Omdat de cijfers van de chipkaart niet betrouwbaar zijn. Als je in een bus/trein/tram/metro zit gaat het chipkaartsysteem er van uit dat je daar alleen kan zijn met een geldig pasje, dus 'wit reist'. De enige manier om zwart rijden te achterhalen kan door controle (van controleurs/conducteurs) en dat zijn dus momentopnames binnen een heel andere tijdspanne.quote:Op donderdag 12 februari 2009 19:45 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als ik een reactie niet begrijp lees ik 'm nog een keer door. En als ik 'm dan nog niet begrijp, dan ga ik vragen wat men bedoeld.
Dus leg eens gewoon uit waarom Rotterdam nu niet meegenomen kan worden in een onderzoek in maart.
De cijfers van de chipkaart zijn niet gebruikt, want dan zou je zien dat er geen zwartrijders zijn.quote:Op donderdag 12 februari 2009 19:55 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Omdat de cijfers van de chipkaart niet betrouwbaar zijn. Als je in een bus/trein/tram/metro zit gaat het chipkaartsysteem er van uit dat je daar alleen kan zijn met een geldig pasje, dus 'wit reist'. De enige manier om zwart rijden te achterhalen kan door controle (van controleurs/conducteurs) en dat zijn dus momentopnames binnen een heel andere tijdspanne.
quote:De RET peilde in de tien dagen voor de afschaffing van de strippenkaart 28.000 reizigers, in de tien daarop volgende dagen nog eens 24.000.
Ik ben heel benieuwd ook naar de nieuwe cijfers hoevele mens nu weer hun geld hebben teurg moeten vragen omdat ze vergaten uit te checken/ de apparatuur niet werkte.quote:Op donderdag 12 februari 2009 18:21 schreef snowgoon het volgende:
Vertel eens, wat voor een rampen spelen er zich nu af in de Rotterdamse metro door de invoering van de ov chipkaart?
"e:Op donderdag 12 februari 2009 20:04 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De cijfers van de chipkaart zijn niet gebruikt, want dan zou je zien dat er geen zwartrijders zijn.
Uit het artikel van Nu.nl
[..]
Je kan met de chipkaart dus geen zwartrijders meten, enkel met controles (en die geven een vertekend beeld, want slechts sporadisch)quote:Op donderdag 12 februari 2009 19:55 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Omdat de cijfers van de chipkaart niet betrouwbaar zijn. Als je in een bus/trein/tram/metro zit gaat het chipkaartsysteem er van uit dat je daar alleen kan zijn met een geldig pasje, dus 'wit reist'. De enige manier om zwart rijden te achterhalen kan door controle (van controleurs/conducteurs) en dat zijn dus momentopnames binnen een heel andere tijdspanne.
En er zijn dus controles uitgevoerd.quote:Op donderdag 12 februari 2009 20:21 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
&
[..]
Je kan met de chipkaart dus geen zwartrijders meten, enkel met controles (en die geven een vertekend beeld, want slechts sporadisch)
Met een goede steekproef is het heus wel met een grote betrouwbaarheid te zeggen. Maar mijn statistiek is helemaal weg in mijn geheugen. Je hoeft in ieder geval geen 100% controle uit te voren om door middel van een steekproef een heel goede voorspelling te doen.quote:Op donderdag 12 februari 2009 20:21 schreef Stupendous76 het volgende:
Je kan met de chipkaart dus geen zwartrijders meten, enkel met controles (en die geven een vertekend beeld, want slechts sporadisch)
Hoe moeilijk te begrijpen is dit?quote:Op donderdag 12 februari 2009 20:14 schreef macca728 het volgende:
Invoering chipkaart vermindert aantal zwartrijders
de tien daarop volgende dagen nog eens 24.000
cijfers van de chipkaart zijn wel gebruikt, want na invoering van de chipkaartverplichting, dus na 29-01 is er een steekproef gehouden
nee 10% toch om representatief te zijnquote:Op donderdag 12 februari 2009 20:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Met een goede steekproef is het heus wel met een grote betrouwbaarheid te zeggen. Maar mijn statistiek is helemaal weg in mijn geheugen. Je hoeft in ieder geval geen 100% controle uit te voren om door middel van een steekproef een heel goede voorspelling te doen.
Ja tuurlijk joh. Niets heeft geregistreerd dat ik ergens was of wat ik gedaan heb, maar toch moet ik automatisch geld terug krijgenquote:Op donderdag 12 februari 2009 20:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben heel benieuwd ook naar de nieuwe cijfers hoevele mens nu weer hun geld hebben teurg moeten vragen omdat ze vergaten uit te checken/ de apparatuur niet werkte.
Dat is toch een belachelijk iets dat als electronsiche apparatuur niet werkt, je als consument zelf achter aan moet om maar je teveel betaald geld terug te krijgen. Dan doen OV bedrijven ook nog alsof je ze moet danken op je knieen dat ze dat ook nog doen. Het lijkt gvd wel een omgekeerde wereld. Als we dan ook nog eens zien dat als je geld van je kaart terug wilt hebben je 2.50 adminsatratie kosten mag betalen, waarom betalen ovbedrijven dan ook geen admininstratie kosten voor degene waarbij de apparatuur aantoonbaar niet werkte, net alsof consumenten voor niets die adminstratie doen.
De kijkcijfers voor TV worden gemeten bij 1600 mensen. 0,1 promile van de Nederlandse bevolking.quote:Op donderdag 12 februari 2009 20:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee 10% toch om representatief te zijn
ja maar daar is de afwijking dus groterquote:Op donderdag 12 februari 2009 20:33 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De kijkcijfers voor TV worden gemeten bij 1600 mensen. 0,1 promile van de Nederlandse bevolking.
men ? de reiziger dusquote:Op donderdag 12 februari 2009 20:32 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ja tuurlijk joh. Niets heeft geregistreerd dat ik ergens was of wat ik gedaan heb, maar toch moet ik automatisch geld terug krijgen
Ja het is zeer vervelend dat het zo gaat, maar dat zijn de risico's die men loopt met de invoering van een dergelijk systeem.
Hoezo heeft niets geregistreed, de checkin is altjd wel geregistreerd anders zou je ook zonder er ooit geweest te zijn dat geld terug moeten kunnen vorderen.quote:Op donderdag 12 februari 2009 20:32 schreef snowgoon het volgende:
Ja tuurlijk joh. Niets heeft geregistreerd dat ik ergens was of wat ik gedaan heb, maar toch moet ik automatisch geld terug krijgen
Ja het is zeer vervelend dat het zo gaat, maar dat zijn de risico's die men loopt met de invoering van een dergelijk systeem.
Smaakt je duim goed?quote:Op donderdag 12 februari 2009 20:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee 10% toch om representatief te zijn
haha Statistiek is ook lang geleden voor me.quote:Op donderdag 12 februari 2009 20:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Smaakt je duim goed?![]()
Hoe groter de groep hoe minder percentage preoven die gedaan moeten worden om een geod beeld te krijgen.
Volgens mij moeten wij bij een partij van 1000 stuks op 4 willekeurige stuks metingen verrichten en dan hebben we statisch gezien genoeg gemeten. Dat is dus dan maar 0.4% en ik verwacht dat het met zulke hoeveeheden reizigers een nog veel kleiner percentage zal zijn
los van die steekproefquote:Op donderdag 12 februari 2009 20:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Smaakt je duim goed?![]()
Hoe groter de groep hoe minder percentage preoven die gedaan moeten worden om een geod beeld te krijgen.
Volgens mij moeten wij bij een partij van 1000 stuks op 4 willekeurige stuks metingen verrichten en dan hebben we statisch gezien genoeg gemeten. Dat is dus dan maar 0.4% en ik verwacht dat het met zulke hoeveeheden reizigers een nog veel kleiner percentage zal zijn
Daar is hypocrietje weer!quote:Op donderdag 12 februari 2009 20:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja maar daar is de afwijking dus groter
Volgens jouw redenering kan de 5% een afwijking hebben van -5+5 procent
dus 0% zwartrijders of 10% zwartrijders
wat ik al zei, zon steekproef zegt niets
De checkout is nooit geregistreerd. Dus hoe moet de RET weten of en waar de reiziger heeft uitgecheckt?quote:Op donderdag 12 februari 2009 20:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoezo heeft niets geregistreed, de checkin is altjd wel geregistreerd anders zou je ook zonder er ooit geweest te zijn dat geld terug moeten kunnen vorderen.
Maar leuk dat je het weer met zo'n dooddoener af doet. Dat zijn de risico's die men loopt met de invoering van een electronisch systeem. Waarom krijgen consumenten geen adminstratiekosten vergoed als dat systeem (apparatuurfalen) fouten maakt, maar mogen consumenten wel administratiekosten betalen als men het geld van die kaart af wilt halen. Net alsof alle voordelen van het systeem bij de vervoerders komen te liggen en de consument door deze bedrijven als voetveeg gebruikt worden.
Ik zie het al voor me. Mensen die nog rustig op het station een kopje koffie gaan drinken en dan zeggen dat ze vertraging haddenquote:Op donderdag 12 februari 2009 20:45 schreef macca728 het volgende:
bij de NS straks wordt je reis geregistreerd, dus ook evt vertragingen van de trein.
Kijken of de NS alle persoonlijke chipkaart houders hun geld teruggeeft bij lange vertragingen
Wat ben je toch een mongool hequote:Op donderdag 12 februari 2009 21:40 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik zie het al voor me. Mensen die nog rustig op het station een kopje koffie gaan drinken en dan zeggen dat ze vertraging hadden
Dus men moet mij afschrikken om mijn geld terug te vragen bij een falende vervoerder.quote:Op donderdag 12 februari 2009 21:39 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De checkout is nooit geregistreerd. Dus hoe moet de RET weten of en waar de reiziger heeft uitgecheckt?
Daarbij is ook nog helemaal niet duidelijk of alle 200.000 mensen niet werkende apparatuur zijn tegengekomen. Er zullen vast ook wel een aantal gevallen zijn waar de reiziger niet heeft uitgecheckt.
Dat de reiziger wel administratiekosten moet betalen is denk ik meer als soort "afschrikking" om het niet te aantrekkelijk te maken om saldo terug te vragen. Daarbij zijn de administratiekosten voor de RET heel wat duidelijker te definieren dan de administratiekosten van de reiziger.
Maar iets van een tegoedbon ofzo bij echt weigerende apparatuur zou ik niet verkeerd vinden maar ook niet noodzakelijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |