abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 februari 2009 @ 12:24:32 #26
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_65944835
Heb Social Work (SPH) op HBO afgerond en kan daardoor harder door mijn studie Psychologie (al compenseer ik dat door ook Bestuurskunde erbij te doen) dan normaal gesproken. Social Work is praktischer, maar bedenk ook dat je misschien zowel de studie als het werkveld het allemaal niet uitdagend genoeg kan vinden. Met een heel klein beetje gezond verstand kom je er wel en dat is juist het probleem. Met SPH heb ik van alles erbij gedaan, maar heb nooit het idee gehad dat ik werd geprikkeld. In Leiden moest ik eerst een wiskunde def. toets halen, waardoor ik eindelijk gedwongen werd om mijn zwakste punten aan te pakken en eerlijk gezegd kan daar geen reflectieverslag of persoonlijke ontwikkelingsplan tegenop. Ik vond het prettig om eindelijk een studie te doen waarbij ik niet bleef hangen op mijn eigen niveau, maar verder kon gaan en echt anders leerde denken.

Studiedruk ligt een heel stuk hoger dan op het HBO en als je echt problemen heb met wiskunde of statistiek dan is het nog steeds haalbaar met bijlessen. (zie ook psy. topic). Verder is het aan jezelf hoe je tijd besteed. Veel studenten in Leiden zijn erg actief bij verenigingen en/of doen een 2e studie.

In Leiden mag bij Psychologie wel degelijk een grafisch rekenmachine gebruikt worden. :-) In totaal (eerste 2 jaar) zijn er 5 statistiekvakken, maar soms moeten er bij andere vakken ook SPSS gebruikt worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sharkdoggie op 11-02-2009 12:34:28 ]
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
  woensdag 11 februari 2009 @ 12:41:20 #27
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_65945296
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:12 schreef motorbloempje het volgende:
als het hem is aangeboden dan zullen ze hem wel competent achten, gok ik zo

meneer geeft aan er goed en serieus over na te denken, waarom dan meteen weer beginnen met allerlei opmerkingen die ontmoedigen, zoals 'meh, weinig HBO-P ers maken een WO studie af' etc.
Ik denk dat er niet een te roze kleurig beeld geschetst moet worden. In Amsterdam rondt slechts 1/6 mensen met alleen een propedeuseHBO bachelor Psychologie af. Ik ken zelf ook iemand die van het MBO kwam, P haalde op HBO en nu goed Psychologie trekt, maar daar tegenover halen heel veel mensen het niet. Het moet gewoon niet onderschat worden.
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_65945390
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:41 schreef Sharkdoggie het volgende:

[..]

Ik denk dat er niet een te roze kleurig beeld geschetst moet worden. In Amsterdam rondt slechts 1/6 mensen met alleen een propedeuse bachelor Psychologie af. Ik ken zelf ook iemand die van het MBO kwam, P haalde op HBO en nu goed Psychologie trekt, maar daar tegenover halen heel veel mensen het niet. Het moet gewoon niet onderschat worden.
Dat dus Ik wil TS ook niet ontmoedigen, maar ook niet een te rooskleurig beeld schetsen. Het beste zou zijn als hij eens met een paar docenten op het HBO zou praten over zijn competenties en de mogelijkheid om WO te gaan doen- en gewoon vragen of ze denken dat hij dat niveau aankan. Dat heb ik zelf ook gedaan.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_65946289
Op mijn HBO werd het (ook) sterk afgeraden om met je P naar de Uni te gaan
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_65946844
Ik heb zelf WO psychologie gedaan en het is me erg goed bevallen. De stof is meer diepgaand en het theoretische aandeel is niet zo groot als je zou denken. Ik heb in Rotterdam gestudeerd en daar was ook erg veel aandacht voor praktijkopdrachten die ik moest uitvoeren met medestudenten. Met WO psychologie kun je uiteindelijk meer kanten op, je kiest een afstudeerrichting en daar heb je betere kansen mee op de arbeidsmarkt dan een HBO toegepaste psychologie.

Zeker de eerste 2,5 jaar was mijn studie prima te doen, had genoeg tijd over voor andere dingen. Daarna werd het wel wat zwaarder maar dat moet je er ook voor over hebben.

WB wiskunde, ik ben zelf geen wiskundig wonder maar heb wel altijd mijn statistiek gehaald. Als je de stof bijhoudt en gewoon netjes je colleges volgt is dat echt wel te doen. Succes

P.S. ik kwam van het HBO af, had dus mijn P gehaald en toen naar universiteit gegaan.
pi_65948495
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:41 schreef Sharkdoggie het volgende:

[..]

Ik denk dat er niet een te roze kleurig beeld geschetst moet worden. In Amsterdam rondt slechts 1/6 mensen met alleen een propedeuseHBO bachelor Psychologie af. Ik ken zelf ook iemand die van het MBO kwam, P haalde op HBO en nu goed Psychologie trekt, maar daar tegenover halen heel veel mensen het niet. Het moet gewoon niet onderschat worden.
cijfers en statistieken zijn niet persoonlijk.

Het zou toch debiel zijn om een persoon die serieus nadenkt over zijn toekomst iets per definitie af te raden 'omdat de cijfers zeggen dat een groot deel het niet redt'. TS kan heel goed tot de 3% (bij wijze van spreken) horen die cum laude afstudeert De kans is ook aanwezig dat hij na 2 maanden gillend en wanhopig wegrent, maar laat het hem proberen en geef dan tips in plaats van ontmoedigingen. Niets mis met kritische zaken waar hij aan moet denken en rekening mee moet houden, maar aanmoedigen met een paar mitsen en maren vind ik hier beter op zijn plaats
Ja doei.
  woensdag 11 februari 2009 @ 14:45:01 #32
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_65949463
Zo kan je het ook bekijken Alleen ik ben van mening dat een gewaarschuwd mens telt voor twee. Het zijn niet alleen de mensen die alles niet zo serieus nemen het vaak niet halen, maar ook de mensen die nog zo hun best doen en nog steeds niet halen. Op het HBO kwam ik mensen tegen die de universiteit niet trokken, waardoor ze persoonlijk aan zichzelf gingen twijfelen. Op de universiteit zag ik in twee jaar een deel van mijn studiegenoten vertrekken, die twee jaar alles erin stoken wat ze hadden en dan weggestuurd werden omdat ze 1 vak miste. Na 2 maanden zijn de consequenties niet zo ernstig, maar voor de mensen die serieus dachten dat ze bezig waren met iets wat voor hun vaststond is het een flinke klap. Bijna 2 jaar weggooien en flinke twijfels over jezelf is ook niet zo fijn voor de zelfbeeld. Sommige mensen laten zich daardoor tekenen (terwijl anderen gezond verder gaan).

Tips: wordt lid van een studievereniging. Daar haal je samenvattingen, oefenopgaven, maar leer je ook leuke mensen kennen die willen helpen. Iemand kennen die toevallig een oude tentamen heeft kan het verschil zijn tussen een vak wel of niet halen.

Doe bijlessen als je weet dat je moeite heb met statistiek. Wacht niet met bijlessen totdat je zo slecht ervoor staat met studiepunten dat het een soort laatste kans wordt, maar neem het zekere voor het onzekere. Bedenk wel dat bijlessen niet een kwestie van volgen en alles halen is. Je zal zelf inzet moet tonen.

Vakken die je liggen moet je juist weinig aandacht besteden, vakken die je vervelend juist veel. Beter 2 zessen dan een 8 en een 4.

Voor de mensen die vakken net niet of net wel halen kunnen bovenstaande tips het verschil maken.
pi_65949538
waarschuwen kan op twee manieren: positief en negatief en leerlierigheid moet je altijd op een positieve manier benaderen vind ik

Dus dan is ontmoedigen in mijn wereld minder op zn plek
Ja doei.
pi_65949698
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 14:47 schreef motorbloempje het volgende:
waarschuwen kan op twee manieren: positief en negatief en leerlierigheid moet je altijd op een positieve manier benaderen vind ik

Dus dan is ontmoedigen in mijn wereld minder op zn plek
Leuke spelfout

Maar je hebt wel gelijk. Al vind ik dat je wel eerlijk moet zijn tegen jezelf.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_65950002
niets mis met kritisch en eerlijk zijn, daar is nog nooit iemand slechter van geworden, maar niet geschoten, mis, proberen, etc, je kent ze wel
Ja doei.
pi_65951290
Als ik de UK van Groningen mag geloven en vrienden van me die WO psychologie studeren, is het academische niveau om te janken, dus daarvoor hoef je het niet te laten
pi_65965334
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:19 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik bedoel eigenlijk meer, dat sommige hogescholen dan wel die vrijstellingen verlenen, maar dat de student in kwestie dan geen propedeusepapiertje krijgt omdat hij zoveel vrijstellingen gekregen heeft. Dat lijkt me wel iets om in de gaten te houden

Wbt het advies tot meelopen kan ik het eigenlijk alleen maar eens zijn; en het zou nog beter zijn als TS gewoon de boeken en eventueel oude tentamens inkijkt van beide opleidingen. Dan heb je een idee wat je te wachten staat.
zal het morgen vragen. hoe het zit met dat papiertje van propedeuse.

en naja ik twijfel nog steeds. a ) toegepaste psychologie hbo (misschien minder werkdruk? maar wel stages) en dus b) psychologie
pi_65965582
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:27 schreef Leanne het volgende:
Ik heb zelf WO psychologie gedaan en het is me erg goed bevallen. De stof is meer diepgaand en het theoretische aandeel is niet zo groot als je zou denken. Ik heb in Rotterdam gestudeerd en daar was ook erg veel aandacht voor praktijkopdrachten die ik moest uitvoeren met medestudenten. Met WO psychologie kun je uiteindelijk meer kanten op, je kiest een afstudeerrichting en daar heb je betere kansen mee op de arbeidsmarkt dan een HBO toegepaste psychologie.

Zeker de eerste 2,5 jaar was mijn studie prima te doen, had genoeg tijd over voor andere dingen. Daarna werd het wel wat zwaarder maar dat moet je er ook voor over hebben.

WB wiskunde, ik ben zelf geen wiskundig wonder maar heb wel altijd mijn statistiek gehaald. Als je de stof bijhoudt en gewoon netjes je colleges volgt is dat echt wel te doen. Succes

P.S. ik kwam van het HBO af, had dus mijn P gehaald en toen naar universiteit gegaan.
zijn die arbeidskansen met alleen de bachelor of heb je de master er ook meteen bij betrokken?
pi_65966249
hehe even off-topic me vader zal het wel leuk vinden. studie kosten als eerst in hbo propedeuse steken en dan maar afwachten of er nog wat terug komt?
uni proberen en dan afwachten of ik het haal. moet je ook nog eens stuffie teruggeven + ov.
maja moet te financieren zijn.

anyway moet nog maar ff kijken hoe het zit met februari instroom.:

3 maandjes propedeuse proberen, cursus statistiek volgen, dan meteen psy beginnen zo zou ik nog een wat tijd kunnen redden mocht het te lasitg zijn.

of de makkelijke(re) weg: hbo
pi_65975708
MBO doen, dan 3 maandjes HBO en hopla, naar de universiteit. !

Gewoon doen meid! Falen is goed voor je! Word je hard van!
pi_65975782
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 22:09 schreef Lenrel het volgende:
hehe even off-topic me vader zal het wel leuk vinden. studie kosten als eerst in hbo propedeuse steken en dan maar afwachten of er nog wat terug komt?
uni proberen en dan afwachten of ik het haal. moet je ook nog eens stuffie teruggeven + ov.

anyway moet nog maar ff kijken hoe het zit met februari instroom.:

3 maandjes propedeuse proberen, cursus statistiek volgen, dan meteen psy beginnen zo zou ik nog een wat tijd kunnen redden mocht het te lasitg zijn.

jij denkt dat HBO vanuit het MBO ook een 'makkelijke' weg is?

sterkte op de uni TS
Ja doei.
pi_65976590
Uni
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_65976937
heb je het topic wel gelezen Pritt?
Ja doei.
pi_65977348
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:07 schreef motorbloempje het volgende:
heb je het topic wel gelezen Pritt?
Nee tuurlijk niet, ik probeer een HBO vs. Uni discussie op te starten.
Dat moet wel met zo'n TT.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
  donderdag 12 februari 2009 @ 10:23:35 #45
203436 solyaris
disgrace to the human race
pi_65977396
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 22:09 schreef Lenrel het volgende:
Vergeet vooral de LOI-cursus Nederlands niet.
pi_65977422
stuff(ie)
Ja doei.
  zaterdag 14 februari 2009 @ 20:03:11 #47
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_66063610
Psychologie, wat een nutteloze nietszeggende studie, waarom zou je daarvoor willen kiezen?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  zondag 15 februari 2009 @ 00:56:19 #48
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_66073041
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 20:03 schreef Rosbief het volgende:
Psychologie, wat een nutteloze nietszeggende studie, waarom zou je daarvoor willen kiezen?
Jah, dat was inderdaad waar het om ging, wat 'n geweldige bijdrage
*Think outside the box*
pi_66095228
Even resumerend, TS denkt de propedeuse van het HBO in 3 maanden te halen en dan gelijk maar door te gaan naar uni? Ik zou eerst maar eens goed kijken of dat eerste wel zo haalbaar is als je denkt.

En over statistiek bij psychologie, als je wiskundeA1 hebt gedaan en er totaal geen aanleg voor hebt dan kan het weleens lastig worden (dat zijn ook de mensen die het ongelofelijk moeilijk vinden), maar, het niveau valt echt reuze mee van wat ik heb gehoord.
pi_66116553
Als je van mbo afkomt zou ik nieteens over universiteit nadenken. Blijkbaar is er ergens in jouw leven besloten dat jij niet op dat niveau thuishoort, en dan zal dat wel met een goede reden gebeurd zijn.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')