeplein, rotterdam
Datum dinsdag, 17 februari 2009 10:10

Vertrekpunt en bestemming liggen op loopafstand.
Of op dit korte traject is geen Openbaar Vervoer verbinding mogelijk.
quote:
evenals een ritje Sandelingplein-Stadhuis (vele kilometers).

Nee sorry, niet bruikbaar.
1,46 per strippenkaart, 3 strippen (Breeplein / stadhuisplein).

Deze rit is 5,5 kilometer. Kosten met de OV chipkaart: 1,38. En dan is dit een rit die erg efficient was op de strippenkaart. Kortere afstanden zal je nog veel meer gaan besparen.
pi_66150813
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:21 schreef Zelva het volgende:

[..]



Duidelijk nog nóóit in de tram in Rotterdam geweest.
[..]

Ja en nu nog een keer met een klas vervelende koters. Die gaan natuurlijk allemaal als makke schapen netjes in een rijtje razendsnel langs de incheckapparatuur. Dream on.
4 maanden lang tweemaal per dag. Tegenwoordig gelukkig weer met de metro.
pi_66150835
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:19 schreef Zelva het volgende:

[..]

Wat deed ik eerder ook?
[..]



Pas na afloop, dát is het hele punt.

Nu doe je klik en weet je precies wat je betaald hebt.
[..]

Tuurlijk. Je kunt vantevoren echt weten welke straten een bus neemt en hoe lang dat traject dan precies is.
[/quote]

Ja. Die routes zijn altijd hetzelfde. En de route ligt vast, dus als de bus afwijkt betaal je nog het zelfde.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 10:26:52 #143
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_66150904
quote:
Op maandag 16 februari 2009 09:33 schreef SCraane het volgende:
Las eerder dat mensen zich af vroegen of je nog wel kon ichecken als je niet genoeg op je chip had staan..

Antwoord ja. Zolang je niet negatief staat kan je inchecken. Je moet dus minimaal 0,00 euro op je chip hebben. Kan je met 0,00 nog inchecken? JA dat kan. (heb ik gedaan)

Heeft dus wel wat voordelen. Ik stap straks in de trein in den helder met een nieuwe kaart van 7,50 euro. Ik stap in maastricht uit en check uit. Gooi kaart weg. Hele reis heeft dus maar 7,50 gekost. Dit terwijl een enkeltje nu 36 euro kost!

Je hebt dan wel 1 overstap op alkmaar, maar die is op het zelfde spoor. Je hoeft dus niet uit te checken in de tussentijd.
Die is wel handig!
And now for something completely different, I'm on a horse.
pi_66150949
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 09:33 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Dat vraag ik me af want vele mensen gaan niet dagelijks met de bus.
Dan is het nog erger natuurlijk.
quote:
Op de Polderweg kun je nu ook al niet een dagkaart kopen voor de bus. Met de OV chipkaart kun je wel allerlei dingen online bestellen. Nu is het nog niet zoveel, maar straks kan er vanalles online op de chipkaart worden gezet.
Ja hoor, je kunt gewoon een dagkaart in de bus kopen.
quote:
Tja, hoe wil je tegenwoordig anders informatie krijgen? Dan ben je toch echt op internet of telefoon aangewezen. Ik zou niet weten waarom dat een stap terug in de tijd is.

Vertel dan eens waarom er wel prijzen staan in supermarkten of andere winkels?
Audaces fortuna juvat
  dinsdag 17 februari 2009 @ 10:53:32 #145
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66151695
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:28 schreef Colnago het volgende:

Ja hoor, je kunt gewoon een dagkaart in de bus kopen.
[..]
Echt hè. Zinloos om te discussiëren met iemand over de voordelen en nadelen van een nieuw systeem met iemand die zelf blijkbaar totaal geen weet heeft hoe het systeem nu werkt.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 10:54:52 #146
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66151740
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

[..]

Tuurlijk. Je kunt vantevoren echt weten welke straten een bus neemt en hoe lang dat traject dan precies is.
Ja. Die routes zijn altijd hetzelfde. En de route ligt vast, dus als de bus afwijkt betaal je nog het zelfde.
[/quote]

Ja, daar gaat het toch niet om. Dan kun je toch nog steeds niet of nauwelijks inschatten hoeveel kilometer dat is.
pi_66151950
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:54 schreef Zelva het volgende:

Ja, daar gaat het toch niet om. Dan kun je toch nog steeds niet of nauwelijks inschatten hoeveel kilometer dat is.
Dat heb ik net toch in een rekenvoorbeeld gedaan, van breeplein naar Stadhuis. Dat is 5,5 KM (googlemaps) dus zou dat 0,75 + (5,5 * 0,115) = 1,38 kosten.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 11:02:05 #148
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66152007
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:28 schreef Colnago het volgende:

Vertel dan eens waarom er wel prijzen staan in supermarkten of andere winkels?
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 22:15 schreef Zelva het volgende:

Ik zie het al helemaal voor me. Ik ga naar de supermarkt en nergens staan prijskaartjes. Als ik wil afrekenen wordt mij de prijs niet duidelijk. Terwijl ik mijn pincode intik, verschijnt nergens het bedrag. Op mijn klacht bij de servicebalie nadat ik mijn bankafschrift bekeken heb krijg ik te horen dat ik de prijs vantevoren op internet had kunnen nakijken en dat de vijf euro die ik voor de boodschappen betaald heb, ook vijf euro bij een andere supermarkt waard is.

Omgekeerde wereld? Niet volgens meneer Snowgoon.
pi_66152213
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:02 schreef Zelva het volgende:

[..]


[..]


Bullshit redenatie. Tarief per kilometer is gewoon bekend. Starttarief is gewoon bekend. Daarnaast, als je nu niet ongeveer weet hoeveel kilometer je reis is, dan wist je eerder ook niet hoeveel zones het was. Er verandert wat dat betrefd dus geen hol.

Of zit je ook te huilen in de taxi, dat hij geen vast ritprijsje had, en je niet gewoon vooraf een kaartje kon kopen naar je bestemming?
  dinsdag 17 februari 2009 @ 11:08:48 #150
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66152241
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

OV advies
Terugreis opvragen Reisvraag wijzigen Nieuwe reis opvragen
Van sandelingplein, rotterdam
Naar breeplein, rotterdam
Datum dinsdag, 17 februari 2009 10:10

Vertrekpunt en bestemming liggen op loopafstand.
Of op dit korte traject is geen Openbaar Vervoer verbinding mogelijk.


Wat een klinkklare nonsens. Het zijn allebei bestaande haltes. Ze liggen notabene op dezelfde lijn, dus er is sowieso een 'Openbaar Vervoer Verbinding' (sic) mogelijk.
quote:
Deze rit is 5,5 kilometer. Kosten met de OV chipkaart: 1,38. En dan is dit een rit die erg efficient was op de strippenkaart. Kortere afstanden zal je nog veel meer gaan besparen.
Ja zelf uitgerekend!. Probeer het nu nog eens via het berekensysteem van 9292ov.nl. Daar gaat het om.

Als ik in Groningen sta, dan hangt daar echt geen Google Maps aan de muur. En je weet helemaal niet welke route een tram of bus gaat rijden, dat is lang niet altijd via de kortste weg, dus dat kun je helemaal niet uitrekenen tenzij je de precieze route al weet. Bovendien staat op Google Maps echt niet wat voor tarief die vervoerder(s) in de regio rekenen.

En leg eens uit wat er zo efficiënt aan deze reis is.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 11:16:56 #151
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66152559
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Bullshit redenatie. Tarief per kilometer is gewoon bekend. Starttarief is gewoon bekend. [/quote[

Geen bullshitredenatie dus. In die supermarkt is ook vantevoren bekend wat het kost. Je moest het alleen even opzoeken. Alleen bij het OV wordt dat door sommige mensen normaal gevonden, in elke andere commerciële tak is dat een recept voor faillissement.

[quote]Daarnaast, als je nu niet ongeveer weet hoeveel kilometer je reis is, dan wist je eerder ook niet hoeveel zones het was. Er verandert wat dat betrefd dus geen hol.
Met zones is dat toch echt makkelijker. Als je gewoon in het centrum blijft, blijf je vrijwel zeker in de centrumzone. Makkelijker kan niet. En dan kan ik dertig kilometer in het centrum reizen, als ik binnen dat uur blijf betaal ik 2 strippen, meer niet.
quote:
Of zit je ook te huilen in de taxi, dat hij geen vast ritprijsje had, en je niet gewoon vooraf een kaartje kon kopen naar je bestemming?
Fantastisch voorbeeld hoor. Op elke taxi staat vantevoren vermeld wat ie kost. Bovendien kan ik aan de taxichauffeur vragen hoeveel kilometer het is en daar mag hij dan echt niet veel van afwijken.
pi_66153936
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:16 schreef Zelva het volgende:

[..]

Met zones is dat toch echt makkelijker. Als je gewoon in het centrum blijft, blijf je vrijwel zeker in de centrumzone. Makkelijker kan niet. En dan kan ik dertig kilometer in het centrum reizen, als ik binnen dat uur blijf betaal ik 2 strippen, meer niet.
[..]
Met de chipkaart zal je in het centrum altijd wel binnen de 1,00 blijven, tenzij je honderdduizend rondjes om de kerk gaat maken.
quote:
Fantastisch voorbeeld hoor. Op elke taxi staat vantevoren vermeld wat ie kost. Bovendien kan ik aan de taxichauffeur vragen hoeveel kilometer het is en daar mag hij dan echt niet veel van afwijken.
Ja, het is een fantastisch voorbeeld, want op de taxi staat namelijk het kilometertarief. Dat zelfde tarief weet je ook bij de OV vervoerders (heb het hier pas 3x gepost ).
pi_66153954
Nog leuker, je kan nu zelfs je OV reis per kilometer vergelijken met een taxirit, qua prijs
pi_66153979
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:53 schreef Zelva het volgende:

[..]

Echt hè. Zinloos om te discussiëren met iemand over de voordelen en nadelen van een nieuw systeem met iemand die zelf blijkbaar totaal geen weet heeft hoe het systeem nu werkt.
Ik vind het gek dat mensen dat nieuwe systeem verdedigen met het argument dat dat beter zou zijn voor de reizigers.
Dat was helemaal de opzet niet.
Dat nieuwe systeem is nodig vanwege de marktwerking zodat vervoersbedrijven kunnen aantonen wie wat bij hen gaat reizen.
Dus het wordt er niet beter op en ook niet goedkoper want al die apparatuur willen ze natuurlijk niet zelf betalen.
Audaces fortuna juvat
pi_66154016
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:08 schreef Zelva het volgende:

[..]



Wat een klinkklare nonsens. Het zijn allebei bestaande haltes. Ze liggen notabene op dezelfde lijn, dus er is sowieso een 'Openbaar Vervoer Verbinding' (sic) mogelijk.
[..]

Ja zelf uitgerekend!. Probeer het nu nog eens via het berekensysteem van 9292ov.nl. Daar gaat het om.

Als ik in Groningen sta, dan hangt daar echt geen Google Maps aan de muur. En je weet helemaal niet welke route een tram of bus gaat rijden, dat is lang niet altijd via de kortste weg, dus dat kun je helemaal niet uitrekenen tenzij je de precieze route al weet. Bovendien staat op Google Maps echt niet wat voor tarief die vervoerder(s) in de regio rekenen.

En leg eens uit wat er zo efficiënt aan deze reis is.
De rit was op de strippenkaart erg efficient omdat je vanaf de rand van een zone tot ver in de volgende zone reist. Je haalt dus "veel" uit je stempels.

Toch is de chipkaart zelfs in dit voorbeeld (5,5 kilometer voor 2 zones, dat zijn flinke zones) goedkoper
pi_66154070
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:02 schreef Zelva het volgende:

Ik zie het al helemaal voor me. Ik ga naar de supermarkt en nergens staan prijskaartjes. Als ik wil afrekenen wordt mij de prijs niet duidelijk. Terwijl ik mijn pincode intik, verschijnt nergens het bedrag. Op mijn klacht bij de servicebalie nadat ik mijn bankafschrift bekeken heb krijg ik te horen dat ik de prijs vantevoren op internet had kunnen nakijken en dat de vijf euro die ik voor de boodschappen betaald heb, ook vijf euro bij een andere supermarkt waard is.

Omgekeerde wereld? Niet volgens meneer Snowgoon.


De arrogantie van de macht.
Een winkel kijkt wel uit om zoites te doen maar het OV heeft de macht.
Audaces fortuna juvat
pi_66154161
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:


Bullshit redenatie. Tarief per kilometer is gewoon bekend. Starttarief is gewoon bekend. Daarnaast, als je nu niet ongeveer weet hoeveel kilometer je reis is, dan wist je eerder ook niet hoeveel zones het was. Er verandert wat dat betrefd dus geen hol.


Nu koop je strippen vooraf en nu reis je in een zone.
Verder kun je nu op de halte zien hoeveel zones je gaat reizen en bij die OV chipkaart moet je een pc hebben.
Audaces fortuna juvat
pi_66154189
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:56 schreef Colnago het volgende:

Dus het wordt er niet beter op en ook niet goedkoper want al die apparatuur willen ze natuurlijk niet zelf betalen.
Nog erger dat heeft de overheid betaald.

Op dit moment al meer dan 1miljard euro

http://www.trouw.nl/nieuw(...)n_ov-chipkaart_.html

Dat is in mijn optiek ook één van de voornaamste redenen dat sommige bestuurders te graag willen dat dit project toch ingevoerd wordt.
pi_66154239
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:08 schreef Zelva het volgende:


En leg eens uit wat er zo efficiënt aan deze reis is.
Het efficiënte is dat de OV bedrijven alle informatie hebben wegbezuinigd.
Audaces fortuna juvat
pi_66154328
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Nog leuker, je kan nu zelfs je OV reis per kilometer vergelijken met een taxirit, qua prijs
Chauffeur, kunt u mij vertellen waar ik moet uitstappen?
Die vraag hoor je nu vaak en dan denk jij dat dat soort mensen wel weten hoeveel kilometer het is?
Audaces fortuna juvat
pi_66154385
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:01 schreef Colnago het volgende:

[..]

Nu koop je strippen vooraf en nu reis je in een zone.
Verder kun je nu op de halte zien hoeveel zones je gaat reizen en bij die OV chipkaart moet je een pc hebben.
Dat staat nu niet op de haltes. En met de Chipkaart staat dit veelal wel op de haltes. Ik maak straks een foto van een tabel voor je
pi_66154395
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nog erger dat heeft de overheid betaald.

Op dit moment al meer dan 1miljard euro

http://www.trouw.nl/nieuw(...)n_ov-chipkaart_.html

Dat is in mijn optiek ook één van de voornaamste redenen dat sommige bestuurders te graag willen dat dit project toch ingevoerd wordt.
Het is allemaal te gek voor woorden.
Audaces fortuna juvat
pi_66154399
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:06 schreef Colnago het volgende:

[..]

Chauffeur, kunt u mij vertellen waar ik moet uitstappen?
Die vraag hoor je nu vaak en dan denk jij dat dat soort mensen wel weten hoeveel kilometer het is?
Jij denkt dat die mensen wel vooraf weten hoeveel strippen het is?
pi_66154504
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:57 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Toch is de chipkaart zelfs in dit voorbeeld (5,5 kilometer voor 2 zones, dat zijn flinke zones) goedkoper
Veel middelgrote steden in nederland bestaan uit 1 zone met als middelpunt het centraal station.

Ik heb mijn bus reizen in het vorige topic laten zien en daarbij zit ik altijd binnen 1 zone en met meer dan 2.1 kilomter reisafstand waardoor ik dus altijd duurder uit ben met die ov-chip kaart.
pi_66154585
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Dat staat nu niet op de haltes. En met de Chipkaart staat dit veelal wel op de haltes. Ik maak straks een foto van een tabel voor je
Bij de meeste haltes is vaak ook wel een zone kaart opgehangen. Bij busreizen moet je toch altijd langs de chauffeur en deze stempelt dan het benodigd aantal strippen af.
pi_66154691
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Jij denkt dat die mensen wel vooraf weten hoeveel strippen het is?
Dat vragen ze dus aan de chauffeur als ze een kaartje kopen.
Audaces fortuna juvat
pi_66154719
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:18 schreef Colnago het volgende:

[..]

Dat vragen ze dus aan de chauffeur als ze een kaartje kopen.
En nu kijk je op de prijstabel, of je vraagt de chauffeur om een folder waar dit in staat.
pi_66154825
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Veel middelgrote steden in nederland bestaan uit 1 zone met als middelpunt het centraal station.

Ik heb mijn bus reizen in het vorige topic laten zien en daarbij zit ik altijd binnen 1 zone en met meer dan 2.1 kilomter reisafstand waardoor ik dus altijd duurder uit ben met die ov-chip kaart.


Zoals je ziet heeft Tilburg 1 gigazone van ca. 6 kilometer. Jouw reis is inderdaad iets duurder (ipv 96 cent zou het in Rotterdam (!!!!) 1,26 kosten). Echter, kun je je afvragen hoeveel mensen net als jij het uiterste uit de zone reizen. Daarnaast is het dus de vraag of een plaatsje als tilburg met een handvol stadsbussen hetzelfde tarief rekent als wat je in Rotterdam op bus/tram/metro kwijt bent.

Dikke kans dat tilburg oa. door subsidies die dergelijke gebieden voor OV ontvangen, een lager start en kilometertarief hanteert.
pi_66155082
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:22 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zoals je ziet heeft Tilburg 1 gigazone van ca. 6 kilometer. Jouw reis is inderdaad iets duurder (ipv 96 cent zou het in Rotterdam (!!!!) 1,26 kosten). Echter, kun je je afvragen hoeveel mensen net als jij het uiterste uit de zone reizen.
Ik woon net over het kanaal in tilburg, noor dis nog een stuk groter

Verder vergeet je even de reeshof zone erbij te nemen, dat is toch echt een aparte zone.
quote:
Daarnaast is het dus de vraag of een plaatsje als tilburg met een handvol stadsbussen hetzelfde tarief rekent als wat je in Rotterdam op bus/tram/metro kwijt bent.

Dikke kans dat tilburg oa. door subsidies die dergelijke gebieden voor OV ontvangen, een lager start en kilometertarief hanteert.
Dat weten we IDD nog niet, op dit moment heeft de BBA of hoe ze ook heten op dit moment ook een brabant strippenkaart.

http://www.brabant.nl/Ver(...)abant%20bestemd.aspx

Hoe wilt men eigenlijk zulke acties gaan uitvoeren op die ov-chip kaart daarover hebben we ook nog niets kunnen vernemen.
pi_66155168
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

En nu kijk je op de prijstabel, of je vraagt de chauffeur om een folder waar dit in staat.
En die heeft die chauffeur natuurlijk bij zich.
Audaces fortuna juvat
pi_66155213
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:31 schreef Basp1 het volgende:


Hoe wilt men eigenlijk zulke acties gaan uitvoeren op die ov-chip kaart daarover hebben we ook nog niets kunnen vernemen.
Ze zeggen dat ze dat op die chipkaart kunnen zetten maar zou dat dan werken als je moet overstappen op andere bussen van andere vervoerders?
Audaces fortuna juvat
  dinsdag 17 februari 2009 @ 13:00:16 #172
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66156027
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Met de chipkaart zal je in het centrum altijd wel binnen de 1,00 blijven, tenzij je honderdduizend rondjes om de kerk gaat maken.
[..]
Heen en terug? Dacht het niet.
quote:
Ja, het is een fantastisch voorbeeld, want op de taxi staat namelijk het kilometertarief. Dat zelfde tarief weet je ook bij de OV vervoerders (heb het hier pas 3x gepost ).
Op openbaarvervoersmiddelen staat echt niet het tarief en ook gaat geen een chauffeur je de afstand kunnen vertellen.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 13:04:11 #173
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66156145
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:57 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

De rit was op de strippenkaart erg efficient omdat je vanaf de rand van een zone tot ver in de volgende zone reist. Je haalt dus "veel" uit je stempels.
Onzin, nergens echt op de rand op die route.
quote:
Toch is de chipkaart zelfs in dit voorbeeld (5,5 kilometer voor 2 zones, dat zijn flinke zones) goedkoper
Onzin, dat zijn juist hele kleine zones. 4,5 kilometer is de norm in het stad- en streekvervoer.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 13:05:41 #174
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66156184
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:06 schreef Colnago het volgende:

[..]

Chauffeur, kunt u mij vertellen waar ik moet uitstappen?
Die vraag hoor je nu vaak en dan denk jij dat dat soort mensen wel weten hoeveel kilometer het is?
He he, jij snapt het tenminste.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 13:09:08 #175
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66156298
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:22 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zoals je ziet heeft Tilburg 1 gigazone van ca. 6 kilometer
Dat bedoel ik dus. Dat kan toch niet makkelijker? Reizen in Tilburg kost me maximaal twee strippen. Wat nou moeilijk?

Nee, dan kom je met de ov-chipkaart. Rekenen, sites checken, omslachtig, omslachtig en nog eens omslachtig.
pi_66156525
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik woon net over het kanaal in tilburg, noor dis nog een stuk groter

Verder vergeet je even de reeshof zone erbij te nemen, dat is toch echt een aparte zone.
[..]

Dat weten we IDD nog niet, op dit moment heeft de BBA of hoe ze ook heten op dit moment ook een brabant strippenkaart.

http://www.brabant.nl/Ver(...)abant%20bestemd.aspx

Hoe wilt men eigenlijk zulke acties gaan uitvoeren op die ov-chip kaart daarover hebben we ook nog niets kunnen vernemen.

Kom een keer naar Rotterdam en zet een dagkaart op je chipkaart

De brabantkaartjes zoals Veolia en de andere brabantse aanbieders hebben (BBA bestaat al een jaar of wat niet meer ), zijn gewoon dagkaartjes
pi_66156548
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:35 schreef Colnago het volgende:

[..]

Ze zeggen dat ze dat op die chipkaart kunnen zetten maar zou dat dan werken als je moet overstappen op andere bussen van andere vervoerders?
werkt hier in Rotterdam toch ook. Waarom zou het dan in Brabant niet gaan werken?
pi_66156603
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 13:09 schreef Zelva het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus. Dat kan toch niet makkelijker? Reizen in Tilburg kost me maximaal twee strippen. Wat nou moeilijk?

Nee, dan kom je met de ov-chipkaart. Rekenen, sites checken, omslachtig, omslachtig en nog eens omslachtig.
Je doet een poging het omslachtig te laten zijn, op die manier blijf je in 1800 leven. BLIEP, ingechecked. BLIEP, uitgechecked.

En als je bang bent eens te weinig op je kaart te hebben, dan stel je hem zo in dat hij automatisch opwaardeert.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 13:25:42 #179
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_66156905
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 13:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Je doet een poging het omslachtig te laten zijn, op die manier blijf je in 1800 leven. BLIEP, ingechecked. BLIEP, uitgechecked.

En als je bang bent eens te weinig op je kaart te hebben, dan stel je hem zo in dat hij automatisch opwaardeert.
Waar slaat deze reactie nou weer op. Ik geef aan dat het omslachtig is om het tarief te achterhalen, en dan kom jij met een verhaaltje over in- en uitchecken.

Wat sowieso meer werk is dan één keertje afstempelen, maar dat is een ander verhaal.
pi_66157129
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 13:25 schreef Zelva het volgende:

[..]

Waar slaat deze reactie nou weer op. Ik geef aan dat het omslachtig is om het tarief te achterhalen, en dan kom jij met een verhaaltje over in- en uitchecken.

Wat sowieso meer werk is dan één keertje afstempelen, maar dat is een ander verhaal.
Dat het niet boeit, of je ritprijs 1 euro is of 1,10. Het enige waar je over na moet denken is dat je inchecked. Daar is niets omslachtig aan.

weer dat non-argument dat je nu 2 handelingen moet doen

Let op !
1. Strippentellen
2. Strippenkaart vouwen
3. Strippenkaart in kastje frummelen
4. PING!
5. Strippenkaart uit kastje frummelen
6. doorlopen

En eventueel nog toch verder willen reizen buiten je zone!:
7. Opnieuw stempelen, incl starttarief, dus veel meer bijbetalen
8. Zie 1...

Nu doe je *bliep* en je loopt door. En bij het verlaten van het station *bliep* en klaar. Wat is dan omslachtig? Waar zitten die handelingen?

Ik moet er niet aan denken om terug te gaan naar 1999 en weer met de strippenkaart te klieren.
pi_66157442
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 13:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Kom een keer naar Rotterdam en zet een dagkaart op je chipkaart
Ik kom vaker in rotterdam die maat van mij woonde op de schieweg, achterkant het sation uit lopen en 15 minuten lopen, ipv de bouwput in te moeten en uitzoeken welke tram ik moet hebben.

Hoeveel kost een rotterdam dagkaart?

Weet je dat in london het systeem zo slim is gemaakt dat als je met losse reizen aan het dagkaart tarief zit, je kaart automagisch een dagkaart wordt. Daar heb ik onze vervoerders nog niet over gehoord, en juist zoiets zou een groot pluspunt zijn voor de consumenten. Maar ja dan kunnen de vervoerder niet het maximum verdienen aan de kaarten dus dat zal wel niet komen in nederland.
pi_66157560
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 13:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik kom vaker in rotterdam die maat van mij woonde op de schieweg, achterkant het sation uit lopen en 15 minuten lopen, ipv de bouwput in te moeten en uitzoeken welke tram ik moet hebben.

Hoeveel kost een rotterdam dagkaart?

Weet je dat in london het systeem zo slim is gemaakt dat als je met losse reizen aan het dagkaart tarief zit, je kaart automagisch een dagkaart wordt. Daar heb ik onze vervoerders nog niet over gehoord, en juist zoiets zou een groot pluspunt zijn voor de consumenten. Maar ja dan kunnen de vervoerder niet het maximum verdienen aan de kaarten dus dat zal wel niet komen in nederland.
Dat was hier ook de bedoeling. Of en hoe dat uitgevoerd is, durf ik niet te zeggen.

Dagkaart is wel vrij prijzig, over het algemeen ben je goedkoper uit met losse ritten. Echter, het kan dus wel, een dagproduct (zoals een brabokaartje) op je chipkaart zetten
pi_66165338
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 13:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Dat was hier ook de bedoeling. Of en hoe dat uitgevoerd is, durf ik niet te zeggen.

Dagkaart is wel vrij prijzig, over het algemeen ben je goedkoper uit met losse ritten. Echter, het kan dus wel, een dagproduct (zoals een brabokaartje) op je chipkaart zetten
Nou dat is hier nooit de bedoeling geweest hoor
pi_66165431
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 13:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Dat het niet boeit, of je ritprijs 1 euro is of 1,10. Het enige waar je over na moet denken is dat je inchecked. Daar is niets omslachtig aan.

weer dat non-argument dat je nu 2 handelingen moet doen

Let op !
1. Strippentellen
2. Strippenkaart vouwen
3. Strippenkaart in kastje frummelen
4. PING!
5. Strippenkaart uit kastje frummelen
6. doorlopen

En eventueel nog toch verder willen reizen buiten je zone!:
7. Opnieuw stempelen, incl starttarief, dus veel meer bijbetalen
8. Zie 1...

Nu doe je *bliep* en je loopt door. En bij het verlaten van het station *bliep* en klaar. Wat is dan omslachtig? Waar zitten die handelingen?

Ik moet er niet aan denken om terug te gaan naar 1999 en weer met de strippenkaart te klieren.
Let op met abonnement

1 laten zien aan chauffeur
2 doorlopen met uitstapeen
3 doorlopen in metro
4 doorlopen uit metro

terug hetzelfde

Nu

1 inchecken in bus
2 uitchecken in bus
3 inchecken in metro
4 uitchecken in metro

dus 3 handelingen meer x 2 = 6 per dag
pi_66165503
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Dat staat nu niet op de haltes. En met de Chipkaart staat dit veelal wel op de haltes. Ik maak straks een foto van een tabel voor je
chipkaarttarief op de halte ? nooit gezien in Rotterdam anders waar ze al 3 jaar hebben getest
  dinsdag 17 februari 2009 @ 17:21:42 #186
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_66166287
Het wordt altijd duurder, de klant is altijd de dupe als het gaat om kosten. De OV moet dat geld dat ze over de balk hebben gesmeten toch ergens vandaan terughalen? Precies. En als MI5 graag Engelsen wil volgen zijn reisgegevens dan niet belangrijk/gevoelig?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_66166752
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:07 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Tuurlijk joh. De busschauffeur gaat tijdens het rijden 30 keer stempelen
Nou 1 minuut dan. Ik zie geen mega probleem.

Zel"paniekpaniek"va. Leuk zeg namen aanpassen
Ben je wel op de hoogte van het OV nu ?
Bij een hele klas hoeft alleen de leraar te betalen nu, speciale kaart

Straks inderdaad 30x in en uitchecken
pi_66166914
over dat tarief,

hier heb je 4 bussen die van A naar B gaan
Die krijgen straks allemaal verschillende prijzen, betalen per km.

Nu allemal hetzelfde tarief, 4 strippen.

Je kan dus niet vooraf kijken wat de goedkoopste optie is, wat dus vaak inderdaad uberhaupt niet hoefde.
pi_66167134
overigens toen ik vanochtend incheckte ging het poortje op rood, ik kon gewoon doorlopen.
Naast mij gebeurde hetzelfde.

Toen ik uitcheckte was alles normaal, athans er werd niets afgeschreven wat ik zag.

Wel vreemd dat het poortje dan op rood gaat en het alarm afgaat.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 17:49:43 #190
141482 Q.
JurassiQ
pi_66167279
Werken de poortjes in de Amsterdamse metro soms niet? Ik heb mn kaart 1x gebruikt, in de Rotterdamse metro (van CS naar Beurs) en toen ik hem zaterdag wilde gebruiken op de ringlijn (A'dam Zuid naar Isolatorweg) kreeg ik bij het inchecken de melding dat mn kaart geblokkeerd was.

Lekker systeem. .
For great justice!
pi_66167513
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:49 schreef Q. het volgende:
Werken de poortjes in de Amsterdamse metro soms niet? Ik heb mn kaart 1x gebruikt, in de Rotterdamse metro (van CS naar Beurs) en toen ik hem zaterdag wilde gebruiken op de ringlijn (A'dam Zuid naar Isolatorweg) kreeg ik bij het inchecken de melding dat mn kaart geblokkeerd was.

Lekker systeem. .
vast een vb van die uitwisselbaarheid van beide systemen haha
  dinsdag 17 februari 2009 @ 18:13:20 #192
141482 Q.
JurassiQ
pi_66167906
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 @ 17:58 schreef macca728 het volgende:

[..]

vast een vb van die uitwisselbaarheid van beide systemen haha
Het is een persoonlijke chipkaart die ik rechtstreeks bij TLS heb besteld, met OV-Chipkaart uiterlijk en logo, geen RET of GVB dus. Zou je verwachten dat die het wel zou doen. Ik ben maar zwart gaan reizen. .
For great justice!
pi_66167963
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 18:13 schreef Q. het volgende:

[..]

Het is een persoonlijke chipkaart die ik rechtstreeks bij TLS heb besteld, met OV-Chipkaart uiterlijk en logo, geen RET of GVB dus. Zou je verwachten dat die het wel zou doen. Ik ben maar zwart gaan reizen. .
Weet je dan niet hoe je je kaart kan deblokkeren?

Ik ook niet.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 18:18:32 #194
141482 Q.
JurassiQ
pi_66168041
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Weet je dan niet hoe je je kaart kan deblokkeren?

Ik ook niet.
WAAROM is ie geblokkeerd? Ik heb niets verkeerd gedaan! Oh. Als ik op OV-Chipkaart.nl kijk bij Mijn OV Chipkaart staat gewoon dat ie actief is.

God, wat een kutsysteem is het toch ook.
For great justice!
pi_66168086
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 18:18 schreef Q. het volgende:

[..]

WAAROM is ie geblokkeerd? Ik heb niets verkeerd gedaan! Oh. Als ik op OV-Chipkaart.nl kijk bij Mijn OV Chipkaart staat gewoon dat ie actief is.

God, wat een kutsysteem is het toch ook.
Bel die droeftoeters van ov-chipkaart dan eens met je verhaal, ik ben wel benieuwd wat hun voor antwoord geven.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 18:22:48 #196
141482 Q.
JurassiQ
pi_66168134
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bel die droeftoeters van ov-chipkaart dan eens met je verhaal, ik ben wel benieuwd wat hun voor antwoord geven.
Gokje: "Je moet bij het GVB zijn".

En het GVB gaat zeggen: "Je moet bij TLS zijn".

Gokje.
For great justice!
pi_66168276
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 18:22 schreef Q. het volgende:

[..]

Gokje: "Je moet bij het GVB zijn".

En het GVB gaat zeggen: "Je moet bij TLS zijn".

Gokje.
ze zullen je vast door verwijzen naar de RET in Rotterdam

ach lekker een uurtje in de rij staan om een formulier in te vullen en 5 weken te wachten op je geld c.q. nieuw chipkaart

- administratiekosten + 7,50 voor je nieuwe chipkaart
  dinsdag 17 februari 2009 @ 18:49:33 #198
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_66168882
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:49 schreef Q. het volgende:
Werken de poortjes in de Amsterdamse metro soms niet? Ik heb mn kaart 1x gebruikt, in de Rotterdamse metro (van CS naar Beurs) en toen ik hem zaterdag wilde gebruiken op de ringlijn (A'dam Zuid naar Isolatorweg) kreeg ik bij het inchecken de melding dat mn kaart geblokkeerd was.

Lekker systeem. .
Dus je komt pas op een cruciaal moment te weten dat de kaart je de toegang weigert. Lekker dat systeem. Koeien in en uitchecken is nog makkelijker.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  dinsdag 17 februari 2009 @ 18:54:26 #199
141482 Q.
JurassiQ
pi_66169061
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:49 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Dus je komt pas op een cruciaal moment te weten dat de kaart je de toegang weigert. Lekker dat systeem. Koeien in en uitchecken is nog makkelijker.
Ik had nog wel wat strippen over op mn strippenkaart maar ik verdomde het op dat moment gewoon om die te gebruiken. Als dat systeem niet werkt stik er dan maar in.
For great justice!
pi_66169352
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als wetenschappers in dat artikel zeggen dat het mogelijk is om die gegevens te veranderen, dan geloof je ze niet. Maar als politici zeggen dat we als een stel lemmingen vertrouwen moeten hebben in de ov-chipkaart geloof je die op hun blauwe ogen.
De adres gegevens staan NIET op de kaart. En die wetenschappers hebben alleen de kaart gekraakt, niet de database waar het adres op staat.

Dus leg maar eens uit waarom ik die wetenschappers dan wel moet geloven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')