bron: ADquote:Rotterdam voelt ook als een bezet gebied
Door MARJOLEIN HENDRIKS
ROTTERDAM - Drie dagen lang demonstreerden Rotterdamse Marokkanen tegen het geweld in de Gazastrook. Twee keer liep het uit de hand.
De felle demonstraties zijn meer dan een protest tegen Israël, zegt welzijnswerker Mohammed Tachi, die een van de demonstraties organiseerde. ,,Deze jongens voelen zich verwant met de Palestijnen.’’
In de moskeeën was er nog zo op gehamerd. ‘Jullie mogen protesteren, maar zónder agressie’, hadden de imams gezegd. De preek moest Rotterdamse moskeegangers ervan weerhouden zich te misdragen bij demonstraties tegen het geweld in de Gazastrook. Toch ging het mis. Groepjes jonge Marokkanen misdroegen zich in het centrum van de stad, zozeer zelfs dat burgemeester Aboutaleb er gisteren zijn afschuw over uitsprak.
,,Ik ben ertussen gekomen, heb met ze gepraat. Maar ze zijn kwaad,’’ zegt Tachi over de demonstrerende jongeren.
Hij probeert de woede binnen zijn gemeenschap te verklaren. Volgens hem voelen velen zich verwant met de Palestijnse zaak, omdat zij zich – net als de Palestijnen in de Gazastrook – gediscrimineerd voelen. ,,De Marokkanen in Rotterdam hebben ook het gevoel in bezet gebied te wonen. Zeker zeventig procent van de Marokkanen in deze stad voelt dat zo. Ze worden vaker gefouilleerd dan anderen, zijn vaker het slachtoffer van de politie.’’
De demonstraties van afgelopen weekeinde gingen om meer dan Gaza alleen, aldus de welzijnswerker. ,,Deze mensen voelen zich het slachtoffer van een indirecte oorlog, die de politie tegen hen voert.’’
Vrijdag verliep de door Tachi georganiseerde manifestatie op de Coolsingel nog rustig, maar zaterdag en zondag werden omstanders lastiggevallen en anti-Joodse leuzen geroepen. Ontoelaatbaar, vindt burgemeester Aboutaleb.
Tachi vraagt om begrip. ,,Voordat hij de jongeren straft, moet hij eerst praten met vertegenwoordigers van de Marokkaanse gemeenschap. Ik ben iemand bij wie mensen komen als ze problemen hebben. Als hij met ons samenwerkt, kunnen we het oplossen, maar in het verleden maakte steeds iemand anders uiteindelijk het plan.’’
Tachi is een bekende figuur in de Marokkaanse gemeenschap. Hij organiseert al jaren demonstraties, brengt rond de ramadan eten bij gevangenen en zet zich via allerlei stichtingen in voor de mensenrechten. ,,Dat heb ik van mijn vader, die was net zo. Mijn broer is voorzitter van een moskee, dus het zit in de familie.’’
Tachi’s taalbeheersing is beperkt. Een vriend tolkt, maar regelmatig neemt hij het gesprek over, want het verhaal moet goed verteld worden. Liever dan de jongeren uit zijn gemeenschap te veroordelen, praat hij over mogelijke oplossingen van de problemen in Rotterdam. Na het volgens hem zoveelste project van de gemeente zonder resultaat wil Tachi met mensen uit de eigen gemeenschap activiteiten organiseren in buurthuizen, scholen en sporthallen die s avonds toch gesloten zijn. ,,Met hulp van de gemeente kunnen wij zulke projecten opzetten. Jongeren helpen met hun huiswerk en ze laten sporten. Zo houden we ze van de straat.’’
wat doe jij als Nederlander überhaupt in Rotterdam..quote:Op dinsdag 13 januari 2009 14:57 schreef macca728 het volgende:
gelijk heeft hij, als ik in Rotterdam loop tegenwoordig voelt het voor mij ook aan als oorlogsgebied. Al jaren
oh wacht, ik ben Nederlander, ik mag dat niet zeggen
Jij moet geen onzin praten.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 14:58 schreef trifko het volgende:
[..]
wat doe jij als Nederlander überhaupt in Rotterdam..
ik woon er ook gelukkig niet, ik werk er alleenquote:Op dinsdag 13 januari 2009 14:58 schreef trifko het volgende:
[..]
wat doe jij als Nederlander überhaupt in Rotterdam..
Uhu.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 14:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
ik woon er ook gelukkig niet, ik werk er alleen
blanken wonen er uberhaupt niet meer
100% ja hoor, ga maar eens kijken in Delftshaven, Marconiplein, loopt geen NL rondquote:Op dinsdag 13 januari 2009 14:59 schreef IHVK het volgende:
Aboutaleb wordt meteen zwaar op de proef gesteld.
[..]
Jij moet geen onzin praten.![]()
50% van Rotterdam is autochtoon en bijna 100% is Nederlands.
Jij woont vast niet bij de beijerlandselaan die omgevingquote:Op dinsdag 13 januari 2009 14:59 schreef IHVK het volgende:
[..]
Jij moet geen onzin praten.![]()
OH MIJN GOD! IK WIST T WEL!quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:01 schreef IHVK het volgende:
Rotterdam is eigenlijk Ethiopie, kijk maar naar de Telegraaf en Geenstijl daar staat in wat de linkse media voor ons proberen te verbergen!
StronTvervelend?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:01 schreef LLemmingCool.J het volgende:
[..]
Jij woont vast niet bij de beijerlandselaan die omgeving
maar al die marokkanen zijn daar ook echt strondvervelend. (de jongeren dan)
Worden ze er op aangesproken gaan ze huilie doen
hopelijk pakt aboutaleb het goed aan
Multiculturele heilstaat, maar waarom voelen ze zich dan bezet?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 14:59 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ehh. Dit staat in het AD en zijn de uitspraken van een Marokkaanse welzijns medewerker.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:01 schreef IHVK het volgende:
Rotterdam is eigenlijk Ethiopie, kijk maar naar de Telegraaf en Geenstijl daar staat in wat de linkse media voor ons proberen te verbergen!
omdat ze 'lastig gevallen' worden door de politiequote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:05 schreef Sargon het volgende:
[..]
Multiculturele heilstaat, maar waarom voelen ze zich dan bezet?
Gelukkig heeft de politie dezelfde nationaliteit, zal wel loslopen dan.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:07 schreef basilisk het volgende:
[..]
omdat ze 'lastig gevallen' worden door de politie
foei !!! kom maar eens een kopje thee drinkenquote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:09 schreef Gummibeer79 het volgende:
Als ze eens zouden werken of naar school gaan ipv kansloos op straat rond te hangen en mensen te intimideren / stelen / overvallen, dan zouden ze al minder vaak gefouilleerd worden door de politie.
Oh nee, dat mag ik niet zeggen, want ik ben zelf allochtoon.
Oh nee! dan mag het wél!
Maar ik ben wel wit.
Oh nee, dan mag het tóch weer niet.....
Maar mijn vrouw is gekleurd! Mag het dan weer wel?
Tis goed te merken als je in de metro zit. Marconiplein-Beurs is tja .. en daarna is het een stuk 'witter'quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
100% ja hoor, ga maar eens kijken in Delftshaven, Marconiplein, loopt geen NL rond
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:06 schreef Casos het volgende:
Rotterdam Hillegersberg is prima te doen. Gordelweg is zegmaar de grens. Tot aan het muizegaatje.
En Marokkanen die zich vergelijken met Palestijnen.......
Toen ik dit las brak echt mijn klomp. Ben net pas bijgekomen van het lachen.quote:Hij probeert de woede binnen zijn gemeenschap te verklaren. Volgens hem voelen velen zich verwant met de Palestijnse zaak, omdat zij zich – net als de Palestijnen in de Gazastrook – gediscrimineerd voelen. ,,De Marokkanen in Rotterdam hebben ook het gevoel in bezet gebied te wonen. Zeker zeventig procent van de Marokkanen in deze stad voelt dat zo. Ze worden vaker gefouilleerd dan anderen, zijn vaker het slachtoffer van de politie.’’
De demonstraties van afgelopen weekeinde gingen om meer dan Gaza alleen, aldus de welzijnswerker. ,,Deze mensen voelen zich het slachtoffer van een indirecte oorlog, die de politie tegen hen voert.’’
Niet arabieren/semieten mogen niet meedoen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:24 schreef LaTiNo het volgende:
Tip: stuur al die boze jongeren naar Gaza om mee te vechten met Hamas, kunnen ze al die woede kwijt...
Hij of jij? Zijn nickname is knowall, know-all.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:34 schreef rival het volgende:
[..]
wat hjij zegt is toch niks mis mee?
of hebben ze in rotterdam oorlog?
Wakker worden.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:11 schreef Noway666 het volgende:
Ze worden bestookt met tonnen subsidies en hebben 0,0 motivatie om uberhaupt iets nuttigs te doen, hoe durven ze dat nou te vergelijken met de problemen in gaza ?
Wat mij betreft flikkeren ze al die wijze neusjes die deze onzin scanderen in de gaza-strook, kijken of ze dan nog zo broederlijk zijn.
Nee ik weet echt niet meer wat ze nou willen, een uitkering en een goede scholing voor een bepaald vakgebied en eventueel wat hulp bij het opzetten van een zaak, prima. Maar de rotte appels met hun grote bek verzieken het voor de hele wijk, daardoor krijg je politie aandacht.
Het lijkt wel alsof ze zich graag in de oorlogshoek drijven, al die BARBAREN.
Die laatste drie woorden kunnen echt niet kloppen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:11 schreef Noway666 het volgende:
Het lijkt wel alsof ze zich graag in de oorlogshoek drijven, al die moslims.
Gaat de mosselmanvirus daar toeslaan?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:19 schreef Lemmeb het volgende:
Gelukkig ben ik daar weg. Amsterdam en Utrecht zullenl hetzelfde lot ondergaan, maar dan nog erger.
Behoorlijk laf.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:19 schreef Lemmeb het volgende:
Gelukkig ben ik daar weg. Amsterdam en Utrecht zullen hetzelfde lot ondergaan, maar dan nog erger.
Het zijn gewoon een stel losgeslagen dwazen. Blijkbaar voornamelijk jongvolwassen mocro's. Ze geven geen kut om de Palestijnen. Het zal ze aan de reet roesten of morgen een klein Palestijns jongetje de dood zal vinden. Het is tuig. Tuig dat elke reden aanpakt om rotzooi te trappen. Persoonlijk heb ik er geen probleem mee als dat volk (en daarmee bedoel eenieder die het gore lef heeft om tijdens een dergelijke demonstratie te gaan rellen) morgen nog dood neervalt.. maarja.. dat ben ik.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:38 schreef Elfletterig het volgende:
Marokkaanse jongeren in Nederland zijn wat mij betreft net iets te vaak zelf de agressor om een slachtofferrol te claimen. De vergelijking met de Palestijnen is ook wel redelijk bezopen. De Palestijnen wonen in autonome regio's met gedeeltelijk zelfbestuur. Palestijnen worden aangevallen door Israel; even in het midden gelaten wiens schuld dat is. Israel bemoeilijkt het dagelijkse leven van Palestijnen, de levensstandaard is vaak erbarmelijk.
[..]
Oja, dit geldt echt niet alleen voor jongeren van Marokkaanse afkomst, maar voor la het straattuig dat loopt te rellen, dingen vernielt, hulpdiensten lastigvalt, mensen berooft/intimideert, discriminerende teksten schreeuwt, enzovoort.
idd, bezet gebiedquote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:05 schreef pisnicht het volgende:
[..]
Ehh. Dit staat in het AD en zijn de uitspraken van een Marokkaanse welzijns medewerker.
Het is toch ook tenenkrommend hoe die man het allemaal loopt te bagatelliseren, de schuldvraag probeert te verschuiven en nog maar weer eens aanhaalt dat er geld nodig is voor weer een bij voorbaat mislukt idee?
Marokko wordt het.Goed plan.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:16 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Maakt dat wat uit? De Zuidpool lijkt me wel wat, maar Marokko ligt het meest voor de hand.
Nja ik wil best aannemen dat het gewoon rellen is van jeugd. In dat geval is het erg kwalijk van meneer Tachi dat hij ze koppelt aan de Palestijnse kwestie.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:38 schreef Elfletterig het volgende:
Marokkaanse jongeren in Nederland zijn wat mij betreft net iets te vaak zelf de agressor om een slachtofferrol te claimen. De vergelijking met de Palestijnen is ook wel redelijk bezopen. De Palestijnen wonen in autonome regio's met gedeeltelijk zelfbestuur. Palestijnen worden aangevallen door Israel; even in het midden gelaten wiens schuld dat is. Israel bemoeilijkt het dagelijkse leven van Palestijnen, de levensstandaard is vaak erbarmelijk.
Het contrast met Marokkaanse jongeren in Nederland is groot. Die groeien op in relatieve rijkdom, worden niet met bommen en granaten bestookt en wonen ook niet in autonome regio's met zelfbestuur. Ze wonen gewoon in Nederland, nergens anders.
In plaats van Palestina zie ik veel duidelijker een vergelijking met het gedrag van de rellende jongeren in Griekenland. Ze grijpen een bepaald incident of voorval aan om 'legitiem' te kunnen rellen. Ze lijken grensoverschrijdend gedrag te zien als een soort recht, als iets dat normaal en begrijpelijk is. Het is dan aan de Nederlandse overheid om te antwoorden. En dat antwoord moet krachtig zijn: oppakken en zwaar straffen; iets anders zal niet werken. Pappen en nathouden doen we namelijk al veel te lang.
Oja, dit geldt echt niet alleen voor jongeren van Marokkaanse afkomst, maar voor la het straattuig dat loopt te rellen, dingen vernielt, hulpdiensten lastigvalt, mensen berooft/intimideert, discriminerende teksten schreeuwt, enzovoort.
Oei! Hoog tijd om Anne-Marie Hoogland te benoemen tot hoofdcommissaris!quote:De Marokkanen in Rotterdam hebben ook het gevoel in bezet gebied te wonen. Zeker zeventig procent van de Marokkanen in deze stad voelt dat zo. Ze worden vaker gefouilleerd dan anderen, zijn vaker het slachtoffer van de politie.’’
Wat een kattegejank.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:35 schreef thewishmaster het volgende:
Het is wel vreemd dat Marokkanen vaker vaker worden aangehouden door de politie. Zou het misschien komen doordat de Marokkanen zwaar oververtegenwoordigd zijn in misdaadstatistieken? Het wordt tijd dat die bontkraagjes eens ophouden met een grote bek op te zetten en eens een keer wat gaan bijdragen aan de samenleving. Als we op dezelfde voet doorgaan zijn de grote steden niet meer leefbaar voor de autochtonen.
Het is gewoon kansloos volk die relschoppers, altijd maar de slachtofferrol spelen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:29 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Schandalig dat die malloot de situatie van Marokkanen in Nederland durft te vergelijken met bezet gebied. Veel Marokkanen kiezen er zelf voor om niet de kansen te grijpen die hier wel worden geboden.
In dat opzicht zijn het inderdaad net Palestijnen. Ze krijgen waar ze om vragen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:20 schreef Asgard het volgende:
Klootzakken
Ze willen gewoon aandacht vragen, zielig doen. Zogenaamd vaker slachtoffer van de politie, vind je het gek? Als je je misdraagt loop je meer kans om in aanraking te komen met de politie.
De waarheid is hard. Waar kan ik geld doneren voor deze oorlogswezen?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat een kattegejank.Maargoed, ik voorzie al geen normale discussie in het topic. Dus ik ben pleite.
Nou ja, volgens mij kiezen die jongeren toch ook echt zelf voor die link. Ze staan niet te demonstreren omdat de merkkleding duurder is geworden ofzo...quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:21 schreef Py het volgende:
Nja ik wil best aannemen dat het gewoon rellen is van jeugd. In dat geval is het erg kwalijk van meneer Tachi dat hij ze koppelt aan de Palestijnse kwestie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |