Je moet de schuld bij de IB-groep niet opgeven. Maar als je hem wilt opgeven is het een box 3 schuld.quote:Op donderdag 29 januari 2009 14:52 schreef Lips het volgende:
[..]
Juist!
Moet je trouwens je schuld bij IB groep opgeven??
Oppassen (met oversteken?) dus.quote:Op donderdag 29 januari 2009 15:09 schreef Soohr het volgende:
[..]
raar is een groot woord,
een pop-upje met een "pas op" melding,
Dit geldt niet alleen voor studenten maar ook voor 'normale' werknemers die met OV reizen.quote:Op donderdag 29 januari 2009 15:23 schreef Marijkezwolle het volgende:
Ben vandaag trouwens maar eens begonnen met uitzoeken, wat een gedoe... Als student mag je bepaalde zakelijke kilometers aftrekken, maar dat was in mijn geval erg gecompliceerd (het heeft me 30 min wachten op een antwoord gekost). Dus voor de studenten onder ons: heb je bijvoorbeeld een stage gelopen of elders gewerkt en had je daarvoor meer dan 10km reisafstand met het OV dan kun je bepaalde bedragen aftrekken (de gekregen vergoedingen moet je in mindering brengen), zie ook de website van de belastingdienst daar staat meer info op. Via de website van de IBgroep kun je een verklaring aanvragen die noodzakelijk is.
In mijn geval was het zo dat ik wisselende werkplekken had, degene die ik kon gebruiken voor de aftrek waren die plekken die ik of minimaal 60 keer per jaar bezocht heb, of minimaal 40 keer per jaar, of minimaal 20 keer in een aaneengesloten periode. De aangifte wijst zich verder vanzelf.
Misschien is mijn uitleg wat onduidelijk maar roep maar als er vragen zijn
quote:Op donderdag 29 januari 2009 15:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dit geldt niet alleen voor studenten maar ook voor 'normale' werknemers die met OV reizen.
... plus een boel ellende wegens vertragingen en blaadjes op het spoor.quote:Op donderdag 29 januari 2009 16:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Bij mij toch een aftrekpost van dik 1900 euro
Ja, maar per dag 4-5 uur in de file staan is ook niet echt een optiequote:Op donderdag 29 januari 2009 16:11 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
... plus een boel ellende wegens vertragingen en blaadjes op het spoor.
Haha. Met name dat laatste is een goed advies.quote:Op donderdag 29 januari 2009 16:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, maar per dag 4-5 uur in de file staan is ook niet echt een optiePlus ik verdien hier gewoon geld mee. In 3:87 lid 3 Wet IB staat dat je van de aftrekpost de "voor per openbaar vervoer afgelegde reisafstand ontvangen reiskostenvergoeding" af moet halen. Mijn standpunt is dat de vergoeding die ik ontvang niet moet worden gezien als vergoeding voor openbaar vervoer. Die vergoeding krijg ik immers toch wel, of ik nou ga lopen, de auto pak of met het OV ga.
dit soort standpunten zijn niet aan te raden als je absoluut geen problemen wil met de fiscus
En in het overzicht komt er helemaal niks van terug. Ik vind het best dat ik niks terug krijg, maar kan iemand me uitleggen onder welke omstandigheden ik bijvoorbeeld wel wat terug zou krijgen?quote:Studiekosten:
- Normbedrag (12 maanden): 2207
- Collegegeld: 1565
Totaal: 3772
Af: ontvangen stufi: 1102
Af: drempel: 500
Blijft over: 2170
Je hebt de uitgebreide uitleg van DJ ook al gelezen?quote:Op donderdag 29 januari 2009 19:10 schreef Sloggi het volgende:
Studiekosten belasting aftrekken: OV als studiefinanciering?
In navolging van dit topic: ik heb het als volgt ingevuld:
[..]
En in het overzicht komt er helemaal niks van terug. Ik vind het best dat ik niks terug krijg, maar kan iemand me uitleggen onder welke omstandigheden ik bijvoorbeeld wel wat terug zou krijgen?
We maken de OP niet voor niks.quote:Op donderdag 29 januari 2009 19:24 schreef Sloggi het volgende:
Tuurlijk niet, ik ga toch zeker niet zelf iets opzoeken!
Wat staat er bij 'Aftrek studiekosten en andere scholingsuitgaven'?quote:Op donderdag 29 januari 2009 19:10 schreef Sloggi het volgende:
[..]
En in het overzicht komt er helemaal niks van terug. Ik vind het best dat ik niks terug krijg, maar kan iemand me uitleggen onder welke omstandigheden ik bijvoorbeeld wel wat terug zou krijgen?
Ik voldoe aan al deze voorwaarden, maar ben niet chronisch ziekquote:Voor uitgaven wegens chronische ziekte mag u een vast bedrag meetellen van 821 als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:
U was op 31 december 2007 jonger dan 65 jaar
U had geen recht op de vaste aftrek voor arbeidsongeschiktheid
U gaf in 2008 voor uzelf meer dan 325 uit aan specifieke uitgaven
Het gaat om uw daadwerkelijke uitgaven, dus voor de verhoging met 113%.
Dan staat het ook in het overzicht vermeld. Onder box 1 Af: Persoonsgebonden aftrek.quote:
Ja, dat mag. En ja, helaas kun je dan meer terug krijgen.quote:Op donderdag 29 januari 2009 19:41 schreef kthxbye het volgende:
Ik heb in 2008 een bril aangeschaft (269 euro) + 160 euro uitgegeven aan lenzen en lenzenvloeistof. Samen met de vaste aftrekhuisapotheek (23 euro) maakt dat 452 euro. Als ik dit invul krijg ik een popupbox dat ik misschien in aanmerking kom voor "Vaste aftrek voor uitgaven wegens chronische ziekte" en dan mag je een bedrag van 821 euro meetellen als aftrekpost.
[..]
Ik voldoe aan al deze voorwaarden, maar ben niet chronisch ziekMag ik dat wel opvoeren? Als ik dat doe krijg ik namelijk nog meer terug!
Klopt, daar staat het ook. Maar ik vroeg me - puur uit nieuwsgierigheid - af wanneer je als student wel geld terug krijgt. Verdien ik te weinig (te veel lijkt me sterk, ik heb 4121 euro verdiend), geef ik te weinig uit aan mijn studie (ik kom wel boven de 500-euro-drempel uit)?quote:Op donderdag 29 januari 2009 19:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan staat het ook in het overzicht vermeld. Onder box 1 Af: Persoonsgebonden aftrek.
Je hebt zo weinig verdiend dat er geen loonheffing is ingehouden. En je kunt alleen de ingehouden loonheffing terugkrijgen als je betaald hebt. En het inkomen minus de aftrek van de studiekosten levert geen negatief inkomen op zodat er geen verrekenbaar inkomen is.quote:Op donderdag 29 januari 2009 19:47 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Klopt, daar staat het ook. Maar ik vroeg me - puur uit nieuwsgierigheid - af wanneer je als student wel geld terug krijgt. Verdien ik te weinig (te veel lijkt me sterk, ik heb 4121 euro verdiend), geef ik te weinig uit aan mijn studie (ik kom wel boven de 500-euro-drempel uit)?
Dáár doe ik geen uitspraken over.quote:
Hmm.. maar als ik de post van DonJames lees met uitleg dan kom ik op een andere berekening:quote:Op donderdag 29 januari 2009 19:10 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Nee, volgens mij beredeneer je het goed.quote:Op donderdag 29 januari 2009 20:36 schreef Ravage het volgende:
...
Of beredeneer ik het nu verkeerd?
Er is wel loonheffing ingehouden, en wel 27 euro! Dat krijg ik sowieso terug, ook zonder de studiekostenquote:Op donderdag 29 januari 2009 20:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je hebt zo weinig verdiend dat er geen loonheffing is ingehouden. En je kunt alleen de ingehouden loonheffing terugkrijgen als je betaald hebt. En het inkomen minus de aftrek van de studiekosten levert geen negatief inkomen op zodat er geen verrekenbaar inkomen is.
Jammer maar helaas. Dit jaar meer werken zodat je loonheffing betaald en er dus iets terug te vragen is.
Zoals ik het op het BD-formulier lees, moet je bij de norm het collegegeld tellen. Zo kom ik op mijn bedrag.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:02 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, volgens mij beredeneer je het goed.
Ik zie het niet. Even een quote van het formulier:quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:07 schreef Sloggi het volgende:
..
Zoals ik het op het BD-formulier lees, moet je bij de norm het collegegeld tellen. Zo kom ik op mijn bedrag.
Waar zie jij het staan?quote:Vermenigvuldig het totaal van deze normbedragen met twee. Dit
bedrag vergelijkt u met de werkelijke studiekosten in de maanden
januari tot en met juni die u voor deze studie had. Zijn de werkelijke
studiekosten over deze maanden lager dan dit bedrag? Dan trekt u het
totaalbedrag van de normbedragen over deze periode, verminderd met
de gekregen beurs over deze periode en eventueel al eerder in aftrek
gebrachte bedragen, af.
Zijn de totale studiekosten over deze maanden hoger dan dit bedrag?
Dan trekt u de werkelijke studiekosten over deze maanden, verminderd
met het totaalbedrag van de normbedragen over deze periode, het
bedrag van de gekregen beurs over deze periode en eventueel al eerder
in aftrek gebrachte bedragen, af.
Dus zorgt het opvoeren van studiekosten niet voor een vermindering van het belastbaar inkomen waarover reeds loonheffing is ingehouden. Zelfde principe met de nuance dat er meer aftrekposten zijn (waarover je eerder niets had gezegdquote:Op donderdag 29 januari 2009 21:07 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Er is wel loonheffing ingehouden, en wel 27 euro! Dat krijg ik sowieso terug, ook zonder de studiekosten.
Nog een vraag hierover, waar moet ik dat invoeren? Bij overige uitgaven of specifieke uitgaven?quote:Op donderdag 29 januari 2009 14:01 schreef Lips het volgende:
Kan ik alternatieve geneeskosten ook opgeven? Gaat hier voornamelijk om voetreflexzonetherapie.
Daar kan ik best mee leven met dat standpuntquote:Op donderdag 29 januari 2009 16:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, maar per dag 4-5 uur in de file staan is ook niet echt een optiePlus ik verdien hier gewoon geld mee. In 3:87 lid 3 Wet IB staat dat je van de aftrekpost de "voor per openbaar vervoer afgelegde reisafstand ontvangen reiskostenvergoeding" af moet halen. Mijn standpunt is dat de vergoeding die ik ontvang niet moet worden gezien als vergoeding voor openbaar vervoer. Die vergoeding krijg ik immers toch wel, of ik nou ga lopen, de auto pak of met het OV ga.
dit soort standpunten zijn niet aan te raden als je absoluut geen problemen wil met de fiscus
zie antwoord van MAW op de post die je quotequote:Op donderdag 29 januari 2009 22:31 schreef Lips het volgende:
[..]
Nog een vraag hierover, waar moet ik dat invoeren? Bij overige uitgaven of specifieke uitgaven?
quote:Op donderdag 29 januari 2009 14:05 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het kan wel. Of het mag geeft misschien een ander antwoord.
Maar je zou het onder de overige uitgaven kunnen plaatsen. Dit onder het mom van medische hulp.
Wel geldt dan de volgende voorwaarde:
[..]
Ik zie het ook niet staan, eerlijk gezegd. Het staat er echter ook niet expliciet in dat het NIET mag. Maar goed, ik vind dat formulier eerlijk gezegd ook niet uitblinken in duidelijkheid...quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:25 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik zie het niet. Even een quote van het formulier:
[..]
Waar zie jij het staan?
Nee, eigen risico is niet aftrekbaar. (Zie ook de Help in het programma en ja, de vraag en het antwoord zijn al eens gesteld en gegeven.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:27 schreef Marijkezwolle het volgende:
Over de ziektekosten die aftrekbaar zijn; de aanvullende verzekeringspremie mag opgegeven worden volgens het programma, geldt dat ook voor het verplichte eigen risico van 150 euro (dan voor overige uitgaven, medicijnen die voorgeschreven zijn etc)?
Misschien is het antwoord al gegeven of vraag ik iets doms, maar kon het niet vinden en vroeg het me toch af
shoot! Jammer maar helaasquote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, eigen risico is niet aftrekbaar. (Zie ook de Help in het programma en ja, de vraag en het antwoord zijn al eens gesteld en gegeven.)
Je weet dat een lama spuugt he?quote:
quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:49 schreef Nizno het volgende:
zie antwoord van MAW op de post die je quote
Grote kans. Je hebt de LHK niet toe laten passen. En je hebt een relatief laag fiscaal loon.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:03 schreef Lennox het volgende:
Ik ben student en had volgende jaaropgaaf:
Fiscaal loon: 7178
Loonheffing: 2647
Arbeidskorting: 0
Nu had ik vorig jaar een heffing van 1600 euro en die kreeg ik, ook na controle belastingdienst, helemaal terug. Gaat dat bij dit bedrag weer op? Is het raar als je werkgever trouwens geen arbeidskorting invult voor een student zijnde?
Is een IBG-schuld een uitzondering op de regel? Ben je verplicht je andere schulden (bijv. consumptief krediet) wel op te geven?quote:Op donderdag 29 januari 2009 15:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je moet de schuld bij de IB-groep niet opgeven. Maar als je hem wilt opgeven is het een box 3 schuld.
Nee, hoeft niet. (ik neem aan dat jouw vermogen nog onder de 20.000 euro zit, dan)quote:Op vrijdag 30 januari 2009 20:29 schreef Ringo het volgende:
[..]
Is een IBG-schuld een uitzondering op de regel? Ben je verplicht je andere schulden (bijv. consumptief krediet) wel op te geven?
Nee, maakt niet uit.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 20:30 schreef HdeV het volgende:
TVP!
Ik heb voorheen geen aangifte gedaan, omdat mijn loonheffing altijd op 0 stond in mijn jaaropgaaf (ik neem aan dat de werkgever een loonheffingskorting toepaste?). Momenteel staat er echter wel een bedrag op mijn jaaropgaaf (ongeveer 875 euro, mijn loon was ruim 9400 euro). Maakt het uit of ik een Tj-biljet invul of aangifte doe via het normale programma?
Helemaal niks, er is niet een speciaal tarief voor studenten o.i.d.quote:Ik ben (nog steeds) student namelijk en volgens collega's kan je dan bijna alles terugkrijgen via zo'n Tj-formulier. Als ik op de site van de belastingdienst kijk, dan zeggen ze dat je ook het normale aangifteprogramma kan downloaden en dat dit programma zelf de juiste situatie geeft na invullen van diverse vragen. Via dit programma kan ik echter slechts ongeveer de helft van mijn loonheffing terugkrijgen (ik heb vrij weinig aftrekposten), wat een stuk minder rooskleurig is dan het hele bedrag natuurlijk... Ook kan ik nergens in dit programma invullen dat ik student ben.
Dus: maakt het uit dat ik student ben? In hoeverre verandert zo'n aangifte dan?
Klopt, als je 9400 euro hebt verdiend zal je (los van aftrekposten) daar inderdaad belasting over moeten betalen.quote:-edit-
Ik kreeg overigens de eerste 4 maanden van dit jaar een loonheffingskorting denk ik, omdat ik toen geen loonheffing betaalde. Vanaf maand 5 ben ik meer gaan werken (ipv 1 dag in de 2 weken, 3 dagen p/week) vanaf toen ben ik ook loonheffing gaan betalen. Hoe wordt die berekend?, ik ben oproeper, dus ik vroeg me af hoe mijn werkgever gaat weten hoeveel ik in de toekomst ga werken en hoeveel ze dus moeten inhouden.
Ben ook bij PZ langs geweest, omdat ik mijn maandelijkse loon in maand 5 een beetje tegen vond vallen (het week af van mijn eigen prognose gebaseerd op het loon in de maanden 1 t/m 4). Daar zeiden ze dat dit kwam doordat ik nu ineens loonheffing betaalde, maar dat ik dit allemaal terug kon krijgen van de belastingdienst. Dat "allemaal" klopt dus niet helemaal begrijp ik?
Waarom denk je dat? Het zijn voor jou inkomsten waar je wel belasting over moet betalen, maar waar (hoogst waarschijnlijk) geen voorheffing (loonbelasting dus) op is ingehouden.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 22:32 schreef MCH het volgende:
Afgelopen jaar heb ik een eenmalige klus gedaan. Omdat ik over m'n vaste bijbaan al heffingskorting heb lopen kan ik van die eenmalige klus nog geld terugkrijgen.
Dat moet je niet bij loon invullen, omdat je daar niet in dienst was. Je vult het in bij "resultaat uit overige werkzaamheden"quote:Omdat het eenmalig was bij iets van een eenmansbedrijfje verwacht ik ook geen jaaropgaaf. Daarom weet ik nu niet wat ik precies bij het vakje loon moet invullen.
Het is geen loon.quote:Het bedrag wat ik op m'n bank heb gekregen of het brutoloon? Het gaat om een paar honderd euro, dus veel verschil zal het overigens niet maken.
Je mag afronden tot op de hele euro in jouw voordeel.quote:Tweede vraag die ook niet veel uitmaakt.
Hoe doet iedereen het afronden van bedragen? Zoals we op school hebben geleerd, dus vanaf 0,5 naar boven afronden of gewoon alles achter de komma wegdenken.
je loon is altijd je bruto loon als je je aangifte doet...quote:Op vrijdag 30 januari 2009 22:53 schreef MCH het volgende:
DonJames: ik was er wel in dienst, misschien was klus niet de juiste omschrijving. Heb ook van tevoren een formulier ingevuld of ze heffingskorting moesten toepassen.
Dus de vraag blijft staan, vul ik het bedrag bij Brutoloon in of Netto uitbet. loon?
neequote:Op vrijdag 30 januari 2009 18:41 schreef thijsltc het volgende:
Op mijn jaaropgaven staat ook 'Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet" dat is 137 euro. Kan ik die ook terug vragen?
afronden mag je naar eigen inzicht doen.... dus doe wat het leukste uitkomt....quote:Op vrijdag 30 januari 2009 22:32 schreef MCH het volgende:
Afgelopen jaar heb ik een eenmalige klus gedaan. Omdat ik over m'n vaste bijbaan al heffingskorting ontvang kan ik van die eenmalige klus nog geld terugkrijgen. Omdat het eenmalig was bij een eenmansbedrijf verwacht ik ook geen jaaropgaaf. Alle bedragen kan ik verder wel aflezen van die enige loonstrook. Ik weet echter niet of ik bij het belastingprogramma bij het vakje loon moet invullen het brutoloon of het bedrag dat ik daadwerkelijk op m'n bank gestort heb gekregen....
Oja, hoe doet iedereen het afronden van bedragen? Zoals we op school hebben geleerd, dus vanaf 0,5 naar boven afronden of gewoon alles achter de komma wegdenken.
In dat geval: wat Wexy Nizno zegt.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 22:53 schreef MCH het volgende:
DonJames: ik was er wel in dienst, misschien was klus niet de juiste omschrijving. Heb ook van tevoren een formulier ingevuld of ze heffingskorting moesten toepassen.
Dus de vraag blijft staan, vul ik het bedrag bij Brutoloon in of Netto uitbet. loon?
ach dat maakt je niets minder dan menig NLer hoorquote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:24 schreef MCH het volgende:
Bij nader inzien voel ik me best een sukkel![]()
![]()
moeilijk he.. die naamsveranderingquote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:14 schreef DonJames het volgende:
[..]
In dat geval: wat Wexy Nizno zegt.
In theorie zit het erboven.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 22:40 schreef DonJames het volgende:
Nee, hoeft niet. (ik neem aan dat jouw vermogen nog onder de 20.000 euro zit, dan)
Ja, de ontvangen rente van het bouwdepot moet je aftrekken van de betaalde rente.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 11:59 schreef Nanook24 het volgende:
Wij hebben vandaag ons hypotheekoverzicht gekregen en nu staat daar naast de betaalde rente ook nog een stukje ontvangen rente uit het bouwdepot op.
Moet ik die ontvangen rente gewoon van de betaalde rente aftrekken of moet ik die ergens anders nog opgeven?
Dat kan. Aan het eind van het jaar wordt toch alles weer rechtgetrokken.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 10:22 schreef stevengerrard het volgende:
Weet niet of dit het goede topic is maar we proberen het gewoon
We hebben een eigen huis en daar al voorlopige teruggave voor. Echter nu hebben we een nieuwbouw woning gekocht en om de hoge bouwrente te kunnen bekostigen vroeg ik me af of ik ook voor de nieuwbouw woning een voorlopige teruggave kan aanvragen???
Maar in praktijk niet?quote:
de praktijk heeft mij geleerd dat hiertussen wel een maand kan zitten.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 14:08 schreef trifko het volgende:
Omdat ik voor het eerst belastingaangifte doe, heb ik dat meteen gedaan voor het jaar 2006, het jaar 2007 en het jaar 2008. Krijg ik nou van de aangifte van voor de jaren 2006 en 2007 eerder bericht dan die van 2008 of maakt het niet uit welk jaar, gewoon alledrie tegelijkertijd ergens voor 1 juli 2009?
Ondanks dat dit niets te maken heeft met de aangifte IB 2008: meestal heb je binnen een maand het geld op de rekening staan.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 16:49 schreef rudedeltadude het volgende:
Even een vraagje van mijn kant:
Ik ben een freelance fotograaf.
Nou kom ik in aanmerking voor de regeling "kleine ondernemingen"
Ik krijg dus een bedrag terug.
Hoe lang zit er normaal gesproken tussen de aangifte omzetbelasting (digitaal gedaan uiteraard) en de uitbetaling van de btw?
Thanks...
Met deze beperkte info kunnen we niet veel.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:33 schreef newyorkcity het volgende:
Hallo!
Ik begrijp helemaal niets van belastingen....
Een vriend van me krijgt ieder jaar een bleastingaanslag, maar ik krijg er nooit 1.
Het enige dat ik al een aantal jaren invul is het tj biljet.
Nu heb ik alleen maar een inkomen waar belasting over moet worden betaald.
Ik heb bijvoorbeeld niet een huis of een vermogen ofzo.
Doe ik het nu goed door ieder jaar alleen dat tj biljet in te vullen of vergeet ik iets?
Ik ben dit jaar trouwens gaan samenwonen... Geen idee of dat wat uitmaakt maar ik vertel het er maar bij.
Wie kan mij helpen?
Zie OP.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:44 schreef trifko het volgende:
Aangezien jullie ervaring hebben met belasting invullen weten jullie vast ook wel omstreeks welke maand het teruggaafgeld op de rekening wordt bijgeschreven?? Mag ik van jullie weten ongeveer wanneer/begin of eind welke maand?
Oke, maar wat zou bv nog van toepassing kunnen zijn? We hebben geen kinderen, ook geen recht op bepaalde toeslagen, behalve de zorgtoeslag.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:09 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Met deze beperkte info kunnen we niet veel.
Als je verder geen posten hebt om in te vullen, kun je volstaan met een Tj-biljet. Als je bent gaan samenwonen en (je kunt kiezen en) kiest voor fiscaal partnerschap, kan het wel iets uitmaken.
staat in de TT niet dat dit enkel om IB 2008 gaatquote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ondanks dat dit niets te maken heeft met de aangifte IB 2008: meestal heb je binnen een maand het geld op de rekening staan.
het gaat over de belastingaangifte van 2008...quote:Op zaterdag 31 januari 2009 21:27 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
staat in de TT niet dat dit enkel om IB 2008 gaat
thanks anyway
Als je een inkomen hebt (nee, inderdaad de zorgtoeslag is geen inkomen) betaal je daar over (vaak) via de werkgeven belasting.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 21:26 schreef newyorkcity het volgende:
[..]
Oke, maar wat zou bv nog van toepassing kunnen zijn? We hebben geen kinderen, ook geen recht op bepaalde toeslagen, behalve de zorgtoeslag.
En fiscaal partnerschap is alleen handig als je twee heel uiteenlopende salarissen hebt toch? Zodat je kan schuiven met posten enzo?
p.s. moet je de zorgtoeslag als inkomsten rekenen? nee toch?
Dat hoeft niet fout te zijn. Je moet een bepaald bedrag aan loonheffing hebben betaald (zie post boven je)quote:Op zondag 1 februari 2009 03:07 schreef oinkoink12 het volgende:
Hallo, ik heb een vraagje ik heb voorgaande jaren ruime bedragen (vind ik zelf, 800/1000) euro teruggekregen van de BD (van alleen maar mijn loon invullen). Nu moet ik opeens 400 euro gaan betalen. Ik heb amper aftrekposten alleen mijn loon zegmaar. 2 korte stages gehad + vergoeding. en mijn part time baantje. Bij elkaar 12.000 euro verdiend.
Klopt dit of doe ik iets verkeerd opeens
Zonder verdere gegevens van bijv. de JOG-en kunnen we daar niets zinnigs over zeggen.quote:Op zondag 1 februari 2009 03:07 schreef oinkoink12 het volgende:
Hallo, ik heb een vraagje ik heb voorgaande jaren ruime bedragen (vind ik zelf, 800/1000) euro teruggekregen van de BD (van alleen maar mijn loon invullen). Nu moet ik opeens 400 euro gaan betalen. Ik heb amper aftrekposten alleen mijn loon zegmaar. 2 korte stages gehad + vergoeding. en mijn part time baantje. Bij elkaar 12.000 euro verdiend.
Klopt dit of doe ik iets verkeerd opeens
noem je mijn post nu meteen onzinnig???quote:Op zondag 1 februari 2009 10:41 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zonder verdere gegevens van bijv. de JOG-en kunnen we daar niets zinnigs over zeggen.
Ok. Duidelijk!quote:Op zaterdag 31 januari 2009 23:13 schreef Nizno het volgende:
[..]
het gaat over de belastingaangifte van 2008...
jouw vraag gaat over de ondernemerskant... die heeft officieel een andere naam...
Maar goed... MAW weet alles.....
![]()
[..]
Als je een inkomen hebt (nee, inderdaad de zorgtoeslag is geen inkomen) betaal je daar over (vaak) via de werkgeven belasting.
Als je een laag inkomen hebt dan hoef je (vaak) die belasting niet te betalen. Vandaar de mogelijkheid om dit terug te krijgen bij de aangifte... Dan heet het dus in normale verklarende taal een teruggave die je krijgt.
Eigenlijk is het een aanslag. Alleen is deze aanslag negatief, dus in jouw voordeel.
Als iemand er voor kiest om geen belasting bij de werkgever te laten inhouden kan het zijn dat diegene aan het eind van het jaar moet betalen via de aangifte.
Ook is het vermogen van belang boven een bepaald bedrag.
Met de vraag of samen aangifte doen in jouw situatie handig is... Ik zou zeggen, test het in het prgramma.
Als je aftrekposten hebt kun je deze inderdaad schuiven waardoor er een gunstigere situatie kan ontstaan.
Als jij oinkoink12 bent,... ja,...quote:Op zondag 1 februari 2009 10:45 schreef Nizno het volgende:
[..]
noem je mijn post nu meteen onzinnig???
met alle alsen vind ik hem wel zinnig!!quote:Op zondag 1 februari 2009 13:21 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als jij oinkoink12 bent,... ja,...
Je noemt zelf immers ook een boel 'als'.
Graag gedaanquote:
JOG1quote:Op zondag 1 februari 2009 10:41 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zonder verdere gegevens van bijv. de JOG-en kunnen we daar niets zinnigs over zeggen.
totaal verzamelinkomen 11989quote:Op zondag 1 februari 2009 13:50 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
JOG1
loon: 1796
Loonheffing: 38
JOG2:
Loon: 9109
Loonheffing 825
JOG3:
Loon: 375
Loonheffing: 125
Jog4:
LOon 709
Loonheffing: 0
Omdat je over JOG4 geen loonheffing hebt betaalden over JOG1 wel heul weinig.quote:Op zondag 1 februari 2009 14:06 schreef oinkoink12 het volgende:
Het klopt dus gewoon.
Nu is mijn vraag, waar ligt dit dan aan dat het afwijkt?
Dus ik bedoel, hoe kan het dat ik niet genoeg heb betaald, zijn deze bedragen zo verschillend?
Ik ben niet helderziend en weet niet wat er geregeld is.quote:Op zondag 1 februari 2009 14:15 schreef oinkoink12 het volgende:
Bij 1 had ik heffingskorting, toen 1 overgenomen werd door 4, ging dat daar mee denk ik.
Is dat mogelijk?
En wat is dan die 'algemene heffingskorting' ŕ ¤ 2.074 ?quote:Op zondag 1 februari 2009 15:03 schreef Nizno het volgende:
je hebt idd 'slechts' 427 euro te veel betaald op 13597 verzamelinkomen
Nogmaals...quote:Op zondag 1 februari 2009 15:08 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
En wat is dan die 'algemene heffingskorting' ŕ ¤ 2.074 ?
Heb je je studiekosten opgegeven als aftrekpost? Ik heb hetzelfde gedaan inmiddels 3 jaar terug, en door oa de studiekosten kreeg ik een leuk bedrag terugquote:Op zondag 1 februari 2009 14:59 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik heb afgelopen jaar 13.597 verdiend, hierover heb ik 2.147 loonheffing betaald, ik krijg volgens programmaatje 427 terug. Hoor ik niet meer terug te krijgen? Ik heb tussen maart en eind augustus fulltime gewerkt, hierna ben ik weer gaan studeren. Ben overigens 20 jaar oud.
1 jaquote:Op zondag 1 februari 2009 20:54 schreef thefella het volgende:
In voorgaande jaren kon je ook altijd ergens iets invulllen wat volgens mij iets met ziektekosten te maken had.
Dit jaar zie ik dit nergens terug. Klopt dit? Was iets als ziektekosten werkgever oid.
1. Klopt het dat je voor 2008, alleen je aanvullende verzekering mag aftrekken?
2. Medricijnkosten welke niet vergoed worden door de zorgverzekering doordat er sprake is van eigen risico van 150 mogen wel afgetrokken worden?
3. Uitgaven voor een specialist worden opgegeven onder overige uitgaven, Dit zijn uitsluitend de uitgaven die niet vergoed worden?
4. Ik werk nu fulltime en verdien sinds 2006 elk jaar meer. Mijn studiekosten, studie in eigen tijd, vul ik wel in als aftrekpost ik bemerk echter dat de teruggave elk jaar terugloopt is dit normaal? Ik verdien nu iets boven modaal
5. Ik ontvang een reiskostenvergoeding voor gemaakte reiskosten bij het salaris. Is het noodzakelijk om deze ergens nog apart te vermelden? Ik heb het bedrag van de jaaropgaaf overgenomen (LOON VOOR LH)
Ok perfect heb twee gecorrigeerd.quote:Op zondag 1 februari 2009 20:58 schreef Nizno het volgende:
[..]
1 ja
2 nee
5 ja, indien je reiskosten invult op de IB moet je ook het bedrag invullen wat je al vergoed hebt gekregen.
zorgtoeslag valt dit jaar niet meer in de IB. Als je terug hebt moeten betalen over 2007 dan zou je een verzoek kunnen doen om je IB van 2007 te mogen aanpassen, maar de IB 2008 werkt niet meer met de basisverzekering en zt is bedoeld voor de basisverzekering.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:01 schreef thefella het volgende:
[..]
Ok perfect heb twee gecorrigeerd.
Hoe zit het overigens met Zorgtoeslag. Heb deze ontvangen en heb deze hierna ook weer terug mogen betalen. Moet ik dit nog ergens aangeven.
5. Qua rijskosten heb ik niets ingevuld omdat ik deze weer via de werkgever heb teruggekregen is dit juist? 100%^kosten teruggekregen, volgens mij is dit ook onbelast op de loonstrook.
Ik hoop voor je dat je geen stufi heb of een OV kaart over het hele jaar .. anders mag je terug gaan betalen.quote:Op zondag 1 februari 2009 14:59 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik heb afgelopen jaar 13.597 verdiend, hierover heb ik 2.147 loonheffing betaald, ik krijg volgens programmaatje 427 terug. Hoor ik niet meer terug te krijgen? Ik heb tussen maart en eind augustus fulltime gewerkt, hierna ben ik weer gaan studeren. Ben overigens 20 jaar oud.
of hij zorgt dat hij aftrekposten invult en daardoor een lager verzamelinkomen.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:37 schreef mister-v het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat je geen stufi heb of een OV kaart over het hele jaar .. anders mag je terug gaan betalen.
De grens van afgelopen jaar lag op 12.916 verzamelloon...
Zie ook http://www.uvt.nl/studenten/geldzaken/studiefinanciering/
Gelukkig komt een ex BD-er hiermee...quote:Op zondag 1 februari 2009 21:39 schreef Nizno het volgende:
[..]
of hij zorgt dat hij aftrekposten invult en daardoor een lager verzamelinkomen.
jah heuj het is toch zoquote:Op zondag 1 februari 2009 21:44 schreef mister-v het volgende:
[..]
Gelukkig komt een ex BD-er hiermee...
Ik heb alleen vanaf september OV en stufi ontvangenquote:Op zondag 1 februari 2009 21:37 schreef mister-v het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat je geen stufi heb of een OV kaart over het hele jaar .. anders mag je terug gaan betalen.
De grens van afgelopen jaar lag op 12.916 verzamelloon...
Zie ook http://www.uvt.nl/studenten/geldzaken/studiefinanciering/
Kijkt het IBG niet gewoon naar het jaarinkomen (verzamelinkomen)quote:Op zondag 1 februari 2009 23:33 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Ik heb alleen vanaf september OV en stufi ontvangen
Zoals ik dat hele verhaal lees begrijp ik dat zodra je die grens over bent (wat bij jou dus al voor september was) je geen recht meer hebt....quote:Voor kalenderjaar 2008 is de grens ¤ 12.916,17 per jaar.
In het kalenderjaar 2009 mag je maximaal ¤ 13.215,83 bijverdienen.
nee, de BD bekijkt het jaarinkomen evenredig. De bijverdiengrens voor Ninzo is 4/12 van die ¤ 12.000 en geldt alleen voor zijn inkomen van september t/m december. De overige maanden tellen niet mee.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:35 schreef Nizno het volgende:
[..]
Kijkt het IBG niet gewoon naar het jaarinkomen (verzamelinkomen)
[..]
Zoals ik dat hele verhaal lees begrijp ik dat zodra je die grens over bent (wat bij jou dus al voor september was) je geen recht meer hebt....
(ik kan het fout hebben)
het ging om MT en de naam van mij is NiZNo... Ninzo klinkt niet leukquote:Op maandag 2 februari 2009 06:51 schreef Essebes het volgende:
[..]
nee, de BD bekijkt het jaarinkomen evenredig. De bijverdiengrens voor Ninzo is 4/12 van die ¤ 12.000 en geldt alleen voor zijn inkomen van september t/m december. De overige maanden tellen niet mee.
Volgens mij zit het toch iets andersquote:Op maandag 2 februari 2009 06:51 schreef Essebes het volgende:
[..]
nee, de BD bekijkt het jaarinkomen evenredig. De bijverdiengrens voor Ninzo is 4/12 van die ¤ 12.000 en geldt alleen voor zijn inkomen van september t/m december. De overige maanden tellen niet mee.
ik vrees nooitquote:Op maandag 2 februari 2009 15:22 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Volgens mij zit het toch iets andersHeb namelijk zelf navraag gedaan omdat ik in de situatie zat waarin mijn stufie stopte per oktober en ik mogelijk een baan zou krijgen (naast mijn studie, mijn 10-jaarstermijn is om en om meteen vooroordelen weg te halen: nee heb niet de volledige 10 jaar gestudeerd, ben er 5 jaar tussenuit geweest om te werken
). De IBgroep kijkt wel degelijk naar het verzamelinkomen van een heel jaar, echter zij zullen in dit geval het verdiende verzamelinkomen delen door 12 en vermenigvuldigen met 4. Ze kijken enkel naar de maanden dat hij wel stufie ontving. De grens is inderdaad iets van 12000 euro voor een jaar, niet schooljaar maar kalenderjaar.
Hoe dan ook: Nizno je hebt niets te vrezen
Heb ik alles goed???quote:Op maandag 2 februari 2009 15:17 schreef ManAtWork het volgende:
Ik zie dat Nizno weer een boel 'onziN' heeft getikt.
Met andere woorden: we hoeven niets meer te tikken, Nizno redt zich wel.
Daar ga ik wel van uit.quote:
tjong ik krijg wel heel veel vertrouwen van jequote:
quote:Op zondag 1 februari 2009 20:54 schreef thefella het volgende:
In voorgaande jaren kon je ook altijd ergens iets invulllen wat volgens mij iets met ziektekosten te maken had.
Dit jaar zie ik dit nergens terug. Klopt dit? Was iets als ziektekosten werkgever oid.
1. Klopt het dat je voor 2008, alleen je aanvullende verzekering mag aftrekken?
2. Medricijnkosten welke niet vergoed worden door de zorgverzekering doordat er sprake is van eigen risico van 150 mogen wel afgetrokken worden?
3. Uitgaven voor een specialist worden opgegeven onder overige uitgaven, Dit zijn uitsluitend de uitgaven die niet vergoed worden?
4. Ik werk nu fulltime en verdien sinds 2006 elk jaar meer. Mijn studiekosten, studie in eigen tijd, vul ik wel in als aftrekpost ik bemerk echter dat de teruggave elk jaar terugloopt is dit normaal? Ik verdien nu iets boven modaal
5. Ik ontvang een reiskostenvergoeding voor gemaakte reiskosten bij het salaris. Is het noodzakelijk om deze ergens nog apart te vermelden? Ik heb het bedrag van de jaaropgaaf overgenomen (LOON VOOR LH)
Vraag 3 verkeerd gelezen...quote:Op maandag 2 februari 2009 19:12 schreef ManAtWork het volgende:
Het antwoord op vraag 3 is uiteraard 'ja'. Kosten die vergoedt worden, drukken immers niet meer op de belastingplichtige.
Het antwoord op vraag 4 is 'nee'. Het is niet logisch. Maar het kan ook zijn dat je werkgever de inhoudingen niet correct heeft. Wat is bijv. het resultaat als je de studiekosten niet invult?
En het antwoord op vraag 5 is: je kunt alleen reiskosten opvoeren als je een OV-verklaring hebt. Kilometers die je maakt met bijv. een auto of fiets kun je niet in de aangifte opvoeren of verwerken.
schriftelijk een verzoek doen of je opnieuw aangifte mag doen en de aanpassing mee genomen gaat worden in een nieuwe beslissing.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:24 schreef nelisb het volgende:
Ik kom er nu achter dat ik bij de aangifte 2008 dus voor 2007 best wel wat fouten heb gemaakt.
Kan ik deze opnieuw doen?
Lezen,... Deze vraag is al tig keer gesteld: nee, m.i.v. 2008 kun je hier niks meer mee.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:29 schreef nelisb het volgende:
Thank you! ga weleens kijken of het de moeite is!
Op mijn jaaropgave staat premie Zvw, kan ik deze nog ergens aftrekken?
Voor zover de aanslagen nog niet definitief zijn, kun je nog een aanvulling doen op je aangifte.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:15 schreef Babbelzz het volgende:
Hallo,
Ik heb een lijfrentepolis, en heb deze (suf genoeg) nooit opgevoerd als aftrekpost bij de Belastingdienst.
Ik denk dat ik er nu een kleine 4 jr voor spaar.
Ik spaar 51.09 via spaarloon en 47 euro gewoon van mijn rekening.
kan ik deze nog opvoeren bij de Belastingdienst?
Is het nog raadzaam om een wijziging te doen voor de belastingaangiftes van afgelopen jaren?
Ja.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:09 schreef mtv het volgende:
Mijn vriendin heeft haar ogen laten laseren vorig jaar
Mag ik de reiskosten (332 km. per keer) aftrekken die ik gemaakt heb voor de onderzoeken, controles en behandeling??
ik dacht dat alleen jouw vriendin zelf de reiskosten mocht aftrekken, niet jijquote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:09 schreef mtv het volgende:
Mijn vriendin heeft haar ogen laten laseren vorig jaar
Mag ik de reiskosten (332 km. per keer) aftrekken die ik gemaakt heb voor de onderzoeken, controles en behandeling??
Als zijn vriendin tot hetzelfde huishouden hoort, is het geen probleem, hoor.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:54 schreef Essebes het volgende:
[..]
ik dacht dat alleen jouw vriendin zelf de reiskosten mocht aftrekken, niet jij
Okay bedankt, ik heb het net ingevuld en de aangifte verstuurdquote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:55 schreef ManAtWork het volgende:
Ziektekosten, specifieke uitgaven, vervoer van zieke of invalide.
Het aantal km's maal de kilometerprijs uitrekenen en invullen.
Wij zijn fiscale partnersquote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:54 schreef Essebes het volgende:
[..]
ik dacht dat alleen jouw vriendin zelf de reiskosten mocht aftrekken, niet jij
voor 1 april hoef je niet op een teruggaaf te rekenen aangezien je tot 1 april nog een correctie mag doen. Na die tijd gaat het in willekeurige volgorde verwerkt worden.. dus niet wie eerst was krijgt het eerst.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 23:34 schreef denfer het volgende:
iemand al wat terug? en wanneer zou dit op ze snelst zijn aangezien ik altijd in april deed en juli pas terug had. heb nu meteen 1 januari gedaan.
Ik denk dat een boel mensen wachten op de vooraf ingevulde aangifte en denken dat ze dan alleen nog maar op verzenden hoeven te klikken.quote:Op woensdag 4 februari 2009 07:06 schreef tinny het volgende:
het blijft rustig in dit topic dit jaar? of is dat slechts illusie??
of nog wachten op hun jaaropgaaf..........quote:Op woensdag 4 februari 2009 17:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik denk dat een boel mensen wachten op de vooraf ingevulde aangifte en denken dat ze dan alleen nog maar op verzenden hoeven te klikken.
of allemaal posten in de WGR-SC,...quote:Op woensdag 4 februari 2009 17:26 schreef Nizno het volgende:
[..]
of nog wachten op hun jaaropgaaf..........
Ik wil iedereen bedanken voor de antwoorden op mijn vragen. Is spaarloon dus af te trekken?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:15 schreef Babbelzz het volgende:
Hallo,
Ik heb een lijfrentepolis, en heb deze (suf genoeg) nooit opgevoerd als aftrekpost bij de Belastingdienst.
Ik denk dat ik er nu een kleine 4 jr voor spaar.
Ik spaar 51.09 via spaarloon en 47 euro gewoon van mijn rekening.
kan ik deze nog opvoeren bij de Belastingdienst?
Is het nog raadzaam om een wijziging te doen voor de belastingaangiftes van afgelopen jaren?
Nee, het spaarloon is in de IB niet aftrekbaar. Je werkgever heeft hier op je loonstrook al rekening mee gehouden.quote:Op woensdag 4 februari 2009 19:55 schreef thefella het volgende:
[..]
Ik wil iedereen bedanken voor de antwoorden op mijn vragen. Is spaarloon dus af te trekken?
Wat dacht je van het bedrag dat je er daadwerkelijk aan besteed hebt?quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:34 schreef TimmyAsd het volgende:
Hoe zat het ook alweer met hulpmiddelen als bril en lenzen? Welk bedrag kan ik daarvoor invullen?
oke, dank voor je antwoord.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:40 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Voor zover de aanslagen nog niet definitief zijn, kun je nog een aanvulling doen op je aangifte.
Is de aanslag wel definitief kun je een schriftelijk ambtshalve correctie vragen. Formeel hoeft de inspecteur hier niet aan tegemoet te komen maar ervaring leert dat een goed onderbouwd verzoek wel gehonoreerd zal worden.
Tijd om een paar briefjes te schrijven, dus.
quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:34 schreef TimmyAsd het volgende:
Hoe zat het ook alweer met hulpmiddelen als bril en lenzen? Welk bedrag kan ik daarvoor invullen?
sinds wanneer???quote:
Kan voor alle jaren in één brief. Tip: maak het zo makkelijk mogelijk voor de inspecteur. Geen ellenlange verhalen over het hoe&waarom, geen overmatig geslijm, gewoon een kort net briefje waarin je de situatie uitlegt. Reken hem per jaar voor wat de correctie (volgens jou) moet zijn en bereken voor hem welke gecorrigeerde aanslagen hij moet opleggen. Stuur betalingsbewijzen en een kopie van de polis mee.quote:Op woensdag 4 februari 2009 22:12 schreef Babbelzz het volgende:
[..]
oke, dank voor je antwoord.
kan ik dat voor alle jaren terug doen? Moet ik dan voor alle jaren een aparte briefje maken?
En moet ik dan die aangiftes compleet opnieuw invullen?
Kun je de vraag niet beter in één topic houden. En dan bij voorkeur in degene die je er speciaal voor hebt geopend. Dubbel posten werkt niet echt handig,...quote:Op woensdag 4 februari 2009 22:12 schreef Babbelzz het volgende:
[..]
oke, dank voor je antwoord.
kan ik dat voor alle jaren terug doen? Moet ik dan voor alle jaren een aparte briefje maken?
En moet ik dan die aangiftes compleet opnieuw invullen?
Jah dat bedrag zocht ik eerst, want ik koop elk jaar een bril en de lenzen erbij is zowiezo meer dan die 325quote:Op woensdag 4 februari 2009 22:20 schreef Nizno het volgende:
[..]
[..]
sinds wanneer???
Je mag daar alleen het werkelijke bedrag invullen wat je aan die hulpmiddelen besteed hebt.
Waarschijnlijk bedoel jij dat als je meer dan 325 euro aan specifieke uitgaven hebt (waar de bril en lenzen dus onder vallen) dat je dan 821 euro kunt invullen bij vaste aftrek voor uitgaven wegens chronische ziekte.
Zie mijn reactie boven deze reactiequote:Op woensdag 4 februari 2009 21:44 schreef Lips het volgende:
[..]
Wat dacht je van het bedrag dat je er daadwerkelijk aan besteed hebt?
over de aangifte van 2009 nu al een brief?quote:Op donderdag 5 februari 2009 14:45 schreef Cat22 het volgende:
Ik krijg net een brief van de belastingdienst over de aangifte 2009 en dat je die vanaf 1 maart gedeeltelijk ingevuld kunt downloaden. Gedateerd: 28 februari 2009.
Eerder kunnen we het niet maken, wel later.![]()
1: Lees de OP even na voor de post over studiekosten... Daar staat ales uitgelegd.quote:Op donderdag 5 februari 2009 22:24 schreef Klingon het volgende:
Thanks, ManAtWork! Nog twee vragen:
- Ik ben nog steeds HBO-student en betaal m'n collegegeld zelf. Heb geen recht meer op studiefinanciering, krijg ik dus ook niet meer, maar heb nog wel een lening staan (grootste deel prestatiebeurs, kleiner deel definitieve lening). Kan ik het collegegeld bij Aftrekposten in z'n geheel opgeven als 'Studiekosten en andere scholingsuitgaven'?
- Voor zowel m'n studie als m'n freelancewerkzaamheden heb ik een laptop aangeschaft. Deze gebruik ik ong. 25% privé en 75% studie/werk. Waar kan ik de kosten van de laptop het beste invoeren? Bij de aftrekpost voor scholingsuitgaven of aftrekbare kosten voor overige werkzaamheden?
- Ik heb tevens diverse werkgevers gehad in 2008, die nu allemaal een jaaropgave sturen. Moet ik van iedere jaaropgave de Loon Zorgverzekeringswet bij elkaar optellen en invoeren?
Wederom bedankt!
Lees de OP. Daar staat een link naar een uitgebreide toelichting op de studiekosten.quote:Op donderdag 5 februari 2009 22:24 schreef Klingon het volgende:
Thanks, ManAtWork! Nog twee vragen:
- Ik ben nog steeds HBO-student en betaal m'n collegegeld zelf. Heb geen recht meer op studiefinanciering, krijg ik dus ook niet meer, maar heb nog wel een lening staan (grootste deel prestatiebeurs, kleiner deel definitieve lening). Kan ik het collegegeld bij Aftrekposten in z'n geheel opgeven als 'Studiekosten en andere scholingsuitgaven'?
De afschrijving kun je ten laste van je overige werkzaamheden brengen. Zorg wel dat je een goede specificatie hebt, mocht de fiscus vragen gaan stellen.quote:- Voor zowel m'n studie als m'n freelancewerkzaamheden heb ik een laptop aangeschaft. Deze gebruik ik ong. 25% privé en 75% studie/werk. Waar kan ik de kosten van de laptop het beste invoeren? Bij de aftrekpost voor scholingsuitgaven of aftrekbare kosten voor overige werkzaamheden?
Als je dat doet voor de ink. afh. bijdr. ZVW,... ja, dan alles bij elkaar tellen.quote:- Ik heb tevens diverse werkgevers gehad in 2008, die nu allemaal een jaaropgave sturen. Moet ik van iedere jaaropgave de Loon Zorgverzekeringswet bij elkaar optellen en invoeren?
No problem.quote:Wederom bedankt!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |