abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70777573
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 13:48 schreef oh-oh het volgende:
Kan ik hier iemand blij maken met een Kafka on the shore?
Tegen verzendkosten, ik zag m net bij de kringloop liggen voor 50 cent en vond het zonde om m te laten liggen maar ik heb m zelf al.
Dan doe ik ook maar The Wind-up Bird Chronicle in de aanbieding, exact hetzelfde verhaal

-edit- reeds onderweg naar oh-oh

[ Bericht 9% gewijzigd door Dylanesque op 08-07-2009 17:16:20 ]
pi_70777702
En ik ben al naar tien antiquariaten geweest, nergens een Murakami te vinden... Bovengenoemde titels heb ik overigens al.
  woensdag 8 juli 2009 @ 14:02:47 #103
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_70777800
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 13:57 schreef Dylanesque het volgende:

[..]

Dan doe ik ook maar The Wind-up Bird Chronicle in de aanbieding, exact hetzelfde verhaal
Die wil ik wel heel graag!
Heb jij Kafka al?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_70778437
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 14:02 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Die wil ik wel heel graag!
Heb jij Kafka al?
Yup, enige Murakami die ik nog niet heb is 1Q84, die waarschijnlijk pas in 2011 ofzo in een Engelse vertaling beschikbaar is

Maar voor verzendkosten issie van jou, pm anders maar
  woensdag 8 juli 2009 @ 14:21:06 #105
176471 oh-oh
pi_70778638
Yay!
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_70785319
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 14:21 schreef oh-oh het volgende:
Yay!
Verstuurd
  woensdag 8 juli 2009 @ 23:34:55 #107
117234 petertjeprik
A witty saying proves nothing
pi_70798319
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 14:00 schreef _Arual_ het volgende:
En ik ben al naar tien antiquariaten geweest, nergens een Murakami te vinden... Bovengenoemde titels heb ik overigens al.
Ik ben als een jaar bezig met het zoeken naar Engelse Murakami hardcovers, maar ze zijn heel schaars.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat het personeel 'tweedehands' exemplaren zelf opeisen.

Heb vier maanden geleden een winkel gevonden die Norwegian Wood voor mij hardcover kon bestellen....nooit aangekomen :p

Als je het aandurft om overzee te bestellen zou deze website misschien uitkomst voor je kunnen bieden:

http://used.addall.com/

Door boekwinkels, antiquariaten en particulieren aangeboden boeken in een grote zoekmachine.
A creation of importance can only be produced when its author isolates himself, it is a child of solitude - J.W. von Goethe
  donderdag 9 juli 2009 @ 13:47:29 #108
128457 supkaa
Geölte Blitz
pi_70811573
Zojuist Kafka on the shore uitgelezen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:13:54 #109
176471 oh-oh
pi_70827604
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 13:57 schreef Dylanesque het volgende:

[..]

-edit- reeds onderweg naar oh-oh
En al binnen, dank je wel
( Groucho Marx )
  donderdag 9 juli 2009 @ 23:47:58 #110
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_70833683
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 12:19 schreef oh-oh het volgende:
Elephant Vanishes of zo.
Die vond ik drie keer niks.

Ik weet zelf ook niet meer welke te lezen trouwens.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_70882538
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 16:03 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb tot nu toe gelezen:

Sputnik Sweetheart
Norwegian Wood
Kafka on the shore
The Wind-up Bird Chronicle
South of the border

En nu ben ik bezig in hard-boiled Wonderland.

Top 3: 1) Norwegian Wood; 2) Sputnik Sweetheart; 3) South of the border.
Ik houd meer van het realistische werk dus .
Als je nog eens een Murakami wilt lezen en je hebt deze voorkeur, raad ik je After Dark aan. Het is een wat minder bekend boek, maar ik was er zeer van onder de indruk, nog wel meer dan van Norwegian Wood.
pi_70891588
Leuk! Een Murakami-topic Ik ben nog maar een newbie, heb tot nu toe het volgende gelezen:
- Kafka on the shore
- Dance, Dance, Dance
en heb een paar dagen terug 'after the quake' afgesloten. Echt een aanrader met prachtige korte verhalen erin! Mijn favoriete korte verhaal daarin is 'Thailand'. Was erg nieuwsgierig naar deze boek, omdat het verhaal 'All God's Children Can Dance' erin voorkomt. Heb namelijk een tijdje terug de verfilming hiervan gezien en was best onder de indruk (alhoewel er weinig mensen het met mij eens zullen zijn).
Ben op dit moment bezig met een andere boek (niet van Murakami), maar als ik hiermee klaar ben, staat The Wind-up Bird Chronicle op de planning.

Dankzij Murakami ben ik eigenlijk weer begonnen met lezen. Het begon met 'Kafka on the shore' en vond dit werkelijk prachtig en heeft enorm veel impakt gemaakt!
pi_70953322
quote:
Op zondag 12 juli 2009 00:42 schreef hydraulix het volgende:
Was erg nieuwsgierig naar deze boek, omdat het verhaal 'All God's Children Can Dance' erin voorkomt. Heb namelijk een tijdje terug de verfilming hiervan gezien en was best onder de indruk (alhoewel er weinig mensen het met mij eens zullen zijn).
Ik ben het met je eens Ik heb 'm net gezien, en was vanaf begin tot einde geboeid.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 16:41:58 #114
176471 oh-oh
pi_71184863
Ik ben eindelijk in de Wind-Up Bird Chronicles begonnen en vind het tot nu toe weer geweldig
( Groucho Marx )
  dinsdag 21 juli 2009 @ 18:09:03 #115
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_71187974
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 16:41 schreef oh-oh het volgende:
Ik ben eindelijk in de Wind-Up Bird Chronicles begonnen en vind het tot nu toe weer geweldig
Tis ook geweldig

Ik krijg bijna zin hem opnieuw te lezen.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_71673018
Ik heb gisteren Spoetnikliefde en Ten zuiden van de grens gekocht. Deze boeken kosten tot 1 september 10 euro per stuk, dus ik kon ze niet laten liggen. Het zal nog even duren voordat ik ze kan gaan lezen. Ik ben al sinds april met de Wind-Up Bird Chronicles bezig. Als ik er de tijd voor had, was ie vandaag nog uit. Maar ik moet veeeeeel andere boeken lezen voor mijn werk. (Ik schrijf uittreksels en recensies, dus met veel boeken bedoel ik ook echt veel boeken.)
pi_71674466
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 08:59 schreef _Arual_ het volgende:
Deze boeken kosten tot 1 september 10 euro per stuk, dus ik kon ze niet laten liggen.
Waar?? Spoetnikliefde heb ik nog niet gelezen, dus als ik die ergens voor 10 euro kan krijgen
pi_71674579
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 10:11 schreef captaintokyo het volgende:

[..]

Waar?? Spoetnikliefde heb ik nog niet gelezen, dus als ik die ergens voor 10 euro kan krijgen
Bij Dekker van de Vegt in Nijmegen, maar het leek een stickertje van de uitgever zelf. Het lijkt me een landelijke actie.

Zoekt door:
...

Ja het staat ook op de site van uitgeverij Atlas:

http://www.uitgeverijatlas.nl/
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 10:31:35 #119
176471 oh-oh
pi_71674982
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 08:59 schreef _Arual_ het volgende:
Ik heb gisteren Spoetnikliefde en Ten zuiden van de grens gekocht. Deze boeken kosten tot 1 september 10 euro per stuk, dus ik kon ze niet laten liggen. Het zal nog even duren voordat ik ze kan gaan lezen. Ik ben al sinds april met de Wind-Up Bird Chronicles bezig. Als ik er de tijd voor had, was ie vandaag nog uit. Maar ik moet veeeeeel andere boeken lezen voor mijn werk. (Ik schrijf uittreksels en recensies, dus met veel boeken bedoel ik ook echt veel boeken.)
Doe mij ook zo een baan!
Ik ben ook al een poos in de Wind up bird chronicle bezig , ik wil expres niet te snel lezen, maar langzaam genieten, tis weer een juweeltje vind ik.
( Groucho Marx )
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 10:34:45 #120
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71675057
Die Murakami's voor een tientje zijn een landelijke actie idd. Ook bij Selexyz en Bol.com. Ik vind echter nergens dat de actie maar tot 1 sept duurt?
Niet meer actief op Fok!
pi_71675098
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 10:34 schreef Viking84 het volgende:
Die Murakami's voor een tientje zijn een landelijke actie idd. Ook bij Selexyz en Bol.com. Ik vind echter nergens dat de actie maar tot 1 sept duurt?
Dat staat op het stickertje, van 1 juli tot 1 september.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 10:37:52 #122
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71675131
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 10:36 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Dat staat op het stickertje, van 1 juli tot 1 september.
Ok, dan ga ik Spoetnik ook nog even halen (heb Norwegian Wood al en verder hoef ik niks van Murakami zelf te hebben ).
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 10:39:15 #123
176471 oh-oh
pi_71675162
Alleen in het Nederlands?
( Groucho Marx )
pi_71675221
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 10:39 schreef oh-oh het volgende:
Alleen in het Nederlands?
Het is een actie van de Nederlandse uitgeverij, dus ja. De Engelse boeken hebben een andere uitgever. Maar in het Engels zijn deze titels sowieso maar een euro of 11, 12, als ik me niet vergis. (Dan heb je wel een boek met heeeeeel dun papier en kleine lettertjes.)
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 10:52:25 #125
176471 oh-oh
pi_71675491
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 10:41 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Het is een actie van de Nederlandse uitgeverij, dus ja. De Engelse boeken hebben een andere uitgever. Maar in het Engels zijn deze titels sowieso maar een euro of 11, 12, als ik me niet vergis. (Dan heb je wel een boek met heeeeeel dun papier en kleine lettertjes.)
Ja Bol heeft die allemaal in de 3 halen 2 betalen actie maar er zitten maar 2 titels in die ik nog niet heb dus daar heb ik niks aan
Ik heb ze allemaal gewoon in die versie hoor, letters zijn prima te doen en papier is niks niet dun hoor.
( Groucho Marx )
pi_71675539
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 10:52 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Ja Bol heeft die allemaal in de 3 halen 2 betalen actie maar er zitten maar 2 titels in die ik nog niet heb dus daar heb ik niks aan
Ik heb ze allemaal gewoon in die versie hoor, letters zijn prima te doen en papier is niks niet dun hoor.
Oh, ik heb ook geen problemen met het papier en de lettertjes, maar sommigen zijn nu eenmaal kritischer. Voor vakantie is het juist wel handig, meesleeptechnisch gezien.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 10:55:45 #127
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71675581
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 10:52 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Zitten er geen niet-Murakami's in die actie die interessant voor je zijn? .
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 11:01:38 #128
176471 oh-oh
pi_71675740
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 10:55 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Zitten er geen niet-Murakami's in die actie die interessant voor je zijn? .
Nee, ik wilde er nog een paar maar die zitten er niet in helaas en ik heb ook nog een megastapel niet Murakami's liggen om te lezen
( Groucho Marx )
pi_71829165
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 18:03 schreef _Arual_ het volgende:
Ik heb Kafka op het strand eindelijk gelezen. Heb me er helemaal in ondergedompeld, vorig weekend. Ik heb niet de illusie dat ik het boek helemaal op de juiste manier begrepen heb, maar het smaakt absoluut naar meer.

Maar wat een afschuwelijke, betweterige vertaler zeg. Sommige voetnoten hadden achterwege mogen blijven, wat mij betreft.
Die vertaler, die wilde ik ook wurgen ja "Hallo lezers, letten jullie goed op mijn kennis van de Japanse cultuur? Kijk eens, deze Japanse, alom gewaardeerde schrijvers zijn nog helemaal niet vertaald in het Nederlands (nudge nudge, wink wink). Ach, de grote Murakami haalt hier toch mooi twee soorten sfinxen door elkaar, dat zie ik als vertaler toch maar even. En voor wie blijkbaar over het halve boek heenleest: hier gaat het dus weer over Truffaut hè. Dat kan natuurlijk geen toeval zijn!"

Verder ben ik deze vakantie in een roes bezig geweest zoveel mogelijk boeken van Murakami te lenen en te lezen. Nadat ik als eerste Ten zuiden van de grens had gelezen, kwam er een soort koorts over me en moest en zou ik iedere dag Murakami lezen.

Alleen is een stel engelstaligen me voor in onze bibliotheek (of ergert iedereen zich aan deze vertaler), want alle engelstalige versies zijn constant uitgeleend. Behalve 'What I talk about when I talk about running', die vond ik nog tussen de fitnessboeken Ik zal me dus nog even met de polderkleivertalingen van Jaques Westenhoven moeten behelpen
  maandag 17 augustus 2009 @ 21:59:15 #130
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_71964072
Heb onlangs Ten zuiden van de grens gelezen. Kan niet zeggen dat ik erdoor overdonderd ben.
Wel aardig, ja. Wel aardig. Briljant allerminst. En bijzonder origineel ook al niet.
...dass wir fliegen.
  maandag 17 augustus 2009 @ 22:24:31 #131
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71965003
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 21:59 schreef De-oneven-2 het volgende:
Heb onlangs Ten zuiden van de grens gelezen. Kan niet zeggen dat ik erdoor overdonderd ben.
Wel aardig, ja. Wel aardig. Briljant allerminst. En bijzonder origineel ook al niet.
Was dan ook begonnen met Norwegian Wood . Die is helemaal .
Niet meer actief op Fok!
pi_71975724
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 22:24 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Was dan ook begonnen met Norwegian Wood . Die is helemaal .
Beginnen met Norwegian Wood en daarna Ten zuiden van de grens lezen, maakt het laatsgenoemde boek niet beter, lijkt mij?

Het heeft op mij in ieder geval ook weinig indruk gemaakt.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_71979233
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 11:56 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Beginnen met Norwegian Wood en daarna Ten zuiden van de grens lezen, maakt het laatsgenoemde boek niet beter, lijkt mij?

Ik heb de boeken in die volgorde gelezen en ik vond South of the border zelfs enigszins teleurstellend.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_71979662
Ik heb de boeken ook in die volgorde gelezen, maar ik vond South of the Border ook fantastisch. Er zat bij mij wel ongeveer twee jaar tussen, misschien heeft dat invloed gehad.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 15:30:15 #135
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72011768
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 11:56 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Nee, maar als je eerste ervaring met Murakami teleurstellend is ben je vast niet zo gauw bereid nog een Murakami te lezen, right? .
Niet meer actief op Fok!
pi_72027218
*edit: je kunt ook op een normale manier vragen of Murakami ook in Japan fans heeft.

[ Bericht 80% gewijzigd door DaMart op 20-08-2009 09:07:05 ]
they give birth astride of a grave, the light gleams an instant, then it's night once more
pi_72029595
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 00:00 schreef herzberg het volgende:
-oorspronkelijke bericht aangepast-
Ik las net in Het Parool dat er in Japan van zijn nieuwe roman, IQ84, in twee weken tijd 1 miljoen exemplaren zijn verkocht, en dan schijnt het te gaan om een boek van meer dan 1000 pagina's, dus ja, zijn soortgenoten gaan ook voor de bijl

Ik ben halverwege Norwegian Wood, dat ik mee had genomen op vakantie, en het is pas mijn eerste 'Murakami'-ervaring, maar het is een prachtig boek. Het is me alleen totaal onduidelijk waarom het zo goed is, en zo mooi. Ik kan er de vinger maar niet op leggen. Uit bovenstaande reacties begrijp ik dat deze roman onder het meer 'realistische' werk valt, dus misschien is het helemaal geen typisch Murakami-boek, ik heb geen idee. Maar ik wil zo graag weten wat dit werk zo bijzonder maakt, ik bedoel: tijdens het lezen heb ik me voortdurend afgevraagd waarom deze schrijver zo'n ongelooflijk succes heeft, want Norwegian Wood is geen plotgedreven boek. Bij succesromans denk ik toch aan plotgedreven boeken, potboilers of verhalen waarin de lezer wordt uitgenodigd om mee te denken over de ontknoping. Dat is hier allemaal niet aan de hand. Het is een kabbelend verhaal, ik ben ongeveer op de helft en ik heb nog geen moment het idee gehad dat er van mij, de lezer, iets verwacht werd. Je kunt dit boek gewoon ondergaan, het wijst zich vanzelf, het gaat ogenschijnlijk nergens naartoe.

Vreemd, hoor. Maar ik vind het wel heel leuk om als een onbeschreven blad aan zo'n populaire schrijver te beginnen, om geen enkele voorkennis te hebben - want ik weet niks van de man, ik weet niks van Japanse literatuur, en op de een of andere manier is dat volgens mij wel een goede startpositie. Intussen, tijdens het lezen, probeer ik toch steeds voor mezelf onder woorden te brengen waarom dit zo goed is. Maar ik kom niet verder dan wat steekwoorden: zuiver, simpel, naïef, vervreemdend, alledaags, onopgesmukt, direct, niet-pretentieus. Ik zie dat er heel veel verwijzingen in zitten naar andere (Westerse) literatuur: J.D. Salinger, Thomas Mann, Scott Fitz Gerald, etc., maar toch zijn die verwijzingen totaal pretentieloos, er spreekt alleen een grote leespassie uit (van de personages). En ja, de personages zijn allemaal beschadigd, ze zijn geconfronteerd met de dood (zelfmoord, dodelijke tumoren) en met de slechtheid van sommige mensen, en die traumatische ervaring heeft ze een tik van de molen gegeven. Ze zijn een beetje getikt, en in die getiktheid vinden ze elkaar.

Wat ik heel leuk vind, is die vervreemding in combinatie met de alledaagsheid, met andere woorden: het zijn niet de gebeurtenissen die de vervreemding opwekken (zoals meestal in romans), het is de taal. Denk ik. Want de gebeurtenissen zijn heel gewoon, al gebeuren er wel rare dingen, maar het is nooit absurd of uitzonderlijk, het is eerder herkenbaar.

Ik zag toen ik thuiskwam dat er een Vrij Nederland in de brievenbus lag met daarin een lange recensie van de nieuwe verhalenbundel van Murakami. Ik hoopte dat dit stuk mij verder zou helpen, dat daarin zou worden geopenbaard wat het geheim is van deze schrijver, waarin die aantrekkingskracht schuilt, maar ik heb het net gelezen en ik ben alleen maar verder van huis. Erg ingewikkeld. Deze recensent kan er trouwens ook geen chocola van maken; hij schrijft dat Murakami niet te 'verklaren' is: "Je kunt er dan ook het best over blijven 'peinzen', als een kat die zit te staren naar de vallende regen." Dat is dan wel weer mooi gezegd.

Toch blijft het wonderlijk dat zo'n 'ongrijpbare' schrijver zoveel succes heeft. Iemand een idee?

[ Bericht 1% gewijzigd door DaMart op 20-08-2009 09:07:50 (Quote aangepast :).) ]
pi_72033550
Ik heb maar 2 boeken van Murakami gelezen: Kafka en Norwegian wood en hoewel het 2 heel verschillende boeken zijn, (Kafka is veel surrealistischer), is voor mij de melancholie die uit beide boeken spreekt heel herkenbaar. Het is alsof de personages zich in een droomwereld bevinden, die ook de mijne zou kunnen zijn. Je herkent bepaalde karaktereigenschappen in bepaalde personages en je zou willen dat je een Naoko was, terwijl je meer van Midori weghebt. De personages verlangen naar iets wat op de een of andere manier onbereikbaar is. Terwijl hetgene wat ze verlangen nu niet echt heel hooggegrepen is.

Verder zijn de dialogen echt erg goed geschreven vind ik. En er komen her en der filosofietjes in voor die je doen glimlachen, want herkenbaar. Maar soms ook dat je daardoor werd verrast, omdat je niet wist dat je er zo over dacht.

Ik ben het met je eens dat het moeilijk is om precies de juiste woorden te vinden, om te vertellen waarom je Murakami zo mooi vindt.. En zijn boeken zijn inderdaad ook geen plotgedreven pageturners. Soms moest ik het even wegleggen zelfs, omdat ik er te triestig van werd.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 11:04:59 #139
176471 oh-oh
pi_72033796
Het gaat idd meer om de algemene sfeer in de boeken dan om het daadwerkelijke verhaal, je verdwijnt echt in die wereld en in die rare sfeer. Ik heb het nu bv heel erg druk en dan kan ik niet even snel een paar bladzijdes Murakami lezen, ik moet daar echt ff ontspannen voor gaan zitten, dus het boek blijft voorlopig helaas even liggen, maar ergens is dat ook niet erg want je wil zo een boek helemaal niet uit lezen.
( Groucho Marx )
pi_72034689
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 10:55 schreef conleche het volgende:
Ik heb maar 2 boeken van Murakami gelezen: Kafka en Norwegian wood en hoewel het 2 heel verschillende boeken zijn, (Kafka is veel surrealistischer), is voor mij de melancholie die uit beide boeken spreekt heel herkenbaar. Het is alsof de personages zich in een droomwereld bevinden, die ook de mijne zou kunnen zijn. Je herkent bepaalde karaktereigenschappen in bepaalde personages en je zou willen dat je een Naoko was, terwijl je meer van Midori weghebt. De personages verlangen naar iets wat op de een of andere manier onbereikbaar is. Terwijl hetgene wat ze verlangen nu niet echt heel hooggegrepen is.

Verder zijn de dialogen echt erg goed geschreven vind ik. En er komen her en der filosofietjes in voor die je doen glimlachen, want herkenbaar. Maar soms ook dat je daardoor werd verrast, omdat je niet wist dat je er zo over dacht.
Door het woord 'surrealistisch' zou ik me normaal gesproken laten afschrikken, ik denk daarbij aan pratende dieren en andere bovennatuurlijke gebeurtenissen, maar naar Kafka ben ik nu wel heel benieuwd, dus dat wordt mijn volgende Murakami-ervaring.

Wat je schrijft over Naoko en Midori kopt
quote:
Ik ben het met je eens dat het moeilijk is om precies de juiste woorden te vinden, om te vertellen waarom je Murakami zo mooi vindt.. En zijn boeken zijn inderdaad ook geen plotgedreven pageturners. Soms moest ik het even wegleggen zelfs, omdat ik er te triestig van werd.
Ja, daarom bn ik zo vebaasd over zijn ongekende populariteit. Of misschien heeft het te maken met de toegankelijkheid van zijn schrijfstijl, het is zo simpel opgeschreven allemaal, totaal niet verheven, maar dan nog is het verrassend dat deze treurige romans zo'n groot publiek bereiken. Ik zou zo snel geen andere schrijver kunnen noemen die met soortgelijke boeken (qua thematiek) zoveel succes heeft. Dat bedoel ik niet lullig, het maakt me niks uit dat ook de 'Libelle'-lezeres (zoals ik hierboven ergens las) van Murakami houdt, maar over het algemeen zijn bestsellers goed te verfilmen - er zit een plot in, een sterk verhaal. Volgens mij is Murakami niet te verfilmen, of hooguit als Japanse art house film, in zwart-wit gedraaid en dan met somber kijkende acteurs die raadselachtige gesprekken voeren.
pi_72035035
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 11:04 schreef oh-oh het volgende:
Het gaat idd meer om de algemene sfeer in de boeken dan om het daadwerkelijke verhaal, je verdwijnt echt in die wereld en in die rare sfeer.
Ja, dat klopt denk ik wel. Het einde/plot vind ik vaak zelfs ronduit teleurstellend. Bij de boeken die wat 'magischer' worden lees ik verder ondanks het verhaal. Het gaat meer om het verwijlen in de wereld die Murakami schept.

Hij vertelt er ook zo liefdevol over, en intelligent maar bescheiden. (Daar kan Jeroen Brouwers nog wat van leren.) De vergelijking is misschien een beetje raar, maar ik krijg eenzelfde soort gevoel bij de serie Mad Men. De maker Matthew Weiner zei in een interview:

“If you’re really worried about Don’s relationship with Betty, then her finding that phone bill is a serious piece of tension. Whereas in a normal [show] – on ‘Desperate Housewives,’ people find that all the time, and then all the drama is them throwing [things] at each other. So I try to take that stuff seriously, and the way I approach story, usually is, I have incidents and I have a theme and I try to approach it from character. How is that person going to behave in those circumstances? (...) “I mean, this really trivializes the show, but I think a lot of what draws people into [the show is akin to when] someone’s expecting a phone call and they walk into the room and the phone is ringing but they don’t answer it right away. They don’t want to know what it is. Which is the way we are. "

Murakami heeft ook geen drama's nodig. Het gaat vooral om de personages, hoe zij de wereld om zich heen beleven.
pi_72035111
Oh Claudia even off topic: is het je ook opgevallen dat Ayn Rand telkens terug komt in Mad Men???
pi_72035263
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 11:50 schreef conleche het volgende:
Oh Claudia even off topic: is het je ook opgevallen dat Ayn Rand telkens terug komt in Mad Men???
Ja, er zitten twee of drie verwijzingen in het eerste seizoen. Het schijnt dat de aflevering met de Atlas Shrugged-verwijzing samenviel met het 50-jarige jubileum van het boek. Het is vast geen toeval.

Over Murakami: hij schrijft in een van zijn boeken zo liefdevol over een vrouw met een mank been dat ik zelf ook van manke mensen ben gaan houden.
pi_72035757
Het leuke is dat ik tijdens het lezen van Murakami me ook weer even het kind van vroeger voel, dat het je bijna pijn doet als een boek afgelopen is. En dan héél erg zuinig gaan doen met het laatste stukje, echt knierten

Dat het bij de meer realistische boeken een verhaal is dat je waarschijnlijk al 100 x eerder hebt gezien (zoals hierboven, toen het over Ten zuiden van de grens ging - mijn beginboek èn vreemde favoriet-) maakt me dan helemaal niets uit. Tenslotte komt 99% van alle boeken toch altijd uit op Boy Meets Girl.
Behalve de dialogen vind ik ook de landschapsbeschrijvingen (waar ik meestal bij anderen verveeld overheenlees) erg mooi, omdat ze altijd precies een stemming verwoorden. Raker dan wanneer er gevoelens beschreven zouden staan.

Ook is het heel prettig dat iedereen in zijn boeken zo sympathiek is. Ik vind het altijd heel fijn om van de mensen in een boek een beetje te gaan houden. Dat doet me dan eerder aan de serie Heimat denken dan aan Mad Men, daar ligt de nadruk toch vaker op de lullige eigenschappen van de personages.

Oh, en Co: ik ben vrees ik juist een Naoko die dolgraag meer een Midori wil zijn
  donderdag 20 augustus 2009 @ 12:14:31 #145
176471 oh-oh
pi_72035839
Het zijn echt boeken waarin je kan genieten van hoe de hoofdpersoon koffie drinkt of over straat loopt
( Groucho Marx )
pi_72035940
Ja, dat altijd nauwgezet al het eten en drinken wordt beschreven is ook zo leuk!
Waarom vind ik dit eigenlijk?
pi_72037227
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 12:18 schreef Laureline het volgende:
Ja, dat altijd nauwgezet al het eten en drinken wordt beschreven is ook zo leuk!
Waarom vind ik dit eigenlijk?
Ik heb dat ook!!!

Wij houden gewoon van eten, Lau!!
  donderdag 20 augustus 2009 @ 13:50:25 #148
176471 oh-oh
pi_72038764
Wie dat leuk vindt moet ECHT Meir Shalev gaan lezen, alles behalve de kus van Esau
( Groucho Marx )
  donderdag 20 augustus 2009 @ 13:55:11 #149
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72038909
Ik wil ook Midori zijn .
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:28:43 #150
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_72075740
Is er al iets bekend over wanneer de Engelse (of Nederlandse) vertaling van 1Q84 uitkomt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')