FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Het Nederlandse rijbewijs systeem + CBR is overdreven
zomoetdatdinsdag 27 januari 2009 @ 01:10
Iedereen in Nederland weet het, een rijbewijs is voor de gemiddelde persoon een flinke uitgave post.
Gemiddeld neemt men 40 lesuren (a 30-40 per stuk) en maar 40% slaagt voor het praktijk-examen de eerste keer wat ook zo rond de 180 euro kost.
Het moge duidelijk zijn dat het Nederlandse rijbewijs een van de, zo niet het, moeilijkste rijbewijs van allen is en daarbij ook het duurste.
Op het examen wordt op de kleinste muggetjes gelet en een perfecte rit van 40 minuten op 1 miniscuul slordigheidje na zonder een enkel gevolg voor de verkeesveiligheid kan je de kop kosten. Het lijkt wel alsof ze het er om doen.

Niet alleen is het praktijkexamen van het CBR te belachelijk voor woorden, ook klopt het hele systeem niet! Hoe kan het zo zijn dat 40% maar slaagt voor het examen!? De rij-instructeur zegt op een gegeven moment (gemiddeld dus na 40 lesuren), dat de kandidaat er klaar voor is.
60% faalt echter...

Een laatste voorbeeld die de verschrikkelijkheid van deze praktijken mooi illustreert is bijvoorbeeld iemand die naar Nederland komt om te wonen. Ik heb op meerdere forums verhalen gelezen van mensen uit bv. India, die al 20 jaar een rijbewijs hebben en daar rondrijden nu bezig zijn met hun Nederlandse rijbewijs. (wat sowieso al belachelijk is)
Die geven vervolgens duizenden euro's uit en kunnen nog niet slagen. Van 1 vrouw wist ik dat ze al 5600 euro kwijt was nadat ze in India al 20 jaar schadevrij rondrijdt...

Maar goed, nu het echte punt:

Het systeem is belachelijk omdat het simpelweg niet helpt. Je kunt het examen nog 10 keer zo moeilijk maken (en dat gaan ze vast nog doen ook) en een slagingspercentage van 15% proberen te bereiken, maar het lost totaal niks op. Mensen die aan het rijbewijs beginnen maken het sowieso toch wel af en het belangrijkste:
Ongelukken komen niet doordat mensen niet weten hoe het moet... Iedereen kan de kijktechnieken en de theorie leren. Kijk dat de kennis verkeersregels worden getoetst is een goede zaak. En dat de voertuigbesturing enigsinds oke moet zijn ook (al leer je het meeste van alleen rijden, nadat je je rijbewijs hebt gehaald).

Maar ongelukken komen bijna altijd door roekeloos gedrag, simpelweg stomme (inschattings)fouten en onoplettendheid.
Dat krijg je er niet uit door een gigantisch moeilijk en duur examen te geven, want die 19-jarige stoere mannetjes die met 100 door het dorp willen blazen doen dat na het examen toch wel. En die perfecte coureur kan op een vermoeide slechte dag ook een keer een inschattingsfout maken.

Mijn conclusie: Het is 1 grote gore geldklopperij OF ze zijn daar in Den Haag echt naief...

[ Bericht 0% gewijzigd door zomoetdat op 27-01-2009 01:34:57 ]
Dawnbreakerdinsdag 27 januari 2009 @ 01:11
het is geldklopperij zoals alles is
donroycodinsdag 27 januari 2009 @ 01:22
Ben al twee keer gezakt op kutredenen en dat terwijl ik geen ingrepen heb gehad
Ze hebben zeker weer geld nodig daar
classpcdinsdag 27 januari 2009 @ 01:22
Geen zin om het te lezen, ben het toch wel eens met de TS.

CBR is kut
il_puntodinsdag 27 januari 2009 @ 01:32
Het zuigt idd
Gewoon standaard staatsexamen, dan slaag je altijd
Speculariumdinsdag 27 januari 2009 @ 01:35
Het is inderdaad allang bekend dat je pas echt leert rijden als er niemand meer naast je zit en dus
nadat je je rijbewijs hebt gehaald.

Daarom heeft TS gelijk. Prijzen zijn absurd.
donroycodinsdag 27 januari 2009 @ 01:37
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 01:35 schreef Specularium het volgende:
Het is inderdaad allang bekend dat je pas echt leert rijden als er niemand meer naast je zit en dus
nadat je je rijbewijs hebt gehaald.

Daarom heeft TS gelijk. Prijzen zijn absurd.
Ik moet 43 euro aftikken voor 1 uur rijles
Speculariumdinsdag 27 januari 2009 @ 01:39
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 01:37 schreef donroyco het volgende:

[..]

Ik moet 43 euro aftikken voor 1 uur rijles
Ook leuk als de instructeur besluit dat je nog geen examen kan doen en je verplicht nog 20 lessen te nemen.

donroycodinsdag 27 januari 2009 @ 01:41
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 01:39 schreef Specularium het volgende:

[..]

Ook leuk als de instructeur besluit dat je nog geen examen kan doen en je verplicht nog 20 lessen te nemen.

Gelukkig heb ik er al 50+ lessen en twee examens (à 180 euro ieder, zaten in het pakket!) opzitten..
Alec690dinsdag 27 januari 2009 @ 01:53
Be prepared, daar gaan we:

Drie avonden rijsimulator - ¤ 240,-
42 lessen van 1,5 uur - ¤ 2709,-
Theoriecursus + examen - ¤ 115,-
Tussentijdse Toets - ¤ 125,-
Examen - ¤ 215,-

TOTAAL ¤ 3404,-

Uiteraard nog steeds bezig met lessen. Eerste keer examen moest ik ook alvast betalen. Onlangs TTT gehad en ik reed uitstekend, mijn instructeur vond dat ook. Ik heb m'n vrijstellingen gehaald, maar het enige waar de examinator over kon zeiken was één keer wat aan de late kant richting aangeven. Ongelooflijk, wat een azijnzeikers daar bij het CBR.

Ik ben die gigantische kostenpost echt zat. Ik rij prima na al die lessen, ik vond dat ik 5 maanden geleden al prima reed eigenlijk. Je rijbewijs halen kost je tegenwoordig alleen een vermogen aan geld. Gelukkig over 2 weken examen, hoop dat ik niet genaaid wordt door het CBR, dan ben ik eindelijk van dat gezeik af.

// en weer rustig
zomoetdatdinsdag 27 januari 2009 @ 01:53
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 01:39 schreef Specularium het volgende:

[..]

Ook leuk als de instructeur besluit dat je nog geen examen kan doen en je verplicht nog 20 lessen te nemen.


Dan moet je een andere rijschool zoeken. Je mag op examen wanneer jij dat wilt.
Mijn instructeur zei na 10 lessen "als je wilt mag je op examen maar dat raad ik je absoluut niet aan, maar als er op staat dan vraag ik hem aan".

En verder staan al mijn punten in de OP, al kan ik daar nog uren over verder klagen. Het CBR heeft mijn geld + eer + respect voor NL zo goed als afgenomen.
In opstand moeten we komen!! Er is behalve geldklopperij geen voordeel aan dit systeem!
donroycodinsdag 27 januari 2009 @ 01:56
Heb jij met het oude of nieuwe examen examen gedaan zomoetdat?
Bot13dinsdag 27 januari 2009 @ 02:00
Oh goed punt. Zit hier voor de zoveelste keer snachts toetsen te maken om m'n theorie voor aankomende donderdag te leren. Eerste keer wil ik het halen, ik heb niet oneindig geld en tijd.
En dan ook echt vragen over hoe vaak je een aanhangwagen APK moet laten keuren als hij een een max. massa van 350 kilo heeft.

Ik ken mensen die in het buitenland op een kartonnen plaat met houten autootjes hun 'theorie' uitgelegd hebben, een duim opgestoken kregen en vervolgens in hun rijbewijs in Nederland konden laten behouden.
Succes met rijden denk ik dan, want da's ook wel erg onverantwoordelijk. Maar we slaan hier net zo goed door.

edit: en voor de mensen die theorie willen doen: na 1 maart telt het nieuwe onderdeel "gevaarherkenning" mee. En dat schijnt buitenproportioneel moeilijk te zijn, dus het liefst daar vóór toetsen!
zomoetdatdinsdag 27 januari 2009 @ 02:02
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 01:56 schreef donroyco het volgende:
Heb jij met het oude of nieuwe examen examen gedaan zomoetdat?
Nieuwe. Hoewel ik hoopte op verbetering daar ze nu meer moeten controleren op een "rij-mentaliteit + inzicht", zeiken ze nog steeds om de kleinste dingen en het slagingspercentage ligt dan ook nog steeds zo laag.
Ik ben overigens perfect opgeleid volgens dat nieuwe systeem en voor mijn instructeur heb ik niks dan lof.
Het CBR daarentegen is de grootste irritatiebron uit mijn leven geweest.

Na een ZWAAR onterechte "gezakt beoordeling", ben ik in protest gegaan samen met mij rij-instructeur die het ook 100% oneens was met de uitslaging.
Na dat officiele protest waren mijn slaginskansen verkeken en ben ik absoluut "genaaid" omdat de collega's elkaar beschermen of wat dan ook.

Ik heb overigens nu in het buitenland een rijbewijs gehaald omdat ik daar toch al heen ging en ben blij dat ik nooit niks meer te maken hoef te hebben met dit misselijke systeem.

En als het nou verschil zou maken, of als ik een klap-josti was die niet kan rijden + kijken, dan was het verhaal natuurlijk heel anders. Maar wat ik daar gezien heb en er later over gehoord + gelezen, dat doet mijn mond letterlijk openvallen van verbazing.

40% slaagt, bij gemiddeld 40 uur voorbereiding... Zegt voldoende lijkt me.
donroycodinsdag 27 januari 2009 @ 02:05
Ik snap precies je verhaal, zomoetdat.. Precies hetzelfde bij mij, ik rijd gewoon heel goed.. maar ze hebben altijd wel kleine dingen aan te merken waardoor je alleen zakt op hun vetorecht
Alec690dinsdag 27 januari 2009 @ 02:12
Ik vrees met grote vrezen voor m'n examen over 2 weken...

Geld? Het kost me toch al een godsvermogen...
Tijd? Het is al 10 maanden m'n zaterdagmiddag opvulling...
Graag m'n rijbewijs willen hebben? Het doet me al niet zoveel meer, komt vast wel terug als ik hem heb.

Het is puur de frustratie, het gezeik, wat ik zat ben. Frustratie over m'n spaargeld wat flink slinkt, frustratie over de azijnzeikers bij het CBR, frustratie over al die kutlessen die al lang weinig nut meer hebben. Een instructeur die dat examen maar steeds uitstelt, omdat het verkeer tegenwoordig zo 'druk' is en je dus extra veel ervaring op moet doen tijdens zijn asociaal dure lessen.

Grootste frustratie in ook mijn leven. Wat ik eerder al zei: ik heb al een maand of 5 het gevoel dat ik prima kan auto rijden.
Fetaidinsdag 27 januari 2009 @ 02:26
Zelf ben ik 3 keer gezakt om vervolgens de 4e keer te slagen bij het CBR. Na al die keren examens doen heb ik niet het gevoel gehad dat ik ook daadwerkelijk beter begon te rijden, het was al goed. Heb tot nu toe nooit geen ongeluk gehad, dit terwijl ik meerdere mensen ken die in 1 keer slaagden en wél ongelukken hebben gehad.
Conclusie: De CBR doet maar een dot.
Samsonnekedinsdag 27 januari 2009 @ 03:22
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 02:12 schreef Alec690 het volgende:
Ik vrees met grote vrezen voor m'n examen over 2 weken...

Geld? Het kost me toch al een godsvermogen...
Tijd? Het is al 10 maanden m'n zaterdagmiddag opvulling...
Graag m'n rijbewijs willen hebben? Het doet me al niet zoveel meer, komt vast wel terug als ik hem heb.

Het is puur de frustratie, het gezeik, wat ik zat ben. Frustratie over m'n spaargeld wat flink slinkt, frustratie over de azijnzeikers bij het CBR, frustratie over al die kutlessen die al lang weinig nut meer hebben. Een instructeur die dat examen maar steeds uitstelt, omdat het verkeer tegenwoordig zo 'druk' is en je dus extra veel ervaring op moet doen tijdens zijn asociaal dure lessen.

Grootste frustratie in ook mijn leven. Wat ik eerder al zei: ik heb al een maand of 5 het gevoel dat ik prima kan auto rijden.
Herkenbaar.

Godszijdank ben ik van deze frustrerende geldzuigende machine af. Hopelijk jij (en anderen) ook.
JDudedinsdag 27 januari 2009 @ 07:32
Vroeger, toen de lessen nog ƒ37,50 kostten.
Jojoortjedinsdag 27 januari 2009 @ 07:48
Een vriendin van mij is gezakt, omdat ze te veel keek Terwijl ze bij de TTT te horen kreeg dat ze meer moest kijken. Echt huilen met de pet op
Muckdinsdag 27 januari 2009 @ 07:52
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 01:32 schreef il_punto het volgende:
Het zuigt idd
Gewoon standaard staatsexamen, dan slaag je altijd
euh, nee hoor
#ANONIEMdinsdag 27 januari 2009 @ 07:57
CBR
Gelukkig heb ik m'n rijbewijs wel.
fathankdinsdag 27 januari 2009 @ 08:14
Wat een topic vol met falers . En waar is je bron voor het slagingspercentage? Misschien moet je eens een fatsoenlijke rijschool met een fatsoenlijke instructeur zoeken. De rijschool waar ik en veel vrienden/bekenden gelest hebben heeft iedereen het in 1 keer gehaald, op een uitzondering na.

En dat voorbeeld van die vrouw uit India is ook niet echt representatief. Dat ik een Nederlands rijbewijs heb wil nog niet zeggen dat ik in het verkeer van India deel zou kunnen nemen. Heb je uberhaupt wel eens gezien hoe het er daar aan toe gaat? Dan ben ik heel blij dat die vrouw niet zomaar in een auto mag stappen hier.
Funksoldierdinsdag 27 januari 2009 @ 08:19
ik betaalde F50,- gulden per les.

Ben de eerste keer gezakt, het regende, die ouwe l*l had haast en zat me op te jagen
"kom nou, kom nou, ik wil naar binnen het regent.." ik auto uit hij zo "whehehe, je hebt je lichten laten branden, u bent gezakt "

ik zo:

En dan op het rapport schrijven "nog iets onzeker"...

2e keer had ik een toffe examinator, stelde je echt gerust en zat normaal met je te babbelen, ging helemaal vanzelf, en ook geslaagd.

Ik was denk ik totaal iets van 1500,- gulden kwijt rond de 20 lessen, incl examen, en kosten theorie examen.


Maarja, is precies al wat TS zegt, je wilt het toch wel halen, dus betalen doe je toch wel, hoe moeilijk ze het ook maken.
kipmetbiefstukdinsdag 27 januari 2009 @ 08:21
Ik ben het er niet helemaal mee eens wat er in de OP staat...

Er zijn maar zat mensen die ontiegllijk kut hebben gereden en dan alsnog de eerste keer hun rijbewijs krijgen... Mijn vriend bijvoorbeeld, rijd overal te hard (word zelfs geflitst), geeft een paar keer geen voorrang en toch krijgt hij zijn rijbewijs... En hij kan nog steeds niet rijden maar dat is een andere discussie

Zelf ben ik ook een gevalltje van ''zakken op iets miereneukerigs'' - ik schakelde in één bocht net iets te laat terug waardoor ik gelijk, blijkbaar, heel de rit niet echt controle had over de auto en bla bla bla...

Als je het mij vraagt is het maar net hoe je examinator gemutst is en of je een beetje vroeg op de dag kon...
Hoi_Piepeloidinsdag 27 januari 2009 @ 08:21
Vind alleen de mentor-examens achterlijk , die zou je gewoon gratis moeten mogen doen.
BlaatschaaPdinsdag 27 januari 2009 @ 08:23
Ja hoor, het is allemaal weer de schuld van het CBR met hun slagingspercentages en nazi-instructeurs .

Hebben jullie er ooit bij stilgestaan dat het examen maar een hele korte weergave is van jullie kunnen? Dan mogen jullie nog zo perfect rijden (wat me absoluut sterk lijkt) in de lessen, als je dat niet weet te laten zien tijdens het examen, laten ze je zakken. Dat is het enige minpunt aan het examensysteem in Nederland, dat je beoordeeld wordt op één uurtje rijden. Hoe dan ook, ik geloof dat niemand bij het halen van zijn rijbewijs al goed kan rijden. Dat komt daarna wel. Doe maar lekker wat beter je best en probeer je eigen fouten te herkennen en verbeteren in plaats van alleen maar af te geven op anderen.
fathankdinsdag 27 januari 2009 @ 08:25
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 08:21 schreef kipmetbiefstuk het volgende:
Ik ben het er niet helemaal mee eens wat er in de OP staat...

Er zijn maar zat mensen die ontiegllijk kut hebben gereden en dan alsnog de eerste keer hun rijbewijs krijgen... Mijn vriend bijvoorbeeld, rijd overal te hard (word zelfs geflitst), geeft een paar keer geen voorrang en toch krijgt hij zijn rijbewijs... En hij kan nog steeds niet rijden maar dat is een andere discussie

Zelf ben ik ook een gevalltje van ''zakken op iets miereneukerigs'' - ik schakelde in één bocht net iets te laat terug waardoor ik gelijk, blijkbaar, heel de rit niet echt controle had over de auto en bla bla bla...

Als je het mij vraagt is het maar net hoe je examinator gemutst is en of je een beetje vroeg op de dag kon...
Dus omdat je 1 keer verkeerd hebt teruggeschakeld ben je gezakt denk jij .
TommyGundinsdag 27 januari 2009 @ 08:28
* TommyGun blij is dat ie alles in 1x heeft behaald voor in totaal 2200 euro

5 weken over gedaan

Juli vorig jaar
fathankdinsdag 27 januari 2009 @ 08:28
wtf 2200 euro .
PallominnoXdinsdag 27 januari 2009 @ 09:06
Wat een bedragen hier..
Ik was voor 1200 euro klaar?
kipmetbiefstukdinsdag 27 januari 2009 @ 09:07
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:06 schreef PallominnoX het volgende:
Wat een bedragen hier..
Ik was voor 1200 euro klaar?
Mij heeft het geen ene cent gekost dankzij mijn lieve pappie
PallominnoXdinsdag 27 januari 2009 @ 09:08
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:07 schreef kipmetbiefstuk het volgende:

[..]

Mij heeft het geen ene cent gekost dankzij mijn lieve pappie
Heb je mooi mazzel mee, ik mocht het helemaal zelf betalen.

En heb daarnaast ook nog een auto gekocht, mazzel dat ik er een jaartje tussenuit was na school zodat ik dat allemaal kon betalen
speknekdinsdag 27 januari 2009 @ 09:16
Gegronde klacht. Oh het staat niet in KLB. Desalniettemin gegrond. Ik heb het de vierde keer gehaald, ik heb dan ook zeker drie keer laten vallen dat het m'n vierde keer was. Ik reed niet bepaald beter dan de vorige keren, maarja, als ze geen geld meer aan je kunnen verdienen willen ze je wel laten slagen.
zomoetdatdinsdag 27 januari 2009 @ 09:31
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 08:14 schreef fathank het volgende:
Wat een topic vol met falers . En waar is je bron voor het slagingspercentage? Misschien moet je eens een fatsoenlijke rijschool met een fatsoenlijke instructeur zoeken. De rijschool waar ik en veel vrienden/bekenden gelest hebben heeft iedereen het in 1 keer gehaald, op een uitzondering na.

En dat voorbeeld van die vrouw uit India is ook niet echt representatief. Dat ik een Nederlands rijbewijs heb wil nog niet zeggen dat ik in het verkeer van India deel zou kunnen nemen. Heb je uberhaupt wel eens gezien hoe het er daar aan toe gaat? Dan ben ik heel blij dat die vrouw niet zomaar in een auto mag stappen hier.
Van wiki: http://nl.wikipedia.org/w(...)entage_CBR_Nederland

Slagingspercentage CBR Nederland
Gebaseerd op de Nederlandse slagingspercentage in 2006 en 2007

eerste keer praktijkexamen slaagpercentage CBR 41%
tweede keer praktijkexamen slaagpercentage CBR 75%


Mijn topic gaat nog niet eens zo direct over hoe zielig ik ben en hoeveel geld + frustratie ik daar heb opgedaan, maar meer over het feit dat dit achterlijke systeem nog steeds in ere wordt gehouden en niemand er iets aan doet...
Sterker nog, ze maken het nog elk jaar moeilijker en duurder ook overdreven gesproken...

En over die vrouw in India, ja die zal inderdaad zich moeten aanpassen aan het "ander soort" verkeer in Nederland... Maar de auto beheerst zij al lang, de theorie is een koud kunstje en hoogstens moet ze wat kijktechnieken bijleren voor fietsers.
Maar voor het CBR moet je 100% aan een examinator-verwachting voldoen en daar valt geen speld tussen te krijgen... De ene slaagt met door rood rijden en de andere zakt door "te veel kijken" ...
Dan ben je nog zo goed en duur opgeleid, maar het betekent in de ogen van de examinator helemaal niks.
Terwijl het echte autorijden en leren gewoon komt door ervaring. Al onze vaders zijn waarschijnlijk "goede verkeersdeelnemers" en hebben 25 jaar geleden ook een kutexamentje van niks doorlopen.

Het is gewoon overbodig, mierenneukerij, subjectief, grote kloof tussen rijschool en examinator, veel te duur en simpelweg overbodig.
Typisch Nederland weer, ze denken iets goeds te hebben bedacht en slaan daar in door.
Daarom zijn er in Nederland ook een miljoen flitspalen en dat is 1000 keer meer dan het aantal flitspalen over de hele wereld (deze cijfers zuig ik uit mijn duim)
HeatWavedinsdag 27 januari 2009 @ 09:33
---->PTA
Herr.Flickdinsdag 27 januari 2009 @ 10:10
Gelukkig dat het CBR tenminste nog een beetje een selectie maakt, anders zaten er nog veel meer randdebielen op de weg zoals TS!

TommyGundinsdag 27 januari 2009 @ 10:56
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 08:28 schreef fathank het volgende:
wtf 2200 euro .
Maar dan heb je ook wat . Goede instructeur, en of course in 1x halen
TommyGundinsdag 27 januari 2009 @ 10:56
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:06 schreef PallominnoX het volgende:
Wat een bedragen hier..
Ik was voor 1200 euro klaar?
Jah, m'n vader ook voor 30 gulden

Times change he
TommyGundinsdag 27 januari 2009 @ 10:56
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 10:10 schreef Herr.Flick het volgende:
Gelukkig dat het CBR tenminste nog een beetje een selectie maakt, anders zaten er nog veel meer randdebielen op de weg zoals TS!

blupdinsdag 27 januari 2009 @ 11:10
1400 euro hier, alles erop en er aan
Ben het enigzins met je eens, maar ook niet.. Een fietser over het hoofd zien in een ritje van 40 minuten mag gewoon niet. Als je dat elke dag zou doen om de 40 minuten is er iets niet in orde.
Naamahdinsdag 27 januari 2009 @ 13:23
Ik ben zoooo blij dat ik het nu gewoon heb. Het wordt mijns inziens met elke verandering ingewikkelder gemaakt. De gevaarherkenning bij theorie slaat helemaal nergens op en is, voor mij althans, echt niet te doen. Ze willen het inschatten van situaties generaliseren, maar dat gáát helemaal niet. Het verschil tussen kiezen voor 'gas loslaten' of 'remmen' is in sommige vragen gewoon verwaarloosbaar, net als het verschil tussen 'gas loslaten' en 'gewoon doorrijden' (maar extra goed opletten, maar dat doe je als het goed is tóch al). Nee, die vragen slaan voor zover ik kan beoordelen echt nergens op, het beste wat je kan doen is het trucje leren en daar heb je in de praktijk helemaal niks aan.

Zelfde geldt voor al het gedoe rondom de coördinatiepunten of toch weer geen coördinatiepunten of toch maar wel maar dan variabele punten.. En clusteropdrachten waarbij onthouden ineens veel belangrijker lijkt dan rijden (waardoor je dus de meest stomme dingen (knipperlicht) gaat vergeten omdat je zó bezig bent met de route steeds in je hoofd herhalen zodat je 'm niet vergeet.
De bijzondere verrichtingen zijn wel beter geworden, ook realistischer en voor mij makkelijker in elk geval.

Maargoed, ik ben echt blij dat ik het heb en geen last meer ga hebben van wat ze nu allemaal gaan bedenken. De coördinatiepunten waren voor mij al bijna reden het niet eens meer te gaan proberen, wat een drama. Heb oprecht medelijden met iedereen die in de toekomst nog moet!
Ridocardinsdag 27 januari 2009 @ 13:55
Het is het gebrek aan openheid dat het CBR zelf geeft. Er zijn bepaalde normen die een rijschool van het CBR krijgt waar een leerling aan moet voldoen om te slagen. Zelf geeft het CBR niets prijs wat betreft deze normering. Het zou wel leuk zijn als er een checklist zou bestaan waarop staat wat de aandachtspunten zouden moeten zijn. Dan kan een leerling van tevoren inschatten waar de examinator naar kijkt, ipv dat vage 'je moet gewoon rijden zoals in je rijles'.
Synthesistdinsdag 27 januari 2009 @ 14:02
scheelt wel dat jullie nog niet rijden, stukje veiliger voor de overige Nederlanders
Ridocardinsdag 27 januari 2009 @ 14:25
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 14:02 schreef Synthesist het volgende:
scheelt wel dat jullie nog niet rijden, stukje veiliger voor de overige Nederlanders
Want je hebt je roze vodje met twee vingers in de neus en je ogen dicht gehaald zeker?
Naamahdinsdag 27 januari 2009 @ 14:38
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 13:55 schreef Ridocar het volgende:
Het is het gebrek aan openheid dat het CBR zelf geeft. Er zijn bepaalde normen die een rijschool van het CBR krijgt waar een leerling aan moet voldoen om te slagen. Zelf geeft het CBR niets prijs wat betreft deze normering. Het zou wel leuk zijn als er een checklist zou bestaan waarop staat wat de aandachtspunten zouden moeten zijn. Dan kan een leerling van tevoren inschatten waar de examinator naar kijkt, ipv dat vage 'je moet gewoon rijden zoals in je rijles'.
Dat is er wel, het uitslagformulier.
Repeatdinsdag 27 januari 2009 @ 14:55
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 10:10 schreef Herr.Flick het volgende:
Gelukkig dat het CBR tenminste nog een beetje een selectie maakt, anders zaten er nog veel meer randdebielen op de weg zoals TS!

Zou goed zijn, ware het niet dat toch bijna iedereen het na een paar keer proberen toch wel haalt. Zo kost het je alleen een godsvermogen en het resultaat is hetzelfde...
Repeatdinsdag 27 januari 2009 @ 14:57


[ Bericht 64% gewijzigd door Repeat op 27-01-2009 14:58:36 ]
AMS_FUE_Reggaetondinsdag 27 januari 2009 @ 17:51
Het is inderdaad veel geld, maar het is wel een papiertje voor je leven dus 2000 a 3000 euro lijkt nu veel maar als je even ruim neemt dat je 50 auto rij jaren hebt (vanaf 20 jaar tot 70 jaar varieert natuurlijk per persoon) dan is het niet zo veel, daarbij komt dat Nederland natuurlijk ook niet het makkelijkste land is om te rijden mede door de zeer drukke wegen en het groot aantal fietsers. Vooral jonge fiets bestuurders denken niet mee in het verkeer en zijn daarom gauw doelwit van ongelukken. Daarom de taak als beginnend automobilist dat je deze gevaren herkent en dit met autorijlessen alsmede in theorie onder de knie krijgt. Zodat je daarna veilig zelfstandig kan leren omgaan met dit soort situaties.

Ik meen zelfs dat Nederland een van de veiligste landen is op het gebied van verkeer. Elk jaar nemen het aantal dodelijke slachtoffers af mede door de goede infrastructuur en de redelijke capaciteiten van beginnende bestuurders.

Ik ben zelf ook een paar gezakt en naar mijn mening was het gewoon terecht. Als ik bij de dokter komt en hij zit met knikkende knieën een onderzoek uit te voeren dan voel ik mij ook niet prettig

Verder rij ik nu gelukkig al een aantal jaar schadevri en dat vind ik persoonlijk belangrijker als mijn rijbewijs in 1 keer halen
Fetaidinsdag 27 januari 2009 @ 18:05
Uberhaupt het idee dat ze een monopolie hebben klopt niet naar mijn mening. Dat ze failliet mogen gaan.
Hyperdudedinsdag 27 januari 2009 @ 18:11
Hoeveel mensen zouden er uiteindelijk mee stoppen voordat ze een rijbewijs hebben gehaald? Ben bang dat uiteindelijk iedere idioot zjn rijbewijs wel krijg;, of gewoon gaat rijden zonder ooit aangehouden te worden.
Beter zou zijn de slechtste 10% een rijbewijs te weigeren en de rest niet te veel dwars te zitten met allemaal examens die weinig te maken hebben met de realiteit.

on-topic:
Wat een kneuzen hiero
Rijbewijs B theorie 1x
Rijbewijs B praktijk 1x
Rijbewijs A 1x
Vaarbewijs 2 1x

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 27-01-2009 18:57:23 ]
PeeJay1980dinsdag 27 januari 2009 @ 18:27
Ik was ongeveer 800 euro voor mijn autorijbewijs kwijt en 550 voor mijn motorrijbewijs. Beide in 1x gehaald. Net als de benodigde theorie trouwens.

Persoonlijk vind ik het kwalijker dat als de politie doorgeeft aan dat je iets geflikt hebt, dat het CBR bepaald of jij opnieuw examen moet doen. En dat examen moet weer bij het CBR afgenomen worden.
In 80% (stond laatst in autoweek) van de gevallen oordeelt het CBR dat je opnieuw examen moet doen. Dat is nogal makkelijk geld verdienen.
Ik zou liever hebben dat een onafhankelijk partij die beslissing zou nemen. De zucht naar geld vertroebelt het 'objectieve' oordeel over de rijvaardigheid.

Ohja, ik heb nog niets geflikt, dus het is niet op mijzelf van toepassing
fathankdinsdag 27 januari 2009 @ 18:56
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:31 schreef zomoetdat het volgende:

[..]

Van wiki: http://nl.wikipedia.org/w(...)entage_CBR_Nederland

Slagingspercentage CBR Nederland
Gebaseerd op de Nederlandse slagingspercentage in 2006 en 2007

eerste keer praktijkexamen slaagpercentage CBR 41%
tweede keer praktijkexamen slaagpercentage CBR 75%


Mijn topic gaat nog niet eens zo direct over hoe zielig ik ben en hoeveel geld + frustratie ik daar heb opgedaan, maar meer over het feit dat dit achterlijke systeem nog steeds in ere wordt gehouden en niemand er iets aan doet...
Sterker nog, ze maken het nog elk jaar moeilijker en duurder ook overdreven gesproken...

En over die vrouw in India, ja die zal inderdaad zich moeten aanpassen aan het "ander soort" verkeer in Nederland... Maar de auto beheerst zij al lang, de theorie is een koud kunstje en hoogstens moet ze wat kijktechnieken bijleren voor fietsers.
Maar voor het CBR moet je 100% aan een examinator-verwachting voldoen en daar valt geen speld tussen te krijgen... De ene slaagt met door rood rijden en de andere zakt door "te veel kijken" ...
Dan ben je nog zo goed en duur opgeleid, maar het betekent in de ogen van de examinator helemaal niks.
Terwijl het echte autorijden en leren gewoon komt door ervaring. Al onze vaders zijn waarschijnlijk "goede verkeersdeelnemers" en hebben 25 jaar geleden ook een kutexamentje van niks doorlopen.

Het is gewoon overbodig, mierenneukerij, subjectief, grote kloof tussen rijschool en examinator, veel te duur en simpelweg overbodig.
Typisch Nederland weer, ze denken iets goeds te hebben bedacht en slaan daar in door.
Daarom zijn er in Nederland ook een miljoen flitspalen en dat is 1000 keer meer dan het aantal flitspalen over de hele wereld (deze cijfers zuig ik uit mijn duim)
Ja dat is allemaal leuk en aardig, maar alsof er harde richtlijnen zijn over het aantal mensen wat ze moeten laten zakken . Als je niet goed genoeg kunt rijden in hun ogen krijg je je papiertje niet. Jullie zeggen allemaal "het ging perfect, geen ingreep gehad". Blijkbaar hebben die mensen een dermate slecht verkeersinzicht dat ze zelf nog niet eens zien wat ze verkeerd doen.

En wat betreft die vrouw uit India. Voertuigbeheersing is slechts 1 klein deel van je examen, dat hoef ik je toch hopelijk niet uit te leggen. En de theorie kennen is 1 ding, maar in de praktijk kunnen toepassen en in een split second de juiste beslissing nemen is een heel ander verhaal..
zomoetdatdinsdag 27 januari 2009 @ 22:58
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 18:56 schreef fathank het volgende:

[..]

Ja dat is allemaal leuk en aardig, maar alsof er harde richtlijnen zijn over het aantal mensen wat ze moeten laten zakken . Als je niet goed genoeg kunt rijden in hun ogen krijg je je papiertje niet. Jullie zeggen allemaal "het ging perfect, geen ingreep gehad". Blijkbaar hebben die mensen een dermate slecht verkeersinzicht dat ze zelf nog niet eens zien wat ze verkeerd doen.

En wat betreft die vrouw uit India. Voertuigbeheersing is slechts 1 klein deel van je examen, dat hoef ik je toch hopelijk niet uit te leggen. En de theorie kennen is 1 ding, maar in de praktijk kunnen toepassen en in een split second de juiste beslissing nemen is een heel ander verhaal..
Waar komt toch die Nederlandse arrogantie vandaan? Dat een persoon uit India die al 20 jaar schadevrij rijdt toch slechter is dan wij! En het Nederlandse pietepeuterige onzin examen moet halen alvorens ze weer VERDER mag rijden...

Nederland heeft inderdaad statistisch gezien niet de meeste verkeersdoden in europa (maar ook niet de minste) maar dat heeft ook veel te maken met de redelijke infrastructuur + snelheidcontroles en goede opvoeding van kinderen.

Als het examen de helft "makkelijker" was weet ik zeker dat er geen enkel verschil in verkeersdoden zou zijn. Zoals ik al eerder zei, ongelukken komen niet door mensen omdat ze niet weten hoe het zou moeten, maar door roekeloos gedrag (persoonlijkheden) of slapeloosheid en foute inschattingen (omstandigheden).
Daarbij komt dat er niemand stopt met het halen van zijn rijbewijs, al moet hij 50 keer op voor examen en autorijkunsten worden pas echt opgedaan nadat het rijbewijs al verkregen is.
Het maakt geen enkel verschil of een stoere knaap het op het examen goed doet of niet, want zodra hij zijn auto heeft blaast hij met zijn golfje met 120 door het dorp.

Ongelukken hou je niet tegen door een gigantisch moeilijk examen. Dat is het punt van het topic.
cherrycokedinsdag 27 januari 2009 @ 23:00
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 01:22 schreef donroyco het volgende:
Ben al twee keer gezakt op kutredenen en dat terwijl ik geen ingrepen heb gehad
Ze hebben zeker weer geld nodig daar
ben een keer gezakt mog 5 vragen fout hebben hat er 6 fout
EN DAT GODVERDOMME ALEMAAL OMDATI KNIET WIST HOELANG EEN VRACHTWAGEN MOEST ZIJN OF HOE DIK MIJN PROFIEL VAN ME ROTBANDEN MOEST ZIJN

duus
Apogistwoensdag 28 januari 2009 @ 00:20
holy shit wat een bedragen, ik was iets van 1700 kwijt.. begin 2008 afrijden... maarja toen hoorde ik ook al mensen met bedragen van 2500. En al die nieuwe belachelijke invoering die de lessen alleen maar duurder maken. Ik was klaar voordat die tom tom verplicht werd. mijn instructeur zei dat hij verwacht dat er nog gemiddeld 4 lessen bij zou komen voor de nieuwe mensen... tsja en de theorie examens worden moeilijker gemaakt en weet ik allemaal wat

ik heb medelijden met mijn broer als hij gaat lessen
Ridocarwoensdag 28 januari 2009 @ 08:54
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 23:00 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

ben een keer gezakt mog 5 vragen fout hebben hat er 6 fout
EN DAT GODVERDOMME ALEMAAL OMDATI KNIET WIST HOELANG EEN VRACHTWAGEN MOEST ZIJN OF HOE DIK MIJN PROFIEL VAN ME ROTBANDEN MOEST ZIJN

duus
16,5 (trekker-oplegger) of 18,75 (motorwagen-aanhanger) meter, 1.6 mm.

Zakken op zulke dingen snap ik niet. Dat zijn gewoonweg dingen die je moet kunnen onthouden, geen inzicht nodig oid.
fathankwoensdag 28 januari 2009 @ 09:01
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:58 schreef zomoetdat het volgende:

[..]

Waar komt toch die Nederlandse arrogantie vandaan? Dat een persoon uit India die al 20 jaar schadevrij rijdt toch slechter is dan wij! En het Nederlandse pietepeuterige onzin examen moet halen alvorens ze weer VERDER mag rijden...
Omdat de verkeerssituaties tussen Nederland en India dermate verschillen dat je niet zomaar in een auto kunt stappen en denken dat je geen brokken maakt. Het gaat niet om de voertuigbeheersing, maar om het Nederlandse verkeerssysteem te leren kennen. Niks arrogantie, slechts ter bescherming van de medemens.
quote:
Nederland heeft inderdaad statistisch gezien niet de meeste verkeersdoden in europa (maar ook niet de minste) maar dat heeft ook veel te maken met de redelijke infrastructuur + snelheidcontroles en goede opvoeding van kinderen.
En het heeft vast niks te maken met de gedegen rijopleiding..
quote:
Als het examen de helft "makkelijker" was weet ik zeker dat er geen enkel verschil in verkeersdoden zou zijn.
Op basis waarvan weet je dat zo zeker?
quote:
Zoals ik al eerder zei, ongelukken komen niet door mensen omdat ze niet weten hoe het zou moeten, maar door roekeloos gedrag (persoonlijkheden) of slapeloosheid en foute inschattingen (omstandigheden).
Daarom heb je ook rijles met een ervaren bestuurder naast je die je bewust maakt van de gevaren van het autorijden. En niet alleen de gevaren voor jezelf, maar ook de meer kwetsbare deelnemers aan het verkeer.
quote:
Daarbij komt dat er niemand stopt met het halen van zijn rijbewijs, al moet hij 50 keer op voor examen en autorijkunsten worden pas echt opgedaan nadat het rijbewijs al verkregen is.
Het maakt geen enkel verschil of een stoere knaap het op het examen goed doet of niet, want zodra hij zijn auto heeft blaast hij met zijn golfje met 120 door het dorp.
Er zijn genoeg mensen die stoppen met het proberen te halen van het rijbewijs.
quote:
Ongelukken hou je niet tegen door een gigantisch moeilijk examen. Dat is het punt van het topic.
Ongelukken niet. Maar een moeilijk examen is wel een middel om mensen bewust te maken van het feit dat een auto besturen gevaarlijk kan zijn voor zichzelf en andere medeweggebruikers.

Volgens jou zouden we dus een examen in moeten voeren waaruit blijkt dat je de auto onder controle hebt, dat is voldoende. De rest leer je namelijk vanzelf als je je rijbewijs hebt. Over onzin gesproken. Ik maak nu nog steeds gebruik van technieken die ik tijdens mijn rijles van mijn instructeur heb geleerd.

Het examen in hedendaagse vorm is gewoon een prima middel om het basisniveau van beginnende bestuurders op een bepaald niveau te krijgen.
Repeatwoensdag 28 januari 2009 @ 11:48
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:58 schreef zomoetdat het volgende:

[..]

Waar komt toch die Nederlandse arrogantie vandaan? Dat een persoon uit India die al 20 jaar schadevrij rijdt toch slechter is dan wij! En het Nederlandse pietepeuterige onzin examen moet halen alvorens ze weer VERDER mag rijden...

Nederland heeft inderdaad statistisch gezien niet de meeste verkeersdoden in europa (maar ook niet de minste) maar dat heeft ook veel te maken met de redelijke infrastructuur + snelheidcontroles en goede opvoeding van kinderen.

Als het examen de helft "makkelijker" was weet ik zeker dat er geen enkel verschil in verkeersdoden zou zijn. Zoals ik al eerder zei, ongelukken komen niet door mensen omdat ze niet weten hoe het zou moeten, maar door roekeloos gedrag (persoonlijkheden) of slapeloosheid en foute inschattingen (omstandigheden).
Daarbij komt dat er niemand stopt met het halen van zijn rijbewijs, al moet hij 50 keer op voor examen en autorijkunsten worden pas echt opgedaan nadat het rijbewijs al verkregen is.
Het maakt geen enkel verschil of een stoere knaap het op het examen goed doet of niet, want zodra hij zijn auto heeft blaast hij met zijn golfje met 120 door het dorp.

Ongelukken hou je niet tegen door een gigantisch moeilijk examen. Dat is het punt van het topic.
quote:
Volgens een rapport van de Inspectie Verkeer & Waterstaat (IVW) is Nederland na Malta het meest verkeersveilige land van Europa.
cherrycokewoensdag 28 januari 2009 @ 19:10
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 08:54 schreef Ridocar het volgende:

[..]

16,5 (trekker-oplegger) of 18,75 (motorwagen-aanhanger) meter, 1.6 mm.

Zakken op zulke dingen snap ik niet. Dat zijn gewoonweg dingen die je moet kunnen onthouden, geen inzicht nodig oid.
ik weet niet of jij ooit is iemand met een metlintje 1.6 MM bandprofiel heeft staan opmeten maar ik niet hoor
hoe wou je dat doen
hij krijgt toch een beurt ieder jaar dit is toch klinkklare onzin vragen
Ridocarwoensdag 28 januari 2009 @ 19:28
Ik meet ze wel op. (net als dat ik meerdere dingen controleer) Vlak voor 'ie APK krijgt. Dan weet ik wat ik kan verwachten qua kosten.
T-mo-Tdonderdag 29 januari 2009 @ 14:46
Je kan dat ook voelen op de band zelf. Ergens in het profiel zit een bolletje die precies op 1,6 mm (of iets meer ivm marge) profieldikte zit. Zodra dat punt glad is weet je dus dat je banden aan vervanging toe zijn. Hoef je echt niet met een liniaal te gaan kloten hoor.
Repeatdonderdag 29 januari 2009 @ 16:15
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 19:10 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

ik weet niet of jij ooit is iemand met een metlintje 1.6 MM bandprofiel heeft staan opmeten maar ik niet hoor
hoe wou je dat doen
hij krijgt toch een beurt ieder jaar dit is toch klinkklare onzin vragen



Ik laat nooit een beurt doen, mn auto is zelfs nog nooit bij een garage geweest dus dan is zelf checken wel zo handig...
LoggedIndonderdag 29 januari 2009 @ 16:52
ach.. Het is iets dat iedereen een keer moet doen De rest van je leven wordt je als nederlandse automobilist ook harder genaaid dan wie dan ook ter wereld, dus wat dat betreft is het een prima voorbereiding
AMS_FUE_Reggaetondonderdag 29 januari 2009 @ 17:01
1,6mm als je een auto hebt met een beetje vermogen zou ik het niet zover laten komen. Verder moet je natuurlijk ook zorgen dat de band niet uitgedroogd is (scheurtjes) en dat de bandenspanning goed is.

Malta het veiligste land, dacht dat ze daar altijd als gekken scheurde, maar goed klein eiland iedereen kent de weg en weinig km's zullen het statistisch wel omlaag halen denk.

Maar het zegt het natuurlijk wel wat het veiligste land van Europa, ik kan me ook wel ergeren aan de flitspalen en de rekeningen van 6km/u te hard rijden

Als jonge bestuurder maak je gewoon de meeste brokken vraag maar aan elke willekeurige verzekeraar denk je dat het dan nut heeft het examen makkelijker te maken. Sjonnie maakt misschien ongelukken maar zo doet de nerveuze universiteit student dat ook als ze 1 keer in het half jaar in de auto stapt.

Wat ik zelf overigens wel gevaarlijk vind, mensen die hun rijbewijs halen maar vervolgens bijna nooit rijden
thloregdonderdag 29 januari 2009 @ 17:09
De TS heeft zo gelijk met zijn openingspost. Daarom moet je ook je rijbewijs op de Antillen of welk ander EU land halen en dan laten omwisselen in NL.
Repeatdonderdag 29 januari 2009 @ 17:47
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 17:09 schreef thloreg het volgende:
De TS heeft zo gelijk met zijn openingspost. Daarom moet je ook je rijbewijs op de Antillen of welk ander EU land halen en dan laten omwisselen in NL.
Moet je er wel minimaal een half jaar (oid) gewoond hebben...
fathankdonderdag 29 januari 2009 @ 20:43
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 17:09 schreef thloreg het volgende:
De TS heeft zo gelijk met zijn openingspost. Daarom moet je ook je rijbewijs op de Antillen of welk ander EU land halen en dan laten omwisselen in NL.
Je kunt gewoon niet rijden.
MeZZiNvrijdag 30 januari 2009 @ 13:59
Zelf geslaagd voor de eerste keer met ingreep zelf (die kwam omdat zij van CBR een beetje schrikerig) een vriend van mij heeft zij al iets van 4 laten zakken. ik haa 18 lessen gehad ofzo a 50 gulden plus examen en theorie.

Ik vind wel dat het enorm duur is en is alleen nog duurder geworden.
fathankvrijdag 30 januari 2009 @ 14:02
Autorijden is nou eenmaal duur. En als er een instructeur naast je moet zitten wordt het nog duurder ja.
Bot13vrijdag 30 januari 2009 @ 15:07
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:59 schreef MeZZiN het volgende:
Zelf geslaagd voor de eerste keer met ingreep zelf (die kwam omdat zij van CBR een beetje schrikerig)...
Ik ben oprecht geïnteresseerd, wat probeer je hier te zeggen?
Je bent geslaagd met een ingreep die te wijten was omdat de examinatrice 'schrikkerig' was? En dat gaf ze zelf toe?
Bot13vrijdag 30 januari 2009 @ 15:07
[dubbel]
MeZZiNvrijdag 30 januari 2009 @ 15:10
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:07 schreef Bot13 het volgende:

[..]

Ik ben oprecht geïnteresseerd, wat probeer je hier te zeggen?
Je bent geslaagd met een ingreep die te wijten was omdat de examinatrice 'schrikkerig' was? En dat gaf ze zelf toe?
nee ze was een rare alleen ze zei er niets over.... erg raar allemaal. vond het wel best eigenlijk. Ik krijg alleen wel het gevoel dat CBR willekeur toepast over wie slaagt en en wie zakt.
Starzkyvrijdag 30 januari 2009 @ 15:20
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:59 schreef MeZZiN het volgende:
Zelf geslaagd voor de eerste keer met ingreep zelf (die kwam omdat zij van CBR een beetje schrikerig) een vriend van mij heeft zij al iets van 4 laten zakken. ik haa 18 lessen gehad ofzo a 50 gulden plus examen en theorie.

Ik vind wel dat het enorm duur is en is alleen nog duurder geworden.
geslaagd na een ingreep Ik kom net van me rij-examen af, perfect gereden, terug bij beginpunt, auto alleen nog even inparkeren... Iets te laat ingestuurd, even corrigeren door naar de parkeerplek ervoor te rijden, komt er op dat moment een man van de zijkant aangelopen. Ik achteruit rijden richting parkeerplek, en goed op die man letten. Hierdoor zag ik vrij laat dat ik wel heel dicht bij de auto naast me was, dus rem, maar op dat moment remt de instructeur ook. Mocht meteen uitstappen vanwege de ingreep De co-ordinator liet me het beoordelingsformulier nog zien alles was goed beoordeeld, alleen vanwege de ingreep kreeg ik mijn rijbewijs niet Hij zei in het gesprekje erna dat ik alles perfect deed, maar omdat er was ingegrepen (wat niet eens had gehoeven) kreeg ik hem niet Nu kan ik dus weer gaan betalen
fathankvrijdag 30 januari 2009 @ 15:25
Op bijzondere verrichtingen alleen kun je niet zakken.
Starzkyvrijdag 30 januari 2009 @ 15:26
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:25 schreef fathank het volgende:
Op bijzondere verrichtingen alleen kun je niet zakken.
In Duitsland blijkbaar wel hoor Had dat er miss ff bij moeten schrijven dat het in DLD was
kip_zonder-kopvrijdag 30 januari 2009 @ 19:08
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 11:10 schreef blup het volgende:
Ben het enigzins met je eens, maar ook niet.. Een fietser over het hoofd zien in een ritje van 40 minuten mag gewoon niet. Als je dat elke dag zou doen om de 40 minuten is er iets niet in orde.
Ik heb een fietser over het hoofd gezien met een ingreep als gevolg en toch ben ik geslaagd. Ligt waarschijnlijk heel erg aan de situatie en natuurlijk of de rest van de rit goed verloopt, wat bij mij wel het geval was. Ik kwam uit een uitrit, keek goed naar links en rechts en zag dat ik kon gaan. Op het moment dat ik heel rustig begon te rollen kwam er opeens een fietser van rechts over de stoep aangereden die ik dus pas zag toen de examinator al op de rem had getrapt.
arnold-dvrijdag 30 januari 2009 @ 19:20
ik heb over mijn rijbewijs exact 23uur gedaan, (auto) en ook in 1x geslaagd.
Je kan rijden, of je kan niet rijden

En m'n motor ook iets van 25 lessen.
Fervrijdag 30 januari 2009 @ 20:29
27 lessen 1x geslaagd. Ik reed zeker niet perfect, dat zei de examinator ook maar toch gefeliciteerd, je red je wel in het verkeer.

Vooral te danken aan mijn goeie instructeur denk ik.

Erger me nog altijd dood als ik sommige lesauto's zie rijden, 25 rijden op een 50km voorrangsweg of 10 meter voor de streep stilstaan bij een stoplicht zonder dat de instructeur er iets aan doet.

Je zou eens moeten afvragen wie hier nu de echte zakkenvullers zijn, CBR of de rijscholen?
Becherovkavrijdag 30 januari 2009 @ 20:32
Wel mooi dat mensen gaan zeiken dat ze echt wel konden rijden en absoluut geen gevaar op de weg waren, terwijl ze net een km of 300 ervaring hebben Als of alle examinatoren criminelen zijn die op ieders geld af zijn...
Omniejvrijdag 30 januari 2009 @ 20:41
Op zich ben ik het ermee eens dat het systeem in Nederland wel heel erg absurd is en een rijbewijs véél te veel geld kost, maar aan de andere kant ben ik toch blij m'n rijopleiding gewoon in Nederland te hebben gehad.

Ik woon nu tijdelijk op Curaçao en weet dat het hier véél gemakkelijker (en vooral goedkoper) is om je rijbewijs te halen, maar dat kun je ook duidelijk zien aan de mensen hier op de weg. Het is echt niet normaal hoe ongelofelijk veel mensen hun auto gewoon lukraak de weg opgooien zonder ook maar even te kijken. Dan vraag je je dus serieus af waar die mensen hun rijbewijs gekocht hebben...

Vandaag had ik ook weer bijna een aanrijding door een of andere doos die mij helemaal niet had gezien en zomaar de weg opdraaide. Net zoals er vorige week iemand achterop mij knalde toen ik voor een stopbord stond te wachten. Nou heb ik het geluk (of eigenlijk had ZIJ het geluk) dat er een enorme stalen bumper achterop m'n auto zit en ik dus geen schade had, maar 't geeft wel aan hoe debiel veel mensen hier rijden.

In Nederland maak je zulke situaties veel minder vaak mee. Natuurlijk heb je er altijd mensen tussen zitten die even niet goed kijken of even hun aandacht verliezen, maar het verschil in de kwaliteit van rijopleidingen is duidelijk merkbaar.
Juicyhilvrijdag 30 januari 2009 @ 20:43
Aan de ene kant is het goed dat het duur is, zo kan nl niet elke klojo de weg op en zul je mensen in laten zien dat ze hard er voor moeten werken om op de weg te komen. Aan de andere kant overdrijft het CBR wel alles.
Becherovkavrijdag 30 januari 2009 @ 20:47
In curacao wordt ook stelselmatig dronken gereden weet ik toevallig, dus ook al heb je daar een gedegen rijopleiding, dan ben je vaak nog niet eens in staat om na te denken waar je mee bezig bent.

En die miemelaar over dat wijf uit India... Als of je mag concluderen dat iemand die in een apenland als India een paar jaar schadevrij heeft gereden, ook meteen geschikt is om hier de weg op te gaan. Dan gaat ze zeker ook lekker triple-lanen op de provinciale wegen en geeft ze koeien voorrang in de achterhoek?
Omniejvrijdag 30 januari 2009 @ 21:01
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:47 schreef Becherovka het volgende:
In curacao wordt ook stelselmatig dronken gereden weet ik toevallig, dus ook al heb je daar een gedegen rijopleiding, dan ben je vaak nog niet eens in staat om na te denken waar je mee bezig bent.
Ja, dat klopt ook inderdaad (met name 's avonds laat in het weekend is het natuurlijk oppassen geblazen, want dan zie je regelmatig dronken mensen rondrijden), maar dat heeft op zich niet zo veel met de rijopleidingen te maken.
Djeezvrijdag 30 januari 2009 @ 21:06
Ik ging lessen voor 50 piek de les, ik was toen net 18. Na een moeizame theorie de eerste keer dik gezakt voor praktijk. Ik was er nog niet echt aan toe, en werd te veel gepusht. Toen heb ik het laten rusten, en twee jaar later op kosten van de baas ben ik weer gaan lessen. Toen was ik er wel aan toe, en was ik dan ook na twee examens geslaagd.
huhgghzondag 1 februari 2009 @ 00:38
Eens, het CBR is kut.
jpjedizondag 1 februari 2009 @ 08:53
NO fucking way dat je in India 20 jaar schade vrij rond rijdt. Er zijn hier wel verkeersregels maar daar houdt niemand zich aan. Verkeer is 1 zware puinhoop waarbij inhalen over de stoep zelfs heel normaal is. Spiegels zijn lastig en je kijkt alleen opzij als iemand de claxon gebruikt -> iedereen claxonneert continue. Op de snelweg met gescheiden banen, is het erg gebruikelijk dat een bus met passagiers op jouw strook je tegemoet komt omdat het korter is. Als je dat overleeft dan moet je uitkijken dat je niet op een kudde geiten inrijdt.

In India is een rijexamen een blokje om in je eentje en je daarna weer melden. Handsignalen zijn het belangrijkste punt. Maar aangezien 80% van de mensen het rijbewijs koopt voor ongeveer 15 euro zal de examinator raar kijken als je hem niet gewoon geld geeft.

Oftewel..Indiërs kun je niet in NL op de weg toelaten en de kans op een succesvol examen is na 20 jaar India dus redelijk nihil.

Maar ik vind het systeem in Nederland ook zwaar overdreven. Als er maar 40% slaagt dan is er eerder iets mis aan het systeem dan aan de capaciteiten van de kandidaten dunkt me. Vraag me niet hoe maar ik ben 6 keer op examen geweest voor mijn B rijbewijs terwijl ik toch elke keer het idee had dat het goed ging. Vreemdgenoeg mijn A, C, CE allemaal in 1 keer gehaald.
LoggedInzondag 1 februari 2009 @ 15:09
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:29 schreef Fer het volgende:
27 lessen 1x geslaagd. Ik reed zeker niet perfect, dat zei de examinator ook maar toch gefeliciteerd, je red je wel in het verkeer.

Vooral te danken aan mijn goeie instructeur denk ik.

Erger me nog altijd dood als ik sommige lesauto's zie rijden, 25 rijden op een 50km voorrangsweg of 10 meter voor de streep stilstaan bij een stoplicht zonder dat de instructeur er iets aan doet.

Je zou eens moeten afvragen wie hier nu de echte zakkenvullers zijn, CBR of de rijscholen?
iemand die aan zn 3e les zit, let nou eenmaal nog niet zo goed op z'n snelheid. En als je als instructeur blijft corrigeren leren ze het nooit En bij stoplichten rij ik ook vaak niet tot de streep hoor.. Ik ga mezelf niet tegen de voorruit plakken omdat ze hier in Nederland niet in staat zijn stoplichten fatsoenlijk neer te zetten.
LoggedInzondag 1 februari 2009 @ 15:12
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:32 schreef Becherovka het volgende:
Wel mooi dat mensen gaan zeiken dat ze echt wel konden rijden en absoluut geen gevaar op de weg waren, terwijl ze net een km of 300 ervaring hebben Als of alle examinatoren criminelen zijn die op ieders geld af zijn...
Ze zien gewoon niet in hoe lang de leercurve is. Ik denk dat het merendeel van de mensen dat wel gehad hebben hoor In het begin maak je nog wat foutjes, als dat voorbij is voel je je de man natuurlijk Het kost ook wat ervaring om écht bewust te worden van de risico's
Ferzondag 1 februari 2009 @ 21:46
[/quote]iemand die aan zn 3e les zit, let nou eenmaal nog niet zo goed op z'n snelheid. En als je als instructeur blijft corrigeren leren ze het nooit En bij stoplichten rij ik ook vaak niet tot de streep hoor.. Ik ga mezelf niet tegen de voorruit plakken omdat ze hier in Nederland niet in staat zijn stoplichten fatsoenlijk neer te zetten.
[quote]

Ik reed bij de 3e les snelweg 100km/u.

Hier in Amsterdam-West rijden echt een heleboel instructeurs die geen les kunnen geven, zelf niet kunnen rijden of de regels niet kennen.
Juicyhilzondag 1 februari 2009 @ 21:58
quote:
Op zondag 1 februari 2009 21:46 schreef Fer het volgende:
Ik reed bij de 3e les snelweg 100km/u.
Ik de eerste les al 120
Legwiehmaandag 2 februari 2009 @ 17:52
mensen die zeuren over die prijs daar kan het cbr niets aan doen.
Kijk ik was 32 lessen a 40 euro kwijt
plus theorie 30 euro (geloof ik)
en een praktijkexamen van 200 euro.
dat is dus samen 1500 euro.
dat er mensen zijn die er tig lessen overdoen dat is niet de schuld van het cbr. en als je een auto gaat rijden is 1500 euro of 3000 euro niets.
een eigen auto plus een jaar rijden kost al gauw een veelvoud.
timbosiedonderdag 5 februari 2009 @ 11:27
CBR FUCK YOU ASSHOLE'S :@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@ echt het zijn allemaal teringlijertjes ALLEMAAL maar ik ben vollopig van ze af ik heb mn rijbewijs B met een aantekening voor automaat ( slaat nergens op mn rijschool is daar nog steeds pissig over ) maar ik heb wel mazzel met mn rijbewijs hou zou maar 5 jaar geldig mogen zijn maar ze hebben er 1 afgegeven die 10 jaar geldig is tnx CBR net goed voor ze na 115 rijlessen pas geslaagd stelletje geldwolfen.
fathankdonderdag 5 februari 2009 @ 11:28
ik mag hopen dat je een grapje maakt .
timbosiedonderdag 5 februari 2009 @ 11:36
nee tis geen grapje ik ben gewoon dik genaait maarja ik heb hem ( automaat dan ) ooit komt er E achter b ( dan vervalt de automaat namelijk automatisch ).
timbosiedonderdag 5 februari 2009 @ 11:37
maar ik heb wel mazzel met mijn geldigheidsduur van 10 jaar dat hoor ik nie te hebben of ik krijg nog een hele leuke brief thuis waarin staat waarom hij gewoon 10 jaar geldig is.
Ridocardonderdag 5 februari 2009 @ 12:08
geen codes bij vakje 12? en wat staat bij de geldigheidsdatum? (vak 11) Die brief is leuk, maar het gaat uiteindelijk om hetgeen dat op je roze kaartje staat.
Fogeldonderdag 5 februari 2009 @ 13:17
115 lessen????? Da's wel heel erg veel!

Mijn rijbewijs is geldig tot 2078
fathankdonderdag 5 februari 2009 @ 14:03
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 11:36 schreef timbosie het volgende:
nee tis geen grapje ik ben gewoon dik genaait maarja ik heb hem ( automaat dan ) ooit komt er E achter b ( dan vervalt de automaat namelijk automatisch ).
Als je 115 lessen nodig hebt dan is de samenleving genaaid met weer een klapmongool die niet kan rijden en binnen de kortste keren zichzelf of een ander in de vangrail parkeert.
Repeatdonderdag 5 februari 2009 @ 14:03
Een rijbewijs is toch altijd 10 jaar geldig? En waarom zou je automaat aantekening vervallen als je E haalt
fathankdonderdag 5 februari 2009 @ 14:26
115 lessen, en dan nog een automaatbeperking
Omniejdonderdag 5 februari 2009 @ 14:40
Snap ook niet waarom je maar een geldigheid van 5 jaar zou moeten hebben eigenlijk?

Een rijbewijs is altijd 10 jaar geldig namelijk, dus om dat nou 'mazzel' te noemen...

Tenzij er voor een rijbewijs met beperkingen andere regels gelden natuurlijk. Wellicht dat het dan wel 5 jaar is.
Jim.Beamdonderdag 5 februari 2009 @ 14:51
Wat mij opvalt is dat dit verhaal vooral lijkt te gelden voor het B rijbewijs. Ik ben hierbij 2 keer gezakt, ook vaak om overdreven redenen. (28 lessen, instructeur vond me na 20 lessen al goed genoeg)

Nu heb ik recent echter ook mijn CE en A rijbewijs gehaald, allebei in 1 keer, en voor mijn gevoel word het daar veel soepeler gerekend. (Iemand bij zebrapad niet gezien). Respectievelijk 18 lessen en 16 lessen gehad.

Er moeten gewoon niet zoveel mensen opgaan voor hun B.
invinedonderdag 5 februari 2009 @ 16:43
ik heb in totaal 32 lesuren gehad, voor beide eerste keer geslaagd.. heb hem nu bijna 3 jaar.. maar ik ben het verder eens dat het geldklopperij is.. Veel mensen die ik ken zakken op onzinnige redenen.
fathankdonderdag 5 februari 2009 @ 19:42
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 16:43 schreef invine het volgende:
ik heb in totaal 32 lesuren gehad, voor beide eerste keer geslaagd.. heb hem nu bijna 3 jaar.. maar ik ben het verder eens dat het geldklopperij is.. Veel mensen die ik ken zakken op onzinnige redenen.
Ben jij examinator ofzo?
invinedonderdag 5 februari 2009 @ 21:53
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 19:42 schreef fathank het volgende:

[..]

Ben jij examinator ofzo?
Nee ik ben privé chauffeur
fathankdonderdag 5 februari 2009 @ 22:19
Het was ook geen serieuze vraag. Alsof jij na het verhaaltje van een gezakte vriend kan beoordelen of het terecht was of niet /
P.Fdonderdag 5 februari 2009 @ 22:26
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:31 schreef zomoetdat het volgende:

[..]

Van wiki: http://nl.wikipedia.org/w(...)entage_CBR_Nederland

Slagingspercentage CBR Nederland
Gebaseerd op de Nederlandse slagingspercentage in 2006 en 2007

eerste keer praktijkexamen slaagpercentage CBR 41%
tweede keer praktijkexamen slaagpercentage CBR 75%


Ik heb hem vandaag gehaald! (3e poging)
Mijn kans om de eerste twee keer te zakken is dus 14,75 procent. Dat is best klein En toch twee keer gezakt..
invinevrijdag 6 februari 2009 @ 15:40
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:19 schreef fathank het volgende:
Het was ook geen serieuze vraag. Alsof jij na het verhaaltje van een gezakte vriend kan beoordelen of het terecht was of niet /
nee maar je kan enigzins wel ingeschatten hoe goed iemand in het verkeer zou kunnen rijden.. zelfde verhaal mijn zus is geslaagd toen ze fietsers inhaalde in een on overzichtelijke bocht..
kip_zonder-kopzaterdag 7 februari 2009 @ 16:06
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:26 schreef P.F het volgende:

[..]

Ik heb hem vandaag gehaald! (3e poging)
Mijn kans om de eerste twee keer te zakken is dus 14,75 procent. Dat is best klein En toch twee keer gezakt..
Lieve schat, ik hoor ook bij die 14,75 procent dus je hoeft je nu niet zo alleen te voelen.
En nog gefeliciteerd trouwens.
nergensthuisdinsdag 20 april 2010 @ 22:52
Jawel jawel. Er worden wel degelijk percentages gehanteerd. Dit had een meisje, die ik ken, uit zo'n fascist gevist. Lag trouwens lager dan die 40%, 30 naar ik meen. Zij was overigens wel in één keer geslaagd. Maar ja, veel charme gekoppeld aan een lekkere meid...

Ben ik jaloers? Misschien wel. In tegenstelling tot haar ben ik de boy next door: die kan je plukken. Dus na 3 pogingen, was ik het volkomen fokken zat. Ik weet niet eens meer hoeveel ik kwijt was aan die onzin. Zou iets van 3 mille kunnen belopen. Gewoon zonde. En dan te bedenken dat ik in de VS vrolijk rondreed (zonder rijbewijs is daar niet ongewoon, ja echt): ook op de snelweg (die daar even vol zijn als hier, maar wel smaller). Van die praktijkervaring leerde ik meer dan met zo'n autocorrector naast me.

Zit er een lijn in hun beoordelingen? Misschien wel, maar niet op basis van kunde. Eén gast die ik ken had hem in 1 keer en heeft al een verkeersdode op zijn geweten. Heeft hij ervan geleerd? Neen, echt niet. Gewoon door roodrijden enzo. Wat zal het. Maar wel lekker assertief!

Valt het niemand op dat ze bij het afrijden altijd naar de moeilijkste inritten zoeken om je te laten afslaan? Of de drukst geparkeerde straten om je te laten keren of parkeren? Ze hebben maar één missie: jouw naaien. En het liefst je erbij vernederen. Vertelde ik bijvoorbeeld aan zo'n CBR-hoer dat ik op een afdeling planvorming werkte. Dom dom. Niks vertellen. Net zo reageren zoals iemand in een gevangenkamp reageert op de bevelen en oorvijgen van een kampbewaarder: zwijgend, in de houding staan en summier antwoorden op vragen, maar wel met twee woorden. Want natuurlijk vond die gesjeesde ziekenhuisfunctionaresse (waarschijnlijk weggebonjourd na een medische misser) wel een verkeerssituatie waarbij ze kon verwijzen om deze gevleugelde woorden te kunnen uitspreken: plannen is vooruitzien. maar niet heus. Dit dus: Ik had daarnaast zin om mijn pianistenhandje te ballen tot een lief doch ferm vuistje om daarmede haar oogkas dermate te beschadigen dat de artsen zouden vrezen dat er mogelijk botsplinters in haar hersenen zouden kunnen zitten na deze stressfractuur: maar ja te beschaafd hé. Iedereen kent wel dat soort situaties...

Aan deze magische woorden moest ik denken toen in de media de heugelijke berichtgeving verscheen dat het CBR weer flink verlies heeft geleden. Ik hoop dat de stekker eruit gaat uit die schandtoko. Maar waarschijnlijk gebeurt dit niet en wie mogen daar weer leuk voor opdraaien. Nou wie?

Met de gegevens die ik jullie nu verschaft heb, kunnen jullie daar wat mee? Vast wel toch? In ieder geval kunnen jullie hier de conclusie uittrekken dat WIJ ALLEN WILLENS EN WETENS IN ONZEN POEP WORDEN GENOMEN DOOR HET CBR. IS ER GVD GEEN PARLEMENTSLID DIE DE VINGER OP DIT GEZWEL WIL LEGGEN EN HET OP WIL NEMEN VOOR DE BURGER. OF IS ALLES GEOORLOOFD IN DE GROENE KRUISTOCHT? MAAR WIJ BETALEN GVD TOCH JULLIE SALARIS: WAT IS DIT?

Beetje böse? Jazeker.
Annewoensdag 21 april 2010 @ 07:43
quote:
Valt het niemand op dat ze bij het afrijden altijd naar de moeilijkste inritten zoeken om je te laten afslaan? Of de drukst geparkeerde straten om je te laten keren of parkeren?
Wat is daar erg aan? In de praktijk zul je het ook moeten kunnen.

En daarnaast: Volgens mij zie je spoken .
Omniejwoensdag 21 april 2010 @ 13:26
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 22:52 schreef nergensthuis het volgende:
Jawel jawel. Er worden wel degelijk percentages gehanteerd.

-heul verhaal-

Beetje böse? Jazeker.
Als ik examinator was en iemand met jouw instelling kwam bij mij de auto in, zou ik je ook laten zakken. Kom maar terug als je een beetje normaal kunt doen, zou ik zeggen.

Je rijervaring in de VS zegt niks en kan zelfs in je nadeel werken. Juist doordat je daar (blijkbaar) al wat rijervaring hebt opgedaan, kun je jezelf ook gewoontes hebben aangeleerd waar ze bij het CBR nou eenmaal niet blij mee zijn.

En ja, natuurlijk blijft niemand na het behalen van zijn rijbewijs zo rijden zoals ze bij het examen deden, maar het is nu eenmaal onderdeel van het spelletje dat je je in dat ene half uurtje gewoon perfect aan alle regeltjes houdt, zodat je in elk geval laat zien dat je op z'n minst weet hoe het zóu moeten. Zodra je je rijbewijs op zak hebt kun je je stuur vasthouden hoe je wilt, maar in dat ene ritje moet je gewoon niet de arrogante eikel uithangen die het allemaal wel beter weet en al oh zo veel rijervaring heeft.
P.Fwoensdag 21 april 2010 @ 13:28
Ik heb er echt lang over gedaan maar ik ben dan ook een vrouw
P.Fwoensdag 21 april 2010 @ 13:31
Oh vet oud topic waarin ik al had gepost
ShizzleMyDizzlewoensdag 21 april 2010 @ 19:20
Ach, heb er zelf ook 3x over gedaan.

Eerste keer gezakt door veel fouten, was echt ontzettend zenuwachtig voor dat examen en verknalde het.
Tweede keer ben ik een keer op de stopstreep bij het verkeerslicht gestopt met mijn voorwielen, dat was ook de enige reden verder vond ie mijn rit perfect.
Derde keer hetzelfde als tweede keer maar dan zonder dat ene kleine 'foutje'.

Inmiddels ook C rijbewijs gehaald, die wel in 1x.

Kanker CBR, jammer dat ik er nog moet komen voor A.
tongytongylickylickyzaterdag 24 april 2010 @ 11:10
Zoals in het begin al werd gezegd. Topic vol met faalers/ klagers. Als je gewoon normaal je lessen volgt, je theorie gewoon normaal leert dan slaag je gewoon in één keer. Auto in 1x geslaagd door gewoon normaal te rijden en motor ook (beide examens) door gewoon normaal te rijden. En niet zoals het merendeel hier met bezwete trillende handjes de auto in stappen en dan achterlijke fouten maken en dat op het CBR afschuiven. Dat is gewoon bullshit, mijn vriendin is ook 3x gezakt en dat kwam gewoon door haar zelf en niet door het CBR.
davidov2009zaterdag 24 april 2010 @ 13:58
quote:
Op woensdag 21 april 2010 19:20 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Ach, heb er zelf ook 3x over gedaan.

Eerste keer gezakt door veel fouten, was echt ontzettend zenuwachtig voor dat examen en verknalde het.
Tweede keer ben ik een keer op de stopstreep bij het verkeerslicht gestopt met mijn voorwielen, dat was ook de enige reden verder vond ie mijn rit perfect.
Derde keer hetzelfde als tweede keer maar dan zonder dat ene kleine 'foutje'.

Inmiddels ook C rijbewijs gehaald, die wel in 1x.

Kanker CBR, jammer dat ik er nog moet komen voor A.
WTF laten zakken op een stopstreep? Ik stond ruim een meter óver de stopstreep tijdens m'n examen (was nog nóóit gebeurd tijdens rijles en vooralsnog ook nooit nu ik zelf rij) en ik was gewoon geslaagd Wat een rotexaminatoren hebben jullie zeg

Overigens, het gemiddeld aantal uren voor het eerste examen mag dan 40u bedragen, het gemiddeld aantal uren dat nodig is om te slagen in het rustige deel van Nederland (alles boven de lijn Alkmaar-Eindhoven) zo'n 56 KLOKuren (een autoles is meestal 45-50 minuten), binnen de Randstad is dat zo'n 68 klokuur. Cijfers komen van m'n oom die jaartje bij t CBR gewerkt heeft. Toen had ie d'r wel genoeg van. Rotcollega's he
Omniejzaterdag 24 april 2010 @ 14:37
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 13:58 schreef davidov2009 het volgende:
WTF laten zakken op een stopstreep? Ik stond ruim een meter óver de stopstreep tijdens m'n examen (was nog nóóit gebeurd tijdens rijles en vooralsnog ook nooit nu ik zelf rij) en ik was gewoon geslaagd Wat een rotexaminatoren hebben jullie zeg
Al die verhalen van mensen die roepen dat ze gezakt zijn door één heel klein foutje (zoals de stopstreep) neem ik ook met een grote korrel zout eerlijk gezegd hoor... Als je gewoon normaal rijdt, zul je echt niet zakken op één of zelfs meerdere kleine foutjes. Op het moment dat je zogenaamd gezakt bent op een stopstreep, zal de rest van de rit ook wel gewoon klote zijn geweest. De grap is natuurlijk dat vrijwel iedereen die gewoon klote heeft gereden, zégt te zijn gezakt op iets lulligs.

Het gaat er voor het grootste deel natuurlijk om of de examinator zich naast jou veilig heeft gevoeld in de auto; is dat het geval, dan zullen kleine fouten je niet kwalijk worden genomen. Zit je inderdaad wel zoals tongytongyenz. al zei met trillende zweethandjes in de auto, dan kun je niet veel meer goed doen.
16meterzaterdag 24 april 2010 @ 14:45
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 11:10 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Zoals in het begin al werd gezegd. Topic vol met faalers/ klagers. Als je gewoon normaal je lessen volgt, je theorie gewoon normaal leert dan slaag je gewoon in één keer. Auto in 1x geslaagd door gewoon normaal te rijden en motor ook (beide examens) door gewoon normaal te rijden. En niet zoals het merendeel hier met bezwete trillende handjes de auto in stappen en dan achterlijke fouten maken en dat op het CBR afschuiven. Dat is gewoon bullshit, mijn vriendin is ook 3x gezakt en dat kwam gewoon door haar zelf en niet door het CBR.
Tuuurlijk.

Zijn wel wat meer factoren die een rol spelen dan 'je theorie gewoon geleerd hebben' en 'normaal je lessen volgen'.
davidov2009zaterdag 24 april 2010 @ 15:16
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 11:10 schreef tongytongylickylicky het volgende:
(...) En niet zoals het merendeel hier met bezwete trillende handjes de auto in stappen en dan achterlijke fouten maken en dat op het CBR afschuiven.(...)
Fijn dat jij controle hebt over je autonome zenuwstelsel. Je bent de eerste. Ik raad je aan contact op te nemen met je huisarts.

@Omniej: ah oke, ja dat zou wel eens goed kunnen.
ShizzleMyDizzlezaterdag 24 april 2010 @ 16:13
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 14:37 schreef Omniej het volgende:

[..]

Al die verhalen van mensen die roepen dat ze gezakt zijn door één heel klein foutje (zoals de stopstreep) neem ik ook met een grote korrel zout eerlijk gezegd hoor... Als je gewoon normaal rijdt, zul je echt niet zakken op één of zelfs meerdere kleine foutjes. Op het moment dat je zogenaamd gezakt bent op een stopstreep, zal de rest van de rit ook wel gewoon klote zijn geweest. De grap is natuurlijk dat vrijwel iedereen die gewoon klote heeft gereden, zégt te zijn gezakt op iets lulligs.
Het was toch echt mijn enige fout en verder reed ik de rit precies zo netjes en oplettend als de derde keer waarvoor ik wel ben geslaagd.

Hij was gewoon aan het zoeken naar redenen en dan komt er zo'n kul reden die mij weer 200 euro kost.