diesel of benzine?quote:Op donderdag 4 juni 2009 16:00 schreef viagraap het volgende:
Mijn leswagen is een BMW 3 serie, van een niet al te oud bouwjaar. Zeker niet van voor 2004. Valt me op dat hij bij het nieuwe rijden als je de snelweg op wilt in zn 4 hij niet vooruit te branden is tot hij de 2k aantikt.
Lijkt me niet zoveel uitmaken, weinig auto's geven enige power onder de 2k,quote:
Als je veel power wilt onder de 2k heb je een blok nodig met veel koppel. En veel koppel is, met name, voorhanden bij diesels, motoren met veel inhoud en motoren met turbo's. De meeste tdi's hebben bij 2k al behoorlijk wat trekkracht.quote:Op donderdag 4 juni 2009 16:32 schreef mighty_myte het volgende:
Lijkt me niet zoveel uitmaken, weinig auto's geven enige power onder de 2k,
vooral met zo'n snelheden.
houd er ook rekening mee dat veel lesauto's hun motormanagement herprogrammeerd is om het vermogen terug te knijpen, om de auto wat te ontlasten. Ik ken een rijschool in het gentse die met mercedes B klasses rijdt, en al die motoren gaan bij een tuner langs om de karakteristieken te herprogrammeren dat ze top-end veel kracht verliezen, maar dat ze in het laag wat meer koppel bij krijgen waardoor het moeilijker is om met die wagens stil te vallen. Ideaal natuurlijk om mee te lessen, maar als ze dan later in hun eerste eigen auto komen zitten ze de hele tijd te knoeien omdat die andere instellingen zitten heeft op zijn motorquote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:08 schreef viagraap het volgende:
Diesel. Ik snap ook wel dat de motor minder wil onder de 2k, maar in zn 4 is het wel heel erg in vergelijking met de andere versnellingen (6 versnellingen).
Sowieso rijdt elke auto anders, dus dat maakt verder ook weinig uit. hooguit als hun eerste auto exact dezelfde isquote:Op vrijdag 5 juni 2009 09:34 schreef Athmozz het volgende:
Ideaal natuurlijk om mee te lessen, maar als ze dan later in hun eerste eigen auto komen zitten ze de hele tijd te knoeien omdat die andere instellingen zitten heeft op zijn motor
Duitsquote:Op maandag 8 juni 2009 17:38 schreef Hyperdude het volgende:
Ken je Duits?![]()
http://wp1016621.wp027.we(...)st/f00080/f00080.htm
Zat info over eta ombouw mogelijkheden
de vorige E30 had die motor, een 2.5 vanos.quote:Op maandag 8 juni 2009 20:20 schreef Hyperdude het volgende:
Wat voor ETA blok heb je precies?
Welk bouwjaar/hoeveel PK?
Dan zal ik eens kijken of ik wat nuttigs voor je kan vertalen.
Ik heb zelf een E30 325iX gehad en zie zelf meer in een ombouw naar M50 blok. Die zijn praktisch onverwoestbaar (itt. de M20 325 kop) en dan heb je 192 PK . Maar je hebt al een ETA blok liggen natuurlijk...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door rival op 09-06-2009 08:31:38 ]
Als ik ergens pisnijdig van wordtquote:Op dinsdag 9 juni 2009 12:35 schreef jitzzzze het volgende:
Heeft er gewoon iemand een kras in mijn voorbumper gereden![]()
Dat er een kras in zit is nog tot daar aan toe; iedereen heeft wel eens parkeer-tyfus.quote:
helemaal als je zelf zuinig bent op je auto (zoals ikquote:Op dinsdag 9 juni 2009 12:46 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dat er een kras in zit is nog tot daar aan toe; iedereen heeft wel eens parkeer-tyfus.
Maar dat ik bij mijn auto aankom en allemaal krassen en een afdruk van een trekhaak aantref.. En niks geen briefje ofzo![]()
![]()
![]()
![]()
Ja, ik ben er echt onwijs zuinig op. En dan krijg je ditquote:Op dinsdag 9 juni 2009 12:49 schreef rival het volgende:
[..]
helemaal als je zelf zuinig bent op je auto (zoals ik) en sowieso nooit een ander raakt met parkeren is het dubbel zo zuur!
![]()
je zou zoiets toch zien gebeuren
kuttokkiesquote:Op dinsdag 9 juni 2009 12:51 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Ja, ik ben er echt onwijs zuinig op. En dan krijg je dit![]()
Sta je dan met je goede gedrag
Ik weet dat ze de nokkenas van een diesel gebruiken meestal. Op www.e30.de staat een hoop informatie over dergelijk ombouwprojecten. Je zal alles wel opnieuw af moeten stellen, dus wel een operatie die wat tijd en geld zal kosten.quote:Op maandag 8 juni 2009 08:19 schreef rival het volgende:
Wie oh Wie kan me helpen.......
Ik heb een 2.5e blok. (E30 2645cc plusminus)
dit blok zou moeten gaan als de brandweer als je hem voorziet van de kop van een 325i.
Dit heb ik al van een hoop mensen gehoort. echter, nu schijnt niet zomaar elke 325i kop uit die tijd op elk 325e blok uit die tijd de passen...
Welke bmw kenner heeft hier verstand van?
na mijn bmw aankoop vond iemand het ook nodig om binnen 2 weken na de aankoop een kras van bijna een meter op mijn motorkap te zettenquote:Op dinsdag 9 juni 2009 12:35 schreef jitzzzze het volgende:
Heeft er gewoon iemand een kras in mijn voorbumper gereden![]()
Mijn BMW, wat doe je?
Zo jammer inderdaad. Blijf gewoon van andermans spullen afquote:Op dinsdag 9 juni 2009 23:52 schreef twister_rodriguez het volgende:
[..]
na mijn bmw aankoop vond iemand het ook nodig om binnen 2 weken na de aankoop een kras van bijna een meter op mijn motorkap te zetten![]()
![]()
![]()
![]()
(gelukkig heb ik zilver)
Het heeft even geduurt maar daar ben ik weerquote:Op maandag 8 juni 2009 20:20 schreef Hyperdude het volgende:
Wat voor ETA blok heb je precies?
Welk bouwjaar/hoeveel PK?
Dan zal ik eens kijken of ik wat nuttigs voor je kan vertalen.
Ik heb zelf een E30 325iX gehad en zie zelf meer in een ombouw naar M50 blok. Die zijn praktisch onverwoestbaar (itt. de M20 325 kop) en dan heb je 192 PK . Maar je hebt al een ETA blok liggen natuurlijk...
quote:Seite 3.0 - Variante 0 (122PS 325e Block mit 325i Kopf
Die häufig anzutreffenden 325e mit 122 PS werden sehr oft mit 325i Köpfen kombiniert was
hier als Variante 0 bezeichnet wird aber wegen der nachfolgend genannten Nachteile kaum zu
empfehlen ist. Aufgrund des größeren Brennraumvolumens im 325i Kopf sinkt die Verdichtung
von 8,9 bei Serien 325e auf noch geringere Werte was eher für einen aufgeladenen Motor
geeignet scheint anstatt einem Saugmotor ordentlich Beine zu machen. Dieser Motor wird
natürlich auch fahren und etwas mehr Schub im unteren Drehzahlbereich als ein 325i haben
aber der vermeintliche deutlich spürbare Leistungsgewinn wird bei einer direkten
Vergleichsfahrt gegen einen 325i schnell relativiert und für Ernüchterung sorgen.
Die Gründe dafür sind ganz einfach, der Mehrhubraum von etwa 8% würde rein theoretisch bei
einer 325i Basis etwa 13PS Mehrleistung versprechen, dies wird natürlich in der Praxis so nicht
erreicht, da die gesamte Ansaug- und Abgasanlage nicht auch gleichzeitig "mitwächst" (was zu
Füllungsverlusten führt) und das niedrige Verdichtungsverhältnis in Verbindung mit einer
ungünstigen Brennraumform wirkt auch nicht gerade leistungsfördernd. Die erhoffte
Endleistung kommt also nicht im geringsten an die viellicht erhofften 204PS eines Alpina oder
Schnitzer Motors heran, es kann von Glück gesprochen werden wenn die Endleistung
überhaupt meßbar über der eines guten 325i liegt, der Drehmoment- und damit
Leistungszuwachs im unteren Bereich jedoch ist deutlich spürbar. Zur Erhöhung der
Verdichtung wird oft der Kopf abgefräst, bei der hier anzutreffenden Kolbenform ist dies
durchaus möglich, bei den hierbei nötigen Werten im Millimeterbereich ist eine Anpassung der
Steuerzeiten und je nach Bearbeitung auch eine Änderung der Ventiltaschen nötig, was aber
meist "vergessen" wird. Es gibt außer dieser auch noch teilweise weitaus empfehlenswertere
Kombinationen, diese werden im folgenden ausführlicher vorgestellt.
ok thnx. maar luchtinlaten komen ook van het andere blok. echt de hele kop e.d.quote:Op zondag 14 juni 2009 23:43 schreef Hyperdude het volgende:
Volgens die site die ik hierboven noemde, loont het niet echt de 122 PK versie van het eta blok te gebruiken. Je schiet dan niets op tov. de M20 325 met 170PK
Onderstaande tekst even snel vertaald/samengevat:
"Bij een eta blok van 122 PK met M20 325 kop krijg je een erg lage compressieverhouding, nog eens versterkt door de te krappe luchtinlaten waardoor je een slecht ecilindervulling krijgt. Je kan de kop afvlakken om de compressieverhouding te verhogen, maar dan moet je oa. de timing weer aanpassen."
[..]
http://wp1016621.wp027.we(...)00080/m20seite31.htm
van een 325i... maar dus incl inlaatspuitstuk. euhm lampda (lapda lamda? whateverquote:
ja klopt. de kop van een 325i e30quote:Op zondag 14 juni 2009 23:53 schreef Hyperdude het volgende:
Welke kop ga je dan gebruiken?
Hierboven had je het toch over een M20 325i kop?
Ok duidelijk. thnx!quote:Op maandag 15 juni 2009 00:02 schreef Hyperdude het volgende:
Dan loont het dus, volgens die Duitse site, niet tov. een normale M20 325i. Of je moet met andere nokkenassen en ontstekingstijdstippen ed. gaan rommelen. Dan is een M50 325 veel simpeler; en krachtiger.
http://wp1016621.wp027.we(...)00080/m20seite34.htmquote:Fazit: Durch die Kombination der zum Brennraum passenden 325i Kolben mit der 81mm Hub KW und dem angehobenen Verdichtungsverhältnis von um die 10:1 sind optimale Vorraussetzungen für einen leistungsstarken Motor geschaffen. Eine schärfere Nockenwelle von beispielsweise E/A 272/272 Grad oder besser noch E/A 284/272 Grad sorgt für eine bessere Füllung bei höheren Drehzahlen und ermöglicht überhaupt erst Leistungen die der 200PS Grenze nahe kommen. Ein Fächerkrümmer, bearbeitete Ventile, Ventilsitze und Kanäle sind weitere empfehlenswerte Maßnahmen. Wer sich noch einen Metallkat (.z.B. von Unifit) gönnen will der kann auch da noch etwas herausholen. Ein Motor mit diesen Maßnahmen und einem drastisch bearbeiteten Zylinderkopf erzielte respektable 218 PS auf dem Leistungsprüfstand bei einer Verdichtung von 9.8:1.
klinkt goedquote:Op maandag 15 juni 2009 20:09 schreef Hyperdude het volgende:
Anders ga je toch gewoon je standaard 325 blokkie reviseren. Die van mij had na bij 330000 km volgens mij niet meer de volle 170 DIN PK´s
Volgens mij valt er aan de 325 zelf ook nog wel wat te optimaliseren.
325i blok+kop+zuigers+ eta krukas + aangepaste nokkenas: 218 PK![]()
[..]
http://wp1016621.wp027.we(...)00080/m20seite34.htm
quote:Op dinsdag 16 juni 2009 08:37 schreef rival het volgende:
[..]
klinkt goed
Zie je toevallig ook hoeveel graden die nokkenas moet zijn? (je spreekt toch in graden bij nokkenassen?)
E/A=inlaat/uitlaat neem ik aan. Ik weet niet zoveel van dit soort technische details.quote:Eine schärfere Nockenwelle von beispielsweise E/A 272/272 Grad oder besser noch E/A 284/272 Grad.
quote:Selbstverständlich darf auch das Kennfeld der Motronic nicht vergessen werden, hier sollte man sich einen entsprechenden EPROM besorgen, es gibt einige geeignete Kennfelder je nach eingesetzter NW etc. Sehr gut scheint nach eigenen Erfahrungen das Kennfeld vom Alpina B3-2,7kat mit einer 284/272 Grad Schrick NW(=nokkenas) und 9,8 Verdichtung zu passen.
En als je er dan weer mee de weg op gaatquote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:52 schreef Athmozz het volgende:
wat jij gedaan hebt is natuurlijk geen "normaal" onderhoud aan een BMW, maar gewoon achterstallig onderhoud inhalen. Dat kost inderdaad wat meer ja
Als ik jou toch niet hadquote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:25 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
[..]
E/A=inlaat/uitlaat neem ik aan. Ik weet niet zoveel van dit soort technische details.
[..]
Idd, dan spoort hij voor geen meter en moet ik zometeen alleen nog even naar Euromaster om hem te laten uitlijnen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 11:08 schreef rival het volgende:
[..]
En als je er dan weer mee de weg op gaat
Aha, ja mijn maatje is daar erg goed in zelf dus na al die dingen vervangen is dat ook meteen gebeurd hierquote:Op woensdag 17 juni 2009 12:51 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Idd, dan spoort hij voor geen meter en moet ik zometeen alleen nog even naar Euromaster om hem te laten uitlijnen.
niemand? al weet je het niet zeker, meedenken is gewenstquote:Op woensdag 17 juni 2009 11:55 schreef rival het volgende:
[..]
Als ik jou toch niet had![]()
Thnx daar moeten we zo uit komen
Maar, we gaan het nog een tandje extremer doen.. mits mogelijk.....
Ik ben namelijk in het bezit van een compressor. Die moet er maar meteen op![]()
Deze heb ik laatst gekocht, en mij werd vertelt dat hij geschikt is voor een blok tot 2 liter. toen gingen wij er gisteren over nadenken, waarom zou dat niet passen op 2.5/2.7? het blok draait niet meer toeren, dus dat kan het niet zijn. je zuigt lucht aan en blaast meer lucht eruit daar veranderd weinig aan. Ik kan wel begrijpen dat het percentage winst minder worden naarmate de cilinderinhoud groter wordt (tenzij je een grotere compressor neemt)
Wie weet hier een goed antwoord op?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |