abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 januari 2009 @ 14:23:55 #76
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65419376
quote:
Op maandag 26 januari 2009 14:08 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Om eerlijk te zijn, erg herkenbaar in m'n vriendenkring
Niet alleen in de jouwe.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_65419764
Veel goede punten hierzo en ik deel de meeste meningen.
Echter is er naast een doorverkoopmarkt ook een nieuwbouwmarkt en daar liggen de prijzen ook redelijk hoog.
Zouden de projectontwikkelaars hier nou ook gigantische winsten op maken of zijn de kosten voor het maken van een huis ook fenominaal gestegen.

Vreemd genoeg verwacht ik het laatste, want anders was iedereen projectontwikkelaar geworden.
Dat zal betekenen dat de salarissen, bouwkosten en grondkosten ook flink gestegen zijn.
Misschien een mooie tijd voor een correlatiegrafiek?
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
  maandag 26 januari 2009 @ 14:50:50 #78
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_65420266
quote:
Op maandag 26 januari 2009 14:34 schreef shilizous_88 het volgende:
Zouden de projectontwikkelaars hier nou ook gigantische winsten op maken of zijn de kosten voor het maken van een huis ook fenominaal gestegen.
Kosten voor bouw van huzien zijn laatste jaren zeer snel gestegen door hoge grondstofprijzen. Verder wordt de regelgeving mbt geluids & warmte isolatie e.d. steeds strenger waardoor ook de kosten stijgen.

Maar ook van groot belang is dat ongeveer 25% van de prijs wordt bepaald door de grondprijzen die de gemeente doorrekent, en die hebben zich de afgelopen tien jaar behoorlijk verrijkt met deze torenhoge grondprijzen.
pi_65420706
quote:
Op maandag 26 januari 2009 14:50 schreef Keijs het volgende:

[..]

Kosten voor bouw van huzien zijn laatste jaren zeer snel gestegen door hoge grondstofprijzen. Verder wordt de regelgeving mbt geluids & warmte isolatie e.d. steeds strenger waardoor ook de kosten stijgen.

Maar ook van groot belang is dat ongeveer 25% van de prijs wordt bepaald door de grondprijzen die de gemeente doorrekent, en die hebben zich de afgelopen tien jaar behoorlijk verrijkt met deze torenhoge grondprijzen.
Dan is het dus eigenlijk de staat die de oorzaak is van de huizenmarkt.
Als die namelijk de grondprijs laag hadden gelaten dan was er veel meer ondernomen op het gebied van nieuwe woningen en was de huizenprijs gedaald vanwege meer aanbod en goedkoper aanbod.

De vraag dan maar of gemeenten centraal gereguleerd worden in het aanbod van nieuw bouwgrond?
Wat zou de staat er aan verdienen om de huizenprijzen hoog te houden?
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_65421212
Nou de staat kan de vele mislukte proefballontjes blijven financieren........
  Moderator maandag 26 januari 2009 @ 16:06:50 #81
236264 crew  capricia
pi_65422989
quote:
Op maandag 26 januari 2009 13:36 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik begrijp hieruit dat je de hotemetoten napraat. Degenen die er belang bij hebben dat de bubbel nog verder wordt opgeblazen. Ja, volgens hen is er een woningtekort. Waar dat dan precies uit zou moeten blijken, zeggen ze er niet bij.
Google er zelf eens op of zo. Ook het kabinet en het CPB hebben het over het woningtekort. Maakt mij niet uit als je het niet wilt geloven, maar een feit blijft doordoor nog steeds een feit.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 26 januari 2009 @ 16:10:37 #82
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65423159
quote:
Op maandag 26 januari 2009 16:06 schreef capricia het volgende:

[..]

Google er zelf eens op of zo. Ook het kabinet en het CPB hebben het over het woningtekort. Maakt mij niet uit als je het niet wilt geloven, maar een feit blijft doordoor nog steeds een feit.
Het is een feit, want het kabinet en het CPB zeggen het?

Geloof jij altijd alles wat de hoge heren je voorspiegelen? Jij geloofde zeker ook dat Icesave een betrouwbare bank was, totdat dat toch niet het geval bleek te zijn? Jij gelooft zeker ook nog steeds dat heel Irak volligt met massavernietigingswapens?
  Moderator maandag 26 januari 2009 @ 16:11:39 #83
236264 crew  capricia
pi_65423203
quote:
Op maandag 26 januari 2009 16:10 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Het is een feit, want het kabinet en het CPB zeggen het?

Geloof jij altijd alles wat de hoge heren je voorspiegelen? Jij geloofde zeker ook dat IJsland een betrouwbare bank was, totdat dat toch niet het geval bleek te zijn? Jij gelooft zeker ook nog steeds dat heel Irak volligt met massavernietigingswapens?
Inhoudelijk graag.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65423802
quote:
Op maandag 26 januari 2009 16:11 schreef capricia het volgende:
Inhoudelijk graag.
Tja, als jij stelt dat iets een feit is omdat het CBS of de overheid dat zeggen, dan zijn de aangehaalde voorbeelden prima inhoudelijk om aan te geven dat dat toch echt een drogredenatie is.

Dat zogenaamde structurele woningtekort is nogal relatief te noemen, want als men woningen niet meer kan betalen, daalt vanzelf de vraag naar woningen en dan gaat je structurele woningtekort al omlaag. Mensen zoeken dan andere woonoplossingen.

Zolang niet duidelijk is hoe het CBS en de overheid dat woningtekort hebben vastgesteld (iedereen geteld die zei een eigen woning te willen hebben en dat afzetten tegen het aantal woningen?), kun je die beweringen natuurlijk niet als feit presenteren. Statistieken zijn sowieso al vaak afhankelijk van de vraagstelling.
  maandag 26 januari 2009 @ 16:29:00 #85
85962 ioko
I Appear Missing
pi_65423987
quote:
Op maandag 26 januari 2009 16:25 schreef watchers het volgende:

[..]

Dat zogenaamde structurele woningtekort is nogal relatief te noemen, want als men woningen niet meer kan betalen, daalt vanzelf de vraag naar woningen en dan gaat je structurele woningtekort al omlaag. Mensen zoeken dan andere woonoplossingen.

Op het moment dat mensen woningen niet meer kunnen betalen verdwijnt daarmee de vraag naar woningen? Lijkt me niet. En wat voor andere woonoplossingen zie jij dan daarvoor in de plaats komen? Huren in de vrije sector?
Coincidence
Makes sense
Only with you
  maandag 26 januari 2009 @ 16:32:49 #86
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65424161
quote:
Op maandag 26 januari 2009 16:11 schreef capricia het volgende:

[..]

Inhoudelijk graag.
De user watchers zegt het wmb hierboven allemaal al. Meer heb ik er eigenlijk niet aan toe te voegen.
  Moderator maandag 26 januari 2009 @ 16:39:54 #87
236264 crew  capricia
pi_65424449
quote:
Op maandag 26 januari 2009 16:25 schreef watchers het volgende:

[..]

Tja, als jij stelt dat iets een feit is omdat het CBS of de overheid dat zeggen, dan zijn de aangehaalde voorbeelden prima inhoudelijk om aan te geven dat dat toch echt een drogredenatie is.

Zolang niet duidelijk is hoe het CBS en de overheid dat woningtekort hebben vastgesteld (iedereen geteld die zei een eigen woning te willen hebben en dat afzetten tegen het aantal woningen?), kun je die beweringen natuurlijk niet als feit presenteren. Statistieken zijn sowieso al vaak afhankelijk van de vraagstelling.
Ik ben het helemaal met je eens dat de woningprijzen aan het dalen zijn. Ik vraag me alleen af, in het licht van het feit dat er een woningtekort zou zijn, hoe lang zo'n daling door zal zetten.

Ik heb geen reden om te twijfelen aan de cijfers van de overheid, het CBS e.d.
Een onderbouwing kun je misschien wel vinden op hun websites, maar ik ga ze niet voor je opzoeken. Vraag hen hun...
Als zij nota's opstellen over hoe ze het woningtekort willen aanpakken, dan is mijn indruk dat er wel degelijk een tekort is.
Zoals ik in deel IV van dit topic al gesteld heb, willen de meeste nederlanders gewoon een huis met een tuintje.
En daar zit nou net het probleem...die zijn er te weinig.
Je kunt wat mij betreft het woord woningtekort ook vertalen met een mismatch...mensen willen eigenlijk een type huis wat beter bij hun leefstijl en gezinssituatie past. BIjv. als je een gezin hebt met 2 kinderen is een flat niet echt ideaal.

Het zal mij trouwens verbazen als op de site van het CBS geen onderbouwing van die cijfers te vinden is. Voorlopig ga ik er gewoon vanuit dat het klopt.

En door zelf een voorbeeld te geven van een drogredenatie wil nog niet zeggen dat dit ook niet klopt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65424565
quote:
Op maandag 26 januari 2009 16:29 schreef ioko het volgende:

[..]

Op het moment dat mensen woningen niet meer kunnen betalen verdwijnt daarmee de vraag naar woningen? Lijkt me niet. En wat voor andere woonoplossingen zie jij dan daarvoor in de plaats komen? Huren in de vrije sector?
Thuis bljven wonen , enkele collega's van me zijn al 27 en 29 en wonen allemaal thuis.

gewoon omdat er geen mogelijkheid is, zelfs niet voor tweeverdieners en ze hebben zich er bij neergelegd merk ik, ik kocht vroeger een woning van een inkomen en het inkomen van mijn vriendintelde voor de helft mee
  maandag 26 januari 2009 @ 16:44:31 #89
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_65424629
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  maandag 26 januari 2009 @ 16:46:49 #90
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65424695
quote:
Op maandag 26 januari 2009 16:44 schreef Demophon het volgende:

In Drenthe (dus ook in Roden) en in Groningen!! Mijn dag kan niet meer stuk!
  maandag 26 januari 2009 @ 17:10:26 #91
85962 ioko
I Appear Missing
pi_65425646
quote:
Op maandag 26 januari 2009 16:42 schreef henkway het volgende:

[..]

Thuis bljven wonen , enkele collega's van me zijn al 27 en 29 en wonen allemaal thuis.

gewoon omdat er geen mogelijkheid is, zelfs niet voor tweeverdieners en ze hebben zich er bij neergelegd merk ik, ik kocht vroeger een woning van een inkomen en het inkomen van mijn vriendintelde voor de helft mee

Dat zijn toch geen oplossingen? Dat is tijdelijk. De vraag naar woningen blijft gewoon bestaan. Je hebt wel gelijk dat hierdoor de markt op slot zit. Ik vraag me daarnaast af of veel starters niet teveel willen.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  Moderator maandag 26 januari 2009 @ 17:11:37 #92
236264 crew  capricia
pi_65425686
quote:
Op maandag 26 januari 2009 17:10 schreef ioko het volgende:

[..]

Dat zijn toch geen oplossingen? Dat is tijdelijk. De vraag naar woningen blijft gewoon bestaan. Je hebt wel gelijk dat hierdoor de markt op slot zit. Ik vraag me daarnaast af of veel starters niet teveel willen.
De natte droom van een starter is een rijtjeshuis met een tuin in de randstad in een kindvriendelijke buurt onder de 2 ton, zonder achterstallig onderhoud...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65425894
quote:
Op maandag 26 januari 2009 17:11 schreef capricia het volgende:

[..]

De natte droom van een starter is een rijtjeshuis met een tuin in de randstad in een kindvriendelijke buurt onder de 2 ton, zonder achterstallig onderhoud...
Is toch geen gekke eis? Het zou in ieder geval geen gekke eis moeten zijn.
  maandag 26 januari 2009 @ 17:26:55 #94
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_65426232
quote:
Op maandag 26 januari 2009 17:18 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Is toch geen gekke eis? Het zou in ieder geval geen gekke eis moeten zijn.
Tja toen ik me rijbewijs had wilde ik ook graag een nieuwe Mercedes voor 800 gulden.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  maandag 26 januari 2009 @ 17:32:10 #95
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_65426412
quote:

[..]

Rijtjeshuis In zón pauperzooi ga ik nooit wonen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 26 januari 2009 @ 17:36:32 #96
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65426574
quote:
Op maandag 26 januari 2009 17:10 schreef ioko het volgende:

[..]

Dat zijn toch geen oplossingen? Dat is tijdelijk.
Waarom zou dat per se tijdelijk moeten zijn? Zo ging het hier vroeger ook en zo gaat het in veel andere landen nog steeds. En het werkt prima.
  Moderator maandag 26 januari 2009 @ 17:39:58 #97
236264 crew  capricia
pi_65426675
quote:
Op maandag 26 januari 2009 17:36 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Waarom zou dat per se tijdelijk moeten zijn? Zo ging het hier vroeger ook en zo gaat het in veel andere landen nog steeds. En het werkt prima.
Zou niet verkeerd zijn als starters weer gewoon eens gingen sparen voordat ze een huis willen kopen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65428580
Even over het tekort aan woningen in Nederland:
quote:
"There's huge demand for Rolls-Royces, too, but most people can't afford them. Demand is no good if prices are too high."
http://www.news.com.au/bu(...)6398-5013951,00.html
  maandag 26 januari 2009 @ 18:59:48 #99
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_65429189
quote:
Op maandag 26 januari 2009 18:42 schreef WammesWaggel het volgende:
Even over het tekort aan woningen in Nederland:
[..]

http://www.news.com.au/bu(...)6398-5013951,00.html
Juist, de meeste mensen willen groter dan ze kunnen betalen en moeten dus met minder genoegen nemen, maar dat neemt niet weg dta er wel een vraag is en blijft. Dus is het goed om genoeg Rolls-Royces in de markt te zetten zodat iedereen straks een leuke 2e hands kan rijden....
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_65430839
quote:

[..]

De natte droom van een starter is een rijtjeshuis...
zou dat echt zo zijn of is er gewoon geen andere keus in nederland?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')