abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 januari 2009 @ 15:39:40 #1
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65247437
Vervolg van : Borstvoeding deel 50

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic

------------------------------------------------------------
Ik sloot de oude, dus ik open maar een nieuwe
  dinsdag 20 januari 2009 @ 15:40:54 #2
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65247496
Laatste twee posts van het vorige topic:
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:31 schreef freecell het volgende:
Mooizo DJMO!

Mensen, wat is wijsheid? Leander kijkt me al bijan 2 maanden het eten uit de mond, kwijlt, piept om eten en wat érg gelukkig toen hij laatst aan mijn banaan mocht likken (niks binnengekregen, alleen even likken )

Nu drinkt hij op het moment bij de voeding om 15:00 ronduit beroerd Hij drinkt wel, maar lang niet zoveel als anders, heeft echt na een minuut of 5 wel weer genoeg gehad en gaat dan spelen.

En dat is dus een ideaal moment om hem dan om een uur of 4 een beetje geprakte banaan of appel te gaan geven
Maar hij is nog maar 5 maanden en een beetje.

Ik zit nu tussen 'wel doen, want hij geeft aan er aan toe te zijn en heeft er zin in en er is nu een handig moment' en 'niet doen, want hij is nog geen 6 maanden' in.
Opinies gaarne
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:36 schreef DolleMina het volgende:
Geef hem autosleutels om aan te likken, kijken of ie net zo gelukkig is...
pi_65247499
Freecell, hoe oud is Leandertje nu? Hij is toch nog lang geen 6 maanden?

Het is heel moeilijk om te wachten, je kindje zo zien genieten van een stukje banaan is super. Maar aan de andere kant dat kunnen ze hun hele leven nog eten.

Verder zijn darmpjes van een kleintje echt nog niet klaar voor ander eten dan borstvoeding (of flesvoeding).

Wacht er nog even mee. En dat van je eten uit je mond kijken: Als hij het leuk vindt om op je sleutels te sabbelen is hij toch ook nog niet klaar om auto te rijden?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_65248385
welke is het nou?
pi_65248524
Freecell, ik zou nog even wachten, Leander zal er niks aan missen en zijn darmen zullen nog net ff wat meer ontwikkelen.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_65249091
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:40 schreef Ticootje het volgende:

Wacht er nog even mee. En dat van je eten uit je mond kijken: Als hij het leuk vindt om op je sleutels te sabbelen is hij toch ook nog niet klaar om auto te rijden?
Hey volgens mij zei ik dat ook al in 1 van de vorige topics (ooit eens overgenomen van Gonneke geloof ik, vond het wel een mooie manier om te illustreren dat 'eten uit de mond kijken' en 'alles in de mond willen stoppen' niet echt een geweldige reden is om te beginnen aan bijvoeding)

Lees anders dit ook even Freecell:

Wanneer beginnen met vast voedsel aanbieden?

Dus ja, als je al begint met 'wat is wijsheid?' Wijsheid is wat mij betreft gewoon netjes afwachten tot 6 maanden en dan beginnen, als je kindje en de darmen van je kindje er klaar voor zijn.

En dan nog een toevoeging: je gaf aan dat je het eten dan geprakt wil gaan geven. Normaal gesproken als je het eten niet geprakt geeft dan 'doet' het kindje er weinig mee totdat hij/zij er klaar voor is om daadwerkelijk te kauwen en door te slikken. Misschien dat ze er wat mee spelen of het in de mond houden en weer uitspugen.
Als je het geprakt geeft kan een kindje dat minder goed aangeven. Niks mis met geprakt eten, begrijp me niet verkeerd...maar als je al eerder begint kun je zo dus nooit goed zien of Leander er *echt* klaar voor is.
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_65249174
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:17 schreef TearSong het volgende:

[..]

Hey volgens mij zei ik dat ook al in 1 van de vorige topics (ooit eens overgenomen van Gonneke geloof ik, vond het wel een mooie manier om te illustreren dat 'eten uit de mond kijken' en 'alles in de mond willen stoppen' niet echt een geweldige reden is om te beginnen aan bijvoeding)

Lees anders dit ook even Freecell:

Wanneer beginnen met vast voedsel aanbieden?

Dus ja, als je al begint met 'wat is wijsheid?' Wijsheid is wat mij betreft gewoon netjes afwachten tot 6 maanden en dan beginnen, als je kindje en de darmen van je kindje er klaar voor zijn.
De uitspraak wordt hier wel vaker gebruikt hoor.

Ja en wij kunnen allemaal roepen dat je het niet moet doen, maar het blijft wel jouw keuze Freecell.
pi_65249843
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:40 schreef Ticootje het volgende:
Freecell, hoe oud is Leandertje nu? Hij is toch nog lang geen 6 maanden?
Hij is 5 maanden en een beetje
En ja, dat autosleutel-voorbeeld ken ik maar ik zie wel verschil, haha.

Ik ben wel eigenwijs, maar ook weer niet zo eigenwijs dat ik hem met 3 maanden ga voeren hoor

Ik zal nog wel ff wachten.
Maar op de dag dat hij een half jaar is krijgt hij een banaan Uit het vuistje
pi_65250098
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:34 schreef freecell het volgende:

[..]

en ik hoop dat die banaan hem heerlijk gaat smaken

Overigens had ik helemaal DJMO's berichtje gemist uit het gesloten topic dus ik quote hem nog even voor iedereen die net zo lui is als ik en weinig moeite doet om gesloten topics nog te bekijken
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:16 schreef DJMO het volgende:
ik heb dus gebeld. JJ zit nog binnen de curve van 90 tot 200 gram per week, omdat hij ook alert is etc. genoeg natte luiers heeft en zijn ontlasting ook gewoon goed is, moet ik me niet meteen zorgen maken, er zijn nu eenmaal lichte en zwaardere kindjes .. omdat ik wel erg veel melk heb, moet ik voor de voeding de eerste melk afkolven en zorgen dat hij zo sneller de achtermelk naar binnen krijgt. als hij binnen drie uur weer komt, aanleggen aan de borst die hij als laatste had, anders gewoon aan de andere borst. als dat niet zoden genoeg aan de dijk zet, meer melk af gaan kolven en dat bijvoeden na de voeding. wel is wenselijk om de uiterlijk drie uur te voeden (dacht ik, ik kreeg telefonisch zoveel info dat ik afgesproken heb alles per mail te krijgen en dat verzoek heb ik net gemaild, ben net thuis van het bellen en boodschappen doen.) maar voorlopig dus niet bijvoeden met flesvoeding, omdat dat juist de melkproductie omlaag laat gaan en voor ik het weet om zeep geholpen heb. ik krijg dit advies dus ook per mail, dus dat gaat uitgeprint mee naar het consultatie bureau volgende week (oh en ik kan gewoon koolzuur blijven drinken, alleen met cafeïnehoudende dranken moet ik wel wat uitkijken. ik drink dus alleen nog maar mijn ochtendkoffie, en snachts schakel ik wel over op spa groen of sinas)

bedankt iedereen voor het helpen en meedenken!!! dikke voor allemaal
Fijn! Ik ben heel benieuwd hoe het CB gaat reageren als je daar met het mailtje komt aanzetten van een lactatiekundige. Het meeste hiervan wist je ook waarsch. wel maar het is erg fijn dat je het ook in een mailtje krijgt nu. sta je toch net even sterker in je schoenen als ze weer beginnen over flesvoeding of koolzuur

Overigens vind ik dat de mensen bij het CB ook wel eens een cursus bij de VBN of LLL mogen gaan doen. Gezellig met z'n allen
It's all up to you
pi_65250250
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:34 schreef freecell het volgende:

[..]

Hij is 5 maanden en een beetje
En ja, dat autosleutel-voorbeeld ken ik maar ik zie wel verschil, haha.

Ik ben wel eigenwijs, maar ook weer niet zo eigenwijs dat ik hem met 3 maanden ga voeren hoor

Ik zal nog wel ff wachten.
Haha, hij is 5 maanden en 3 dagen (ja dat is een beetje).

Verwacht niet heel veel uit het knuistje, het ene kind weet meteen wat ie moet doen, de ander knijpt er alleen maar in. (Banaan geeft trouwens rotvlekken die je bijna niet uit je was krijgt!!!!)
pi_65250609
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:43 schreef Ticootje het volgende:

[..]

(Banaan geeft trouwens rotvlekken die je bijna niet uit je was krijgt!!!!)
Ik heb ook speciale doekjes en slabbetjes voor banaan, die zitten al onder de grijzige banaanvlekken.

Al moet ik zeggen dat ik 'nieuwe' banaanvlekken tegenwoordig in een sopje met vanish zet en ze behoorlijk lang laat weken. Dan krijg ik ze er wel uit
It's all up to you
pi_65250618
DJMO, dat lijkt me wel heel moeilijk zeg. Wij kunnen allemaal heel makkelijk roepen dat je het advies van het CB niet op moet volgen en gewoon door moet gaan met borstvoeding maar ja met jeugdzorg en zo op je nek kan ik me je angst heel goed voorstellen. Je kan toch ook gewoon en en doen? Het hoeft toch niet het een of het ander te zijn? Je doet het hartstikke goed hoor

Ik las in het vorige deel wat over afkolven en bijvoeden, dat hebben wij dus ook twee dagen gedaan op advies van de VK. Overigens geven wij de afgekolfde melk gewoon in een flesje, geen fingerfeeding of wat dan ook, het heeft geen tepel/speen verwarring gebracht. Met dat bijvoeden zijn we na twee dagen weer gestopt ( op aanraden van de andere VK ) Maar meneer komt nu gewoon wel redelijk aan en is alert en poept en vooral plast erg goed en regelmatig, voor mij een teken dat het gewoon prima gaat.

Ik heb een kloofje in mijn linkertepel, nou ja kloof, de grand canyon is er niks bij voor mijn gevoel. Gelukkig begint het alweer wat te genezen maar wat een pijn geeft dat bij het aanleggen zeg, Ik probeer de houdingen wat af te wisselen en die ' hamburger' wat Owlet zegt inderdaad doe ik ook. Verder nog tips daarvoor?
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_65250946
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:51 schreef Estrys het volgende:

Ik heb een kloofje in mijn linkertepel, nou ja kloof, de grand canyon is er niks bij voor mijn gevoel. Gelukkig begint het alweer wat te genezen maar wat een pijn geeft dat bij het aanleggen zeg, Ik probeer de houdingen wat af te wisselen en die ' hamburger' wat Owlet zegt inderdaad doe ik ook. Verder nog tips daarvoor?
Voor het kloofje zelf zou ik de 'standaard' dingen adviseren, zoveel mogelijk aan lucht blootstellen, niet te vaak wassen..en dan inderdaad goed letten op de houdingen en het aanleggen zodat je minder kans hebt op nieuwe kloofjes. Gelukkig begint het bij jou alweer te genezen en gaat het dus de goede kant op
It's all up to you
pi_65251259
Auw Estrys Kloven blijven ellendige dingen
De enige tip die ik heb is bepanthen. Dat werkt hier heel goed
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 20 januari 2009 @ 18:29:43 #15
147316 crew  DJMO
#trut
pi_65254432
dank je wel tearsong ik zit trouwens terug te denken, de week ervoor was hij 225 gram aangekomen, en dat is in principe weer te veel dus wat ze (mw. van het CB) nou wil bereiken na één week wat minder aankomen, terwijl mijn borstvoeding zich nog aan het regelen is (volgens die mw. van vbn) ik hoor het volgende week wel, als ik de mail + bijlage meeneem naar het CB

ik weet nu trouwens dat JJ ook echte longinhoud heeft, hij had net dus echt krampjes, hier was het eerdere gehuil niets bij...
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  dinsdag 20 januari 2009 @ 19:00:52 #16
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65255688
DJMO, je hebt het goed opgelost!

Hier zat ik er vanmorgen even helemaal doorheen, het voeden ging vannacht rampzalig, duurde heel lang en ik had nog voldoende voeding toen Maarten niet meer wilde... Hij heeft wel goed geslapen gelukkig... Vanmorgen steeds een paar slokken en dan weer verder slapen. Ik was zover dat ik gewoon alleen maar kon huilen en roepen dat ik dit niet meer wilde... Ik was in staat om kunstvoeding te gaan kopen! Maar dat mocht niet van . Ik heb de lactatiekundige gemailt en ze komt morgen langs!
Echt beter ging het voor mijn gevoel niet vandaag, maar ik voel me een stuk rustiger nu ik weet dat er morgen naar gekeken gaat worden.
Ik had trouwens nog een theorie waarom Maarten niet genoeg de borst leegdrinkt, zou het niet zo kunnen zijn dat Maarten teveel voormelk drinkt en daarom niet aan de achtermelk toekomt? (al zei W. gelijk toen ik dit tegen hem zei, dat Maarten dan niet hongerig naar de tweede borst had moeten happen en daar zit ook wel weer wat in)... Tja...
18-11-2008 Maarten Alexander
pi_65256683
goed dat er een lk mee komt kijken.

Hier net gekolfd wauw wel 30cc. Jen had net gedronken. Maar goed ik doe nog even voordat ik ga slapen en morgen nog voordat ik weg ga. Dan heb ik ongeveer 100cc dat moet voldoende zijn voor die paar uurtjes.
pi_65256930
Marie: fijn dat morgen de lactatiekundige komt! Ik heb in het begin ook heel wat huil en wanhoopsmomentjes gehad hoor. Ter bemoediging: het kan best zomaar over zijn en dat het dan probleemloos verder gaat
pi_65257012
zelfs na bijna een jaar heb ik nog wanhoop momenten. Meestal ben ik dan na een paar dagen ongesteld en is alles weer goed.
pi_65258842
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 18:29 schreef DJMO het volgende:
dank je wel tearsong ik zit trouwens terug te denken, de week ervoor was hij 225 gram aangekomen, en dat is in principe weer te veel dus wat ze (mw. van het CB) nou wil bereiken na één week wat minder aankomen, terwijl mijn borstvoeding zich nog aan het regelen is (volgens die mw. van vbn) ik hoor het volgende week wel, als ik de mail + bijlage meeneem naar het CB

ik weet nu trouwens dat JJ ook echte longinhoud heeft, hij had net dus echt krampjes, hier was het eerdere gehuil niets bij...
Wel suf dat die dame niet naar het geheel heeft gekeken. Op zich is het wel opvallend dat hij nu veel minder is aangekomen dan de week ervoor maar die 95 gram is op zich niet verontrustend. Dat is de crime van elke week wegen.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 20:30:37 #21
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65258975
Ik had vorige week heel erg het idee dat ik ongesteld zou gaan worden, nu eigenlijk niet meer al voel ik wel (soms) mijn baarmoeder "krampen" als Maarten drinkt.
Vanavond ging het naar mijn idee heel goed!
18-11-2008 Maarten Alexander
pi_65259167
Net een poging gedaan om mij samen met m'n zusje in te schrijven voor de cursus 'voorbereiding op borstvoeding'

Niet dat ik die voorbereiding nodig heb maar ik had m'n zusje beloofd mee te gaan omdat het haar doodeng lijkt alleen op zo'n cursus te gaan en omdat het mij heel leuk leek om eens te zien hoe dat gaat allemaal. Eigenlijk naief maar ik was tijdens de zwangerschap van Tomas zo overtuigd dat ik BV ging geven dat ik er geen moment aan getwijfeld heb dat dat ook goed zou gaan. Had ook heel anders kunnen lopen natuurlijk.
Bovendien waren er nooit bijeenkomsten in dit 'dorp' en irriteerde het mij altijd dat ik er ver voor moest reizen.
Met dit in m'n achterhoofd ben ik voorzichtig aan het kijken of contactpersoon/leidster iets voor mij zou zijn want er zit ook nog niemand hier in de buurt die dat doet.

Ik krijg alleen net een mailtje terug over m'n aanmelding dat er vanwege de vele aanmeldingen hoogstwaarschijnlijk geen partners etc. meekunnen
Aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant denk ik dan 'wordt het niet tijd voor meer bijeenkomsten?'
Eigenlijk zou je als leidster juist moeten vragen of partners mee kunnen komen, lijkt mij, daar ruimte voor moeten maken. Waarom? Nou alleen al vanwege de talloze keren dat ik borstvoedende vrouwen heb horen zeggen 'ik wil doorgaan met borstvoeding geven maar mijn man staat er niet achter, ik vind het normaal dat mijn kindje nu aan het clusteren is maar mijn man denkt dat ik het verkeerd doe...
Juist die steun van een partner is heel belangrijk en als ze meegaan naar zo'n cursus en eens van een ander horen welke problemen je tegen kunt komen en hoe ermee om te gaan dan loopt dat misschien veel soepeler. Hoe stom het ook gaat klinken maar borstvoeding is niet alleen een 'issue' voor de persoon die de borsten heeft

Mocht ik ooit hier in het dorp bijeenkomsten gaan doen dan zijn de partners van harte welkom. Dan maar een extra cursus inlassen als er veel aanmeldingen zijn
Ondertussen ga ik maar verder zoeken naar een cursus waar nog wel ruimte is voor 2
It's all up to you
pi_65259293
maar tearsong besef je wel dat het vrijwilligerswerk is. Meer contactpersonen zijn volgens mij altijd welkom. Maar als contactpersoon zijnde heb je misschien geen tijd om elke week een bijeenkomst te hebben. Ik zou zeggen wordt lid en meldt je aan voor cp.
pi_65259574
Wij kiezen bewust voor bijeenkomsten met partner, maar ik weet dat er collega-cp's zijn die dat niet liever niet doen. Waar een partner zit, kan ook een zwangere vrouw zitten en meestal is de ruimte beperkt (namelijk bij de CP thuis). Wij zeggen hetzelfde als jij: de rol van de partner is onontbeerlijk. Voor allebei is wat te zeggen. Wij hebben gewoon veel CP's hier in town en dus veel bijeenkomsten. Maar zelfs dan is het wel eens woekeren met ruimte.
Variety is the spice of life
pi_65260149
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:38 schreef Ticootje het volgende:
maar tearsong besef je wel dat het vrijwilligerswerk is. Meer contactpersonen zijn volgens mij altijd welkom. Maar als contactpersoon zijnde heb je misschien geen tijd om elke week een bijeenkomst te hebben. Ik zou zeggen wordt lid en meldt je aan voor cp.
Dat zeg ik, dat ik me op het moment aan het orienteren ben op dat gebied en dat ik wel plannen heb in die richting 'even' lid worden en dan direct voor contactpersoon/leidster gaan is voor mij nogal kort door de bocht aangezien je wel voor 100% achter zo'n organisatie moet staan en ik dus eerst zou willen zien hoe die bijeenkomsten gaan voordat ik er over denk om zoiets zelf te gaan doen. Ik ga me niet eerst aanmelden en pas kijken hoe zo'n bijeenkomst eigenlijk is

Ik weet heel goed dat het vrijwilligerswerk is en in de stad waarin ik mij heb aangemeld zijn, voor zover ik begrepen heb, 3 contactpersonen die om beurten de cursus doen, dus 1x in de 3 maanden per contactpersoon zeg maar. Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om die vrijwilligers af te zeiken want ik ben blij dat ze het doen. Ik gaf volgens mij ook aan dat ik helemaal snap dat zwangeren voor partners gaan maar aan de andere kant is juist de steun van een partner zo belangrijk, dus dan is het heel jammer dat die juist buitengesloten worden. Dat is eigenlijk wat ik wil zeggen. Omdat BV niet alleen een ding voor 'de vrouw' is. Er is ook niet direct een oplossing te vinden voor mijn 'irritatie' dat mannen zo een beetje buitengesloten worden alleen was het wel iets wat ik kwijt wilde, dat het beter zou zijn om partners te verwelkomen dan om ze 'weg te sturen'
It's all up to you
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')