Bronquote:Nieuwe Europese paspoorten en identiteitkaarten moeten voortaan voorzien zijn van twee vingerafdrukken van de eigenaar. Het Europees Parlement heeft woensdag ingestemd met regelgeving hiertoe.
De vingerafdrukken zijn verplicht voor kinderen vanaf twaalf jaar. In de oorspronkelijke plannen was sprake van een minimumleeftijd van zes jaar, maar dat vond het Europarlement te ver gaan en ook nergens voor nodig.
Nederland heeft al aangekondigd dat reisdocumenten vanaf 28 juni van dit jaar voorzien moeten zijn van een elektronische chip met vingerafdrukken.
Was dat niet een rechtbank in Engeland die dat gedaan heeft?quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:10 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Bron
Was er laatst niet een uitspraak van het Europees Hof dat dit in strijd was met de wet? Daar was laatst ook een topic over hier op Fok
Die rfid gaat toch ook kapot als je hem even in de magnetron legt.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:26 schreef wijsneus het volgende:
...en die informatie is gegarandeerd binnen drie maanden na uitkomen van het paspoort uit te lezen door een ieder met een rfid lezetje en de juiste software.
Mijn advies: klauwhamer.
Helpt een magneetje er overheen ook?quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die rfid gaat toch ook kapot als je hem even in de magnetron legt.
Volgens mij niet , of het moet wel een heel sterke magneet zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Helpt een magneetje er overheen ook?
Ja.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:10 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Bron
Was er laatst niet een uitspraak van het Europees Hof dat dit in strijd was met de wet? Daar was laatst ook een topic over hier op Fok
28 juni.... dat schrijven we even op.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:10 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Bron
Hoiquote:Op woensdag 14 januari 2009 16:05 schreef RM-rf het volgende:
die uitspraak betreft de vraag 'of het de overheid is toegestaan een databank met zulke gegevens erop na te houden'....
dat is dus een andere kwestie als de vraag of iemand enkel een paspoort met dit soort gegevens erop vermeld mag voorleggen als geldig reis-document.
op dat moment zijn de gegevens in eigen beheer van de eigenaar va dat papsoort en dus is het niet de overheid die beheerder van een centale databank is (tenzij ze de gegevens gebruikt voor het aanmaken van dat paspoort gaat opslaan, dat zou niet toegestaan zijn maar daarvan is hier geen sprake)
quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:10 schreef OldJeller het volgende:
Het nieuwe paspoort bevat een contactloze chip met de personalia van de houder en een digitale foto. Op een later tijdstip zullen ook twee vingerafdrukken van de houder aan de chip worden toegevoegd. De paspoortgegevens komen in een centrale database.
http://www.burger.overheid.nl/wat_doen_we_nu/nieuws?itemID=30
quote:Het programma Burger@Overheid.nl is per 31 december 2007 afgesloten. De BurgerServiceCode, de WebWijzerAward en het BurgerOverheidPanel zijn overgegaan naar het programma Burgerlink, dat ook het project Kwaliteitshandvesten uitvoert.
Vooruit:quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
![]()
Wat staat hier over in het programma burgerlink.
quote:Bruce Schneier spreekt wijze woorden:
Too many wrongly characterize the debate as "security versus privacy." The real choice is liberty versus control. Tyranny, whether it arises under threat of foreign physical attack or under constant domestic authoritative scrutiny, is still tyranny. Liberty requires security without intrusion, security plus privacy.
Alle gegevens die de overheid opslaat zonder dat daar een aanleiding voor is en die tegen je gebruikt kunnen worden zijn een inbreuk op de privacy.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:02 schreef katerwater het volgende:
Aan de tegenstanders:
Wat heeft een vingerafdruk nu te maken met vermindering van privacy?
Waar exact, in welk praktisch voorbeeld, kan je aanhalen dat je persoonlijk gezichtsverlies zou lijden?
Laten we ervan uit gaan dat ik jou een grote klootzak vind en wel IRL ken. Dan heb ik zo een vingerafdruk van jou te pakken en kan deze overal na eenmisdaad achterlaten zodat je wel een heel goede alibi nog moet hebben om onder de niet door jou gepleegde misdaad uit te komen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:21 schreef katerwater het volgende:
Op welke manier kunnen deze gegevens tegen mij gebruikt worden, en waarom zouden ze dit doen?
(laten we ervan uitgaan dat ik geen criminele feiten heb gepleegd)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |