Ter herinnering en symbolisch bedoelt. Een week heeft 7 dagen, deze dagen staan voor perioden/cyclussen (dag/nacht = periode = sinus = complete cirkel), die dan gelijk staan aan de 7 perioden van de schepping van het heelal met haar 7 dimensies. De ene 'speciale' dag staat symbool voor de 7de periode en 7de hemel waarop God de schepping voltooide en waar Hij 'stopte' en 'huist'. Het gaat hier niet zozeer om de dag (vrijdag, zaterdag of zondag), maar dat het in ieder geval 1 dag moet zijn van de week, als in 1 periode van de 7 perioden. En God weet het beste.quote:Op woensdag 24 april 2013 19:06 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Weet iemand waarom een speciale dag ( zaterdag, zondag en vrijdag ) is ingesteld, met welk nut en reden voor de mens.
Getal, frequentie, tijd en ruimte weerspiegelt esthetische samenhangen en diepe verbanden.quote:Op zondag 2 juni 2013 23:13 schreef Tevik het volgende:
Ter herinnering en symbolisch bedoelt. Een week heeft 7 dagen, deze dagen staan voor perioden/cyclussen (dag/nacht = periode = sinus = complete cirkel), die dan gelijk staan aan de 7 perioden van de schepping van het heelal met haar 7 dimensies. De ene 'speciale' dag staat symbool voor de 7de periode en 7de hemel waarop God de schepping voltooide en waar Hij 'stopte' en 'huist'. Het gaat hier niet zozeer om de dag (vrijdag, zaterdag of zondag), maar dat het in ieder geval 1 dag moet zijn van de week, als in 1 periode van de 7 perioden. En God weet het beste.
Q’doshim tih’yu ki qadosh Ani Adonai Eloheichem ( Weest heilig, want Ik, de Eeuwige uw G’d,quote:Op woensdag 24 april 2013 19:06 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
De volgende Koran verzen worden hierover aangehaald, weet niet of je dit bedoelde.
[..]
Weet iemand waarom een speciale dag ( zaterdag, zondag en vrijdag ) is ingesteld, met welk nut en reden voor de mens.
Binnen de LJG in Den Haag werkt sinds kort een vrouwelijke rabbijn.Vrouwen hebben binnen de sjoeldienst aldaar ook een prominente rol.quote:Op maandag 6 mei 2013 21:07 schreef Skillsy het volgende:
Topic is zo goed als uitgestorven .Probeer het toch: wat denken jullie over de vrouwelijke Rabbijnen?
Dat het niet klopt. Een vrouw kan niet Raban (groot) zijn, een vrouw heeft immers niets van haarzelf.quote:Op maandag 6 mei 2013 21:07 schreef Skillsy het volgende:
Topic is zo goed als uitgestorven .Probeer het toch: wat denken jullie over de vrouwelijke Rabbijnen?
Kan je dit uitleggen?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 00:16 schreef k3vil het volgende:
[..]
Dat het niet klopt. Een vrouw kan niet Raban (groot) zijn, een vrouw heeft immers niets van haarzelf.
Het symbool vrouw betekent ontvangen, en ontvangen is niet Raban (groot).quote:
Kan je dit verband nader verklarenquote:Op zaterdag 27 juli 2013 00:31 schreef k3vil het volgende:
[..]
Het symbool vrouw betekent ontvangen, en ontvangen is niet Raban (groot).
Er is een Torah die we hier fysiek kennen en waar uit gelezen wordt, bereshiet shemot etc.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 00:41 schreef Kesefkesef het volgende:
[..]
Kan je dit verband nader verklaren?
Toch zijn er steeds meer vrouwelijke rabbijnen. De een heeft er meer moeite mee dan de andere.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 00:47 schreef k3vil het volgende:
[..]
Er is een Torah die we hier fysiek kennen en waar uit gelezen wordt, bereshiet shemot etc.
De Torah was er echter al voordat de wereld was geschapen. Dit is ook wel de Torah van de wereld Atzilut (Atslo, dichtbij Hem).
De riten/tradities/symbolen uit het Jodendom zijn een weerspiegeling van deze hogere Torah. Daar is vrouw het verlangen om te ontvangen. Een rabbijn (Raban) is het verlangen om te geven.
Wil je dus in lijn blijven met de symboliek dan geldt dat een vrouw nooit een rabbijn kan zijn.
Persoonlijk was ik tegen vrouwelijke Rabbijnen, maar ik vind Mevr T. Benima een zeer charmante vrouw. Ben veel met haar in contact geweest, en door HAAR ben ik anders gaan kijken.quote:Op donderdag 11 juli 2013 20:44 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
[..]
Binnen de LJG in Den Haag werkt sinds kort een vrouwelijke rabbijn.Vrouwen hebben binnen de sjoeldienst aldaar ook een prominente rol.
Voor mij hoeft het niet een vrouwelijke rabbijn met een talit en/of keppel. Maar binnen LJG,s kan het dus blijkbaar wel.
Dat klinkt heel positief. Blijkbaar heeft het dan toch ook veel te maken met de persoonlijkheid en de nesjomme van de Rabbijn en is het een kwestie van wennen.quote:Op zondag 28 juli 2013 19:25 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Persoonlijk was ik tegen vrouwelijke Rabbijnen, maar ik vind Mevr T. Benima een zeer charmante vrouw. Ben veel met haar in contact geweest, en door HAAR ben ik anders gaan kijken.
Klopt heeft ze zeker. Dit (helaas) itt vele stugge (orthodoxe) rabbijnen die ik ken was zij een verademing. Ik zat vol boosheid en agressie . Door naar haar te luisteren veranderde mijn kijk. Ben haar zeer dankbaar hiervoor.quote:Op zondag 28 juli 2013 20:41 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
[..]
Dat klinkt heel positief. Blijkbaar heeft het dan toch ook veel te maken met de persoonlijkheid en de nesjomme van de Rabbijn en is het een kwestie van wennen.
Fijn dat je zo,n goed contact hebt gehad met haar.
quote:Op zondag 28 juli 2013 20:52 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Klopt heeft ze zeker. Dit (helaas) itt vele stugge (orthodoxe) rabbijnen die ik ken was zij een verademing. Ik zat vol boosheid en agressie . Door naar haar te luisteren veranderde mijn kijk. Ben haar zeer dankbaar hiervoor.
Neequote:Op zondag 28 juli 2013 18:37 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Toch zijn er steeds meer vrouwelijke rabbijnen. De een heeft er meer moeite mee dan de andere.
Ben je Bukharian?
Waarover dan?quote:Op zondag 28 juli 2013 20:52 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Klopt heeft ze zeker. Dit (helaas) itt vele stugge (orthodoxe) rabbijnen die ik ken was zij een verademing. Ik zat vol boosheid en agressie . Door naar haar te luisteren veranderde mijn kijk. Ben haar zeer dankbaar hiervoor.
Persoonlijke omstandigheden, maar ook cultuurverschillen tussen mijn vader en moeder, het gemis van mijn opa en oma en zo zijn er vele dingen die te persoonlijk zijn.quote:
In nederland, en jaquote:Op maandag 29 juli 2013 00:42 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Persoonlijke omstandigheden, maar ook cultuurverschillen tussen mijn vader en moeder, het gemis van mijn opa en oma en zo zijn er vele dingen die te persoonlijk zijn.
Woon jij in Israel of gewoon in Nederland? Ben je joods?
quote:Op maandag 29 juli 2013 20:41 schreef k3vil het volgende:
Nee, en ja.
Ik studeer de werken van de Ari, de zohar met het commentaar van Baal haSulaam. Ook de overige werken van Baal haSulaam bestudeer ik. Maar het is allemaal geschreven rond de Zohar.
Het gebruiken van elektriciteit is een toespeling op het niet ontsteken van vuur, het valt voor mij onder het overdrijven van de mitzvot. Ik gebruik dus stroom op shabbat. In mijn geval was het zelfs zo dat ik Torah leerde op Shabbat, met dank aan electriciteitquote:Op maandag 29 juli 2013 22:32 schreef Skillsy het volgende:
[..]![]()
Dat laatste vroeg ik omdat ik zag dat je postte op Sjabbat, dus dacht dat je niet praktiserend was.
Sjalom,quote:Op maandag 29 juli 2013 22:50 schreef k3vil het volgende:
[..]
Het gebruiken van elektriciteit is een toespeling op het niet ontsteken van vuur, het valt voor mij onder het overdrijven van de mitzvot. Ik gebruik dus stroom op shabbat. In mijn geval was het zelfs zo dat ik Torah leerde op Shabbat, met dank aan electriciteit![]()
Hey Skillsy,quote:Op dinsdag 30 juli 2013 00:26 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Sjalom,
Apart. Wij gebruik ook stroom, maar we hebben tijdklokken, dus daar hoeven we geen zorgen om te maken. Mag ik dus concluderen dat je lichtknopjes aan en uit doet?
Maar mij is altijd geleerd : geen tv , geen computer. En ZEKER niet aan de knopjes zitten!!!
Maar dat ligt wellicht aan mijn vader.
Waar studeer je? Ik had je een DM gestuurd ontvangen? Want dit is mijn laatste post.
Omdat ik ook studies ga volgen en FOK! Hoort daar niet bij.
Hoe komt het dat de Mizrachim jeugd zó zionistisch zijn? Vergeleken met hun (voor)ouders?? Waarom zie ik vele Joden uit Azië zich aansluiten bij Messiaanse gemeenschappen? Zijn ze ruim denkender dan Asjkenazim?quote:Op donderdag 27 februari 2014 22:22 schreef k3vil het volgende:
Niemand die vragen heeft. Beetje dood hier :-)
Ik begrijp sowieso niet waarom Zionisme zo'n aanhang heeft. Maar ach, het kan best wel eens de reactie zijn op de diaspora.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 19:10 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Hoe komt het dat de Mizrachim jeugd zó zionistisch zijn? Vergeleken met hun (voor)ouders?? Waarom zie ik vele Joden uit Azië zich aansluiten bij Messiaanse gemeenschappen? Zijn ze ruim denkender dan Asjkenazim?
Dat zal best een mogelijkheid zijn. Uiteraard zullen geboren Israëlische Joden (ongeacht hun afkomst) van het land Israël houden. Net zoals ik als geboren Nederlander van Nederland houdt. Ook ben ik geen echte Nederlander: ik zal dit land niet verlaten omdat ik niet een echte Nederlander ben.quote:Op maandag 10 maart 2014 17:07 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ik begrijp sowieso niet waarom Zionisme zo'n aanhang heeft. Maar ach, het kan best wel eens de reactie zijn op de diaspora.
Ja, ik ken een aantal joden uit Ethopië die jezus erkennen. Maar ze zien zich echt als jood.quote:Noem eens wat messiaanse gemeenschappen? Zijn dat Joden die Jezus erkennen als de messias?
Nee hij is geen Kabbalist.quote:Op maandag 10 maart 2014 22:12 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dat zal best een mogelijkheid zijn. Uiteraard zullen geboren Israëlische Joden (ongeacht hun afkomst) van het land Israël houden. Net zoals ik als geboren Nederlander van Nederland houdt. Ook ben ik geen echte Nederlander: ik zal dit land niet verlaten omdat ik niet een echte Nederlander ben.
[..]
Ja, ik ken een aantal joden uit Ethopië die jezus erkennen. Maar ze zien zich echt als jood.
Even een vraagje aan jou :
Is hij een kabbalist?
Hij lijkt er wel verstand van te hebben. Maar ik versta hem niet goed
Ja dat doen sommige op Yom Kipoer. Ik heb dat weleen gehoord. Zij doen dat voor hun zelf dacht ik. Maar waar het vandaan komt weet ik niet. Het is volgens mij een persoonlijke keuze. Ik ken het zelf niet.quote:Op maandag 21 april 2014 22:08 schreef Tevik het volgende:
Klopt het dat Joden vroeger (misschien ook nu nog steeds) vastten door niet te spreken? Wordt het nog steeds gedaan en waar komt het idee precies vandaan?
Waarom staat er in het Nieuwe testament dat Jezus gekruizigd werd op Golgotha. En waarom vond men dit woord nergens terug? En is dit woord alleen maar terug te vinden in de Zohar???? Die altijd verborgen is gehoudenquote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:13 schreef k3vil het volgende:
[..]
Nee hij is geen Kabbalist.
Sowieso iemand die je Kabbalah zou overdragen en hij zou je aankijken, hij praat krom.
Waarom staat het er niet?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 15:54 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Waarom staat er in het Nieuwe testament dat Jezus gekruizigd werd op Golgotha. En waarom vond men dit woord nergens terug? En is dit woord alleen maar terug te vinden in de Zohar???? Die altijd verborgen is gehouden
Waarom de link tussen hen (NT) en de Tree of Life? Zo zijn er meer dingen te vinden in het NT die verwijzen naar de Zohar.
Waarom is deze generatie klaar voor de Zohar? Wat bedoelen de NT schrijvers? De voorspelling van Shimon Yochai ( I.N.R.I en de nadruk op deze) ??
Ik PM jequote:Op zondag 1 juni 2014 20:20 schreef k3vil het volgende:
[..]
Waarom staat het er niet?
In die Zohar komt dat woord geloof ik niet voor, wel het woord Galgalta wat schedel betekent.
Het is niet zo vreemd dat er veel te vinden is in het NT als in de Zohar, beide zijn geschreven in dezelfde periode in de geschiedenis.
De reden waarom de Zohar voor onze generatie is, is omdat het menselijk egoïsme zodanig is doorontwikkeld dat het verlangen heeft gekregen voor het geestelijke. Voorheen was dit voorbehouden aan enkelingen of erg kleine groepen.
Wat bedoel je met I.N.R.I ?
Vertel mij wat. Ik mag voorlopig geen contact met onze rabbijn hebben.quote:Op donderdag 19 juni 2014 09:07 schreef SilkTie het volgende:
Ik heb enorme problemen met de populaire kabbala van deze tijd.
Onzinquote:Kabbala kan eigenlijk alleen geleerd worden als je een degelijk gefundeerde kennis hebt van het Jodendom (Tora met verklaarders, Misjna en Talmoed met verklaarders, Risjoniem en Acharoniem). Pas als de fundamenten sterk zijn, kan je verder bouwen, anders stort het hele zaakje in.
Kabbala en religieuze mensen gaan niet samen neen. En dit baart het Jodendom (en Christendom en Islam!) ook grote zorgen ( de populairiteit van de Kabbala en de Zohar onder de mensen). En doen ze er alles aan om dit tegen te houden.quote:Maar bij de new-age moderne kabbala is het voldoende als ze je een klepel laten zien, je vertellen dat het een klok is, je dan het loeien van een koe laten horen en je dan het gevoel geven dat je carillion kunt spelen.
En ja, dat is ook het geval met 'Rabbijn' Berg zaliger ...
Niks geen onzin. Kabbala is niet verboden, je moet er alleen flink mee oppassen.quote:
With all due respect, dit is onzin.quote:Kabbala en religieuze mensen gaan niet samen neen. En dit baart het Jodendom (en Christendom en Islam!) ook grote zorgen ( de populairiteit van de Kabbala en de Zohar onder de mensen). En doen ze er alles aan om dit tegen te houden.
Het new-age kabbalah is inderdaad een gruwel.quote:Op donderdag 19 juni 2014 09:07 schreef SilkTie het volgende:
Nergens ben ik tegengekomen dat Rabbi Akiva als messias gezien werd. Hij was een groot geleerde, maar echt nergens (bij mijn weten) heb ik gelezen dat hij gezien werd als messias. Wel heb ik geleerd dat men meent dat hij Bar Kochba als potentiële messias beschouwde.
Rabbi Moshe Chaim Luzzatto was een kabbalist en is daardoor flink in de problemen gekomen, voornamelijk door de gelijkenis in zijn geschriften met de pennevruchten van Shabtai Tzvi (valse messias van een eeuw daarvoor). Maar ook hij is nooit als messias beschouwd. Trouwens, hij is, met zijn familie, door een epidemie omgekomen.
Ik heb enorme problemen met de populaire kabbala van deze tijd. Kabbala kan eigenlijk alleen geleerd worden als je een degelijk gefundeerde kennis hebt van het Jodendom (Tora met verklaarders, Misjna en Talmoed met verklaarders, Risjoniem en Acharoniem). Pas als de fundamenten sterk zijn, kan je verder bouwen, anders stort het hele zaakje in.
Maar bij de new-age moderne kabbala is het voldoende als ze je een klepel laten zien, je vertellen dat het een klok is, je dan het loeien van een koe laten horen en je dan het gevoel geven dat je carillion kunt spelen.
En ja, dat is ook het geval met 'Rabbijn' Berg zaliger ...
nee weet ik niet. Ik plaats je quote hier want hier zullen aantal users wel wat kunnen vertellen en gezien de aantal views van deze Centraal topic...........quote:Op maandag 1 september 2014 18:47 schreef Jappie het volgende:
[..]
Bestaat er voor zover jou bekend ook een geestelijke uitleg aan de woorden "vet" en "bloed" vanuit het oude joodse geloof?
Okay....we will see.quote:Op maandag 1 september 2014 19:05 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
nee weet ik niet. Ik plaats je quote hier want hier zullen aantal users wel wat kunnen vertellen en gezien de aantal views van deze Centraal topic...........
quote:
quote:Op maandag 1 september 2014 19:05 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
nee weet ik niet. Ik plaats je quote hier want hier zullen aantal users wel wat kunnen vertellen en gezien de aantal views van deze Centraal topic...........
Ja, and now we waitquote:
Thnx, wat je zegt lijkt niet helemaal in overeenstemming met wat ik bedoel, ik weet niet of je bekend bent met Emanuel Swedenborg's Arcane Coelestia maar ik neem aan van wel. Anyway..in dit schrijven vertaald hij bepaalde wereldse begrippen naar hun (in zijn uitleg zo genoemde) van origine geestelijke begrippen.quote:Op maandag 1 september 2014 21:30 schreef k3vil het volgende:
Hehe ik zat al te kijken.
Ik weet dat bloed de Aviut is van een Partsoef.
Aviut is de mate van onthulling van de substantie van de wens om te ontvangen.
Waarschijnlijk zegt je dit niets, maar het komt er op neer dat als iemand met grote vastberadendheid probeert om het verlangen om te geven dominant te laten t.o.v. het verlangen om te ontvangen, dan 'klaagt' het lichaam en toont het daarmee de Aviut.
Het lichaam klaagt omdat het de belichaming van de wens om te ontvangen is, en het geven daar een tegenpool voor is.
Ik heb het juist over geestelijke begrippen en het is zeker een set van spirituele boeken (oude testament = TeNaCH)quote:Op dinsdag 2 september 2014 08:22 schreef Jappie het volgende:
[..]
Thnx, wat je zegt lijkt niet helemaal in overeenstemming met wat ik bedoel, ik weet niet of je bekend bent met Emanuel Swedenborg's Arcane Coelestia maar ik neem aan van wel. Anyway..in dit schrijven vertaald hij bepaalde wereldse begrippen naar hun (in zijn uitleg zo genoemde) van origine geestelijke begrippen.
De bijbel en met name het oude testament wordt daarmee weer terug een spiritueel boek ipv een handboek voor hoe en met welke moraal men als goed gelovige moet leven in de natuurlijke wereld.
Ik vroeg mij dus af of er vanuit het Judaisme aanleiding is om het oude testament op die manier te bezien en tevens of deze dan in overeenstemming is met Swedenborg's uitleg waarbij "bloed" bijvoorbeeld staat voor "waarheid" of "het werkelijke".
Vrij vertaald zou het verbod om geen bloed of vet te eten dan opeens een geestelijke wetmatigheid zijn die zegt dat het een mens onmogelijk is om als mens vanuit de normale ratio de waarheid te kennen.
Bs'dquote:In een kerk kun je zo even voorbij hoppen voor een kijkje, maar in een synagoge zul je dat niet zo snel doen; pottenkijkers worden niet zo gewaardeerd.
quote:
quote:Op dinsdag 27 januari 2009 18:06 schreef Triggershot het volgende:
[ afbeelding ]
Welkom bij het centrale topic over het Judaïsme!
Waar is dit topic voor bedoeld?
Dit topic is bedoeld om vragen te stellen en om te discussiëren over zaken die het Judaïsme aangaan in theologisch-levensbeschouwelijke zin. Dat houdt in dat er in dit topic o.m. gesproken kan worden over:
- filosofie en levensbeschouwing in het Judaïsme;
- de geschiedenis en de oorsprong van het Judaïsme/Jodendom;
- de stromingen binnen het Judaïsme;
- de Joodse geschriften;
- tips m.b.t. boeken, festiviteiten, evenementen, films, televisieprogramma's, documentaires, websites en lezingen aangaande het Judaïsme;
- etc.
Waar is dit topic niet voor bedoeld?
Oneliners, gebash op Joden/Zionisten/Israël en al dat soort zaken horen niet thuis in dit topic. Wel kunnen de denkbeelden en levensbeschouwingen die hierbij horen besproken worden, bijvoorbeeld in hoeverre deze teruggevoerd kunnen worden op (de oorsprong van) het Jodendom in theologisch-levensbeschouwelijke zin, maar politiek mag hier dus niet aan te pas komen. Daar is een ander subforum voor.
Links:
• Judaïsme - Wikipedia
• Joodse heilige geschriften (Tenach)
(Kan uitgebreid worden met tips van users.)
Lijkt me discussievoer.quote:Op donderdag 9 april 2015 23:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
"Kssst"
Dat het geen topic is om je gal te spuwen over iets.
Dan wrs de wijze waarop je het brengt, niet echt een vraag oid aan gekoppeld.quote:
Ik meen ergens gelezen te hebben dat jouw vader moslim is maar je bent zelf dus blijkbaar joods? Uit welke landen zijn jouw ouders afkomstig en hoe reageerde hun families daarop, het is namelijk niet echt een gebruikelijk iets.quote:
Jaquote:Op woensdag 15 april 2015 14:15 schreef CaryAgos het volgende:
[..]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat jouw vader moslim is
Als je goed opgelet had hoef je ook niet naar de bekende weg te vragen hé. En als je heel goed kijkt weet je waar mijn vader vandaan komt. Ken je de term verliefdheid? Jonge mensen die verliefd worden op elkaar.quote:Uit welke landen zijn jouw ouders afkomstig en hoe reageerde hun families daarop, het is namelijk niet echt een gebruikelijk iets.
Orthodoxie in het Jodendom is net zo extreem als die van de Islam. Geweld wordt echter niet zo snel door Orthodoxe Joden toegepast, zoals de extreme Islam dat wel doet. Maar aan de andere kant kun je het bekogelen van mensen ook als geweld zien.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:51 schreef thettes het volgende:
Dit topic lijkt me de minst slechte plaats om deze vraag te stellen:
In de hoek van islamcritici wordt moslims vaak orthodoxie verweten. Kortom, wat in het heilige boek staat moet vrij letterlijk geïnterpreteerd worden. Dat is volgens hen bij christenen een stuk minder het geval. Ook hebben christenen in tegenstelling tot moslims het nieuwe testament dat belangrijker wordt geacht dan het oude en beter overeenkomt met westerse normen en waarden.
Kortom, zeggen de islamcritici, de islam is hierdoor inherent gevaarlijker voor het vrije westen dan het christendom. Ook al deel ik die gedachte niet, het is in ieder geval een coherente en redelijk doordachte redenering
Maar als je deze redenering nog verder doorvoert, hoe moet je het Jodendom dan beoordelen? Daar is toch ook geen 'nieuw' testament? ls iemand als Wilders de islam als inherent incompatibel met westerse waarden en normen ziet, dan niet intellectueel oneerlijk bezig als hij wel met een keppeltje in het openbaar verschijnt? Zijn manier van het beschouwen van een religie zou dan toch ook van het Jodendom een gewelddadige ouderwetse religie maken?
Bovenstaande verhaal zit vast vol misvattingen, dus corrigeer graag me als ik onzin verkoop.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Proto-Sina%C3%AFtischquote:
Ashkenazi Jews, also known as Ashkenazic Jews or simply Ashkenazim (Hebrew: אַשְׁכְּנַזִּים, Ashkenazi Hebrew pronunciation: [ˌaʃkəˈnazim], singular: [ˌaʃkəˈnazi], Modern Hebrew: [aʃkenaˈzim, aʃkenaˈzi]; also יְהוּדֵי אַשְׁכֲּנַז Y'hudey Ashkenaz, lit. "The Jews of Germany"quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:54 schreef Rebelhamel het volgende:
Feit is dat ik door geen enkele Jood als Jood geaccepteerd zou worden zonder een gioer (dus het daadwerkelijke Jood worden). Dat is jammer, want ik voel me met de gemeenschap juist ook heel sterk verbonden.
Is dat overigens al zeker, van de Chazaren? Ik dacht dat het (nog) niet bevestigd was. Kan ook mijn onwetendheid zijn, uiteraard.
Iedereen kan Jood worden. Net zoals iedereen Boedhist of wiskundige kan worden.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:28 schreef Rebelhamel het volgende:
Ha die fokkers,
Ik ben al jaren een sporadische meelezer, maar heb nu toch maar een accountje gebouwd. Voorheen weinig constructiefs te posten, nu eigenlijk nog steeds niet, maar ik had wel een vraag. Dus bij dezen:
*TL;DR'tje staat onderaan*
Mijn ouders komen allebei uit een zeer christelijk nest, waar ze voor mijn geboorte al afstand van hebben genomen. Ik ben wel tot m'n 13e naar de kerk gesleept (PKN), maar daar waren zeer zeker geen zwarte kousen praktijken. Nu ben ik absoluut geen christen, maar ik ben wel behalve een paar leuke vriendschapjes ook een relatief sterk religieus besef rijker geworden daar. Al vrij jong (jaartje of 11?) heb ik mijn persoonlijke zoektochtje gestart. De christelijke kerk werd 'm niet, dat was snel duidelijk, maar op een of andere manier trok het Jodendom mij daarentegen enorm. Even voorgelegd bij mijn ouders, wat thuiskomen van de koude kermis was: je kon geen jood worden, je moest er een zíjn. Jammer maar prima; jaren lang laten rusten.
Nu speelt het echter alweer een tijdje in mijn leven. Niet alleen het religieuze aspect van het Jodendom trekt mij bijzonder aan, het complete plaatje doet het eigenlijk meer. De mensen, muziek, kunst, schrift, alles. Ik voel me soms gewoon een Joodse ziel. Ik wéét dat er geen Joods bloed in mij zit, maar soms kan ik dat gewoon bijna niet geloven. Ik ervaar bijna een craving naar Joods zijn. Lastig, gezien de strenge regels rondom Joods 'worden'.
Nu zou ik dat er zeer zeker wel voor over hebben, als ik daarmee geen volmondig 'ja' tegen YHWH zou moeten zeggen. Ik kán geen ja zeggen, want ik voel geen absolute ja. Naarmate de jaren zijn verstreken en mijn kennis over het Jodendom is gegroeid (studie religiewetenschappen), ben ik steeds meer achter gekomen dat ik gewoon niet geschikt ben voor het volgen van een volwaardige religie. Geloven; mogelijk. Religie aanhangen: niet mogelijk.
Wat wel is gebleven, is de enorme drang naar Joods zijn. Vreemd, maar in extreme mate aanwezig in mijn (dagelijks) leven. Ik voel me hier een beetje eenzaam in, omdat ik op internet er weinig over kan vinden en ik op weinig begrip van vrienden etc reken. Verder is het advies vaak: stap het traject gewoon in, maar dat is voor mij geen optie, omdat het een heftig proces is waar de oprechtheid van de potentiële Jood wordt getest. En die is niet oprecht genoeg dus, waar ik absoluut niet om wil liegen.
TL;DR: Ik wil extreem graag Joods worden/zijn, maar dat is eigenlijk niet om puur 'zuivere' redenen (100% om het Joods zíjn, slechts 70% van de religie). Ik heb absoluut geen Joods bloed in mij en voel me dus een beetje eenzaam als semi Joodse ziel. Herkent iemand dit?
Overigens ben ik begonnen aan de 7 pagina's discussie, maar door de onwaarschijnlijkheid dit onderwerp tegen te komen, ben ik al snel gestopt. Als het wel is besproken, dan hoor ik het graag!
Mijn dank is groot.
Joods bloed ....quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:28 schreef Rebelhamel het volgende:
Ha die fokkers,
Ik ben al jaren een sporadische meelezer, maar heb nu toch maar een accountje gebouwd. Voorheen weinig constructiefs te posten, nu eigenlijk nog steeds niet, maar ik had wel een vraag. Dus bij dezen:
*TL;DR'tje staat onderaan*
Mijn ouders komen allebei uit een zeer christelijk nest, waar ze voor mijn geboorte al afstand van hebben genomen. Ik ben wel tot m'n 13e naar de kerk gesleept (PKN), maar daar waren zeer zeker geen zwarte kousen praktijken. Nu ben ik absoluut geen christen, maar ik ben wel behalve een paar leuke vriendschapjes ook een relatief sterk religieus besef rijker geworden daar. Al vrij jong (jaartje of 11?) heb ik mijn persoonlijke zoektochtje gestart. De christelijke kerk werd 'm niet, dat was snel duidelijk, maar op een of andere manier trok het Jodendom mij daarentegen enorm. Even voorgelegd bij mijn ouders, wat thuiskomen van de koude kermis was: je kon geen jood worden, je moest er een zíjn. Jammer maar prima; jaren lang laten rusten.
Nu speelt het echter alweer een tijdje in mijn leven. Niet alleen het religieuze aspect van het Jodendom trekt mij bijzonder aan, het complete plaatje doet het eigenlijk meer. De mensen, muziek, kunst, schrift, alles. Ik voel me soms gewoon een Joodse ziel. Ik wéét dat er geen Joods bloed in mij zit, maar soms kan ik dat gewoon bijna niet geloven. Ik ervaar bijna een craving naar Joods zijn. Lastig, gezien de strenge regels rondom Joods 'worden'.
Nu zou ik dat er zeer zeker wel voor over hebben, als ik daarmee geen volmondig 'ja' tegen YHWH zou moeten zeggen. Ik kán geen ja zeggen, want ik voel geen absolute ja. Naarmate de jaren zijn verstreken en mijn kennis over het Jodendom is gegroeid (studie religiewetenschappen), ben ik steeds meer achter gekomen dat ik gewoon niet geschikt ben voor het volgen van een volwaardige religie. Geloven; mogelijk. Religie aanhangen: niet mogelijk.
Wat wel is gebleven, is de enorme drang naar Joods zijn. Vreemd, maar in extreme mate aanwezig in mijn (dagelijks) leven. Ik voel me hier een beetje eenzaam in, omdat ik op internet er weinig over kan vinden en ik op weinig begrip van vrienden etc reken. Verder is het advies vaak: stap het traject gewoon in, maar dat is voor mij geen optie, omdat het een heftig proces is waar de oprechtheid van de potentiële Jood wordt getest. En die is niet oprecht genoeg dus, waar ik absoluut niet om wil liegen.
TL;DR: Ik wil extreem graag Joods worden/zijn, maar dat is eigenlijk niet om puur 'zuivere' redenen (100% om het Joods zíjn, slechts 70% van de religie). Ik heb absoluut geen Joods bloed in mij en voel me dus een beetje eenzaam als semi Joodse ziel. Herkent iemand dit?
Overigens ben ik begonnen aan de 7 pagina's discussie, maar door de onwaarschijnlijkheid dit onderwerp tegen te komen, ben ik al snel gestopt. Als het wel is besproken, dan hoor ik het graag!
Mijn dank is groot.
Hier de gemeenschap die ik bedoelde. Dit is hun site:quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:28 schreef Rebelhamel het volgende:
Ha die fokkers,
Ik ben al jaren een sporadische meelezer, maar heb nu toch maar een accountje gebouwd. Voorheen weinig constructiefs te posten, nu eigenlijk nog steeds niet, maar ik had wel een vraag. Dus bij dezen:
*TL;DR'tje staat onderaan*
Mijn ouders komen allebei uit een zeer christelijk nest, waar ze voor mijn geboorte al afstand van hebben genomen. Ik ben wel tot m'n 13e naar de kerk gesleept (PKN), maar daar waren zeer zeker geen zwarte kousen praktijken. Nu ben ik absoluut geen christen, maar ik ben wel behalve een paar leuke vriendschapjes ook een relatief sterk religieus besef rijker geworden daar. Al vrij jong (jaartje of 11?) heb ik mijn persoonlijke zoektochtje gestart. De christelijke kerk werd 'm niet, dat was snel duidelijk, maar op een of andere manier trok het Jodendom mij daarentegen enorm. Even voorgelegd bij mijn ouders, wat thuiskomen van de koude kermis was: je kon geen jood worden, je moest er een zíjn. Jammer maar prima; jaren lang laten rusten.
Nu speelt het echter alweer een tijdje in mijn leven. Niet alleen het religieuze aspect van het Jodendom trekt mij bijzonder aan, het complete plaatje doet het eigenlijk meer. De mensen, muziek, kunst, schrift, alles. Ik voel me soms gewoon een Joodse ziel. Ik wéét dat er geen Joods bloed in mij zit, maar soms kan ik dat gewoon bijna niet geloven. Ik ervaar bijna een craving naar Joods zijn. Lastig, gezien de strenge regels rondom Joods 'worden'.
Nu zou ik dat er zeer zeker wel voor over hebben, als ik daarmee geen volmondig 'ja' tegen YHWH zou moeten zeggen. Ik kán geen ja zeggen, want ik voel geen absolute ja. Naarmate de jaren zijn verstreken en mijn kennis over het Jodendom is gegroeid (studie religiewetenschappen), ben ik steeds meer achter gekomen dat ik gewoon niet geschikt ben voor het volgen van een volwaardige religie. Geloven; mogelijk. Religie aanhangen: niet mogelijk.
Wat wel is gebleven, is de enorme drang naar Joods zijn. Vreemd, maar in extreme mate aanwezig in mijn (dagelijks) leven. Ik voel me hier een beetje eenzaam in, omdat ik op internet er weinig over kan vinden en ik op weinig begrip van vrienden etc reken. Verder is het advies vaak: stap het traject gewoon in, maar dat is voor mij geen optie, omdat het een heftig proces is waar de oprechtheid van de potentiële Jood wordt getest. En die is niet oprecht genoeg dus, waar ik absoluut niet om wil liegen.
TL;DR: Ik wil extreem graag Joods worden/zijn, maar dat is eigenlijk niet om puur 'zuivere' redenen (100% om het Joods zíjn, slechts 70% van de religie). Ik heb absoluut geen Joods bloed in mij en voel me dus een beetje eenzaam als semi Joodse ziel. Herkent iemand dit?
Overigens ben ik begonnen aan de 7 pagina's discussie, maar door de onwaarschijnlijkheid dit onderwerp tegen te komen, ben ik al snel gestopt. Als het wel is besproken, dan hoor ik het graag!
Mijn dank is groot.
ברוך הבאquote:Deelname aan onze activiteiten staat open voor iedereen die zich Jood voelt en het joodse geloof aanhangt / wil aanhangen: wij vragen niet naar de joods-juridische status van de bezoekers. Wel zijn onze huisregels van toepassing
Het heil is uit de Joden (God-Lovenden).quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:00 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Het Jodendom is geen bekeringsgodsdienst. Het is ook eigenlijk veel meer dan een godsdienst. Het is een mengeling van een volk, levenswijze, cultuur, godsdienst, etc.
Het 'doel' van het Jodendom is niet dat de hele wereld Joods is. Wij zien ons niet als 'de besten', meer als 'speciale gezanten' om Gods Eenheid aan de wereld bekend te maken. En de enige manier waarop we dat kunnen doen is om als zo goed mogelijke Joden te leven, afgoderij en afgodendienaars af te wijzen (niet een kopje kleiner te maken, gewoon ontlopen, negeren, niets mee te maken hebben).
Uitverkoren betekent niet dat wij een super-ras of super-mensen zijn. Wij zijn allemaal mensen, allemaal naar God's evenbeeld geschapen. Uitverkoren betekent alleen maar dat wij uitgekozen zijn om die taak uit te voeren.
God eist, in onze optiek, niet dat iedereen Joods wordt, maar dat iedereen Zijn almacht en eigendom van het universum erkent. Hoe je dat verder invulling geeft is je eigen zaak, tenzij je Joods bent, want daarvoor heeft Hij specifieke regels opgesteld.
Waarom de Joden? Omdat er toen nog geen fietsers waren.
quote:
quote:
Kan één van jullie uitleggen waarom er sinds de ontbinding in de 5e eeuw geen Sanhedrin meer is? Ik heb dit als argument gehoord voor waarom Joden de wrede Torah wetten niet meer toepassen (doden voor werken op de sjabbat etc.)quote:
Omdat de tempel niet meer staatquote:Op maandag 7 december 2015 00:56 schreef AlexanderPechtiet het volgende:
Kan één van jullie uitleggen waarom er sinds de ontbinding in de 5e eeuw geen Sanhedrin meer is? Ik heb dit als argument gehoord voor waarom Joden de wrede Torah wetten niet meer toepassen (doden voor werken op de sjabbat etc.)
Waarom hebben pogingen het Sanhedrin te herinvoeren in de afgelopen eeuwen gefaald? Wat zijn andere redenen waarom rabbijnen die wetten links laten liggen? Is er bewijs dat Joden ze überhaupt ooit hebben nageleefd?
Waar stond dat kleintje ?quote:Op maandag 7 december 2015 12:42 schreef Szikha2 het volgende:
Men gaat er vanuit dat er 2 Sanhedrin waren. Een grote en een kleintje.
Ik denk dat men de 2e tempel in Leontopolis bedoelde:quote:Op maandag 7 december 2015 13:38 schreef Szikha2 het volgende:
Geen idee. Meer dan 1 en verspreid over het land.
Nog nooit van gehoordquote:Op maandag 7 december 2015 13:42 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik denk dat men de 2e tempel in Leontopolis bedoelde:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Leontopolis
Hier zaten ook de Zadok priesters die na de dood van Herodus de Grote hebben moeten vluchten. ( bekend in het N.T. als de vlucht naar Egypte )
71 lees overal, in het Sanhedrin als hooggerechtshof (waar ik het over heb). En het laatste werd 400 jaar na die Tempel verwoesting ontbonden, door de Romeinen. Met in de loop der eeuwen een aantal pogingen het te herstellen (ook momenteel http://www.thesanhedrin.o(...)hed_Jewish_Sanhedrin).quote:Op maandag 7 december 2015 12:42 schreef Szikha2 het volgende:
En hoeveel leden. Want daar is geen duidelijkheid over.
Maar wat heeft het Sanhedrin ermee te maken dan? Ik begrijp niet zo goed wat je wilt zeggen.quote:Op donderdag 17 december 2015 00:58 schreef AlexanderPechtiet het volgende:
[..]
71 lees overal, in het Sanhedrin als hooggerechtshof (waar ik het over heb). En het laatste werd 400 jaar na die Tempel verwoesting ontbonden, door de Romeinen. Met in de loop der eeuwen een aantal pogingen het te herstellen (ook momenteel http://www.thesanhedrin.o(...)hed_Jewish_Sanhedrin).
Mijn vraag blijft waarom de grote meerderheid religieuze Joden de Thora wetten omzeilen, zoals ook het Christendom - maar dat is logischer gezien de inhoud van het NT. En of Joden überhaupt ooit naar deze wetten hebben geleefd.
Dus de priester was de rechter over de geestelijke zaken. En de hoofd van elke stam zou de daden van hun eigen stam beoordelen en gaan over de juridische geschillen.quote:And, behold, Amariah the chief priest is over you in all matters of the LORD; and Zebadiah the son of Ishmael, the ruler of the house of Judah, in all the king's matters; also the officers of the Levites before you. Deal courageously, and the LORD be with the good.
Paulus was zelf een farizeeër en daarmee een vrome jood.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 21:00 schreef Manke het volgende:
Paulus zei dit over wat iemand een jood maakt:
Romeinen 2:28Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis. 29Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.
Misschien zat je bij het christendom goed, want het is de zelfde God, alleen nu geldt de wet van genade en de geest.
Weet het verder niet over de khazaren, er is zoveel misinfo op internet.
Tegenwoordig wordt zo iemand een Messiaanse jood genoemd.quote:Op maandag 21 december 2015 14:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Paulus was zelf een farizeeër en daarmee een vrome jood.
Als hij zou weten wat men (naderhand|) hem allemaal in de mond heeft gelegd in het NT zou hij zich omdraaien in zijn graf.quote:Op dinsdag 22 december 2015 13:32 schreef Manke het volgende:
[..]
Tegenwoordig wordt zo iemand een Messiaanse jood genoemd.
zoals wat?quote:Op dinsdag 22 december 2015 14:07 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als hij zou weten wat men (naderhand|) hem allemaal in de mond heeft gelegd in het NT zou hij zich omdraaien in zijn graf.
Dat bestaat ook niet.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:28 schreef Rebelhamel het volgende:
Ik heb absoluut geen Joods bloed in mij
De brieven van Paulus zijn dusdanig aangepast/veranderd dat er nog maar weinig authentieks aan zit. Daarom komt hij ogenschijnlijk ook zo warrig en tegenstrijdig over. Deze aanpassingen zijn een halve eeuw na dato gedaan door christenen die al een heel andere geloofsbeleving hadden dan de leiders van de moederkerk (Petrus, Jacobus en ook Paulus) in de jaren 30 tot 70 (verwoesting Jeruzalem en tempel).quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |