abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 januari 2009 @ 21:52:41 #126
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65436125
quote:
Op maandag 26 januari 2009 21:30 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ik woon in de provincie die in december gewoon 2% steeg... Maar hier zijn de prijzne gewoon lager maar ik trok een vergelijking om het duidelijk te maken met de nieuwbouwwoning. Dat kan je als makelaar toch niet verkopen? Hoe leg je dat dan uit? Ja deze is 80 jaar oud met 30 jaar achterstallig onderhoud en deze is 2 jaar oud en verkeert in perfecte staat. Ze kosten evenveel en ook allebei jaren 30 bouwstijl.
Tsja, het was op een gegeven moment een hype voor jonge stellen om zo'n jaren '30 krot te kopen. "Geweldige kwaliteit" werd er dan gezegd. Weer van dat gelul dat men ekaar wijsmaakt en dat dan een eigen leven begint te leiden.

Een aantal vrienden van mij hebben dat destijds ook gedaan. Die zijn nu, 5 jaar later, nog steeds aan het verbouwen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_65436135
quote:
Op maandag 26 januari 2009 17:11 schreef capricia het volgende:

[..]

De natte droom van een starter is een rijtjeshuis met een tuin in de randstad in een kindvriendelijke buurt onder de 2 ton, zonder achterstallig onderhoud...
Dat gaat je hier in de randstad niet lukken. Voor zo'n huis zit je hier tussen de 250 en 275 zonder kk.
  maandag 26 januari 2009 @ 21:54:32 #128
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65436207
quote:
Op maandag 26 januari 2009 21:52 schreef Halcon het volgende:

[..]

Mensen die worden ontslagen kunnen best eens problemen krijgen met het betalen van de lasten en kunnen zeker geen nieuwe hypotheek krijgen.

Wat ook meespeelt is dat bedrijven niet snel meer een vast contract zullen geven en banken nu proberen zo min mogelijk geld uit te lenen. Gevolg is dat heel wat minder mensen een hypotheek kunnen krijgen en dat mensen die er wel een kunnen krijgen minder kunnen lenen dan voorheen,
Zoals lange tijd alle pijlen in de richting stonden om huizenprijzen op te stuwen, zijn bijna alle pijlen nu gedraaid om de huizenprijzen naar beneden te brengen.

Het kan verkeren.
The End Times are wild
pi_65437215
quote:
Op maandag 26 januari 2009 21:54 schreef LXIV het volgende:

Het kan verkeren.

Indeed
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  maandag 26 januari 2009 @ 22:22:48 #130
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65437538
quote:
Op maandag 26 januari 2009 20:41 schreef felony het volgende:
Heeft er iemand recente ervaringen met het kopen van een huis? Denken verkopers nu eerder na over een bod van 10-15% onder vraagprijs (in gevallen waarbij woning al lange tijd te koop staat), of beledig je daarmee de verkoper?
Wat ik om me heen zie is dat veel verkopers toch nog vasthouden aan de -fictieve- prijs die ze een half jaar geleden voor hun woning konden krijgen, hooguit met 10% korting op de vraagprijs.

Biedingen van 15% onder de huidige vraagprijs worden niet geaccepteerd. Het adagium "voor dat geld kan ik het huis een half jaar leeg laten staan" worden nog gebruikt.

De crisis zit in ieder geval nog niet in de hoofden van de verkopers. Die denken dat dit zeer tijdelijk is, en dat ze beter een half jaar kunnen wachten dan een bod van 25K minder te accepteren.
The End Times are wild
pi_65439246
Als je geen nieuw huis gekocht hebt zelf, waarom zou je je dan druk maken?
  maandag 26 januari 2009 @ 23:52:04 #132
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_65441213
Als je een starterswoning hebt van 70.000 euro, interesseert het je geen reet als die huizenprijzen omlaag gaan.

Stel dat je volgende woning van 350.000 naar 250.000 gaat vind je het niet erg dat je vorige woning van 70.000 voor 50.000 moet verkopen.
pi_65450212
quote:
Op maandag 26 januari 2009 22:22 schreef LXIV het volgende:
Wat ik om me heen zie is dat veel verkopers toch nog vasthouden aan de -fictieve- prijs die ze een half jaar geleden voor hun woning konden krijgen, hooguit met 10% korting op de vraagprijs.

Biedingen van 15% onder de huidige vraagprijs worden niet geaccepteerd. Het adagium "voor dat geld kan ik het huis een half jaar leeg laten staan" worden nog gebruikt.

De crisis zit in ieder geval nog niet in de hoofden van de verkopers. Die denken dat dit zeer tijdelijk is, en dat ze beter een half jaar kunnen wachten dan een bod van 25K minder te accepteren.
Je ziet inderdaad hier en daar wel wat prijsdalingen, maar echt massaal flink verlagen is nog niet aan de orde.

Ik ben op dit moment zoekende en er is genoeg keuze. Vaak staan er in dezelfde straat zelfs 3-4 dezelfde huizen te koop. Ik vroeg me daarom ook af of iemand recent ervaring heeft met het bieden
  dinsdag 27 januari 2009 @ 12:06:01 #134
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65450427
De prijsdalingen liggen nu nog opgeslagen (gebufferd) in een extreem lange verkoopduur. Pas als mensen meer geneigd/gedwongen zijn tot verkopen (bijvoorbeeld als mensen in de penarie komen, doordat de periode afloopt dat men 2x hypotheekrenteaftrek mag genieten), zal het hard gaan met de prijsdalingen.

Gelet op het grote aanbod van nu zit er sowieso nog een flinke prijsdaling aan te komen. Als je slim bent verlaag je je prijs meteen een beetje en verkoop je zo snel mogelijk, als je dom bent zit je de hele rit uit. De meeste mensen zullen overigens voor de tweede optie kiezen, in de hoop op betere tijden. Die gaan er ook wel weer een keer komen, maar niet vóórdat de meesten hun huis hebben verkocht.
pi_65450469
Ik heb zelf in september 2008 mijn huis gekocht. Dit was van een woningbouwvereniging dus daar ging niet zo heel veel van de prijs af. Ik moet er wel bij zeggen dat de prijs al erg laag was. Zij vroegen 140.000 en ik kreeg het voor 138.500. Daarvoor heb ik een vrij ruim appartement gekocht. (de appartementen die hier rondom naderhand te koop zijn gezet worden nu voor minimaal 145.000 aangeboden.

Ik heb destijds ook 2 andere appartementen in dezelfde prijsklasse bekeken, bij een daarvan daar kreeg de makelaar volgens eigen zeggen nog wel 5.000 er vanaf en van een andere zeker 3.000.

Ik heb op Funda destijds een aantal appartementen laten volgen en de afgelopen 2 maanden zijn degenen die niet verkocht zijn allemaal een stukje in prijs gezakt. De appartementen die goed onderhouden waren waren trouwens wel allemaal verkocht, het zijn de appartementen waar wat aan moet gebeuren die lang blijven staan. (ik woon in Eindhoven trouwens).
  dinsdag 27 januari 2009 @ 12:10:42 #136
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_65450568
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 12:06 schreef Lemmeb het volgende:
De prijsdalingen liggen nu nog opgeslagen (gebufferd) in een extreem lange verkoopduur. P
En die buffer wordt nog wel vergroot ook
quote:
AMSTERDAM - De overheid moet mensen met dubbele woonlasten eindelijk te hulp schieten door tijdelijke verhuur makkelijker te maken. De Vereniging Eigen Huis (VEH) wil dat het kabinet daartoe de Leegstandswet wijzigt en de huurbescherming beperkt.

.......
http://www.nu.nl/economie(...)egelen-kabinet-.html
  dinsdag 27 januari 2009 @ 12:13:37 #137
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65450640
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 12:10 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

[..]

Zoiets noemen ze ook wel "uitstel van executie". Er zal een keer beweging in moeten komen.

De enige manier waarop het prijspeil van 2 jaar geleden kan blijven, is als de economie ook weer minimaal net zo goed gaat draaien als 2 jaar geleden. Dat zie ik de eerstkomende 4 jaar niet gebeuren, maar dat blijft natuurlijk koffiedik kijken.

Afijn, ik ken nog wel een ideale groep mensen om die huizen mee te vullen. Het antikraakgebeuren zal hier niet minder van worden.
pi_65457298
Het is gewoon wachten tot makelaars en taxateurs met lagere / marktconforme prijzen komen/adviseren. Ik denk dat dat verdere daling wel zal stimuleren.
pi_65461252
quote:
Op maandag 26 januari 2009 20:41 schreef felony het volgende:
Denken verkopers nu eerder na over een bod van 10-15% onder vraagprijs (in gevallen waarbij woning al lange tijd te koop staat), of beledig je daarmee de verkoper?

Nee natuurlijk beledig je de verkoper niet !
Huizen die lang te koop staan zakken vaak zelf al met 5-10% in vraagprijs.
pi_65462915
Huizen onverkoopbaar, das toch erg , nou dan maar slopen he

ongelofelijk, onverkoopbaar, vreselijk niemand die ze wil hebben
pi_65464336
en wat te doen met als je nu een nieuwbouw project wil aangaan en dat in de periode 2009-2011 wordt gebouwd?

Zijn grote nieuwe huizen met een aankoop prijs tussen de 350.000 en 500.000. Wij hebben zelf een huis op het oog van 400.000, de vraag is:
1. wat doen ze met zo'n project als de verkoop niet goed verloopt? Project stopzetten, of prijs verlagen? (verkoop loopt niet goed heb ik begrepen)

2. moet je nu nog 6 maanden wachten en dan opnieuw een prijs opvragen?

zijn 20 woningen (2 onder 1 kap en vrijstaand) en van 2 heb ik begrepen dat ze gereserveerd zijn.

suggesties hierover?

http://www.estate-ware.com/dev/getportaldv2.asp?params=&submap=100002&key=1000024FAHAT0002
http://www.kuyperskessel.nl/projectontwikkeling/in-ontwikkeling/
http://www.kuyperskessel.nl/img/content/fbfe200d.pdf
pi_65465004
Dame die ik ken heeft dus ook nieuwbouw gekocht. "Gelukkig" wel nadat ze haar eigen huis verkocht had. En nu is de verkoop van de nieuwbouw tegen gevallen. Project stilgelegd, en mag dus in haar (te) dure "tijdelijke" huurhok blijven zitten tot nader order. Dus wat is wijsheid, je huis verkopen en dan nieuwbouw met dit risico, of wachten en mogelijk met dubbele kosten zitten omdat je ouwe stekkie niet weg wil?
veni...bibi...vomui
pi_65465191
quote:

[..]

[..]

Het is toch van de zotte om huiseigenaren nog eens extra te sponsoren.
pi_65465495
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 19:11 schreef crazy_ivan het volgende:

[..]

Het is toch van de zotte om huiseigenaren nog eens extra te sponsoren.
en dan praten over marktwerking
  dinsdag 27 januari 2009 @ 19:27:22 #145
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_65465745
Wat mij opvalt bij de nieuwbouwprojecten hier in de buurt is dat de prijzen niet echt veel veranderd zijn ten opzichte van een jaar of vier geleden, maar dat de huizen de laatste tijd wat groter zijn geworden en de perceeltjes kleiner.
Never explain, never apologize.
pi_65465981
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 19:27 schreef Lurf het volgende:
.............. maar dat de huizen de laatste tijd wat groter zijn geworden en de perceeltjes kleiner.
McMansions zijn dat, geen fijne ontwikkeling.
http://en.wikipedia.org/wiki/McMansion
pi_65466083
quote:

[..]

[..]

Uitstel van executie. Sowieso is het in strijd met vrijwel elke hypotheekakte in Nederland. Dat zou VEH toch moeten weten.
pi_65466117
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 17:55 schreef henkway het volgende:
Huizen onverkoopbaar, das toch erg , nou dan maar slopen he

ongelofelijk, onverkoopbaar, vreselijk niemand die ze wil hebben
Er is geen huis onverkoopbaar. Een notaris heeft ´n huis doorgaans zelfs binnen 5 minuten verkocht.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 19:47:47 #149
232935 huismerk
Libertas, Progresso et Ordem
pi_65466486
Als het nog even doorzet dan kan ik straks in het Gooi wonen voor de maandlasten waar ik nu voor in Arnhem woon
  dinsdag 27 januari 2009 @ 19:49:30 #150
62913 Blik
The one and Only!
pi_65466560
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 19:47 schreef huismerk het volgende:
Als het nog even doorzet dan kan ik straks in het Gooi wonen voor de maandlasten waar ik nu voor in Arnhem woon
Dan moet het nog zeker 10 jaar doorzetten, aangezien de prijzen nog niet eens met 1% gedaald zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')