abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65803963
quote:
US Inflation Could Hit 200%: Dr. Doom

By: CNBC.com | 06 Feb 2009 | 03:28 AM ET

The US risks being hit by Zimbabwe-style hyperinflation and there are signs that the world's biggest economy risks turning into a banana republic, Marc Faber, author of the Gloom, Doom & Boom report, told CNBC's "Asia Squawk Box."

"In the US, we have a totally new school, and it’s called the Zimbabwe school," Faber said. "And it’s founded by one of the great leaders of this world, Mr Robert Mugabe, that has managed to totally impoverish his own country. And that is the monetary policy the US is pursuing."

The government's increased intervention in the economy is likely to slow down economic growth because history shows that every time the private sector shrinks to make way for the government sector, the economy suffers, he said.

Asked whether the US risked being faced with 200 percent inflation, Faber answered: "Well, not yet. Not yet. But I think eventually. If I look at government debt in the US, and debt in general, I think the only way they will not default physically on their debt is to inflate."

The Federal Reserve's policy of printing money and the government's intervention in the economy might undermine the US's economic and political clout, Faber warned.

"Well, I wrote two years ago a report entitled 'Is America becoming a banana republic?' And there are some features that characterize banana republics- totalitarian states, very strong government intervention into the economy, and the polarization of wealth," he said.

"And we have all these trends occurring in the US. We are not yet there. And in theory it could be reversed, but I doubt it will be," Faber added.

Because of these factors, US government and corporate bonds, including that of CNBC parent General Electric, should be downgraded, he said.

"Yeh, I think GE should be a junk bond. But I also think the US government should be junk," Faber said, adding: "I don’t pay much attention to rating agencies. The rating agencies have totally failed over the last 3-4 years to identify sick companies."
Bekijk zijn interview op: http://www.cnbc.com/id/29047443

Weer rake uitspraken van Faber.
pi_65804535
ZIe ook het eerdere topic We Are Facing an 'Inflation Holocaust' en mijn reactie daarop:

Dat hangt allemaal van de definities af. Als we inflatie zien een toename van de geldvoorraad dan zou er hyperinflatie kunnen optreden. Echter als we kijken naar de definitie van toename van de geldvoorraad plus de kredietfaciliteiten, dan zien we dat de geldvoorraad wel explosief toeneemt, maar de kredietfaciliteiten veel harden afnemen. En dus geen inflatie, maar deflatie.

Zie ook hier: Inflatie: What the heck is it?

Kijk maar eens naar de huizenprijzen, prijzen van auto's, olie, consumenten elektronica, stock-markets, alles gaat zuidwaarts. Dat lijken mij geen tekenen van inflatie.
pi_65804756
Misschien denk ik teveel met mijn boerenverstand, maar als de US bijvoorbeeld een schuld heeft van 100 miljard dollar, dan is het voor de regering an sich niet erg dat er inflatie is?
Immers, na twee jaar kun je die schuld met 1 biljet afbetalen.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 16:38:57 #4
172490 Jetje86
Ja,ja ik ben me dr eentje
pi_65804838
Ik las op weg naar hyperventilatie...
But that was when I ruled the world..
pi_65804876
Bovendien, en dat is het allerbelangrijkste, kan er niet een periode van hoge inflatie (als in prijsstijgingen) optreden zonder een manier om de lonen omhoog te krijgen en in Amerika is dat gewoon niet mogelijk omdat ten eerste de vakbonden vrijwel machteloos zijn en ten tweede elke loonstijging in Amerika automatisch betekent dat het werk verdwijnt over de landgrenzen naar India, China, Mexico etc.

Ain't gonna happen, simple as that.
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
pi_65805040
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 16:36 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Misschien denk ik teveel met mijn boerenverstand, maar als de US bijvoorbeeld een schuld heeft van 100 miljard dollar, dan is het voor de regering an sich niet erg dat er inflatie is?
Immers, na twee jaar kun je die schuld met 1 biljet afbetalen.
Dat zegt ie ook: I think the only way they will not default physically on their debt is to inflate."

de enige manier om niet onder de schuld te bezwijken is inflatie stimuleren.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 16:48:29 #7
29690 csar
Rock On With Yo Bad Self
pi_65805183
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 16:38 schreef Jetje86 het volgende:
Ik las op weg naar hyperventilatie...
Ook dat
Freedom is a road seldom traveled by the multitudes
pi_65805290
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 16:44 schreef pberends het volgende:
Dat zegt ie ook: I think the only way they will not default physically on their debt is to inflate."

de enige manier om niet onder de schuld te bezwijken is inflatie stimuleren.
Daarom tijpte ik ook "boerenverstand". .
Gaat me allemaal een beetje boven de pet.

Wat ik mij nog afvroeg: Indien in de VS een hyperinflatie ontstaat, wat gaat bijvoorbeeld China dan doen met al zijn belangen in de dollar? Of de OPEC? Overstappen op de euro?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_65805469
Mijn boerenverstand zegt: Deflatie!
pi_65805786
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 16:51 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Wat ik mij nog afvroeg: Indien in de VS een hyperinflatie ontstaat, wat gaat bijvoorbeeld China dan doen met al zijn belangen in de dollar? Of de OPEC? Overstappen op de euro?
Als China in z'n geheel overstapt klapt de dollar volledig in elkaar, dat is geen optie .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_65805878
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 17:05 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Als China in z'n geheel overstapt klapt de dollar volledig in elkaar, dat is geen optie .
Met een hyperinflatie klapt de dollar toch ook al in elkaar?
  vrijdag 6 februari 2009 @ 22:08:27 #13
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_65819284
quote:
Goed verhaal van Faber! Ik ben het volledig met hem eens. Deze crisis is niet ontstaan omdat het kapitalisme niet goed werkt maar door fiscaal en monetair beleid van de overheid die de consumptie van kredieten aanwakkert. En de maatregelen die de overheid nu neemt om de economie te stimuleren zorgen in feite alleen maar voor een verdere consumptie van kredieten maar nu dus door de overheid. Verstandiger zou het inderdaad zijn als overheid een stap terug te doen, de markt zijn corrigerende werking te laten doorvoeren en door als overheid de belastingen te verlagen. Iedere belastingmaatregel impliceert namelijk dat de overheid het geld effectiever uit kan geven dan actoren in de markt, daar heb ik nog nooit enig bewijs voor gezien.

Is Faber ook aanhanger van de Oostenrijkse economische school?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bolkesteijn op 07-02-2009 00:24:46 ]
pi_65822144
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 23:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Goed verhaal van Faber! Ik ben het volledig met hem eens. Deze crisis is niet ontstaan omdat het kapitalisme niet goed werkt maar door fiscaal en monetair beleid van de overheid die de consumptie van kredieten aanwakkert. En de maatregelen die de overheid nu neemt om de economie te stimuleren zorgen in feite alleen maar voor een verdere consumptie van kredieten maar nu dus door de overheid. Verstandiger zou het inderdaad zijn als overheid een stap terug te doen, de markt zijn corrigerende werking te laten doorvoeren en door als overheid de belastingen te verlagen. Iedere belastingmaatregel impliceert namelijk dat de overheid het geld effectiever uit kan geven dan actoren in de markt, daar heb ik nog nooit enig bewijs voor gezien.

Is Faber ook aanhanger van de Oostenrijkse economische school?
Het blijft een jereinste ironie dat diegenen die het antikapitalisme, anticonsumentisme en bezinning op eigen gedrag prediken, juist daar waar het er toedeed een beleid creeėrden dat erop was gericht de consumptie te verhogen, ongeachte de economische realiteit. Deze neo-Keynesianen blijven op ons journaal hameren op het gedaalde consumentenvertrouwen, te lage uitgaven en de oplossing van een maatschappij waarin wij meer gaan 'besteden' en waar overheden 'investeren'. Waar al die extra uitgaven vandaan komen, zal hen een worst zijn en exact hiermee gooien zij de baby met het badwater weg. Het zijn de pseudo-economische idioten van onze tijd die eigenhandig het graf van onze welvaart graven door een verkeerd uitgangspunt in te nemen.

Vooruitgang in de economie is gebaat bij efficientere producitie: deze bereik je dmv de vrije markt. Een deugdenethiek zoals in het calvinisme, dat een sober, spaarzaam leven van noeste arbeid voorstaat als basis voor een volledig benutte productiecapaciteit. Dat dat werkt, zien we inmiddels in landen als Japan. Daarnaast is de vrije markt onmisbaar, innovatie kan enkel tot stand komen daar waar geld van goede ondernemers in eigen zak blijft en naar eigen believen geļnvesteerd kan worden in uitprobeersels. De juiste innovaties blijven in deze vrije markt overeind daar waar de slechte ideeėn als sneeuw voor de zon vergaan.

Imo hangen al deze deugden samen. Laissez-faire is niet inherent aan vrijheid,blijheid maar aan doe datgene waarvan je denkt dat het werkt. Eigen verantwoordelijkheid en non-interventie. Survival of the economical fittest waarna de zwakkeren omhoog gelift worden dankzij innovaties van de hoger ontwikkelden.

Als loze schakel onderaan de economie (arbeid) sta ook ik de vrije markt voor. Niet omdat ik geloof dat dit een direct recept is voor eigen gewin, maar omdat ik geloof dat het de basis is voor een gezonde toekomst voor mijn kinderen, een maatschappij waarin we zélf de samenleving creeėren en scheppen alsmede corrigeren. Vrijheid, blijheid, dus toch..
  zaterdag 7 februari 2009 @ 02:14:41 #16
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_65822172
Is er nog een plekje vrij in Nederland voor mij?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 03:26:29 #17
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_65822590
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 02:11 schreef sneakypete het volgende:
Imo hangen al deze deugden samen. Laissez-faire is niet inherent aan vrijheid,blijheid maar aan doe datgene waarvan je denkt dat het werkt. Eigen verantwoordelijkheid en non-interventie. Survival of the economical fittest waarna de zwakkeren omhoog gelift worden dankzij innovaties van de hoger ontwikkelden.
Good bye, Lenin... vakbonden en de rest.

Strakke post overigens.

Ik hamer echter op een ander punt ....meer gelet op post historie. Sociaal economisch ondernemen.
Maar ik vrees dat dit als een druppel op een gloeiende plaat is. Qua loon-spiraal zijn we toast ten opzichte van het 'Oosten'. Elke privilege krijgt nu zijn keerzijde, zeker in deze markt.
pi_65824095
Veel zal afhangen van hoe lang ze daar nog de 0% rente gaan aanhouden. Maar het ziet er inderdaad niet goed uit, inflatie van 6-14% in de periode 2012-2014 is een voor de hand liggende optie. Hyperinflathie denk ik niet. Geld dat gecreeerd is, kan ook nog altijd terug uit de markt worden gehaald.
pi_65824305
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 10:08 schreef Emu het volgende:
Geld dat gecreeerd is, kan ook nog altijd terug uit de markt worden gehaald.
Hmm, dat is lastiger dan het erin pompen.
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_65824556
quote:
Interessante uitleg, logisch en duidelijk (zoals altijd)!

Schiff's analogie: Bush = Hoover, waarbij Obama = Franklin D. Roosevelt

Ik ben bang dat hij gelijk heeft, Bush heeft de situatie gecreėerd door het probleem te ontkennen en anti-liberaal te zijn, Obama verergert het probleem zodat we er niet een jaar diep in de problemen zitten, maar de komende decennia met hyperinflatie.

Het is zoals de jaren 30, maar dan erger zonder de goudstandaard
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  zaterdag 7 februari 2009 @ 11:06:38 #21
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_65824756
Het is wel apart dat de visie op de jaren'30 zo verschillend is. Mensen als Schiff zeggen dat er toen te veel is ingegrepen zodat de markt zijn corrigerende werking niet goed heeft kunnen doen. Aan de andere kant wordt er ook gezegd dat er toen juist te weinig is gedaan.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  zaterdag 7 februari 2009 @ 11:36:44 #22
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_65825206
true
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
pi_65828012
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 11:06 schreef Zero2Nine het volgende:
Het is wel apart dat de visie op de jaren'30 zo verschillend is. Mensen als Schiff zeggen dat er toen te veel is ingegrepen zodat de markt zijn corrigerende werking niet goed heeft kunnen doen. Aan de andere kant wordt er ook gezegd dat er toen juist te weinig is gedaan.
Zo verschillend is die visie niet. Schiff doelt op het ingrijpen in het marktprincipe waarbij ondernemingen failliet gaan, sterke concurrenten over blijft en er op termijn weer economische groei plaats gaat vinden. Ook is het juist in een tijd van economische neergang belangrijk om de belastingen te verlagen zodat mensen meer te besteden hebben.

De reden dat sommige mensen zeggen dat de overheid in de jaren 30 te terughoudend is geweest met ingrijpen is dat er in de jaren 30 een groot tekort was aan geld (ook Schiff zal dat beamen). De centrale banken van Engeland en de VS hielden namelijk grote hoeveelheden goud achter te hand, en geld wat dat goud als onderliggende waarde moest hebben kon dus niet naar de markt toegaan om zo het tekort aan geld op te heffen. Nu drukt men massaal geld bij, maar dat zal juist tot gevolg hebben dat er een grote inflatie ontstaat op termijn, nu kan men deflatie voorkomen maar de prijs die voor betaald wordt is op termijn een zeer hoge inflatie.
pi_65828128
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 10:08 schreef Emu het volgende:
Veel zal afhangen van hoe lang ze daar nog de 0% rente gaan aanhouden. Maar het ziet er inderdaad niet goed uit, inflatie van 6-14% in de periode 2012-2014 is een voor de hand liggende optie.
Bij ieder procentje inflatie extra neemt de reėle rente met een procent af. Tenzij de rentestanden in de economie fors worden verhoogd, tot een niveau waarop de reėle rente bij een double digit inflatie positief is, zal de inflatie er juist voor zorgen dat lenen steeds aantrekkelijker wordt. In dat geval ben je dus afhankelijk van de discipline bij de centrale bank om niet toch nog weer extra geld uit te lenen of om de nominale rente zeer fors te verhogen zodat er minder vraag zal zijn naar leningen.
pi_65828525

http://www.shadowstats.com/

Volgens de minder-gemanipuleerde meetwijzen is er in de VS nog steeds 3% inflatie. En dat tijdens een zware recessie.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 16:06:24 #26
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_65829956
quote:
Peter Schiff

Hij zag het 5 jaar geleden al allemaal aankomen. lees z'n Economic and Market Commentary
http://europac.net/archives.asp

Z'n wekelijkse radiouitzendingen waarin hij al sinds 2004 de crisis voorspelde:
http://europac.net/radioshow_archives.asp
pi_86853520
1,5jaarskick, maar ome Marc is nog steeds niet van z'n stuk te krijgen :P.

Dr. Doom verwacht nog steeds hyperinflatie
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_86854303
quote:
Op zondag 26 september 2010 10:31 schreef PietjePuk007 het volgende:

Faber is tenminste wel iemand die begrijpt wat inflatie is, namelijk het verruimen van de geldhoeveelheid. Dat het soms in sector A effect sorteert en soms in sector B effect is alleen maar een verschil in uitwerking. Een aantal economen waarvan ik onlangs een artikel las beweerde dat met het invoeren van een systeem voor rekeningrijden in Duitsland er een kostenstijging voor de verladers plaats zou vinden die zij natuurlijk aan hun klanten doorberekenen. De economen spraken daarom onder andere de verwachting uit dat de inflatie toe zou nemen omdat de kosten voor het rekeningrijden tot uiting zouden komen in een duurder CPI mandje. Dan heb je ze toch niet allemaal meer op een rijtje, en het laat ook zien hoe ontzettend fout het is om inflatie als CPI ontwikkeling uit te drukken. :')
  zondag 26 september 2010 @ 11:19:54 #30
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86854305
quote:
Op zondag 26 september 2010 10:31 schreef PietjePuk007 het volgende:

Meneer Faber verwacht en waarschuwt daarmee voor hyperinflatie in de komende 10 jaar als de US\Fed hun beleid niet veranderd. Ik heb de indruk dat hij liever ongelijk krijgt.

Volgens mij is het gebaseerd op de historie van fiat valuta ook niet zo'n moeilijke voorspelling. Maar daar moet ik nog is een goede bron voor zoeken.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  zondag 26 september 2010 @ 22:50:37 #31
256829 Sokz
Livin' the life
pi_86881752
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 16:06 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

Peter Schiff _O_

Hij zag het 5 jaar geleden al allemaal aankomen. lees z'n Economic and Market Commentary
http://europac.net/archives.asp

Z'n wekelijkse radiouitzendingen waarin hij al sinds 2004 de crisis voorspelde:
http://europac.net/radioshow_archives.asp
Een kapotte klok staat ook 2 x per dag op tijd.

Ik voorspel nu dat er ooit nog eens een grote crash komt.

Ben ik dan goeroe?
pi_86881922
quote:
Op zondag 26 september 2010 22:50 schreef Sokz het volgende:
Ben ik dan goeroe?
Nee, want een goeroe geeft er een solide onderbouwing bij.
  dinsdag 28 september 2010 @ 19:56:27 #33
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86953498
Ik vind Marc Faber de Goeroe der Goeroes.

Ik heel wat filmpjes teruggekeken en hij heeft gewoon vaak gelijk en geeft ook wanneer hij stijgingen verwacht.

Argumenten voor hyperinflatie als in prijzen:

Stukken geschreven door Ben en zijn kornuiten. Deflatie zal koste wat het kost voorkomen worden door het aankopen van alles wat los en vast zit of zelfs een negatief rendement op spaarrekening introduceren.

Bv: http://www.federalreserve(...)20021121/default.htm

Obligaties zitten als sinds 1980 in een stijgende lijn. De huidige rente staat totaal niet in verhouding tot het risico. De Fed koopt nu al staatsobligaties en zal dat moeten blijven doen als de marktrente stijgt. De andere optie is default. Het is eigenlijk al begonnen omdat de Fed nu al staatsobligaties opkoopt.

De FED is arrogant en kijkt te bekrompen naar de economie, zoals core inflation.

Historisch gezien hebben dit soort situaties altijd geleid tot default of inflatie.
(Bron oa: Why this time is different)

Het is onmogelijk voor Amerika om zich hier economisch uit te groeien. Slechts Engeland is dat gelukt tijdens de industriėle revolutie. Engelsman heeft hier onderzoek naar gedaan, kan het helaas niet meer vinden, grr.

Ook zijn de belastinginkomsten veel te laag om de schuld te blijven financieren.

Er is maar weinig fysiek geld, zodra allerlei software, kassa's e.d. niet meer met de te grote getallen om kan gaan, is men aangewezen op fysiek geld en dat is voor het overgrote deel in het buitenland.

Hoge werkloosheid, hoge publieke schuldenlast, handelstekort.

Andere landen proberen ook te devalueren zoals Japan en Brazilie en China altijd al.

Wie komt er met tegenargumenten?

Hyperinflatie kan ook zeker optreden na perioden van deflatie.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_86957997
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 02:11 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Het blijft een jereinste ironie dat diegenen die het antikapitalisme, anticonsumentisme en bezinning op eigen gedrag prediken, juist daar waar het er toedeed een beleid creeėrden dat erop was gericht de consumptie te verhogen, ongeachte de economische realiteit. Deze neo-Keynesianen blijven op ons journaal hameren op het gedaalde consumentenvertrouwen, te lage uitgaven en de oplossing van een maatschappij waarin wij meer gaan 'besteden' en waar overheden 'investeren'. Waar al die extra uitgaven vandaan komen, zal hen een worst zijn en exact hiermee gooien zij de baby met het badwater weg. Het zijn de pseudo-economische idioten van onze tijd die eigenhandig het graf van onze welvaart graven door een verkeerd uitgangspunt in te nemen.

Vooruitgang in de economie is gebaat bij efficientere producitie: deze bereik je dmv de vrije markt. Een deugdenethiek zoals in het calvinisme, dat een sober, spaarzaam leven van noeste arbeid voorstaat als basis voor een volledig benutte productiecapaciteit. Dat dat werkt, zien we inmiddels in landen als Japan. Daarnaast is de vrije markt onmisbaar, innovatie kan enkel tot stand komen daar waar geld van goede ondernemers in eigen zak blijft en naar eigen believen geļnvesteerd kan worden in uitprobeersels. De juiste innovaties blijven in deze vrije markt overeind daar waar de slechte ideeėn als sneeuw voor de zon vergaan.

Als loze schakel onderaan de economie (arbeid) sta ook ik de vrije markt voor. Niet omdat ik geloof dat dit een direct recept is voor eigen gewin, maar omdat ik geloof dat het de basis is voor een gezonde toekomst voor mijn kinderen, een maatschappij waarin we zélf de samenleving creeėren en scheppen alsmede corrigeren. Vrijheid, blijheid, dus toch..
quality post!
pi_86969950
Meer FED conspiracies:
Arme amateur beleggers........(pinkt een traantje weg).
  woensdag 29 september 2010 @ 13:23:07 #36
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_86977699
quote:
Op woensdag 29 september 2010 08:55 schreef Blandigan het volgende:
Meer FED conspiracies:
Arme amateur beleggers........(pinkt een traantje weg).
Oh my God, the FED buys everything!

PS. Wat een prutser. Hoeveel indicators heb je tegelijk nodig? Echt niet dat die vent het goed doet.
The more debt, the better
  woensdag 29 september 2010 @ 14:32:10 #37
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_86980432
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 16:31 schreef zoost het volgende:
ZIe ook het eerdere topic We Are Facing an 'Inflation Holocaust' en mijn reactie daarop:

Dat hangt allemaal van de definities af. Als we inflatie zien een toename van de geldvoorraad dan zou er hyperinflatie kunnen optreden. Echter als we kijken naar de definitie van toename van de geldvoorraad plus de kredietfaciliteiten, dan zien we dat de geldvoorraad wel explosief toeneemt, maar de kredietfaciliteiten veel harden afnemen. En dus geen inflatie, maar deflatie.

Zie ook hier: Inflatie: What the heck is it?

Kijk maar eens naar de huizenprijzen, prijzen van auto's, olie, consumenten elektronica, stock-markets, alles gaat zuidwaarts. Dat lijken mij geen tekenen van inflatie.
Dit volg ik niet hoor. Je stelt dat de voorraad en kredieten toenemen, maar dat het krediet daardoor afneemt. Krediet zorgt voor een toename van de geldhoeveelheid. Als het krediet toeneemt, dan neemt de geldhoeveelheid ook toe.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  woensdag 29 september 2010 @ 14:38:37 #38
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86980696
Monetaire hyperinflatie is een antwoord op als maar toenemende schulden en rente.

Publieke hyperinflatie is het verlies van het vertrouwen in een valuta.
pi_86981244
quote:
Op woensdag 29 september 2010 14:38 schreef iamcj het volgende:
Monetaire hyperinflatie is een antwoord op als maar toenemende schulden en rente.

Publieke hyperinflatie is het verlies van het vertrouwen in een valuta.
Volgens mij volgt het een op het ander, Door monetaire inflatie neemt het vertrouwen in een valuta af.
Wanneer dat omslaat is moeilijk te voorspellen, Japan voert al jaaaren een monetair expansief beleid maar de exportkracht is zo groot en de spaarzucht van de japanners dat het tot nu toe nog niet is omgeslagen. Nu gaan door de vergrijzing de japanners ontsparen en wordt de enorme overheidsschuld die is ontstaan als gevolg van het expansieve monetaire beleid wel degelijk als een probleem gezien. They painted themselves into a corner.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_86982986
Er is alleen maar 'monetaire' inflatie. Nu weer 'publieke inflatie', dan weer 'prijs inflatie', terwijl inflatie een term uit de monetaire economie is. Inflatie is een zuiver monetair fenomeen en betekent een vergroting van de geldhoeveelheid (M0,....., Mx).
pi_86983351
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 14:07 schreef Bolkesteijn het volgende:

Nu drukt men massaal geld bij, maar dat zal juist tot gevolg hebben dat er een grote inflatie ontstaat op termijn, nu kan men deflatie voorkomen maar de prijs die voor betaald wordt is op termijn een zeer hoge inflatie.
Het weg inflateren van de schuldenberg lijkt me de beste manier om er vanaf te komen. iedereen kan begrijpen dat de huidige schulden (vooral de overheidsschulden) nooit allemaal terugbetaald kunnen worden.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_86994222
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:44 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Het weg inflateren van de schuldenberg lijkt me de beste manier om er vanaf te komen. iedereen kan begrijpen dat de huidige schulden (vooral de overheidsschulden) nooit allemaal terugbetaald kunnen worden.
Het geeft niet als we met die tegoedbonnen (euro's en dollars) activa kopen, maar nee we gebruiken het om de chinezen voor ons zaken te laten maken die we zelf niet willenmaken
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
  woensdag 29 september 2010 @ 20:58:40 #43
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86996856
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
Er is alleen maar 'monetaire' inflatie. Nu weer 'publieke inflatie', dan weer 'prijs inflatie', terwijl inflatie een term uit de monetaire economie is. Inflatie is een zuiver monetair fenomeen en betekent een vergroting van de geldhoeveelheid (M0,....., Mx).
Ik heb lasten van slakken in mijn achtertuin, kun je misschien even langskomen?
  woensdag 29 september 2010 @ 21:01:35 #44
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86997019
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:44 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Dat betekend dat de gewone man het moet betalen en je straks met 10 euro je kont kan afvegen.
  woensdag 29 september 2010 @ 21:08:25 #45
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86997394
Hoe bedoel je onwetendheid:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_external_debt

Even sorteren op % GDP.

We hebben hier een enorme hypotheekschuld en grote bankensector en een redelijk flinke staatsschuld.

Ik vraag me af hoe wij eraf komen mocht de boel instorten
pi_86999569
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:08 schreef iamcj het volgende:

Even sorteren op % GDP.

We hebben hier een enorme hypotheekschuld en grote bankensector en een redelijk flinke staatsschuld.

Tijd om wat zilver in mijn tuin te begraven.
pi_86999705
Ik heb het al zovaak gezegd en ik zeg het nog een keer.

Deze hele crisis is georchestreerd en al die 'domme economen' aan het roer zijn niet dom maar weten exact waar ze mee bezig zijn.

Het is de bedoeling dat de hele boel in elkaar stort. De schuld zal gestoken worden op immoraliteit met betrekking tot gebruik van natuurlijke bronnen en verdeling van welvaart, evenals het recht op private property.

Men wil een nieuwe economische wereldorde en die ligt al een lange tijd in de planning. Maar deze nieuwe orde is niet nieuw, hij was gebruikelijk in Europa.

Wat men moet proberen te begrijpen bij het analyseren van alles wat er aan is is wat er zich in het verleden plaats heeft gevonden. Niet de laatste honderd jaar, maar de laatste vijfhonderd jaar. Hoe zijn we van een feodaal systeem tot een vrije markt systeem gekomen, en hoe is dat vervolgens geevolueerd tot de chaos die we nu hebben wat niets meer met vrije markt te maken heeft maar alles met fascisme. En laat fascisme nu juist de regeringsvorm zijn van de sterkste macht ten tijde van het feodale systeem, de roomse kerk.

De groten der aarde willen geen vrijheid voor het gepeupel. Zij willen niet dat wij rechten hebben op een eigen huis, eigen spullen, een eigen leven, eigen eigendommen, zelfbeschikking. Er is niet zoiets als 'goodwill' bij de groten der aarde voor ons boeren, het kan hun worst wezen hoe onze leefcondities zijn. Zij willen de aarde in handen hebben en over jouw leven beschikken. In een vrije maatschappij zoals de VS dat ooit was, is dat onmogelijk.

Waar we heen gaan is een nieuw systeem waarbij we op papier eigendomsrechten hebben, maar de ultieme rechten van alle private property bij de staat liggen. Of liever, de komende kerkstaat.

Via public-private-partnerships (fascisme) gaan we weer vrolijk terug naar een systeem zoals in de middeleeuwen. Immers heeft een paar honderd jaar economische vrijheid slechts tot chaos en misere geleid, is het argument. En iedereen die zijn huiswerk niet gedaan heeft en niet beseft dat deze crisis artificieel is, georchestreerd door hen die voor de groten der aarde werken, al die corrupte bankiers, al die corrupte lui in de politiek, al die globalisten, al die omgekochten en oplichters en andere criminelen, zal hier in trappen.

Of het nu hyperinflatie wordt of iets anders, de boel gaat compleet instorten op een niveau dat we nog nooit zijn tegengekomen. Er zijn nu rellen aan de gang in Europa, denk je in hoe dat zal zijn als dat overwaait naar de VS waar mensen nog het recht hebben op wapens voor het geval de overheid zich tegen hen keert, zoals op dit moment het geval is. De wereld staat in brand.
pi_86999820
Volgens mij is jouw glas half leeg.
pi_87003432
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:01 schreef iamcj het volgende:

[..]

Dat betekend dat de gewone man het moet betalen en je straks met 10 euro je kont kan afvegen.
voorlopig gaat de EU op massale Deflatie af

Loonsverlagingen zijn gewoon goed geworden
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
  woensdag 29 september 2010 @ 23:30:22 #50
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_87005038
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb het al zovaak gezegd en ik zeg het nog een keer.

Volgens mij is het tijd voor je medicatie....
  woensdag 29 september 2010 @ 23:36:59 #51
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_87005311
quote:
Op woensdag 29 september 2010 22:53 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Loonsverlagingen zijn gewoon goed geworden
Europa zal eerder defaulten dan inflateren denk ik ook ik inderdaad. VS is een ander verhaal.
pi_87006466
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:08 schreef iamcj het volgende:

Even sorteren op % GDP.

Dat is enigszins vertekend juist doordat wij zo'n hoge hyposchuld hebben. Daarnaast hebben we ook een ziekelijk hoog spaarbedrag. Zal me niets verbazen als onze pensioensfondsen relatief meer geld hebben dan welk ander land ook.

Ierland echter....met zijn 1000%+ schuld :D
Ook leuk om te zien hoe schulden eigenlijk geen nulsom is. Op een land of 5 na heeft ELK land schuld. Ipv van dat iemand 10 miljoen schuld heeft en de ander 10 miljoen overschot.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_87009187
quote:
Op donderdag 30 september 2010 00:09 schreef Knipoogje het volgende:

Ook leuk om te zien hoe schulden eigenlijk geen nulsom is. Op een land of 5 na heeft ELK land schuld. Ipv van dat iemand 10 miljoen schuld heeft en de ander 10 miljoen overschot.
Nee, externe schuld geeft alleen maar aan hoeveel het buitenland van jou tegoed heeft, zonder rekening te houden met wat jij nog van het buitenland tegoed hebt. Als je beide afweegt kom je op de 'net foreign position' of 'net international investment position' van een land.

En in het verlengde daarvan:

quote:
Op woensdag 29 september 2010 22:53 schreef Verburg_K het volgende:

Als de VS door het putje gaat laat hij een onbetaalde buitenlandse schuld van meer dan dertien biljoen dollar na, die voor een flink deel in handen is van Europese beleggers, pensioengerechtigden, banken, staatsfondsen, etc. Er is een grens aan de deflatie (=permanente kapitaalvernietiging en bittere armoe) die een samenleving kan verdragen en naar mijn inschatting zal Europa die transatlantische klap niet kunnen overleven zonder een heel zwaar beroep te doen op zijn eigen euro-drukpers, die nu overigens ook al hard draait om de banken en PIGS overeind te houden.

Bovendien zullen ook veel Europese woningmarkten, de Nederlandse voorop, in een deflatoir klimaat hard onderuitgaan, wat fataal zou zijn voor de financiėle sector (en daarmee voor de overheden, die hem koste wat kost overeind willen houden, juist om de desastreuze gevolgen van deflatie te vermijden).
pi_87009379
De moraal van dit verhaal: tijd om de eigen industrieen weer leven in te blazen, en ons veel meer te richten op de BRIC landen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')