abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 januari 2009 @ 12:46:18 #1
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_65138275
Ik ben "nogal" een auto-noob
Een auto moet voor mij vooral mooi zijn en het gewoon goed doen en dan ben ik al tevreden

Nu heb ik van mijn werkgever een leaseauto gekregen, een golf V, diesel. Leuk ding
Als ik nu tegen iemand zeg dat ik een diesel rij, krijg ik onveranderlijk de reactie "oeh.. een diesel.. dat scheelt wel zeg".
Na zo'n opmerking zet ik mijn intelligente blik op en blaat iets als "ja nou.. een heel verschil inderdaad"......

maarre... wat is nou eigenlijk het verschil tussen een dieselmotor en een benzinemotor? En wat is het voordeel van diesel nou eigenlijk
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_65138313
Volgensmij zijn ze zuiniger (is zelf ook niet zeker)
  zaterdag 17 januari 2009 @ 12:47:40 #3
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_65138326
meer kilometers op een liter rijden voor een lagere prijs. Daarnaast; meer wegenbelasting. En een motor die iets langer meegaat dan in vergelijking met een benzine motor
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_65138336
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 12:46 schreef teamlead het volgende:
Ik ben "nogal" een auto-noob
Een auto moet voor mij vooral mooi zijn en het gewoon goed doen en dan ben ik al tevreden

Nu heb ik van mijn werkgever een leaseauto gekregen, een golf V, diesel. Leuk ding
Als ik nu tegen iemand zeg dat ik een diesel rij, krijg ik onveranderlijk de reactie "oeh.. een diesel.. dat scheelt wel zeg".
Na zo'n opmerking zet ik mijn intelligente blik op en blaat iets als "ja nou.. een heel verschil inderdaad"......

maarre... wat is nou eigenlijk het verschil tussen een dieselmotor en een benzinemotor? En wat is het voordeel van diesel nou eigenlijk
Diesel is zuiniger en diesel is goedkoper dan benzine.
wel meer wegenbelasting, daarom haal je er meer voordeel uit asl je wat meer kilometertjes rijdt.
'It was a small, fast carnivore with keen senses and it was highly intelligent'
  zaterdag 17 januari 2009 @ 12:48:36 #5
71115 Rnej
I walk the line
pi_65138356
vroeger waren diesels aanmerkelijk trager, nu is het tegenovergestelde vaak waar (niet altijd). ... diesel heeft nogal een tractorimago opgedaan en vaak zijn mensen negatief over diesels....
  zaterdag 17 januari 2009 @ 12:49:43 #6
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_65138387
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 12:48 schreef Rnej het volgende:
vroeger waren diesels aanmerkelijk trager, nu is het tegenovergestelde vaak waar (niet altijd). ... diesel heeft nogal een tractorimago opgedaan en vaak zijn mensen negatief over diesels....
het ding klinkt wel wat meer als een tractor, maar traag is ie niet

dus eigenlijk gaat het alleen over het verbruik verder geen voordelen?
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_65138410
is het nog steeds zo dat je een 2.0 diesel en 2.0 benzine niet gelijk zijn, maar dat een 1.8 diesel en een 2.0 benzine wel gelijk zijn ?
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 12:52:54 #8
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_65138454
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 12:50 schreef swarmahoer het volgende:
is het nog steeds zo dat je een 2.0 diesel en 2.0 benzine niet gelijk zijn, maar dat een 1.8 diesel en een 2.0 benzine wel gelijk zijn ?
Iedere motor type is veer anders. Dus er zullen verschillen zin tussen de motoren...
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  zaterdag 17 januari 2009 @ 12:53:42 #9
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_65138485
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 12:50 schreef swarmahoer het volgende:
is het nog steeds zo dat je een 2.0 diesel en 2.0 benzine niet gelijk zijn, maar dat een 1.8 diesel en een 2.0 benzine wel gelijk zijn ?
huh wat?
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_65138539
vroeger was het zo dat je om ze te vergelijken in kracht bij de diesel 0.2 af moest halen om een goede vergelijking te maken ofzo...
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_65138634
Diesel is ideaal om te cruisen. En zuinig.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 12:59:49 #12
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_65138671
Bij mijn vorige werkgever had ik een grande punto en dat was ook prima om mee te cruisen... dus vandaar dat ik niet helemaal begrijp wat nu het voordeel is
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_65138772
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 12:59 schreef teamlead het volgende:
Bij mijn vorige werkgever had ik een grande punto en dat was ook prima om mee te cruisen... dus vandaar dat ik niet helemaal begrijp wat nu het voordeel is
Laagtoerig, schakellui rijden, vaak een hoger koppel dan vergelijkbare benzinemotoren.
pi_65138795
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 12:55 schreef swarmahoer het volgende:
vroeger was het zo dat je om ze te vergelijken in kracht bij de diesel 0.2 af moest halen om een goede vergelijking te maken ofzo...
naja de 1.9tdi's van vw's enzo gaan van 90pk tot 150pk dus lijkt me niet echt fair zegmaar.
pi_65139445
Een diesel draait bij 100 km/h ongeveer 2000 rpm (mijne dan, 206 2.0 Hdi uit 2001). De Renault megane van mijn ouders (2005?) 1.6 16v benzine draait dan tussen de 2500 en 3000 rpm. Dat is nogal een verschil. Vind mijn auto ook veel stiller rijden.
Als je snel wilt inhalen met een diesel hoef je echt niet terug te schakelen. Bij een benzine duurt het even voor je een andere auto voorbij bent (bedoel dan van 100 km/h naar 120 km/h in de hoogste versnelling).
  zaterdag 17 januari 2009 @ 13:27:11 #16
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_65139538
OMdat een diesel een turbo heeft haalt hij een groter koppel bij gelijke cilinderinhoud. Daarnaast is de verbranding efficienter dan van een benzine. Maar niet iedere diesel is echt al heel sterk bij lage toeren en er zijn ook voldoende benzinemotoren die ook onderin sterk zijn.
Voordeel van een diesel begint door hogere aanschafprijs en hogere wegenbelasting tegenwoordig pas rond de 40.000 km/j. Dat is ruim boven het gemiddelde aan jaarkilometers in ons landje.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_65139638
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 13:24 schreef geelkuikentje het volgende:
Een diesel draait bij 100 km/h ongeveer 2000 rpm (mijne dan, 206 2.0 Hdi uit 2001). De Renault megane van mijn ouders (2005?) 1.6 16v benzine draait dan tussen de 2500 en 3000 rpm. Dat is nogal een verschil. Vind mijn auto ook veel stiller rijden.
Als je snel wilt inhalen met een diesel hoef je echt niet terug te schakelen. Bij een benzine duurt het even voor je een andere auto voorbij bent (bedoel dan van 100 km/h naar 120 km/h in de hoogste versnelling).
Een megane houdt wel van wat meer toeren dan gemiddeld.
pi_65139783
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 13:30 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Een megane houdt wel van wat meer toeren dan gemiddeld.
Dat wist ik niet
Als je een Megane 1.5 dci van 105 pk vergelijkt met een 1.6 benzine van 110 pk is het verschil in toerental toch ook wel groot bij 100 km/h in de hoogste versnelling?
  zaterdag 17 januari 2009 @ 14:07:22 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_65140611
Grootste voordeel van is toch wel dat er op diesel minder accijns zit dan op benzine.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  † In Memoriam † zaterdag 17 januari 2009 @ 14:19:19 #20
25682 2cv
Niet subtiel
pi_65140913
Vaste lasten zijn hoger, variabele lasten zijn lager. Verder kan je er beter een aanhanger mee trekken omdat je meer koppel hebt en is het motortoerental lager. En een diesel klinkt natuurlijk lekkerder
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_65140996
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 13:35 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Dat wist ik niet
Als je een Megane 1.5 dci van 105 pk vergelijkt met een 1.6 benzine van 110 pk is het verschil in toerental toch ook wel groot bij 100 km/h in de hoogste versnelling?
Een diesel heeft natuurlijk een veel beperkter toerenbereik en zal dan ook minder toeren draaien. Voor je rust misschien een voordeel, om te scheuren niet.
pi_65141275
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 14:22 schreef Repeat het volgende:

[..]

Een diesel heeft natuurlijk een veel beperkter toerenbereik en zal dan ook minder toeren draaien. Voor je rust misschien een voordeel, om te scheuren niet.
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1745
Best leuk zo'n toerenblokje in je auto
pi_65141604
diesel is voor mensen die veel kilometers maken..
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
  † In Memoriam † zaterdag 17 januari 2009 @ 14:48:06 #24
25682 2cv
Niet subtiel
pi_65141703
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 14:44 schreef trifko het volgende:
diesel is voor mensen die veel kilometers maken..
Omdat ... ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_65142231
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 14:48 schreef 2cv het volgende:

[..]

Omdat ... ?
het gunstiger is qua totale kosten auto (brandstof + motorrijtuigenbelasting) over een langere periode..
benzine: brandstof duurder / motorrijtuigenbelasting goedkoper
diesel: brandstof goedkoper / motorrijtuigenbelasting duurder
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')