quote:Nee dat beweer ik niet. Jij kiest je eigen getal. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen leven. Ik ga me niet mengen in jouw hoofd. Daar heb ik totaal geen behoefte aan.
Okee, dan gaan we met die wetenschap de getallen-test weer aan.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 15:39 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Nee dat beweer ik niet. Jij kiest je eigen getal. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen leven. Ik ga me niet mengen in jouw hoofd. Daar heb ik totaal geen behoefte aan.
Aha, alles is voorbestemd.... dus je gelooft niet in vrije wil ?quote:Ik zeg alleen dat je niet met 100% zekerheid kan zeggen dat de uitkomst toeval is dat je 6 gooit. Aangezien ik niet in toeval geloof en wel geloof dat alles voortbestemd is. Dus ook het gooien van de 6 in dit geval.
Nee hoor.quote:Alleen ik denk niet zo diep mbt alles. Daar wordt je knettergek van![]()
Yup, je hebt het wel beinvloed, maar je hebt niet op de gewenste uitslag kunnen aansturen : de kans is niet veranderd.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 15:55 schreef Spellmeista het volgende:
Echter L.E.D. ik kan je wel een klap voor je kop geven op het moment dat jij de dobbelsteen gooit, dan rolt er waarschijnlijk wat anders uit dan in eerste instantie als je "normaal" zou gooien. Die knal tegen je hoofd was in dat geval expres en heb ik dus "invloed" uitgeoefend op jouw manier van gooien, je gooide daardoor namelijk 5. Het resultaat van de klap staat echter vast. Jij gooit vijf en je hebt een gebroken neus bij wijze van spreken, maar in je hoofd kom ik niet net zo min als dat er iemand mind controle over mij uitvoert.
Jij noemt het toeval. Ik zou ff alles heel goed teruglezen omdat je steeds terug valt naar je beginpunt.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 15:55 schreef _Led_ het volgende:
Sorry, ik had deze post gemist, kan gebeuren
[..]
Okee, dan gaan we met die wetenschap de getallen-test weer aan.
Jij weet dus niet welk getal ik gekozen heb, met vrije wil. Dat kan dus elk getal van 1 tot 10 zijn.
Als ik dan blijk hetzelfde getal als jij gekozen te hebben is dat dan toch toeval ? Want jij hebt uit vrije wil een willekeurig getal gekozen, ik ook. Er is geen manier waarop wij het proces hebben kunnen beinvloeden om tot hetzelfde getal te komen. Dus als we dan toch (kans van 1 op 10) hetzelfde getal hebben is dat puur toeval.
Het is toeval, omdat het onmogelijk is dat het is aangestuurd op de gewenste uitkomst - dat kon namelijk niet, omdat we beide niet genoeg informatie hadden om het uberhaupt te kunnen aansturen.
[..]
Aha, alles is voorbestemd.... dus je gelooft niet in vrije wil ?
[..]
Nee hoor.
Het kan wel moeilijk worden als je erachter komt dat je denkbeelden conflicteren en sommige daarom dus niet correct kunnen zijn
Maar dan moet je gewoon eerlijk en objectief genoeg durven zijn om te kijken hoe het dan echt zit, in plaats van te denken "O nu wordt het moeilijk, dan stop ik maar met nadenken".
Klopt, maar een dobbelsteen hoeft niet altijd op 1 van de 6 vlakken te vallen. Hij kan ook in een scheurtje in de tafel blijven liggen..quote:Op vrijdag 20 februari 2009 15:58 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Yup, je hebt het wel beinvloed, maar je hebt niet op de gewenste uitslag kunnen aansturen : de kans is niet veranderd.
Kortom, de uitslag van de dobbelsteen is nog steeds random.
Wat heeft dat er nou weer mee te maken ???quote:Op vrijdag 20 februari 2009 16:03 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Klopt, maar een dobbelsteen hoeft niet altijd op 1 van de 6 vlakken te vallen. Hij kan ook in een scheurtje in de tafel blijven liggen..
Ik zou het gewoon laten rustenquote:Op vrijdag 20 februari 2009 16:06 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Wat heeft dat er nou weer mee te maken ???
Man, het is soms zo moeilijk he, om te discussieren met mensen die niet logisch nadenken![]()
Ohquote:Op vrijdag 20 februari 2009 14:12 schreef Mork_Van_Ork het volgende:
[..]
Het woordje 'kan' stond in zijn originele post in het vet, dat heb ik niet gedaan
Ja, dat wist ik wel hoorquote:Het ging mij om zijn verhaal, niet om een vermeende taalfout.
Gemenerik!quote:Op vrijdag 20 februari 2009 16:23 schreef maedel het volgende:
[..]
OhNou ja, ik vond het een leuk grapje
[..]
Ja, dat wist ik wel hoor
quote:Op vrijdag 20 februari 2009 16:06 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Wat heeft dat er nou weer mee te maken ???
Man, het is soms zo moeilijk he, om te discussieren met mensen die niet logisch nadenken![]()
5 gooien als ik je een klap op je kop geef en zeggen dat een dobbelsteen altijd een random nummer produceerd is onlogisch. Het feit dat er ook een kans bestaat dat de dobbelsteen in een scheur blijft liggen en er geen uitkomst is is geen toeval, dat is zelfs misschien al voorgekomen op de schaal van 1 op 1 miljoen(ofzo). Zolang je die dobbelsteen daar laat liggen en de "onbekende uitkomst" van de dobbelsteen dus eigenlijk dus helemaal niet weet is er dus nog een optie naast de random berekening waarover jij het had. Dat stukje schijn je ook niet te begrijpen.quote:Yup, je hebt het wel beinvloed, maar je hebt niet op de gewenste uitslag kunnen aansturen : de kans is niet veranderd.
Kortom, de uitslag van de dobbelsteen is nog steeds random.
Dat IS toch juist toeval ????quote:Op vrijdag 20 februari 2009 17:03 schreef Spellmeista het volgende:
Jij noemt het toeval dat we allebei hetzelfde nummer opschrijven en aan elkaar laten zien. Ik zeg echter: dat "toeval"niet bestaat omdat zelfs toeval een "hit" op kan leveren en als uitkomst gebeuren kan.
Inderdaad. De meeste mensen hebben een eigen belpatroon. Heeft niks met paranormale zaken te maken.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 20:21 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat wordt lastig, met m'n GSM + TouchScreen
Sowieso moet ik me toch aansluiten bij anderen al hier. Ik raad het ook 9 van de 10 keer, simpel doordat bepaalde mensen altijd op specifieke 'momenten' bellen. Evengoed als de inhoud van een SMS.
De dag van de week, tijdstip, locatie, omstandigheden etc. bepalen/beperken al vaak wie het wel/niet zou kunnen zijn.
Over die mijnen. Jij noemt "toeval" anders als ik geloof ik. Ik zeg al vanf het begin dat ik niet in toeval geloof. Ik geloof dus niet dat je door toeval op de mijn springt. Dat is al voorbestemd imo en daardoor geloof/leg ik uit waarom ik niet in toeval geloof.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 17:16 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Dat IS toch juist toeval ????
Het zou toch raar zijn als iemand onder 1 van 3 bekertjes een balletje zou verstoppen (jij weet niet waar),
en als jij een willekeurige beker aan zou wijzen het NOOIT voor zou kunnen komen dat je de juiste aanwijst ?
Dan is er een makkelijke manier om landmijnen op te sporen : deel het stuk grond in in vierkanten en ga op willekeurige vierkanten springen.
Het zou toeval zijn als je op het juiste vierkant sprong waar een mijn onder ligt (een hit dus), en dat kan niet volgens jou.
Dus op die manier kun je er makkelijk achter komen waar landmijnen liggen - gewoon springen, want het is onmogelijk om per toeval op de landmijn te springen (een hit) volgens jou !
Nog iets over wat we "toeval noemen" : het is afhankelijk van wat je graag als uitkomst wilt zien !
We kunnen 10 willekeurige nummers opschrijven. Maar als we beide dezelfde opschrijven noemen we dat "Toeval!", omdat wij blijkbaar waarde hechten aan het feit dat de getallen hetzelfde zijn.
Als we daarentegen van tevoren afspreken dat het ons niet om dezelfde getallen gaat, maar om bijvoorbeeld opeenvolgende getallen, en we hebben beide hetzelfde getal, noemen we dat geen toeval.
DAN zullen we het opeens toeval noemen als jij een 2 hebt en ik een 3 - opeenvolgende getallen !
Zo zie je maar dat of je iets "toeval" noemt afhangt van de waarde die je aan de uitkomst hecht !
Als ik zeg dat jij een tientje van mij krijgt als je twee keer 4 gooit met een dobbelsteen, en het lukt je, dan roept iedereen "Jemig, DAT is toeval zeg !".
Terwijl als ik zeg dat je geld krijgt als je twee keer 6 gooit, maar je gooit 2 keer 4 - dan zal niemand roepen "Nou zeg, DAT is toeval !" - terwijl je precies hetzelfde gooide als in het vorige geval, namelijk 2 keer 4.
Voor de natuur is er dus geen verschil tussen die 2 gevallen, maar voor mensen wel - het hangt af van de waarde die ze aan een bepaalde uitslag toekennen.
Zie bold stuk: die "stelling" gaat echter alleen helemaal niet meer op: er is immers ook sprake van een bron die klaarblijkelijk invloed uitoefend!quote:Filosofie
De theorie dat toeval niet bestaat, met andere woorden, dat alle gebeurtenissen van tevoren volledig bepaald en dus volledig voorspelbaar zijn (het determinisme, het beroemdst geformuleerd door Laplace) heeft lange tijd de grootste schare volgelingen gekend in zowel de filosofie als de natuurkunde. In de theologie is er voortdurend strijd tussen de stelling dat God alles heeft voorbestemd (predestinatie) en de stelling dat God de mens een vrije wil heeft gegeven om te kunnen kiezen tussen goed en kwaad.
Natuurkunde
De 'ontdekking' van de kwantummechanica (door onder andere Max Planck en Niels Bohr) heeft daar echter verandering in gebracht. De kwantummechanica stelt namelijk dat een deeltje (bijvoorbeeld een foton of een elektron) zich, afhankelijk van de waarneming als golf of als klassiek deeltje gedraagt. Het deeltje 'kiest' pas voor een van de twee mogelijkheden op het moment dat het waargenomen wordt. Een waarneming op dit niveau is dus altijd beïnvloed door de waarneming zelf. Hieruit leiden veel tegenstanders van determinisme af dat het voor de waarnemer in deze zin onmogelijk is om een volledige voorspelling te doen en dat het volledig voorspelbare universum (volgens de moderne fysica) voor de mens niet bestaat.
Psychologie
De psycholoog Jung viel het op dat er soms 'toevallige' reeksen gebeurtenissen voorvielen die toch een of andere verborgen relatie met elkaar leken te hebben. Hij noemde dit verschijnsel synchroniciteit.
Kwantummechanica is iets compleet anders dan kansberekening en toeval e.d. Dat zit op een geheel ander niveau en is gewoon een ander onderwerp.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 10:18 schreef Spellmeista het volgende:
Uit de wiki..(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Toeval)
[..]
Zie bold stuk: die "stelling" gaat echter alleen helemaal niet meer op: er is immers ook sprake van een bron die klaarblijkelijk invloed uitoefend!
Het staat anders wel bij toeval in de wikipediaquote:Op maandag 23 februari 2009 10:24 schreef Mork_Van_Ork het volgende:
[..]
Kwantummechanica is iets compleet anders dan kansberekening en toeval e.d. Dat zit op een geheel ander niveau en is gewoon een ander onderwerp.
Dat kun je er beter niet bijhalen, want behalve dat het besides the issue is, maakt het het allemaal een stuk moeilijker.
Nee, ik definieer toeval als een "gegeven" om aan te tonen dat het niet bestaat imoquote:Daarnaast: Je zegt steeds dat 'toeval niet bestaat' en in de volgende zin dat 'toeval een gegeven is'. Dat is toch tegenstrijdig?
Uhm, L.E.D. het klopt wat je zegt: het is een begrip dat we zelf gedefineerd hebben en gebruiken, maar het is niet raar om te zeggen dat toeval niet zou bestaan, immers een definitie hoeft niet perse de waarheid te zijn!quote:Op maandag 23 februari 2009 10:35 schreef _Led_ het volgende:
Dat hele verhaal is irrelevant.
Als 2 mensen onafhankelijk van elkaar een getal tussen 0 en 1000 in gedachten nemen,
en naderhand blijken ze hetzelfde getal gekozen te hebben, dan noemen we dat toeval.
Als je op vakantie gaat in Namibie en je komt in een dorpje van 40 man je buurman uit Nederland tegen, dan noemen we dat toeval.
Als iemand 5x uit 5 kaarten 1 kaart kiest, en iemand anders kiest - zonder te weten welke kaarten de ander heeft gekozen - 5x exact dezelfde kaarten, dan noemen we dat toeval.
Zeggen dat toeval niet bestaat is dus raar, toeval is immers een menselijk begrip dat we zelf gedefinieerd hebben.
Ik denk dat jij misschien willekeur bedoelt ?
Onzin, een definitie is een definitie, dus klopt per definitiequote:Op maandag 23 februari 2009 10:50 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Uhm, L.E.D. het klopt wat je zegt: het is een begrip dat we zelf gedefineerd hebben en gebruiken, maar het is niet raar om te zeggen dat toeval niet zou bestaan, immers een definitie hoeft niet perse de waarheid te zijn!
Daar gaat het juist om omdat sommige mensen hier claimden dat ze bijzondere scores haalden, terwijl de scores die ze haalden perfect vielen binnen te verwachten waardes.quote:Op maandag 23 februari 2009 11:24 schreef maedel het volgende:
Ben ik nou de enige die niks meer aan dit topic vindt omdat het alleen maar over kansberekening, toeval, en random gaat? En dan vooral de exacte definities daarvan?
I.p.v. over "test het zelf eens"?
Voor het woordje "zelf" uit de TT, daar zie ik weinig van terug.
Ik meen te bespeuren dat het daar bij jou inderdaad heel vaak om gaatquote:
Als ik dat zou willen lezen (er van uit gaand dat ik er niks van weet, wat jij maar stelt), dan zou ik daar wel informatie over opzoeken. Maar niet in TRU.quote:Op maandag 23 februari 2009 11:47 schreef _Led_ het volgende:
Ja stel je voor dat je toch eens wat zou leren zeg !
Ok stated ur point(het klopt ook wat je zegt>over defintie). Laat ik het dan zo zeggen: iets zo noemen hoeft niet per definitie de waarheid te zijn.quote:Op maandag 23 februari 2009 11:17 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Onzin, een definitie is een definitie, dus klopt per definitie
(Een definitie definieert immers !)
Dat het onderwerp van die definitie in werkelijkheid niet bestaat doet niets af aan de definitie zelf.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toeval
Maar toeval bestaat prima; ik heb meerdere voorbeelden gegeven van resultaten die onder onze definitie van toeval vallen - in het geval van de getallen is er immers geen enkele aanwijsbare reden (of vooropzet) waarom 2 mensen onafhankelijk van elkaar met hetzelfde getal aan komen zetten. Dat dat dus toch gebeurt valt onder de definitie van toeval.
Jammer dat je altijd dit soort dingen gaat zeggen ipv antwoord geeft op de vragen die ik stel.quote:Op maandag 23 februari 2009 12:12 schreef _Led_ het volgende:
Ja, ok maar je hoeft niet gelijk denegerende opmerkingen te gebruiken. Die had je ook best wel achterwege kunnen laten.quote:
En ik toon aan dat toeval wel bestaat, doordat ik een aantal voorbeelden geef die we definieren als toevalquote:Op maandag 23 februari 2009 12:18 schreef Spellmeista het volgende:
maar toch L.E.D. in "mijn" wereld bestaat toeval niet
Zie de gegeven uitleg
Ze heeft wel gelijk in haar interpretatie van de titel. Dat het nou iets anders is geworden zal mij m'n pis niet lauw maken maar ze heeft gelijk. Lees de openingspost nog maar eens. Ze gebruikt haar hersenen genoeg alleen niet op de manier die jij graag ziet. Kappen dus. In dit geval heeft maedel gewoon gelijk.quote:Op maandag 23 februari 2009 12:34 schreef _Led_ het volgende:
[..]
En ik toon aan dat toeval wel bestaat, doordat ik een aantal voorbeelden geef die we definieren als toeval
En kort over Maedel - als zij zegt dat ik altijd zeik om bewijs zeg ik dat zij altijd huilt. Als zij zegt dat ik alles wil rationaliseren zeg ik dat zij weigert haar hersenen te gebruiken. Het is niet de eerste keer dat we elkaar tegenkomen hoor
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |