Money as Debt heeft naar mijn mening geen objectieve inslag. Ze gaan er aan voorbije dat we door dit 'idiote' systeem(volgens hen dan) een groot deel van onze welvaart te danken hebben.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 12:25 schreef IdealCrash het volgende:
Xtreem: heb jij Money as debt al gezien?
Dat is enkel het geval als je welvaart in BNP uitdrukt. Binnen de economische wetenschap lees ik toch ook regelmatig geluiden dat dat begrip verruimd moet worden, ook zaken als milieu en bijvoorbeeld vrije tijd zouden in een begrip van welvaart mee moeten worden genomen stellen sommige economen (oa. Heertje en Kleinknecht). Een standpunt waar zeker wat voor te zeggen valt, immers economie heeft niks met geld op zich van doen.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:36 schreef superbobo het volgende:
Ik zeg niet dat dit systeem ideaal is, maar we zijn en wel welvarend door geworden.
Waarom is Ijsland nog paarsquote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:35 schreef Xtreem het volgende:
Banking Crises Throughout the World Since 1970:
[ afbeelding ]
Als ik kijk naar eind 19de eeuw begin 20ste eeuw, de tijd waarin fabriekarbeiders voor een hongerloontje werkte. En zichzelf dan ook echt niets konden veroorloven, geen vrije tijd, geen fatsoenlijk eten, geen fatsoenlijke opleiding voor de kinderen enz enzquote:Op vrijdag 16 januari 2009 19:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is enkel het geval als je welvaart in BNP uitdrukt. Binnen de economische wetenschap lees ik toch ook regelmatig geluiden dat dat begrip verruimd moet worden, ook zaken als milieu en bijvoorbeeld vrije tijd zouden in een begrip van welvaart mee moeten worden genomen stellen sommige economen (oa. Heertje en Kleinknecht). Een standpunt waar zeker wat voor te zeggen valt, immers economie heeft niks met geld op zich van doen.
Niet door goedkope leningen vriend, dankzij de technologische vooruitgang mogelijk gemaakt door ingenieurs en wetenschappers. Onder een ander 'geldsysteem' zou de uitkomst net zo goed en misschien wel veel beter geweest zijn. Nu worden een hoop middelen onthouden onder het mom van ' economisch' niet haalbaar. En dat is meestal een grote leugen! Wat ze bedoelen is dat de mensen die de touwtjes in handen hebben er geen belang bij hebben.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 19:59 schreef superbobo het volgende:
Als ik kijk naar eind 19de eeuw begin 20ste eeuw, de tijd waarin fabriekarbeiders voor een hongerloontje werkte. En zichzelf dan ook echt niets konden veroorloven, geen vrije tijd, geen fatsoenlijk eten, geen fatsoenlijke opleiding voor de kinderen enz enz
En je kijkt naar hoe het nu is in Nederland, werkweken van 36-40 uur, iedereen heeft een normaal dak boven zijn hoofd (Jan Modaal kan zich een koophuis veroorloven, door de goedkope leningen), kan van onderwijs genieten, gezondheidszorg en ga zo maar door.
Dan kan ik er niets anders van maken dan dat we welvarender zijn geworden.
Maar niet dankzij de banken. Wel dankzij de explosief gestegen gemiddelde arbeidsproductiviteit a.g.v. technologische vernieuwing en innovaties in het produktieproces.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 19:59 schreef superbobo het volgende:
[..]
Als ik kijk naar eind 19de eeuw begin 20ste eeuw, de tijd waarin fabriekarbeiders voor een hongerloontje werkte. En zichzelf dan ook echt niets konden veroorloven, geen vrije tijd, geen fatsoenlijk eten, geen fatsoenlijke opleiding voor de kinderen enz enz
En je kijkt naar hoe het nu is in Nederland, werkweken van 36-40 uur, iedereen heeft een normaal dak boven zijn hoofd (Jan Modaal kan zich een koophuis veroorloven, door de goedkope leningen), kan van onderwijs genieten, gezondheidszorg en ga zo maar door.
Dan kan ik er niets anders van maken dan dat we welvarender zijn geworden.
Wat moesten ze dan doen? Failliet gaan? Door concurentie etc blabla werden de marges op hun traditionele activiteiten te klein, dus moesten ze op zoek gaan naar nieuwe manier om geld te verdienen.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 00:18 schreef ES57 het volgende:
Pas toen de bankiers op een gegeven moment (pakweg 30 jaar geleden) besloten hun bedrijven te transformeren van een nutsbedrijf naar een bedrijf in de reële sector ("geld is een product") ging het mis. Die bankiertjes met hun risicomijdend gedrag gingen ineens ondernemertje spelen met de bijbehorende idioot hoge bonussen.
Dank je. Dit soort kortzichtige opmerkingen geven altijd weer aan hoe serieus ik als bankier je andere opmerkingen moet nemen.quote:
Zeg bankiertje, nooit gehoord van een stijlfiguur?quote:Op zaterdag 17 januari 2009 14:16 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dank je. Dit soort kortzichtige opmerkingen geven altijd weer aan hoe serieus ik als bankier je andere opmerkingen moet nemen.
Briljant, ik ga ook vaker schelden, kom ik nog intelligent over ook als ik het daarna een stijlfiguur noem.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 15:45 schreef ES57 het volgende:
[..]
Zeg bankiertje, nooit gehoord van een stijlfiguur?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stijlfiguur
Oke! Mijn interesse ligt meer en deel in het beheren van een porftolio voor een 'groter' iets. Zolang ik zelf maar eigen insteek mag hebben in wat ik in mn portfolio flikker. Ik ben zelf nog maar 1e jaars bachelor student(ben 21), maar op basis van wat onderzoek wat ik heb gedaan en gesprekken met mn professor heeft zij mij deze link gestuurd met Schneider en me succes gewenst. Sommige 3e jaars van onze uni die net zijn afgestudeerd zitten er ook, en laatst kwam er ook 1tje van onze universiteit die wel bij schneider mocht werken, maar alle eigen verliezen zelf moest ophoesten!quote:Op vrijdag 16 januari 2009 15:49 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dan zou ik gewoon eens rustig naar wat traders gaan kijken. Als je interesse daar ligt, zijn er enorm veel opties. Nu natuurlijk minder dan normaal, maar als je het wilt, lukt het wel. Ik ben zelf altijd aan de private kant gebleven, dus weinig met de markten te maken gehad...
Natuurlijk niet. Dat is ook juist probleem met al dit gezeik, iedereen die in de financiele industrie werkt wordt nu opeens als schuldige 'bankier' gezien. Heerlijk generaliserend.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een bankier is trouwens iemand die bestuurder is bij een bank, zit je in de Raad van Bestuur van een bank Drive-r?
Nee, die sector heeft voor mij zo'n negatieve connotatie dat ik dit aanbod vriendelijk afsla (ik ben trouwens econoom maar dat terzijde)quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:02 schreef Drive-r het volgende:
Meer on-topic, zou je zelf nooit bankier willen worden? Al is het alleen maar om het systeem te veranderen bijvoorbeeld?
Nee, zelfs elke 'junior product manager' daar die een nieuw financieel product introduceert en aan de man probeert te brengen, is 'bankier'. Het woord is aan inflatie onderhevig.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een bankier is trouwens iemand die bestuurder is bij een bank, zit je in de Raad van Bestuur van een bank Drive-r?
Mijn opa zaliger zei altijd: "Stil zitten als je geschoren wordt".quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:11 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Dat is ook juist probleem met al dit gezeik, iedereen die in de financiele industrie werkt wordt nu opeens als schuldige 'bankier' gezien. Heerlijk generaliserend.
Zit wat in, sinds veel mensen zijn gaan beseffen dat een bank geld uit het niets creërt en dus in feite niks produceerd van waarde, maar daar wel een flinke rente voor durft te vragen. Is dit toch wel een hot-topic op feestjes en verjaardagen. Je zou haast complot theoriën gaan zien in het feit dat dit simpele gegeven nooit gedoceerd word in het voortgezet onderwijs, waarom toch eigenlijk niet?quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:37 schreef ES57 het volgende:
Mijn opa zaliger zei altijd: "Stil zitten als je geschoren wordt".
Jullie zullen de hoon van het publiek nog jarenlang moeten aanhoren. Het is niet anders.
Het hele financiële gebeuren blijft gokken. Mooi wiskundig onderbouwd om risico te minimaliseren, maar het blijft gokken. Dat is een van de aannamen die je doet: er bestaan geen arbitragemogelijkheden.quote:Op donderdag 15 januari 2009 23:57 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Als je denkt dat het over gokken gaat, heb je niet het minste idee. Gelieve je domheden dan verder voor je te houden..
Die wiskundige modellen, hoe geavanceerd ook, geven nog steeds geen getrouwe resultaten. Je kunt de prachtigste extremewaardentheorie toepassen, maar wanneer de onderliggende kansverdeling verandert is je hele analyse waardeloos. Daar zit het verschil met het bouwen van een brug: natuurwetten zijn universeel geldig en de omstandigheden waarin die brug overeind moet blijven zijn aan beperkte verandering onderhevig. De beperking in verandering heb je in de financiële hoek niet. Dat zeg je zelf ook:quote:Op donderdag 15 januari 2009 23:54 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
op basis van wiskundige modellen worden er nieuwe financiële produkten ontwikkeld. Wat is nu precies het verschil tussen het bouwen van een brug op basis van de nodige berekeningen en voornoemde?
quote:Onder een aantal aanames over het gedrag op financiële markten, zoals rationeel gedrag door agenten en transparantie van markten, zijn de financieel-wiskundige theorieën even sluitend als de klassieke natuurwetten.
Prachtig zo'n nobelprijs, maar zelfs de wijze heren veroorzaakten 10 jaar geleden nog enorme financiële catastrofe. Toezicht wordt verscherpt, maar zelfs Basel II bleek onvoldoende.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 01:48 schreef keesjeislief het volgende:
een weg die is ingeslagen sinds het fundamentele werk van Black & Scholes (later Nobelprijs voor economie mee verdiend) en in recente dedennia in allerlei richtingen verder uitgebreid. Contrary to popular belief zijn kanstheoretische modellen even 'vast' als deterministische modellen in de zin dat de uitspraken die gedaan kunnen worden even goed gefundeerd zijn.
Hebzuchtquote:Op zaterdag 17 januari 2009 17:17 schreef GlowMouse het volgende:
Zolang er geen beproefd middel is om risico in te perken, waarom maakt men zich er dan toch zo van afhankelijk?
Je zou je voor de grap eens af moeten vragen waarom voetballers zo veel verdienen.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 17:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hebzucht![]()
Volgens mij werken er aardig wat mensen in de financiële sector met als hoofdmotivator hebzucht.
Geld geeft status en macht, veel mensen zijn daar op uit. Waarom zie je alleen in de financiele sector mega salarissen en bonussen? Zodra mensen dichter bij de geldstroom zitten moeten ze er ineens meer van hebben? Een goede kok is een dikke kok toch? Of lijd hij aan vraatzucht?
Er zijn beroepen die je gerust als een roeping mag zien, als je niet echt een je naaste geeft ga je niet als verpleegster werken mag je aannemen, voor de geweldige salarissen en bonussen hoef je het niet te doen tenslotte. Zelf heb ik een technische achtergrond, als mijn job twee keer zoveel zou verdienen zou dat leuk zijn, als ik slechts de helft zou krijgen zou ik waarschijnlijk nog steeds hetzelfde werk doen. Misschien dan wel zelfstandig wie weet. Maar wat motiveert een mens nu om bankier, accountant of belegger te worden? Wie biedt het meeste geld, bonussen, lease-bakken etc? Of zit ik er nu ver naast?
Geweldige vergelijking.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 17:31 schreef xenobinol het volgende:
[.... over bankiers......]
Een goede kok is een dikke kok toch? Of lijd hij aan vraatzucht?
Interessante post, de grap is dat je geen financiele richting hoeft te kiezen om in de finanicele sector te kunnen werken. Met sterrenkunde kan je ook zakenbankier worden. Sterker nog, ze hebben zo iemand waarschijnlijk liever dan de zoveelste student finance.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 17:47 schreef GlowMouse het volgende:
Als econometrist kon ik kiezen voor een aantal richtingen, en eentje daarvan is de financiële sector. Ik kan met nog herinneren waarmee op een voorlichtingsdag voor tweedejaarsstudenten de voorlichting voor die richting begon. Een professor hield het blaadje van de studievereniging omhoog en zei: "kijk eens naar welke bedrijven er allemaal in adverteren".
Daar kon ik niet bij. Het wiskundig onderzoek dat gedaan wordt in die richting is best interessant, maar in plaats daarvan werd er op de arbeidsmarkt gehamerd. De afgelopen jaren is het aantal studenten dat die richting kiest omhoog gegaan van 50 naar 75% eigen schatting, en ik betwijfel dat er veel studenten tussenzitten die kritisch naar financiële modellen kijken. En als ik zie wat voor cijfers er voor redelijk eenvoudige tentamens en opdrachten behaald worden, vraag ik me tevens af of dat de mensen zijn die je in die sector belangrijke beslissingen moet laten onderbouwen.
Geldt overigens ook voor artsen; wie wil er nou een chirurg die met zesjes is afgestudeerd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |