Diesel is zuiniger en diesel is goedkoper dan benzine.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 12:46 schreef teamlead het volgende:
Ik ben "nogal" een auto-noob![]()
Een auto moet voor mij vooral mooi zijn en het gewoon goed doen en dan ben ik al tevreden
Nu heb ik van mijn werkgever een leaseauto gekregen, een golf V, diesel. Leuk ding
Als ik nu tegen iemand zeg dat ik een diesel rij, krijg ik onveranderlijk de reactie "oeh.. een diesel.. dat scheelt wel zeg".
Na zo'n opmerking zet ik mijn intelligente blik op en blaat iets als "ja nou.. een heel verschil inderdaad"......
maarre... wat is nou eigenlijk het verschil tussen een dieselmotor en een benzinemotor? En wat is het voordeel van diesel nou eigenlijk
het ding klinkt wel wat meer als een tractor, maar traag is ie nietquote:Op zaterdag 17 januari 2009 12:48 schreef Rnej het volgende:
vroeger waren diesels aanmerkelijk trager, nu is het tegenovergestelde vaak waar (niet altijd). ... diesel heeft nogal een tractorimago opgedaan en vaak zijn mensen negatief over diesels....
Iedere motor type is veer anders. Dus er zullen verschillen zin tussen de motoren...quote:Op zaterdag 17 januari 2009 12:50 schreef swarmahoer het volgende:
is het nog steeds zo dat je een 2.0 diesel en 2.0 benzine niet gelijk zijn, maar dat een 1.8 diesel en een 2.0 benzine wel gelijk zijn ?
huh wat?quote:Op zaterdag 17 januari 2009 12:50 schreef swarmahoer het volgende:
is het nog steeds zo dat je een 2.0 diesel en 2.0 benzine niet gelijk zijn, maar dat een 1.8 diesel en een 2.0 benzine wel gelijk zijn ?
Laagtoerig, schakellui rijden, vaak een hoger koppel dan vergelijkbare benzinemotoren.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 12:59 schreef teamlead het volgende:
Bij mijn vorige werkgever had ik een grande punto en dat was ook prima om mee te cruisen... dus vandaar dat ik niet helemaal begrijp wat nu het voordeel is
naja de 1.9tdi's van vw's enzo gaan van 90pk tot 150pk dus lijkt me niet echt fair zegmaar.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 12:55 schreef swarmahoer het volgende:
vroeger was het zo dat je om ze te vergelijken in kracht bij de diesel 0.2 af moest halen om een goede vergelijking te maken ofzo...
Een megane houdt wel van wat meer toeren dan gemiddeld.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 13:24 schreef geelkuikentje het volgende:
Een diesel draait bij 100 km/h ongeveer 2000 rpm (mijne dan, 206 2.0 Hdi uit 2001). De Renault megane van mijn ouders (2005?) 1.6 16v benzine draait dan tussen de 2500 en 3000 rpm. Dat is nogal een verschil. Vind mijn auto ook veel stiller rijden.
Als je snel wilt inhalen met een diesel hoef je echt niet terug te schakelen. Bij een benzine duurt het even voor je een andere auto voorbij bent (bedoel dan van 100 km/h naar 120 km/h in de hoogste versnelling).
Dat wist ik nietquote:Op zaterdag 17 januari 2009 13:30 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Een megane houdt wel van wat meer toeren dan gemiddeld.
Een diesel heeft natuurlijk een veel beperkter toerenbereik en zal dan ook minder toeren draaien. Voor je rust misschien een voordeel, om te scheuren niet.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 13:35 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Dat wist ik niet![]()
Als je een Megane 1.5 dci van 105 pk vergelijkt met een 1.6 benzine van 110 pk is het verschil in toerental toch ook wel groot bij 100 km/h in de hoogste versnelling?
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1745quote:Op zaterdag 17 januari 2009 14:22 schreef Repeat het volgende:
[..]
Een diesel heeft natuurlijk een veel beperkter toerenbereik en zal dan ook minder toeren draaien. Voor je rust misschien een voordeel, om te scheuren niet.
Omdat ... ?quote:Op zaterdag 17 januari 2009 14:44 schreef trifko het volgende:
diesel is voor mensen die veel kilometers maken..
het gunstiger is qua totale kosten auto (brandstof + motorrijtuigenbelasting) over een langere periode..quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |