abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 februari 2009 @ 21:18:00 #1
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_65963878
Vanochtend in Goedemorgen Nederland:

Basisscholieren op vaste tijden naar school

De Algemene Onderwijsbond pleit voor vaste schooltijden in het basisonderwijs. Kinderen zouden elke werkdag van 08.00 tot 14.00 uur naar school moeten in plaats van de gebruikelijk woensdagmiddag vrij.

Als moeder van schoolgaande kinderen met een veeleisende baan, zou ik dit voorstel een zegen vinden. Wat vinden jullie ervan?
And when you think of trust
Does it lead you home?
To a place that you only dream of
When you're all alone
pi_65963904
Ik mis een beetje het waarom.

Dus: waarom?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 11 februari 2009 @ 21:19:50 #3
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_65963941
ik heb vroeger zelf op een school gezeten die van half 9 tot 14.15 duurde
heerlijk, toen ik naar een andere school ging ivm verhuizen en idd tot half 4 en woensdagmiddag vrij moest, was het die laatste 2 uur heel moeilijk om me te concentreren
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  † In Memoriam † woensdag 11 februari 2009 @ 21:22:16 #4
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_65964058
Ja, waarom?

Ik had altijd van 9 tot 15:15 en woensdagmiddag vrij. Niks mis mee
:')
  woensdag 11 februari 2009 @ 21:23:56 #5
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_65964119
Ik had van 8.15 tot 12.00 en dan 13.00 tot 15:15 en elke woensdagmiddag vrij

Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
  woensdag 11 februari 2009 @ 21:24:42 #6
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_65964165
Het idee erachter is dat de druk op de woensdag- en vrijdagmiddagen afneemt, doordat er alle dagen eenzelfde rooster is. Dat zou betekenen dat de wachtlijsten van NSO korter zouden worden, en er voor werknemers ook meer flexibiliteit is. Immers, op dit moment willen vrijwel alle ouders danwel de woensdag, danwel de vrijdag als papa- of mamadag. Dat valt dan weg. En het gevolg daarvan is dat de NSO's gigantische wachtlijsten hebben voor de maandag, dinsdag en donderdag.

Mij lijkt het zelf een zegen omdat het zoveel rustiger is voor kinderen: zelf in staat zijn je kinderen naar school te brengen en dan toch op een fatsoenlijke tijd te beginnen, geen verschillende adressen maar alleen NSO na schooltijd. En op de papa- en mamadagen lekker veel tijd om met vriendjes af te spreken. En, ook niet geheel onbelangrijk: niet langer godsgruwelijk vroeg moeten opstaan in het weekend om op tijd op de diverse sportclubjes te zijn, omdat ook die - eventueel in samenwerking met de NSO - gespreid kunnen worden over de week ipv te pieken op woensdagmiddag of zaterdag/zondag.

Wat mij betreft zou het dus niet snel genoeg ingevoerd kunnen worden.

Edit: nog een voordeel: de vrouwen die per se parttime willen werken zouden ook flexibeler zijn voor werkgevers, je kunt met deze tijden nog redelijk lange dagen onder schooltijd maken.
Does it lead you home?
When you're all alone
  woensdag 11 februari 2009 @ 21:28:20 #7
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_65964315
Ik denk ook dat het de kwaliteit van het overblijven ten goede komt: als alle leerlingen gewoon op school eten, zullen alle scholen daar goede faciliteiten voor moeten bewerkstelligen. Zoveel rustiger voor de kinderen dan dat gekut met overblijfmoeders en amateuristische instanties.
Does it lead you home?
When you're all alone
  Jubileum moderator donderdag 12 februari 2009 @ 09:32:27 #8
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_65975924
Het lijkt mij geweldig! Op de dagen dat ik werk gaat Iris naar school van half 9 tot 12 uur. Dan naar de overblijf (of in ons geval opa en oma) tot half 2, dan weer naar school van half 2 tot half 4 ze en daarna naar de NSO.
Bij dit nieuwe rooster heeft ze aaneengesloten school, en daarna NSO. Dat is veel overzichtelijker, minder "overstapmomenten" en op de dagen dat niet naar de NSO hoeft heeft ze veel meer vrije tijd om met vriendinnetjes af te spreken of te sporten.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 12 februari 2009 @ 09:35:19 #9
219033 Mibos2
ik ben de vorige Mibos-mama
pi_65975996
Mijn neefjes zitten in Tilburg op een school waar ze om 8.15 moeten zijn en om 14.15 weer opgehaald kunnen worden vijf dagen per week en mijn schoonzusje vind het ideaal. Zij begint om half negen en werkt tot 2 uur en dan ook gewoon vijf dagen per week. De drie jongens weten niet beter en voor hun werkt het heel goed. Ik zou het wel fijn vinden maar hier zijn ze nog niet zo ver.
pi_65976064
Mijn dochter gaat 3 dagen in de week van 08.30 tot 15.15 uur naar school en 2 dagen in de week (de woensdag en vrijdag) van 08.30 tot 12.30 uur. Ik vind het prima zo.
pi_65976079
Ik zie ook alleen maar voordelen eigenlijk.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_65976102
Lijkt mij ook wel fijn die tijden
Hopelijk zijn dit de nieuwe tijden zodra Maarten naar school gaat.
  Licht Ontvlambaar donderdag 12 februari 2009 @ 09:39:36 #13
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_65976115
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 21:19 schreef Ynske het volgende:
ik heb vroeger zelf op een school gezeten die van half 9 tot 14.15 duurde
heerlijk, toen ik naar een andere school ging ivm verhuizen en idd tot half 4 en woensdagmiddag vrij moest, was het die laatste 2 uur heel moeilijk om me te concentreren
Hee op die school heb ik ook gezeten

Moet zeggen dat ik het zelf heerlijk vond, in principe elke dag vrij 's middags. En inderdaad, overblijven deden we gewoon met z'n allen. Geen geklooi van naar andere klassen in moeten, overblijfmoeders die heel erg hun best doen, maar de zooi niet onder controle krijgen enz..
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 12 februari 2009 @ 09:41:14 #14
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_65976157
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 09:39 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Hee op die school heb ik ook gezeten

Moet zeggen dat ik het zelf heerlijk vond, in principe elke dag vrij 's middags. En inderdaad, overblijven deden we gewoon met z'n allen. Geen geklooi van naar andere klassen in moeten, overblijfmoeders die heel erg hun best doen, maar de zooi niet onder controle krijgen enz..
dat was t ook. veel fijner dan in Wijlre. lekker een boterhammetje en drinken in de klas en dan met zn allen lekker naar buiten om te spelen
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_65976580
hier gaan de kleuters en de 1e klas (gr.3) ook alle dagen van 8.25 tot 13.00 naar school
(in klas 2 (gr 4) komt er dan anderhalf uur bij op, dan gaan ze 1 dag van 8.25 - 14.30. Klas 3 t/m 6 (gr 5 tm 8) 3 maal in de week van 8.25 - 14.30)

en het is zalig.
(dat nieuwe voorstel zou inhouden dat onze kinderen meer naar school zouden gaan dan ze nu doen en daarnaast vind ik 8 uur wel erg vroeg, maar kan me voorstellen dat voor sommigen het een 'vooruitgang' is op de uren die hun kinderen nu gaan)
pi_65976629
nu zeg ik nog ff nee, omdat mijn kind op woensdag middag sport van een tot drie
als ik mijn werk zou kunnne aanpassen zou dat leuk zijn maar ik vrees dat mijn baas (VO onderwijs )mij echt niet uur 1 en uur 7,8 vrij geeft
pi_65976796
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 21:24 schreef Shitney het volgende:
Het idee erachter is dat de druk op de woensdag- en vrijdagmiddagen afneemt, doordat er alle dagen eenzelfde rooster is. Dat zou betekenen dat de wachtlijsten van NSO korter zouden worden, en er voor werknemers ook meer flexibiliteit is. Immers, op dit moment willen vrijwel alle ouders danwel de woensdag, danwel de vrijdag als papa- of mamadag. Dat valt dan weg. En het gevolg daarvan is dat de NSO's gigantische wachtlijsten hebben voor de maandag, dinsdag en donderdag.

Mij lijkt het zelf een zegen omdat het zoveel rustiger is voor kinderen: zelf in staat zijn je kinderen naar school te brengen en dan toch op een fatsoenlijke tijd te beginnen, geen verschillende adressen maar alleen NSO na schooltijd. En op de papa- en mamadagen lekker veel tijd om met vriendjes af te spreken. En, ook niet geheel onbelangrijk: niet langer godsgruwelijk vroeg moeten opstaan in het weekend om op tijd op de diverse sportclubjes te zijn, omdat ook die - eventueel in samenwerking met de NSO - gespreid kunnen worden over de week ipv te pieken op woensdagmiddag of zaterdag/zondag.

Wat mij betreft zou het dus niet snel genoeg ingevoerd kunnen worden.

Edit: nog een voordeel: de vrouwen die per se parttime willen werken zouden ook flexibeler zijn voor werkgevers, je kunt met deze tijden nog redelijk lange dagen onder schooltijd maken.
De sportverenigingen van de zaterdag draaien voor een groot deel door hulp van vrijwilligers (begeleiding, coaching, het rijden van en naar de uitwedstrijden, kantinedienst enz). Deze vrijwilligers werken gewoon door de week of zitten op school.
pi_65976953
Ik zou het super vinden. Ik zeg doen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 12 februari 2009 @ 10:16:00 #19
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_65977178
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:02 schreef Verida het volgende:

[..]

De sportverenigingen van de zaterdag draaien voor een groot deel door hulp van vrijwilligers (begeleiding, coaching, het rijden van en naar de uitwedstrijden, kantinedienst enz). Deze vrijwilligers werken gewoon door de week of zitten op school.
Nou, dan moeten die ook maar tot 14.00 gaan werken.

Voor de ouders met ook nog een kindje op het KDV is het trouwens absoluut niet handig, want het gaat bij de meeste kdv's over halve of hele dagen en met 14.00 zit je daar net overheen. Ben benieuwd of je daar dan ook een aanpassing krijgt, anders is het een kostbaar grapje zeg maar.
  donderdag 12 februari 2009 @ 10:41:35 #20
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_65977930
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:16 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Nou, dan moeten die ook maar tot 14.00 gaan werken.

Voor de ouders met ook nog een kindje op het KDV is het trouwens absoluut niet handig, want het gaat bij de meeste kdv's over halve of hele dagen en met 14.00 zit je daar net overheen. Ben benieuwd of je daar dan ook een aanpassing krijgt, anders is het een kostbaar grapje zeg maar.
Dit snap ik even niet? Als je nog een kind op het kdv hebt zitten dan hou je die daar toch gewoon op dezelfde dagen? Daar verandert toch niks in? Met een "normaal" rooster ( bij ons zijn de schooltijden nu ma, di, do en vrij van 8.30 tot 12.00 uur en van 13.15 tot 15.00 u, en de wo van 8.30 tot 12.00 uur) heb je dat probleem toch ook? Op lange schooldagen moet je andere kind dan ook gewoon een hele dag naar het kdv, dat zou dan toch niet veranderen?
Does it lead you home?
When you're all alone
  donderdag 12 februari 2009 @ 10:47:29 #21
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_65978091
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 09:57 schreef Stout het volgende:
nu zeg ik nog ff nee, omdat mijn kind op woensdag middag sport van een tot drie
als ik mijn werk zou kunnne aanpassen zou dat leuk zijn maar ik vrees dat mijn baas (VO onderwijs )mij echt niet uur 1 en uur 7,8 vrij geeft
Mijn oudste zit 2 dagen in de week op een sport NSO, dat wil zeggen dat hij op die dagen sport heeft en dat de NSO dat allemaal regelt. Dat zou met zo'n landelijk gelijk continurooster volgens mij door veel meer NSO's als nu het geval is aangeboden kunnen worden en wellicht dan ook veel goedkoper worden. Mijn jongste zit nu juist weer onder schooltijd op zwemles, dat is hier standaard voor de kleutertjes. Ook dat zou dan bijvoorbeeld weer vanuit school of NSO geregeld kunnen worden.

Zal allemaal in de beginfase wel veel gedoe geven, maar ik kan me zo voorstellen dat het juist voor NSO's, sportverenigingen en dergelijke veel overzichtelijker wordt als alle scholen op dezelfde tijden werken. Als ik nu zie wat een gedoe het voor de NSO is met de ene school die op woensdag en vrijdagmiddag altijd vrij is, de andere school die weer continurooster heeft, weer een andere school die alleen de woensdagmiddag heeft maar voor de onderbouw dan weer heel veel studiedagen, dat lijkt me ook een enorm gepuzzel.
Does it lead you home?
When you're all alone
  donderdag 12 februari 2009 @ 10:49:17 #22
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_65978146
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:41 schreef Shitney het volgende:

[..]

Dit snap ik even niet? Als je nog een kind op het kdv hebt zitten dan hou je die daar toch gewoon op dezelfde dagen? Daar verandert toch niks in? Met een "normaal" rooster ( bij ons zijn de schooltijden nu ma, di, do en vrij van 8.30 tot 12.00 uur en van 13.15 tot 15.00 u, en de wo van 8.30 tot 12.00 uur) heb je dat probleem toch ook? Op lange schooldagen moet je andere kind dan ook gewoon een hele dag naar het kdv, dat zou dan toch niet veranderen?
Ik dacht uit jouw OPeningspost op te maken dat jij 5 dagen tot 14.00 gaat werken.
Dan lijkt het me logisch dat je dan ook je baby'tje van het kdv gaat halen, want waarom zou je die 3 uur tot 17.00 doorbetalen zeg maar.
Helaasch werken de meeste kdv's zo dat je gewoon voor een hele middag betaald of je er nou maar 2 uurtjes van gebruik maakt of niet. Dus in die zin zou het heel duur kunnen worden.
Nu betaal ik zeg maar 2,5 dag. Dan zou ik 3 dagen moeten betalen, ondanks dat ik er in totaal minder van gebruik maak.

(Of ik moet jou verkeerd begrepen hebben hoor. )
  donderdag 12 februari 2009 @ 10:51:03 #23
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_65978203
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 09:55 schreef knorretje het volgende:
hier gaan de kleuters en de 1e klas (gr.3) ook alle dagen van 8.25 tot 13.00 naar school
(in klas 2 (gr 4) komt er dan anderhalf uur bij op, dan gaan ze 1 dag van 8.25 - 14.30. Klas 3 t/m 6 (gr 5 tm 8) 3 maal in de week van 8.25 - 14.30)

en het is zalig.
(dat nieuwe voorstel zou inhouden dat onze kinderen meer naar school zouden gaan dan ze nu doen en daarnaast vind ik 8 uur wel erg vroeg, maar kan me voorstellen dat voor sommigen het een 'vooruitgang' is op de uren die hun kinderen nu gaan)
Wat ik ervan begreep zijn die begin en eindtijden nu nog enigszins fictief, en gaat het vooral om het basisidee dat alle scholen een continurooster zouden moeten gaan invoeren dat overal gelijk is. Het zou dus ook best van 8.30 uur tot 14.30 uur kunnen gaan worden of iets in die geest. 8 uur vind ik zelf ook wel erg vroeg, ben niet zo'n ochtendmens .
Does it lead you home?
When you're all alone
pi_65978265
Ik zou het een uitkomst vinden. Zelf lekker vroeg kunnen beginnen en de kinderen hebben nog een lange middag, waarbij het sporten en NSO veel beter zou kunnen. Zou dan meteen voor de woensdag kiezen om de NSO te doen.
  donderdag 12 februari 2009 @ 10:57:37 #25
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_65978392
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:49 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik dacht uit jouw OPeningspost op te maken dat jij 5 dagen tot 14.00 gaat werken.
Dan lijkt het me logisch dat je dan ook je baby'tje van het kdv gaat halen, want waarom zou je die 3 uur tot 17.00 doorbetalen zeg maar.
Helaasch werken de meeste kdv's zo dat je gewoon voor een hele middag betaald of je er nou maar 2 uurtjes van gebruik maakt of niet. Dus in die zin zou het heel duur kunnen worden.
Nu betaal ik zeg maar 2,5 dag. Dan zou ik 3 dagen moeten betalen, ondanks dat ik er in totaal minder van gebruik maak.

Nee, dat heb je dan verkeerd begrepen, ik werk sowieso gewoon 32 uur dus voor mij maakt de eindtijd niet zo gek veel uit, mijn kids gaan toch wel naar de NSO. Het lijkt mij vooral voor de kinderen zelf fijn, niet meer dat gesleep. In ons geval gaan de kinderen niet naar de voorschoolse opvang, maar als je dat wel moet doen, dan gaat je kind eerst naar de voorschoolse, dan naar school, dan weer naar de overblijf, dan weer naar school en dan weer naar de naschoolse. Ik vind dat erg druk voor kindertjes, ondanks dat het voor mij nooit echt im frage is geweest om te stoppen met werken heb ik het vanaf de ellende die basisschool heet begon, toch serieus overwogen omdat ik het gewoon doodzielig voor mijn kind vond, al die drukte. En ik begin dus al jaren expres laat met werken zodat ze in ieder geval niet naar de voorschoolse opvang hoeven.

Ik bedoelde juist dat het voor vrouwen die nu werken niet rond krijgen omdat ze geen kleine part time banen kunnen vinden ook gunstiger wordt, omdat je met schooltijden van 8 tot 2 toch 24 uur bijvoorbeeld zou kunnen werken en dat is vaak al makkelijker te realiseren dan banen van 16 uur.
Does it lead you home?
When you're all alone
  donderdag 12 februari 2009 @ 10:58:29 #26
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_65978423
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:53 schreef Stiekemurd het volgende:
Ik zou het een uitkomst vinden. Zelf lekker vroeg kunnen beginnen en de kinderen hebben nog een lange middag, waarbij het sporten en NSO veel beter zou kunnen. Zou dan meteen voor de woensdag kiezen om de NSO te doen.
Op zich is dat wel lekker ja. Je hoeft niet meer alle activiteiten in de weekends te proppen zodat er voor de ouders ook nog mss wel tijd over blijft om te sporten ofzo.
pi_65978430
Gingen ze tegenwoordig op fliexibele tijden naar school dan?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-02-2009 10:59:02 ]
pi_65978463
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:51 schreef Shitney het volgende:

[..]

Wat ik ervan begreep zijn die begin en eindtijden nu nog enigszins fictief, en gaat het vooral om het basisidee dat alle scholen een continurooster zouden moeten gaan invoeren dat overal gelijk is. Het zou dus ook best van 8.30 uur tot 14.30 uur kunnen gaan worden of iets in die geest. 8 uur vind ik zelf ook wel erg vroeg, ben niet zo'n ochtendmens .
snap ik
Dan blijf ik alleenmaar hopen dat als dit doorgevoerd gaat worden ooit. Dat scholen nog wel de vrijheid houden om minder uren te draaien dan in dit voorstel (zolang de kinderen het wettelijk minimum wel blijven halen in hun gehele schooltijd) Want bv mijn kids zouden dan opeens veel meer naar school moeten
  donderdag 12 februari 2009 @ 11:00:40 #29
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_65978493
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:49 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik zou me trouwens ook kunnen voorstellen dat kdv's dan ook met andere tijden gaan werken, als alle scholen tot 14.00 uur open zijn zullen kdv's wel volgen want dan zullen er natuurlijk veel mensen zijn die vraag gaan hebben naar "halve" dagen tot 14.00 uur.
Does it lead you home?
When you're all alone
  donderdag 12 februari 2009 @ 11:03:28 #30
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_65978581
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:59 schreef knorretje het volgende:

[..]

snap ik
Dan blijf ik alleenmaar hopen dat als dit doorgevoerd gaat worden ooit. Dat scholen nog wel de vrijheid houden om minder uren te draaien dan in dit voorstel (zolang de kinderen het wettelijk minimum wel blijven halen in hun gehele schooltijd) Want bv mijn kids zouden dan opeens veel meer naar school moeten
Bij ons op school wordt dat nu al opgevangen door de onderbouw bijvoorbeeld meer vakantie te geven. Mijn jongste bijvoorbeeld heeft vanaf morgen al vakantie (zit in groep 2) en mijn oudste pas vanaf maandag. Dus op die manier compenseren ze bij ons het feit dat de onderbouw minder uren mag draaien dan de bovenbouw.
Does it lead you home?
When you're all alone
pi_65978854
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 11:03 schreef Shitney het volgende:

[..]

Bij ons op school wordt dat nu al opgevangen door de onderbouw bijvoorbeeld meer vakantie te geven. Mijn jongste bijvoorbeeld heeft vanaf morgen al vakantie (zit in groep 2) en mijn oudste pas vanaf maandag. Dus op die manier compenseren ze bij ons het feit dat de onderbouw minder uren mag draaien dan de bovenbouw.
dat lijkt mij juist een onhandige manier, door de een eerder vrij te geven dan de ander zou je als werkende dus meer vrij moeten krijgen (langere vakanties/ meer vakantie dagen) of je moet juist weer extra opvang regelen voor die dagen dat de onderbouw meer vrij heeft. Dan vind ik het systeem zo als wij dat nu hebben, de eerste 3 jaren maar tot 13.00 en daarna pas eens een keer die overige anderhalf uur toevoegen aan dagen handiger.

Komt ook meer overeen met wat je zelf aangaf dat je dan alle dagen kan werken (muv evt vakantie) omdat in elk geval het ritme van half 9 tot 1 alle dagen terug komt (en hoe groter ze worden hoe meer uren daarbij komen, hoe meer je kan werken en het uithoudingsvermogen/spanningsboog van je kids is om zulke dagen vol te houden)
  † In Memoriam † donderdag 12 februari 2009 @ 20:20:49 #32
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_65998834
Dan moeten de leerkrachten nóg eerder op school zijn

Bij ons op school zijn de leerkrachten vaak tussen 07.30 uur en 07.45 uur aanwezig en de school begint om 08.30 uur!
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  donderdag 12 februari 2009 @ 20:26:24 #33
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_65999041
Mijn kinderen hebben een volcontinue rooster van 08.30 - 14.30. Dat vind ik ook wel erg makkelijk, moet ik zeggen. Het idee erachter is gewoon wel goed, volgens mij. Duidelijkheid en eenduidigheid lijken me een zegen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 21 april 2009 @ 13:31:39 #34
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_68235739
quote:
De schooltijden in het basisonderwijs, zoals wij die kennen, gaan mogelijk op de schop. Een schoolweek waarbij kinderen tussen de middag overblijven en 's middags eerder vrij zijn, lijkt terrein te winnen. Indien scholen voldoen aan de wettelijke urennorm, mogen ze zelf hun uren indelen.

Onderwijskoepel VOS/ABB (Vereniging van openbare en algemeen toegankelijke scholen), verwacht dat binnen vijf jaar één op de zeven basisscholen andere lestijden hanteert. De nieuwe schooltijden lossen het probleem met overblijven op, zodat werkende ouders niet tijdens de lunchpauze naar huis hoeven. Verder zou het de leerprestaties bevorderen en voor rust en regelmaat zorgen. Nu pendelen de schoolkinderen tussen overblijfkrachten, kinderopvangleidsters en leerkrachten.

'Het klassieke model is versnipperd, onrustig en inefficiënt,’ zegt Anki Duin, leider van het project Andere Tijden waaraan kinderopvang, onderwijs en ouders meedoen. 'Kinderen op verschillende plekken, zien andere gezichten voor de groep en komen in verschillende pedagogische klimaten.’ Veel scholen willen overstappen op een schoolweek waarin de leerlingen alle dagen, soms inclusief woensdag, van ongeveer 8.30 tot 14.30 uur naar school gaan. In een continurooster blijven alle kinderen over en is de lunchpauze korter. Ook voor een rooster op basis van het biologisch ritme is veel belangstelling, hierbij hebben de kinderen les tot 16:30 met een lunchpauze van 2,5 uur.

Ongeveer vijftig scholen in Hilversum en Groningen wil één van deze roosters invoeren. Bijna de helft van de ouders blijkt, volgens de Onderwijsmeter, voorstander van een continurooster, een kwart van de ouders wil er niets van weten.

Schooltijden op de helling
Wat vinden jullie hier van?
Van alle ouders die ik ken waarvan de kinderen een continurooster hebben hoor ik alleen maar positieve klanken.
Alleen onze oudste gaat nog maar net naar school, sterker nog, ze heeft alleen nog maar geoefend dus kan er niet echt een oordeel over geven.
Ben benieuwd naar jullie mening hierover.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 21 april 2009 @ 13:35:32 #35
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_68235869
daar gaat je schooltijd.

vroeger was tussen de middag altijd het vetste, met je hosselmatties samen ergens eten en dan even een uurtje helemaal los gaan. om dan uit te hijgen op school

vroeger.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
  dinsdag 21 april 2009 @ 13:35:38 #36
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_68235873
Bij de school waar mijn oudste zoontje waarschijnlijk heen gaat, hanteren ze ook een continurooster. Ik zie er voor alsnog alleen maar voordelen in, voor wat de ouders betreft. Kan me voorstellen dat het voor kinderen wat zwaar wordt, maar misschien is dat alleen maar omdat het vroeger met onszelf anders ging.
  dinsdag 21 april 2009 @ 13:38:23 #37
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_68235967
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 13:35 schreef FunkyHomosapien het volgende:
daar gaat je schooltijd.

vroeger was tussen de middag altijd het vetste, met je hosselmatties samen ergens eten en dan even een uurtje helemaal los gaan. om dan uit te hijgen op school

vroeger.
Maar aan de andere kant, ze zijn dan wel een stuk eerder thuis dus kunnen na school langer buiten spelen en ravotten.
Ook voor werkende ouders is het prettig, nu blijven veel kinderen over wat veel geld kost.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 21 april 2009 @ 13:39:51 #38
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_68236021
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 13:38 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar aan de andere kant, ze zijn dan wel een stuk eerder thuis dus kunnen na school langer buiten spelen en ravotten.
Ook voor werkende ouders is het prettig, nu blijven veel kinderen over wat veel geld kost.
lijkt me dat de kinderen tegen het einde van de dag helemaal kapot zijn en halfgebakken liggen te pitten.

ik ben tegen iig. zou het zelf vroeger nóóit willen hebben.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
  Jubileum moderator dinsdag 21 april 2009 @ 13:41:08 #39
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_68236059
Nu hadden we hier laatst al een topic over, vrij recent, over hetzelfde wetsvoorstel.
Ik ga even zoeken, dan kunnen we mergen.

Gevonden!

Ik ga even een merge aanvragen
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  dinsdag 21 april 2009 @ 13:44:02 #40
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_68236142
In Duitsland is het al jaren zo. Ik zie positieve en negatieve kanten.
De kinderen zijn niet moe als ze om 14.00 thuiskomen en hebben ook nog veel tijd over om te spelen en eventueel huiswerk te maken. Ook zijn clubjes wat beter verdeeld over de week.

Nadeel vind ik de kinderopvang. Het is moeilijk om na 14.00 opvang te regelen, waardoor hele dagen werken erg lastig wordt.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_68236162
Ik had vroeger zelf een continurooster op de basisschool en ik vond dat heel fijn. We hadden dan tot half 3 school en op woensdagmiddag wel gewoon vrij. Je at samen en daarna ging je samen buiten spelen.
Ik heb nu zelf hier in de buurt al wat zitten kijken naar mogelijke scholen (ik heb nog ruim 4 jaar de tijd, maar nou ja, ik was nieuwsgierig naar het aanbod) en als ik kan kiezen, kies ik voor een school met een continurooster, omdat het mij zelf zo goed bevallen is als kind. En stel dat je op een kwartier fietsen van school af woont dan lijkt het me een enorm gehaast is om je kind weer op tijd op school te krijgen.
pi_68236218
Op de basisschool waar ik gezeten heb, bleef iedereen over. T/m groep 4 was je dan uit om 14:20; groep 5 t/m 8 om 14:50. Was erg fijn, leuk, prima. Ik kan me dan weer niet voorstellen dat je tussen de middag naar huis gaat, lijkt me een stuk onrustiger.
En woensdagmiddag vrij idd, dan was iedereen vrij om 12:30.
  dinsdag 21 april 2009 @ 13:49:04 #43
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_68236303
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 13:46 schreef Reinhilde het volgende:
Op de basisschool waar ik gezeten heb, bleef iedereen over. T/m groep 4 was je dan uit om 14:20; groep 5 t/m 8 om 14:50. Was erg fijn, leuk, prima. Ik kan me dan weer niet voorstellen dat je tussen de middag naar huis gaat, lijkt me een stuk onrustiger.
En woensdagmiddag vrij idd, dan was iedereen vrij om 12:30.
onrustiger? alsof je daar als kind om geeft..
  Moderator dinsdag 21 april 2009 @ 13:52:44 #44
5428 crew  miss_sly
pi_68236436
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 13:49 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

onrustiger? alsof je daar als kind om geeft..
Heb je zelf al kinderen?

Het lijkt mij een prima idee. Wat mij betreft zoek ik over 4 jaar een dergelijke school

Tinkepink, wat ik zo lees hier en daar, is de naschoolse opvang hier in Nederland wel redelijk geregeld en zou je kind dus op de dagen dat je hele dagen werkt naar de nso kunnen.
Maar misschien is het dan ook wel mogelijk om 5 dagen van 9-14 te gaan werken, toch ook 25 uur.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 21 april 2009 @ 13:54:05 #45
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_68236495
Oh, ik ben een groot voorstander! Dat geeft een hoop rust zeg Dat heen en weer gesleep voor een uurtje. En zoveel rusten ze heus niet uit daarvan. En als je om 14.30 uit bent is het ook net na het heetst van de dag, kan je lekker nog buiten spelen. Of nog iets ondernemen. Naar het zwembad, ik noem maar wat. Spelen met vriendjes. Dat is nu toch altijd krap zo vanaf 15.15 En voor onderwijzend personeel ook prettiger denk ik. Dan zijn die ook eens voor 5 uur klaar met vergaderen. Maar wellicht vergis ik me daarin. Het lijlkt mij echt een uitkomst.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 21 april 2009 @ 13:58:42 #46
156412 hestria
erg gastvrij
pi_68236681
michelle zit nu bijna 2 maanden op de basischool, op maandag, dinsdag en donderdag moet ze van 8:30 tot 12:00 en van 13:30 tot 15:30, dat anderhalf uurtje lunchpauze heeft ze echt nodig om bij te komen. Nu ben ik huismoeder dus michelle blijft alleen dinsdags over. en ik zie het nut er niet van in, de lunch pauze in een half uurtje? proppen om dan om 14:30 uti te zijn? dan word zeker voor de kleintjes de schooldag wel erg lang.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:00:22 #47
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_68236746
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 13:41 schreef Lois het volgende:
Nu hadden we hier laatst al een topic over, vrij recent, over hetzelfde wetsvoorstel.
Ik ga even zoeken, dan kunnen we mergen.

Gevonden!

Ik ga even een merge aanvragen
ah, dat wist ik niet, thnx!
pi_68236804
Op de basisschool waar ik op zat, was het ook dagelijks van 8.30u tot 14.20u (woensdagmiddag eerder vrij), met overblijven, en dat werkte perfect. Heerlijk ook om niet pas om vier uur uit te zijn, vond ik.
En het lijkt me verrekte onhandig eigenlijk, dat je als ouder dat uurtje lunchpauze op moet vangen / thuis moet zijn.
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:13:05 #49
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_68237169
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 13:58 schreef hestria het volgende:
michelle zit nu bijna 2 maanden op de basischool, op maandag, dinsdag en donderdag moet ze van 8:30 tot 12:00 en van 13:30 tot 15:30, dat anderhalf uurtje lunchpauze heeft ze echt nodig om bij te komen. Nu ben ik huismoeder dus michelle blijft alleen dinsdags over. en ik zie het nut er niet van in, de lunch pauze in een half uurtje? proppen om dan om 14:30 uti te zijn? dan word zeker voor de kleintjes de schooldag wel erg lang.
Nou, het probleem bij ons is dat ik met de auto 12min van de school afwoon. ( we hebben het bijgehouden)
Demi heeft dadelijk 1 uur en 1 kwartier pauze tussen de middag.
Dat betekend dat ik tussen de middag dus ongeveer 50min. kwijt ben aan halen en brengen en dan ze nog geen uur de tijd heeft om te eten.
Dat is voor haar veel drukte en gehaast, voor mij en ook voor haar jongere zusje.

Ik zou het wel fijn vinden.
pi_68237279
ik zal het wel fijn vinden. Lekker vroeg beginnen, zodat ik wel optijd op mn werk kan zijn. Dan werk ik gewoon een uurtje of 6 per dag en dan hoef ik minimaal gebruik te maken van naschoolse opvang ed..
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:21:39 #51
156412 hestria
erg gastvrij
pi_68237443
ik snap het ook wel, maar als ze de lunch pauze in een 30 min gaan proppen, waarin de kinderen, moeten eten, drinken en dan is de pauze voorbij, waarneer kunnen ze dan spelen? denken ze nou echt dat het beter is voor de schoolprestatie's. om nog maar niet te spreken van de het naar binnen proppen van de lunch?
  Licht Ontvlambaar dinsdag 21 april 2009 @ 14:24:02 #52
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_68237501
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:21 schreef hestria het volgende:
ik snap het ook wel, maar als ze de lunch pauze in een 30 min gaan proppen, waarin de kinderen, moeten eten, drinken en dan is de pauze voorbij, waarneer kunnen ze dan spelen? denken ze nou echt dat het beter is voor de schoolprestatie's. om nog maar niet te spreken van de het naar binnen proppen van de lunch?
Dat valt best mee hoor... Ik kan me herinneren dat we alle tijd hadden om te eten en daarna ook nog tijd genoeg om buiten te spelen. Geloof ook niet dat er sprake is van alles in een half uur proppen.
pi_68237506
nou nou met 30 minuten heb je echt je boterham wel naar binnen hoor. En daarbij zijn ze om 14.00 al uit, dan kunnen ze toch lekker spelen.
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:27:30 #54
156412 hestria
erg gastvrij
pi_68237613
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:24 schreef Ticootje het volgende:
nou nou met 30 minuten heb je echt je boterham wel naar binnen hoor. En daarbij zijn ze om 14.00 al uit, dan kunnen ze toch lekker spelen.
nou nou, dan zal mijn kind wel heel bijzonder zijn, wand die doet er toch echt een half uur over.
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:28:47 #55
156412 hestria
erg gastvrij
pi_68237649
hoe voel je jezelf na een hele ochtend studeren? ben je dan zelf niet blij als je even een uurtje iets anders kan doen? hoe denk je dat een 4/5 jarige zich dan voelt?
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:28:59 #56
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_68237656
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:27 schreef hestria het volgende:

[..]

nou nou, dan zal mijn kind wel heel bijzonder zijn, wand die doet er toch echt een half uur over.
Op school vast niet. Zien eten doet eten en als ze daarna met vriendjes uit de klas kunnen spelen gaat het ook vast sneller. Het is ook een kwestie van wennen denk ik. Het lijkt mij een uitkomst. Ook voor mijn kleine pukkie.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:33:02 #57
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_68237758
Mij lijkt het ook ideaal.
Die langere pauze thuis is ook net niks omdat je idd tijd verliest aan halen en brengen. Kunnen ze beter gewoon op school blijven bij vriendjes en vriendinnetjes en daar nog even samen spelen.
En idd is er dan 's middags veel meer tijd voor buitenspelen, sport, activiteiten etc.
pi_68237771
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:28 schreef hestria het volgende:
hoe voel je jezelf na een hele ochtend studeren? ben je dan zelf niet blij als je even een uurtje iets anders kan doen? hoe denk je dat een 4/5 jarige zich dan voelt?
Ze hebben ook nog een ochtend pauze. En een 4/5 jarige studeert niet, die leren spelenderwijs. Dus of ze nu aan het spelen zijn en ze steken er iets van op of ze spelen voetbal buiten, ik zie niet het verschil dat ze van het ene moeier worden dan van het andere.
pi_68237814
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:33 schreef Brighteyes het volgende:
Mij lijkt het ook ideaal.
Die langere pauze thuis is ook net niks omdat je idd tijd verliest aan halen en brengen. Kunnen ze beter gewoon op school blijven bij vriendjes en vriendinnetjes en daar nog even samen spelen.
En idd is er dan 's middags veel meer tijd voor buitenspelen, sport, activiteiten etc.
Ik zie hier ook echt een kans voor sportclubs of activiteitenclubs. Die 2 uur die ze vroeger thuis zijn kunnen ze heerlijk naar de club (niet elke dag, maar nu is het echt vliegen rennen om je kind voor 5 uur nog op de voetbal te droppen, snel eten, of juist erna later eten.)
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:39:02 #60
156412 hestria
erg gastvrij
pi_68237928
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:33 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ze hebben ook nog een ochtend pauze. En een 4/5 jarige studeert niet, die leren spelenderwijs. Dus of ze nu aan het spelen zijn en ze steken er iets van op of ze spelen voetbal buiten, ik zie niet het verschil dat ze van het ene moeier worden dan van het andere.
Ik kijk alleen maar naar mijn dochter en haar vriendinnetjes. Die ukkies worden echt moe, ze is smiddags al moe.
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:43:42 #61
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_68238063
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 13:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Heb je zelf al kinderen?

ik ben toch zelf kind geweest

als je niet elke dag van 12 tot 1 je kind heen en weer wil laten lopen moet je hem of zelf laten lopen. of hem op het overblijfuurtje gooien (want dat is op elke school).

egoistische ouders
  Licht Ontvlambaar dinsdag 21 april 2009 @ 14:44:25 #62
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_68238089
Gelukkig worden die ukkies ook elk jaar een jaar ouder... School is nu eenmaal voor de ene kleuter vermoeiender dan voor de ander.
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:45:10 #63
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_68238112
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:33 schreef Ticootje het volgende:

[..]

jij bent echt dom. serieus.
  Moderator dinsdag 21 april 2009 @ 14:48:02 #64
5428 crew  miss_sly
pi_68238216
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:43 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

ik ben toch zelf kind geweest

als je niet elke dag van 12 tot 1 je kind heen en weer wil laten lopen moet je hem of zelf laten lopen. of hem op het overblijfuurtje gooien (want dat is op elke school).

egoistische ouders
Je bent misschien zelf kind geweest, maar je hebt kennelijk geen flauw idee hoeveel invloed te veel onrust op een kind kan hebben en hoe vatbaar voor indrukken ze kunnen zijn.

Zelf laten lopen is lang niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld als je in een grote stad woont en het een gevaarlijke route is. Als je het kind dan laat overblijven, is dan continue schooltijden waardoor het kind eerder thuis is niet beter?

Ik vind verder je mening nogal slecht onderbouwd; kun je nog met goede argumentatie komen waarom de ouders egoistisch zouden zijn?
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:52:12 #65
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_68238369
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Je bent misschien zelf kind geweest, maar je hebt kennelijk geen flauw idee hoeveel invloed te veel onrust op een kind kan hebben en hoe vatbaar voor indrukken ze kunnen zijn.

Zelf laten lopen is lang niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld als je in een grote stad woont en het een gevaarlijke route is. Als je het kind dan laat overblijven, is dan continue schooltijden waardoor het kind eerder thuis is niet beter?

Ik vind verder je mening nogal slecht onderbouwd; kun je nog met goede argumentatie komen waarom de ouders egoistisch zouden zijn?
je neemt een kind omdat je het toch leuk vindt om een persoon op de wereld te zetten die het naar zijn zin heeft. als jij het teveel moeite vindt om elke dag je kind op te halen tussen 12 en 1 dan moet je wat mij betreft geen kinderen nemen.

overigens invloed en onrust? HET IS EEN KIND. godverdomme zelfs over kinderen gaan we nu politiek correcte dingen zeggen die ons voorgeschoteld zijn door psychiaters en psychologen?

vroeger was er toch ook geen probleem als een kind zijn rust niet had tussen de middag? en wat kwam er van die kinderen? precies, jouw hard werkende vader/opa.
  Moderator dinsdag 21 april 2009 @ 14:54:25 #66
5428 crew  miss_sly
pi_68238443
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:52 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

je neemt een kind omdat je het toch leuk vindt om een persoon op de wereld te zetten die het naar zijn zin heeft. als jij het teveel moeite vindt om elke dag je kind op te halen tussen 12 en 1 dan moet je wat mij betreft geen kinderen nemen.
Nogmaals: het gaat niet om het teveel moeite voor de ouders, het gaat om de invloed op het kind.
Even goed lezen

En had je verder nog argumenten? Je herhaalt jezelf, maar ik zie niet echt iets nieuws in je reactie, dus misschien zijn je argemunten op. Of ik vergis me, dat kan natuurlijk ook.
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:54:31 #67
156412 hestria
erg gastvrij
pi_68238447
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:44 schreef Sjeen het volgende:
Gelukkig worden die ukkies ook elk jaar een jaar ouder... School is nu eenmaal voor de ene kleuter vermoeiender dan voor de ander.
ja idd, maar waarom worden dan al die kinderen op 1 hoop genomen?
Waarom moet mijn dochter verplicht overblijven? Terwijl ik er totaal geen nut inzie? Waar is in dit geval mijn ouderlijk gezag? Om het heel zwart wit te zeggen, waarom moet mijn kind lijden onder beslissingen van mensen die mijn kind niet eens kennen, laat staan dat ze weten waar zij behoefte aan heeft?

(is niet persoonlijk naar iemand toe)
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:57:51 #68
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_68238547
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nogmaals: het gaat niet om het teveel moeite voor de ouders, het gaat om de invloed op het kind.
Even goed lezen

En had je verder nog argumenten? Je herhaalt jezelf, maar ik zie niet echt iets nieuws in je reactie, dus misschien zijn je argemunten op. Of ik vergis me, dat kan natuurlijk ook.
zie edit dus.
  Moderator dinsdag 21 april 2009 @ 15:01:19 #69
5428 crew  miss_sly
pi_68238663
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:52 schreef FunkyHomosapien het volgende:

overigens invloed en onrust? HET IS EEN KIND. godverdomme zelfs over kinderen gaan we nu politiek correcte dingen zeggen die ons voorgeschoteld zijn door psychiaters en psychologen?

vroeger was er toch ook geen probleem als een kind zijn rust niet had tussen de middag? en wat kwam er van die kinderen? precies, jouw hard werkende vader/opa.
Er is zoiets als voortschrijdend inzicht en dingen die men in de loop der jaren heeft geleerd door onderzoek en ervaring.

Vroeger hoefden kinderen ook niet in kidnerstoeltjes in de auto en rookten ouders gewoon met hun kind in de auto. Of er werd gerookt tijdens de zwangerschap.

Vroeger dachten de mensen ook dat de zon om de aarde draaide.

De mens leert, dat is een van de eigenschappen van de mens. En daar hoort ook opvoeding van en omgang met onze kinderen bij.
  Moderator dinsdag 21 april 2009 @ 15:02:52 #70
5428 crew  miss_sly
pi_68238712
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:54 schreef hestria het volgende:

[..]

Waarom moet mijn dochter verplicht overblijven? Terwijl ik er totaal geen nut inzie? Waar is in dit geval mijn ouderlijk gezag? Om het heel zwart wit te zeggen, waarom moet mijn kind lijden onder beslissingen van mensen die mijn kind niet eens kennen, laat staan dat ze weten waar zij behoefte aan heeft?

Zoals ik het begrijp, wordt het geen verplichting, maar zijn er meer scholen die die kant op willen. Zo zullen er ook scholen zijn die dat niet doen. Je hebt zelf de keuze waar je je kind heen doet, net zoals je kunt kiezen mbt de ideologie of het leerplan van de betreffende school.
  dinsdag 21 april 2009 @ 15:03:03 #71
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_68238717
Ik denk dat de meeste kinderen nu naar een overblijf gaan. Dus naar school, overblijf,school, naschoolse opvang. Buiten dat het bakken geld kost is het ook heel onrustig. Vroeger gingen kinderen meest naar huis en hadden ze over het algemeen minder prikkels te verwerken.
Met deze oplossing kunnen kinderen meestal gewoon naar huis omdat de schooltijden beter aansluiten bij werktijden. Al met al is het beter voor de kinderen denk ik.
En nu wordt er ook beslist. En ik vind dat voor mijn kind helemaal niet het beste zoals het nu gaat en toch moet ik me daarnaar voegen. Tja, zo gaat dat soms.
  dinsdag 21 april 2009 @ 15:06:18 #72
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_68238826
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Er is zoiets als voortschrijdend inzicht en dingen die men in de loop der jaren heeft geleerd door onderzoek en ervaring.

Vroeger hoefden kinderen ook niet in kidnerstoeltjes in de auto en rookten ouders gewoon met hun kind in de auto. Of er werd gerookt tijdens de zwangerschap.

Vroeger dachten de mensen ook dat de zon om de aarde draaide.

De mens leert, dat is een van de eigenschappen van de mens. En daar hoort ook opvoeding van en omgang met onze kinderen bij.
zie je het probleem though? jij mekkert dat je kind te veel onrust heeft van elke dag 1 uurtje naar huis.

ik heb nooit onrust gehad, terwijl ik toch elke dag naar huis liep van 12 tot 1, dus die ervaringen en onderzoeken slaat he-le-maal nergens op.

maargoed, discussieren over internet is dramatisch.

kleinzerig volk tegenwoordig.
  dinsdag 21 april 2009 @ 15:07:30 #73
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_68238865
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:06 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

zie je het probleem though? jij mekkert dat je kind te veel onrust heeft van elke dag 1 uurtje naar huis.

ik heb nooit onrust gehad, terwijl ik toch elke dag naar huis liep van 12 tot 1, dus die ervaringen en onderzoeken slaat he-le-maal nergens op.

De meeste kinderen gaan niet meer naar huis tussen de middag. Daar zit m de onrust denk ik meer.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 21 april 2009 @ 15:08:40 #74
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_68238901
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:54 schreef hestria het volgende:

[..]

Ik zie je zo voor me Handen in de zij, grote frons op je voorhoofd...

In plaats van meteen al het slechte er in te zoeken, misschien eens kijken of het daadwerkelijk zo vermoeiend is als je denkt? Volgens mij is het namelijk gewoon het fenomeen 'school' dat erg vermoeiend is, niet of je dochter nu van half negen tot drie uur met een middagpauze naar school gaat of van half negen tot twee zonder op en neer naar huis te gaan. En nogmaals, voor een kleuter is het vermoeiend... De gemiddelde bassischoolleerling zal kiezen voor langer vrij 's middags dan tussen de middag thuis eten. In mijn bassischooltijd waren de kinderen die naar de katholieke school gingen allemaal jaloers op ons. Behalve als er kinderpostzegels verkocht moesten worden, want dan waren zij op woensdag eerder uit
  dinsdag 21 april 2009 @ 15:09:19 #75
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_68238923
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:07 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

De meeste kinderen gaan niet meer naar huis tussen de middag. Daar zit m de onrust denk ik meer.
  Moderator dinsdag 21 april 2009 @ 15:09:43 #76
5428 crew  miss_sly
pi_68238936
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:06 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

Discussieren gaat prima op internet, als je er de tijd voor wil nemen om goed te lezen, na te denken en een fatsoenlijke reply te tikken.

Op de manier waarop jij het nu probeert, lukt het inderdaad niet zo goed. Dat is jammer.
  dinsdag 21 april 2009 @ 15:11:47 #77
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_68238988
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:09 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

Als je dan ook even de rest leest van wat ik postte?
Ze gaan nú dus naar de overblijf. Weer een extra "vreemde" als ze die tijd op school blijven sluit je dus een stap uit, Plus dat werktijden meer aan te passen zijn en er dus geen BSO meer hoeft te komen, of minder zodat je daar nóg een "vreemde" uitsluit.
zodoende ben ik dus vóór die schooltijden.
  dinsdag 21 april 2009 @ 15:11:54 #78
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_68238994
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Discussieren gaat prima op internet, als je er de tijd voor wil nemen om goed te lezen, na te denken en een fatsoenlijke reply te tikken.

Op de manier waarop jij het nu probeert, lukt het inderdaad niet zo goed. Dat is jammer.
nu praat je niet meer over mijn argumenten..

Moderator dinsdag 21 april 2009 @ 15:13:19 #79
5428 crew  miss_sly
pi_68239045
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:11 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

nu praat je niet meer over mijn argumenten..
Welke argumenten bedoel je? Staan er argumenten in je laatste post?
  dinsdag 21 april 2009 @ 15:13:33 #80
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_68239053
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:11 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Als je dan ook even de rest leest van wat ik postte?
Ze gaan nú dus naar de overblijf. Weer een extra "vreemde" als ze die tijd op school blijven sluit je dus een stap uit, Plus dat werktijden meer aan te passen zijn en er dus geen BSO meer hoeft te komen, of minder zodat je daar nóg een "vreemde" uitsluit.
zodoende ben ik dus vóór die schooltijden.
maar hoe wil een werkend gezin dan die kinderen rond 2 uur opvangen?
  dinsdag 21 april 2009 @ 15:16:43 #81
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_68239151
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:13 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

maar hoe wil een werkend gezin dan die kinderen rond 2 uur opvangen?
heb je op zich wel een punt, omdat je ook met reistijd zit. Maar ik geloof dat de schooltijden dan tot 14.30 zijn en dan kan je 5 x 6 werken. Ipv 3x 8 wat nu vaak gebeurd. (veel moeders die ik ken werken tussen de 18 en 24 uur)
  dinsdag 21 april 2009 @ 15:18:22 #82
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_68239212
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:16 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

heb je op zich wel een punt, omdat je ook met reistijd zit. Maar ik geloof dat de schooltijden dan tot 14.30 zijn en dan kan je 5 x 6 werken. Ipv 3x 8 wat nu vaak gebeurd. (veel moeders die ik ken werken tussen de 18 en 24 uur)
Zien ze hun ouders ook nog eens langer op een dag. Nóg meer voordelen!
  dinsdag 21 april 2009 @ 15:20:57 #83
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_68239302
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:18 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Zien ze hun ouders ook nog eens langer op een dag. Nóg meer voordelen!
alsof ik vroeger mijn ouders zo lang mogelijk wilde zien

maar laat maar, jij hebt vroeger waarschijnlijk een andere school gehad dan mij, ik vond het systeem dat ik had fijner, jij de jouwe.

/endofshittydiscussion
pi_68239319
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:16 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik wil gaan doen. Maar ik heb nog 3 jaar.
pi_68239341
men wat ben ik blij dat ik als kind lekker tussen de middag naar huis kon lopen, lekker samen met mijn moeder eten en tekenfilms kijken. daarna weer naar school en 2 uurtjes later lekker buitenspelen rondom mijn ouderlijk huis of de hond uitlaten met een moeder die lekker thuis was en dus altijd in de buurt als je der nodig had
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_68239508
Hestria:

Onze school draait al 'eeuwen' op zo'n continu rooster zoals ik al eerder schreef en echt er wordt heus wel de tijd gegeven om te spelen en te eten (tenminste bij ons wel) en ook aan de ukkies wordt er gedacht bij ons want die zijn gewoon lekker vrij.

(rooster hier is dus jongsten van 4 jaar 4 ochtenden naar school 8.25-13.00, kleuters 5 en 6 jaar (groep2) gaan 5 ochtenden van 8.25-13.00. Groep 3 gaat 5 ochtenden en pas vanaf groep 4 komt er middag onderwijs bij (in groep 4 gaan ze 1 dag tot 14.30 de rest van de middagen vrij) Groep 5 t/m 8 gaan 3 middagen tot 14.30 de rest tot 13.00.

groep 3 eet om half 11 en na het eten kunnen ze spelen (buiten/binnen) om half 12 beginnen ze weer. Groep 4 doet dat ook op de dagen dat ze smiddags vrij zijn. Alle dagen dat ze smiddags tot half 3 moeten komt er een pauze bij op van een 20 minuten - 30 minuten rond de klok van 13.00 u (ken je als ouder zijnde als je je jongsten ophaalt evt je oudste ook nog een aai over de bol geven.)

Al met al wordt een kind bij ons niet gedwongen snel te eten, of oververmoeid omdat de dagen extreem lang zijn. En is een kind wel moe in de kleuterklassen, nou dan gaat het of even lekker in het bedje (wij hebben 1 bedje in de klas om op uitterusten/bij te komen, tukkie te doen) een tukkie doen of het blijft een dagje thuis.

Groot voordeel mocht je een kind hebben dat al snel vermoeid raakt door gewoon het schoolwezen, als het uit school komt, heb je nog tijd zat om EN een middagdutje te doen EN te spelen. Zonder continu rooster laat je je kind tussen de middag niet snel een tukkie doen, immers het moet weer terug naar school en uit schooltijd heb je de keuze of spelen of slapen. Voor beiden is niet veel tijd meer.

(voor ons is het overigens een groot nadeel als veel scholen dit gaan invoeren dan zijn onze middagjes weg in rust kwijt. nu pakken we regelmatig in de voormiddag een speeltuin, pretpark, ballorig etc mee omdat het dan nog lekker rustig is tot een uur of half 4)
pi_68239577
Overigens ben ik ook gewoon een moeder die thuis werkt dus had overblijven nooit gehoeven. Maar wij hebben heel bewust gekozen om smiddags zelf onze kinderen te hebben, zodat wij ze ook op een groot deel van de dag kunnen meemaken en deel uit maken van hun leven en niet alleen school.
  dinsdag 21 april 2009 @ 15:30:07 #88
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_68239612
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:20 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

alsof ik vroeger mijn ouders zo lang mogelijk wilde zien

maar laat maar, jij hebt vroeger waarschijnlijk een andere school gehad dan mij, ik vond het systeem dat ik had fijner, jij de jouwe.

/endofshittydiscussion
Je veegt ons allemaal ook maar even met het grootste gemak op een hoop he!

Eerst zit je te zeiken dat je als ouders zijnde je kinderen op MOET halen want je hebt er toch zeker voor gekozen, en als iemand je er dan op wijst dat ze op deze manier de kinderen mss zelfs wel langer zien ipv dat ze op overblijf en opvang zitten en dan draai je het weer een andere kant op dat die kinderen die ouders niet zouden willen zien.
  dinsdag 21 april 2009 @ 15:33:28 #89
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_68239728
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:27 schreef knorretje het volgende:

lappie tekst:

eeeeh, is het zoveel veranderd van vroeger? ik zat van 8u tot kwart over 4 op school met tussen de middag één uurtje vrij.

als ik het dan zo zie, natuurlijk zou ik dan voor een continu rooster gekozen hebben maar volgens mij klopt er iets niet.

moeten ze minder uren maken?
  dinsdag 21 april 2009 @ 15:35:01 #90
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_68239768
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:30 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Je veegt ons allemaal ook maar even met het grootste gemak op een hoop he!

Eerst zit je te zeiken dat je als ouders zijnde je kinderen op MOET halen want je hebt er toch zeker voor gekozen, en als iemand je er dan op wijst dat ze op deze manier de kinderen mss zelfs wel langer zien ipv dat ze op overblijf en opvang zitten en dan draai je het weer een andere kant op dat die kinderen die ouders niet zouden willen zien.
ik ging vroeger altijd met het vriendengroepje van 5 jongens bij elkaar eten, elke dag bij een ander. daarom dus.
pi_68239867
Mijn school had vroeger ook een continuerooster, hetzelfde rooster als de school waar Knorretje over schrijft.
Heerlijk vond ik het, de middagpauze was eigenlijk nooit te kort en het was fijn om vroeger thuis te zijn en twee korte dagen te hebben.

Ronja gaat naar mijn oude school en zal dus hetzelfde rooster hebben, wat mij weer meer mogelijkheden geeft qua werk zonder dat ze naar de tussenschoolse opvang hoeft.
pi_68239901
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:33 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

eeeeh, is het zoveel veranderd van vroeger? ik zat van 8u tot kwart over 4 op school met tussen de middag één uurtje vrij.

als ik het dan zo zie, natuurlijk zou ik dan voor een continu rooster gekozen hebben maar volgens mij klopt er iets niet.

wij halen als school zijnde op deze manier de uren die wettelijk verplicht zijn (ze gaan er zelfs nog iets overheen waardoor ze wat kunnen spelen met ziekte van bv leerkrachten en geen invalmogelijkheden en de kinderen in dat soort gevallen dus vrijaf te geven, of sneeuw/ijsvrij of watervrij)

en deze school deed 25 jaar geleden idem dezelfde uren onderwijs geven, dus denk dat er niets veranderd is wat dat betreft, alleen nu pas willen meer scholen het gaan doen.
  † In Memoriam † dinsdag 21 april 2009 @ 15:39:59 #93
37843 lady-wrb
kortaf
pi_68239919
op het systeem op zich heb ik niet zoveel aan te merken, maar om 8 uur beginnen, zoals in de OP wordt genoemd, vind ik wel vroeg.
mijn kind moet ik al elke morgen uit zijn bed slepen omdat hij anders niet op tijd wakker te krijgen is.
het liefst zou hij tot half 8 slapen (wat toen ik nog niet werkte, ook gewoon mocht van mij)
hij gaat toch echt uiterlijk om 8 uur 's avonds naar bed (vaak eerder) maar heeft kennelijk heel veel slaap nodig.
half 9 is toch prima als begintijd? dan maar wat later uit school.
pi_68239990
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:39 schreef lady-wrb het volgende:
op het systeem op zich heb ik niet zoveel aan te merken, maar om 8 uur beginnen, zoals in de OP wordt genoemd, vind ik wel vroeg.
mijn kind moet ik al elke morgen uit zijn bed slepen omdat hij anders niet op tijd wakker te krijgen is.
het liefst zou hij tot half 8 slapen (wat toen ik nog niet werkte, ook gewoon mocht van mij)
hij gaat toch echt uiterlijk om 8 uur 's avonds naar bed (vaak eerder) maar heeft kennelijk heel veel slaap nodig.
half 9 is toch prima als begintijd? dan maar wat later uit school.
helemaal mee eens, half 9 - half 3 krijg je dan. ik zou 8 uur op school ook niet redden met de kids, ze gaan er savonds inderdaad al zo vroeg mogelijk in en zelfs dan is het sochtends nog wel eens een strijd om op tijd wakker te worden
  Moderator dinsdag 21 april 2009 @ 15:43:18 #95
5428 crew  miss_sly
pi_68240031
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:33 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

Van 8 tot kwart over 4 met maar 1 uur pauze is wel erg lang. Dat is 7 uur en een kwartier school.

Wij gingen van half 9 tot 12 en van half 2 tot half 4 naar school. Datis 5,5 uur school. Lijkt me niet dat er 1,5 uur verschil tussen zit, eigenlijk.
pi_68240509
Onderbouw (groepen 1-4)
8.45 - 12.00 uur
13.30 - 15.30 uur

8.45 - 12.00 uur (woensdag)

Bovenbouw (groepen 5-8)
8.45 - 12.30 uur
13.30 - 15.30 uur

8.45 - 12.30 uur (woensdag)

Dit zijn de tijden van Priscil haar basisschool. Doe begon lekker laat, dus kon ze alles op haar gemakkie doen, maar was ook later vrij.

Ze moest hartstikke wennen aan het feit dat haar school nu om tien over 8 al begint.
  dinsdag 21 april 2009 @ 17:46:15 #97
156412 hestria
erg gastvrij
pi_68244319
@ knorretje, zoals jij de school omschrijft valt het idd wel mee, het word langzaam opgebouwt. maar in dat bericht hebben ze het over gelijk pats boem nieuwe regels. waarin ook kleuters in hetzelfde school ritme mee moeten draaien als kinderen van de bovenbouw(die er toch al een jaar of 4 op zitten dan)

Ik heb idd een kind dat heel snel moe is, en idd de woensdag en vrijdag middag gewoon een uurtje of 2/3 gaat pitten(soms de zondag ook). Hier is het ook standaard 18:00 op bed, 7:00 er uit.
Maar is het dan zo gek dat ik mijn vraagtekens heb bij dit grote plan, waarin (volgens mij) mijn dochter het niet gaat redden? Mischien ben ik ook wel gewoon een overbezorgde z**kmuts, maar ik neem niet zomaar dingen aan omdat een of andere onderzoeker heeft besloten dat het zo werkt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 21 april 2009 @ 18:07:15 #98
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_68244898
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 13:44 schreef Tinkepink het volgende:
In Duitsland is het al jaren zo. Ik zie positieve en negatieve kanten.
De kinderen zijn niet moe als ze om 14.00 thuiskomen en hebben ook nog veel tijd over om te spelen en eventueel huiswerk te maken. Ook zijn clubjes wat beter verdeeld over de week.

Nadeel vind ik de kinderopvang. Het is moeilijk om na 14.00 opvang te regelen, waardoor hele dagen werken erg lastig wordt.
Hier (ook DLD) is de opvang op school zelf, tot 16 uur. Voor mij ideaal Ik breng Christan naar school (school begint om 7.55), rij naar mijn werk, werk van 8.30 tot 15.00 en ben dan rond 15.30 weer op school om hem te halen, waarbij ik dus een half uur speling heb. Alleen op vrijdag is hij vroeger vrij, dan haalt qltel hem (maar er is evengoed opvang tot 16 uur dus hij kan desnoods ook blijven tot ik hem op kan halen).

Edit: schooltijden zijn ma, di en do tot 15 uur, wo tot 13 uur maar van 14-15 uur huiswerkklas en vr tot 13 uur

[ Bericht 5% gewijzigd door Rewimo op 21-04-2009 18:28:50 ]
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:12:53 #99
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_68247230
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:22 schreef Leipo666 het volgende:
men wat ben ik blij dat ik als kind lekker tussen de middag naar huis kon lopen, lekker samen met mijn moeder eten en tekenfilms kijken. daarna weer naar school en 2 uurtjes later lekker buitenspelen rondom mijn ouderlijk huis of de hond uitlaten met een moeder die lekker thuis was en dus altijd in de buurt als je der nodig had
tekenfilms kijken tussen de middag zou hier sowieso al niet gebeuren, ze gaan maar lekker spelen dan en op school zijn er na het eten nog vriendjes om mee te spelen.

Ik bleef vroeger altijd graag over, dan had ik namenlijk meer tijd over om te spelen aangezien we wat verder van school woonde en mijn moeder geen auto had.
Toen ze overblijfmoeder werd vond ik dat geweldig, later stopte ze daarmee maar ik wilde wel nog overblijven.
Vond het veel leuker om even mijn eten naar binnen te werken en te spelen dan op de fiets naar huis, snel eten en drinken en weer terug naar school op de fiets.

wat mensen hier vergeten is dat niet iedereen op 5 min. afstand lopen van een school zit.
  † In Memoriam † dinsdag 21 april 2009 @ 19:25:50 #100
7074 moussy
kuttekop
pi_68247761
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 17:46 schreef hestria het volgende:
@ knorretje, zoals jij de school omschrijft valt het idd wel mee, het word langzaam opgebouwt. maar in dat bericht hebben ze het over gelijk pats boem nieuwe regels. waarin ook kleuters in hetzelfde school ritme mee moeten draaien als kinderen van de bovenbouw(die er toch al een jaar of 4 op zitten dan)

Ik heb idd een kind dat heel snel moe is, en idd de woensdag en vrijdag middag gewoon een uurtje of 2/3 gaat pitten(soms de zondag ook). Hier is het ook standaard 18:00 op bed, 7:00 er uit.
Maar is het dan zo gek dat ik mijn vraagtekens heb bij dit grote plan, waarin (volgens mij) mijn dochter het niet gaat redden? Mischien ben ik ook wel gewoon een overbezorgde z**kmuts, maar ik neem niet zomaar dingen aan omdat een of andere onderzoeker heeft besloten dat het zo werkt.
Ik heb ook een kind wat heel snel moe is, en vaak tussen de middag in slaap viel. De kinderen zijn naar een andere school gegaan en daar was een continurooster, ik hield mijn hard vast. Hij begon daar in gr. 2 en als hij echt moe was mocht ik hem op komen halen. Ik heb hem echt nog nooit op hoeven halen! Ik denk zelf dat de lange tijd tussen de middag toch te lang was voor hem om hem actief te hebben/houden. Daar was hij om 12 uur uit tot 13:15 en we wonen 5 minuutjes lopen van die school af.

Nu gaan ze van 8:30 tot 14:15 naar school, iedere dag, behalve op woensdag dan zijn ze om 12:30 klaar. Zelf vind ik het ook echt lekker, vooral die 'vrije' middag, je hebt nog een behoorlijke middag om wat met ze te doen!
Je zou er haast een boek over schrijven!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')