abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 februari 2009 @ 10:28:08 #1
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_65684379
Klassiek Hebreeuws voor dummies

Ik las dit topic net en vroeg me af of er Noren of mensen die Noors spreken zijn die zin hebben om een beetje de beginselen wegwijs te maken.

Ik ken een paar zinnetjes in het Noors maar zou graag wat meer willen leren en natuurlijk kan ik daarvoor een cursus doen of iets dergelijks maar met zijn allen hier op FOK! een beetje dingen uitvinden etc is veel leuker.

Bedankt,
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_65684462
Sluse!
  dinsdag 3 februari 2009 @ 14:34:22 #3
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_65692094
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 10:30 schreef Dichtpiet. het volgende:
Sluse!
Wtf
*Think outside the box*
  dinsdag 3 februari 2009 @ 14:58:36 #4
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65692989
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 10:30 schreef Dichtpiet. het volgende:
Sluse!
Sluis? Slot -> lock -> Sluse?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 4 februari 2009 @ 12:56:24 #5
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_65728305
Hei, jeg er Boem-Dikkie og jeg er moderator på FOK! Vil du ha kjønn med meg?
pi_65729946
Hei. Jeg snakker bittelit Norsk.
pi_65730011
Tvp het lijkt wel dat taaltje uit die ene autoreclame
  donderdag 5 februari 2009 @ 00:30:25 #8
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_65753061
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 13:43 schreef boem-dikkie het volgende:
Hei. Jeg snakker bittelit Norsk.
Min norsk er heller også ikke veldig bra.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 18:34:32 #9
pi_65808176
Zijn Noors en Zweeds niet best wel verschillend...? Wat ik hier zie doet me nl. meer aan Zweeds denken... maar misschien ligt het eraan dat ik ze beide niet goed ken en de grote verschillen die toch duidelijk op te merken zijn in deze paar zinnetjes, mij niet opvallen...
*Think outside the box*
  vrijdag 6 februari 2009 @ 21:59:19 #10
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_65815616
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 18:34 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Zijn Noors en Zweeds niet best wel verschillend...? Wat ik hier zie doet me nl. meer aan Zweeds denken... maar misschien ligt het eraan dat ik ze beide niet goed ken en de grote verschillen die toch duidelijk op te merken zijn in deze paar zinnetjes, mij niet opvallen...
Volgens mij is het een beetje als Duits en Nederlands.
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 22:02:29 #11
45833 crew  Fogel
pi_65815755
Waarom wil je eigenlijk Noors leren?
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 00:30 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Min norsk er heller også ikke veldig bra.
Dat blijkt...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  vrijdag 6 februari 2009 @ 22:03:29 #12
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_65815797
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 18:34 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Noors, Zweeds en Deens zijn inderdaad een beetje als Nederlands en Duits. Onderling ook beter te verstaan dan een Duitser Nederlands verstaat.
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 22:13:03 #13
45833 crew  Fogel
pi_65816158
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 22:03 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Noors, Zweeds en Deens zijn inderdaad een beetje als Nederlands en Duits. Onderling ook beter te verstaan dan een Duitser Nederlands verstaat.
Noors (Bokmål) en Deens hebben nagenoeg dezelfde schrifttaal (maar de uitspraak is wel heel anders), Zweeds is behoorlijk anders qua schrifttaal, maar nog steeds heel goed te begrijpen.
De verschillen vind ik inderdaad ook minder dan tussen Nederlands en Duits. Misschien beter te vergelijken met Nederlands en Vlaams? Als ik een Belg Vlaams hoor spreken moet ik eerst een paar zinnen 'wennen' aan de andere uitspraak en er ontbreken dan ook een paar woorden ('zenne' bijvoorbeeld) die normaal zijn in de Vlaamse taal, maar niet voorkomen in Nederland. Hetzelfde heb ik met Zweeds, moet ik ook eerst aan wennen, en Deens duurt me een halve dag (ik snap niet dat ze woorden die hetzelfde geschreven worden zo verschillend uit hun strot kunnen krijgen ).

Ik spreek vloeiend Noors
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  vrijdag 6 februari 2009 @ 22:14:36 #14
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_65816220
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 22:13 schreef Fogel het volgende:

[..]

Noors (Bokmål) en Deens hebben nagenoeg dezelfde schrifttaal (maar de uitspraak is wel heel anders), Zweeds is behoorlijk anders qua schrifttaal, maar nog steeds heel goed te begrijpen.
De verschillen vind ik inderdaad ook minder dan tussen Nederlands en Duits. Misschien beter te vergelijken met Nederlands en Vlaams? Als ik een Belg Vlaams hoor spreken moet ik eerst een paar zinnen 'wennen' aan de andere uitspraak en er ontbreken dan ook een paar woorden ('zenne' bijvoorbeeld) die normaal zijn in de Vlaamse taal, maar niet voorkomen in Nederland. Hetzelfde heb ik met Zweeds, moet ik ook eerst aan wennen, en Deens duurt me een halve dag (ik snap niet dat ze woorden die hetzelfde geschreven worden zo verschillend uit hun strot kunnen krijgen ).

Ik spreek vloeiend Noors
Ik spreek geen vloeiend Noors en moet bij nog veel woorden nadenken en opzoeken, mijn toepassingen zullen ook niet altijd even goed kloppen.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 22:56:31 #15
pi_65817755
Ik dacht juist dat het een misverstand was dat Noors en Zweeds zo op elkaar leken, dat ze dus eigenlijk 'stiekem toch best wel' verschillend zijn... Dat Noors zelfs een beetje op Nederlands lijkt, daar in elk geval verbindingen mee heeft; en dat Zweeds (en Deens) er veel verder vanaf staan...
Dat heb ik dus niet goed begrepen?
*Think outside the box*
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 23:08:20 #16
45833 crew  Fogel
pi_65818182
Noors en Zweeds lijken meer op elkaar dan Nederlands en Noors.

Nederlands, Duits, Engels, Noors, Zweeds, Deens hebben allemaal verbindingen omdat ze allemaal tot de Germaanse talen horen. Alleen zijn de laatstgenoemde 3 weer een eigen sub-groep, de Scandinavische talen, en dat is dus omdat ze meer aan elkaar verwant zijn dan aan de andere talen.

Noors (Bokmål) is (was) eigenlijk Deens maar is in de loop van de tijd (en dan hebben we het over een paar honderd jaar) zijn de talen wat van elkaar gedreven. Dus dat Nederlands en Noors dichter bij elkaar staan dan Noors en Deens klopt in ieder geval niks van.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 23:12:36 #17
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65818334
Ik heb volgens mij weleens gelezen dat 'Noors is Deens gesproken in Zweden', d.w.z. Deens en Noors lijken in geschreven vorm (althans Bokmal) heel sterk op elkaar, terwijl Zweeds juist b.v. de ä en ö heeft (en Noors en Deens hebben de æ en ø), terwijl de uitspraak van Zweeds en Noors desondanks weer gelijker is…

Maar ik weet niet in hoeverre dat waar is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 23:20:04 #18
45833 crew  Fogel
pi_65818590
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 23:12 schreef Iblis het volgende:
Ik heb volgens mij weleens gelezen dat 'Noors is Deens gesproken in Zweden', d.w.z. Deens en Noors lijken in geschreven vorm (althans Bokmal) heel sterk op elkaar, terwijl Zweeds juist b.v. de ä en ö heeft (en Noors en Deens hebben de æ en ø), terwijl de uitspraak van Zweeds en Noors desondanks weer gelijker is…

Maar ik weet niet in hoeverre dat waar is.
Dat is ongeveer wat ik 22:13 zei ja. Het verschil is wel stukken meer dan øæå vs öä in de geschreven taal. Maar inderdaad, een sprekende Zweed is makkelijker te verstaan dan een sprekende Deen zelfs al zijn de geschreven talen verschillend.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 23:22:42 #19
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65818686
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 23:20 schreef Fogel het volgende:

[..]

Dat is ongeveer wat ik 22:13 zei ja. Het verschil is wel stukken meer dan øæå vs öä in de geschreven taal. Maar inderdaad, een sprekende Zweed is makkelijker te verstaan dan een sprekende Deen zelfs al zijn de geschreven talen verschillend.
Ik geloof dat ik op shampoo en zo weleens Noords en Deens samen gemoffeld zie, dan staat er zo NO/DK en af en toe een woord tussen haakjes.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 23:39:21 #20
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_65819213
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 22:02 schreef Fogel het volgende:
Waarom wil je eigenlijk Noors leren?

Ik had wat online vrienden die Noors zijn en hun hadden me wat standaard dingen verteld. En dat vond ik best tof!
  Moderator zaterdag 7 februari 2009 @ 09:02:51 #21
45833 crew  Fogel
pi_65823659
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 23:39 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Ik had wat online vrienden die Noors zijn en hun hadden me wat standaard dingen verteld. En dat vond ik best tof!
En die vrienden heb je niet meer?

Anyway, een makkelijke manier om te beginnen is gewoon proberen Noorse kranten te lezen. Met een foto erbij weet je meestal de context alvast te plaatsen, met achtergrondkennis van Nederlands, Engels en Duits kan je dan al snel ongeveer de helft begrijpen van wat er staat. Lees hetzelfde artikel nog een keer door nadat je er al een keer doorheengelezen hebt en je zal zien dat er al weer een paar extra woorden 'op hun plek' vallen.
Daarna kan je die woorden eventueel opzoeken.

http://adressa.no/ (Lokaal voor omgeving Trondheim)
http://aftenposten.no/ (Lokaal voor omgeving Oslo)
http://bt.no/ (Lokaal voor omgeving Bergen)
http://vg.no/ (Landelijke pauperkrant ala Telegraaf)
http://www.dagbladet.no/ (Landelijke krant die wat minder erg is dan VG)
http://nettavisen.no/ (Landelijke dekking maar met overdosis showbiz nieuws omdat de eigenaar een TV kanaal is)
http://www.morgenbladet.no/ (Focus op politiek, cultuur en onderzoek, weinig actuele zaken, veel diepgang)

Noors-Nederlands online woordenboek: http://www.woordenboek.no/none/
Heb dit woordenboek zelf niet getest, maar het zal vast net zo slecht zijn als alle andere NONE/NENO woordenboeken die ik gezien heb.
  Moderator dinsdag 10 maart 2009 @ 19:21:26 #22
45833 crew  Fogel
pi_66907408
Is er al iemand begonnen?
  Moderator woensdag 5 augustus 2009 @ 09:49:05 #23
45833 crew  Fogel
pi_71616088
NTNU heeft op http://itunes.ntnu.no/pc.html een aantal videolectures geplaatst, waaronder enkele videos waar moderne Noorse grammatica uitgelegd wordt. Ik heb de videos zelf niet bekeken, maar wellicht is het nuttig als je Noors wil leren.
pi_71637363
Ik heb een van die video's bekeken en vind de uitleg over het algemeen wel duidelijk. De video's zijn in het Noors, maar bij de voorbeelden (iig in de video die ik gezien heb) wordt ook een vergelijking gemaakt met het Engels. Da's genoeg om de voorbeelden te snappen.
pi_71699210
Ik heb ondertussen nog een paar filmpjes bekeken, en het lijkt erop dat ik iets te voorbarig was met mijn info. Die vergelijking met het engels heb ik namelijk nog niet in andere filmpjes kunnen ontdekken.

Pluspunt is wel dat de filmpjes nu in de goede volgorde staan in iTunes.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 00:17:21 #26
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_71699275
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 09:02 schreef Fogel het volgende:

[..]

En die vrienden heb je niet meer?

Anyway, een makkelijke manier om te beginnen is gewoon proberen Noorse kranten te lezen. Met een foto erbij weet je meestal de context alvast te plaatsen, met achtergrondkennis van Nederlands, Engels en Duits kan je dan al snel ongeveer de helft begrijpen van wat er staat. Lees hetzelfde artikel nog een keer door nadat je er al een keer doorheengelezen hebt en je zal zien dat er al weer een paar extra woorden 'op hun plek' vallen.
Daarna kan je die woorden eventueel opzoeken.

http://adressa.no/ (Lokaal voor omgeving Trondheim)
http://aftenposten.no/ (Lokaal voor omgeving Oslo)
http://bt.no/ (Lokaal voor omgeving Bergen)
http://vg.no/ (Landelijke pauperkrant ala Telegraaf)
http://www.dagbladet.no/ (Landelijke krant die wat minder erg is dan VG)
http://nettavisen.no/ (Landelijke dekking maar met overdosis showbiz nieuws omdat de eigenaar een TV kanaal is)
http://www.morgenbladet.no/ (Focus op politiek, cultuur en onderzoek, weinig actuele zaken, veel diepgang)

Noors-Nederlands online woordenboek: http://www.woordenboek.no/none/
Heb dit woordenboek zelf niet getest, maar het zal vast net zo slecht zijn als alle andere NONE/NENO woordenboeken die ik gezien heb.
Noors lijkt me best vet om te leren, maar dit is toch niet te leren met gewoon een krant doorlezen? Hoe wil je die werkwoordsvormen etc. dan leren?
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  Moderator zaterdag 8 augustus 2009 @ 08:13:41 #27
45833 crew  Fogel
pi_71702732
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 00:17 schreef Zeroku het volgende:

[..]

Noors lijkt me best vet om te leren, maar dit is toch niet te leren met gewoon een krant doorlezen? Hoe wil je die werkwoordsvormen etc. dan leren?
Als je genoeg leest komt dat vanzelf. Of je pakt er een grammaticaboek bij, dan gaat het waarschijnlijk wat sneller.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')