Zeker wel mogelijk hoor maar ik wil gewoon graag jouw bestand even zien om eraan te kloten ipv zelf zon onmeunig schema te bouwenquote:Op dinsdag 20 januari 2009 16:34 schreef sobriquet het volgende:
[..]
Wat snap je precies niet dan? Plaatjes lijken me duidelijk toch?
Waarom ik het wil is simpel, het scheelt me erg veel tijd. Anders moet ik zelf na elke regel zelf een kruisje zetten in het schema.
Maar volgens mij is zoiets gewoon niet mogelijk in excel...
Volgens mij is de oplossing voor de zoekformule als volgt:quote:Op dinsdag 20 januari 2009 14:27 schreef sobriquet het volgende:
Hallo,
Ik heb in excel een stuk of 10000 rijen met daarin (even gesimpliceerd) een naam en een voorwerp. Voorbeeld:
Klaas schep
Jannie hark
Klaas hark
Jannie schep
Dirk vork
Hendrie Lepel
Hendrie schep
Er zijn ongeveer 70 namen en 100 voorwerpen (in de toekomst worden dit er meer) die alle 70 uiteindelijk alle voorwerpen bij langs gaan.
Nu wil ik in een andere sheet of tabblad een matrix maken die automatisch een kruisje zet als ik achter een naam een voorwerp zet. Zo kan ik makkelijk zien welke namen welke voorwerpen nog moeten.
VB
[ code verwijderd ]
Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
1 |
1 |
mag ik hem ook? daar kan ik ook wel iets mee in mijn werk. Mail staat wel in me profiel.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 17:06 schreef DaFan het volgende:
Sobriquet heeft mail, de macro is klaar.
Natuurlijk, sentquote:Op dinsdag 20 januari 2009 17:07 schreef Deetch het volgende:
[..]
mag ik hem ook? daar kan ik ook wel iets mee in mijn werk. Mail staat wel in me profiel.
Tools, macro, visual basic editor, lezenquote:Op dinsdag 20 januari 2009 17:13 schreef sobriquet het volgende:
Wauw nice gedaan, Mag ik vragen hoe je dit hebt gedaan? En als ik een nieuwe naam en een nieuw voorwerp heb, Hoe krijg ik die toegevoegd aan dat schema?
Doet ie vanzelf. Als jij een voorwerp of naam gewoon rechts of onder toevoegt, zal de macro er ook voor checken in Blad1.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 17:13 schreef sobriquet het volgende:
Wauw nice gedaan, Mag ik vragen hoe je dit hebt gedaan? En als ik een nieuwe naam en een nieuw voorwerp heb, Hoe krijg ik die toegevoegd aan dat schema?
Maar als je alleen blad 1 hebt is er nog geen code om de matrix te maken waar de namen en items nog in moeten komen.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:07 schreef DaFan het volgende:
[..]
Doet ie vanzelf. Als jij een voorwerp of naam gewoon rechts of onder toevoegt, zal de macro er ook voor checken in Blad1.
Moet dat dan?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:41 schreef Deetch het volgende:
[..]
Maar als je alleen blad 1 hebt is er nog geen code om de matrix te maken waar de namen en items nog in moeten komen.
maw, als er een nieuwe naam bijkomt op blad1 zal de matrix niet automatisch aangevuld worden.
Dat komt omdat de opmaak nog steeds Tekst of Standaard is. De opmaak moet veranderd worden naar Datum/Tijdquote:Op woensdag 21 januari 2009 12:41 schreef Flaccid het volgende:
=LEFT(A1,2) & ":" & RIGHT(A1,2) & ":00"
Doet het niet. Engels versie heb ik.
Heb 2 apparte dingetjes gemaakt, per kolom.quote:Op woensdag 21 januari 2009 12:45 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dat komt omdat de opmaak nog steeds Tekst of Standaard is. De opmaak moet veranderd worden naar Datum/Tijd
En je komt ook in de knoop als er tijden staan als 645, want dan maakt ie er 64:45:00 van
Ach zo ja ik snap hem.quote:Op woensdag 21 januari 2009 12:37 schreef DaFan het volgende:
[..]
Moet dat dan?
Ik kan natuurlijk maken dat blad2 gebouwd wordt op basis van wat er op blad1 staan, maar dan is de informatie dus niet volledig. Stel dat naam 'Deetch' met voorwerp 'Koelkast' nooit voorkomt in de lijst in Blad1, dat wil hij ws ook wel graag weten.
knippen en dan plakken speciaal, waarden in het menu bewerkenquote:Op woensdag 21 januari 2009 13:10 schreef Flaccid het volgende:
[..]
Heb 2 apparte dingetjes gemaakt, per kolom.
Ik heb nu in een apparte sheet een mooie kolom, gemaakt uit formules. nu wil ik de werkelijk data die er ook in staat kopieren, dus niet de formules erachter. Knip plak werkt niet.
of rechtermuisknop -> plakken speciaal -> waardenquote:Op woensdag 21 januari 2009 13:38 schreef Deetch het volgende:
[..]
knippen en dan plakken speciaal, waarden in het menu bewerken
Hij had het over 70 namen met 100 voorwerpen, dat zijn dus 7000 regels? Misschien dubbel ofzo, maar an sich maakt het mij niet uit waar de oplossing voor gebruikt wordt, als het maar werkt.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:38 schreef Deetch het volgende:
[..]
knippen en dan plakken speciaal, waarden in het menu bewerken
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 | 'rListSource is column of unsorted duplicate entries which is transformed 'into a new list in either column or row starting from rListPaste range 'of sorted unique entries Dim rListSource, rListPaste, AllCells, Cell As Range Dim NoDupes As New Collection Dim i As Integer, j As Integer Dim colm As String Set rListSource = Application.InputBox _ (Prompt:="Please select the source column", Type:=8) colm = Mid(rListSource.Address, 2, 1) Set rListPaste = Application.InputBox _ (Prompt:="Please select the destination cell", Type:=8) If rListPaste Is Nothing Then iReply = MsgBox("No range nominated," _ & " terminate", vbYesNo + vbQuestion) If iReply = vbYes Then Exit Sub End If ' Define range of items, assuming first row is headertext Set AllCells = Range(colm & "2", Range(colm & "65536").End(xlUp)) ' The next statement ignores the error caused ' by attempting to add a duplicate key to the collection. ' The duplicate is not added - which is just what we want! On Error Resume Next For Each Cell In AllCells NoDupes.Add Cell.Value, CStr(Cell.Value) ' Note: the 2nd argument (key) for the Add method must be a string Next Cell ' Resume normal error handling On Error GoTo 0 ' Sort the collection For i = 1 To NoDupes.Count - 1 For j = i + 1 To NoDupes.Count If NoDupes ![]() Swap1 = NoDupes ![]() Swap2 = NoDupes(j) NoDupes.Add Swap1, before:=j NoDupes.Add Swap2, before:=i NoDupes.Remove i + 1 NoDupes.Remove j + 1 End If Next j Next i 'placing unique dataset in either a column or a row starting at first cel of selected range Application.Worksheets(rListPaste.Worksheet.Name).Activate rListPaste.Activate rListPaste.Select row_or_col = MsgBox("Put unique list in column (YES) or row (NO)?", vbYesNoCancel + vbDefaultButton1) If row_or_col = vbYes Then For i = 1 To NoDupes.Count ActiveCell.Offset(i - 1, 0) = NoDupes ![]() Next i ElseIf row_or_col = vbNo Then For i = 1 To NoDupes.Count ActiveCell.Offset(0, i - 1) = NoDupes ![]() Next i ElseIf row_or_col = vbCancel Then Exit Sub End If End Sub |
Met wat? Macro of gewoon?quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:21 schreef Flaccid het volgende:
Hoe kan ik cellen deselecteren?
Euh? Is dat voor mij?quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:19 schreef Deetch het volgende:
Onderstaande code maakt op sheet 2 een unieke lijst (in een kolom of rij) van kolom A van de active sheet.
[ code verwijderd ]
let op dat blauwe informatie icoontje is gewoon ( i ) (zonder spaties
Selecteer alle cellen die je wilt kunnen inklappen en kies dan Data > Overzicht > Groeperen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:18 schreef Insomaniac het volgende:
Iksnaphetniet.
Excel 2003 NL versie.
In kolom A heb ik schermnamen staan en in kolom B de veldnamen van de betreffende schermen. Omdat sommige schermen hoerenveel velden hebben, wil ik deze lijsten in- en uit kunnen klappen met zo'n plusteken, maar ik weet niet hoe. (Ik wil er dus geen dropdownlijst in een cel van maken, ik wil gewoon dat gedeelte van het werkblad (dus ook de kolommen er achter) in en uit kunnen klappen.)
Help me alsjeblieft.. Oh en ik weet niets van excel, dus praat alsjeblieft tegen me alsof ik een kleuter ben.
Yesh! Dat was wat ik zocht!quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:37 schreef Frollo het volgende:
[..]
Selecteer alle cellen die je wilt kunnen inklappen en kies dan Data > Overzicht > Groeperen.
Neuh was voor sobriquetquote:
Control inhouden werkt niet. Ik selecteer een kolom, maar ik wil mijn header (titel voor kolom) er niet bij houden.quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:23 schreef DaFan het volgende:
[..]
Met wat? Macro of gewoon?
Ctrl ingedrukt houden en dan klikken?
Vanaf 2e rij Ctrl+Shift+Pijltje naar beneden.quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:26 schreef Flaccid het volgende:
[..]
Control inhouden werkt niet. Ik selecteer een kolom, maar ik wil mijn header (titel voor kolom) er niet bij houden.
quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:27 schreef DaFan het volgende:
[..]
Vanaf 2e rij Ctrl+Shift+Pijltje naar beneden.
Ok thnx, alleen ik heb geen id hoe ik zoiets nou moet gebruiken. Ik krijg het bij dat andere script ook niet voor elkaar, als ik wat nieuws intyp naam en voorwerp komt er geen kruisje in sheet 2. Of moet ik em erst activeren ofzo.quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:19 schreef Deetch het volgende:
Voor sobriquet
Onderstaande code maakt van een geselecteerde ongesorteerde kolom op de geselecteerde sheet een nieuwe lijst (in een kolom of rij) van unieke items.
[ code verwijderd ]
let op dat blauwe informatie icoontje is gewoon ( i ) (zonder spaties)
Ehm gewoon nog een keer op de knop drukken zou moeten werken?quote:Op woensdag 21 januari 2009 17:07 schreef sobriquet het volgende:
[..]
Ok thnx, alleen ik heb geen id hoe ik zoiets nou moet gebruiken. Ik krijg het bij dat andere script ook niet voor elkaar, als ik wat nieuws intyp naam en voorwerp komt er geen kruisje in sheet 2. Of moet ik em erst activeren ofzo.
Ah ik zie het al in de onderste regel en meeste rechtse kolom van het schema pakt die em niet.quote:Op woensdag 21 januari 2009 17:11 schreef DaFan het volgende:
[..]
Ehm gewoon nog een keer op de knop drukken zou moeten werken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoe kan ik makkelijk een diagram hiervan maken? Die de aantallen telt.
window, freeze panes en dan het knopje in de bevroren cellen plakken.quote:Op woensdag 21 januari 2009 17:35 schreef sobriquet het volgende:
[..]
Ah ik zie het al in de onderste regel en meeste rechtse kolom van het schema pakt die em niet.
Is er ook een manier om dat testknopje meer naar rechts te verplaatsen? En dat die meebeweegt als je naar beneden scrollt?
met die code maak je van je eerste sheet een lijst met uniek namen of items die je dan kunt gebruiken om die matrix op te bouwen. Vervolgens vul je met de macro van DaFan deze matrix.quote:Op woensdag 21 januari 2009 17:07 schreef sobriquet het volgende:
[..]
Ok thnx, alleen ik heb geen id hoe ik zoiets nou moet gebruiken. Ik krijg het bij dat andere script ook niet voor elkaar, als ik wat nieuws intyp naam en voorwerp komt er geen kruisje in sheet 2. Of moet ik em erst activeren ofzo.
Goed idee. Al kan je geen reference maken naar andere worksheets met conditional formattingquote:Op donderdag 22 januari 2009 13:35 schreef DaFan het volgende:
Ga naar Conditional formatting en gebruik als formule om te checken:
=MATCH(<cel>,B1:B10,0)
En die maak je groen. Je kan dan om het rood te kleuren de achtergrond standaard rood maken.
Ik denk dat ik Range("B1:D1") moet gebruiken en Selection.AutoFill, maar het is nog niet gelukt.quote:Sub lastrow1()
Dim lastrow As Long
lastrow = Worksheets("Blad1").Range("A1").End(xlDown).Row
Range("B1").Select
ActiveCell.AutoFill Destination:=Range("B1:B" & lastrow&)
End Sub
Volgens mij kan je gewoon met rechtermuisknop op de staaf zelf de kleur aanpassen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 14:27 schreef Flaccid het volgende:
Ik heb nu een mooie pivottable. Bijna precies wat ik wil. Ik heb nu man en vrouw in een mooie zelfde grafiek. Die met paren naast elkaar staan. Nu wil ik de vrouw een andere kleur geven dan de man (de staaf zegmaar). (het is een staafgrafiek). Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Kan ik bij die Sigma values ook filteren? Dat ik Want ik heb dus mannen en vrouwen in dezelfde kolom, maar die krijg ik niet appart.
1 2 3 | ActiveCell.AutoFill Destination:=Range("C1:C" & lastrow&) |
Moet ik die dan zelf maken of zou hij ertussen moeten staan...???quote:Op zondag 25 januari 2009 15:28 schreef qu63 het volgende:
Aangepast: [uu]:mm
rechtermuisknop, celeigenschappen, tabblad getal, kies voor aangepast, en dan onder "type:" in dat invulvakje [uu]:mm invullenquote:Op zondag 25 januari 2009 15:36 schreef FFnog het volgende:
[..]
Moet ik die dan zelf maken of zou hij ertussen moeten staan...???
Want ertussen staat ie niet iig...
En als ik hem zelf probeer te maken begint excel te protesteren...
De getalnotatie die u intypt is ongeldig...quote:Op zondag 25 januari 2009 15:39 schreef qu63 het volgende:
[..]
rechtermuisknop, celeigenschappen, tabblad getal, kies voor aangepast, en dan onder "type:" in dat invulvakje [uu]:mm invullen
quote:Op zondag 25 januari 2009 15:40 schreef FFnog het volgende:
En als ik bij aangepast h:mm doe dan telt hij maar weer tot 24:00 uur op...
dan moet je kiezen voor [hh]:mmquote:Op zondag 25 januari 2009 15:44 schreef FFnog het volgende:
[..]
De getalnotatie die u intypt is ongeldig...
Gebruik een van de ingebouwde getalnotaties...
Ja, dat werkt inderdaad. Dat was ik nog vergeten te vermelden.quote:Op zondag 25 januari 2009 15:03 schreef DaFan het volgende:
Ten eerste zou ik niet gebruiken End(xlDown) omdat dan A1 per se gevuld moet zijn. Makkelijker (vind ik, als dit werkt moet je het gewoon laten staan) is denk ik Range("65536").End(xlUp).Row.
En klinkt misschien stom maar als je gewoon hetzelfde trucje bij C1 en D1 doet?
[ code verwijderd ]
En dat ook voor D?
quote:Sub Macro1()
Dim Rng As Long
Rng = Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
With Sheets("Blad1")
.Range("B1:B" & Rng).FillDown
.Range("C1:C" & Rng).FillDown
End With
End Sub
Zelf intikken dus :quote:
quote:Op zondag 25 januari 2009 15:39 schreef qu63 het volgende:
[..]
rechtermuisknop, celeigenschappen, tabblad getal, kies voor aangepast, en dan onder "type:" in dat invulvakje [uuhh]:mm invullen
Denk dat het makkelijker is om de data 2x te plotten, 1x als percentage, en dan een tweede keer op een 2e Y-as, die je later verbergt én waarbij je de staven onzichtbaar maakt.quote:Op maandag 26 januari 2009 13:36 schreef Flaccid het volgende:
Is het mogelijk om in Excel de percentages te laten zien in een grafiek, maar als data label de eigenlijke waarde?
Lukt me niet iig.quote:Op maandag 26 januari 2009 13:42 schreef DaFan het volgende:
[..]
Denk dat het makkelijker is om de data 2x te plotten, 1x als percentage, en dan een tweede keer op een 2e Y-as, die je later verbergt én waarbij je de staven onzichtbaar maakt.
Maar ik zal het wel even proberen of het kan zonder zo'n omweg.
Owja sorry. Ik heb 2 rijen maar ik weet niet hoe ik 2 dataseries moet plotten. En hoe verberg ik een dataserie?quote:Op maandag 26 januari 2009 13:58 schreef DaFan het volgende:
Wat lukt niet, het maken van de grafiek zelf uit de pivottable of iets anders? En welke versie heb je ook alweer? Beetje meer informatie zou wel handig zijn
Als de cijfers altijd 3 karakters zijn dan wel. Of 2 karakters. Anders weet ik het niet.quote:Op maandag 26 januari 2009 14:43 schreef BuupWerk het volgende:
Ik heb straat en huisnummer in 1 cel staan hoe kan ik dit splitsen over 2 cellen...toch niet met de hand toch ??
Deze formule had DaFan voor mij geschreven. Hij werkte echter niet goed en inmiddels ben ik er achter waar dit aan ligt. Ik laat cijfers beoordelen die een gemiddelde zijn van enkele toetsen. Het gemiddelde is dan bijvoorbeeld een 7,25. Doordat ik in de kolom voor het gemiddelde niet met decimalen werk wordt dit afgerond op een 7. Je zou verwachten dat er dan uit de formule een RV (ruim voldoende) rolt. Dit gebeurd echter niet, hij geeft alleen een U (uitmuntend). Als het gemiddelde op een mooi rond getal uitkomt geeft de formule wel de juiste letter weer.quote:Op woensdag 3 december 2008 00:37 schreef DaFan het volgende:
In deze formule staat in A1 het eindcijfer. Dit dien je dus aan te passen naar welke cel je het wil van doen (bv G3 of F3). Hou er rekening mee dat als je hem bv in H3 zet voor het cijfer van F3, dat je m dan door kan trekken naar beneden voor andere leerlingen!
=ALS(EN(A1>=0;A1<5);"O";ALS(A1=5;"T";ALS(A1=6;"V";ALS(A1=7;"RV";ALS(A1=8;"G";ALS(A1=9;"ZG";"U"))))))
Ken je VERT.ZOEKEN helemaal niet?quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:49 schreef Schanulleke het volgende:
Dit ontgaat me een beetje.
Ik zet een hulptabel op een plek onder het sheet wat ik eigenlijk gebruik?
En ik verwijs daarnaar door de cel linksboven en rechtsonder te definieren?
Als je de =x vervangt door <x+1 zou het wel kunnen werken toch?quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:21 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Deze formule had DaFan voor mij geschreven. Hij werkte echter niet goed en inmiddels ben ik er achter waar dit aan ligt. Ik laat cijfers beoordelen die een gemiddelde zijn van enkele toetsen. Het gemiddelde is dan bijvoorbeeld een 7,25. Doordat ik in de kolom voor het gemiddelde niet met decimalen werk wordt dit afgerond op een 7. Je zou verwachten dat er dan uit de formule een RV (ruim voldoende) rolt. Dit gebeurd echter niet, hij geeft alleen een U (uitmuntend). Als het gemiddelde op een mooi rond getal uitkomt geeft de formule wel de juiste letter weer.
Kennelijk is het weglaten van de decimalen in de rapportcijferskolom niet hetzelfde als afronden op hele getallen waardoor het uitkomt op U.
Wat is het gemakkelijkste: de formule aanpassen zodat deze telkens een bereik beslaat (tussen 4,5 en 5,4 is M, tussen 5,5 en 6,4 is V etc.) of is het makkelijker om de 'formule' waarmee ik nu de rapportcijfergemiddeldes uitreken te laten afronden op helen?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 | Do Y = Range("F12") Set r1 = Range("B" & X & ":E" & X) Set r2 = Range("A" & X) r2.Select ActiveCell.FormulaR1C1 = "Actie " & X r1.Select Selection.Borders(xlDiagonalDown).LineStyle = xlNone Selection.Borders(xlDiagonalUp).LineStyle = xlNone With Selection.Borders(xlEdgeLeft) .LineStyle = xlContinuous .Weight = xlThin .ColorIndex = xlAutomatic End With With Selection.Borders(xlEdgeTop) .LineStyle = xlContinuous .Weight = xlThin .ColorIndex = xlAutomatic End With With Selection.Borders(xlEdgeBottom) .LineStyle = xlContinuous .Weight = xlThin .ColorIndex = xlAutomatic End With With Selection.Borders(xlEdgeRight) .LineStyle = xlContinuous .Weight = xlThin .ColorIndex = xlAutomatic End With With Selection.Borders(xlInsideVertical) .LineStyle = xlContinuous .Weight = xlThin .ColorIndex = xlAutomatic End With Selection.Borders(xlInsideHorizontal).LineStyle = xlNone Application.DisplayAlerts = False X = X + 1 Loop While X < Y ' Sheets("temp").Delete Application.DisplayAlerts = True |
1 |
1. eerste cel 5, tweede cel 10, cellen 1 en 2 selecteren en dan zwarte blokje met muis pakken en naar beneden doorslepen.quote:Op donderdag 29 januari 2009 16:19 schreef Platina het volgende:
Hey mensen, ik heb morgen een tentamen Excel (2003) en heb een paar vraagjes. Als iemand mij ermee kan helpen zou dat fijn zijn
1. Ik heb te maken met een beginwaarde: 5. In ieder onderliggende cel wordt er 5 bij opgeteld. Is er een manier waarop Excel dit kan doen zonder gebruik te maken van een formule? want de uiteindelijke cel heb ik nodig bij Doelzoeken. Ik heb nu deze formule die dus niet voldoet: A2 = A1+5, met A1 = 5.
2a. Ik heb een lijngrafiek moeten maken. De waardes op de Y-as moeten lopen van niks tot 5.000 met stappen van 1000. Nu lukt dit me wel maar onderaan moet ipv ¤ 0,00 ---------> ¤ - komen te staan.
2b. Op de X-as heb ik een soortgelijk probleem. Ik wil daar graag stappen van 20.000 maken tot 80.000 totaal en beginnend bij 0. Maar wat ik ook probeer ik krijg er geen getallen te staan.
Indien nodig kan ik de gegevens laten zien aangezien dit een oefentoets omvat (helaas zonder antwoorden).
Nope al geprobeerd maar werkt nietquote:Op donderdag 29 januari 2009 17:49 schreef Deetch het volgende:
[ code verwijderd ]
Jaheur: zet er eens ".value" achter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |