Dat is een goede visie die je daar stelt. Men moet éérst kijken naar de feiten.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:18 schreef Monidique het volgende:
[..]
Als het gaat om aantoonbare, onweerlegbare feiten, dan is het totaal irrelevant wat Hamas ervan denkt.
Dat het in de oorsprong geen religieus conflict is, betekent niet dat religie geen rol speelt. Al is het alleen al omdat de verdeling van aardse zaken als grondbezit en zelfbeschikking in dit conflict duidelijk verdeeld is langs religieuze lijnen.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:16 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ja alsof de talmud zo'n fris boek is maar die wordt er ook niet constant bij gesleept.
Het is geen religieus conflict. Ik begrijp dat men het zo graag afschilderd, net zoals men zich verschuilt achter "de strijd tegen terorrisme", maar het is en blijft gaan om hele aardse dingen namelijk grondbezit en zelfbeschikking.
Het is meer een cultureel dan een religieus conflict (juist omdat het Jodendom zo'n grote culturele invloed heeft op de geschiedenis).quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:16 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ja alsof de talmud zo'n fris boek is maar die wordt er ook niet constant bij gesleept.
Het is geen religieus conflict. Ik begrijp dat men het zo graag afschilderd, net zoals men zich verschuilt achter "de strijd tegen terorrisme", maar het is en blijft gaan om hele aardse dingen namelijk grondbezit en zelfbeschikking.
Ze behandelen zichzelf als apart. Daar is het hele idee van een "joodse staat" op gebasseerd. Een etnocratie.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:21 schreef cultheld het volgende:
[..]
Het is meer een cultureel dan een religieus conflict (juist omdat het Jodendom zo'n grote culturele invloed heeft op de geschiedenis).
Kwesties over grondbezit en zelfbeschikking spelen ook tussen islamitische landen/regio's. Zie je daar zo'n groot wereldwijd tumult over ontstaan? De enige conclusie ik kan trekken is de volgende: de Joden (als zelfstandige bevolkingsgroep) zullen nooit gelijk behandeld worden t.o.v. andere bevolkingsgroepen (positief of negatief).
Niet echt. Moslims, als burger, hebben recht op grond(bezit) een zelfbeschikking in Israël, net als joden. Hoewel levend in dictaturen, hebben moslims wel hun eigen, niet bezet en onderdrukt, land, net als joden, zeg maar, in Libanon (ook nog maar net), Syrië, Jordanië en Egypte. De verdeling is langs kolonistische lijnen.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:20 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Dat het in de oorsprong geen religieus conflict is, betekent niet dat religie geen rol speelt. Al is het alleen al omdat de verdeling van aardse zaken als grondbezit en zelfbeschikking in dit conflict duidelijk verdeelt is langs religieuze lijnen.
Hoe bedoel je dat? Hamas gebruikt deze Hadith om hun strijd te helpen motiveren, en de bevolking luistert duidelijk naar Hamas. Dan kan het nog niet veel te maken hebben met de echte redenen van het verzet, het speelt wel een rol en is dus relevant. De Israeli's weten van de Hadith en hoe deze gebruikt wordt, dus zij denken er het hunne van. Het is het zoveelste stukje van de haat-spiraal in die regio.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:18 schreef Monidique het volgende:
[..]
Als het gaat om aantoonbare, onweerlegbare feiten, dan is het totaal irrelevant wat Hamas ervan denkt.
Het verschil is dat dit een mens, welke domme uitspraken kan doen (heb het niet bekeken). Maar de Koran een boek is wat door vele wordt gevolgd en fundamentele uitspraken tegen Joden doet.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:22 schreef NorthernStar het volgende:
Hier, rabbi's die het doden van kinderen en onschuldige burgers goedkeuren:
Het topje van de ijsberg. Er is genoeg om topics vol mee te vullen.
Nee, want ze beschouwen zichzelf niet als een ras, maar als een volk. Net als het Palestijne, Egyptische of Japanse volk. Wat is in godsnaam het verschil?quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:24 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ze behandelen zichzelf als apart. Daar is het hele idee van een "joodse staat" op gebasseerd. Een etnocratie.
De Talmoed definieert specifiek allen die niet joods zijn als onmenselijke dieren, en beschouwt speciaal niet-joden als niet afstammend van Adam.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:25 schreef damsco het volgende:
[..]
Het verschil is dat dit een mens, welke domme uitspraken kan doen (heb het niet bekeken). Maar de Koran een boek is wat door vele wordt gevolgd en fundamentele uitspraken tegen Joden doet.
Ik ga toch ook geen YouTube filmpjes posten van Franse Moslims welke gisteren in Nova zeiden dat ze elke Jood zullen opjagen en afslachten (waar hebben we dat toch eerder gehoord, zei Mohammed dat ook niet?).
Bekijk het dan eerst even, knuppel.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:25 schreef damsco het volgende:
[..]
Het verschil is dat dit een mens, welke domme uitspraken kan doen (heb het niet bekeken).
Natuurlijk speelt het een rol. Een hele grote en eentje die de zaak ontzettend compliceerd. Maar ga niet suggereren dat er maar aan een kant een probleem met fundi's is. Of de zaak afspiegelen als een Israel vs. De Islam. Dat is het vertroebelen van het water.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:20 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Dat het in de oorsprong geen religieus conflict is, betekent niet dat religie geen rol speelt. Al is het alleen al omdat de verdeling van aardse zaken als grondbezit en zelfbeschikking in dit conflict duidelijk verdeelt is langs religieuze lijnen.
Schaarste is in bijna alle conflicten een belangrijke oorzaak, en dat kan schaarste in vanalles zijn, maar het is niet zeldzaam dat de oneerlijke verdeling te trekken is langs religieuze, etnische of culturele lijnen.
Stel je bent Hamasquote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:28 schreef damsco het volgende:
Hoe meer ik de reacties van pro-palestina fans lees, hoe meer ik begrijp dat dit een conflict is wat niet zomaar uit te praten is. Elk menselijk stuk logica lijkt hier te ontbreken, zelfs eventuele invloeden van de Koran worden ontkent. Hoe is het mogelijk...
Omdat je niet belezen genoeg bent om te kunnen begrijpen hoe het Jodendom is ontstaan en wat de voorwaarden waren om als volk te kunnen overleven.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:29 schreef Verluste het volgende:
[..]
De Talmoed definieert specifiek allen die niet joods zijn als onmenselijke dieren, en beschouwt speciaal niet-joden als niet afstammend van Adam.
"De Joden worden mensen genoemd, maar niet-Joden zijn geen mensen. Het zijn beesten."
Talmoed: Baba mezia, 114b
Dat vind ik gevaarlijk.
Maar ik neem aan dat jij ook vindt dat er voor de Palestijnse Moslims wel degelijk sprake is van schaarste. Ze zijn armer dan de Israeli's, veel armer. Is dat alleen voldoende voor het conflict? Nee, maar veel Palestijnen geven Israel de schuld van die schaarste; door de bezetting, door de blokkades, door het geweld. En religie wordt door de Islamitische kant gebruikt om de haat kracht bij te zetten en hun daden en tactieken te verantwoorden. En zo haalt Israel haar bestaansrecht en redenen voor haar daden ook weer voor een deel uit hun eigen religie.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:25 schreef Monidique het volgende:
[..]
Niet echt. Moslims, als burger, hebben recht op grond(bezit) een zelfbeschikking in Israël, net als joden. Hoewel levend in dictaturen, hebben moslims wel hun eigen, niet bezet en onderdrukt, land, net als joden, zeg maar, in Libanon (ook nog maar net), Syrië, Jordanië en Egypte. De verdeling is langs kolonistische lijnen.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het helemaal niet uitmaakt. Ook jij kan domme uitspraken doen, maar dat neem ik toch niet meteen alle Moslims kwalijk. Ik neem het pas kwalijk wanneer het in een religieus boek staat, ik hoop dat het zo wat duidelijker is.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:29 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Bekijk het dan eerst even, knuppel.
Dat was ik niet aan het doen, maar dat was wel duidelijk neem ik aan.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:30 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Natuurlijk speelt het een rol. Een hele grote en eentje die de zaak ontzettend compliceerd. Maar ga niet suggereren dat er maar aan een kant een probleem met fundi's is. Of de zaak afspiegelen als een Israel vs. De Islam. Dat is het vertroebelen van het water.
Maar mijn klacht ging dus daar niet over maar over het hier uitpluizen van de koran en weet ik wat voor teksten. Maak dan een topic in WFL ofzo.
Zo is het ook met de Hadiths. Enig verschil is dat het niet vast tot de Koran behóórt, i.t.t. de Talmoed.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:31 schreef cultheld het volgende:
[..]
Omdat je niet belezen genoeg bent om te kunnen begrijpen hoe het Jodendom is ontstaan en wat de voorwaarden waren om als volk te kunnen overleven.
Waar denk je dat die rabbis zich op basseren? Nijntje gaat op reis?quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:31 schreef damsco het volgende:
[..]
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het helemaal niet uitmaakt. Ook jij kan domme uitspraken doen, maar dat neem ik toch niet meteen alle Moslims kwalijk. Ik neem het pas kwalijk wanneer het in een religieus boek staat, ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
Eh? Heb ik het over Hadiths? Overigens is er wel een significant verschil: Joden misbruiken de Talmud niet om anno 2009 anderen als minderwaardig af te schilderen, in tegenstelling tot vele islamitische (en invloedrijke) geestelijken en terroristen: zij gebruiken het geloof om totale macht op een volk of regio uit te kunnen oefenen (het islamofascisme).quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:32 schreef Verluste het volgende:
[..]
Zo is het ook met de Hadiths.
Je moet niet zo hypocriet zijn de hele tijd
Talmoed citaten zijn vals en de wereld in gebracht door Holocaust ontkenners en Ku Klux Klan figuren.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:31 schreef cultheld het volgende:
[..]
Omdat je niet belezen genoeg bent om te kunnen begrijpen hoe het Jodendom is ontstaan en wat de voorwaarden waren om als volk te kunnen overleven.
Dat was het.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:32 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Dat was ik niet aan het doen, maar dat was wel duidelijk neem ik aan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |