quote:Bruins en Slory bellen met nieuwe Feyenoord-coach Been
Datum: 6-feb-2009 19:30
Door Sander van Hal
Andwelé Slory (foto, midden) kreeg vorige week dinsdagavond telefoon. ‘Mario Been’ stond er in het schermpje van zijn gsm. Als hij had opgenomen, was Slory de eerste speler van Feyenoord geweest die hoorde dat de trainer van NEC volgend seizoen naar de Kuip komt. Maar: “Ik was aan het eten met m’n gezinnetje.”
Dus hoorde hij pas de volgende dag dat Been per 1 juli voor drie jaar Feyenoord-trainer is. Algemeen directeur Eric Gudde kwam het de spelersgroep woensdagmorgen in de kleedkamer hoogstpersoonlijk vertellen. Slory besloot daarop Been later in de week alsnog terug te bellen.
Er is een ‘klik’ tussen de twee, zeggen ze beiden. Niet voor niets was Been vorig jaar aanwezig op Slory’s bruiloft. Het nauwe contact is een uitvloeisel van hun samenwerking bij Excelsior in het seizoen 2005/2006. Slory was toen een van de blikvangers bij de eerstedivisionist en Been de hoofdtrainer. “Ik heb in dat ene jaar onder hem bij Excelsior ontzettend veel stappen gemaakt,” zegt de aanvaller. “In het begin miste ik echt ontzettend vaak kansen alleen voor de keeper. Toch liet Mario me staan. Hij blééf me vertrouwen geven. Op de training ging hij flink aan de slag om het afwerken op de goal bij mij te verbeteren. Aan het eind van het seizoen was ik samen met Brett Holman clubtopscorer met veertien doelpunten.”
De rappe buitenspeler werd bij Excelsior veelvuldig in stelling gebracht door Luigi Bruins (foto, links), die net als Slory sinds vorig seizoen bij Feyenoord speelt. Ook de middenvelder is een oogappeltje van Been, die hem én Slory meermalen poogde op huurbasis naar NEC te halen. “Mario was bij Excelsior de beste trainer die ik me op dat moment kon wensen,” zegt Bruins. “Hij liet me als jonkie vanaf de eerste wedstrijd staan, ook toen het even wat minder ging. Soms kon hij wel eens boos op me worden, maar dan waren we twee minuten later alweer met elkaar aan het lachen. Nu kunnen we nog steeds goed met elkaar opschieten. Ik denk dat ik hem binnenkort maar weer eens ga bellen.”
kansloosquote:Op vrijdag 6 februari 2009 21:26 schreef sjimz het volgende:
[..]
In principe is hij nog op zoek naar een club.
Precies.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:35 schreef Schiedammert het volgende:
[..]
hij is trouwens niet de enige in die hoek die dat doet, maar je weet heel de achtergrond er niet van. Als je die wel zou weten zou je er hoogstwaarschijnlijk de humor wel van inzien.![]()
Mooie woorden. Nu daden. Al is mijn gevoel behoorlijk gevoelig voor overnames/forse investeringen, maar als het allemaal Feyenoordmensen zijn, valt dat wel weg denk ik.quote:Investeerders willen macht Feyenoord
Door SJOERD MOSSOU
ROTTERDAM - Een gezelschap rijke ondernemers gaat op korte termijn rond de tafel zitten met de clubleiding van Feyenoord.
afbeelding vergroten Als het aan een groep ondernemers ligt, vliegt de traditionele helikopter komende zomer weer vol met nieuwe spelers de Kuip binnen. FOTO MILAN RINCK
De groep is bereid tot forse investeringen in de Rotterdamse club, in ruil voor zeggenschap over het geïnvesteerde geld. De plannen omvatten een voorgenomen investering van miljoenen euro’s.
De ondernemers hebben president-commissaris Dick van Well en de Feyenoord-directie middels een brief op de hoogte gesteld van hun intenties.
Onder andere Michel Perridon van elektronicagigant Trust, staalondernemer Rob Slotboom, metaalmagnaat Willem van ’t Wout en zakenman Ad Sint Nicolaas maken deel uit van de investeerdersgroep. De laatste heeft de brief aan Feyenoord ook formeel ondertekend, zo meldde NRC Handelsblad gistermiddag.
De ondernemers willen hoe dan ook invloed uit kunnen oefenen op de koers die Feyenoord gaat varen. Alleen onder strikte voorwaarden zijn ze bereid tot investeringen.
,,Het geld moet goed en gericht besteed gaan worden, door sterke mensen,’’ zegt Rob Slotboom, directeur van Nicomet Tinplate/Steel BV en één van de potentiële investeerders. ,,Dat is een absolute voorwaarde. Als vermogende Feyenoord-fans hebben we al heel veel geld in de club gestoken, maar kijk eens waar we nu staan. Voordat deze plannen écht concreet worden, zal Feyenoord eerst zelf met een goede modus moeten komen. Daarover gaan we binnenkort rond de tafel zitten met de clubleiding. We laten ons geld niet wéér verkeerd besteden.’’
De Rotterdamse club laat bij monde van woordvoerder Raymond Salomon weten de toenadering ‘zeer serieus’ te nemen. De betrokken ondernemers lieten hun Feyenoord-hart al eerder spreken toen de club zijn talentenfondsen en investeringsmodellen lanceerde. De twee Talent Pools leverden Feyenoord elf miljoen euro op. ,,Het zijn mensen die we kennen en zeer waarderen,’’ aldus Salomon. ,,We hebben goede ervaringen met deze groep.’’
De nieuwe trainer Mario Been is al in een vroegtijdig stadium op de hoogte gebracht van de plannen. Hetzelfde geldt voor Leo Beenhakker, de beoogde technisch directeur. Voor het duo zijn de voorgenomen investeringen van cruciaal belang, want Feyenoord heeft amper een cent in kas om zich op de spelersmarkt te begeven.
De investeerders hebben hoe dan ook een grondige reorganisatie voor ogen. ,,Op alle belangrijke posities moeten mensen komen met bewezen kennis van zaken,’’ aldus Slotboom.
,,Een goede trainer hebben we straks, maar een ervaren technisch directeur is óók een vereiste. En niet iemand die het vak nog moet leren, zoals we die de afgelopen jaren hadden met Wotte en Bosz. Daarnaast mist ook de huidige Raad van Commissarissen voetbalknowhow. Ook dat moet anders.’’
Wezenlijk wordt de hoeveelheid Feyenoord-aandelen die de ondernemers willen kopen. Voor een totale overname is een bedrag van minimaal 100 miljoen euro vereist, zo rekende financieel directeur Onno Jacobs niet zo lang geleden voor. Een dergelijk bedrag is volgens Slotboom zeker niet voorhanden.
,,De supporters moeten geen verkeerd beeld krijgen,’’ zegt de staalondernemer. ,,We halen echt niet allemaal even tien miljoen euro uit onze binnenzak. Er worden allerlei gekke bedragen de wereld in geslingerd, maar laten we wel reëel blijven. Er is nu een goed groepje mensen bij elkaar, maar iedere nieuwe investeerder is welkom. Mits hij een echt Feyenoord-hart heeft. Ook dat is een voorwaarde.’’
De investeringsplannen van Slotboom co kregen afgelopen maand versneld vorm na het vertrek van trainer Gertjan Verbeek, technisch directeur Peter Bosz en assistent-coach Wim Jansen. Omdat ook algemeen directeur Gudde zijn steun bij de Raad van Commissarissen zag afbrokkelen, is het moment in alle opzichten rijp voor een nieuwe koers.
Financieel gezien moet Feyenoord de periode tot de bouw van het nieuwe stadion - gepland in 2017 - zien te overbruggen. Tegen die tijd hoopt de club een begroting te hebben gerealiseerd van zo’n 100 miljoen euro per jaar, ruim het dubbele van het huidige budget. ,,Stap voor stap moet dat haalbaar zijn,’’ zei Jacobs daarover, toen nog uitgaand van een snelle sportieve opmars.
De club lanceerde vorig jaar een overbruggingsfonds om de financiële en sportieve groei te versnellen. Geldschieters werd gevraagd om per persoon tenminste vijf miljoen euro in te leggen, tegen een jaarlijkse vergoeding. Terugbetaling zou geschieden zodra het nieuwe stadion er werkelijk is, maar het liep verre van storm. Zoals ook het zogenoemde Feyenoord Investerings Fonds 2008 nooit uitverkocht raakte. Gevolg: Feyenoord heeft nauwelijks geld in kas en de huidige schuld bedraagt zo’n zeventien miljoen euro.
,,Al zeven jaar hoor ik dat Feyenoord geen geld heeft,’’ zegt Slotboom. ,,Maar kijk eens naar wat er is uitgegeven aan transfers en salarissen. Dat is toch echt beduidend meer dan bij clubs als FC Twente, Heerenveen of FC Groningen. Beleid en structuur, daar gaat het om. Daar heeft Feyenoord heel dringend behoefte aan.’’
Is me absoluut positief opgevallen. Het moet allemaal wat scherper en minder lief, maar hij heeft de kwaliteiten in ieder geval. Wel een beetje aan de slome kant.quote:Vlemmings: Nieveld heeft ons verrast
Door WIETSE DIJKSTRA
ROTTERDAM - Feyenoord kan tegen FC Groningen weer beschikken over André Bahia. Mogelijk is ook Theo Lucius weer van de partij.
afbeelding vergroten Norichio Nieveld. FOTO ORANGEPICTURES
Trainer Leon Vlemmings bepaalt vandaag of hij de routinier, die kampt met een gebroken rib, aan zijn wedstrijdselectie toe kan voegen. Desondanks is de kans groot dat de pas 19-jarige Norichio Nieveld morgen in de Kuip weer in het hart van de defensie staat.
,,Norichio heeft ons twee wedstrijden verrast met zijn degelijke spel,'' aldus Vlemmings, die na de met 1-0 gewonnen derby tegen Sparta al meteen zei dat Bahia - wegens privé-omstandigheden deze week in Brazilië - er een concurrent bij had gekregen. ,,Ik ben heel blij dat André terug is, maar met Norichio hebben we nu wel meer keuzes.''
Omdat Bahia ook linksback kan spelen, een positie die de afgelopen twee wedstrijden werd bezet door de 19-jarige Kelvin Leerdam, en Lucius nog een vraagteken is, gloort voor Nieveld zijn derde basisplaats.
,,Ik reken nergens op,'' blijft de jonge verdediger nuchter. ,,Elke wedstrijd die ik speel, is meegenomen. Ik ben al blij dat ik als concurrent van Bahia wordt gezien. Ik had echt niet verwacht dat mijn kans nu al zou komen. Dit is mijn zevende seizoen bij Feyenoord. Het is een droom voor me om vanuit de jeugd door te stromen naar het eerste.''
Nieveld werd door de Rotterdammers weggeplukt bij FC Den Bosch. Trainer Gertjan Verbeek nam hem afgelopen zomer mee op trainingskamp en gunde hem in de voorbereiding veel speeltijd. ,,Ik bleef toen langer bij de selectie hangen dan de bedoeling was. Daarna had de trainer andere plannen en moest ik terug naar de beloftes.''
Mede door het vertrek van Timothy Derijck en de blessures van Lucius en Serginho Greene, die maandag zijn rentree maakt bij de beloftes, mocht Nieveld vorige week uit bij NEC debuteren. Samen met ploeggenoot Diego Biseswar is de Brabander inmiddels ook al geselecteerd voor het Nederlands beloftenelftal, dat volgende week woensdag in Oss oefent tegen Griekenland.
Giovanni van Bronckhorst en Tim de Cler kunnen diezelfde dag niet in actie komen met Oranje. Beide Feyenoorders hebben zich afgemeld voor oefenduel met Tunesië. De Cler is al langer uit de roulatie vanwege een hamstringblessure. Van Bronckhorst raakte in de warming up van het duel met NEC geblesseerd aan zijn enkel. Hoe lang hij buitenspel staat, is onduidelijk. Karim el Ahmadi, die tegen Sparta uitviel met enkelproblemen, kan tegen FC Groningen spelen.
quote:De Rotterdamse club laat bij monde van woordvoerder Raymond Salomon weten de toenadering ‘zeer serieus’ te nemen.
Viel me ook mee inderdaad, maar zijn fysiek en snelheid heeft hij niet mee.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:10 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
[..]
Is me absoluut positief opgevallen. Het moet allemaal wat scherper en minder lief, maar hij heeft de kwaliteiten in ieder geval. Wel een beetje aan de slome kant.
daarmee sluit je nog niet eens aan bij PSV en Ajaxquote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:30 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
Toch zeker spelers uit de grote landen ja
60 mil over 2/3 jaar?
is nog niks
vooralslnog klinkt het mooier dan dat het is volgens mij.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:08 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
[..]
Mooie woorden. Nu daden. Al is mijn gevoel behoorlijk gevoelig voor overnames/forse investeringen, maar als het allemaal Feyenoordmensen zijn, valt dat wel weg denk ik.
hij is vrolijk met zijn kindje bezig, meer dan met feyenoordquote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:28 schreef onlogisch het volgende:
Hoe zit het nou trouwens met Vlaar?
Is er uberhaupt al zicht op wanneer we weer over hem kunnen beschikken?
volgend seizoenquote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:28 schreef onlogisch het volgende:
Hoe zit het nou trouwens met Vlaar?
Is er uberhaupt al zicht op wanneer we weer over hem kunnen beschikken?
Yup. Eerst zijn er vele miljoenen nodig om huidige schulden af te lossen. En dan blijkt dat er maarliefst 7 miljoen vrij komt om spelers te kopen die "een aanstormend talent" zijn. (Hoeveel hebben we er daar al niet van gezien?) en nog een type Peter Wisgerhof.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:32 schreef rubbereend het volgende:
[..]
vooralslnog klinkt het mooier dan dat het is volgens mij.
Zou pas raar zijn als dat niet zo was.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:37 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
hij is vrolijk met zijn kindje bezig, meer dan met feyenoord
Amrabat was bijvoorbeeld alleen al 5 miljoen. Kan je nagaan wat je nodig hebt.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:37 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Yup. Eerst zijn er vele miljoenen nodig om huidige schulden af te lossen. En dan blijkt dat er maarliefst 7 miljoen vrij komt om spelers te kopen die "een aanstormend talent" zijn. (Hoeveel hebben we er daar al niet van gezien?) en nog een type Peter Wisgerhof.
Geen verkeerd woord over Wisgerhof, het is een goede voetballer. Maar ik probeer er mee aan te geven dat ik denk dat we gewoon aan blijven modderen.
2 nieuwe "talenten" en 1 voetballer die we al kennen en daarmee zal wel het geld weer op zijn en presteren we nog steeds ondermaats.
Jorien heeft fifa 2009 als referentiekader. Daar kan je zelfs met Volendam nog een Lionel Messi kopen, als je maar centen hebt. Naar feyenoord komt de komende jaren echt geen internationale topspeler.quote:
maandag met 2de mee doen hoorde ik.quote:
Alsof de investeringen gebruikt worden om de schuld af te lossen? Een schuld is voor een bedrijf als Feyenoord in principe niet zo erg, het negatieve eigen vermogen wel. Als er door middel van goed beleid zorgt voor meer inkomsten en minder uitgaven en er tegelijkertijd spelers worden gekocht met restwaarde kan de schuld prima geleidelijk afbetaald worden.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:37 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Yup. Eerst zijn er vele miljoenen nodig om huidige schulden af te lossen. En dan blijkt dat er maarliefst 7 miljoen vrij komt om spelers te kopen die "een aanstormend talent" zijn. (Hoeveel hebben we er daar al niet van gezien?) en nog een type Peter Wisgerhof.
Geen verkeerd woord over Wisgerhof, het is een goede voetballer. Maar ik probeer er mee aan te geven dat ik denk dat we gewoon aan blijven modderen.
2 nieuwe "talenten" en 1 voetballer die we al kennen en daarmee zal wel het geld weer op zijn en presteren we nog steeds ondermaats.
Wow, wat een visie. Dat niemand anders daar nog aan gedacht heeft.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:45 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
Ik zeg Feyenoord moet nu doen wat Grunn en Hoereveen al jaren doet. Goede scouts naar Zweden sturen en ook paar goeie jeugdige bekijken in NL
Je bent ook echt een idioot (nofi) als je denkt dat het een realistisch verwachtingspatroon is dat Feyenoord de komende jaren kans maakt op het kampioenschap. Volgens mij ziet niemand hoe schrijnend de huidige situatie van Feyenoord is.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:37 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Het aankoop beleid van psv is ook niet misselijk.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:45 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
maandag met 2de mee doen hoorde ik.
Ik zeg Feyenoord moet nu doen wat Grunn en Hoereveen al jaren doet. Goede scouts naar Zweden sturen en ook paar goeie jeugdige bekijken in NL
Ik bevestig toch juist in die post dat het mooier klinkt dan dat het daadwerkelijk is?quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:47 schreef TC03 het volgende:
[..]
Je bent ook echt een idioot (nofi) als je denkt dat het een realistisch verwachtingspatroon is dat Feyenoord de komende jaren kans maakt op het kampioenschap. Volgens mij ziet niemand hoe schrijnend de huidige situatie van Feyenoord is.Als we de komende drie, vier jaar kunnen aansluiten bij de subtop en niet failliet gaan mogen we blij zijn hoor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |