abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65687355
Deel 7 alweer!
Nee niet over die zoemende beestjes, maar over het vliegtuig als vervoermiddel

Als vervolg op:
Lange vliegreizen en
[Centraal] Vragen over vliegen
[Centraal] Vragen over vliegen #2
[Centraal] Vragen over vliegen #3
[Centraal] Vragen over vliegen! Deel #4
Vragen over vliegen Deel #5 (e-tickets, bagage etc.)
Vragen over Vliegen #6 (e-tickets, bagage, belasting etc.)

kun je hier al je vragen kwijt over het vervoer door de lucht. Hoe werkt zo\\\'n e-ticket, waar kan ik vluchtinfo vinden, heeft een 777-200 van KLM nou wel of geen IFE en zitten die stoelen van BA nou lekkerder dan die van Singapore Airlines?

En hoe krijg je nou een goede plek in het vliegtuig? En hoe lukt het het best om te slapen in het vliegtuig?

Bediscussieer het allemaal hier

Veelgestelde vragen

Waar is de beste plek in het vliegtuig?
Dat is erg persoonlijk, beenruimte, aan het raam, niemand achter je of niemand voor je ? Maar www.seatguru.com helpt je een beetje op weg.

Hoe weet ik hoe vol het vliegtuig zit?

Kijk op www.seatcounter.com.

Hoe werkt een e-ticket?
Print het uit, neem je paspoort mee naar het vliegtuig en volg de instructies die je van de luchtvaartmaatschappij krijgt

Hoeveel (hand-)bagage mag ik meenemen?
Dat staat aangegeven in de voorwaarden bij het boeken bij de luchtvaartmaatschappij. Sommige luchthavens zoals veel Engelse beperken het aantal stuks handbagage tot 1

Welke voornaam vul ik in bij het boeken van een ticket?
Altijd de eerste volledige voornaam als in je paspoort.

Mag m'n koffer op slot?
Ja, maar niet naar de VS. Daarvoor kun je een speciaal TSA slot kopen.

Hoe kom ik aan een visum?
Kijk op www.wijsopreis.nl voor visuminformatie

Hoe werkt het visum voor de VS?
Kijk op deze website en http://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html

Waarom zijn enkele reizen duurder dan retourtickets?
Enkele reizen worden verkocht voor de zakelijke markt

Waarom is een ticket van KLM vanaf Dusseldorf goedkoper dan vanaf Amsterdam voor dezelfde vlucht?

Dat is vanwege de concurrentie. Daar profiteer je hier ook van als je met BA of Lufthansa vliegt.

Kan ik een vlucht via Amsterdam boeken en dan pas daar opstappen?
Nee, als je een deel van een als 1 geheel geboekte reis niet maakt, dan is je ticket niet meer geldig. Dit geldt dus niet voor bijna alle low-cost maatschappijen waar je reis bestaat uit losse enkele reizen.
[..]

Let nog wel op deze centrale topics:
  • Mocht je specifieke vragen hebben over vliegangst, kijk dan in: Vliegangst? Wat doe jij er tegen? (deel 2)
  • of over pijn in je oren : Last van de oren met vliegen?
  • Wil je de beste deal voor vliegtickets, stel je vraag dan in: Het grote -Hoe kom ik (goedkoop) van A naar B- topic #13
  • En kom je een ongelooflijke aanbieding of nieuwtje tegen, post die dan in: [TRV] Nieuws en aanbiedingen
  • Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_65687449
    Laatste opmerkingen:
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 09:05 schreef rthls het volgende:
    Ik ga binnenkort met een vriend naar Australie en we kwamen er achter dat het zo'n 300e scheelt als je vanuit Engeland vliegt. Daarom dachten wij: we pakken zo'n goedkope Ryan-Air vlucht naar Manchester en nemen daar het vliegtuig richting Sydney.
    Ten eerste, dit lijkt een hele mooie optie, maar zien we niks over het hoofd (behalve de wat extra reistijd... )?
    Ten tweede, hoeveel tijd moet je rekenen voor het overstappen?
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_65687491
    vliegen ze rechtstreeks van Machester op Azie/ Sydney of zit er dan een overstap op Heathrow bij?
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
      Moderator dinsdag 3 februari 2009 @ 12:22:36 #4
    45833 crew  Fogel
    pi_65687883
    En kan je niet dezelfde geweldige aanbieding krijgen (of misschien iets duurder, maar je komt makkelijker in Duitsland dan Manchester) als je vanuit Duitsland of Belgie vertrekt bijvoorbeeld?
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_65688022
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 12:09 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    vliegen ze rechtstreeks van Machester op Azie/ Sydney of zit er dan een overstap op Heathrow bij?
    Manchester is best groot, zou goed kunnen dat er vandaar af vluchten richten Singapore en verder gaan. Toen ik er was gingen er in ieder geval vluchten naar Amerika en Pakistan
    Honey ! Take me drunk, i am home !
    pi_65688371
    Iemand ervaring met het parkeren bij dusseldorf in de q-park park&fly garage? http://www.park-and-travel.de
      dinsdag 3 februari 2009 @ 13:45:13 #7
    156145 Lucifer_Doosje
    Licht ontvlambaar
    pi_65690396
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 12:27 schreef LangeTabbetje het volgende:

    [..]

    Manchester is best groot, zou goed kunnen dat er vandaar af vluchten richten Singapore en verder gaan. Toen ik er was gingen er in ieder geval vluchten naar Amerika en Pakistan
    Singapore Airlines vliegt een paar keer per week van Manchester naar Singapore. En anders is er nog de 2 dagelijkse Emirates vlucht naar Dubai.
    Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
    lucifer FTW!!!!
      dinsdag 3 februari 2009 @ 19:00:58 #8
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_65702412
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 12:39 schreef athlonkmf het volgende:
    Iemand ervaring met het parkeren bij dusseldorf in de q-park park&fly garage? http://www.park-and-travel.de
    Wel bij Q-park, maar dan bij het flughafenbahnhof Dusseldorf, dat was iets van 6 euro per dag. Je kon overigens voor het flughafenbahnhof ook op het bedrijventerrein / woonwijk staan, wat veel gedaan werd, maar gezien mijn Nederlandse nummerplaten leek mij dat niet zo'n goed idee.

    Voor meer dagne kan trouwens een andere parkeerplek van Q park goedkoper zijn, voor een weekeind was flughafenbahnhof absoluut de goedkoopste en was ik met de Skytrain zo op de luchthaven zelf.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_65704663
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 19:00 schreef ozzietukker het volgende:

    [..]

    Wel bij Q-park, maar dan bij het flughafenbahnhof Dusseldorf, dat was iets van 6 euro per dag. Je kon overigens voor het flughafenbahnhof ook op het bedrijventerrein / woonwijk staan, wat veel gedaan werd, maar gezien mijn Nederlandse nummerplaten leek mij dat niet zo'n goed idee.

    Voor meer dagne kan trouwens een andere parkeerplek van Q park goedkoper zijn, voor een weekeind was flughafenbahnhof absoluut de goedkoopste en was ik met de Skytrain zo op de luchthaven zelf.
    Is er een andere parkeerplaats van Q-park dan? Ik kon alleen deze vinden dus Kieshecker Weg 100

    Ik ga wel langer dan een week, daarom deze gekozen. Alleen geen idee of het een beetje te doen is qua vinden en parkeren.
    pi_65709671
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 12:09 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    vliegen ze rechtstreeks van Machester op Azie/ Sydney of zit er dan een overstap op Heathrow bij?
    Vanuit Manchester vliegen ze eerst naar Abu Dhabi en daarna Sydney. Er gaat elke dag een vlucht vanuit Manchester met Etihad Airways (iemand ervaring mee?) We hebben ook een aantal vliegvelden in Duitsland en Belgie geprobeerd maar daar kom je op ong 900 euro het laagst, in Frankfurt, maar dat is weer erg lang rijden met de auto (voor papa en mama niet zo leuk ). We hebben ook vanaf Heathrow gekeken, maar daar gaan geen goedkope vluchten heen, alleen naar andere London vliegvelden, dus dan krijg je dat gereis daarheen weer. Dat schiet ook niet echt op.

    Voor het overstappen moeten we dus ongeveer 3uur rekenen.
    Morgen eens even verder kijken.
    Great spirits have always found violent opposition from mediocrities
    pi_65715815
    Ah Nieuwe.
      woensdag 4 februari 2009 @ 19:25:24 #12
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_65741807
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 21:39 schreef rthls het volgende:

    [..]

    Vanuit Manchester vliegen ze eerst naar Abu Dhabi en daarna Sydney. Er gaat elke dag een vlucht vanuit Manchester met Etihad Airways (iemand ervaring mee?) We hebben ook een aantal vliegvelden in Duitsland en Belgie geprobeerd maar daar kom je op ong 900 euro het laagst, in Frankfurt, maar dat is weer erg lang rijden met de auto (voor papa en mama niet zo leuk ). We hebben ook vanaf Heathrow gekeken, maar daar gaan geen goedkope vluchten heen, alleen naar andere London vliegvelden, dus dan krijg je dat gereis daarheen weer. Dat schiet ook niet echt op.

    Voor het overstappen moeten we dus ongeveer 3uur rekenen.
    Morgen eens even verder kijken.
    Indien je vanaf andere luchthavens van London vertrekt is het grote kans dat dit Gatwick is. Dat is nog beter dan Heathrow, omdat je naar Gatrick kunt komen met Easyjet of British Airways van Amsterdam.
    En naar Azie en Australie zullen de goedkoopste vluchten echt vanaf London vertrekken gezien de vele connecties die daar beginnen, denk aan Emirates, Quatar, Singapore Airlines, Malaysia Airlines, Thai Airways, Cathay Pacific, Britsh Airways, en nog meer kleinere maatschappijen, uiteraard allemaal met overstap.
    Een goede vergelijkingssite is netflights.co.uk (al heb ik daar persoonlijk niet geboekt, je kan een goede indruk krijgen van prijzen, reken het bedrag in ponden x 1,15 en je zit gebakken qua wisselkoers.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_65831387
    Heb het volgende ticket gevonden:
    22/10/09 DUS-AMS // AMS-EWK // EWK-MEX
    (3 maanden later terug uit Panama)

    Is het mogelijk DUS-AMS over te slaan? Ik woon namelijk niet ver van Schiphol en dat zou een stuk praktischer zijn.
      zaterdag 7 februari 2009 @ 17:36:02 #14
    156145 Lucifer_Doosje
    Licht ontvlambaar
    pi_65831552
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2009 17:27 schreef JTB85 het volgende:
    Heb het volgende ticket gevonden:
    22/10/09 DUS-AMS // AMS-EWK // EWK-MEX
    (3 maanden later terug uit Panama)

    Is het mogelijk DUS-AMS over te slaan? Ik woon namelijk niet ver van Schiphol en dat zou een stuk praktischer zijn.
    Nee, als je een ticket boekt met vertrek DUS, word je ook geacht in DUS je vliegreis te beginnen. Doe je dat niet, dan schrapt de maatschappij je hele boeking en mag je op Schiphol een nieuw ticket kopen.

    Neem trouwens aan dat je met EWK, EWR (Newark) bedoelt?
    Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
    lucifer FTW!!!!
      zaterdag 7 februari 2009 @ 17:56:29 #15
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_65831941
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2009 17:27 schreef JTB85 het volgende:
    Heb het volgende ticket gevonden:
    22/10/09 DUS-AMS // AMS-EWK // EWK-MEX
    (3 maanden later terug uit Panama)

    Is het mogelijk DUS-AMS over te slaan? Ik woon namelijk niet ver van Schiphol en dat zou een stuk praktischer zijn.
    Op dit moment staat nog in de ticketvoorwaarden van de maatschappijen dat je de vluchten moet uitvoeren in de couponvolgorde.
    Later instappen betekent dat je de eerste vlucht niet hebt gemaakt en dat ze de rest van je reis cancellen.
    Officieel mag je ook op de terugweg niet uitstappen, maar tegen dat laatste kan KLM of welke maatschappij ook niet ondernemen, je kan bij aankomst op Schiphol zeggen dat je niet verder wil vliegen omdat je je bijvoorbeeld niet lekker voelt. Bagage zullen ze dan moeten teruggeven, en mogen ze echt niet achterhouden, al zal je er wel even op moeten wachten aangezien ze dit moeten onderscheppen, en meestal willen ze bij de check inn op de terugweg je bagage niet naar Amsterdam labelen omdat je eindbestemming eigenlijk ergens anders is.

    Overigens, er wordt op dit moment voorbereiding getroffen om een rechtzaak te voeren tegen dit soort praktijken van het niet toelaten van passagiers als ze een bepaald deel van de vluchtcoupon niet gemaakt hebben.
    Want hoewel het in de voorwaarden staat is het nog niet echt getoetst, als mensen in het verleden dit wilden aanvechten vergoeden de luchtvaartmaatschappijen de tickets, omdat ze niet wilden dat dit getoetst zou gaan worden. Nu zijn er echter consumentenorganisaties en bijvoorbeeld EU claim met voldoende financiele middelen die wel verder gaan procederen, en voor zover ik het bekijk zal de uiteindelijke uitkomst zijn dat de luchtvaartmaatschappijen deze protectiemaatregel niet kunnen handhaven, wat grote gevolgen zal hebben op het Yieldbeleid van de maatschappijen.
    (Na eenwording van de EU is al verboden om Europese burgers uit te sluiten om een ticket te kopen die begint in een ander land binnen de EU, dat deden Lufthansa en KLM vooral die dat nu niet meer tegen kunnen houden, de volgende logische stap is dat het hele couponvolgorde op de schop gaat).
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_65834203
    Thanks voor het antwoord en de achtergrondinformatie.:) Het is mij alleen niet duidelijk wat nu precies het nadeel is voor een luchtvaartmaatschappij.

    In mijn geval vlieg ik van DUS naar AMS met klm en van AMS naar EWR en MEX met continental. Is jou antwoord ondanks de verschillende maatschappijen dan nog steeds van kracht?

    (Bedoelde idd EWR. Van een dag zoeken en afkortingen raak je in de war;))
      zaterdag 7 februari 2009 @ 20:44:25 #17
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_65834631
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2009 20:21 schreef JTB85 het volgende:
    Thanks voor het antwoord en de achtergrondinformatie.:) Het is mij alleen niet duidelijk wat nu precies het nadeel is voor een luchtvaartmaatschappij.

    In mijn geval vlieg ik van DUS naar AMS met klm en van AMS naar EWR en MEX met continental. Is jou antwoord ondanks de verschillende maatschappijen dan nog steeds van kracht?

    (Bedoelde idd EWR. Van een dag zoeken en afkortingen raak je in de war;))
    Omdat je met KLM van Dusseldorf naar Amsterdam vliegt, en dan met de KLM naar EWR moet je echt in Dusseldorf opstappen, anders wordt je gegarandeerd geweigerd en kan je die dat niet meer verder vliegen.

    Oh, ik lees net dat je verder vliegt vanaf Amsterdam met Continental, maar aangezien dit ticket wel deel uitmaakt van de vlucht in een keer wordt er bijvoorbeeld ook geen vliegbelasting van 45 euro geheven, als je dan wel verder zou mogen vliegen vanaf vertrek Amsterdam moet je minimaal die 45 euro + andere vertrekbelastingen betalen, want voor transitpassagiers is deze lager).

    Op de terugweg aan jouw de keuze om aan de balie van KLM/Continenal je bagage terug te krijgen of, als het een beetje aansluit door te vliegen naar Dusseldorf en dan met de trein terug te reizen.
    Het terugvragen van bagage gaat uiteindelijk sneller, het vliegtuig zal nooit vertrekken met jouw bagage erin als jij niet aan boord bent, maar het kan even duren. Mijn ervaring is dat ze het niet echt waarderen, maar dat is niet mijn probleem, en hoewel KLM dit ziet als 'grijsvliegen' dat eerder uitstappen, zolang je vlucht niet met credit card is betaald kunnen ze nooit geld incasseren, en de leuke brief die ze eventueel sturen kan je simpelweg beantwoorden dat je ziek was, en KLM zal nooit kunnen vasthouden dat je die vlucht moet maken, ze boeken namelijk ook niet gratis om, en kunnen nooit iemand verplichten om in een vliegtuig te stappen!
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_65836039
    Nogmaals bedankt. Helaas vlieg ik op de terugweg via Parijs naar Dusseldorf.
    Ik ben voor de rest overigens al tevreden want betaal ¤775 voor de tickets.
      zondag 8 februari 2009 @ 21:00:19 #19
    49537 Snuggles_P
    King of Catan
    pi_65861379
    Eind april wil ik naar Madrid met mijn vriendin en nu lijkt Lufthansa (Amsterdam - Frankfurt - Madrid) qua vertrektijden en prijs de beste optie. (Reisduur is wel verdubbeld, maar goed 2 voordelen en 1 nadeel)

    Alleen wil ik gaan boeken met een credit card die niet op mijn naam staat, maar ze geven aan dat de credit card houder 1 van de passagiers moet zijn. En dit is dus niet het geval

    Moet ik nu toch maar andere tickets gaan boeken?
      zondag 8 februari 2009 @ 21:45:35 #20
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_65862981
    quote:
    Op zondag 8 februari 2009 21:00 schreef Snuggles_P het volgende:
    Eind april wil ik naar Madrid met mijn vriendin en nu lijkt Lufthansa (Amsterdam - Frankfurt - Madrid) qua vertrektijden en prijs de beste optie. (Reisduur is wel verdubbeld, maar goed 2 voordelen en 1 nadeel)

    Alleen wil ik gaan boeken met een credit card die niet op mijn naam staat, maar ze geven aan dat de credit card houder 1 van de passagiers moet zijn. En dit is dus niet het geval

    Moet ik nu toch maar andere tickets gaan boeken?
    Kan deze reis niet via een online ticketaanbieder boeken? Dan kan je vaak met ideal of overboeking betalen. Anders is de lufthansadesk op Schiphol ook nog een optie, maar afhankelijk waar je woont is dat niet altijd makkelijk om te komen.

    Via bijvoorbeeld http://online.atp.nl (Maar je hebt ook andere boekingssites die via de boekingsengine van ATP werken met bijvoorbeeld maar 10 euro extra kosten bovenop de ticketprijs zie ik de goedkope tarieven van Lufthansa beschikbaar. En daar kan je met IDEAL of overboeking betalen.

    [ Bericht 14% gewijzigd door ozzietukker op 08-02-2009 21:52:45 ]
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_65880608
    Dank je voor je reactie. De tickets die ik wil zie ik er niet bij staan. Misschien zijn ze alleen beschikbaar via de website van Lufthansa. Op zich zou ik ook nog wel langs de balie bij Schiphol kunnen gaan; alles voor een goedkoop ticket

    Zelf gebruik ik www.lowcostairlines.nl wel eens om te kijken wie waar naar toe vliegt alleen gebruiken zij alleen lowcost maatschappijen...

    Kan ik niet gewoon betalen met een credit card die niet van mij is en dan met een stalen gezicht bij de incheckbalie verschijnen
      maandag 9 februari 2009 @ 18:53:40 #22
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_65888811
    quote:
    Op maandag 9 februari 2009 14:33 schreef Snuggles_P het volgende:
    Dank je voor je reactie. De tickets die ik wil zie ik er niet bij staan. Misschien zijn ze alleen beschikbaar via de website van Lufthansa. Op zich zou ik ook nog wel langs de balie bij Schiphol kunnen gaan; alles voor een goedkoop ticket

    Zelf gebruik ik www.lowcostairlines.nl wel eens om te kijken wie waar naar toe vliegt alleen gebruiken zij alleen lowcost maatschappijen...

    Kan ik niet gewoon betalen met een credit card die niet van mij is en dan met een stalen gezicht bij de incheckbalie verschijnen
    Ik weet niet welke tickets jij wilde, maar ik zag voor 139 euro retour via Frankfurt, ook via ATP, goedkoper dan dit zal niet echt gaan lijkt mij gezien de belastingen en dergelijke. (Of heb je betere deals gezien?)

    Normaal gesproken zal een luchtvaartmaatschappij dat wel dichtgetimmerd hebben dat je niet eens kunt boeken als de creditcardhouder geen deel uit maakt van het vluchtgezelschap.
    En als dat wel kan, er kan in sommige gevallen om gevraagd worden, zelf meegemaakt met China Airlines op Bangkok Airport dat ze die toch graag wilde zien, aan de andere kant, de vlucht naar Hong Kong was op relatief korte termijn geboekt.
    Dus je kan er wel op gokken, maar als ze er naar vragen en je kunt de credit card niet overleggen moet je ter plekke een full fare ticket kopen, welke je wellicht wel of wellicht niet kunt terugkrijgen. (In de ticketvoorwaarden staat vermeld dat om het ticket te kopen de credit card houde deel moet uitmaken van het reisgezelschap, daar heb je niet aan voldaan dus volgens de voorwaarden heeft de luchtvaartmaatschappij dan het recht om je vlucht te cancellen. (Uiteraard kan je daar tegen wel in beroep gaan, maar voorkomen is beter).
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_65890379
    De beste deal was ¤132 maar via de door jou aanbevolen site kom ik op totaal ¤ 304 voor 2 tickets dus ook zeer redelijk! Bedankt iig.!

    Nu nog even overleggen en dan overgaan tot boeken!
      dinsdag 10 februari 2009 @ 06:32:11 #24
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_65902803
    tvp regelmatige vlieger
    pi_65913025
    Wat zijn mensen hun ervaringen met overstappen op Houston

    Donderdag vlieg ik naar Guatamala city middels een overstap op Houston airport.

    Vreemde is dat overstap tijd 1,5 uur is. Is dit niet beetje crap.
    pi_65916059
    Krap en daardoor crap lijkt me. Als je geen vertragingen hebt moet het te doen zijn, als is Houston wel groot. Je kan het misschien laten weten aan de stewardess, dan kan je misschien als een van de eersten van boord.
    TRV
    pi_65932449
    Uiteindelijk via ATP tickets naar Madrid besteld alleen is het uiteindelijk Iberia geworden. Prijs is iets hoger maar wel gunstige tijdstippen en een directe vlucht
    pi_65946512
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2009 20:44 schreef ozzietukker het volgende:

    [..]
    Op de terugweg aan jouw de keuze om aan de balie van KLM/Continenal je bagage terug te krijgen of, als het een beetje aansluit door te vliegen naar Dusseldorf en dan met de trein terug te reizen.
    Het terugvragen van bagage gaat uiteindelijk sneller, het vliegtuig zal nooit vertrekken met jouw bagage erin als jij niet aan boord bent, maar het kan even duren.
    Is dit nou wel verantwoord handelen? Een voordeeltje pakken doe ik graag en slaafs in de pas lopen van grote bedrijven vermijd ik graag. Maar mogelijk een hele vlucht vertragen en een grote groep mensen duperen is een stap verder.

    Ik ben bang dat er misschien ook juridische aansprakelijkheid uit zo'n aktie voortvloeit. Je hebt gelijk dat niemand je kan dwingen een vlucht te nemen, maar het is ook overduidelijk dat je handelt tegen de ticketvoorwaarden in met het oog op een financieel voordeel. Mocht dit tot een rechtszaak komen dan zal een rechter die 2 dingen tegen elkaar afwegen. Jouw argument dat je uitstapte omdat je ziek was zal waarschijnlijk niet al te serieus worden genomen.

    Ik vraag me alles overwegende af of het afbreken van je geboekte (en ingecheckte) terugreis te adviseren valt met het oog op de risico's.
    pi_65952290
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 13:17 schreef jaco het volgende:

    [..]

    Is dit nou wel verantwoord handelen? Een voordeeltje pakken doe ik graag en slaafs in de pas lopen van grote bedrijven vermijd ik graag. Maar mogelijk een hele vlucht vertragen en een grote groep mensen duperen is een stap verder.

    Ik ben bang dat er misschien ook juridische aansprakelijkheid uit zo'n aktie voortvloeit. Je hebt gelijk dat niemand je kan dwingen een vlucht te nemen, maar het is ook overduidelijk dat je handelt tegen de ticketvoorwaarden in met het oog op een financieel voordeel. Mocht dit tot een rechtszaak komen dan zal een rechter die 2 dingen tegen elkaar afwegen. Jouw argument dat je uitstapte omdat je ziek was zal waarschijnlijk niet al te serieus worden genomen.

    Ik vraag me alles overwegende af of het afbreken van je geboekte (en ingecheckte) terugreis te adviseren valt met het oog op de risico's.
    Je vertraagt de vlucht niet, je geeft netjes aan een KLM balie aan (of van welke maatschappij dan ook) dat je niet verder kan vliegen omdat je je niet lekker voelt.
    Er is geen enkele rechter die je kan veroordelen omdat je een vlucht moet nemen, je kan elke reden aanvoeren dat je een vlucht niet neemt! Een vliegtuigmaatschappij kan nooit bewijzen (tenzij je dit zelf toegeeft) dat je expres een vlucht niet neemt! (KLM en andere maatschappijen willen graag anders doen geloven maar dat is juridisch echt niet haalbaar.

    Of je het daadwerkelijk zo moet boeken om financieel voordeel te behalen? Zolang maatschappijen prijsdiscriminatie hanteren staat het een ieder vrij om hier voordeel uit proberen te behalen.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_66058238
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 14:35 schreef jopiejo het volgende:
    Wat zijn mensen hun ervaringen met overstappen op Houston

    Donderdag vlieg ik naar Guatamala city middels een overstap op Houston airport.

    Vreemde is dat overstap tijd 1,5 uur is. Is dit niet beetje crap.
    Vorig jaar overstap in Houston naar La,
    Had 50 minuten inclusief koffer meenemen! Ging snel, prima geregeld in Houston. Kan dat maar elke keer als ik Amerik binnenkom.
    pi_66058280
    Was net bezig met een KLM ticket te boeken, kom ik tot de ontdekking dat je alleen bij een Full Flex Economy tarief nog 100% airmiles spaart. Bij alle lagere tarieven spaar je nog maar 25 tot 75% van de basis miles. Dit is toch gods geklaag en wel een op een hele geniepige manier doorgvoerde wijziging. Voor mij maar even geen Skyteam partner vlucht meer. Er is namelijk geen voordeel meer en zo kan ik ook met welke maatschappij dan ook een intercontinentale vlucht boeken zonder dat ik enig verschil merk.
    pi_66087686
    quote:
    Op zaterdag 14 februari 2009 17:16 schreef Buzz129 het volgende:
    Was net bezig met een KLM ticket te boeken, kom ik tot de ontdekking dat je alleen bij een Full Flex Economy tarief nog 100% airmiles spaart. Bij alle lagere tarieven spaar je nog maar 25 tot 75% van de basis miles. Dit is toch gods geklaag en wel een op een hele geniepige manier doorgvoerde wijziging. Voor mij maar even geen Skyteam partner vlucht meer. Er is namelijk geen voordeel meer en zo kan ik ook met welke maatschappij dan ook een intercontinentale vlucht boeken zonder dat ik enig verschil merk.
    Dat is toch al vele jaren zo? In ieder geval sinds de introductie van hun nieuwe tariefsysteem.
    maar ik begrijp sowieso dan ook het idee om 300 euro meer uit te geven aan een slechtere vlucht om miles te sparen niet
    pi_66088973
    quote:
    Op zondag 15 februari 2009 16:32 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Dat is toch al vele jaren zo? In ieder geval sinds de introductie van hun nieuwe tariefsysteem.
    maar ik begrijp sowieso dan ook het idee om 300 euro meer uit te geven aan een slechtere vlucht om miles te sparen niet
    De baas betaalt toch, en miles sparen om die vervolgens prive te gebruiken is altijd leuk, is een veelgebruikte reden
    2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
    pi_66090238
    quote:
    Op zondag 15 februari 2009 17:10 schreef Thetallguy het volgende:
    De baas betaalt toch, en miles sparen om die vervolgens prive te gebruiken is altijd leuk, is een veelgebruikte reden
    Die Miles mag ik van mijn baas niet privé gebruiken en vele anderen ook niet. Als je het wel doet, mag je er uiteraard belasting over betalen
    pi_66096063
    quote:
    Op zaterdag 14 februari 2009 17:16 schreef Buzz129 het volgende:
    Was net bezig met een KLM ticket te boeken, kom ik tot de ontdekking dat je alleen bij een Full Flex Economy tarief nog 100% airmiles spaart. Bij alle lagere tarieven spaar je nog maar 25 tot 75% van de basis miles. Dit is toch gods geklaag en wel een op een hele geniepige manier doorgvoerde wijziging. Voor mij maar even geen Skyteam partner vlucht meer. Er is namelijk geen voordeel meer en zo kan ik ook met welke maatschappij dan ook een intercontinentale vlucht boeken zonder dat ik enig verschil merk.
    Ik vermoed dat je frequent flyer miles bedoelt ? Waarom zou je Skyteam voortaan specifiek vermijden? Of ben je zo boos dat je deze boycot bij wijze van straf oplegt ?

    Als ik ergens heen wil, zoek ik eerst de goedkoopste of meest comfortabele (geen overstap) vlucht. Als die maatschappij een Frequent Flyer Miles programma heeft, dan word ik daar lid van (als ik het nog niet ben). Inmiddels zit ik dan ook in een programma van Skyteam, Oneworld en Star Alliance. Het is altijd gratis, dus in het slechtste geval kost het je niets en in het beste geval boek je uiteindelijk een award flight, een gratis overnachting of je doneert je miles desnoods aan het goede doel.

    Als je de discipline houdt om je nooit te laten leiden door die miles, maar steeds opnieuw de meest economische vlucht pakt, dan leveren de verdiende miles alleen maar winst op.Als je er op die manier mee omgaat dan hoef je jezelf ook niet te irriteren als het programma ingeperkt wordt.
    pi_66108394
    quote:
    Op zondag 15 februari 2009 17:47 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Die Miles mag ik van mijn baas niet privé gebruiken en vele anderen ook niet. Als je het wel doet, mag je er uiteraard belasting over betalen
    Laat dat UITERAARD maar weg. Er is ooit wel eens een "slimme" ambtenaar geweest die opperde om de gespaarde Freebees, en god mag weten hoe die spaar programma's allemaal heten, van het tanken met een leaseauto belastbaar te maken. Die man is dus gewoon afgeschoten. En wat betreft die airmiles, daar is het prive gebruik dus gewoon ONBELAST!

    Maar daar gaat het niet om. Bij de intro van het nieuwe tariefstelsel van KLM spaarde je alleen op de TAKE OFF tarieven slechts 25% van de miles. Alle andere tarieven zijn altijd tenminste 100% miles geweest. En tussen Take-off en Full Fare kun je kiezen voor een wijzigbaar en of een annuleerbaar ticket. Dat was dus altijd een goede deal. Onlangs kondigden ze wel aan dat vanaf 1 april 2009 de gespaarde miles voor Ivory card houders nog slechts 20 ipv 36 maanden geldig waren, maar repten in het geheel niet over de algemene miles reductie.

    Nu verslechteren ze de voorwaarden dusdanig dat het bijna enige voordeel om met KLM te vliegen ook niet meer aanwezig is. De enige voordelen om met KLM te vliegen zijn dan nog de vlotte check-in op Schiphol en meestal een directe vlucht. Voor de rest is KLM onderdehand geworden tot een van de Intercontinentale Low Cost Carriers van Europa. Wel eens in een 777-300 mogen reizen? Een grof schandaal met 10!!!! stoelen op een rij.

    En daarbij komt nog dat KLM met vertrek vanuit Amsterdam zowat de duurste maatschappij is terwijl ze bij vertrek vanuit BRU, DUS of LON met een overstap in AMS zowat de goedkoopste in heel Europa zijn. En dat betreft dan vluchten naar SIN, KUL, BKK, EWR, OHR en GRU. Dat zijn dus mijn regelmatige bestemmingen.

    En door deze veel slechtere miles voorwaarden dan One World of Star Alliance partners, wordt het alleen maar aantrekkelijker om voor een redelijke prijs met één van deze partner maatschappijen te vliegen. Want uiteraard kijk ik ook heel erg naar de prijs en blijven de miles altijd bijzaak.
    pi_66108420
    Weet iemand toevallig hoe je met meer dan 4 personen gebruik kunt maken van KLM(Skyteam) punten?

    Wat ik ook vreemd vind is dat mijn vlucht naar Rome vorige herfst in de Business Class goedkoper bleek (qua heffingen dan) dan Economy. Wel lekker zo'n bak Ben&Jerry's maar ik blijf het raar vinden.
    pi_66131819
    Ik vlieg over 1,5 maand van Reykjavik naar Amsterdam met IcelandAir. De prijzen fluctueren gigantisch: eergisteren was ik voor een ticket op 5 april 230 euro kwijt, vandaag 120. Mijn vraag is dan ook: is de verwachting dat de vliegprijzen nog verder gaan dalen?

    Zo ja, dan wacht ik nog even met boeken. Zo nee, dan doe ik het zsm.

    Bedankt alvast

    Edit: Bizar, de prijs van het ticket is in dit kwartiertje van 120 naar 210 gegaan

    [ Bericht 16% gewijzigd door PAA-053 op 16-02-2009 20:00:22 ]
    pi_66146332
    Heeft iemand enig idee waarom Easyjet haar vluchten vanaf Berlijn naar Tallinn en Riga heeft geschrapt en sinds wanneer? Kan er nergens een nieuwsbericht over vinden. Ik dacht de Baltische staten wel in waren, heb vorig jaar ook nog van die routes gebruik gemaakt.
    pi_66170300
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 01:32 schreef MCH het volgende:
    Heeft iemand enig idee waarom Easyjet haar vluchten vanaf Berlijn naar Tallinn en Riga heeft geschrapt en sinds wanneer? Kan er nergens een nieuwsbericht over vinden. Ik dacht de Baltische staten wel in waren, heb vorig jaar ook nog van die routes gebruik gemaakt.
    Hier staat dat ze aan het einde van het afgelopen zomerseizoen ermee gestopt zijn wegens 'poor performance'
    2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
    pi_66172101
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 19:26 schreef Thetallguy het volgende:

    [..]

    Hier staat dat ze aan het einde van het afgelopen zomerseizoen ermee gestopt zijn wegens 'poor performance'
    Bedankt, ook voor de interessante website.
    pi_66175087
    ozzietukker weet dit wel, een Air Asia vraag : Ik heb afgelopen donderdag een vlucht geboekt, hij is die dag ook gelijk gecrediteerd van mn creditcard. Maar de boekingsstatus staat nog steeds op 'needs payment' en ik heb ook nog geen itinerary in mn e-mail gekregen. Zijn ze wat langzaam de laatste tijd of is m'n geld ergens kwijt geraakt?
    2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
    pi_66338105
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 19:53 schreef PAA-053 het volgende:
    Ik vlieg over 1,5 maand van Reykjavik naar Amsterdam met IcelandAir. De prijzen fluctueren gigantisch: eergisteren was ik voor een ticket op 5 april 230 euro kwijt, vandaag 120. Mijn vraag is dan ook: is de verwachting dat de vliegprijzen nog verder gaan dalen?

    Zo ja, dan wacht ik nog even met boeken. Zo nee, dan doe ik het zsm.

    Bedankt alvast

    Edit: Bizar, de prijs van het ticket is in dit kwartiertje van 120 naar 210 gegaan
    Repost van deze vraag +
    Is er een website waar je zonder creditcard tickets van lowcost-maatschappijen kunt boeken? Dus betalen met iDeal of overboeking ofzo?
    pi_66339202
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 13:25 schreef PAA-053 het volgende:

    [..]

    Repost van deze vraag +
    Is er een website waar je zonder creditcard tickets van lowcost-maatschappijen kunt boeken? Dus betalen met iDeal of overboeking ofzo?
    Low cost maatschappijen verkopen hun tickets doorgaans niet via kanalen van anderen. Zodoende besparen ze geld (provisie voor derden) en kunnen ze de prijzen laag houden. Als de eigen website van de gewenste Low Cost maatschappij dus geen iDeal of overboeking accepteert dan houdt het dus waarschijnlijk op. Je zou eventueel nog even de service lijn kunnen bellen: misschien is het mogelijk om bijv. persoonlijk op Schiphol met een pinpas te betalen.

    Wat betreft je eerste vraag: maatschappijen veranderen continu hun ticketprijzen. Ze proberen zo het maximale per klant te verdienen. Je kunt hier wat over lezen via zoektermen als 'revenue management' of 'yield management'. De maatschappijen houden die prijswijzigingen uiteraard onvoorspelbaar anders zou iedereen op de laagste prijs wachten. Als enige ruwe richtlijn kun je aanhouden dat het bij Low Cost maatschappijen goedkoop is om vroeg te boeken en erg duur om laat te boeken.

    Je vraag is dus niet direkt te beantwoorden met ja of nee. Houd een tijdje de prijzen op de door jouw gewenste route in de gaten. Sla meteen toe als er een prijs langs komt die in je budget past en die naar jouw gevoel gunstig is. Laat het vervolgens rusten en geniet van de voorbereiding van je vakantie :-)
    pi_66340125
    Joepie ! Ik mag naar Frankrijk binnenkort. Nu vind ik een mooie (hopelijk) vlucht via Parijs met Air France. Een klein addertje onder de Eifeltoren, ik land op Charles de Gaulle, en dan een binnenlandse vlucht verder vanaf Orly.

    Heeft iemand ervaring met het hoppen van het ene vliegveld naar het andere ? Hoeveel tijd moet je hiervoor ongeveer rekenen ?
    Honey ! Take me drunk, i am home !
    pi_66340832
    kan je dan niet beter de TGV pakken ipv van een binnenlandse vlucht? Van CDG naar Orly kost afhankelijk van het tijdstip van de dag tussen de 2 en 3 uur.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Its-Jojo-4you op 22-02-2009 15:44:28 ]
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_66341176
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 14:56 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    kan je dan niet beter de TGV pakken ipv van een binnenlandse vlucht? Van CDG naar Orly kost afhankelijk van het tijdstip van de dag tussen de 2 en 4 uur.
    Is een optie, maar kom vanuit Manilla, via Hong Kong, dus is de TGV weer wat langer . Via google kwam ik wel op een site waarin stond dat het maar 50 minuten duurde maar die info was al wat jaartjes oud.
    Honey ! Take me drunk, i am home !
    pi_66462294
    Ik ben op zoek naar een ticket naar Brisbane voor oktober / november van dit jaar. Via een Engelse site heb ik een redelijk geprijsd ticket gevonden via Singapore Airlines en als ik de details van de betreffende vlucht opvraag zie ik o.a. staan:

    Aircraft type - 388

    Wat is aircraft type 388? LHR - SIN is type 388 en SIN - BNE is type 333. Zijn dit bepaalde toestellen of zo?
    pi_66463237
    quote:
    Op woensdag 25 februari 2009 22:24 schreef Pancake1967 het volgende:
    Wat is aircraft type 388? LHR - SIN is type 388 en SIN - BNE is type 333. Zijn dit bepaalde toestellen of zo?
    388 is de A380-800, 333 is een A330-300. Elk type vliegtuig heeft zijn eigen afkorting.
    Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
    lucifer FTW!!!!
    pi_66504756
    Ik heb een beetje een noob vraag.
    Komende zomer moet ik transferren in Helsinki. Nu heb ik wel eens eerder getransferd, maar toen haalde ik mijn bagage op, ging door de douane en checkte vervolgens opnieuw in.

    Dat kan dus ook sneller, bagage door laten labelen en zelf gelijk door. Dat is met de tijd tussen de vluchten nu ook nodig, maar hoe zit dat eigenlijk met je boardingpass? Heb je een aparte balie voor transfervluchten ofzo? Mij is verteld dat je de douane niet door hoeft dan.
    "Beware the Jabberwock, my son!
    The jaws that bite, the claws that catch!
    Beware the Jubjub bird, and shun
    The frumious Bandersnatch!"
    pi_66505237
    quote:
    Op donderdag 26 februari 2009 23:59 schreef Jabberwocky het volgende:
    Ik heb een beetje een noob vraag.
    Komende zomer moet ik transferren in Helsinki. Nu heb ik wel eens eerder getransferd, maar toen haalde ik mijn bagage op, ging door de douane en checkte vervolgens opnieuw in.

    Dat kan dus ook sneller, bagage door laten labelen en zelf gelijk door. Dat is met de tijd tussen de vluchten nu ook nodig, maar hoe zit dat eigenlijk met je boardingpass? Heb je een aparte balie voor transfervluchten ofzo? Mij is verteld dat je de douane niet door hoeft dan.
    Tegenwoordig moet je op veel vliegvelden weer opnieuw door de security check. Bagage hoef je zelf niet op te halen tenzij je via/in Amerika binnenkomt. Je krijgt per vluchtgedeelte een boardingpass. Als je uitstapt bij de eerste vlucht gewoon de bordjes van transfer volgen.

    [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2009 00:14:05 ]
      zaterdag 28 februari 2009 @ 20:07:04 #52
    202348 Susi
    Temple of Love
    pi_66561857
    quote:
    Op donderdag 26 februari 2009 23:59 schreef Jabberwocky het volgende:
    Ik heb een beetje een noob vraag.
    Ik ook.
    Heb via Cheaptickets een ticket geboekt, maar is het mogelijk om 'm nog om te zetten naar een dag later ?
    pi_66564606
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 20:07 schreef Susi het volgende:
    Ik ook.
    Heb via Cheaptickets een ticket geboekt, maar is het mogelijk om 'm nog om te zetten naar een dag later ?
    Bij .nl of bij .com. In het eerste geval kun je binnen 24 uur - dus voordat het ticket geprint wordt - zeer waarschijnlijk wel wijzigen; dat komt er dan op neer dat je een nieuw ticket boekt en betaalt, zij het andere ticket annuleren en jij je creditcardbetaling ongedaan moet maken.

    Geldt natuurlijk niet als het om een ticket gaat dat op die dag later veel duurder is.
    pi_66565227
    Voor omboeken betaal je vaak veel geld.
    pi_66565264
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 21:41 schreef Katinkat het volgende:
    Voor omboeken betaal je vaak veel geld.
    Daarom is het aan te raden om zo spoedig mogelijk te bellen na het verkeerd boeken. Als het langer dan 24 uur terug is, dan zal het geld gaan kosten inderdaad
    pi_66574356
    Ik had ook een fout gemaakt bij vliegtickets.nl.
    Ik belde meteen , stond echt net in het systeem. Ze heeft 2 klikken met de muis moeten doen en het was geregeld.
    Toch moet ik 90¤ wijzigingskosten voor 2 personen betalen.
    Tickets met de fout waren nog niet eens bij mij binnen via de email. Laatste keer dat ik daar heb geboekt. Hopelijk gaat het bij cheaptickets beter voor je!
    pi_66621486
    Donderdag heb ik bij Britishairways twee tickets geboekt en heb ik alle namen ingevuld. Later las ik ergens dat alleen de eerste voornaam ingevuld moest worden. Is dit een probleem? Wij hebben dus alle voornamen ingevuld.
    pi_66684606
    Kwam er net ook achter dat mijn moeder bij de boeking de titel DR. aan mij heeft gegeven.
    Gelukkig leverde dit volgens de behulpzame medewerker geen problemen op.
      woensdag 4 maart 2009 @ 16:29:16 #59
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_66695512
    Als alle voornamen ook in het paspoort staan lijkt het me geen probleem...
    pi_66717267
    Vanavond vlieg ik met KLM naar Lissabon samen met mijn vriendin.
    Maar ze is opeens doodziek, diarree,kotsen, ruim 39 graden koorts. Kans is aanwezig dat ze niet kan vliegen.
    Nu wil en kan KLM niks wijzigen,ook niet tegen betaling. Kan dit zomaar? Heb tenslotte 300 euro per ticket betaald,maar mijn type ticket valt niet te wijzigen.
    Als mijn vriendin niet meekan, zou ik iemand anders mee willen nemen, want om nu alleen te gaan....

    Wie weet er raad?
    pi_66718944
    Dat kan inderdaad, omdat je die ticketvoorwaarden hebt geaccepteerd. Je had ook (voor veel meer geld) een wijzigbaar ticket kunnen boeken.

    Maar als ze echt 'not fit to fly' is, kun je natuurlijk proberen je reis- of annuleringsverzekering aan te spreken.
    pi_66724652
    quote:
    Op donderdag 5 maart 2009 09:36 schreef DutchTrain het volgende:
    Dat kan inderdaad, omdat je die ticketvoorwaarden hebt geaccepteerd. Je had ook (voor veel meer geld) een wijzigbaar ticket kunnen boeken.

    Maar als ze echt 'not fit to fly' is, kun je natuurlijk proberen je reis- of annuleringsverzekering aan te spreken.
    Dan zul je een doktersverklaring nodig hebben, dus die zou ik vandaag nog gaan regelen.
    Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
    Dan heb je safe = condoom
    Double dutch = condoom en pil
    quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
    pi_66730240
    Het gaat redelijk.
    We gaan gewoon. Ibruprofen maar mee en dan zien we wel.
    pi_66730259
    quote:
    Op donderdag 5 maart 2009 15:39 schreef nelisb het volgende:
    Het gaat redelijk.
    We gaan gewoon. Ibruprofen maar mee en dan zien we wel.
    En Immodium.

    Goede reis!
    Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
    Dan heb je safe = condoom
    Double dutch = condoom en pil
    quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
    pi_66753502
    Beste FOK-ers ik heb een vlucht van KLM geboekt bij edreams.com
    Als een vlucht wel geboekt is maar nog niet betaald, omdat het geld niet van me cc afgehaald kan worden wordt de vlucht dan helemaal geannuleerd? Of komen er nog annuleringskosten erbij? Want hoe willen ze anders het geld eraf halen van me cc als er niet genoeg opstaat?
    pi_66758097
    quote:
    Op vrijdag 6 maart 2009 05:09 schreef Bapesta het volgende:
    Beste FOK-ers ik heb een vlucht van KLM geboekt bij edreams.com
    Als een vlucht wel geboekt is maar nog niet betaald, omdat het geld niet van me cc afgehaald kan worden wordt de vlucht dan helemaal geannuleerd? Of komen er nog annuleringskosten erbij? Want hoe willen ze anders het geld eraf halen van me cc als er niet genoeg opstaat?
    Niet, je kan geen 500 euro afschrijven als er maar 400 euro opstaat zeg maar. Maar uitmijnhoofd gezegd is een boeking pas compleet als er ook daadwerkelijk betaald is, m.a.w., je boeking is nog niet compleet.

    Als je van de boeking afwil, is dit wel een (beetje botte) manier van annuleren . In het geval dat er annuleringskosten aan vast zitten, kunnen ze die ook niet afschrijven, dus betaal je die dan ook niet. In principe hebben ze wel een vordering op jou, maar de vraag is in hoeverre ze die dan ook gaan incasseren.

    Bij een eventuele volgende boeking in de toekomst kun je hier wel problemen mee krijgen natuurlijk, in het geval dat er dan nog annuleringskosten open staan.
    Honey ! Take me drunk, i am home !
    pi_66773997
    quote:
    Op vrijdag 6 maart 2009 10:41 schreef LangeTabbetje het volgende:

    [..]

    Niet, je kan geen 500 euro afschrijven als er maar 400 euro opstaat zeg maar. Maar uitmijnhoofd gezegd is een boeking pas compleet als er ook daadwerkelijk betaald is, m.a.w., je boeking is nog niet compleet.

    Als je van de boeking afwil, is dit wel een (beetje botte) manier van annuleren . In het geval dat er annuleringskosten aan vast zitten, kunnen ze die ook niet afschrijven, dus betaal je die dan ook niet. In principe hebben ze wel een vordering op jou, maar de vraag is in hoeverre ze die dan ook gaan incasseren.

    Bij een eventuele volgende boeking in de toekomst kun je hier wel problemen mee krijgen natuurlijk, in het geval dat er dan nog annuleringskosten open staan.
    tis al geregeld
    geen extra kosten erbij en ticket is geannuleerd
    pi_66813703
    Hoihoi,

    ik heb ook een vraagje,
    wij gaan 27 april naar NY JFK met Delta Airlines... wij vertrekken om 13.30 van schiphol
    echter als ik op de site kijk van Delta zie ik bij onze vlucht dit staan:
    Delta 8859
    74M
    operated by Klm Royal Dutch Airlines
    In-Flight Services

    Betekent dit dat wij met KLM vliegen?

    Alvast bedankt!
      zaterdag 7 maart 2009 @ 23:36:29 #69
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_66813737
    Ja. De maatschappijen zijn partners. Je vliegt dus met KLM.
      Moderator zaterdag 7 maart 2009 @ 23:36:30 #70
    45833 crew  Fogel
    pi_66813738
    quote:
    Op zaterdag 7 maart 2009 23:35 schreef timp0e het volgende:
    Hoihoi,

    ik heb ook een vraagje,
    wij gaan 27 april naar NY JFK met Delta Airlines... wij vertrekken om 13.30 van schiphol
    echter als ik op de site kijk van Delta zie ik bij onze vlucht dit staan:
    Delta 8859
    74M
    operated by Klm Royal Dutch Airlines
    In-Flight Services

    Betekent dit dat wij met KLM vliegen?

    Alvast bedankt!
    Ja.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_66813774
    Wat denk je zelf.
    pi_66813788
    Whoei, dat is wel lekker!
    Vooral met in flight-service, als t goed is heb je dus een eigen tv-tje

    Bedankt voor het snelle antwoord! (Y)
    pi_66813814
    quote:
    Op zaterdag 7 maart 2009 23:37 schreef Poepoog het volgende:
    Wat denk je zelf.
    Dit is de eerste keer dat ik ga vliegen, dus ik weet er niks van.
    En omdat ze ook bij de reisburo zeiden van je kan met KLM... maar Delta is goedkoper, dus wij hebben Delta geboekt... vandaar ik het zo raar vond dat je dan toch met KLM ga maar wel goedkoper uit bent?
    pi_66817121
    quote:
    Op zaterdag 7 maart 2009 23:38 schreef timp0e het volgende:
    Whoei, dat is wel lekker!
    Vooral met in flight-service, als t goed is heb je dus een eigen tv-tje

    Bedankt voor het snelle antwoord! (Y)
    Er staat zo te zien dat je met een 747 vliegt. Die hebben alleen vergeelde kleine schermen boven het gangpad, die je net niet kan zien als je bij het raam zit.
    Niet dat je over het algemeen die films wilt zien die ze dan vertonen overigens.
      zondag 8 maart 2009 @ 03:35:52 #75
    61345 Brett-Anderson
    ACCOUNT DISABLED
    pi_66817386
    Een vraagje over de beste zitplekken. Er staat veel over beenruimte op seatguru en ander gemak, maar weet er iemand ook wat zo'n beetje het stilste plekje is in een vliegtuig. Helpt het als je zo ver mogelijk van die straalmotoren gaat zitten?
    The feasibility of an idea is inversely proportional to its initial apparent plausibility. .
      zondag 8 maart 2009 @ 03:40:26 #76
    6941 APK
    Factual, I think.
    pi_66817440
    quote:
    Op zaterdag 7 maart 2009 23:39 schreef timp0e het volgende:

    [..]

    Dit is de eerste keer dat ik ga vliegen, dus ik weet er niks van.
    En omdat ze ook bij de reisburo zeiden van je kan met KLM... maar Delta is goedkoper, dus wij hebben Delta geboekt... vandaar ik het zo raar vond dat je dan toch met KLM ga maar wel goedkoper uit bent?
    KLM is schijt, ik hoop voor jou dat jouw benen niet langer zijn dan 35cm.
    Who the fuck can sleep with all this shit going on?
    pi_66818418
    quote:
    Op zondag 8 maart 2009 03:35 schreef Brett-Anderson het volgende:
    Een vraagje over de beste zitplekken. Er staat veel over beenruimte op seatguru en ander gemak, maar weet er iemand ook wat zo'n beetje het stilste plekje is in een vliegtuig. Helpt het als je zo ver mogelijk van die straalmotoren gaat zitten?
    Ja, daarom is business class ook altijd voorin. Zo ver mogelijk achter de vleugel zitten helpt trouwens niet zoveel, lawaai gaat toch naar achter
    2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
      zondag 8 maart 2009 @ 09:13:05 #78
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_66818500
    quote:
    Op zondag 8 maart 2009 03:09 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Er staat zo te zien dat je met een 747 vliegt. Die hebben alleen vergeelde kleine schermen boven het gangpad, die je net niet kan zien als je bij het raam zit.
    Niet dat je over het algemeen die films wilt zien die ze dan vertonen overigens.
    Een troost, met Delta is het niet veel beter qua inflight entertainment in hun 767. (Hoewel de beenruimte allicht wel wat groter is, maar ja, das niet zo moeilijk met de beenruimte die KLM geeft.

    Ik denk trouwens het ticket goedkoper is omdat je op de terugweg wel met Delta zal vliegen. Persoonlijk vind ik de 2 - 3 - 2 layout in de 767 beter dan de 3 - 4 - 3 layout in KLM, als je dan een raamplaats hebt kan je bij Delta er gemakkelijker uit.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_66819496
    Op de site van KLM staat trouwens dat onze vlucht in een Boeing 777-200 is!
    Maar goed, het maakt op zich niet uit, aangezien ik die nacht ervoor uit de nachtdienst kom en toch wel zal slapen als we in t vliegtuig zitten, wel of geen eigen tv-tje

    Overigens wordt onze vlucht terug naar Nederland, als ik op de site kijk van Delta, ook door KLM gedaan.

    Heel erg bedankt voor jullie reacties
    pi_66822859
    quote:
    Op zondag 8 maart 2009 03:40 schreef APK het volgende:

    [..]

    KLM is schijt, ik hoop voor jou dat jouw benen niet langer zijn dan 35cm.
    Niet helemaal met je eens!
    Ik ben afgelopen donderdag met KLM gevlogen naar Lissabon en over 2 uur vlieg ik terug.
    Zit beide bij de nooduitgang. Ben zelf 190cm en kan gewoon languit liggen!! Zoveel beenruimte heb ik nooit gehad. Tevens tijdens de 2 uur durende vlucht eten gehad, paar keer drinken,voor het landen nog een snack!

    Wat betreft deze vlucht, hulde voor klm!
      zondag 8 maart 2009 @ 13:31:09 #81
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_66823408
    quote:
    Op zondag 8 maart 2009 13:16 schreef nelisb het volgende:

    [..]

    Niet helemaal met je eens!
    Ik ben afgelopen donderdag met KLM gevlogen naar Lissabon en over 2 uur vlieg ik terug.
    Zit beide bij de nooduitgang. Ben zelf 190cm en kan gewoon languit liggen!! Zoveel beenruimte heb ik nooit gehad. Tevens tijdens de 2 uur durende vlucht eten gehad, paar keer drinken,voor het landen nog een snack!

    Wat betreft deze vlucht, hulde voor klm!
    Als ik met budgetmaatschappijen vlieg en bij de nooduitgang zit heb ik ook voldoende beenruimte.

    Het blijft diep triest dat Lufthansa in Europa een seatpitch heeft van 32 inch terwijl KLM longhaul, dus in de grote 747 en 777 toestellen dit meent met een 31 inch pitch te moeten uitvoeren.
    (Aan de andere kant, niet voor niets is KLM met vertrek niet vanaf Amsterdam op alle andere markten een budgetairliner).
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_66825857
    Ik heb wel eens met de kleinere toestellen van Lufthansa gevlogen, en ik kan je zeggen dat je daar geen 32 inch hebt
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_66853682
    quote:
    Op zondag 8 maart 2009 13:16 schreef nelisb het volgende:

    [..]

    Niet helemaal met je eens!
    Ik ben afgelopen donderdag met KLM gevlogen naar Lissabon en over 2 uur vlieg ik terug.
    Zit beide bij de nooduitgang. Ben zelf 190cm en kan gewoon languit liggen!! Zoveel beenruimte heb ik nooit gehad. Tevens tijdens de 2 uur durende vlucht eten gehad, paar keer drinken,voor het landen nog een snack!

    Wat betreft deze vlucht, hulde voor klm!
    Goh, dat zal dan wel aan het tijdstip van de dag gelegen hebben. Nu vlieg ik niet meer zo heel vaak binnen Europa maar de laatste keer KLM vanuit Istanbul om 5 uur 's middags geloof ik werd er slechts een bakje verlepte sla met één cherrie tomaat en wat dressing geserveerd. En een paar keer drinken .... ja als je de eerste uitdeelronde en daarna de koffie of thee als een paar keer wilt zien, prima. Overigens valt het voer bij KLM op een longhaul vlucht wel mee, al is het bij Air France dan net iets beter en meer. Maar goed, de FB miles maakten altijd veel goed maar vanaf 1 april valt ook dat voordeel grotendeels weg.

    En die beenruimte is zelfs in een 737 wel OK zolang je maar op één van de eerste 12 of 14 rijen zit. Daar heb je dus Europe Select pitch afstand ipv de krappe, echt geen 31 pitch, overige rijen. En als FB Platinum member krijg je altijd wel de beste plek in Economy.
    pi_66862930
    Zijn er hier mensen die al eens met Airberlin hebben gevlogen?
    Ik vlieg in de zomervakantie van Helsinki naar Dusseldorf met deze maatschappij.
    Lijkt me een typische no-nonsens maatschappij die je voor weinig geld naar je bestemming brengt.
      maandag 9 maart 2009 @ 16:02:10 #85
    202348 Susi
    Temple of Love
    pi_66863019
    Ik heb van de zomer met AirBerlin gevlogen (Berlijn - AmsterdamMoskou D. - Berlijn)
    Keurige maatschappij, geen eten gehad of iets, maar fijne stoelen (vind ik altijd heel belangrijk) en aardige stewardessen.

    [ Bericht 6% gewijzigd door Susi op 09-03-2009 20:37:16 ]
    pi_66869084
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 15:59 schreef Mik31 het volgende:
    Zijn er hier mensen die al eens met Airberlin hebben gevlogen?
    Ik vlieg in de zomervakantie van Helsinki naar Dusseldorf met deze maatschappij.
    Lijkt me een typische no-nonsens maatschappij die je voor weinig geld naar je bestemming brengt.
    En een van de weinige lowcost maatschappijen die je nog een drankje 'gratis' aan boord geven.

    Susi: Berlijn - Amsterdam vliegen ze al sinds 2006 niet meer
    2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
      maandag 9 maart 2009 @ 19:39:00 #87
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_66870764
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 15:59 schreef Mik31 het volgende:
    Zijn er hier mensen die al eens met Airberlin hebben gevlogen?
    Ik vlieg in de zomervakantie van Helsinki naar Dusseldorf met deze maatschappij.
    Lijkt me een typische no-nonsens maatschappij die je voor weinig geld naar je bestemming brengt.
    Air Berlin, puike maatschappij, zeker op de route Helsinki - Dusseldorf. Ik heb zelf deze vlucht in november gemaakt en Air Berlin doet niet onder voor traditionele maatschappijen, je kunt zonder gekke extra kosten bagage inchecken en een (niet-alcoholische)drankje + broodje zit er bij in. Broodje is niet bijzonder lekker maar eigenlijk vergelijkbaar met wat Lufthansa je voorschotelt.
    Beenruimte is prima, doet echt niet onder voor KLM, en ze vliegen met relatief nieuwe toestellen.

    Het is jammer dat Air Berlin niet meer naar Berlijn vliegt vanaf Amsterdam, heb slechts twee keer van ze gebruik mogen maken, nu ben ik weer veroordeeld tot KLM of de NS Internationale trein.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_66871104
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 19:39 schreef ozzietukker het volgende:

    [..]

    Het is jammer dat Air Berlin niet meer naar Berlijn vliegt vanaf Amsterdam, heb slechts twee keer van ze gebruik mogen maken, nu ben ik weer veroordeeld tot KLM of de NS Internationale trein.

    2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
      maandag 9 maart 2009 @ 20:14:25 #89
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_66872120
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 19:47 schreef Thetallguy het volgende:

    [..]

    [ afbeelding ]

    Transvertragia is geen optie. Ten eerste vliegen ze 's ochtends vroeg, en komen pas heel laat op Schiphol terug, en aangezien het de laatste vlucht is ook nog vaak met vertraging.

    De enige keer dat ik vrijwillig met Transvertragia heb gevolgen was naar Toulon-Hyeres vanaf Rotterdam omdat ik ook echt in Hyeres moest zijn, en Nice of Marseille met KLM waren geen betere optie qua kosten en voorgestelde vliegtijden. Maar Transvertragia deed de naam eer aan en op beide vluchten had ik vertraging..... dus ben er gelijk weer van genezen. (Zo goedkoop is Transvertragia namelijk niet).
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      maandag 9 maart 2009 @ 20:36:53 #90
    202348 Susi
    Temple of Love
    pi_66872902
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 18:52 schreef Thetallguy het volgende:

    [..]

    En een van de weinige lowcost maatschappijen die je nog een drankje 'gratis' aan boord geven.

    Susi: Berlijn - Amsterdam vliegen ze al sinds 2006 niet meer
    Oh shit. Moskou - Berlijn. Even veranderen
    pi_66875082
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 20:14 schreef ozzietukker het volgende:

    Transvertragia is geen optie. Ten eerste vliegen ze 's ochtends vroeg, en komen pas heel laat op Schiphol terug, en aangezien het de laatste vlucht is ook nog vaak met vertraging.

    De grap was juist dat Transavia direct ging concurreren met AirBerlin door vijf minuten voor hun te vertrekken op zowel heen als terugreis en tien euro goedkoper te zijn. Toen AirBerlin er mee stopte werden de Transavia slots weer KLM slots en ging de prijs weer omhoog.

    Zelfde spelletje zal je nu gaan zien met Ryanair vs Easyjet naar Bristol (en ik neem aan dat Manchester er ook bij komt). De markt is te klein voor twee of vier vluchten per dag, dus zal er eentje op moeten geven.
    pi_67217106
    Hallo!

    Ik heb weer een vraagje :$
    Wij willen graag onze stoelen reserveren bij Delta, en we weten dat dit al kan.
    Wij hebben van de reisbureau gehoord waar we zitten, en we zitten dus niet naast elkaar...!
    Als ik kijk op de site van Delta, voor onze vlucht, zie ik dat de helft van de stoelen nog vrij zijn.

    Wij hebben geboekt bij een reisbureau, en krijgen daardoor onze e-ticket pas 10 dagen van te voren, en wij hebben al om een e-ticket nummer gevraagd maar die kunnen ze niet geven,

    Is er een manier om snel achter je e-ticket nummer te kunnen komen...? Anders gaan wij bellen naar Delta!

    Alvast bedankt
      donderdag 19 maart 2009 @ 20:29:50 #93
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_67217253
    Je kunt bij het inchecken je stoelen meestal wel veranderen.
    pi_67217329
    of online 24 uur van tevoren (weet niet of dat bij Delta kan)
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
      donderdag 19 maart 2009 @ 21:53:54 #95
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_67220506
    Jammer dat je Delta via een reisburo hebt geboekt, Delta.com garandeerd namelijk dat zij via hun website de laagste prijs aanbieden. Daarnaast kan je bij het reserveren via Delta bij het boeken gelijk je stoelkeus aangeven, en krijg je direct het E-ticket binnen.

    Als je reisburo het E-ticketnummer nog niet kan geven dan zijn de tickets waarschijnlijk nog niet geprint, en is de boeking nog niet bekend bij Delta, alleen een voorgenomen boeking. Voordeel voor het reisburo is dan dat zij van jouw geld rente kunnen trekken bij de bank. Bellen naar Delta heeft dan niet zoveel zin. Enige kans is dan afwachten totdat je online je plaats kan bepalen, hoewel ik niet meer zeker weet of je online kunt inchecken met Delta aangezien het een vlucht naar de VS is.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_67221160
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 20:25 schreef timp0e het volgende:
    Hallo!

    Ik heb weer een vraagje :$
    Wij willen graag onze stoelen reserveren bij Delta, en we weten dat dit al kan.
    Wij hebben van de reisbureau gehoord waar we zitten, en we zitten dus niet naast elkaar...!
    Als ik kijk op de site van Delta, voor onze vlucht, zie ik dat de helft van de stoelen nog vrij zijn.

    Wij hebben geboekt bij een reisbureau, en krijgen daardoor onze e-ticket pas 10 dagen van te voren, en wij hebben al om een e-ticket nummer gevraagd maar die kunnen ze niet geven,

    Is er een manier om snel achter je e-ticket nummer te kunnen komen...? Anders gaan wij bellen naar Delta!

    Alvast bedankt
    Dit is het gevolg van een goedkoop ticket boeken. Zo laten ze voor de duurdere tickets langer de keuze om een stoel uit te zoeken en delen ze de stoelen voor de goedkoopste tickets pas later in. Maar gegarandeerd dat je op de plaats van bestemming komt. En met een beetje geluk is dat vliegtuig niet vol en kun je alsnog naast elkaar zitten. Maar dat je achterin zit, is wel zeker!
    pi_67222292
    Dat wij achterin zitten klopt, dat maakt mij ook niks uit, het ging er meer om dat ik liever naast elkaar zit dan dat ik tussen 2 andere mensen zit...!

    Wij hebben Delta via een reisbureau geboekt omdat wij een pakketreis hebben geboekt (we hebben dus niet alleen de vlucht geboekt )

    Maar dan wachten wij wel af op 't reisbescheiden met het e-ticket erin!

    Bedankt voor de reacties!
    pi_67222467
    Waar is de tijd met ECHTE vliegtickets.
    Echt 5 vliegreizen geboekt, en het enige bewijs zijn een paar lullige mailtjes
      Moderator donderdag 19 maart 2009 @ 22:44:19 #99
    45833 crew  Fogel
    pi_67222729
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 22:38 schreef Tonio-mcdo het volgende:
    Waar is de tijd met ECHTE vliegtickets.
    Echt 5 vliegreizen geboekt, en het enige bewijs zijn een paar lullige mailtjes
    Die tijd hebben we gelukkig al een aantal jaar achter ons
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_67222878
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 22:44 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Die tijd hebben we gelukkig al een aantal jaar achter ons
    Ik ben dan echt als de dood dat er iets mis is. geen houvast enzo...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')