Dat ben ik niet per definitie met je eens. Ik heb zowel HBO als Universiteit gedaan, maar ik vond de eerste veel leuker en leerzamer. Het verschil is inderdaad dat je op het HBO veel meer praktijkervaring opdoet, terwijl op de universiteit het vooral (of eigenlijk bijna alleen maar) theorie is.quote:Op maandag 9 februari 2009 10:14 schreef zquing het volgende:
Als je voor de universiteit kan gaan dan moet je dat doen
Dat kan ik helemaal begrijpen, HBO is natuurlijk heel erg leuk (en leerzaam). Het hangt ook een beetje van de persoon af.quote:Op maandag 9 februari 2009 10:23 schreef Devz het volgende:
[..]
Dat ben ik niet per definitie met je eens. Ik heb zowel HBO als Universiteit gedaan, maar ik vond de eerste veel leuker en leerzamer. Het verschil is inderdaad dat je op het HBO veel meer praktijkervaring opdoet, terwijl op de universiteit het vooral (of eigenlijk bijna alleen maar) theorie is.
Op het HBO doe je meer projecten en opdrachten, terwijl je op de Universiteit voornamelijk scripties e.d. schrijft. Als je klaar bent met de HBO heb je dus al enige praktijkervaring, terwijl je na de Universiteit weliswaar een hoop weet, maar dit is grotendeels afkomstig uit boeken. Voor mijn gevoel heb ik op het HBO dan ook veel meer geleerd waar ik in de praktijk wat mee kan.
Maar het is natuurlijk net op welk gebied jouw voorkeur ligt. Je zou ook nog kunnen denken aan de optie om eerst je HBO-diploma (of alleen je propodeuse) te halen, en dan nog naar de Universiteit te gaan. Ik weet niet hoe het bij Psychologie zit, maar in mijn geval kon ik de Universiteit in twee jaar er achteraan doen (1 jaar pre-master, 1 jaar master).
mooie avatar trouwens, dat is Sigmund freud als ik mij niet vergisquote:Op maandag 9 februari 2009 10:44 schreef Florian_ het volgende:
Ik probeer al jaren naar de universiteit toe te werken.. dus persoonlijk zou ik voor de uni gaan. Momenteel doe ik hbo, en ik vind het erg schools. Ik vind de kennis die ik tot nu toe heb opgedaan matig, maar dat zal natuurlijk per opleiding verschillen. In de twee stages die ik heb gelopen heb ik wel veel geleerd, maar ook op de universiteit kun je stage lopen. Als je psychologie wilt doen neem ik aan dat je later psycholoog wilt worden? Als dat het geval is zul je toch echt WO moeten doen, omdat je anders na het hbo alsnog door moet studeren om hetzelfde te bereiken.
Klopt.quote:Op maandag 9 februari 2009 10:58 schreef Lenrel het volgende:
[..]
mooie avatar trouwens, dat is Sigmund freud als ik mij niet vergis
Bedankt voor je reply. Psychologie draait natuurlijk om onderzoek, dus statistiek als hulpmiddel.quote:Op maandag 9 februari 2009 11:01 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Klopt.
En om nog even terug te komen op de vraag in de OP over statistieken: Je krijgt hier heel veel mee te maken bij de WO studie psychologie. Ik heb een flink aantal mensen gesproken die psychologie studeren, en allen vertellen ze dat veel mensen zich hier heel erg op verkijken. Psychologie wordt vaak gezien als 'pretstudie' en het wordt vaak gekozen door studenten die het 'wel leuk en interessant vinden'. Ze verkijken zich vervolgens op de hoeveelheid statistiek (er wordt gewerkt met SPSS) en halen het niet. Je wiskunde opspijkeren is (van wat ik heb gehoord) dus wel een vereiste.
Als scripties schrijven je ding is, dan kan de universiteit inderdaad aantrekkelijk zijn.quote:Op maandag 9 februari 2009 10:51 schreef Lenrel het volgende:
[..]
Dat kan ik helemaal begrijpen, HBO is natuurlijk heel erg leuk (en leerzaam). Het hangt ook een beetje van de persoon af.
Je werkt in projecten dus. Ik heb nu proef weken hbo en ik merk inderdaad van de projecten, dat het een groot onderdeel is van het hbo.
plan van aanpakken maken en reflecteren, het is al een autisme voor mij.
dit is ook waar ik op het mbo al tegen aan liep. Scripties schrijven lijkt mij veel leuker ;]
zoals ik het nu nog zie haal ik mn propedeuse en ga ik toch uni proberen.
bovendien omdat de studie mij aanspreekt
...maar als eerst nog even de ghey praktijk examens op mbo maken.
Geen van beide lijkt mequote:Op maandag 9 februari 2009 10:51 schreef Lenrel het volgende:
[..]
Dat kan ik helemaal begrijpen, HBO is natuurlijk heel erg leuk (en leerzaam). Het hangt ook een beetje van de persoon af.
Je werkt in projecten dus. Ik heb nu proef weken hbo en ik merk inderdaad van de projecten, dat het een groot onderdeel is van het hbo.
plan van aanpakken maken en reflecteren, het is al een autisme voor mij.
dit is ook waar ik op het mbo al tegen aan liep. Scripties schrijven lijkt mij veel leuker ;]
zoals ik het nu nog zie haal ik mn propedeuse en ga ik toch uni proberen.
bovendien omdat de studie mij aanspreekt
...maar als eerst nog even de ghey praktijk examens op mbo maken.
grappen makerquote:Op maandag 9 februari 2009 11:28 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Geen van beide lijkt me![]()
(of wil je je eigen aandoening misschien juist bestuderen?)
ok voor mij zijn de VU of de UVA een optie (amsterdam).quote:Op maandag 9 februari 2009 11:06 schreef automatic_ het volgende:
Ik heb eerst HBO Social Work / MWD gedaan en zit nu op de Universiteit van Tilburg voor Psychologie. Voor mijn HBO zijn er bijna geen masters te vinden (alleen Sociologie en een master Psychologie in Enschede, maar dat wilde ik niet), dus heb ik er voor gekozen om vooraf te beginnen. Statistiek is idd iets wat er veel bij komt en waar je je inderdaad op verkijkt. Hier in Tilburg moet je als HBO-er ook aantonen dat je op VWO niveau een 6 hebt, heb je dat niet, dan moet je een tentamen maken
Verschil HBO (mwd) / WO: Ja, HBO is veel meer praktijkgericht. Op de UvT ligt het eraan welke kant je op gaat en of je überhaupt stage gaat lopen. Ik vind het nu wel fijn dat ik al wel wat praktijkervaring heb en dat ik ook weet waar ik over praat (in tegenstelling tot een aantal VWO-ers).
Qua tijd: Het scheelt per vak en blok. Ik ben nu op woensdag en donderdag vrij. Maandag 12.45 - 18.30; Dinsdag 10.45 - 14.30 en Vrijdag 8.45 - 12.30
De ene keer moet ik veel thuis doen en de andere keer valt het allemaal wel mee
Edit; Over die wiskunde toets. Een klasgenoot die van het MBO komt heeft hem al en ik met de havo nietDus je kan het vast wel. Hier in Tilburg zijn er ook genoeg opties om (extra) MTO (methoden en technieken van onderzoek; statistiek) te leren/verbeteren
Op de uni moet je ook (veel) in groepjes werken hoor... Misschien niet zoveel als op hbo, en misschien wisselt het ook wel bij verschillende studies/vakken, maar het komt daar net zo goed voor..!quote:Op dinsdag 10 februari 2009 00:37 schreef Kamphuys. het volgende:
Of de uni overrated is of niet hangt helemaal van de persoon af. Als TS vrij gemakkelijk mbo heeft gedaan kan hij/zij misschien universiteit ook wel aan. Wat ik erg vervelend vind aan het HBO (zit op het hbo, geen psychologie) is dat je veel in groepen moet werken. Dit dus los van welke studie je doet, je zult het met veel studies op het HBO moeten. Kijk dus ook of je een persoon bent die zich daar prettig bij voelt ja/nee. Ik zou maar wat graag op de uni zitten, zelf je tijd indelen is gewoon relaxter. Komt wel meer verantwoordelijkheid bij kijken natuurlijk.
Even een opmerking. Hoe kun jij je HBO P in 3 maanden halen terwijl er officieel een jaar voor staat- en de meesten dat niet eens halen?quote:Op maandag 9 februari 2009 10:11 schreef Lenrel het volgende:
Hallo mede fokkers,
Binnenkort sta ik voor een optie. Kies ik voor: HBO of Universiteit.
Ik twijfel tussen HBO studie Toegepaste psychologie of Academische opleiding Psychologie.
Naar mijn idee is HBO toegepaste psychologie dus veel op praktijk gericht, veel training krijgen en reflecteren en het ontwikkelen van competenties.
Universitair is theorie, colleges en veel theorie door spitten.
Heb ik het juist?
Graag hoor ik hoe zo een studie week eruit zou zien aan de uni en de tijd belasting. (hou je nog tijd over? - moet je tot minimaal tot klokslag 5 uur per dag in de boeken zitten?)
Daarnaast komt erbij kijken dat het een feit is dat ik niet direct naar de universiteit kan gaan.
Maar hiervoor is mij aangeboden een hbo-propedeuse (MWD) in 3 maanden te doen. (nadat ik klaar ben met mijn mbo)
Hierna heb ik de wettelijke recht om een universitaire opleiding te volgen.
Daarna houd ik 7 maanden over wat ik kan toewijden aan het leren van wiskunde.
Want als ik het correct heb moet je statistiek kennen?
Persoonlijk lijkt de universiteit beter bij mij passen omdat ik mijzelf liever verdiep aan de hand van theorie en onderzoek lijkt mij interessant. Alleen schrikt het niveau me een beetje af, zal het wel te bevatten zijn en houd je nog tijd over.
Mijn Engels is vrij goed en mijn (huidige) mbo opleiding weet ik binnen 2 jaar af te ronden.
Voor het zelfde geld ben ik net zoveel tijd kwijt aan HBO en ik kan immers de bachelor van beide in 3 jaar halen.
Ik bedoel eigenlijk meer, dat sommige hogescholen dan wel die vrijstellingen verlenen, maar dat de student in kwestie dan geen propedeusepapiertje krijgt omdat hij zoveel vrijstellingen gekregen heeft. Dat lijkt me wel iets om in de gaten te houdenquote:Op woensdag 11 februari 2009 12:12 schreef motorbloempje het volgende:
als het hem is aangeboden dan zullen ze hem wel competent achten, gok ik zo
Ik denk dat er niet een te roze kleurig beeld geschetst moet worden. In Amsterdam rondt slechts 1/6 mensen met alleen een propedeuseHBO bachelor Psychologie af. Ik ken zelf ook iemand die van het MBO kwam, P haalde op HBO en nu goed Psychologie trekt, maar daar tegenover halen heel veel mensen het niet. Het moet gewoon niet onderschat worden.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:12 schreef motorbloempje het volgende:
als het hem is aangeboden dan zullen ze hem wel competent achten, gok ik zo
meneer geeft aan er goed en serieus over na te denken, waarom dan meteen weer beginnen met allerlei opmerkingen die ontmoedigen, zoals 'meh, weinig HBO-P ers maken een WO studie af' etc.
Dat dusquote:Op woensdag 11 februari 2009 12:41 schreef Sharkdoggie het volgende:
[..]
Ik denk dat er niet een te roze kleurig beeld geschetst moet worden. In Amsterdam rondt slechts 1/6 mensen met alleen een propedeuse bachelor Psychologie af. Ik ken zelf ook iemand die van het MBO kwam, P haalde op HBO en nu goed Psychologie trekt, maar daar tegenover halen heel veel mensen het niet. Het moet gewoon niet onderschat worden.
cijfers en statistieken zijn niet persoonlijk.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:41 schreef Sharkdoggie het volgende:
[..]
Ik denk dat er niet een te roze kleurig beeld geschetst moet worden. In Amsterdam rondt slechts 1/6 mensen met alleen een propedeuseHBO bachelor Psychologie af. Ik ken zelf ook iemand die van het MBO kwam, P haalde op HBO en nu goed Psychologie trekt, maar daar tegenover halen heel veel mensen het niet. Het moet gewoon niet onderschat worden.
Leuke spelfoutquote:Op woensdag 11 februari 2009 14:47 schreef motorbloempje het volgende:
waarschuwen kan op twee manieren: positief en negatief en leerlierigheid moet je altijd op een positieve manier benaderen vind ik
Dus dan is ontmoedigen in mijn wereld minder op zn plek
zal het morgen vragen. hoe het zit met dat papiertje van propedeuse.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:19 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ik bedoel eigenlijk meer, dat sommige hogescholen dan wel die vrijstellingen verlenen, maar dat de student in kwestie dan geen propedeusepapiertje krijgt omdat hij zoveel vrijstellingen gekregen heeft. Dat lijkt me wel iets om in de gaten te houden
Wbt het advies tot meelopen kan ik het eigenlijk alleen maar eens zijn; en het zou nog beter zijn als TS gewoon de boeken en eventueel oude tentamens inkijkt van beide opleidingen. Dan heb je een idee wat je te wachten staat.
zijn die arbeidskansen met alleen de bachelor of heb je de master er ook meteen bij betrokken?quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:27 schreef Leanne het volgende:
Ik heb zelf WO psychologie gedaan en het is me erg goed bevallen. De stof is meer diepgaand en het theoretische aandeel is niet zo groot als je zou denken. Ik heb in Rotterdam gestudeerd en daar was ook erg veel aandacht voor praktijkopdrachten die ik moest uitvoeren met medestudenten. Met WO psychologie kun je uiteindelijk meer kanten op, je kiest een afstudeerrichting en daar heb je betere kansen mee op de arbeidsmarkt dan een HBO toegepaste psychologie.
Zeker de eerste 2,5 jaar was mijn studie prima te doen, had genoeg tijd over voor andere dingen. Daarna werd het wel wat zwaarder maar dat moet je er ook voor over hebben.
WB wiskunde, ik ben zelf geen wiskundig wonder maar heb wel altijd mijn statistiek gehaald. Als je de stof bijhoudt en gewoon netjes je colleges volgt is dat echt wel te doen. Succes
P.S. ik kwam van het HBO af, had dus mijn P gehaald en toen naar universiteit gegaan.
jij denkt dat HBO vanuit het MBO ook een 'makkelijke' weg is?quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:09 schreef Lenrel het volgende:
hehe even off-topic me vader zal het wel leuk vinden. studie kosten als eerst in hbo propedeuse steken en dan maar afwachten of er nog wat terug komt?
uni proberen en dan afwachten of ik het haal. moet je ook nog eens stuffie teruggeven + ov.
maja moet te financieren zijn.
anyway moet nog maar ff kijken hoe het zit met februari instroom.:
3 maandjes propedeuse proberen, cursus statistiek volgen, dan meteen psy beginnen zo zou ik nog een wat tijd kunnen redden mocht het te lasitg zijn.
of de makkelijke(re) weg: hbo
Nee tuurlijk niet, ik probeer een HBO vs. Uni discussie op te starten.quote:Op donderdag 12 februari 2009 10:07 schreef motorbloempje het volgende:
heb je het topic wel gelezen Pritt?
Vergeet vooral de LOI-cursus Nederlands niet.quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:09 schreef Lenrel het volgende:
hehe even off-topic me vader zal het wel leuk vinden. studie kosten als eerst in hbo propedeuse steken en dan maar afwachten of er nog wat terug komt?
uni proberen en dan afwachten of ik het haal. moet je ook nog eens stuffie teruggeven + ov.
maja moet te financieren zijn.
of de makkelijke(re) weg: hbo
Jah, dat was inderdaad waar het om ging, wat 'n geweldige bijdragequote:Op zaterdag 14 februari 2009 20:03 schreef Rosbief het volgende:
Psychologie, wat een nutteloze nietszeggende studie, waarom zou je daarvoor willen kiezen?
zeer nuttige en goed onderbouwde bijdragequote:Op maandag 16 februari 2009 13:13 schreef MoneyTalks het volgende:
Als je van mbo afkomt zou ik nieteens over universiteit nadenken. Blijkbaar is er ergens in jouw leven besloten dat jij niet op dat niveau thuishoort, en dan zal dat wel met een goede reden gebeurd zijn.
Ben ik het niet mee eens, daar zijn zeker grenzen aan.quote:Op maandag 16 februari 2009 13:24 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
zeer nuttige en goed onderbouwde bijdrage
als je iets wilt, dan lukt het ook, maar TS moet niet verwachten dat hij achterover kan gaan leunen, en zal nog harder moeten werken dan de HBO-doorstromers al moeten doen
ja, maar het is niet aan ons om TS te ontmoedigen.quote:Op maandag 16 februari 2009 13:34 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens, daar zijn zeker grenzen aan.
Ik vind dit eigenlijk wel een goede optie.quote:Op maandag 16 februari 2009 13:40 schreef Technoviking het volgende:
Als je iets ècht wilt moet je er uiteraard voor gaan, maar als je momenteel MBO doet en denkt even snel via het HBO een weg naar de Universiteit te bewandelen zou je nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen. Waarom doe je geen HBO+schakeljaar+master? Dat kost je 1 jaar langer dan de stappen die je in je OP beschrijft, en levert je iig een bachelor diploma op.
Het hoeft niks te zeggen. Een kennis van me faalde voor zijn MBO opleiding (grafische school, geloof ik), kreeg via een colloquium doctum toegang tot de universiteit en is inmiddels derdejaars geschiedenisquote:Op donderdag 12 februari 2009 09:22 schreef Beauregard het volgende:
MBO doen, dan 3 maandjes HBO en hopla, naar de universiteit.!
Gewoon doen meid! Falen is goed voor je! Word je hard van!
En hoeveel studiepunten heeft hij inmiddels al?quote:Op maandag 16 februari 2009 14:05 schreef cultheld het volgende:
[..]
Het hoeft niks te zeggen. Een kennis van me faalde voor zijn MBO opleiding (grafische school, geloof ik), kreeg via een colloquium doctum toegang tot de universiteit en is inmiddels derdejaars geschiedenis.
Is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van welke opleiding/studie het betreft.quote:Op maandag 16 februari 2009 14:05 schreef cultheld het volgende:
[..]
Het hoeft niks te zeggen. Een kennis van me faalde voor zijn MBO opleiding (grafische school, geloof ik), kreeg via een colloquium doctum toegang tot de universiteit en is inmiddels derdejaars geschiedenis.
hij zit in het derde jaar, dus het zal wel goed zittenquote:Op maandag 16 februari 2009 14:06 schreef Ewelina het volgende:
[..]
En hoeveel studiepunten heeft hij inmiddels al?
ken er ook zo een die het erg goed doetquote:Op maandag 16 februari 2009 14:10 schreef duke3d het volgende:
Ken ook iemand mbo > hbo > wo. Hij is goed. Laatbloeiers.
Eeeeh.... hier lopen er genoeg mensen rond die officieel wel 3e jaars zijn maar nog steeds in het 1e jaar zitten hoorquote:Op maandag 16 februari 2009 14:11 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
hij zit in het derde jaar, dus het zal wel goed zitten![]()
Dat kan ook enigzins te wijten zijn aan bijvoorbeeld dyslexie of dyscalculie ofzo. Als je absoluut slecht bent in wiskunde, kun je wel erg goed zijn in taal en op dat gebied wel een WO-studie aankunnen, maar op het gebied van beta zo slecht zijn dat je geen VWO diploma kunt halen maar in plaats daarvan Havo of mavo. De kunst is een studie uit te kiezen die goed aansluit bij jouw capaciteiten en interesses.quote:Op maandag 16 februari 2009 14:12 schreef Maverick_tfd het volgende:
Zo'n geval mbo -> hbo -> wo is trouwens wel echt een ernstige inschattingsfout van de betreffende docent(en)
ik neem aan dat hij bedoelde dat hij derdejaars vakken volgtquote:Op maandag 16 februari 2009 14:12 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Eeeeh.... hier lopen er genoeg mensen rond die officieel wel 3e jaars zijn maar nog steeds in het 1e jaar zitten hoorGeen BSA en zo.
Het was overigens een grapje, vandaar de knipoog.
Dan zeggen we hier: 'ik loop mijn derde jaar' aldus een docent van mijquote:Op maandag 16 februari 2009 14:14 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ik neem aan dat hij bedoelde dat hij derdejaars vakken volgt
die knipoog suggereerde bij mij meer zoiets in de richting van ' ja, maar hij zal wel niet goed genoeg zijn om genoeg punten te hebben naar mijn mening'
Daar ging ik ook vanuit, vandaar ook de knipoog.quote:Op maandag 16 februari 2009 14:19 schreef motorbloempje het volgende:
Maar als meneer zegt dat die persoon derdejaars is, ga ik er vanuit, voor het gemak, dat deze persoon (nagenoeg) nominaal loopt en derdejaars vakken volgt. Anders was hij ook niet zo stellig geweest in het bevestigen van dit feit als voorbeeld dat je best MBO --> HBO --> WO kan doen zonder problemen op het WO
Zo is het inderdaadquote:Op maandag 16 februari 2009 14:19 schreef motorbloempje het volgende:
je hoeft mij niet uit te leggen hoe het zit met het volgen van vakken uit verschillende jaren hoor?
Dat was de vraag ook niet.
Maar als meneer zegt dat die persoon derdejaars is, ga ik er vanuit, voor het gemak, dat deze persoon (nagenoeg) nominaal loopt en derdejaars vakken volgt. Anders was hij ook niet zo stellig geweest in het bevestigen van dit feit als voorbeeld dat je best MBO --> HBO --> WO kan doen zonder problemen op het WO
quote:Op maandag 16 februari 2009 14:13 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Dat kan ook enigzins te wijten zijn aan bijvoorbeeld dyslexie of dyscalculie ofzo. Als je absoluut slecht bent in wiskunde, kun je wel erg goed zijn in taal en op dat gebied wel een WO-studie aankunnen, maar op het gebied van beta zo slecht zijn dat je geen VWO diploma kunt halen maar in plaats daarvan Havo of mavo. De kunst is een studie uit te kiezen die goed aansluit bij jouw capaciteiten en interesses.
quote:Op maandag 16 februari 2009 14:13 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Dat kan ook enigzins te wijten zijn aan bijvoorbeeld dyslexie of dyscalculie ofzo. Als je absoluut slecht bent in wiskunde, kun je wel erg goed zijn in taal en op dat gebied wel een WO-studie aankunnen, maar op het gebied van beta zo slecht zijn dat je geen VWO diploma kunt halen maar in plaats daarvan Havo of mavo. De kunst is een studie uit te kiezen die goed aansluit bij jouw capaciteiten en interesses.
Dat inderdaad. Als je een goede Hbo'er zou zijn geweest was ik naar de universiteit gegaan, maar aangezien je van het Mbo komt.. zelfoverschatting is ook een vak.quote:Op maandag 16 februari 2009 13:13 schreef MoneyTalks het volgende:
Als je van mbo afkomt zou ik nieteens over universiteit nadenken. Blijkbaar is er ergens in jouw leven besloten dat jij niet op dat niveau thuishoort, en dan zal dat wel met een goede reden gebeurd zijn.
Mocht je dit serieus bedoelen:quote:Op maandag 16 februari 2009 13:13 schreef MoneyTalks het volgende:
Hij kreeg als advies VBO mee op de basisschool, maar heeft zich omhooggewerkt. Met als resultaat een publicatie in Nature op z'n 26e.quote:Als echte Fries blijft Klaas Schotanus er nuchter onder. Toch wordt de student nu al genoemd in Nature, hét wetenschappelijke tijdschrift.
Klaas Schotanus (26) uit Friesland heeft het voor elkaar: hij staat met zijn naam in Nature, het meest prestigieuze wetenschappelijke tijdschrift op aarde. Dankzij een stage aan de Amerikaanse topuniversiteit Princeton, waar hij onderzoek deed naar ééncelligen. Menig hoogleraar zou een moord doen voor zo’n publicatie.
Toch vindt Schotanus, die nu weer in de Nijmeegse collegebanken zit, al die belangstelling overdreven. ‘Nu ontstaat het beeld of ik dat artikel in mijn eentje schreef,’ vertelt de zesdejaars moleculaire levenswetenschappen. ‘Maar het was een hele groep, van professor Laura Landweber en Marius Nowacki. Eigenlijk zat ik op een ander project, maar toen zij naar een congres gingen, heb ik het afgemaakt. Een beetje mazzel dus.’
In cyberspace noemen zijn Friese vrienden – die net als zijn ouders apetrots zijn – hem bij wijze van grap een ‘eeuwige student’. Onzin, reageert hij. En dat hij ooit ‘zestig seconden onder de biertap gehangen had’ moeten we natuurlijk ook met een korrel zout nemen. Schotanus kwalificeert zichzelf als ‘serieus’. Sterker nog, hij wordt pas echt enthousiast als het over het onderzoek gaat. ‘Heb je het artikel niet gelezen?’
Hij doceert. ‘Eencelligen lijken op planten, dieren en mensen, maar zijn minder complex. Daardoor kun je makkelijker onderzoek doen.’ Zo’n eencellige heeft een grote en een kleine kern. Het erfelijk materiaal (DNA) in de grote kern is de werkkopie, die wordt afgelezen en later vertaald in eiwitten. Maar bij een celdeling wordt die grote kern vernietigd.
De vraag is hoe de erfelijke code desondanks goed wordt doorgegeven. Het RNA blijkt als een soort back-up te fungeren, zo bewezen ze in Princeton. Schotanus: ‘Ik heb gekeken of de volgorde van het DNA veranderde, nadat we veranderd RNA in de cel hadden gebracht. Dat bleek zo te zijn.’ Een precisiewerkje, onder de microscoop.
Negen maanden zat hij in de Verenigde Staten. ‘De mentaliteit is anders dan in Nederland, ze werken er altijd. Het leuke is dat iederéén daar buitenlander is. Dus na het werk gingen we met zijn allen eten en een drankje doen. Zo heb ik er wel wat contacten aan overgehouden.’ Deze zomer hoopt de Fries af te studeren, om meteen door te gaan in de wetenschap. ‘Ik vind het erg leuk om op het lab te werken.’
Ik had nipt een 5,5 als eindcijfer voor mijn wiskunde op het VWOquote:Op maandag 16 februari 2009 13:39 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik ben helemaal niet iemand die zulke vooroordelen over hbo/universiteit heeft, maar je kan ook onrealistisch zijn. Iemand die niet goed is met wiskunde kan met alle wil en moeite van de wereld nog geen studie natuurkunde/wiskunde afronden.
Maar je cijfers zeggen niet alles over je capaciteiten(helemaal niet op 't VWO), als je je 5.5 hebt gehaald met minimale inzet kan je nogsteeds goed zijn in wiskundequote:Op zondag 22 februari 2009 14:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik had nipt een 5,5 als eindcijfer voor mijn wiskunde op het VWO
quote:Op zondag 22 februari 2009 14:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mocht je dit serieus bedoelen:
Ik zie zelf inderdaad op mijn eigen studie (natuurkunde) dat al veel mensen van het HBO die overswitchten naar WO het niet haalden. Maar er zijn zeker mensen bij die het wel redden: een studiegenootje van me komt van het MBO en studeert straks af als technisch natuurkundige, en een vriend van me is als beginnend MBO'er nu alweer een paar jaar chemisch technoloog (ook WO). En het mooiste voorbeeld wat ik ken is een dorpsgenoot van me, en goede vriend van m'n broer: (klein dorp, iedereen kent mekaar)
[..]
Hij kreeg als advies VBO mee op de basisschool, maar heeft zich omhooggewerkt. Met als resultaat een publicatie in Nature op z'n 26e.![]()
Schooladviezen zijn lang niet altijd juist. Je moet wel realistisch blijven, maar dit soort in-de-grond-boorderij op basis van een schooladvies is kortzichtig. Ik kreeg zelf overigens een MAVO-HAVO advies mee en promoveer nu![]()
Ik denk dat je daar HBO verward met MBO.quote:Op zondag 17 mei 2009 11:00 schreef Lenrel het volgende:
Op hbo oefen je uit wat je is aangeleerd. Je bent geprogrammeerd volgens de boeken. Zelf nadenken over relevante onderwerpen is minder gemotiveerd. als groep word je benaderd?
[..]
Ik denk dat de omschrijving wel klopt voor HBO in vergelijking met het WO. Als je er onderscheid in wil maken, zit 't 'm daar wel in. Maar op 't HBO is ook heus nog wel ruimte om 'zelf na te denken' natuurlijk...quote:Op zondag 17 mei 2009 11:19 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar HBO verward met MBO.
Wat wil je gaan doen na je opleiding?
Het komt inderdaad niet helemaal over, het puur leren werken volgens een methodiek hoort op het HBO niet thius, dat is echt MBO niveau. Een HBO student leert zelf een afweging te maken tussen de methodieken door de wetenschappelijke achtergrond en praktische resultaten te beoordelen. Vervolgens hoort de HBO'er zelf de afweging te maken om volgens die methodiek aan de slag te gaan of een eigen werkwijze samen te stellen.quote:Op zondag 17 mei 2009 11:49 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Ik denk dat de omschrijving wel klopt voor HBO in vergelijking met het WO. Als je er onderscheid in wil maken, zit 't 'm daar wel in. Maar op 't HBO is ook heus nog wel ruimte om 'zelf na te denken' natuurlijk...
In een vergelijking van HBO met MBO kun je het HBO juist beter niet zo omschrijven, want dan maak je het onderscheid niet goed... Omdat je dan dingen noemt die juist op het MBO en HBO ongeveer hetzelfde zijn.
Denk ik.
Ik kan 't misschien niet helemaal goed uitleggen, wat ik bedoel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |