quote:die alten Blutsbrüder Lance Armstrong, 37, und Floyd Landis, 33
Torri heeft lak aan reputaties itt tot Spanje wat het grotendeels onder het tapijt heeft geschoven en wil de Fuentes-stal wél uitmesten.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 19:11 schreef FritsVanEgters het volgende:
Heb je een vertaling en zusammenfassung ineins?
quote:Zomegnan backs Italy's case against Valverde
Angelo Zomegnan, director of the Giro d'Italia, backs the Italian Olympic Committee (CONI) in its pursuit of those tied to Operación Puerto. The Italian spoke Thursday in Madrid about the summons of Alejandro Valverde.
"Ethics are without frontiers. One can't be guilty in Italy and innocent in Switzerland. This is the consequence of an extreme situation and may be used to reach our objectives: cycling needs transparency," Zomegnan said to La Gazzetta dello Sport.
Ettore Torri, head anti-doping prosecutor of the Italian Olympic Committee, summonsed Valverde last week to appear in Rome today for his possible ties to the 2006 doping investigation Operación Puerto. At the request of Valverde, it re-scheduled the hearing for Wednesday at 12:00.
Zomegnan and the directors of the other two Grand Tours – Christian Prudhomme (Tour de France) and Javiér Guillen (Vuelta a España) – met at a forum hosted by Spanish newspaper Marca on Thursday. Organisers scheduled the meeting a few months ago, but the subject of Valverde's case came up nonetheless.
Zomegnan responded to Valverde's remarks in a press release that it is unethical to use blood obtained during an anti-doping control (2008 Tour de France, Prato Nevoso) for DNA tests and comparison to the blood bags obtained in the Operación Puerto raids of May 2006.
The Italian Olympic Committee readied itself when the Operación Puerto case was re-opened January 12. It sought the services of a legal studio in Barcelona.
quote:Manzano: 'Ze gaven aan Valverde hetzelfde als aan mij'
Ex-ploegmaat beschuldigt Valverde van doping
Een dag voor de Spaanse topwielrenner Alejandro Valverde zich bij het Italiaans Olympisch Comité (CONI) in Rome moet verantwoorden in de dopingzaak-Fuentes, beschuldigt zijn ex-ploegmaat Jesus Manzano hem opnieuw van dopinggebruik.
Manzano, die in 2004 voor heel wat beroering zorgde toen hij het dopinggebruik in het peloton aanklaagde, deed zijn uitspraken woensdag in de Spaanse sportkrant As.
'Bij Kelme deden ze in 2002 en 2003 met Valverde hetzelfde als met mij. Telkens als ze mij iets gaven, gaven ze ook iets aan hem', zegt Manzano, die al eerder voor het Italiaans Olympisch Comité (CONI) getuigde.
Volgens de gewezen Spaanse renner proberen de overheden in zijn land om de dopingzaken te verbergen. Zo zegt Manzano dat nog geen enkele Spaanse rechter hem gevraagd heeft om zijn verhaal te doen. 'In Italië worden de zaken goed aangepakt, dit in tegenstelling tot Spanje. Als ze in Italië Basso moeten beschuldigen, dan doen ze dat. Hier is een ster betrokken en wordt alles toegedekt.'
Basso werd in 2007 voor twee jaar geschorst voor zijn aandeel in de dopingzaak-Fuentes. Nu is hij opnieuw renner bij Liquigas
Ja.quote:Op woensdag 18 februari 2009 13:53 schreef wimderon het volgende:
Nee, dit kun je niet menen, zaten ze bij Kelme structureel aan de doping![]()
Die Manzano had toch ook atleten en voetballers bij Fuentes in de wachtkamer gezien?
En daar hebben tig duurbetaalde advocaten van Real, Valencia en FCB een stokje voor gestoken.quote:Op woensdag 18 februari 2009 14:19 schreef OProg het volgende:
[..]
Ja.
En als hij echt ballen heeft begint hij daar ook eens over.
heerlijk klasse justitiesquote:Op woensdag 18 februari 2009 14:33 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
En daar hebben tig duurbetaalde advocaten van Real, Valencia en FCB een stokje voor gestoken.
Als daar iets over wordt gepubliceert zonder 100% bewijs, dan mag je miljoenen gaan ophoesten.
Dat is toch alweer ruim 5 jaar geleden, wanneer is een zaak verjaard?quote:
TT.quote:*Het Italiaans olympisch comité CONI
mag geen gebruik maken van uit Madrid
verkregen bewijsmateriaal tegen renner
Alejandro Valverde.Dat heeft de Spaanse
onderzoeksrechter bepaald die belast is
met dopingonderzoek Operacion Puerto.
Valverde moet zich in Italië tijdens
een hoorzitting verantwoorden voor zijn
mogelijke rol in de dopingaffaire.Vorig
jaar,toen de Tour even in Italië was,
leverde hij een bloedstaal in.Daar werd
niets verbodens in aangetroffen maar er
zouden wel overeenkomsten zijn met DNA
dat bij Operacion Puerto werd gevonden.
In Spanje leverde het onderzoek geen
bewijzen op tegen Valverde die vrijdag
verhoord wordt door het CONI.
quote:Op woensdag 18 februari 2009 16:54 schreef wimderon het volgende:
Daarom had meneer dus constant uitstel nodig, z'n Spaanse holmaatjes moesten even een en ander regelen![]()
Gewoon alle Spaanse sporters schorsen tot de onderste steen boven is, maar ja, onrealistisch, utopie enz
Inderdaadquote:Op woensdag 18 februari 2009 18:10 schreef Dpadnul het volgende:
Als ik het CONI was zou ik gewoon lekker doorgaan met die zaak, fuck dat onrechtmatig verkregen bewijs. Laat het dan uiteindelijk maar een ongeldig uitspraak zijn. Zullen we eens kijken of Piti nog in de Tour o.i.d. mag gaan koersen als de bloedzakjes matchen.
quote:UCI schorst (eindelijk) Stefan Schumacher
De Internationale Wielerfederatie UCI heeft (eindelijk) beslist om Stefan Schumacher te schorsen voor zijn positieve controle tijdens de Ronde van Frankijk van vorig jaar. Met enige vertraging werd de Duitser betrapt op het gebruik van Cera, de nieuwste vorm van epo. Vervelend voor het Belgische Quick Step dat de Duitser intussen al een contract had gegeven. Omdat de controles uitgevoerd werden door het Franse Antidopingagentschap, aarzelde de UCI om op haar beurt de gebruikelijke straf van twee jaar uit te spreken. Het bracht Patrick Lefevere in de problemen, want Schumacher voerde aan dat hij kon koersen en claimde de uitvoering van zijn contract met Quick Step. Lefevere dreigde zelfs met een proces tegen de UCI, die vandaag de straf van Schumacher officieel zou bevestigen. (pdk)
Ik vraag me dan af wat er zou gebeuren mocht het in zo'n geval een rechtzaak worden en hij het onder ede zou verklaren.quote:Op woensdag 18 februari 2009 14:33 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
En daar hebben tig duurbetaalde advocaten van Real, Valencia en FCB een stokje voor gestoken.
Als daar iets over wordt gepubliceert zonder 100% bewijs, dan mag je miljoenen gaan ophoesten.
Net ook in het journaal op één.quote:CONI: "VALVERDE IS ZEKER BETROKKEN"
Alejandro Valverde is "zeker betrokken"
in Operacion Puerto, het grote bloeddo-
pingschandaal. Dat heeft het Italiaans
Olympisch Comité donderdagavond gezegd.
Valverde moest zich voor het CONI ver-
antwoorden. Na een ondervraging van 45
minuten ging hij weg zonder commentaar
te geven. De Italiaanse aanklager zegt
dat Valverde en zijn advocaat niet wil-
den antwoorden op de beschuldigingen.
Valverde had bij zijn komst in Italië
al slecht nieuws gekregen. Het Romeinse
parket heeft namelijk een onderzoek ge-
opend naar zijn aandeel in het doping-
schandaal rond de Spaanse arts Fuentes.
Nou, wat een smaakmakerquote:Op donderdag 19 februari 2009 22:47 schreef Sjiznit het volgende:
http://www.nu.nl/sport/1920399/bloedstaal-is-van-valverde.html
Ook op nu.nl.
Wel heel jammer, vond het een leuke renner om naar te kijken. Toch een smaakmaker.
quote:Manzano is unhappy about the Spanish attitude toward riders linked to Operación Puerto. "There are some involved people who now are riding in second tier teams and who go on with the same habits, but different doctors." The ex-rider lamented that the top riders are protected by the Spanish authorities.
Ik vind het ook helemaal geen leuke renner. Evans en Leipheimer daarentegen.quote:Op donderdag 19 februari 2009 23:30 schreef wimderon het volgende:
[..]
Nou, wat een smaakmaker![]()
Veel meer wieltjeszuiger dan pakweg Evans en Leipheimer die daar altijd op aangevallen worden.
alledrie niet mijn favorieten.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 01:06 schreef FritsVanEgters het volgende:
In z'n eerste jaren bij Kelme (tof team!) vond ik hem wel leuk, nu is hij inderdaad meer een wieltjeszuiger.
Leipheimer is coolEvans niet
Ricco!quote:Op vrijdag 20 februari 2009 01:08 schreef Szura het volgende:
Doe me dan maar renners als de gebroeders Schleck, die wel bereid zijn aan te vallen.![]()
En Schumacher, o nee wacht
En waaruit blijkt dan dat Evans en Leipheimer niet bereid zijn aan te vallen?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 01:08 schreef Szura het volgende:
Doe me dan maar renners als de gebroeders Schleck, die wel bereid zijn aan te vallen.![]()
Inderdaad, die vallen vaak genoeg aan en elke keer hoor je dan weer 'het is een wonder, Evans/Leipheimer valt aan'.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 01:15 schreef Zelva het volgende:
[..]
En waaruit blijkt dan dat Evans en Leipheimer niet bereid zijn aan te vallen?
Evans is een held, alleen al omdat ie een antiheld is voor velenquote:Op vrijdag 20 februari 2009 01:06 schreef FritsVanEgters het volgende:
In z'n eerste jaren bij Kelme (tof team!) vond ik hem wel leuk, nu is hij inderdaad meer een wieltjeszuiger.
Leipheimer is coolEvans niet
Hear, hear. Al vond ik ijn gedrag in de voorbije Tour soms wat vreemd.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 01:33 schreef wimderon het volgende:
[..]
Inderdaad, die vallen vaak genoeg aan en elke keer hoor je dan weer 'het is een wonder, Evans/Leipheimer valt aan'.
[..]
Evans is een held, alleen al omdat ie een antiheld is voor velen![]()
Beetje gekke reden. En dan mij een beetje aanvallen omdat ik te chauvinistisch zou zijn..quote:Op vrijdag 20 februari 2009 01:33 schreef wimderon het volgende:
Evans is een held, alleen al omdat ie een antiheld is voor velen![]()
Heeft iemand een idee wanneer er een uitspraak te verwachten valt? Weken, maanden..?quote:Het CONI heeft een eventuele schorsing nog niet onderzocht. "Zijn advocaten krijgen twee weken om hun verdediging voor te bereiden."
Zijn ploegleider, Eusebio Unzue, is nota bene meegegaan naar Italië voor Valverdes verdediging. No way dat Caisse hem dus op dit moment op non actief zet.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:14 schreef Beregd het volgende:
Waar is de tijd dat renners die ook maar een beetje verdacht waren, meteen op non-atief werden gezet.
Ze hebben hem anders wel al van de startlijst gehaald in de koers waar hij vandeweek zou starten ... Moeten ze ook wel , volgens het charter van de uci mogen renners waartegen een gerechtelijk onderzoek loopt (zoals nu in Rome tegen Valverde) niet starten in hun koersen ...quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:26 schreef TheArt het volgende:
[..]
Zijn ploegleider, Eusebio Unzue, is nota bene meegegaan naar Italië voor Valverdes verdediging. No way dat Caisse hem dus op dit moment op non actief zet.
Dat zit ik me ook nog steeds af te vragen. Ik zat er ook aan te denken dat ze misschien die zak zelf niet hebben maar dat er toen wel DNA profielen zijn gemaakt of iets die ze in handen hebben, hoewel ik daar nooit veel over heb vernomen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:46 schreef rubbereend het volgende:
Maar hoe komt het CONI nou aan die bloedzak eigenlijk?
Dat was de druk van het favoriet zijn denk ik. Nu kan hij weer terug in z'n rol als underdog, waarin hij in 2007 de evenknie was van Contador en Leipheimer.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 06:53 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Hear, hear. Al vond ik ijn gedrag in de voorbije Tour soms wat vreemd.
Dat gaat wel weer over als Menchov weg gaat bij Rabo...quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:30 schreef wimderon het volgende:
[..]
Maar het Evans-bashen en dan vervolgens op Menchov geilen vind ik zo mogelijk nog vreemder dan Evans' gedrag de afgelopen Tour.
Contador en Rasmussen reden in de zwaarste ritten meestal wel een minuutje voor hem.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:30 schreef wimderon het volgende:
[..]
Dat was de druk van het favoriet zijn denk ik. Nu kan hij weer terug in z'n rol als underdog, waarin hij in 2007 de evenknie was van Contador en Leipheimer.
Ik vind Menchov sympathieker. En een leukere coureur. Ook een soort anti-held maar meer tragi-komisch dan Evans. Die vind ik een beetje vervreemdend.quote:Maar het Evans-bashen en dan vervolgens op Menchov geilen vind ik zo mogelijk nog vreemder dan Evans' gedrag de afgelopen Tour.
En toch eindigde Cadelleke op 23 seconden van Contador, ondanks zijn domme rijden op Plateau de Beille en de boniseconden die Contador uiteindelijk de winst brachten.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:39 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Contador en Rasmussen reden in de zwaarste ritten meestal wel een minuutje voor hem.![]()
Dat is waar, zonder boni's was het Leipheimer geworden zelfs hè?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:44 schreef wimderon het volgende:
[..]
En toch eindigde Cadelleke op 23 seconden van Contador, ondanks zijn domme rijden op Plateau de Beille en de boniseconden die Contador uiteindelijk de winst brachten.
Die overwinning heeft ie helemaal niet gestolen. Het was zelfs Evans die iedereen op Gesink en Popovych na eraf reed. Toen Popovych, die kopman was daar, er ook af moest was het vrij logisch dat Evans in het wiel ging zitten van Gesink, die uiteindelijk ook maar een paar kilometer op kop heeft gereden.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:52 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
De overwinning van Gesink kapen op de Ventoux vond ik trouwens ook minder momentje van Cadel.![]()
Zoiets mag je doen als jonge renner, maar als arrivée vind ik dat not done t.o.v. een jong talent.
eindelijk niet alleen het wielrennen dat negatief in beeld komt. Eerst Biathlon en nu de moeder aller sportenquote:De internationale atletiekfederatie IAAF heeft vrijdag acht dopinggevallen uit 2008 bekendgemaakt.
Belangrijkste slachtoffer is de Bulgaarse sprintster Tesdschan Naimowa, die vorig jaar probeerde een dopingcontrole te manipuleren. Naimova is door de IAAF geschorst tot 30 september 2010, waardoor ze de wereldkampioenschappen in Berlijn (augustus) mist.
Naast Naimowa werden nog twee Bulgaarse atletes betrapt: Vania Netowa (3000 m) en hordenloopster Raina Stojnowa. Zijn kregen ook een schorsing van twee jaar. Verder zijn de Hongaarse snelwandelaar Ferenc Major, de Iraanse hordenloper Taher Gerafar, de Chinese kogelstoter Zhang Qi en de Fransen Albert Ezzehar (weg en cross) en Stéphanie Chanlot (400 m) gepakt.
Major en Gerafar zijn voor twee jaar van wedstrijden uitgesloten, Zhang Qi zelfs voor vier jaar. Ezzehar (een maand) en Chanlot (drie maanden) kregen korte startverboden wegens lichte overtredingen van het dopingreglement.
(nu.nl)
Vind ik ook. Jammer dat Gesink op het laatste moment besloot hem niet de hekken in te rijden...quote:Op vrijdag 20 februari 2009 14:24 schreef FritsVanEgters het volgende:
I beg to differ.
Het eerste fragment is waar Gesink aanzet, daar begint de finale echt.
Daarna zie je idd een moment waar Evans op kop rijdt maar het gaat Gesink niet hard genoeg en dan moet Popo eraf. Daarna is Evans geen meter meer op kop geweest en dan denk ik, blijf dan gewoon lekker op z'n Armstrongs in het wiel zitten in de sprint.
Toch logisch dat Evans niet meer overneemt ? Ze hadden Popo als kopman naar voren geschoven ... Ik zou ook niet meer overnemen als er een ploegmaat alleen net achter je zit ...quote:Op vrijdag 20 februari 2009 14:24 schreef FritsVanEgters het volgende:
I beg to differ.
Het eerste fragment is waar Gesink aanzet, daar begint de finale echt.
Daarna zie je idd een moment waar Evans op kop rijdt maar het gaat Gesink niet hard genoeg en dan moet Popo eraf. Daarna is Evans geen meter meer op kop geweest en dan denk ik, blijf dan gewoon lekker op z'n Armstrongs in het wiel zitten in de sprint.
Hij nam wel over, 20 meter voor de streep. Hypocriet dus.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 23:23 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Toch logisch dat Evans niet meer overneemt ? Ze hadden Popo als kopman naar voren geschoven ... Ik zou ook niet meer overnemen als er een ploegmaat alleen net achter je zit ...
Idd. Doe dan als Voigt een tijd terug in de Giro. De hele dag mee om de vlucht onder controle te houden, en op het einde niet sprinten omdat 'ie dat niet fair vond.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 00:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Hij nam wel over, 20 meter voor de streep. Hypocriet dus.
Of je neemt helemaal niet over om je ploegmaat te helpen, of je gaat voor de etappeoverwinning strijden op een faire manier.
Mijn doping alert zegt dat hij als hij had gewonnen naar de controle moest en nu niet. Nu had hij een 'sympathieke' reden om niet voor de overwinning hoeven te gaan in glansrijke positie.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 00:20 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Idd. Doe dan als Voigt een tijd terug in de Giro. De hele dag mee om de vlucht onder controle te houden, en op het einde niet sprinten omdat 'ie dat niet fair vond.![]()
En da's dan een duitser
Wat een onzin. Als Gesink nou de hele klim op kop had gereden. Gesink nam op 4,5 kilometer van de streep voor het eerst de kop, met bovendien nog een keer Evans tussendoor. Evans bleef zelfs in eerste instantie bij Popovych, na overleg met de ploegleider sprong hij zo weer naar Gesink. Beetje onzinnig om dan een concurrent aan meer voorsprong te helpen op de kopman uit je eigen ploeg. En er was ook totaal geen aanleiding om Gesink de overwinning te geven.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 00:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Hij nam wel over, 20 meter voor de streep. Hypocriet dus.
Of je neemt helemaal niet over om je ploegmaat te helpen, of je gaat voor de etappeoverwinning strijden op een faire manier.
Dat is wel wat anders hè, hij had letterlijk de hele dag in het wiel gezeten, dat was inderdaad een mooie actiequote:Op zaterdag 21 februari 2009 00:20 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Idd. Doe dan als Voigt een tijd terug in de Giro. De hele dag mee om de vlucht onder controle te houden, en op het einde niet sprinten omdat 'ie dat niet fair vond.![]()
En da's dan een duitser
Mooie manier om weer on-topic te gaan.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 00:29 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Mijn doping alert zegt dat hij als hij had gewonnen naar de controle moest en nu niet. Nu had hij een 'sympathieke' reden om niet voor de overwinning hoeven te gaan in glansrijke positie.
Vandaag perfecte omstandigheden, vorig jaar veel wind.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:10 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
VIel mij daarnet trouwens ook op. Vorig jaar kwam Leipheimer in Californië stikkapot over de meet na zijn tijdritoverwinning , dit jaar rijdt hij een stuk sneller in dezelfde tijdrit en begint hij na de meet meteen fris als een hoentje een interview te geven ...
Zou Armstrong ook een bepaalde 'medische' staf meegenomen hebben naar Astanaquote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:10 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
VIel mij daarnet trouwens ook op. Vorig jaar kwam Leipheimer in Californië stikkapot over de meet na zijn tijdritoverwinning , dit jaar rijdt hij een stuk sneller in dezelfde tijdrit en begint hij na de meet meteen fris als een hoentje een interview te geven ...
Het eroverheen gaan op het laatst leverde de concurrent van zijn teamgenoot wellicht een extra seconde op. Maar mijn reactie was niet echt serieus bedoeld (PI) en gaat bovendien niet op vanwege de boni'squote:Op zaterdag 21 februari 2009 00:50 schreef wimderon het volgende:
[..]
Wat een onzin. Als Gesink nou de hele klim op kop had gereden. Gesink nam op 4,5 kilometer van de streep voor het eerst de kop, met bovendien nog een keer Evans tussendoor. Evans bleef zelfs in eerste instantie bij Popovych, na overleg met de ploegleider sprong hij zo weer naar Gesink. Beetje onzinnig om dan een concurrent aan meer voorsprong te helpen op de kopman uit je eigen ploeg. En er was ook totaal geen aanleiding om Gesink de overwinning te geven.
Bron: De Persquote:De Spaanse wielerbond wil inzage in de dossiers van dopingarts Eufemiano Fuentes, de spil in Operacion Puerto. Het dopingschandaal waarbij meer dan vijftig wielerprofs en 150 andere sporters betrokken zijn, kwam in mei 2006 aan de oppervlakte. De nationale wielerbond heeft justitie in Spanje gevraagd de dossiers te mogen inzien die in de praktijk van Fuentes in beslag genomen zijn.
Een van de betrokken renners zou Alejandro Valverde zijn. De Spaanse tweevoudig winnaar van de ProTour staat onder verdenking van de Italiaanse justitie. De antidopingcommissie van het Italiaans olympisch comité heeft Valverde vorige week verhoord, justitie in Rome wil de renner vervolgen. Volgens de openbaar aanklager is het DNA-materiaal dat in de Tour de France van 2008 bij een dopingcontrole bij Valverde werd aangetroffen identiek aan het DNA uit een bloedmonster dat in de praktijk van Fuentes werd gevonden.
Bron: Brabants Dagbladquote:Welkom in de Adams Family
TILBURG - Bobbie Traksel heeft voor alle zekerheid een nieuwe deurbel gemonteerd. Johnny Hoogerland vraagt zich af wat alle sms'jes hem gaan kosten en Matthé Pronk neemt zich voor om op de deurmat te gaan slapen. Welkom in de 'Adams Family'.
Nu Vacansoleil dankzij de vorige week verkregen wildcard is toegelaten tot mondiale eredivisie van het wielrennen, moet de ploeg ook meedraaien in het beruchte Adams-systeem, dat waakt over zowat het hele leven van een coureur. Ook buiten het seizoen.
"Gewoon opgeven waar je vakantie viert en we komen langs", zegt Jorge Vazquez. De Mexicaan kwam de renners van Vacansoleil vorige week namens de UCI uitleggen hoe ze moeten omgaan met 'Adams'. In Tilburg, waar de teamfysiotherapeuten Robin Mol en Eva Koedoot zetelen, stapten de coureurs met een mix van trots en vrees hun nieuwe wereld binnen.
Dankzij Adams weet de UCI waar een renner zich van uur tot uur bevindt. "We beseffen dat dit super zwaar is voor een renner ", erkent Vazquez bij het begin van zijn uitleg. De basis is simpel: laat de UCI online weten hoe je agenda er de komende drie maanden uitziet. Dit alles om de dopingcontroleurs de gelegenheid te geven om verrassingscontroles uit te voeren.
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Niet voor niets protesteert de voetbalwereld massaal tegen de invoering van Adams in hun sport. De inbreuk op het gewone leven is immens. " Ik ben gewend om spontaan ergens langs te gaan. Kan dat straks nog?", vraagt Bobbie Traksel zich af.
Renners horen de wildste verhalen uit het circuit. Van collega's die een dopingtest gemist hebben omdat ze in de tuin het gras aan het maaien waren. Of ze herinneren zich dat zwemster Marleen Veldhuis op weg naar de verkiezing van Sportvrouw van het Jaar te horen kreeg dat de dopingcommissaris thuis bij haar voor de deur stond. Ze was even vergeten om Adams te laten weten dat ze die avond naar Amsterdam moest.
De mannen van Vacansoleil zien het nut in van Adams, gezien de ernst waarmee ze naar Vazquez luisteren. Het is echter ook de tijd om kritische vragen te stellen.
Vazquez probeert de renners op hun gemak te stellen. "De controleurs doen hun uiterste best om je te vinden." Matthé Pronk steekt zijn vinger op. "Ik hoorde dat als je niet zelf de deur open doet dat ook wordt gezien als gemiste test." Vazquez zegt dat dat in de praktijk meevalt. "Maar zo staat het wel in het reglement", weet Pronk.
Adams is er voor de hele sportwereld. Niet alleen voor wielrenners. Vazquez legt uit dat de UCI-controleurs een eigen werkbare draai geven aan de soms absurd ogende regels van de overkoepelende antidopingorganisatie Wada.
"Zo ook met trainen. Geef aan dat je traint van negen uur 's ochtends tot vijf uur 's middags. Een voetballer, atleet of zwemmer moet daarbij aangeven wáár hij traint. Wielrenners kunnen dat niet. Die pakken de fiets, kijken hoe de wind waait en zijn weg. Wij wachten keurig tot na de training."
Vooral het beruchte 'time slot' levert een reeks horrorverhalen op. Renners moeten per dag één vast uur aangeven waar ze al die tijd zijn. " De meesten zetten dat uur vroeg in de morgen", vertelt Vazquez. " Maar wat als je de bel niet hoort", vragen de renners zich massaal af. " Dan heb je pech gehad", zegt Vazquez.
Binnen dat 'Uur U' gaat de dopingcontroleur immers niet op zoek naar de renner. Oordopjes, jengelende radio's, snurkende vrouwen: het zijn voor de UCI geen excuses. "Daarom heb ik een nieuwe deurbel gemonteerd", zegt Traksel. "Overal in huis hangen nu bellen. Om die controleur maar niet te missen." Pronk: " Het beste kun je op de deurmat gaan slapen."
Buiten het 'gevangenisuur' is het wat relaxter. "Ben je dan niet op de aangeven plaats, dan word je gebeld en heb je een uur de tijd om je te melden", zegt Vazquez.
Reinier Honig gooit een ander balletje op. "Wat als ik besluit om 's avonds laat naar de disco te gaan. Tot de volgende morgen?" De Mexicaan laat zich niet uit het veld slaan. "Dan zoekt de controleur je op in de disco."
Het opgegeven schema mag volgens Vazquez te allen tijd met een sms'je worden gewijzigd. "Maar dan wel vóór het betreffende uur. Niet tijdens. Als er al iemand onderweg is, is het ons probleem om naar die andere locatie te gaan."
Johnny Hoogerland zit met een vraag: "Wat kosten die sms'jes?" De zaal lacht en Hoogerland reageert gevat. "Ik blijf een Zeeuw hoor." De sms'jes moeten naar een Brits nummer. Er zit geen limiet op het aantal wijzigingen.
Hoogerland stelt nog een zuinige vraag. "Wat als ik besluit naar mijn moeder te gaan? Ze woont vlakbij. Hoef ik geen sms'je te sturen als ik me gewoon binnen het uur kan melden?" Vazquez knikt instemmend. Pronk zou de gok niet nemen. "Want wat als je twee lekke banden krijgt of in een file terecht komt? Ben je alsnog nat." Volgens de cijfers valt de praktijk mee. Toont dat aan hoe coulant de UCI omgaat met Adams? "Nee, vooral hoe gestructureerd de renners hun leven hebben ingericht", zegt Vazquez.
Veteraan Aart Vierhouten stelt de jonkies gerust: "Dankzij de sms'jes is alles veel soepeler geworden." Arnoud van Groen knikt instemmend. "Maar toch blijft het eng." Maar Bobbie Traksel haalt zijn schouders op. "Ook mijn vrouw Christa wil altijd weten waar ik ben. Ik weet niet voor wie ik banger moet zijn: voor haar of voor de UCI."
geweldigquote:Op woensdag 25 februari 2009 20:39 schreef FredWielergek het volgende:
Vandenbroucke beschuldigt Michael Boogerd
25 februari 2009
Als ik die dag hetzelfde had gebruikt, had ik wel gewonnen.
VDB doet het ook 'strategisch' op een moment dat de verjaringstermijn al is verstreken.quote:Op woensdag 25 februari 2009 21:50 schreef kawotski het volgende:
Ik kan ook wel een mening over Boogerd geven en niet dat ene VdB niet gelijk zou hebben maar in dit geval moet ie gewoon zijn mond houden. Kom na zoveel jaar nog even je collega's verlinken.. how low can you go.
Heel leuk stukquote:Welkom in de Adams Family
Bobbie Traksel heeft voor alle zekerheid een nieuwe deurbel gemonteerd. Johnny Hoogerland vraagt zich af wat alle sms'jes hem gaan kosten en Matthé Pronk neemt zich voor om op de deurmat te gaan slapen. Welkom in de 'Adams Family'.
Nu Vacansoleil dankzij de vorige week verkregen wildcard is toegelaten tot mondiale eredivisie van het wielrennen, moet de ploeg ook meedraaien in het beruchte Adams-systeem, dat waakt over zowat het hele leven van een coureur. Ook buiten het seizoen.
"Gewoon opgeven waar je vakantie viert en we komen langs", zegt Jorge Vazquez. De Mexicaan kwam de renners van Vacansoleil vorige week namens de UCI uitleggen hoe ze moeten omgaan met 'Adams'. In Tilburg, waar de teamfysiotherapeuten Robin Mol en Eva Koedoot zetelen, stapten de coureurs met een mix van trots en vrees hun nieuwe wereld binnen.
Dankzij Adams weet de UCI waar een renner zich van uur tot uur bevindt. "We beseffen dat dit super zwaar is voor een renner ", erkent Vazquez bij het begin van zijn uitleg. De basis is simpel: laat de UCI online weten hoe je agenda er de komende drie maanden uitziet. Dit alles om de dopingcontroleurs de gelegenheid te geven om verrassingscontroles uit te voeren.
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Niet voor niets protesteert de voetbalwereld massaal tegen de invoering van Adams in hun sport. De inbreuk op het gewone leven is immens. " Ik ben gewend om spontaan ergens langs te gaan. Kan dat straks nog?", vraagt Bobbie Traksel zich af.
Renners horen de wildste verhalen uit het circuit. Van collega's die een dopingtest gemist hebben omdat ze in de tuin het gras aan het maaien waren. Of ze herinneren zich dat zwemster Marleen Veldhuis op weg naar de verkiezing van Sportvrouw van het Jaar te horen kreeg dat de dopingcommissaris thuis bij haar voor de deur stond. Ze was even vergeten om Adams te laten weten dat ze die avond naar Amsterdam moest.
De mannen van Vacansoleil zien het nut in van Adams, gezien de ernst waarmee ze naar Vazquez luisteren. Het is echter ook de tijd om kritische vragen te stellen.
Vazquez probeert de renners op hun gemak te stellen. "De controleurs doen hun uiterste best om je te vinden." Matthé Pronk steekt zijn vinger op. "Ik hoorde dat als je niet zelf de deur open doet dat ook wordt gezien als gemiste test." Vazquez zegt dat dat in de praktijk meevalt. "Maar zo staat het wel in het reglement", weet Pronk.
Adams is er voor de hele sportwereld. Niet alleen voor wielrenners. Vazquez legt uit dat de UCI-controleurs een eigen werkbare draai geven aan de soms absurd ogende regels van de overkoepelende antidopingorganisatie Wada.
"Zo ook met trainen. Geef aan dat je traint van negen uur 's ochtends tot vijf uur 's middags. Een voetballer, atleet of zwemmer moet daarbij aangeven wáár hij traint. Wielrenners kunnen dat niet. Die pakken de fiets, kijken hoe de wind waait en zijn weg. Wij wachten keurig tot na de training."
Vooral het beruchte 'time slot' levert een reeks horrorverhalen op. Renners moeten per dag één vast uur aangeven waar ze al die tijd zijn. " De meesten zetten dat uur vroeg in de morgen", vertelt Vazquez. " Maar wat als je de bel niet hoort", vragen de renners zich massaal af. " Dan heb je pech gehad", zegt Vazquez.
Binnen dat 'Uur U' gaat de dopingcontroleur immers niet op zoek naar de renner. Oordopjes, jengelende radio's, snurkende vrouwen: het zijn voor de UCI geen excuses. "Daarom heb ik een nieuwe deurbel gemonteerd", zegt Traksel. "Overal in huis hangen nu bellen. Om die controleur maar niet te missen." Pronk: " Het beste kun je op de deurmat gaan slapen."
Buiten het 'gevangenisuur' is het wat relaxter. "Ben je dan niet op de aangeven plaats, dan word je gebeld en heb je een uur de tijd om je te melden", zegt Vazquez.
Reinier Honig gooit een ander balletje op. "Wat als ik besluit om 's avonds laat naar de disco te gaan. Tot de volgende morgen?" De Mexicaan laat zich niet uit het veld slaan. "Dan zoekt de controleur je op in de disco."
Het opgegeven schema mag volgens Vazquez te allen tijd met een sms'je worden gewijzigd. "Maar dan wel vóór het betreffende uur. Niet tijdens. Als er al iemand onderweg is, is het ons probleem om naar die andere locatie te gaan."
Johnny Hoogerland zit met een vraag: "Wat kosten die sms'jes?" De zaal lacht en Hoogerland reageert gevat. "Ik blijf een Zeeuw hoor." De sms'jes moeten naar een Brits nummer. Er zit geen limiet op het aantal wijzigingen.
Hoogerland stelt nog een zuinige vraag. "Wat als ik besluit naar mijn moeder te gaan? Ze woont vlakbij. Hoef ik geen sms'je te sturen als ik me gewoon binnen het uur kan melden?" Vazquez knikt instemmend. Pronk zou de gok niet nemen. "Want wat als je twee lekke banden krijgt of in een file terecht komt? Ben je alsnog nat." Volgens de cijfers valt de praktijk mee. Toont dat aan hoe coulant de UCI omgaat met Adams? "Nee, vooral hoe gestructureerd de renners hun leven hebben ingericht", zegt Vazquez.
Veteraan Aart Vierhouten stelt de jonkies gerust: "Dankzij de sms'jes is alles veel soepeler geworden." Arnoud van Groen knikt instemmend. "Maar toch blijft het eng." Maar Bobbie Traksel haalt zijn schouders op. "Ook mijn vrouw Christa wil altijd weten waar ik ben. Ik weet niet voor wie ik banger moet zijn: voor haar of voor de UCI."
Bron: Brabants Dagblad
"Ook mijn vrouw Christa wil altijd weten waar ik ben. Ik weet niet voor wie ik banger moet zijn: voor haar of voor de UCI."quote:
Dan was ik even een moment stekeblind, want ik had nog gekeken of het al gepost wasquote:Op donderdag 26 februari 2009 22:12 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat stond een paar posts hierboven dus ook al.
quote:Passport cases around the corner?
The UCI's biological passport programme has yet to produce any doping sanctions, but according to a recent article in the New York Times, action could come soon. UCI president Pat McQuaid said that cases would be pursued in "the coming days and weeks," but did not reveal how many riders are suspected of doping. He hinted that it would be between one and six riders.
The blood passport system, which examines a series of blood values from each individual rider over time, can detect the evidence of doping in the absence of an analytical positive test for a certain drug. The scheme has yet to stand up to the legal system, and the UCI has been careful to make sure all of the details are covered before going forward with seeking sanctions against riders.
According to the latest report, the UCI has taken an average of 10 samples from some 800 riders, both in and out of competition under the passport testing regime.
David Howman, the World Anti-Doping Agency's director general, is busy preparing a manual for athlete passports to standardize the process, and said the UCI has followed all of the rules.
"Everyone is scared of that first case because they don't want it to bomb on them," Howman said. "We are very anxious to ensure that this is a successful project because the sooner we have a successful case, the better it will be for future cases. This will be a significant step forward in protecting clean athletes."
quote:Auch UCI sperrt Schumacher für zwei Jahre
06.03.2009 - Paris (dpa/sid/rsn) - Der Radsport-Weltverband UCI hat den Nürtinger Stefan Schumacher wie erwartet weltweit für zwei Jahre gesperrt. Damit übernahm die UCI das im Vormonat von der französischen Anti- Doping-Agentur AFLD gefällte Urteil in weiten Teilen, legte das Ende der Sperre aber auf den 21. Januar vor. Das erklärte UCI-Präsident Pat McQuaid in Paris auf einer gemeinsamen Pressekonferenz mit der AFLD.
quote:Franse bond schorst "Michael" Schumacher
ma 09/03/09 - Stefan Schumacher gaat bij het TAS in beroep tegen de beslissing van de UCI om zijn schorsing van het Franse antidopingagentschap over te nemen. "Ik vind dit schandalig", zegt hij.
Kortom, een dopingschandaaltje in Italië. 12 mensen opgepakt, waarbij mensen uit o.a. het wielrennen en het worstelen. Bij de arrestanten ook Gianni da Ros van Liquigas.quote:Doping, arrestato Da Ros
Stampa Articolo | Invia Articolo | Commenti:9 Di' la tua
Il neoprofessionista di 23 anni della Liquigas è stato fermato oggi dai Nas di Milano direttamente nel ritiro della nazionale pista nell'ambito di un'inchiesta che punta a smantellare un traffico di sostanze proibite nel nord Italia
Gianni Da Ros, 23 anni, fermato dai Nas
Gianni Da Ros, 23 anni, fermato dai Nas
MILANO, 11 marzo 2009 - Il ciclista professionista Gianni Da Ros, 23 anni, di Pordenone, è stato arrestato questa mattina nell'ambito di un'operazione antidoping condotta dai Nas di Milano e coordinata dal Pm Gianluca Prisco. Da Ros verrà interrogato domani dal gip Andrea Pellegrino, il giudice che ha emesso le ordinanze di custodie cautelare in carcere.
CARCERE - Il corridore della Liquigas, neoprofessionista friulano di Nave di Fontanafredda (Pn), si trovava in ritiro con la nazionale pista al velodromo di Padova. I militari, che non lo avevano trovato a casa, lo hanno prelevato nel ritiro azzurro, sebbene i fatti per cui è finito in carcere non hanno a che fare con l'attività federale. L'inchiesta ha portato nella notte a decine di perquisizioni in tutto il nord Italia e ad altri 11 arresti, ed è volta a smantellare un traffico di sostanze dopanti che coinvolge soprattutto alcune palestre.
Gazzetta
Dus..quote:Vijftienjarige schaatsjunior betrapt op doping
In de categorie opmerkelijke dopinggevallen. Een vijftienjarige C-junior is door de Nederlandse schaatsbond KNSB geschorst vanwege een overtreding van het dopingreglement. Dat bracht een woordvoerder van de KNSB woensdag naar buiten. De jonge schaatser mag geen wedstrijden rijden totdat de tuchtcommissie een uitspraak heeft gedaan in deze zaak. (YK)
Ik lees net dat hij zal starten in de Vuelta a Castily y Léon.quote:Op woensdag 11 maart 2009 12:52 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Is Valv Piti nou al eindelijk definitief in de doofpot gestopt? Kan dat niet wat sneller allemaal?
maar er staat dus niet of hij betrapt is toch?quote:
Nieuw verweer van Landis, dat hij uit het allerzuiderlijkste puntje van Zuid Amerika komtquote:Testosterontest deugt niet
LONDEN - De huidige test om het gebruik van de anabole steroïde testosteron aan te tonen deugt niet. De individuele verschillen van sporters zijn van nature te groot om een grenswaarde te kunnen vaststellen.
Dat is de conclusie van een studie die in het dopinglaboratorium van Lausanne is verricht in opdracht van de de wereldvoetbalbond (FIFA). De bevindingen zijn donderdag gepubliceerd in het British Journal of Sports and Medicine.
Bij het onderzoek waren 171 voetballers uit zes landen betrokken. Bij de Zuid-Amerikanen onder hen werd een TE-ratio - de verhouding tussen zelf aangemaakt testosteron en epitestosteron - vastgesteld van wel 5,8. Aziaten kwamen niet verder dan 3,8.
De ondubbelzinnige norm waarbij volgens het antidopingbureau WADA sprake is van toediening van het lichaamseigen hormoon ligt bij 4.
“Deze resultaten tonen aan dat een uniforme grenswaarde als bewijs voor het gebruik van testosteron ondeugdelijk is”, heet het in het rapport. De onderzoekers pleiten voor de invoering van het biologisch paspoort, waarin de hormoonspiegel van een atleet staat.
Floyd Landis
Een van de prominentste testosteronzondaren is Floyd Landis. De Amerikaanse wielrenner leverde tijdens de Tour de France van 2006 een plas in met een TE-quotiënt van 11:1. Dat kostte hem de eindzege.
“Dit is niets nieuws”, reageerde de Duitse deskundige Wilfried Schänzer in Keulen op het rapport. “We weten al lang dat verschillende type mensen andere hoeveelheden testosteron produceren. Met de zogenaamde isotopen-techniek is het toch mogelijk vast te stellen of het gaat om toediening van lichaamsvreemd testosteron om de prestaties te verbeteren. Maar de strategie zal wel zijn om de biologische pas in te voeren.”
(c)ANP
Volgens mij officieel nog niet, net zo min als Schumacher en Ricco hun resultaten.quote:Op donderdag 12 maart 2009 23:09 schreef Sjiznit het volgende:
Is Kohl trouwens al geschrapt uit de Tour uitslag?
wat dacht je van de mensen van de Rabobank.......... dat zijn uitmuntende marketingmomentenquote:Op donderdag 12 maart 2009 23:40 schreef Sjiznit het volgende:
Bedacht me trouwens net dat Menchov wel erg genaaid is. Een keer de echte huldiging van zn Vuelta titel mislopen en nu weer de kans om op het podium in Parijs te staan. Lijkt me redelijk frustrerend voor hem. Daar doe je het als ronderenner toch voor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |