abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65873117
Hallo mede fokkers,

Binnenkort sta ik voor een optie. Kies ik voor: HBO of Universiteit.

Ik twijfel tussen HBO studie Toegepaste psychologie of Academische opleiding Psychologie.
Naar mijn idee is HBO toegepaste psychologie dus veel op praktijk gericht, veel training krijgen en reflecteren en het ontwikkelen van competenties.
Universitair is theorie, colleges en veel theorie door spitten.
Heb ik het juist?
Graag hoor ik hoe zo een studie week eruit zou zien aan de uni en de tijd belasting. (hou je nog tijd over? - moet je tot minimaal tot klokslag 5 uur per dag in de boeken zitten?)

Daarnaast komt erbij kijken dat het een feit is dat ik niet direct naar de universiteit kan gaan.
Maar hiervoor is mij aangeboden een hbo-propedeuse (MWD) in 3 maanden te doen. (nadat ik klaar ben met mijn mbo)
Hierna heb ik de wettelijke recht om een universitaire opleiding te volgen.
Daarna houd ik 7 maanden over wat ik kan toewijden aan het leren van wiskunde.
Want als ik het correct heb moet je statistiek kennen?

Persoonlijk lijkt de universiteit beter bij mij passen omdat ik mijzelf liever verdiep aan de hand van theorie en onderzoek lijkt mij interessant. Alleen schrikt het niveau me een beetje af, zal het wel te bevatten zijn en houd je nog tijd over.
Mijn Engels is vrij goed en mijn (huidige) mbo opleiding weet ik binnen 2 jaar af te ronden.
Voor het zelfde geld ben ik net zoveel tijd kwijt aan HBO en ik kan immers de bachelor van beide in 3 jaar halen.

Zit gewoon met keuze stress....
pi_65873173
Als je voor de universiteit kan gaan dan moet je dat doen
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_65873327
na 3 maanden hbo opleiding. zou het moeten kunnen.
pi_65873386
quote:
Op maandag 9 februari 2009 10:14 schreef zquing het volgende:
Als je voor de universiteit kan gaan dan moet je dat doen
Dat ben ik niet per definitie met je eens. Ik heb zowel HBO als Universiteit gedaan, maar ik vond de eerste veel leuker en leerzamer. Het verschil is inderdaad dat je op het HBO veel meer praktijkervaring opdoet, terwijl op de universiteit het vooral (of eigenlijk bijna alleen maar) theorie is.

Op het HBO doe je meer projecten en opdrachten, terwijl je op de Universiteit voornamelijk scripties e.d. schrijft. Als je klaar bent met de HBO heb je dus al enige praktijkervaring, terwijl je na de Universiteit weliswaar een hoop weet, maar dit is grotendeels afkomstig uit boeken. Voor mijn gevoel heb ik op het HBO dan ook veel meer geleerd waar ik in de praktijk wat mee kan.

Maar het is natuurlijk net op welk gebied jouw voorkeur ligt. Je zou ook nog kunnen denken aan de optie om eerst je HBO-diploma (of alleen je propodeuse) te halen, en dan nog naar de Universiteit te gaan. Ik weet niet hoe het bij Psychologie zit, maar in mijn geval kon ik de Universiteit in twee jaar er achteraan doen (1 jaar pre-master, 1 jaar master).
  maandag 9 februari 2009 @ 10:44:22 #5
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_65873896
Ik probeer al jaren naar de universiteit toe te werken.. dus persoonlijk zou ik voor de uni gaan. Momenteel doe ik hbo, en ik vind het erg schools. Ik vind de kennis die ik tot nu toe heb opgedaan matig, maar dat zal natuurlijk per opleiding verschillen. In de twee stages die ik heb gelopen heb ik wel veel geleerd, maar ook op de universiteit kun je stage lopen. Als je psychologie wilt doen neem ik aan dat je later psycholoog wilt worden? Als dat het geval is zul je toch echt WO moeten doen, omdat je anders na het hbo alsnog door moet studeren om hetzelfde te bereiken.
Primum non nocere
pi_65874109
quote:
Op maandag 9 februari 2009 10:23 schreef Devz het volgende:

[..]

Dat ben ik niet per definitie met je eens. Ik heb zowel HBO als Universiteit gedaan, maar ik vond de eerste veel leuker en leerzamer. Het verschil is inderdaad dat je op het HBO veel meer praktijkervaring opdoet, terwijl op de universiteit het vooral (of eigenlijk bijna alleen maar) theorie is.

Op het HBO doe je meer projecten en opdrachten, terwijl je op de Universiteit voornamelijk scripties e.d. schrijft. Als je klaar bent met de HBO heb je dus al enige praktijkervaring, terwijl je na de Universiteit weliswaar een hoop weet, maar dit is grotendeels afkomstig uit boeken. Voor mijn gevoel heb ik op het HBO dan ook veel meer geleerd waar ik in de praktijk wat mee kan.

Maar het is natuurlijk net op welk gebied jouw voorkeur ligt. Je zou ook nog kunnen denken aan de optie om eerst je HBO-diploma (of alleen je propodeuse) te halen, en dan nog naar de Universiteit te gaan. Ik weet niet hoe het bij Psychologie zit, maar in mijn geval kon ik de Universiteit in twee jaar er achteraan doen (1 jaar pre-master, 1 jaar master).
Dat kan ik helemaal begrijpen, HBO is natuurlijk heel erg leuk (en leerzaam). Het hangt ook een beetje van de persoon af.
Je werkt in projecten dus. Ik heb nu proef weken hbo en ik merk inderdaad van de projecten, dat het een groot onderdeel is van het hbo.
plan van aanpakken maken en reflecteren, het is al een autisme voor mij.
dit is ook waar ik op het mbo al tegen aan liep. Scripties schrijven lijkt mij veel leuker ;]

zoals ik het nu nog zie haal ik mn propedeuse en ga ik toch uni proberen.
bovendien omdat de studie mij aanspreekt
...maar als eerst nog even de ghey praktijk examens op mbo maken.
pi_65874327
quote:
Op maandag 9 februari 2009 10:44 schreef Florian_ het volgende:
Ik probeer al jaren naar de universiteit toe te werken.. dus persoonlijk zou ik voor de uni gaan. Momenteel doe ik hbo, en ik vind het erg schools. Ik vind de kennis die ik tot nu toe heb opgedaan matig, maar dat zal natuurlijk per opleiding verschillen. In de twee stages die ik heb gelopen heb ik wel veel geleerd, maar ook op de universiteit kun je stage lopen. Als je psychologie wilt doen neem ik aan dat je later psycholoog wilt worden? Als dat het geval is zul je toch echt WO moeten doen, omdat je anders na het hbo alsnog door moet studeren om hetzelfde te bereiken.
mooie avatar trouwens, dat is Sigmund freud als ik mij niet vergis
  maandag 9 februari 2009 @ 11:01:35 #8
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_65874419
quote:
Op maandag 9 februari 2009 10:58 schreef Lenrel het volgende:

[..]

mooie avatar trouwens, dat is Sigmund freud als ik mij niet vergis
Klopt.

En om nog even terug te komen op de vraag in de OP over statistieken: Je krijgt hier heel veel mee te maken bij de WO studie psychologie. Ik heb een flink aantal mensen gesproken die psychologie studeren, en allen vertellen ze dat veel mensen zich hier heel erg op verkijken. Psychologie wordt vaak gezien als 'pretstudie' en het wordt vaak gekozen door studenten die het 'wel leuk en interessant vinden'. Ze verkijken zich vervolgens op de hoeveelheid statistiek (er wordt gewerkt met SPSS) en halen het niet. Je wiskunde opspijkeren is (van wat ik heb gehoord) dus wel een vereiste.
Primum non nocere
pi_65874585
Ik heb eerst HBO Social Work / MWD gedaan en zit nu op de Universiteit van Tilburg voor Psychologie. Voor mijn HBO zijn er bijna geen masters te vinden (alleen Sociologie en een master Psychologie in Enschede, maar dat wilde ik niet), dus heb ik er voor gekozen om vooraf te beginnen. Statistiek is idd iets wat er veel bij komt en waar je je inderdaad op verkijkt. Hier in Tilburg moet je als HBO-er ook aantonen dat je op VWO niveau een 6 hebt, heb je dat niet, dan moet je een tentamen maken

Verschil HBO (mwd) / WO: Ja, HBO is veel meer praktijkgericht. Op de UvT ligt het eraan welke kant je op gaat en of je überhaupt stage gaat lopen. Ik vind het nu wel fijn dat ik al wel wat praktijkervaring heb en dat ik ook weet waar ik over praat (in tegenstelling tot een aantal VWO-ers).

Qua tijd: Het scheelt per vak en blok. Ik ben nu op woensdag en donderdag vrij. Maandag 12.45 - 18.30; Dinsdag 10.45 - 14.30 en Vrijdag 8.45 - 12.30
De ene keer moet ik veel thuis doen en de andere keer valt het allemaal wel mee

Edit; Over die wiskunde toets. Een klasgenoot die van het MBO komt heeft hem al en ik met de havo niet Dus je kan het vast wel. Hier in Tilburg zijn er ook genoeg opties om (extra) MTO (methoden en technieken van onderzoek; statistiek) te leren/verbeteren
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_65874848
quote:
Op maandag 9 februari 2009 11:01 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Klopt.

En om nog even terug te komen op de vraag in de OP over statistieken: Je krijgt hier heel veel mee te maken bij de WO studie psychologie. Ik heb een flink aantal mensen gesproken die psychologie studeren, en allen vertellen ze dat veel mensen zich hier heel erg op verkijken. Psychologie wordt vaak gezien als 'pretstudie' en het wordt vaak gekozen door studenten die het 'wel leuk en interessant vinden'. Ze verkijken zich vervolgens op de hoeveelheid statistiek (er wordt gewerkt met SPSS) en halen het niet. Je wiskunde opspijkeren is (van wat ik heb gehoord) dus wel een vereiste.
Bedankt voor je reply. Psychologie draait natuurlijk om onderzoek, dus statistiek als hulpmiddel.
Dit zal voor mij nog de hoogste drempel worden aangezien het feit mijn wiskunde niveau laag zit.
dat word ook nog een wiskunde cursus om het niveau op te spijkeren.

komt er nog andere wiskunde dan statistiek voor met psychologie?

pff.. zit nu op stage.. callcenter werk, wat leer je daar nou van! weinig ^_^ maar kan de hele dag fokken!
pi_65875004
quote:
Op maandag 9 februari 2009 10:51 schreef Lenrel het volgende:

[..]

Dat kan ik helemaal begrijpen, HBO is natuurlijk heel erg leuk (en leerzaam). Het hangt ook een beetje van de persoon af.
Je werkt in projecten dus. Ik heb nu proef weken hbo en ik merk inderdaad van de projecten, dat het een groot onderdeel is van het hbo.
dit is ook waar ik op het mbo al tegen aan liep. Scripties schrijven lijkt mij veel leuker ;]

Als scripties schrijven je ding is, dan kan de universiteit inderdaad aantrekkelijk zijn.

Ik maak verder uit je posts op dat je nu nog MBO doet, dat je via een jaar HBO je P wilt halen en dan naar de universiteit wilt? Prima mogelijk natuurlijk, maar hou er wel rekening mee dat het binnen relatief korte tijd een enorme stap zal zijn, van MBO naar Universiteit.

Maar niets is onmogelijk, dus als dat is wat je wilt, ga ervoor
  maandag 9 februari 2009 @ 11:20:33 #12
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_65875012
komt er nog andere wiskunde dan statistiek voor met psychologie?
Je moet een bepaalde basis hebben en je moet natuurlijk allerlei dingen uit kunnen rekenen
Het is niet zo dat je alleen maar SPSS gebruikt, want je moet ook gewoon weten hoe je het "op papier" kan uitrekenen.
Tilburg is overigens zonder grafisch rekenmachine, maar in (ik dacht) Leiden mag je hem wel gebruiken.
  maandag 9 februari 2009 @ 11:28:27 #13
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_65875248
quote:
Op maandag 9 februari 2009 10:51 schreef Lenrel het volgende:

[..]

Geen van beide lijkt me

(of wil je je eigen aandoening misschien juist bestuderen? )
*Think outside the box*
pi_65878892
quote:
Op maandag 9 februari 2009 11:28 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Geen van beide lijkt me

(of wil je je eigen aandoening misschien juist bestuderen? )
grappen maker haha autisme, domme oen ben ik ook
pi_65879169
quote:
Op maandag 9 februari 2009 11:06 schreef automatic_ het volgende:
Ik heb eerst HBO Social Work / MWD gedaan en zit nu op de Universiteit van Tilburg voor Psychologie. Voor mijn HBO zijn er bijna geen masters te vinden (alleen Sociologie en een master Psychologie in Enschede, maar dat wilde ik niet), dus heb ik er voor gekozen om vooraf te beginnen. Statistiek is idd iets wat er veel bij komt en waar je je inderdaad op verkijkt. Hier in Tilburg moet je als HBO-er ook aantonen dat je op VWO niveau een 6 hebt, heb je dat niet, dan moet je een tentamen maken

Verschil HBO (mwd) / WO: Ja, HBO is veel meer praktijkgericht. Op de UvT ligt het eraan welke kant je op gaat en of je überhaupt stage gaat lopen. Ik vind het nu wel fijn dat ik al wel wat praktijkervaring heb en dat ik ook weet waar ik over praat (in tegenstelling tot een aantal VWO-ers).

Qua tijd: Het scheelt per vak en blok. Ik ben nu op woensdag en donderdag vrij. Maandag 12.45 - 18.30; Dinsdag 10.45 - 14.30 en Vrijdag 8.45 - 12.30
De ene keer moet ik veel thuis doen en de andere keer valt het allemaal wel mee

Edit; Over die wiskunde toets. Een klasgenoot die van het MBO komt heeft hem al en ik met de havo niet Dus je kan het vast wel. Hier in Tilburg zijn er ook genoeg opties om (extra) MTO (methoden en technieken van onderzoek; statistiek) te leren/verbeteren
ok voor mij zijn de VU of de UVA een optie (amsterdam).
zal tegen die tijd wel zoeken voor wiskunde cursus bij een van de universiteiten.
daar heb ik als het goed is 7 maanden de tijd voor.
in ieder geval bedankt voor jouw reply, een kleine geruststelling
pi_65879203
Het niveau op een universiteit is overrated. Je moet vaak wel iets meer doen dan op een Hbo.
pi_65880586
Het niveau ligt toch wel degelijk een stukje hoger dan op HBO hoor, en er wordt ook een hoger niveau van je verwacht. Maar het is inderdaad vooral de werkdruk die hoger ligt, al wordt dat weer gecompenseerd doordat je op de universiteit over het algemeen minder colleges hebt dan op het HBO.
pi_65900985
Of de uni overrated is of niet hangt helemaal van de persoon af. Als TS vrij gemakkelijk mbo heeft gedaan kan hij/zij misschien universiteit ook wel aan. Wat ik erg vervelend vind aan het HBO (zit op het hbo, geen psychologie) is dat je veel in groepen moet werken. Dit dus los van welke studie je doet, je zult het met veel studies op het HBO moeten. Kijk dus ook of je een persoon bent die zich daar prettig bij voelt ja/nee. Ik zou maar wat graag op de uni zitten, zelf je tijd indelen is gewoon relaxter. Komt wel meer verantwoordelijkheid bij kijken natuurlijk.
Befkoning de eerste.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 01:44:25 #19
pi_65901734
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 00:37 schreef Kamphuys. het volgende:
Of de uni overrated is of niet hangt helemaal van de persoon af. Als TS vrij gemakkelijk mbo heeft gedaan kan hij/zij misschien universiteit ook wel aan. Wat ik erg vervelend vind aan het HBO (zit op het hbo, geen psychologie) is dat je veel in groepen moet werken. Dit dus los van welke studie je doet, je zult het met veel studies op het HBO moeten. Kijk dus ook of je een persoon bent die zich daar prettig bij voelt ja/nee. Ik zou maar wat graag op de uni zitten, zelf je tijd indelen is gewoon relaxter. Komt wel meer verantwoordelijkheid bij kijken natuurlijk.
Op de uni moet je ook (veel) in groepjes werken hoor... Misschien niet zoveel als op hbo, en misschien wisselt het ook wel bij verschillende studies/vakken, maar het komt daar net zo goed voor..!
*Think outside the box*
  dinsdag 10 februari 2009 @ 09:38:00 #20
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_65904466
Het verschil tussen HBO en universiteit zit hem niet in het niveau, maar in de benadering. HBO pakt dingen praktischer aan, en daarbij gaat het om de bruikbaarheid van je kennis. Op de universiteit lees theorieen en leer je kritisch te worden op kennis en deze steeds uit te breiden. Waarom het niveau van de universiteit hoger wordt ingeschat komt omdat het voor de meesten lastiger is om zelf dingen te bedenken dan klakkeloos van andere over te nemen. Opeens bedenken dat "de aarde rond is" is niet voor iedereen weggelegd en vraagt veel zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

De eerste jaren van psychologie zijn niet lastig, hooguit als je geen zelfdiscipline hebt. De masterfase is echter best uitdagend, hier verkijken mensen zich vaak op.
pi_65918082
Over statistiek:

Ook in Leiden mag je geen GR gebruiken. Ik doe daar zelf Pedagogiek, maar de hoeveelheid statistiek is daarbij ongeveer gelijk aan de hoeveelheid bij Psychologie. Verkijk je er inderdaad niet op!

Enkele onderwerpen die voorbij komen:
- Theorie over soorten tests/testdesigns
- Populatie/steekproeftoetsen voor een enkele variabele
- Enkelvoudige/meervoudige variantieanalyse
- Enkelvoudige/meervoudige regressieanalyse

Het is wel te halen en te behappen, maar het kost veel tijd en is niet bepaald makkelijk.

De studie psychologie (WO dus) is overigens wel erg interessant. Bij mijn studie Pedagogiek heb ik enkele vakken van Psychologie gevolgd (bovendien overlappen de studies deels) en die vond ik allemaal erg interessant. Het is wel zéker een uitgebreide studie, vandaar ook dat veel mensen afvallen in het eerste jaar (dat zijn dan vooral degenen die het hebben gekozen 'omdat ze niets anders wisten').

Pedagogiek kost bij mij in ieder geval zo'n 4 uur per dag zelfstudie (zeven dagen per week). Daarnaast heb ik zo'n 12 tot 16 uur college per week (ik ben derdejaars, in het eerste jaar is het iets meer college en iets minder zelfstudie). Dit aantal uren zelfstudie is in mijn geval genoeg om alle literatuur door te nemen, maar ik moet erbij vertellen dat ik erg snel lees en een heel goede beheersing van het Engels heb. Is dit niet het geval, dan zal het wat meer tijd kosten. Deze situatie is wel vergelijkbaar met Psychologie (enkele vrienden van mij doen die studie).

Het is overigens zeer veel Engels - zeker 75% van de literatuur.
pi_65944087
loop op beide instellingen een (paar) keer mee
Ja doei.
pi_65944391
quote:
Op maandag 9 februari 2009 10:11 schreef Lenrel het volgende:
Hallo mede fokkers,

Binnenkort sta ik voor een optie. Kies ik voor: HBO of Universiteit.

Ik twijfel tussen HBO studie Toegepaste psychologie of Academische opleiding Psychologie.
Naar mijn idee is HBO toegepaste psychologie dus veel op praktijk gericht, veel training krijgen en reflecteren en het ontwikkelen van competenties.
Universitair is theorie, colleges en veel theorie door spitten.
Heb ik het juist?
Graag hoor ik hoe zo een studie week eruit zou zien aan de uni en de tijd belasting. (hou je nog tijd over? - moet je tot minimaal tot klokslag 5 uur per dag in de boeken zitten?)

Daarnaast komt erbij kijken dat het een feit is dat ik niet direct naar de universiteit kan gaan.
Maar hiervoor is mij aangeboden een hbo-propedeuse (MWD) in 3 maanden te doen. (nadat ik klaar ben met mijn mbo)
Hierna heb ik de wettelijke recht om een universitaire opleiding te volgen.
Daarna houd ik 7 maanden over wat ik kan toewijden aan het leren van wiskunde.
Want als ik het correct heb moet je statistiek kennen?

Persoonlijk lijkt de universiteit beter bij mij passen omdat ik mijzelf liever verdiep aan de hand van theorie en onderzoek lijkt mij interessant. Alleen schrikt het niveau me een beetje af, zal het wel te bevatten zijn en houd je nog tijd over.
Mijn Engels is vrij goed en mijn (huidige) mbo opleiding weet ik binnen 2 jaar af te ronden.
Voor het zelfde geld ben ik net zoveel tijd kwijt aan HBO en ik kan immers de bachelor van beide in 3 jaar halen.

Even een opmerking. Hoe kun jij je HBO P in 3 maanden halen terwijl er officieel een jaar voor staat- en de meesten dat niet eens halen?

Ik neem aan dat je dus vrijstellingen kan krijgen, maar ontvang jij dan ook een propedeusepapiertje omdat je zoveel vrijstellingen krijgt? Ook iets om je af te vragen.

Daarnaast vind ik dat je in je achterhoofd moet houden dat er maar heel weinig mensen met een HBO P ook daadwerkelijk een WO-studie afmaken; zeker als je van het MBO komt en geen havo-diploma hebt, denk ik dat je echt goed moet nadenken of je het niveau aankan. Tussen HBO en WO zit al een flink verschil; tussen MBO en HBO zal het verschil nog groter zijn.

Bovendien zou je met alleen de HBO-bachelor alsnog eerder klaar zijn; voordat jij naar de universiteit kan gaan, heb je je P nodig. Die tijd moet je ook meerekenen (in dit geval dus minimaal een half jaar langer want je kan niet na 3 maanden in een opleiding instromen, soms wel in februari). Je zal dus sowieso al langer bezig zijn met WO-psychologie.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_65944518
als het hem is aangeboden dan zullen ze hem wel competent achten, gok ik zo

meneer geeft aan er goed en serieus over na te denken, waarom dan meteen weer beginnen met allerlei opmerkingen die ontmoedigen, zoals 'meh, weinig HBO-P ers maken een WO studie af' etc.

Zit nu ook naast iemand (Sander/Slarioux) die op het MBO is begonnen en niet onderdoet voor de 'echte' WO-studenten die van het vwo af komen.

TS: gewoon lekker beide instellingen gaan bekijken en meelopen en daarna beslissen wat JIJ wil: wil je meer de practijk of de analytische kant op?

Succes
Ja doei.
pi_65944725
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:12 schreef motorbloempje het volgende:

Ik bedoel eigenlijk meer, dat sommige hogescholen dan wel die vrijstellingen verlenen, maar dat de student in kwestie dan geen propedeusepapiertje krijgt omdat hij zoveel vrijstellingen gekregen heeft. Dat lijkt me wel iets om in de gaten te houden

Wbt het advies tot meelopen kan ik het eigenlijk alleen maar eens zijn; en het zou nog beter zijn als TS gewoon de boeken en eventueel oude tentamens inkijkt van beide opleidingen. Dan heb je een idee wat je te wachten staat.
  woensdag 11 februari 2009 @ 12:24:32 #26
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_65944835
Heb Social Work (SPH) op HBO afgerond en kan daardoor harder door mijn studie Psychologie (al compenseer ik dat door ook Bestuurskunde erbij te doen) dan normaal gesproken. Social Work is praktischer, maar bedenk ook dat je misschien zowel de studie als het werkveld het allemaal niet uitdagend genoeg kan vinden. Met een heel klein beetje gezond verstand kom je er wel en dat is juist het probleem. Met SPH heb ik van alles erbij gedaan, maar heb nooit het idee gehad dat ik werd geprikkeld. In Leiden moest ik eerst een wiskunde def. toets halen, waardoor ik eindelijk gedwongen werd om mijn zwakste punten aan te pakken en eerlijk gezegd kan daar geen reflectieverslag of persoonlijke ontwikkelingsplan tegenop. Ik vond het prettig om eindelijk een studie te doen waarbij ik niet bleef hangen op mijn eigen niveau, maar verder kon gaan en echt anders leerde denken.

Studiedruk ligt een heel stuk hoger dan op het HBO en als je echt problemen heb met wiskunde of statistiek dan is het nog steeds haalbaar met bijlessen. (zie ook psy. topic). Verder is het aan jezelf hoe je tijd besteed. Veel studenten in Leiden zijn erg actief bij verenigingen en/of doen een 2e studie.

In Leiden mag bij Psychologie wel degelijk een grafisch rekenmachine gebruikt worden. :-) In totaal (eerste 2 jaar) zijn er 5 statistiekvakken, maar soms moeten er bij andere vakken ook SPSS gebruikt worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sharkdoggie op 11-02-2009 12:34:28 ]
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
  woensdag 11 februari 2009 @ 12:41:20 #27
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_65945296
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:12 schreef motorbloempje het volgende:

meneer geeft aan er goed en serieus over na te denken, waarom dan meteen weer beginnen met allerlei opmerkingen die ontmoedigen, zoals 'meh, weinig HBO-P ers maken een WO studie af' etc.
Ik denk dat er niet een te roze kleurig beeld geschetst moet worden. In Amsterdam rondt slechts 1/6 mensen met alleen een propedeuseHBO bachelor Psychologie af. Ik ken zelf ook iemand die van het MBO kwam, P haalde op HBO en nu goed Psychologie trekt, maar daar tegenover halen heel veel mensen het niet. Het moet gewoon niet onderschat worden.
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_65945390
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:41 schreef Sharkdoggie het volgende:

[..]

Ik denk dat er niet een te roze kleurig beeld geschetst moet worden. In Amsterdam rondt slechts 1/6 mensen met alleen een propedeuse bachelor Psychologie af. Ik ken zelf ook iemand die van het MBO kwam, P haalde op HBO en nu goed Psychologie trekt, maar daar tegenover halen heel veel mensen het niet. Het moet gewoon niet onderschat worden.
Dat dus Ik wil TS ook niet ontmoedigen, maar ook niet een te rooskleurig beeld schetsen. Het beste zou zijn als hij eens met een paar docenten op het HBO zou praten over zijn competenties en de mogelijkheid om WO te gaan doen- en gewoon vragen of ze denken dat hij dat niveau aankan. Dat heb ik zelf ook gedaan.
pi_65946289
Op mijn HBO werd het (ook) sterk afgeraden om met je P naar de Uni te gaan
pi_65946844
Ik heb zelf WO psychologie gedaan en het is me erg goed bevallen. De stof is meer diepgaand en het theoretische aandeel is niet zo groot als je zou denken. Ik heb in Rotterdam gestudeerd en daar was ook erg veel aandacht voor praktijkopdrachten die ik moest uitvoeren met medestudenten. Met WO psychologie kun je uiteindelijk meer kanten op, je kiest een afstudeerrichting en daar heb je betere kansen mee op de arbeidsmarkt dan een HBO toegepaste psychologie.

Zeker de eerste 2,5 jaar was mijn studie prima te doen, had genoeg tijd over voor andere dingen. Daarna werd het wel wat zwaarder maar dat moet je er ook voor over hebben.

WB wiskunde, ik ben zelf geen wiskundig wonder maar heb wel altijd mijn statistiek gehaald. Als je de stof bijhoudt en gewoon netjes je colleges volgt is dat echt wel te doen. Succes

P.S. ik kwam van het HBO af, had dus mijn P gehaald en toen naar universiteit gegaan.
pi_65948495
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:41 schreef Sharkdoggie het volgende:

[..]

Ik denk dat er niet een te roze kleurig beeld geschetst moet worden. In Amsterdam rondt slechts 1/6 mensen met alleen een propedeuseHBO bachelor Psychologie af. Ik ken zelf ook iemand die van het MBO kwam, P haalde op HBO en nu goed Psychologie trekt, maar daar tegenover halen heel veel mensen het niet. Het moet gewoon niet onderschat worden.
cijfers en statistieken zijn niet persoonlijk.

Het zou toch debiel zijn om een persoon die serieus nadenkt over zijn toekomst iets per definitie af te raden 'omdat de cijfers zeggen dat een groot deel het niet redt'. TS kan heel goed tot de 3% (bij wijze van spreken) horen die cum laude afstudeert De kans is ook aanwezig dat hij na 2 maanden gillend en wanhopig wegrent, maar laat het hem proberen en geef dan tips in plaats van ontmoedigingen. Niets mis met kritische zaken waar hij aan moet denken en rekening mee moet houden, maar aanmoedigen met een paar mitsen en maren vind ik hier beter op zijn plaats
Ja doei.
  woensdag 11 februari 2009 @ 14:45:01 #32
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_65949463
Zo kan je het ook bekijken Alleen ik ben van mening dat een gewaarschuwd mens telt voor twee. Het zijn niet alleen de mensen die alles niet zo serieus nemen het vaak niet halen, maar ook de mensen die nog zo hun best doen en nog steeds niet halen. Op het HBO kwam ik mensen tegen die de universiteit niet trokken, waardoor ze persoonlijk aan zichzelf gingen twijfelen. Op de universiteit zag ik in twee jaar een deel van mijn studiegenoten vertrekken, die twee jaar alles erin stoken wat ze hadden en dan weggestuurd werden omdat ze 1 vak miste. Na 2 maanden zijn de consequenties niet zo ernstig, maar voor de mensen die serieus dachten dat ze bezig waren met iets wat voor hun vaststond is het een flinke klap. Bijna 2 jaar weggooien en flinke twijfels over jezelf is ook niet zo fijn voor de zelfbeeld. Sommige mensen laten zich daardoor tekenen (terwijl anderen gezond verder gaan).

Tips: wordt lid van een studievereniging. Daar haal je samenvattingen, oefenopgaven, maar leer je ook leuke mensen kennen die willen helpen. Iemand kennen die toevallig een oude tentamen heeft kan het verschil zijn tussen een vak wel of niet halen.

Doe bijlessen als je weet dat je moeite heb met statistiek. Wacht niet met bijlessen totdat je zo slecht ervoor staat met studiepunten dat het een soort laatste kans wordt, maar neem het zekere voor het onzekere. Bedenk wel dat bijlessen niet een kwestie van volgen en alles halen is. Je zal zelf inzet moet tonen.

Vakken die je liggen moet je juist weinig aandacht besteden, vakken die je vervelend juist veel. Beter 2 zessen dan een 8 en een 4.

Voor de mensen die vakken net niet of net wel halen kunnen bovenstaande tips het verschil maken.
pi_65949538
waarschuwen kan op twee manieren: positief en negatief en leerlierigheid moet je altijd op een positieve manier benaderen vind ik

Dus dan is ontmoedigen in mijn wereld minder op zn plek
Ja doei.
pi_65949698
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 14:47 schreef motorbloempje het volgende:
waarschuwen kan op twee manieren: positief en negatief en leerlierigheid moet je altijd op een positieve manier benaderen vind ik

Dus dan is ontmoedigen in mijn wereld minder op zn plek
Leuke spelfout

Maar je hebt wel gelijk. Al vind ik dat je wel eerlijk moet zijn tegen jezelf.
pi_65950002
niets mis met kritisch en eerlijk zijn, daar is nog nooit iemand slechter van geworden, maar niet geschoten, mis, proberen, etc, je kent ze wel
Ja doei.
pi_65951290
Als ik de UK van Groningen mag geloven en vrienden van me die WO psychologie studeren, is het academische niveau om te janken, dus daarvoor hoef je het niet te laten
pi_65965334
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:19 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik bedoel eigenlijk meer, dat sommige hogescholen dan wel die vrijstellingen verlenen, maar dat de student in kwestie dan geen propedeusepapiertje krijgt omdat hij zoveel vrijstellingen gekregen heeft. Dat lijkt me wel iets om in de gaten te houden

Wbt het advies tot meelopen kan ik het eigenlijk alleen maar eens zijn; en het zou nog beter zijn als TS gewoon de boeken en eventueel oude tentamens inkijkt van beide opleidingen. Dan heb je een idee wat je te wachten staat.
zal het morgen vragen. hoe het zit met dat papiertje van propedeuse.

en naja ik twijfel nog steeds. a ) toegepaste psychologie hbo (misschien minder werkdruk? maar wel stages) en dus b) psychologie
pi_65965582
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:27 schreef Leanne het volgende:
Ik heb zelf WO psychologie gedaan en het is me erg goed bevallen. De stof is meer diepgaand en het theoretische aandeel is niet zo groot als je zou denken. Ik heb in Rotterdam gestudeerd en daar was ook erg veel aandacht voor praktijkopdrachten die ik moest uitvoeren met medestudenten. Met WO psychologie kun je uiteindelijk meer kanten op, je kiest een afstudeerrichting en daar heb je betere kansen mee op de arbeidsmarkt dan een HBO toegepaste psychologie.

Zeker de eerste 2,5 jaar was mijn studie prima te doen, had genoeg tijd over voor andere dingen. Daarna werd het wel wat zwaarder maar dat moet je er ook voor over hebben.

WB wiskunde, ik ben zelf geen wiskundig wonder maar heb wel altijd mijn statistiek gehaald. Als je de stof bijhoudt en gewoon netjes je colleges volgt is dat echt wel te doen. Succes

P.S. ik kwam van het HBO af, had dus mijn P gehaald en toen naar universiteit gegaan.
zijn die arbeidskansen met alleen de bachelor of heb je de master er ook meteen bij betrokken?
pi_65966249
hehe even off-topic me vader zal het wel leuk vinden. studie kosten als eerst in hbo propedeuse steken en dan maar afwachten of er nog wat terug komt?
uni proberen en dan afwachten of ik het haal. moet je ook nog eens stuffie teruggeven + ov.
maja moet te financieren zijn.

anyway moet nog maar ff kijken hoe het zit met februari instroom.:

3 maandjes propedeuse proberen, cursus statistiek volgen, dan meteen psy beginnen zo zou ik nog een wat tijd kunnen redden mocht het te lasitg zijn.

of de makkelijke(re) weg: hbo
pi_65975708
MBO doen, dan 3 maandjes HBO en hopla, naar de universiteit. !

Gewoon doen meid! Falen is goed voor je! Word je hard van!
pi_65975782
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 22:09 schreef Lenrel het volgende:
hehe even off-topic me vader zal het wel leuk vinden. studie kosten als eerst in hbo propedeuse steken en dan maar afwachten of er nog wat terug komt?
uni proberen en dan afwachten of ik het haal. moet je ook nog eens stuffie teruggeven + ov.

anyway moet nog maar ff kijken hoe het zit met februari instroom.:

3 maandjes propedeuse proberen, cursus statistiek volgen, dan meteen psy beginnen zo zou ik nog een wat tijd kunnen redden mocht het te lasitg zijn.

jij denkt dat HBO vanuit het MBO ook een 'makkelijke' weg is?

sterkte op de uni TS
Ja doei.
pi_65976590
Uni
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_65976937
heb je het topic wel gelezen Pritt?
Ja doei.
pi_65977348
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:07 schreef motorbloempje het volgende:
heb je het topic wel gelezen Pritt?
Nee tuurlijk niet, ik probeer een HBO vs. Uni discussie op te starten.
Dat moet wel met zo'n TT.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
  donderdag 12 februari 2009 @ 10:23:35 #45
203436 solyaris
disgrace to the human race
pi_65977396
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 22:09 schreef Lenrel het volgende:
Vergeet vooral de LOI-cursus Nederlands niet.
pi_65977422
stuff(ie)
Ja doei.
  zaterdag 14 februari 2009 @ 20:03:11 #47
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_66063610
Psychologie, wat een nutteloze nietszeggende studie, waarom zou je daarvoor willen kiezen?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  zondag 15 februari 2009 @ 00:56:19 #48
pi_66073041
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 20:03 schreef Rosbief het volgende:
Psychologie, wat een nutteloze nietszeggende studie, waarom zou je daarvoor willen kiezen?
Jah, dat was inderdaad waar het om ging, wat 'n geweldige bijdrage
*Think outside the box*
pi_66095228
Even resumerend, TS denkt de propedeuse van het HBO in 3 maanden te halen en dan gelijk maar door te gaan naar uni? Ik zou eerst maar eens goed kijken of dat eerste wel zo haalbaar is als je denkt.

En over statistiek bij psychologie, als je wiskundeA1 hebt gedaan en er totaal geen aanleg voor hebt dan kan het weleens lastig worden (dat zijn ook de mensen die het ongelofelijk moeilijk vinden), maar, het niveau valt echt reuze mee van wat ik heb gehoord.
pi_66116553
Als je van mbo afkomt zou ik nieteens over universiteit nadenken. Blijkbaar is er ergens in jouw leven besloten dat jij niet op dat niveau thuishoort, en dan zal dat wel met een goede reden gebeurd zijn.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')