Dat is het grappige mi, nee idd niet maar vanuit de geschiedenis juist weer wel. Dit wordt mi gevoed door een religieuze betrokkenheid van beide partijen. (dit even los van de exacte stukken grond waar het om gaat)quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:14 schreef moussie het volgende:
[..]
tja, wat dat aangaat kunnen Hamas en de anti-zionisten elkaar de hand schudden .. if you go by the books zou die staat niet mogen bestaan ..
Dat lijkt me niet, maar een belangrijk onderdeel voor een eventueel bestand is dat in elk geval de grenzen tussen Gaza en Egypte door internationale waarnemers wordt bewaakt of onder toezicht komt te staan om de wapensmokkel uit te bannen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:17 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Gaza stad annexeren en er met medewerking van de VN een tijdelijk bewind instellen wat toezicht houd op zowel de activiteiten van hamas als van Israël.
Ik zou het althans geen vreemde zet vinden als Israël de VN toelaat zodra ze klaar zijn in Gaza stad.
Ach welnee.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:39 schreef damsco het volgende:
[..]
Is wel degelijk ontopic. Dit is allang geen politiek conflict meer. De haat tegen de Joden, met religieuze grondslag, dat is er aan de hand. En dat kan zelfs een niet gelovige zoals ik zien.
Je bedoelt dat de staat Israel gerechtvaardigd kan worden door de historie? Lijkt me sterk. Verklaar, svp.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:20 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Dat is het grappige mi, nee idd niet maar vanuit de geschiedenis juist weer wel. Dit wordt mi gevoed door een religieuze betrokkenheid van beide partijen. (dit even los van de exacte stukken grond waar het om gaat)
Ik zou het wel heel merkwaardig vinden en ik weet niet of ik als VN zou meewerken.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:17 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Gaza stad annexeren en er met medewerking van de VN een tijdelijk bewind instellen wat toezicht houd op zowel de activiteiten van hamas als van Israël.
Ik zou het althans geen vreemde zet vinden als Israël de VN toelaat zodra ze klaar zijn in Gaza stad.
Dat zou mi een eerste (onhoudbare) stap zijn. Israël zal er in deze niet voor settelen om de controle uit handen te geven aan een partij als Egypte icm de VN. Ik denk eerder dat de grens met Egypte onder strenge Israelische controle komt te staan en bevoorrading vanaf zee gaat plaatsvinden. Coördinatie zal vanuit Gaza stad ism de VN gebeuren.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:21 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet, maar een belangrijk onderdeel voor een eventueel bestand is dat in elk geval de grenzen tussen Gaza en Egypte door internationale waarnemers wordt bewaakt of onder toezicht komt te staan om de wapensmokkel uit te bannen.
Ik ben atheïst, mijn ouders vonden het nodig mij de nodige christelijke leer bij te brengen, Maar op een gegeven moment ga je zelf nadenken. God kan een land niet aan de Joden geven omdat het land niet van God is. God bestaat namelijk niet, dus hij kan ook niet iets bezitten en dus ook niet weggeven. Simpel toch. Die oorlog daar is gewoon een stammen oorlog.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:05 schreef moussie het volgende:
het conflict op zich is niet religieus maar heeft door de geschiedenis van die streek wel een religieuze impact .. zelfs op de atheïst, want ook die is opgegroeid met het idee dat dat land daar door god aan de joden is gegeven ..
als je die situatie daar bekijkt buiten de context van de heilige boeken .. met wat voor recht wordt dat land daar geclaimd ook alweer, omdat ze er 2000+ jaar geleden het scepter zaten te zwaaien voor ze door de romeinen werden verslagen, omdat er altijd een handvol is blijven wonen ?
Nee beiden kunnen niet gerechtvaardigd worden maar proberen dat op religieuze status wel.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je bedoelt dat de staat Israel gerechtvaardigd kan worden door de historie? Lijkt me sterk. Verklaar, svp.
Die grensovergang is nu al in handen van de PA.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:28 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Dat zou mi een eerste (onhoudbare) stap zijn. Israël zal er in deze niet voor settelen om de controle uit handen te geven aan een partij als Egypte icm de VN. Ik denk eerder dat de grens met Egypte onder strenge Israelische controle komt te staan en bevoorrading vanaf zee gaat plaatsvinden. Coördinatie zal vanuit Gaza stad ism de VN gebeuren.
Dat is als ik de pionnetjes zou mogen plaatsen.
Ik zet mijn vraagtekens bij Hamas als proxy van Iran. Teheran verleent enige steun aan Hamas, dat geloof ik wel. Maar of het verder gaat dan dat?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:17 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Hamas kan ook niets anders dan doorvechten. Wat een gezichtsverlies zou dat betekenen als zij instemt met een staakt het vuren.
Iran heeft al gedreigd de financiële en infrastructurele steun op te zeggen mocht Hamas instemmen met een bestand. http://www.jpost.com/serv(...)JPArticle%2FShowFull
Er zijn echter wel de eerste aanwijzingen voor wat beweging in die richting:
[..]
Goeie vraag, maar hoe is het politieke standpunt van Iran?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:36 schreef NorthernStar het volgende:
Als Hamas een proxy van Iran is, waarom hebben ze dan niet wat wapens naar Gaza gesmokkeld?
Haat = dood, dat kan ik wel inzien.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:17 schreef Karrs het volgende:
[..]
Ik ga er nog even verder op in - de keuze is nu aan de Palestijnen.
Zoals ik uit mijn studies van krijgsgeschiedenis vaak genoeg heb geconstateerd, is dat er in sommige gevallen maar één manier is om mensen te laten inzien. Ideeën als nazisme zoals de Duitsers omarmden en de nieuwe Bushido die de Japanners aanhingen, zijn er letterlijk uitgebombardeerd.
Kort samengevat: het volk omarmde die ideologieën, zagen hun land (en hun trots) groeien maar werden uiteindelijk geconfronteerd met iets wat veel dichter bij de mensen stond: eigen ervaring met de gevolgen. De Duitse bevolking, zo trots op zichzelf in de jaren voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog, werden letterlijk kapotgebombardeerd en zagen het resultaat van die haatideologie: verwoesting, dood, leed, onmenselijke taferelen. Ze hadden zich massaal geconformeerd naar een ietwat abstract maar toch levend idee en werden daarvoor beloond met wat ik net noemde. Wat is uiteindelijk meer waard? Die ideologie of het recht om te leven? De Duitsers hebben geleerd om het leven te omarmen en de gruwelijke fout van het nazisme in te zien, maar slechts nadat ze vrijwel allemaal persoonlijk hebben kunnen ervaren wat hun keuze (het nazisme) voor gevolgen had. Dat bleek nodig te zijn.
De Japanners hebben de ultieme vernedering ondergaan door hun verkrachte versie van de Bushido (wat een pracht-ideologie is) op te geven om te kunnen leven, door te capituleren aan de Amerikanen. Leven boven de dood. Gruwelijk genoeg: letterlijk.
Zo erg is het niet in Gaza, maar toch staan de Palestijnen voor dezelfde keuze. Haat = dood, dat is het altijd al geweest, haat is een negatieve en afbrekende emotie. Maar als ze doorgaan met haten, halen ze alleen de dood in huis. Het enige wat ik hoop, is dat ze het alternatief, leven, zo snel mogelijk omarmen.
De geschiedenis zou ze daarin moeten leren, maar zoals al vaker is gezegd: het is wachten op het moment dat de Palestijnen hun kinderen meer liefhebben dan dat ze de Israëli's haten. Ze moeten inzien dat hun houding alleen maar dood en vernietiging tot gevolg heeft en ze moeten zo langzamerhand ook weten dat Israël geen haat meer tolereert.
Note: Dit is NIET bedoeld om de ethiek van de bombardementen op o.a. Hamburg, Dresden, Berlijn, Hiroshima en Nagasaki te bediscussieren, maar puur om aan te geven wat de twee volkeren hebben moeten doorstaan voordat ze hun ideologie loslieten en inzagen waar ze al die tijd mee bezig waren geweest.
Ik acht dit heel aannemelijk maar met een paar weken weten wie er gelijk krijgt.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:33 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Die grensovergang is nu al in handen van de PA.
Dit zou betekenen dat Israël hun standpunt weer inneemt van voor de ontruiming van de nederzettingen in de Gazastrook en de facto de Gazastrook weer zou gaan bezetten.
Ik zie dat niet gebeuren.
Tja, naar goed voorbeeld hèquote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:40 schreef g0dz0r het volgende:
Of Meki en gelijkdenkenden krijgen gelijk, de islam overwint dit en maakt er een totalitaire staat van.
en zware controle op alles wat Gaza binnenkomt.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:28 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Dat zou mi een eerste (onhoudbare) stap zijn. Israël zal er in deze niet voor settelen om de controle uit handen te geven aan een partij als Egypte icm de VN. Ik denk eerder dat de grens met Egypte onder strenge Israelische controle komt te staan en bevoorrading vanaf zee gaat plaatsvinden. Coördinatie zal vanuit Gaza stad ism de VN gebeuren.
Dat is als ik de pionnetjes zou mogen plaatsen.
Iran vindt het prima, leidt mooi de aandacht van het nucleaire programma af.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:40 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Goeie vraag, maar hoe is het politieke standpunt van Iran?
Zijn ze behulpzaam om tot een oplossing te komen of zijn het oorlogshitsers?
Nou, dan dienen ze dus te overleggen en niet te bombarderen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:33 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Nee beiden kunnen niet gerechtvaardigd worden maar proberen dat op religieuze status wel.![]()
We kennen het convenant van hamas inmiddels wel en israël doet daar natuurlijk niet voor onder door "heilige grond" te verdedigen ook al is dat niet letterlijk zo gezegd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |