Dat inderdaad. Als je een goede Hbo'er zou zijn geweest was ik naar de universiteit gegaan, maar aangezien je van het Mbo komt.. zelfoverschatting is ook een vak.quote:Op maandag 16 februari 2009 13:13 schreef MoneyTalks het volgende:
Als je van mbo afkomt zou ik nieteens over universiteit nadenken. Blijkbaar is er ergens in jouw leven besloten dat jij niet op dat niveau thuishoort, en dan zal dat wel met een goede reden gebeurd zijn.
Mocht je dit serieus bedoelen:quote:Op maandag 16 februari 2009 13:13 schreef MoneyTalks het volgende:
Als je van mbo afkomt zou ik nieteens over universiteit nadenken. Blijkbaar is er ergens in jouw leven besloten dat jij niet op dat niveau thuishoort, en dan zal dat wel met een goede reden gebeurd zijn.
Hij kreeg als advies VBO mee op de basisschool, maar heeft zich omhooggewerkt. Met als resultaat een publicatie in Nature op z'n 26e.quote:Als echte Fries blijft Klaas Schotanus er nuchter onder. Toch wordt de student nu al genoemd in Nature, hét wetenschappelijke tijdschrift.
Klaas Schotanus (26) uit Friesland heeft het voor elkaar: hij staat met zijn naam in Nature, het meest prestigieuze wetenschappelijke tijdschrift op aarde. Dankzij een stage aan de Amerikaanse topuniversiteit Princeton, waar hij onderzoek deed naar ééncelligen. Menig hoogleraar zou een moord doen voor zo’n publicatie.
Toch vindt Schotanus, die nu weer in de Nijmeegse collegebanken zit, al die belangstelling overdreven. ‘Nu ontstaat het beeld of ik dat artikel in mijn eentje schreef,’ vertelt de zesdejaars moleculaire levenswetenschappen. ‘Maar het was een hele groep, van professor Laura Landweber en Marius Nowacki. Eigenlijk zat ik op een ander project, maar toen zij naar een congres gingen, heb ik het afgemaakt. Een beetje mazzel dus.’
In cyberspace noemen zijn Friese vrienden – die net als zijn ouders apetrots zijn – hem bij wijze van grap een ‘eeuwige student’. Onzin, reageert hij. En dat hij ooit ‘zestig seconden onder de biertap gehangen had’ moeten we natuurlijk ook met een korrel zout nemen. Schotanus kwalificeert zichzelf als ‘serieus’. Sterker nog, hij wordt pas echt enthousiast als het over het onderzoek gaat. ‘Heb je het artikel niet gelezen?’
Hij doceert. ‘Eencelligen lijken op planten, dieren en mensen, maar zijn minder complex. Daardoor kun je makkelijker onderzoek doen.’ Zo’n eencellige heeft een grote en een kleine kern. Het erfelijk materiaal (DNA) in de grote kern is de werkkopie, die wordt afgelezen en later vertaald in eiwitten. Maar bij een celdeling wordt die grote kern vernietigd.
De vraag is hoe de erfelijke code desondanks goed wordt doorgegeven. Het RNA blijkt als een soort back-up te fungeren, zo bewezen ze in Princeton. Schotanus: ‘Ik heb gekeken of de volgorde van het DNA veranderde, nadat we veranderd RNA in de cel hadden gebracht. Dat bleek zo te zijn.’ Een precisiewerkje, onder de microscoop.
Negen maanden zat hij in de Verenigde Staten. ‘De mentaliteit is anders dan in Nederland, ze werken er altijd. Het leuke is dat iederéén daar buitenlander is. Dus na het werk gingen we met zijn allen eten en een drankje doen. Zo heb ik er wel wat contacten aan overgehouden.’ Deze zomer hoopt de Fries af te studeren, om meteen door te gaan in de wetenschap. ‘Ik vind het erg leuk om op het lab te werken.’
Ik had nipt een 5,5 als eindcijfer voor mijn wiskunde op het VWOquote:Op maandag 16 februari 2009 13:39 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik ben helemaal niet iemand die zulke vooroordelen over hbo/universiteit heeft, maar je kan ook onrealistisch zijn. Iemand die niet goed is met wiskunde kan met alle wil en moeite van de wereld nog geen studie natuurkunde/wiskunde afronden.
Maar je cijfers zeggen niet alles over je capaciteiten(helemaal niet op 't VWO), als je je 5.5 hebt gehaald met minimale inzet kan je nogsteeds goed zijn in wiskundequote:Op zondag 22 februari 2009 14:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik had nipt een 5,5 als eindcijfer voor mijn wiskunde op het VWO
quote:Op zondag 22 februari 2009 14:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mocht je dit serieus bedoelen:
Ik zie zelf inderdaad op mijn eigen studie (natuurkunde) dat al veel mensen van het HBO die overswitchten naar WO het niet haalden. Maar er zijn zeker mensen bij die het wel redden: een studiegenootje van me komt van het MBO en studeert straks af als technisch natuurkundige, en een vriend van me is als beginnend MBO'er nu alweer een paar jaar chemisch technoloog (ook WO). En het mooiste voorbeeld wat ik ken is een dorpsgenoot van me, en goede vriend van m'n broer: (klein dorp, iedereen kent mekaar)
[..]
Hij kreeg als advies VBO mee op de basisschool, maar heeft zich omhooggewerkt. Met als resultaat een publicatie in Nature op z'n 26e.![]()
Schooladviezen zijn lang niet altijd juist. Je moet wel realistisch blijven, maar dit soort in-de-grond-boorderij op basis van een schooladvies is kortzichtig. Ik kreeg zelf overigens een MAVO-HAVO advies mee en promoveer nu![]()
Ik denk dat je daar HBO verward met MBO.quote:Op zondag 17 mei 2009 11:00 schreef Lenrel het volgende:
Op hbo oefen je uit wat je is aangeleerd. Je bent geprogrammeerd volgens de boeken. Zelf nadenken over relevante onderwerpen is minder gemotiveerd. als groep word je benaderd?
[..]
Ik denk dat de omschrijving wel klopt voor HBO in vergelijking met het WO. Als je er onderscheid in wil maken, zit 't 'm daar wel in. Maar op 't HBO is ook heus nog wel ruimte om 'zelf na te denken' natuurlijk...quote:Op zondag 17 mei 2009 11:19 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar HBO verward met MBO.
Wat wil je gaan doen na je opleiding?
Het komt inderdaad niet helemaal over, het puur leren werken volgens een methodiek hoort op het HBO niet thius, dat is echt MBO niveau. Een HBO student leert zelf een afweging te maken tussen de methodieken door de wetenschappelijke achtergrond en praktische resultaten te beoordelen. Vervolgens hoort de HBO'er zelf de afweging te maken om volgens die methodiek aan de slag te gaan of een eigen werkwijze samen te stellen.quote:Op zondag 17 mei 2009 11:49 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Ik denk dat de omschrijving wel klopt voor HBO in vergelijking met het WO. Als je er onderscheid in wil maken, zit 't 'm daar wel in. Maar op 't HBO is ook heus nog wel ruimte om 'zelf na te denken' natuurlijk...
In een vergelijking van HBO met MBO kun je het HBO juist beter niet zo omschrijven, want dan maak je het onderscheid niet goed... Omdat je dan dingen noemt die juist op het MBO en HBO ongeveer hetzelfde zijn.
Denk ik.
Ik kan 't misschien niet helemaal goed uitleggen, wat ik bedoel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |