Of hij binnen die grenzen opereert is dus net de vraag.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:49 schreef Elfletterig het volgende:
Er zitten grenzen aan de vrijheid van meningsuiting, maar volgens mij opereert Wilders binnen die grenzen. De aantijging van haatzaaien vind ik belachelijk, Wilders heeft alleen kritiek op de islam. En die kritiek moet hij mogen hebben, ook al giet hij z'n uitspraken in een populistisch sausje. Kan iemand eens één goede reden opnoemen waarom ik niet zou mogen vinden dat je de koran met Mein Kampf kunt vergelijken? Als je boeken analyseert, kun je tot dergelijke uitspraken komen.
Zoals ik al aangaf, moet ik zelfs niks hebben van 'godsdienst' en dus ook niet van die boeken. Ik vind het ook totale onzin en weerzinwekkend wat daar in staat en dat mensen dat geloven, en in bepaalde gevallen, ook letterlijk nemen en opvolgen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:55 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat doet Wilders dan? De moslima om de hoek vertellen dat zij de aanslagen van 11 september heeft gepleegd? Dacht het niet. Zoals je zelf ook al schrijft, staan die heilige boeken voor met allerlei opruïende, haatzaaiende teksten. Maar die teksten acceptereren we, omdat er toevallig 'Bijbel' of 'Koran' op de kaft staat. En in een ander geval staat er 'Mein Kampf'... - Dat laatste boek is in Nederland natuurlijk verboden, terwijl we het natuurlijk vanzelfsprekend vinden dat je de Bijbel en Koran in elke boekenwinkel om de hoek kunt kopen. Maar waarom eigenlijk? Waarom die dubbele maatstaf?
[..]
Ik denk dat je je rot schrikt, als je de Bijbel of de Koran gaat toetsen aan onze wetten. Je zult overtreding na overtreding vaststellen. En wie zegt dat gelovigen worden beperkt in hun overtuiging/beleving? Alleen omdat Wilders wat roept? En waarom zouden gelovigen niet beperkt hoeven te worden en Wilders wel? Dubbele maatstaven.
Amen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:26 schreef Iblis het volgende:
Wilders is natuurlijk zelf zo hypocriet als maar kan aangezien hij juist opriep om de Koran te verbieden, zoals Mein Kampf ook verboden is. Omdat de Koran haatzaaiend zou zijn. Zo iets is natuurlijk al te achterlijk voor woorden, maar het hof illustreert nu dat inderdaad haatzaaiendheid een goede reden is om iets te vervolgen.
In feite geven ze Wilders, naast dat hij misschien een straf krijgt, in feite ook een instrument om zelf te kunnen hanteren om alles wat in zijn ogen haatdragend is te verbieden.
En dat toont aan dat vrijheid van meningsuiting absoluut moet zijn, zodra je een uitzondigering maakt voor haatzaaiende teksten wordt er aan de vrijheid getornd op een manier die niet acceptabel is. Voor iedereen is het anders wat haatzaaiend is, en daar is geen peil op te trekken, bovendien bevoordeelt het de grootste groep ontstellend, wat juist de belangen van de minderheidsgroepen benadeelt.
Zo kan altijd ‘democratisch’, met de meerderheid, vastgesteld worden dat een buitenbeentje het zwijgen opgelegd dient te worden omdat hij haat zaait.
En dat is inderdaad een zwarte dag voor de vrijheid van meningsuiting. Helaas zal Wilders zelf niet verder kijken dan zijn neus lang is, want als het gaat om meningen die hemzelf onwelgevallig zijn staat hij doorgaans een stuk minder op de bres voor deze vrijheid, maar goed.
Het mooie is natuurlijk dat het hof in een "clusterfuck" verzeild raakt. Als Wilders veroordeeld wordt voor het veroordelen van de koran dan kan Wilders weer een aanklacht indienen tegen de koran die anders-gelovigen veroordeelt.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:06 schreef Suko het volgende:
Eensch, laat maar komen, laat de discussie maar losbarsten. Indien hij vervolgd wordt, dat gaan wij ook zeer scherp letten op wat onze Arabische vrienden allemaal voor haatzaaierij uitkramen.
Ah, hetzelfde verhaal dus maar bij geweldadige spelletjes en films? Of als iemand uit naam van een Nederlandse politieke partij iets in de fik steekt/bekladt of iemand molesteert, dan ook maar verbieden? Weet je wat, laten we internet verbieden omdat je daarop kan vinden dat er bepaalde groeperingen zijn die anderen het licht in de ogen niet gunnen. En je kan er vinden hoe je bommen moet maken. Walgelijk.quote:De politicus wil op die manier een signaal afgeven aan radicale moslims die de Koran zouden gebruiken om geweld te legitimeren. Als voorbeeld haalt hij ‘de overvallers’ van Ehsan Jami aan. Zij sloegen de voorzitter van het Comité voor afvallige moslims zaterdag in elkaar – vermoedelijk vanwege zijn controversiële uitspraken over de islam. Volgens Wilders vonden de daders in de Koran een excuus Jami te molesteren.
Ben ik abuis, of vond jij het eerder een gek idee om Van Bommel te gaan vervolgen?quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:02 schreef SCH het volgende:
Goede zaak, die vervolging. Al ben ik wel bang dat hij weer het slachtoffer en de martelaar uit gaat hangen.
Er zijn grenzen aan de vrijheid van meningsuiting. Of hij die overtreden heeft, moet de rechter maar beoordelen. Ik vind het in ieder geval geen zwarte dag voor de vrijheid maar juist een glorieuze dag.
Abuis wederom.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:10 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ben ik abuis, of vond jij het eerder een gek idee om Van Bommel te gaan vervolgen?
Het kan aan mij liggen hoor, maar als ik dit zo lees is het kamerlid die een mening heeft over een bepaald gang van zaken en die mening in de kamer uit met een voorstel voor een verbod op de Koran. Verschilt dus geen haar van het gloeilampverbod, plasmaschermverbod en rookverbod.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:03 schreef Suko het volgende:
Ik hoorde net dat het ook om dit stuk in de Volkskrant ging:
Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat de rechter het zo niet gaat verwoorden.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:03 schreef Gia het volgende:
Om te kunnen bepalen of Wilders al dan niet deze uitspraken terecht heeft gedaan, zal de rechter toch echt ook zijn mening over de Koran moeten geven. Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar.
Als Wilders vrijgesproken wordt, betekent dat feitelijk dat hij gelijk heeft met zijn uitspraken en dan zou de Koran verboden moeten worden, vanwege bepaalde teksten. Zo ook het OT en de Thora.
Naar mijn mening horen religieuze geschriften niet boven de wet te staan.
In het Spee draadje heb ik anders jouw leugen aangetoond... Maar goed, dat even terzijde.quote:
Ik vind het een goede zaak dat er een rechtzaak komt! Laat maar zien waar de grenzen precies liggen. Dan is het tenminste weer duidelijk.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:10 schreef Zith het volgende:
Willen alle users ook eerst even bedenken dat wilders nog niet schuldig is bevonden aan wat dan ook. Men gaat nu pas bekijken waar de grenzen van meningsuiting over de grenzen van discriminatie/haat zaaien heen gaat, en dan pas of wilders ergens schuldig aan is.
-Al ben ik wel van gedachte dat haat zaaien en discriminatie verboden moet zijn: meningsuiting of niet (en nee ik zeg niet gelijk dat Wilders hier schuldig aan is, dat is nog de vraag).
De democratische meerderheid heeft geen invloed op het gerechtshof. Behalve dan als ze nu nieuwe wetten gaan invoeren die een nieuwe richtlijn moeten uitstippelen. De mening van de tweede of eerste kamer zal van geen invloed zijn op het komend proces.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:26 schreef Iblis het volgende:
Zo kan altijd ‘democratisch’, met de meerderheid, vastgesteld worden dat een buitenbeentje het zwijgen opgelegd dient te worden omdat hij haat zaait.
I beg to differ...quote:
Je noemde de aangifte zelf al een verspilling van energie, dus het lijkt mij wat al te dol om te veronderstellen dat je daadwerkelijke vervolging dan wel een goed idee vindt.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 13:50 schreef SCH het volgende:
Wat een verspilling van energie door grote ego's is dit toch allemaal weer
Als je haatzaaien en discrimineren kon opmeten met een meetlatje dat je precies aangaf waar het haatzaaien begint en waar de vrijheid van meningsuiting ophoudt, dan is dat een goed idee. Idem voor discriminatie. Het probleem is echter dat dit niet zo goed gaat. En daarnaast dat dit nog eens vertroebeld wordt door aspecten als ‘vrijheid van godsdienst’, die maken dat je in sommige gevallen wel iets ongestraft kunt zeggen wat een ander niet kan zeggen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:10 schreef Zith het volgende:
-Al ben ik wel van gedachte dat haat zaaien en discriminatie verboden moet zijn: meningsuiting of niet (en nee ik zeg niet gelijk dat Wilders hier schuldig aan is, dat is nog de vraag).
Hij heeft buiten de kamer deze uitspraken ook gedaan en dan ben je te vervolgen, zo hoorde ik iemand op één van de journaals zeggen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het kan aan mij liggen hoor, maar als ik dit zo lees is het kamerlid die een mening heeft over een bepaald gang van zaken en die mening in de kamer uit met een voorstel voor een verbod op de Koran. Verschilt dus geen haar van het gloeilampverbod, plasmaschermverbod en rookverbod.
Het gaat niet om een groepsverband maar om een organisatorisch verband. Een verband dus waar je bijvoorbeeld lid van bent en waar je bijvoorbeeld wekelijks samen komt. Als een imam met een vast groepje bij elkaar komt om hen via verzen uit de Koran aan te zetten tot het opblazen van stations, dan is dat een heel andere situatie dan als een imam in een interview zegt dat alle homo's van het dak gegooid moeten worden.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:06 schreef DivineJester het volgende:
In hoeverre kun je een onderscheid maken tussen aanhangers van een geloof en aanhangers van een politieke ideologie? Ik ben van mening dat ook Wilders-stemmers een soort van groepsverband hebben.
Overigens mogen van mijn uitwassen aan beide zijden aangepakt te worden.
Dat is natuurlijk zo, maar de heersende mening beïnvloedt rechters ook. Daarom heb je het als eenling altijd lastiger, en daarom moet de wet m.i. expliciet zijn in het onomwonden stellen dat de vrijheid van meningsuiting absoluut is (op enkele zaken na, zoals laster, kortom, meer zoals in de VS).quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:16 schreef Zith het volgende:
[..]
De democratische meerderheid heeft geen invloed op het gerechtshof. Behalve dan als ze nu nieuwe wetten gaan invoeren die een nieuwe richtlijn moeten uitstippelen. De mening van de tweede of eerste kamer zal van geen invloed zijn op het komend proces.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |