dat zijn ze niet allemaal. Je hebt nog te maken met de kosten, beveiliging van gegevens en het feit dat je straks automatisch verdachte bent. Plus dat er geen enkele indicatie is dat deze maatregel tot minder misdaad of oplossing ervan zal leiden, en dat de tot nu toe gegeven motivatie achter deze regelgeving gewoonweg tegenstrijdig is.quote:Op donderdag 15 januari 2009 10:19 schreef Jikpunth het volgende:
[..]
Dat eventueel een corrupte overheid er in de toekomst enge dingen mee gaat doen, dat als dit wordt doorgevoerd dadelijk iedereen gechipt moet worden, dat mensen veroordeeld worden voor misdaden die ze niet hebben begaan. Ik vind dat geen geweldige argumenten.
Er bestaan zeker valide bezwaren tegen zulke dingen...quote:Op donderdag 15 januari 2009 10:13 schreef Terecht het volgende:
[..]
Ik vind dat er hier een aantal valide bezwaren en vragen zijn opgeworpen mbt de verplichting van vingerafdrukken.
Dat is een beste dwaas, die Teeven. Wat zou meneer ervan vinden als we zijn huis vol met camera's hangen? Woonkamer, slaapkamer & badkamer uiteraard. Privacy steek je maar in je hol, Fred, we moeten je in de gaten houden.quote:
Sinds wanneer ben je automatisch verdachte als je vingerafdrukken in een database komen te staan. Je bent wat mij betreft een beetje aan het doorslaan over het privacy-gedeelte.quote:Op donderdag 15 januari 2009 10:29 schreef Terecht het volgende:
[..]
dat zijn ze niet allemaal. Je hebt nog te maken met de kosten, beveiliging van gegevens en het feit dat je straks automatisch verdachte bent.
dit filmpje is even voor de mensen die het groter plaatje niet zien.quote:Op donderdag 15 januari 2009 10:19 schreef Jikpunth het volgende:
[..]
Dat eventueel een corrupte overheid er in de toekomst enge dingen mee gaat doen, dat als dit wordt doorgevoerd dadelijk iedereen gechipt moet worden, dat mensen veroordeeld worden voor misdaden die ze niet hebben begaan. Ik vind dat geen geweldige argumenten.
Als men een vingerafdruk zoekt heb je grote kans dat iedereen in de regio gecheckt wordt voor een match. Je wordt op gelijke voet geplaatst met verdachten en veroordeelden van eerdere misdaden. Ik vind dat persoonlijk niet prettig, hoe irrationeel anderen het ook mogen vinden. Maar ik begrijp van RM-rf dat dit niet het geval is met deze regelgeving.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:46 schreef Blik het volgende:
[..]
Sinds wanneer ben je automatisch verdachte als je vingerafdrukken in een database komen te staan. Je bent wat mij betreft een beetje aan het doorslaan over het privacy-gedeelte.
Het simpelweg beschikken over vingerafdrukken is op zich geen inbreuk op de privacy, het gaat er vooral om wat de overheid en evt andere partijen ermee kunnen en willen doen. De trackrecord van overheden is daarin niet echt geruststellend te noemen.quote:Tuurlijk zijn het kostenaspect en het beveiligingsaspect issues die verduidelijking moeten hebben. Maar het overgrote merendeel van de reacties tot op heden gaan juist over de inbreuk op de privacy. Iets wat ik zwaar overdreven vind. Ik zou het veel erger vinden als een overheid al mijn betalingsgegevens tot in detail gaat bijhouden en dergelijke. Mijn vingerafdruk mogen ze hebben. Ik doe toch niks verkeerd
betekent dit dat iedereen het oude paspoort voor 28 juni ingeruild moet hebben, want ik lees hier <moeten>quote:Nederland heeft al aangekondigd dat reisdocumenten vanaf 28 juni van dit jaar voorzien moeten zijn van een elektronische chip met vingerafdrukken.
TRU is een eindje verder op mijn waarde.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:36 schreef Menelikboy het volgende:
stomme lui, de regering is bezeten, waar blijft christelijk nederland dan?
zijn jullie niet tegen man??
Antichrist is in beweging in Atheist Europa!
Als jullie niks doen met jullie geloof, zijn binnekort all jullie zielen van Satan!
Goede vraag! Ik denk dat het geldt voor uitgegeven paspoorten vanaf die datum.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:38 schreef trifko het volgende:
[..]
betekent dit dat iedereen het oude paspoort voor 28 juni ingeruild moet hebben, want ik lees hier <moeten>
wat bedoelj emet je waardequote:Op donderdag 15 januari 2009 12:38 schreef Terecht het volgende:
[..]
TRU is een eindje verder op mijn waarde.
oke... danquote:Op donderdag 15 januari 2009 12:43 schreef Terecht het volgende:
[..]
Het was bedoeld als een vriendelijk gebaar.
Want jij hebt in de kristallen bol gekeken en gezien dat we in de toekomst enkel goedwillende regeringen zullen krijgen, zowel nationaal als Europees?quote:Op donderdag 15 januari 2009 10:19 schreef Jikpunth het volgende:
[..]
Ook goedwillende overheden kunnen rampzalige beslissingen nemen, wat dat betreft zijn we af en toe net kikkers die langzaam gaar worden gekookt zonder dat we het doorhebben... Ik denk dat er maar heel weinig overheden zijn die beslissingen nemen met kwaad in de zin, en in de regel gewoon niet voldoende bedacht zijn op de consequenties en/of evt onvoorziene gevolgen van genomen maatregelen. In de economie hebben ze daar een term voor, ik kan er nu even niet opkomen helaasquote:Op donderdag 15 januari 2009 12:47 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Want jij hebt in de kristallen bol gekeken en gezien dat we in de toekomst enkel goedwillende regeringen zullen krijgen, zowel nationaal als Europees?
Dat onze perceptie van privacy verschilt, betekent niet dat mijn perceptie slechter of beter is dan de jouwe. Ik vraag me soms wel af of mensen Geschiedenis hebben gekregen op school. Redenen waarom het afgeven van een vingerafdruk een inbreuk op de privacy is, zijn er al genoeg gegeven.quote:Op donderdag 15 januari 2009 08:18 schreef Blik het volgende:
[..]
als jij je vingerafdruk afgeven een inbreuk op je privacy vind is er iets goed mis met jou perceptie van de term privacy.
Hou even in gedachte dat dit soort zware maatregelen niet zijn bedacht voor de 'verpauperisering' van Nederland, maar met het oog op terrorisme. Want waar ligt de grens dan? Moet iedereen een GPS-sonde geïnjecteerd krijgen? Het gaat erom dat de maatregelen niet in verhouding staan met de 'oplossing'.quote:wat kunnen ze daarmee doen? het is niet alsof ze je gangen nagaan door middel van RFID-chips e.d.Tuurlijk kun je je vraagtekens stellen bij de extra veiligheid die het op moet leveren. Maar ik zie niet echt in waarom het afgeven van je vingerafdruk een probleem zou moeten zijn. Het punt wat hij maakt is juist heel goed. Door een dergelijke database kunnen een heleboel extra mensen aanpsprakelijk gesteld worden voor de schade die ze anderen berokkenen. Ik vind dit juist een perfecte maatregel om de verdere verpauperisering van Nederland tegen te gaan.
Mensen die gesteld zijn op hun vrijheid zijn of in staat zijn autonoom te denken schilder jij af als 'paupers' en interessant-doeners. Jij bent goed geconditioneerd zeg! Doe wat oom agent zegt, niet moeilijk doen, volg de kudde, redeneer vanuit angst, loop op de stoep en vrouwe Justitia is even niet thuis.quote:Ik denk dan ook dat iedereen die echt heel erg tegen dit voorstel is zichzelf of heel belangrijk vind, of zelf onder de categorie pauper valt die zich niet kan gedragen.
Is het relevant wat twee andere landen voor douanebeleid voeren in de discussie waarom wij als Nederlanders onze vingerafdrukken moeten afstaan aan de Nederlandse overheid?quote:En landen als Amerika en Japan vragen al jaren om je vingerafdruk af te geven bij binnenkomst in het land. Eerst alleen je wijsvinger, maar tegenwoordig gewoon van alle vingers. tevens vraagt Amerika om veel meer extra dingen van iedere reiziger waaronder zelfs de creditcard gegevens.
Bij die landen blijf ik ver uit de buurt jaquote:Ik neem aan dat iedereen hier in dit topic die zo loopt te zeiken over de inbreuk van hun privacyer vanwege een vingerafdruk er dus niet eens aan denken om naar die landen op vakantie te gaan in de toekomst
er bestaat nog helemaal geen wetgeving die regelt dat de overheid ook een centale database kan bijhouden met de vingerafdruk-gegevensquote:Op donderdag 15 januari 2009 12:34 schreef Terecht het volgende:
Maar ik begrijp van RM-rf dat dit niet het geval is met deze regelgeving.
Dat moet zeker kunnen en daar zijn ook nog een heleboel variaties op te verzinnen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:51 schreef Likkende_Lassie het volgende:
Is het volgende mogelijk??
Paspoort wordt uitgelezen (door voorbijganger??), en met die informatie die van de chip is gejat wordt een vingerafdruk gemaakt. Vervolgens wordt deze vingerafdruk gebruikt op een plaats van delict, en wijzen in 1 keer alle punten naar jou.
Of kan dit niet ?
Dan zou de overheid dit nog makkelijker kunnen doen, als ze dat zouden willen...die maken iemand dan wel verdacht als het hun uitkomt.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:03 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dat moet zeker kunnen en daar zijn ook nog een heleboel variaties op te verzinnen.
Precies, justitie heeft nu al vaak last van tunnelvisie.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:05 schreef Likkende_Lassie het volgende:
[..]
Dan zou de overheid dit nog makkelijker kunnen doen, als ze dat zouden willen...die maken iemand dan wel verdacht als het hun uitkomt.
Daar is dit hele plan niet voor bedoeld. Daarnaast komen die 'paupers' gewoon weg met een taakstrafje of minder dan dat, hoe dan ook.. binnen korte tijd staan ze weer op straat.quote:Op donderdag 15 januari 2009 08:18 schreef Blik het volgende:
[..]
als jij je vingerafdruk afgeven een inbreuk op je privacy vind is er iets goed mis met jou perceptie van de term privacy. wat kunnen ze daarmee doen? het is niet alsof ze je gangen nagaan door middel van RFID-chips e.d.Tuurlijk kun je je vraagtekens stellen bij de extra veiligheid die het op moet leveren. Maar ik zie niet echt in waarom het afgeven van je vingerafdruk een probleem zou moeten zijn. Het punt wat hij maakt is juist heel goed. Door een dergelijke database kunnen een heleboel extra mensen aanpsprakelijk gesteld worden voor de schade die ze anderen berokkenen. Ik vind dit juist een perfecte maatregel om de verdere verpauperisering van Nederland tegen te gaan. Ik denk dan ook dat iedereen die echt heel erg tegen dit voorstel is zichzelf of heel belangrijk vind, of zelf onder de categorie pauper valt die zich niet kan gedragen.
In Amerika is het inderdaad heel veilig. Wie wil hun veiligheid nou weer niet inruilen voor onze?quote:En landen als Amerika en Japan vragen al jaren om je vingerafdruk af te geven bij binnenkomst in het land. Eerst alleen je wijsvinger, maar tegenwoordig gewoon van alle vingers. tevens vraagt Amerika om veel meer extra dingen van iedere reiziger waaronder zelfs de creditcard gegevens
Nee, je huidige identiteitsbewijs is geldig tot de afloopdatum die op dat bewijs staat, als je dán* een nieuw document gaat halen, dán moet je een vingerafdruk inleveren.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:38 schreef trifko het volgende:
[..]
betekent dit dat iedereen het oude paspoort voor 28 juni ingeruild moet hebben, want ik lees hier <moeten>
Het was tot nu toe te kraken, en zal in de toekomst vast ook wel te kraken zijn. Kijk naar allerlei heel belangrijke systemen van inlichtingendiensten en overheden die van tijd tot tijd nog gekraakt/gehacked worden. Alles wat door een mens wordt gemaakt, kan ook gekraakt worden. Een systeem dat verbonden is met internet is nooit écht veilig.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:51 schreef Likkende_Lassie het volgende:
Paspoort wordt uitgelezen (door voorbijganger??), en met die informatie die van de chip is gejat wordt een vingerafdruk gemaakt. Vervolgens wordt deze vingerafdruk gebruikt op een plaats van delict, en wijzen in 1 keer alle punten naar jou.
Of kan dit niet ?
ja, dat zal waarschijnlijk zeker kunnen... maar twee dingen moet je bedenken:quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:03 schreef Likkende_Lassie het volgende:
Paspoort wordt uitgelezen door kwaadwillgen, en met die informatie die van de chip is gejat wordt een vingerafdruk gemaakt. Vervolgens wordt deze vingerafdruk gebruikt op een plaats van delict, en wijzen in 1 keer alle punten naar jou.
Of kan dit niet ?
leg eens uit, wat is daarvan de bedreiging en waarom zou en crimineel aarvoor mn paspoort moeten kraken...quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:16 schreef OldJeller het volgende:
Dus ja, als de chip op je identiteitsbewijs gekraakt kan worden, wat wel zo realistisch is, dan kan me hoogstwaarschijnlijk ook wel de gegevens, inclusief vingerafdruk, van die kaart aflezen. En wat heb je dan:
Weergave van de foto (in kleur);
Document type;
Landcode uitgevende staat;
Voorvoegsel(s);
Naam, voornamen;
Documentnummer;
Nationaliteit houder;
Geboortedatum;
Geslacht;
Datum einde geldigheid;
Persoonsnummer (in casu het sofinummer).
http://www.paspoortinform(...)_de_chip_opgeslagen?
Aardig wat informatie dus, waar een crimineel genoeg mee kan.
Ja, omdat men niets kan met die vingerafdrukken. Maar zodra alle vingeradrukken bekend zijn bij de overheid, is het erg makkelijk om iemand verdacht te maken.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:21 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ja, dat zal waarschijnlijk zeker kunnen... maar twee dingen moet je bedenken:
zonder verdere bewijsvoering kan niemand enkel op basis van en vingerafdruk veroordeeld worden..
een match zal verder gerechercheerd worden, maar kent ook een goede mogelijkheid van en 'false positive' of gwoon en toevallige afdruk die niet diekt aan de strafdaad gerelateerd is ...
In het ergste geval zal je in je voorbeeld wat vragen van een rechercheur moeten beantwoorden, maar de kans is groot dat het aarbij blijft als er gen verdere compromiterende bewijzen gevonden worden.
tevens, het concept is nu evengoed mogelijk en waarschijnlijk ook eenvoudiger dan zonder hiervoor en paspoort te moeten 'hacken'... je laat dagelijks overal in je omgeving je vingerafdruken achter, zonder dat dat direkt een 'bedreiging voor je privacy is'
Maar je bent dan wel verdacht en dat zal je hele omgeving weten. Bovendien kan er in de toekomst wellicht wel makkelijker met vingerafdrukken iemand veroordeelt worden.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:21 schreef RM-rf het volgende:
[..]
zonder verdere bewijsvoering kan niemand enkel op basis van en vingerafdruk veroordeeld worden..
een match zal verder gerechercheerd worden, maar kent ook een goede mogelijkheid van en 'false positive' of gwoon en toevallige afdruk die niet diekt aan de strafdaad gerelateerd is ...
In het ergste geval zal je in je voorbeeld wat vragen van een rechercheur moeten beantwoorden, maar de kans is groot dat het aarbij blijft als er gen verdere compromiterende bewijzen gevonden worden.
tevens, het concept is nu evengoed mogelijk en waarschijnlijk ook eenvoudiger dan zonder hiervoor en paspoort te moeten 'hacken'... je laat dagelijks overal in je omgeving je vingerafdruken achter, zonder dat dat direkt een 'bedreiging voor je privacy is'
Desalniettemin zal ons "Likkende_Lassie" flink aan de tand worden gevoeld, zeker als hij op de avond van de misdaad in z'n eentje naar een Harry Potter film zat te kijken.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:21 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Exact.quote:tevens, het concept is nu evengoed mogelijk en waarschijnlijk ook eenvoudiger dan zonder hiervoor en paspoort te moeten 'hacken'... je laat dagelijks overal in je omgeving je vingerafdruken achter, zonder dat dat direkt een 'bedreiging voor je privacy is'
valt sterk te betwijfelen... vingerafdrukken zijn allerminst het 'wondermiddel' dat juist complot-denkers hier graag van maken, omdat ze denken dat het hun mening bevestigd (eerder gaat de gedachtegang makkelijk werken als argument vóór het idee dat zulk een techniek vooral in een paspoort zou 'horen' als het zulk en foutloos en fraude-vrij middel zou zijn)quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:24 schreef Likkende_Lassie het volgende:
[..]
Ja, omdat men niets kan met die vingerafdrukken. Maar zodra alle vingeradrukken bekend zijn bij de overheid, is het erg makkelijk om iemand verdacht te maken.
quote:En stel er is een moord gepleegd, en alleen jou vingeradrukken staan op een wapen of wat dan ook...en je hebt geen goed alib...wat dan?
Staat in m'n post hierboven.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:21 schreef RM-rf het volgende:
[..]
leg eens uit, wat is daarvan de bedreiging en waarom zou en crimineel aarvoor mn paspoort moeten kraken...
Vertel, hoe precies?quote:kan hij niet net zo makkelijk al via anderee wegeen zulke gegevens krijgen...
Wat goed van jou.quote:hell, als iemand vraagt anneer mn paspoort afloopt ben ik misschien zelfs bereid hem het zomaar te vertellen zonder dat ik meen daarmee criminelen een plezier te doen.
Wie is "ze"? Wie krijgt namelijk allemaal jouw paspoort in zijn handen?quote:als ik het niet zou willeen, kunnen ze bv zulke gegevens ook gewoon netjees oplezen, het staat ook gewoon in drukletterjes in mn paspoort vermeld
ach gut .. zullen we al het politie-werk maar afschaffen, omdat het vast een heleboel mensen enorm traumatiseert ( ik hoor mosckowitz het al in en pleidooi uitspreken over zn client 'Abdullah 'The Knife' Pesckowitz : 'hij raakte helemaal getraumatiseerd hierdoor')quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:28 schreef OldJeller het volgende:
Een zeer kwalijke zaak. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand een trauma of angststoornis eraan overhoudt door vals beschuldigd te worden of verdachte te zijn, met alles wat daarbij komt kijken.
Jaja, gooi het maar om "complot-denkers" bij gebrek aan argumentatie.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:30 schreef RM-rf het volgende:
[..]
valt sterk te betwijfelen... vingerafdrukken zijn allerminst het 'wondermiddel' dat juist complot-denkers hier graag van maken, omdat ze denken dat het hun mening bevestigd (eerder gaat de gedachtegang makkelijk werken als argument vóór het idee dat zulk een techniek vooral in een paspoort zou 'horen' als het zulk en foutloos en fraude-vrij middel zou zijn)
Ook zo'n drogreden om te doen alsof alleen de maffia dit ooit zou kunnen doen.quote:dan zal je wel héél machttige vijanden hebben die wel heel gemeen je een flinke streek zullen willeen zetten...?
Erg futuristisch en complex is het in elk geval niet.quote:is het een erg reeele gedachte ... mwah ...
Omdat iets boven je pet gaat en niet in je 1-D, simplistische wereldbeeld past, maakt dat het nog niet onrealistisch of een "complot-theorie". Misschien werken die dooddoeners in BNW, maar hier moet je echt met iets beters komen.quote:nogmaals, ik heb zelf sterke zorgen bij de onwikkeling, zoals ik eerder heb uitgelegd, maar dat doordraven over de meest doorgelagen paranoia complot-theorieen is eerder een verzwakking van e discussie..
er zijn veel betere en grondigere tegen-argumentatie en reele zorgen (bv over de efficcientie en fraude-gevoeligheid van het systeem)
oh, dat je met zulk gemak denkt over het berokkenen van leed aan anderen zet je wel weer in een nieuw licht. Niet geheel verbazingwekkend, overigens.quote:
Volgens mij hadden we het net over een onschuldig iemand waarvan de vingerafdrukken op plaats delict zijn aangetoffen, deze persoon geen alibi had, en dáárdoor flink aan z'n tand wordt gevoeld door de politie. Maar zo te zien gaat begrijpend lezen weer boven je pet en kom je nu met iets heel anders, waar ik het dus niet over had.quote:zullen we al het politie-werk maar afschaffen, omdat het vast een heleboel mensen enorm traumatiseert ( ik hoor mosckowitz het al in en pleidooi uitspreken over zn client 'Abdullah 'The Knife' Pesckowitz : 'hij raakte helemaal getraumatiseerd hierdoor')
Bijna alle argumenten die ik gelezen heb gaan over inbreuk van privacy omdat de overheid er nog meer mee kan doen behalve het gebruiken voor paspoorten. De overheid kan het alleen verder gebruiken om bijvoorbeeld misdrijven mee op te lossen. Ik zie niet in wat daar slecht aan is. Verder heeft de overheid gezegd dat het niet voor andere doeleinden gebruikt gaat worden.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:58 schreef RonVlieger het volgende:
[..]
Dat onze perceptie van privacy verschilt, betekent niet dat mijn perceptie slechter of beter is dan de jouwe. Ik vraag me soms wel af of mensen Geschiedenis hebben gekregen op school. Redenen waarom het afgeven van een vingerafdruk een inbreuk op de privacy is, zijn er al genoeg gegeven.
Hou even in gedachte dat de toepassing van vingerafdrukken voor veel meer dingen gebruikt kunnen worden naast terrorismebestrijding. Er wordt continue gezeurd over dat Nederland achteruit gaat, crimineler, asocialer wordt. Maar er echt iets aan doen is teveel.quote:Hou even in gedachte dat dit soort zware maatregelen niet zijn bedacht voor de 'verpauperisering' van Nederland, maar met het oog op terrorisme. Want waar ligt de grens dan? Moet iedereen een GPS-sonde geïnjecteerd krijgen? Het gaat erom dat de maatregelen niet in verhouding staan met de 'oplossing'.
Ow god, wat worden we toch weer tekort gedaan in onze vrijheid. Vandaar mijn opmerking van dat sommige mensen zichzelf wel erg belangrijk vinden in dit land.quote:Mensen die gesteld zijn op hun vrijheid zijn of in staat zijn autonoom te denken schilder jij af als 'paupers' en interessant-doeners. Jij bent goed geconditioneerd zeg! Doe wat oom agent zegt, niet moeilijk doen, volg de kudde, redeneer vanuit angst, loop op de stoep en vrouwe Justitia is even niet thuis.
quote:Is het relevant wat twee andere landen voor douanebeleid voeren in de discussie waarom wij als Nederlanders onze vingerafdrukken moeten afstaan aan de Nederlandse overheid?
I rest my casequote:Bij die landen blijf ik ver uit de buurt ja
oh ?quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:40 schreef OldJeller het volgende:
Ook zo'n drogreden om te doen alsof alleen de maffia dit ooit zou kunnen doen.
Op internet is heel makkelijk te lezen hoe je een vingerafdruk kopieërt en namaakt; kinderwerk.
De boze ex van jouw nieuwe vriendin zal dit met gemak kunnen doen, hij hoeft enkel te weten wanneer je alleen bent.. nouja.. volg iemand eventjes, en je weet genoeg, zeker als die persoon op zichzelf woont.
Dus schets alstublieft niet Hollywood-scenario's, want dat is onzin.
ja dat zeg je goed ja WAS fictie.. het komt steeds verder in de buurt van de werkelijkheidquote:Op donderdag 15 januari 2009 13:45 schreef Blik het volgende:
Mensen: het boek van George Orwell was fictie
Tegen zulke naiviteit kan ik weinig inbrengen. Een overheid zal altijd haar macht uitbreiden en nooit macht inleveren. Het heilige vertrouwen in de overheid wat jij en veel andere mensen hebben is nergens op gebaseerd.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:45 schreef Blik het volgende:
Bijna alle argumenten die ik gelezen heb gaan over inbreuk van privacy omdat de overheid er nog meer mee kan doen behalve het gebruiken voor paspoorten. De overheid kan het alleen verder gebruiken om bijvoorbeeld misdrijven mee op te lossen. Ik zie niet in wat daar slecht aan is. Verder heeft de overheid gezegd dat het niet voor andere doeleinden gebruikt gaat worden.
"Er wordt gezeurd".. Niet echt een goede reden om al je inwoners categorisch in een database op te slaan, zonder dat ze iets hebben misdaanquote:Hou even in gedachte dat de toepassing van vingerafdrukken voor veel meer dingen gebruikt kunnen worden naast terrorismebestrijding. Er wordt continue gezeurd over dat Nederland achteruit gaat, crimineler, asocialer wordt. Maar er echt iets aan doen is teveel.
Heb je de thread wel helemaal gelezen? Of je uberhaupt in de materie verdiept? Niet alleen de overheid is een partij wanneer een slecht beveiligd systeem voor iedereen wordt toegepast.quote:En ik vind de maatregel echt niks bijzonders. Wat is een vingerafdruk nou, so what. De overheid kan toch niks met mijn vingerafdruk want ik ben gewoon een fatsoenlijke burger die niks te vrezen heeft van het justitiele apparaat
Je draait de redenering om. De maatregelen zijn ingevoerd uit angst voor terrorisme, criminaliteit en fraude. Burgers worden bang gemaakt en jij bent er één van. De geschiedenis leert ons dat dit een beproefde methode is om bepaalde politieke doelen te bewerkstelligen.quote:En redeneren vanuit angst is volgens mij wat jij op dit moment doet. Je bent bang dat de overheid doorslaat en steeds meer gegevens van je opslaat.
Dat er zoveel Nederlanders zijn die dat doen, geeft juist het probleem aan. Ik denk niet dat mensen die bij de amerikaanse douane gewillig hun vingers laten scannen, stampij gaan schoppen op het gemeentehuis vanaf 28 juni. Dat zijn ook niet de mensen die zich hier en op (bijvoorbeeld) Tweakers laten horen.quote:Jazeker, omdat jaarlijks er honderdduizenden Nederlanders zijn die zonder mokken hun vingerafdrukgegevens, creditcard gegevens etc. afstaan aan buitenlandse overheden. Puur om recreatieve redenen. Maar zodra het gebruikt moet worden voor een eigen paspoort is het een brug te ver en wordt het opeens een enorm probleem.
quote:Op woensdag 14 januari 2009 22:03 schreef Ludootje het volgende:
Vergeef mij Fok, want ik heb gezondigd... Ik kon het niet laten en heb een mailtje gestuurd naar alle fractievoorzitters en Binnenlandse zaken.
Hier is 'tie:Update (alhoewel het niet echt denderend is...)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben benieuwd of ik überhaupt een antwoord krijg
Drie reacties tot nu toe:SGP was er als eerste bij, vanochtend vroeg. Een ontvangstbevestiging met de boodschap dat de mail doorgestuurd naar hun beleidsmedewerker BZK. Hier kan dus nog wat uitkomen... ![]()
VVD heeft ook een ontvangstbevestiging gestuurd met de mededeling dat de mail naar fractiegenoot Willibrord van Beek (lid BZK commissie en woordvoerder) gezonden is. Hier ook nog enige hoop dus! ![]()
PvdA heeft zich er het makkelijkst van af gemaakt. Zij stuurden hun persbericht over het biometrische paspoort . Mail hier:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat bedoel ik dus. Het kost klauwen met geld om het bij te houden en te beveiligen. Je krijgt er een hoop extra false-positves uit die nagetrokken moeten worden (kost ook geld en tijd) en het draagt nauwelijks bij aan het oplossen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:48 schreef RM-rf het volgende:
Nogmaals, als een centale database van vinerafdrukken daadwerkelijk zo functioneert dat iedere misdaad waarbij men vingerafdrukken vind opeens heel snel opgelost wordt, zou ik er zelfs voor zijn:
Mn belangrijkste argumenten ertegen is eerder dat dat argument (dat zelfs paranoia complot-fanaten enken te moeteen gebruiken) onjuist is ... het vinden van vingerafdrukken en vinden van hits ermee in een afdruk-databank is nog altijd zeeer omstandig en leidt vrijwel nooit tot direkt bewijsmateriaal of veroodelingen ...
het kan hooguit 'circumstantial evidence' bijdragen en leiden tot verdenkingen
Die beantwoorden dus echt geen enkele vraag. Lekker om zo met inkomende mail om te gaan.quote:Op donderdag 15 januari 2009 18:54 schreef Ludootje het volgende:
Update (alhoewel het niet echt denderend is...)PvdA heeft zich er het makkelijkst van af gemaakt. Zij stuurden hun persbericht over het biometrische paspoort .
quote:Op donderdag 15 januari 2009 18:54 schreef Ludootje het volgende:
[..]
Update (alhoewel het niet echt denderend is...)
Drie reacties tot nu toe:SGP was er als eerste bij, vanochtend vroeg. Een ontvangstbevestiging met de boodschap dat de mail doorgestuurd naar hun beleidsmedewerker BZK. Hier kan dus nog wat uitkomen... ![]()
VVD heeft ook een ontvangstbevestiging gestuurd met de mededeling dat de mail naar fractiegenoot Willibrord van Beek (lid BZK commissie en woordvoerder) gezonden is. Hier ook nog enige hoop dus! ![]()
PvdA heeft zich er het makkelijkst van af gemaakt. Zij stuurden hun persbericht over het biometrische paspoort . Mail hier:
PvdA reactie..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Laten we dan afwachten op de reactie van SGP en VVD.![]()
Dat is een onwaarheid ... de betreffende Verordening zelf bevat helemaal geen clausule die het centraal opslaan of uitwisseling 'verbied', maar enkel biedt het betreffende wetsvoorstel zelf geen wettelijke rechtsbasiss voor centrale opslag:quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:53 schreef Likkende_Lassie het volgende:
Ook is bepaald dat de vingerafdrukken uitsluitend gebruikt mogen worden ter controle van het paspoort en niet van de persoon zelf. Deze gegevens mogen niet opgeslagen of uitgewisseld worden met andere overheidsdiensten.
---
dat is dan wel weer ok, maar of dat ook echt zo gaat?
quote:De verordening biedt geen rechtsbasis voor databanken om die gegevens in de lidstaten op te slaan.
Daarnaast kunnen wetten ook genegeerd/overtreden worden, nietwaar?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:22 schreef RM-rf het volgende:
binnen huidige europese wetgeving/jurisprudentie is centrale opslag of uitwisseling hiervan niet toegestaan, maar dat zijn ook wetten die natuurlijk altijd veranderd zoudenkunnen worden en _als_ dat gebeurt, biedt het voorstel voor biometrische gegevens in het pasoort zelf geen enkele bescherming tegen verdere uitwisseling of opslag
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |