quote:Op maandag 26 januari 2009 17:06 schreef Saphire het volgende:
[..]
Waarbij vooral de percentages in Friesland, Groningen en drenthe typerend zijn. Je ziet wel dat naarmate er inderdaad meer allochtonen in een gebied wonen wilders meer steun krijgt, Limburg is te verklaren door de media campagne daar kort voor de verkiezingen.
quote:Op dinsdag 27 januari 2009 16:23 schreef Hamilcar het volgende:
Ik ken maar heel weinig mensen die oprecht positief zijn over de islam en dan tel ik moslims niet mee. Ik zie zelf ook niet wat deze middeleeuwse lifestyle toevoegt aan een modern westers democratisch land.
Klopt, ga er maar eens een tijdje tussen wonen dan veranderd je mening vaak vanzelf wel.quote:Op maandag 26 januari 2009 18:50 schreef kriele het volgende:
[..]
Ik ken een aantal van oudsher zeer linkse mensen. Afgestudeerd en al vertrokken richting de randstad en binnen mum van tijd niet zo links meer om het maar voorzichtig uit te drukken.
Andersom kan ook hoor. Ben zelf opgegroeid in een redelijk klein dorp en was in mijn vroege jeugd een echte xenofoob. Tja, onbekend maakt onbemind. Toen ik op mij 16e in Den Haag ging scholen was de helft van de klas allochtoon en daar kon ik het prima mee vinden. Van xenofoob in een paar maanden omgeturnd tot wereldburgerquote:Op dinsdag 27 januari 2009 17:36 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Klopt, ga er maar eens een tijdje tussen wonen dan veranderd je mening vaak vanzelf wel.
Andersom zou ook kunnen ja.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 17:43 schreef buachaille het volgende:
[..]
Andersom kan ook hoor. Ben zelf opgegroeid in een redelijk klein dorp en was in mijn vroege jeugd een echte xenofoob.Tja, onbekend maakt onbemind. Toen ik op mij 16e in Den Haag ging scholen was de helft van de klas allochtoon en daar kon ik het prima mee opschieten. Van xenofoob in een paar maanden omgeturnd tot wereldburger
Alleen met de islam heb ik nog een beetje moeite (under statement)
ik zie niet in wat deze met islamofobie te maken heeft. Ik meen wel een aantal factoren te kennen. 30 jaar terug waren hier amper moslims, nu worden ze ons tot vervelens toe het strot ingestamt. Moslims zitten nu overal, niet enkel in grootstedelijk gebied.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 17:08 schreef katerwater het volgende:
Ik zal als Belg eens proberen die hoge cijfers uit te leggen.
1. Het Vlaams Belang, de pvv van Vlaanderen, heeft succes. Maar dit komt door omdat deze partij niet alleen ultrarechts over allochtonen denkt, maar ook omdat deze de onafhankelijkheid van Vlaanderen wil, en omdat ze stelselmatig in de media en politiek doodgezwegen worden (je hoort en ziet ze enkel snelsnel in het journaal, nooit daarbuiten).
2. Eigenlijk moet er een grote staatshervorming komen, want momenteel is het politieke systeem veel te complex, met absurde situaties tot gevolg (bvb een vlaamse gemeente met een waalse burgemeester, die van de regering zijn functie niet mag uitoefenen, want hij weigert nl te spreken). Omdat die staatshervorming maar niet lukt, en de regering daarbij valt, is er een enorme frustratie onder de Vlaamse bevolking (vrager van deze hervorming). Dat uit zich in angst.
3. Nogal wat dingen zijn gesplitst in België, zo ook de media en onderzoeken. Vlaamse tv-zenders proberen zo een Vlaams mogelijk parcours te volgen, et vice versa. Gevolg: Vlamingen weten weinig van Walen, en onwetendheid uit zich in extremere standpunten over politieke onderwerpen. Neutrale onderzoeken die heel België bestrijken, zijn zeldzaam, of worden in de pers als minder belangrijk beschouwd. Dat gebeurt automatisch, en is niet echt een bewuste strategie.
oh, ik haat niemand hoor. Ik ken zelfs leuke exemplaren en steek niets of niemand in vakjes : maar dat is mijn perceptie, en die wordt waarschijnlijk door de overgrote meerderheid gedeeld/ 10jaar terug durfde niemand deze stelling luidop zeggen; nu ken ik haast niemand die nog met 'n geitewollesokken verhaaltje durft komen aandraven.quote:
Stil nou, straks prik je die hete luchtballon nog kapot genaamd "multiculturele samenleving", waar hij elke avond op klaarkomt.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 19:35 schreef misteriks het volgende:
[..]
oh, ik haat niemand hoor. Ik ken zelfs leuke exemplaren en steek niets of niemand in vakjes : maar dat is mijn perceptie, en die wordt waarschijnlijk door de overgrote meerderheid gedeeld/ 10jaar terug durfde niemand deze stelling luidop zeggen; nu ken ik haast niemand die nog met 'n geitewollesokken verhaaltje durft komen aandraven.
ALs ik angst heb, dan is dat vooral dat ik vrees dat dit probleem gaat escaleren; ik zie de toekomst heel somber in. Rassenrellen gaan ook hier ih westen gebeuren... Mochten de duitsters hun geschiedenis niet tegen hebben waren die 7miljoen turken daar AL LAAAAAAAAAAAAAAANG op de vlieger richting istanbul gezet. DE wrevel bij westerlingen is heel diep, geloof me maar.
En voor je ook mij in vakjes steekt , ik ben geen VLaams belangertje, ik ben gefascineerd door verschillende culturen
deze immigratiegolf is simpelweg ongevraagd en een complete fiasco voor het samenweefsel, totaal mislukt
Het is op zijn zachtst gezegd weinig democratisch dat de zogenaamd democratische partijen niets doen met het standpunt van het volk over de Islam.quote:Op maandag 26 januari 2009 15:09 schreef damian5700 het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
De discussie over het integratiedebat in Nederland gaat mede dankzij de vervolging van Wilders gewoon verder. Misschien draagt de vervolging ertoe bij dat de rede toeneemt, maar dat laat onverlet dat de kou nog niet uit de lucht is.
In België (Vlaanderen) is dat niet veel anders. Daar wordt de discussie onder andere geleid door het Vlaams Belang en Filip Dewinter. Hoewel ik het vermoeden heb dat de discussie daar wat minder open wordt gevoerd dan in Nederland, denk ik echter niet dat het heel kort door de bocht is te veronderstellen, dat een soortgelijke meting in Nederland significante andere uitslagen zou opleveren.
De vraag is natuurlijk of het terecht is. Wat is precies hetgeen men bang voor is? En is het werkelijk een bijdrage al dan niet oprechte zorgen te scharen onder de noemer islamofobie, daarmee meteen een standpunt bepalend dat het over een soort ziekelijke, irrationele angst gaat.
Gaat het hier wel over een ziekte of over het deficit van de overheid die de zorgen van een deel van haar burgers niet serieus wenst te nemen?
Als het volk dat in overgrote getale vindt, waarom heeft de PVV dan maar 9 zetels en staat het in de peilingen nog niet hoger dan 20. Het grootste deel van het volk vindt het dus blijkbaar niet. Het is onterecht om te doen alsof 'het volk' het vindt, dat is een loos begrip.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 20:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is op zijn zachtst gezegd weinig democratisch dat de zogenaamd democratische partijen niets doen met het standpunt van het volk over de Islam.
Omdat de verkiezingen niet alleen over de Islam gaan misschien?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:19 schreef SCH het volgende:
[..]
Als het volk dat in overgrote getale vindt, waarom heeft de PVV dan maar 9 zetels en staat het in de peilingen nog niet hoger dan 20. Het grootste deel van het volk vindt het dus blijkbaar niet. Het is onterecht om te doen alsof 'het volk' het vindt, dat is een loos begrip.
Dus vinden mensen het misschien toch niet zo'n belangrijk issue. Als ze het belangrijk genoeg vinden, stemmen ze wel op een partij die hun standpunt deelt.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
Omdat de verkiezingen niet alleen over de Islam gaan misschien?
Ik had je wel wat hoger ingeschat.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:19 schreef SCH het volgende:
[..]
Als het volk dat in overgrote getale vindt, waarom heeft de PVV dan maar 9 zetels en staat het in de peilingen nog niet hoger dan 20. Het grootste deel van het volk vindt het dus blijkbaar niet. Het is onterecht om te doen alsof 'het volk' het vindt, dat is een loos begrip.
Er zijn buiten Islam nog een hele hoop issues die mensen raken en die mensen belangrijk vinden.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:22 schreef SCH het volgende:
[..]
Dus vinden mensen het misschien toch niet zo'n belangrijk issue. Als ze het belangrijk genoeg vinden, stemmen ze wel op een partij die hun standpunt deelt.
Bovendien kun je niet weten hoe het volk er over denkt.
De verkiezingen zijn de enige graadmeter in een democratie over de mening van het volk. Daar geven mensen aan hoe ze vinden dat het land geregeerd moet worden. We regeren niet aan de hand van polls van Maurice of EenVandaag of Stand.nl - gelukkig maar. Het volk heeft het bij de verkiezingen voor het zeggen en geeft daar aan hoe ze het wil en wat ze belangrijk vindt.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:23 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik had je wel wat hoger ingeschat.
Integratie is maar een van de maatschappelijke onderwerpen waar mensen zich mee bezighouden. Om even een voorbeeld te noemen ging de PvdA in de peilingen flink omhoog door onder andere de ¤ 100.000 garantie door de staat voor Icesave-spaarders (is de portemonnee van mensen) en het optreden op de financiële markt door de minister van Financiën (is betrouwbaarheid in crisis).
Dan kun jij ook niet weten dat mensen het misschien niet zo'n belangrijk standpunt vinden. In elk geval is gebleken dat ongeveer 500.000 kiezers dit wel zo ervaren. Virtueel zelfs nog een veelvoud meer.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:22 schreef SCH het volgende:
[..]
Dus vinden mensen het misschien toch niet zo'n belangrijk issue. Als ze het belangrijk genoeg vinden, stemmen ze wel op een partij die hun standpunt deelt.
Bovendien kun je niet weten hoe het volk er over denkt.
Zeker. En terecht. Maar dat zegt dus ook wel iets over hoe mensen over het gevaar van de islam en al dat soort zaken denken. Verkiezingen zeggen ook veel over de prioriteit die mensen stellen.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:26 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er zijn buiten Islam nog een hele hoop issues die mensen raken en die mensen belangrijk vinden.
Vrij lastig. Ik doe zelf veel mee aan die onderzoeken, o.a. peil van Maurice omdat ik benieuwd ben hoe dat gaat en daar zitten enorm veel haken en ogen aan, aan het momentum, aan de vraagstelling, de aanleiding, etc. etc. Is ook mijn ervaring bij bv. Stand.nlquote:Je kunt het in elk geval wel meten.
Verkiezingen zeggen wel degelijk iets over wat mensen belangrijk vinden.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:28 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dan kun jij ook niet weten dat mensen het misschien niet zo'n belangrijk standpunt vinden. In elk geval is gebleken dat ongeveer 500.000 kiezers dit wel zo ervaren. Virtueel zelfs nog een veelvoud meer.
Ik ga me niet verdedigen op standpunten die jij me in de schoenen schuift, maar ik geef alleen aan dat het wel heel erg gek zou zijn als het electoraat slechts een gemeenschappelijk probleem zou hebben.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:27 schreef SCH het volgende:
[..]
De verkiezingen zijn de enige graadmeter in een democratie over de mening van het volk. Daar geven mensen aan hoe ze vinden dat het land geregeerd moet worden. We regeren niet aan de hand van polls van Maurice of EenVandaag of Stand.nl - gelukkig maar. Het volk heeft het bij de verkiezingen voor het zeggen en geeft daar aan hoe ze het wil en wat ze belangrijk vindt.
Als ze de islam zo belangrijk vinden, hier wordt toch vaak de suggestie gewekt dat het Nederlands grootste probleem is, dan is het wel gek dat Wilders c.s. de meerderheid niet hebben.
Dan kan je een sneer maken over hoger inschatten, dit is precies hoe het zit. Hoe het volk er verder over denkt is louter natte vinger werk en totaal niet interessant, zou pas interessant zijn als we met referenda over deelthema's gaan werken.
Dat klopt, maar het is voor veel mensen een kwestie van keuzes maken. Het kan ook zomaar zijn dat mensen het met bepaalde punten van een partij compleet eens zijn en dat ze haast moeten overgeven van andere standpunten van dezelfde partij.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:29 schreef SCH het volgende:
[..]
Zeker. En terecht. Maar dat zegt dus ook wel iets over hoe mensen over het gevaar van de islam en al dat soort zaken denken. Verkiezingen zeggen ook veel over de prioriteit die mensen stellen.
[..]
Vrij lastig. Ik doe zelf veel mee aan die onderzoeken, o.a. peil van Maurice omdat ik benieuwd ben hoe dat gaat en daar zitten enorm veel haken en ogen aan, aan het momentum, aan de vraagstelling, de aanleiding, etc. etc. Is ook mijn ervaring bij bv. Stand.nl
Zeker. Ik reageer alleen maar op de opmerking dat de politiek niet zou luisteren naar wat 'het volk' vindt. 'Het volk' bestaat dus niet, alleen bij verkiezingen wordt dat serieus gemeten. Daar moeten we dus op afgaan.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:30 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik ga me niet verdedigen op standpunten die jij me in de schoenen schuift, maar ik geef alleen aan dat het wel heel erg gek zou zijn als het electoraat slechts een gemeenschappelijk probleem zou hebben.
Er zijn verschillende mensen, verschillende belangen en verschillende opinies en visies.
Dat lijkt me evident.
Ik denk dat verkiezingen meer een momentopname zijn en dat hetgeen mensen belangrijk vinden niet iets statisch is of vaststaand, maar dat door bijvoorbeeld maatschappelijke ontwikkelingen kan veranderen of juist erger worden etc.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Verkiezingen zeggen wel degelijk iets over wat mensen belangrijk vinden.
Zeker, en dat is nog steeds een behoorlijke minderheid, dus kan je niet spreken over 'het volk vindt'.
Omdat vrijwel alle partijen zeggen het milieu belangrijk te vinden?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:31 schreef qonmann het volgende:
67 % van de bevolking vindt het milieu belangrijk ..
Waarom heeft Groen Links dan niet 100 zetels ?
Dat is ook zo. Na de moord op Van Gogh was het sentiment tegen moslims veel groter dan bijvoorbeeld nu.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:32 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik denk dat verkiezingen meer een momentopname zijn en dat hetgeen mensen belangrijk vinden niet iets statisch is of vaststaand, maar dat door bijvoorbeeld maatschappelijke ontwikkelingen kan veranderen of juist erger worden etc.
Echt goede onderzoeken bestaan eigenlijk niet, dat zijn toch echt de verkiezingen of referenda.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:32 schreef Halcon het volgende:
Eens, een goed onderzoek is goud waard. Helaas blijkt in de praktijk dat op heel veel onderzoeken best wel wat aan te merken is.
Ergens begrijp ik die opmerking wel. het ideaal van de multiculturele samenleving is niet iets dat in de jaren 60 en 70 in de verkiezingsprogramma's stonden van de grote politieke partijen, maar dat is meer een bestuurlijk besluit geweest.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:32 schreef SCH het volgende:
[..]
Zeker. Ik reageer alleen maar op de opmerking dat de politiek niet zou luisteren naar wat 'het volk' vindt. 'Het volk' bestaat dus niet, alleen bij verkiezingen wordt dat serieus gemeten. Daar moeten we dus op afgaan.
Ook niet, want bij verkiezingen spelen er zoveel issues en hebben partijen enorm veel standpunten.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Echt goede onderzoeken bestaan eigenlijk niet, dat zijn toch echt de verkiezingen of referenda.
Inderdaad. En ik denk dat het vertrouwen in de overheid nu ook groter is dan in de periode na de moord op Fortuyn.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Na de moord op Van Gogh was het sentiment tegen moslims veel groter dan bijvoorbeeld nu.
De islam is onderdeel van deze samenleving (en trouwens ook van de Belgische samenleving), dus het is niet gek dat het onderdeel is van gesprek.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:33 schreef pfaf het volgende:
Weet je wat ik niet snap: al die media-aandacht voor de Islam. Gezeik om niets.
Waarop baseer je dat?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:36 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Inderdaad. En ik denk dat het vertrouwen in de overheid nu ook groter is dan in de periode na de moord op Fortuyn.
Het wantrouwen jegens de overheid zal minder zijn. In Belgie vraag ik me dat af overigens.... daar groeit het wantrouwen met de dag volgens mij.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:36 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Inderdaad. En ik denk dat het vertrouwen in de overheid nu ook groter is dan in de periode na de moord op Fortuyn.
Ja, dat bedoel ik.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:42 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Waarop baseer je dat?
Denk je niet dat het vertrouwen in de overheid nu groter is , omdat men met de kredietcrisis kampt en we de overheid nodig hebben ?
(of bedoel je dat niet)
Ik vind de aandacht zo onevenredig en onbegrijpelijk. Maar zoals met veel dingen zal alles – de samenleving – wel weer compleet langs me heen gaan en ben ik de enige die nergens last van heeft en niets door heeft.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:40 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De islam is onderdeel van deze samenleving (en trouwens ook van de Belgische samenleving), dus het is niet gek dat het onderdeel is van gesprek.
Zoals in Nederland alles wordt besproken. En het wordt meestal gelinkt aan een aantal zaken waarbij de emoties flink kunnen oplopen.
Dat snap ik maar ik bedoel dat het het enige betrouwbare onderzoek is waar we op af kunnen gaan. Dus het minst slechte van alle peilingen zeg maar.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ook niet, want bij verkiezingen spelen er zoveel issues en hebben partijen enorm veel standpunten.
Maar ik ben het met pfaf eens dat er relatief wel erg veel aandacht voor de islam is en dat zowel politiek als media vaak wel erg gretig op incidenten duiken. Ik denk dat de meeste mensen eigenlijk in hun leven maar heel weinig met de islam te maken hebben, dat is wel een scheefgroei.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:40 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De islam is onderdeel van deze samenleving (en trouwens ook van de Belgische samenleving), dus het is niet gek dat het onderdeel is van gesprek.
Zoals in Nederland alles wordt besproken. En het wordt meestal gelinkt aan een aantal zaken waarbij de emoties flink kunnen oplopen.
Van de peilingen is het de beste, maar bepaalde conclusies kun je er niet zomaar uit trekken.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:04 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat snap ik maar ik bedoel dat het het enige betrouwbare onderzoek is waar we op af kunnen gaan. Dus het minst slechte van alle peilingen zeg maar.
Dat staat buiten kijf. Vrijwel iedereen denkt de wereld te kennen als hij/zij elke dag het nieuws kijkt. Niets is minder waar. Het acht uur journaal, om maar wat te noemen, is nog nooit genuanceerd, in verhouding met de werkelijkheid en/of compleet geweest.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar ik ben het met pfaf eens dat er relatief wel erg veel aandacht voor de islam is en dat zowel politiek als media vaak wel erg gretig op incidenten duiken. Ik denk dat de meeste mensen eigenlijk in hun leven maar heel weinig met de islam te maken hebben, dat is wel een scheefgroei.
Ik zie echt niet in hoe al deze dingen zich verhouden tot eventuele problemen in Nederland.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:10 schreef Zienswijze het volgende:
Hooow wat zijn jullie toch weer vreselijk naief. Ga eens buiten je eigen grenzen kijken. Kijk eens naar Oost- en Zuid-Azie. Hele grote problemen met de Islam zien jullie daar. 10x zo groter als het probleem in het Westen.
De Islam kan NIET met een niet-abrahamitishe religie of het atheisme samenleven!
Argumenten?
Al meer dan 1000 jaar botst de Islam met de religies in Oost-Azie, bijv. boeddhisme, hindoeisme, Chinese religies, atheisme etc.
Nederland kent pas 40/50 jr een 'moslim-probleem'. Oost-Azie kent al meer dan 1000 jaar een islam-probleem!!
De Islam heeft drang naar wereldoverheersing. Men zal proberen om Eurorpa gedeeltelijk of helemaal te islamiseren. India proberen ze al 1000 jaar lang te islamiseren. Jullie hebben echt een enorm bord voor jullie kop. Zo naief zijn jullie.
Ik kan nog veel meer argumenten opnoemen. Zal ik ook doen. Heb er nu ff geen tijd voor.
Wat zijn we weer naief.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:13 schreef waht het volgende:
[..]
Dat staat buiten kijf. Vrijwel iedereen denkt de wereld te kennen als hij/zij elke dag het nieuws kijkt. Niets is minder waar. Het acht uur journaal, om maar wat te noemen, is nog nooit genuanceerd, in verhouding met de werkelijkheid en/of compleet geweest.
Maar ik wil niet gelijk ontkennen dat problemen zijn met bepaalde moslims. Maar als iemand aan mij zou vragen of ik denk dat de Islam een bedreiging vormt is het enige genuanceerde antwoord 'dat weet ik niet'. Het enige wat ik weet is de zooi die mij wordt voorgeschoteld. Niemand verteld me wat ik niet te horen krijg op het nieuws. Hoe kan iemand uberhaupt een mening over iets dergelijks hebben? Het is gewoon te grootschalig dat je het niet *allemaal* kan weten.
Kijk, zoals je ziet hebben allochtonen hier verschillende religies. Men heeft (bijna) nooit overlast hier van het boeddhisme, hindoeisme, chineze religies, natuurreligies etc. Terwijl de aanhangers van die religies bijna een even grote groep vormen al de moslims.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:17 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik zie echt niet in hoe al deze dingen zich verhouden tot eventuele problemen in Nederland.
Ach, je zag het al meteen toen de kredietcrisis eraan kwam. Het was grappig om te zien hoe die hele vreemdelingenproblematiek werd opzij gegooid alsof het niet meer dan een nogal triviaal ongemak was, waarvoor men nu totaal geen tijd had. Er waren namelijk echte problemen.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:47 schreef pfaf het volgende:
Ik vind de aandacht zo onevenredig en onbegrijpelijk. Maar zoals met veel dingen zal alles - de samenleving - wel weer compleet langs me heen gaan en ben ik de enige die nergens last van heeft en niets door heeft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |