Ter herinnering en symbolisch bedoelt. Een week heeft 7 dagen, deze dagen staan voor perioden/cyclussen (dag/nacht = periode = sinus = complete cirkel), die dan gelijk staan aan de 7 perioden van de schepping van het heelal met haar 7 dimensies. De ene 'speciale' dag staat symbool voor de 7de periode en 7de hemel waarop God de schepping voltooide en waar Hij 'stopte' en 'huist'. Het gaat hier niet zozeer om de dag (vrijdag, zaterdag of zondag), maar dat het in ieder geval 1 dag moet zijn van de week, als in 1 periode van de 7 perioden. En God weet het beste.quote:Op woensdag 24 april 2013 19:06 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Weet iemand waarom een speciale dag ( zaterdag, zondag en vrijdag ) is ingesteld, met welk nut en reden voor de mens.
Getal, frequentie, tijd en ruimte weerspiegelt esthetische samenhangen en diepe verbanden.quote:Op zondag 2 juni 2013 23:13 schreef Tevik het volgende:
Ter herinnering en symbolisch bedoelt. Een week heeft 7 dagen, deze dagen staan voor perioden/cyclussen (dag/nacht = periode = sinus = complete cirkel), die dan gelijk staan aan de 7 perioden van de schepping van het heelal met haar 7 dimensies. De ene 'speciale' dag staat symbool voor de 7de periode en 7de hemel waarop God de schepping voltooide en waar Hij 'stopte' en 'huist'. Het gaat hier niet zozeer om de dag (vrijdag, zaterdag of zondag), maar dat het in ieder geval 1 dag moet zijn van de week, als in 1 periode van de 7 perioden. En God weet het beste.
Q’doshim tih’yu ki qadosh Ani Adonai Eloheichem ( Weest heilig, want Ik, de Eeuwige uw G’d,quote:Op woensdag 24 april 2013 19:06 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
De volgende Koran verzen worden hierover aangehaald, weet niet of je dit bedoelde.
[..]
Weet iemand waarom een speciale dag ( zaterdag, zondag en vrijdag ) is ingesteld, met welk nut en reden voor de mens.
Binnen de LJG in Den Haag werkt sinds kort een vrouwelijke rabbijn.Vrouwen hebben binnen de sjoeldienst aldaar ook een prominente rol.quote:Op maandag 6 mei 2013 21:07 schreef Skillsy het volgende:
Topic is zo goed als uitgestorven .Probeer het toch: wat denken jullie over de vrouwelijke Rabbijnen?
Dat het niet klopt. Een vrouw kan niet Raban (groot) zijn, een vrouw heeft immers niets van haarzelf.quote:Op maandag 6 mei 2013 21:07 schreef Skillsy het volgende:
Topic is zo goed als uitgestorven .Probeer het toch: wat denken jullie over de vrouwelijke Rabbijnen?
Kan je dit uitleggen?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 00:16 schreef k3vil het volgende:
[..]
Dat het niet klopt. Een vrouw kan niet Raban (groot) zijn, een vrouw heeft immers niets van haarzelf.
Het symbool vrouw betekent ontvangen, en ontvangen is niet Raban (groot).quote:
Kan je dit verband nader verklarenquote:Op zaterdag 27 juli 2013 00:31 schreef k3vil het volgende:
[..]
Het symbool vrouw betekent ontvangen, en ontvangen is niet Raban (groot).
Er is een Torah die we hier fysiek kennen en waar uit gelezen wordt, bereshiet shemot etc.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 00:41 schreef Kesefkesef het volgende:
[..]
Kan je dit verband nader verklaren?
Toch zijn er steeds meer vrouwelijke rabbijnen. De een heeft er meer moeite mee dan de andere.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 00:47 schreef k3vil het volgende:
[..]
Er is een Torah die we hier fysiek kennen en waar uit gelezen wordt, bereshiet shemot etc.
De Torah was er echter al voordat de wereld was geschapen. Dit is ook wel de Torah van de wereld Atzilut (Atslo, dichtbij Hem).
De riten/tradities/symbolen uit het Jodendom zijn een weerspiegeling van deze hogere Torah. Daar is vrouw het verlangen om te ontvangen. Een rabbijn (Raban) is het verlangen om te geven.
Wil je dus in lijn blijven met de symboliek dan geldt dat een vrouw nooit een rabbijn kan zijn.
Persoonlijk was ik tegen vrouwelijke Rabbijnen, maar ik vind Mevr T. Benima een zeer charmante vrouw. Ben veel met haar in contact geweest, en door HAAR ben ik anders gaan kijken.quote:Op donderdag 11 juli 2013 20:44 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
[..]
Binnen de LJG in Den Haag werkt sinds kort een vrouwelijke rabbijn.Vrouwen hebben binnen de sjoeldienst aldaar ook een prominente rol.
Voor mij hoeft het niet een vrouwelijke rabbijn met een talit en/of keppel. Maar binnen LJG,s kan het dus blijkbaar wel.
Dat klinkt heel positief. Blijkbaar heeft het dan toch ook veel te maken met de persoonlijkheid en de nesjomme van de Rabbijn en is het een kwestie van wennen.quote:Op zondag 28 juli 2013 19:25 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Persoonlijk was ik tegen vrouwelijke Rabbijnen, maar ik vind Mevr T. Benima een zeer charmante vrouw. Ben veel met haar in contact geweest, en door HAAR ben ik anders gaan kijken.
Klopt heeft ze zeker. Dit (helaas) itt vele stugge (orthodoxe) rabbijnen die ik ken was zij een verademing. Ik zat vol boosheid en agressie . Door naar haar te luisteren veranderde mijn kijk. Ben haar zeer dankbaar hiervoor.quote:Op zondag 28 juli 2013 20:41 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
[..]
Dat klinkt heel positief. Blijkbaar heeft het dan toch ook veel te maken met de persoonlijkheid en de nesjomme van de Rabbijn en is het een kwestie van wennen.
Fijn dat je zo,n goed contact hebt gehad met haar.
quote:Op zondag 28 juli 2013 20:52 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Klopt heeft ze zeker. Dit (helaas) itt vele stugge (orthodoxe) rabbijnen die ik ken was zij een verademing. Ik zat vol boosheid en agressie . Door naar haar te luisteren veranderde mijn kijk. Ben haar zeer dankbaar hiervoor.
Neequote:Op zondag 28 juli 2013 18:37 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Toch zijn er steeds meer vrouwelijke rabbijnen. De een heeft er meer moeite mee dan de andere.
Ben je Bukharian?
Waarover dan?quote:Op zondag 28 juli 2013 20:52 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Klopt heeft ze zeker. Dit (helaas) itt vele stugge (orthodoxe) rabbijnen die ik ken was zij een verademing. Ik zat vol boosheid en agressie . Door naar haar te luisteren veranderde mijn kijk. Ben haar zeer dankbaar hiervoor.
Persoonlijke omstandigheden, maar ook cultuurverschillen tussen mijn vader en moeder, het gemis van mijn opa en oma en zo zijn er vele dingen die te persoonlijk zijn.quote:
In nederland, en jaquote:Op maandag 29 juli 2013 00:42 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Persoonlijke omstandigheden, maar ook cultuurverschillen tussen mijn vader en moeder, het gemis van mijn opa en oma en zo zijn er vele dingen die te persoonlijk zijn.
Woon jij in Israel of gewoon in Nederland? Ben je joods?
quote:Op maandag 29 juli 2013 20:41 schreef k3vil het volgende:
Nee, en ja.
Ik studeer de werken van de Ari, de zohar met het commentaar van Baal haSulaam. Ook de overige werken van Baal haSulaam bestudeer ik. Maar het is allemaal geschreven rond de Zohar.
Het gebruiken van elektriciteit is een toespeling op het niet ontsteken van vuur, het valt voor mij onder het overdrijven van de mitzvot. Ik gebruik dus stroom op shabbat. In mijn geval was het zelfs zo dat ik Torah leerde op Shabbat, met dank aan electriciteitquote:Op maandag 29 juli 2013 22:32 schreef Skillsy het volgende:
[..]![]()
Dat laatste vroeg ik omdat ik zag dat je postte op Sjabbat, dus dacht dat je niet praktiserend was.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |