abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65031730
quote:
Nieuwe Europese paspoorten en identiteitkaarten moeten voortaan voorzien zijn van twee vingerafdrukken van de eigenaar. Het Europees Parlement heeft woensdag ingestemd met regelgeving hiertoe.

De vingerafdrukken zijn verplicht voor kinderen vanaf twaalf jaar. In de oorspronkelijke plannen was sprake van een minimumleeftijd van zes jaar, maar dat vond het Europarlement te ver gaan en ook nergens voor nodig.

Nederland heeft al aangekondigd dat reisdocumenten vanaf 28 juni van dit jaar voorzien moeten zijn van een elektronische chip met vingerafdrukken.
Bron

Was er laatst niet een uitspraak van het Europees Hof dat dit in strijd was met de wet? Daar was laatst ook een topic over hier op Fok
  woensdag 14 januari 2009 @ 15:15:01 #2
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_65031848
Ik zag het ja. Het Europees Parlement hobbelt ook gewoon weer lekker makkelijk mee. Wat een aanfluiting.

Ik mag hopen dat het Europees Hof er een stokje voor steekt.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_65032003
En worden mijn vingerafdrukkken dan alleen op dit paspoort bewaard of stiekum toch ook nog ergens in een database geplaatst?
  woensdag 14 januari 2009 @ 15:19:28 #4
3185 Adelante
To let it go now
pi_65032047
Mijn paspoort is verlopen, snel even een nieuwe aanvragen voor deze onzin zijn intrede doet.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 14 januari 2009 @ 15:20:59 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65032109
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:10 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Bron

Was er laatst niet een uitspraak van het Europees Hof dat dit in strijd was met de wet? Daar was laatst ook een topic over hier op Fok
Was dat niet een rechtbank in Engeland die dat gedaan heeft?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 14 januari 2009 @ 15:26:51 #6
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_65032393
...en die informatie is gegarandeerd binnen drie maanden na uitkomen van het paspoort uit te lezen door een ieder met een rfid lezetje en de juiste software.

Mijn advies: klauwhamer.
Siamo Tutti Antifascisti!
  woensdag 14 januari 2009 @ 15:28:58 #7
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_65032503
Eindelijk, dé oplossing tegen terrorisme!
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_65032610
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:26 schreef wijsneus het volgende:
...en die informatie is gegarandeerd binnen drie maanden na uitkomen van het paspoort uit te lezen door een ieder met een rfid lezetje en de juiste software.

Mijn advies: klauwhamer.
Die rfid gaat toch ook kapot als je hem even in de magnetron legt.
pi_65032704
Mooi. Scheelt misschien weer kostbare tijd bij de Amerikaanse Border Control
pi_65032971
FRAUDE TEGEN GAAN! .

Simpele zielen, die politici.
pi_65033021
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Die rfid gaat toch ook kapot als je hem even in de magnetron legt.
Helpt een magneetje er overheen ook?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65033090
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Helpt een magneetje er overheen ook?
Volgens mij niet , of het moet wel een heel sterke magneet zijn.
pi_65033123
quote:

[..]

Bron

Ja.

Overigens was in 2006 al bekend dat we de vingerafdruk zouden krijgen (voor de mensen die nu verbaasd zijn met dit nieuws).
Dit topic was dat: [Recht] Europees vonnis jurisprudentie voor identiteitsbewijs?
En ik denk dat je wel een aardige goede kans maakt en wellicht dus uitstel kan afdwingen, want in dat geval zouden ze de wet wijzigen, waardoor het uiteindelijk wel legitiem is.

Degene die geen vingerafdruk wil in z'n paspoort, moet gewoon een nieuwe aanvragen. (slechts uitstel van een paar jaar inderdaad)
Geen RFID o.i.d. kapotmaken, want dan kan je nog weleens grotere problemen krijgen, zeker als je naar het buitenland gaat.

Helaas zijn weinig mensen op de hoogte van de vingerafdruk in het paspoort en komen ze straks bij de gemeentebalie om een nieuw identiteitsbewijs aan te vragen, waar hen gemeld wordt om twee vingerafdrukken in te leveren, waardoor zij verbaasd zijn, maar hen gemeld wordt dat dit al ingevoerd is en volkomen normaal, dus men zonder slag of stoot z'n vingerafdruk inlevert.

Oja, voor mensen die werkelijk geloven dat dit voor 'veiligheid' is: Met tape vingerafdrukcontrole omzeilen
pi_65033939
quote:

[..]

Bron

28 juni.... dat schrijven we even op.

Direct alles vernieuwen, paspoort, ID en rijbewijs.
Heb geen zin in die privacy verminderende shit.
pi_65034116
die uitspraak betreft de vraag 'of het de overheid is toegestaan een databank met zulke gegevens erop na te houden'....

dat is dus een andere kwestie als de vraag of iemand enkel een paspoort met dit soort gegevens erop vermeld mag voorleggen als geldig reis-document.
op dat moment zijn de gegevens in eigen beheer van de eigenaar va dat papsoort en dus is het niet de overheid die beheerder van een centale databank is (tenzij ze de gegevens gebruikt voor het aanmaken van dat paspoort gaat opslaan, dat zou niet toegestaan zijn maar daarvan is hier geen sprake)

overigens, ik zie eigenlijk ook niet in wat er an sich op tegen is als je een vingerafdruk op je paspoort hebt staan ... iedere persoon verspreid dagelijks zn vingerafdrukken en als ik de vingerafdruk van iemand wil weten, kan ik, als ik bij hem in de buurt ben waarschijnlijk zonder veel problemen sample's nemen (wat het nut daarvan is is te betwijfelen, wat erder een grond is dat niemand het doet, het heeft verder weinig zin)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_65034340
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:05 schreef RM-rf het volgende:
die uitspraak betreft de vraag 'of het de overheid is toegestaan een databank met zulke gegevens erop na te houden'....

dat is dus een andere kwestie als de vraag of iemand enkel een paspoort met dit soort gegevens erop vermeld mag voorleggen als geldig reis-document.
op dat moment zijn de gegevens in eigen beheer van de eigenaar va dat papsoort en dus is het niet de overheid die beheerder van een centale databank is (tenzij ze de gegevens gebruikt voor het aanmaken van dat paspoort gaat opslaan, dat zou niet toegestaan zijn maar daarvan is hier geen sprake)
Hoi

Het nieuwe paspoort bevat een contactloze chip met de personalia van de houder en een digitale foto. Op een later tijdstip zullen ook twee vingerafdrukken van de houder aan de chip worden toegevoegd. De paspoortgegevens komen in een centrale database.
http://www.burger.overheid.nl/wat_doen_we_nu/nieuws?itemID=30
pi_65035140
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:10 schreef OldJeller het volgende:

Het nieuwe paspoort bevat een contactloze chip met de personalia van de houder en een digitale foto. Op een later tijdstip zullen ook twee vingerafdrukken van de houder aan de chip worden toegevoegd. De paspoortgegevens komen in een centrale database.
http://www.burger.overheid.nl/wat_doen_we_nu/nieuws?itemID=30
quote:
Het programma Burger@Overheid.nl is per 31 december 2007 afgesloten. De BurgerServiceCode, de WebWijzerAward en het BurgerOverheidPanel zijn overgegaan naar het programma Burgerlink, dat ook het project Kwaliteitshandvesten uitvoert.

Wat staat hier over in het programma burgerlink.
pi_65035433
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

[..]

Wat staat hier over in het programma burgerlink.
Vooruit:
http://www.demorgen.be/dm(...)ingerafdrukken.dhtml
http://www.knack.be/belga(...)5-article42922.html#
  woensdag 14 januari 2009 @ 16:40:55 #19
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_65035553
quote:
Bruce Schneier spreekt wijze woorden:
Too many wrongly characterize the debate as "security versus privacy." The real choice is liberty versus control. Tyranny, whether it arises under threat of foreign physical attack or under constant domestic authoritative scrutiny, is still tyranny. Liberty requires security without intrusion, security plus privacy.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_65036566
Aan de tegenstanders:

Wat heeft een vingerafdruk nu te maken met vermindering van privacy?
Waar exact, in welk praktisch voorbeeld, kan je aanhalen dat je persoonlijk gezichtsverlies zou lijden?
  woensdag 14 januari 2009 @ 17:13:22 #21
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_65037011
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 17:02 schreef katerwater het volgende:
Aan de tegenstanders:

Wat heeft een vingerafdruk nu te maken met vermindering van privacy?
Waar exact, in welk praktisch voorbeeld, kan je aanhalen dat je persoonlijk gezichtsverlies zou lijden?
Alle gegevens die de overheid opslaat zonder dat daar een aanleiding voor is en die tegen je gebruikt kunnen worden zijn een inbreuk op de privacy.
Of het nu gaat om vingerafdrukken, DNA, medische gegevens of mogelijke GPS gegevens van de kilometer heffing.
Het is geen taak van de overheid om mij in de gaten te houden zonder dat daar een aanleiding voor is.
Ook niet onder het om van veiligheid, terreur en criminaliteitsbestrijding.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_65037317
Op welke manier kunnen deze gegevens tegen mij gebruikt worden, en waarom zouden ze dit doen?

(laten we ervan uitgaan dat ik geen criminele feiten heb gepleegd)
pi_65037352
Tegenwoordig is iedereen terrorist en moet het daarom maar vergelden.
pi_65037715
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 17:21 schreef katerwater het volgende:
Op welke manier kunnen deze gegevens tegen mij gebruikt worden, en waarom zouden ze dit doen?

(laten we ervan uitgaan dat ik geen criminele feiten heb gepleegd)
Laten we ervan uit gaan dat ik jou een grote klootzak vind en wel IRL ken. Dan heb ik zo een vingerafdruk van jou te pakken en kan deze overal na eenmisdaad achterlaten zodat je wel een heel goede alibi nog moet hebben om onder de niet door jou gepleegde misdaad uit te komen.
pi_65037777
Slapjes hoor, waarom niet meteen onderhuids ?

PI Zou jij je laten chippen? #2
Gelukkig zonder haar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')