De rest heeft amper invloed op het gebied.quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:36 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De Arabische wereld is wel wat groter dan die 3 landen.
Ja goed, maar Israël is inmiddels ook al 30 jaar niet aangevallen geweest door een militaire macht he.quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:47 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Grote in deze zin gerelateerd aan vernietigingskracht.
Dan had je die drie landen best wel bij naam kunnen noemen, al was het alleen maar om een beetje genuanceerd over te komen. De rest van de Arabische wereld heeft namelijk behoorlijk wat kritiek op deze landen geuit.quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:48 schreef Autodidact het volgende:
[..]
De rest heeft amper invloed op het gebied.
Het is nog steeds een poging tot een 'gerichte oorlog tegen terroristen' in Irak op het moment.quote:
Mwah, ik vind het behoorlijk naïef. Met name de eerste paar weken van oorlogsvoering vallen daarbij op.quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is nog steeds een poging tot een 'gerichte oorlog tegen terroristen' in Irak op het moment.
quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:46 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Puma is een mongool, maar dat is al langer algemeen bekend.
Ik denk dat je nergens boven uit stijgt. Vandaar ook je interesse in defensie.quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:58 schreef Pumatje het volgende:
[..]
zolang ik nog boven jou uitstijg mag ik alles zijn
Je moet sowieso twee aspecten onderscheiden bij die invasie. Zoals uiteraard te verwachten viel was het formele militaire apparaat van Irak zo verslagen. Volgens mij is er echter niet bepaald nagedacht over 'en wat dan?'.quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Mwah, ik vind het behoorlijk naïef. Met name de eerste paar weken van oorlogsvoering vallen daarbij op.
Ik betwijfel dat, omdat een kernwapen inzetten nogal wat problemen met zich meebrengt. Sowieso het gevaar voor de eigen troepen, maar het belangrijkste, de fallout en hoe andere landen daarop reageren. Bij assymetrische oorlogsvoering is het zo dat je vaak vecht tegen rebellen, met een matig wapenarsenaal. Daar kan je inderdaad een atoombom gooien en dan ben je klaar. Althans, is dat wel zo? Zou het niet zo kunnen zijn dat er dan nog aanslagen plaats kunnen vinden in het thuisland? Een soort van 9/11 als reactie op dergelijke bombardementen? Dat is toch wel een risico die je blijft behouden, omdat je simpelweg niet kan vaststellen hoe groot een dergelijke rebellen organisatie precies is. Maar ik ben geen expert, Puma is veel beter in het uitmoorden van mensen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 17:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je moet sowieso twee aspecten onderscheiden bij die invasie. Zoals uiteraard te verwachten viel was het formele militaire apparaat van Irak zo verslagen. Volgens mij is er echter niet bepaald nagedacht over 'en wat dan?'.
Maar goed, als de VS de strijd daarna echt puur zonder enige scrupules gericht had op het uitroeien van het verzet dat volgde dan hadden ze hun kernwapenarsenaal bijvoorbeeld in kunnen zetten op Iraakse steden.
zijn alle strijders (+burgers dood). heeft de VS in fallaju ook gedaan alle burgers evacueren en het daarna aan puin schieten van alles wat daar nog rondloopt.quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat wil je gooien? 20 MOABS? Een atoombom? Op een gebied dat 1km van de grens ligt? En dan heb je het gebied in puin geschoten en dan?
Dromen mag altijd.quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:58 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ja, en dat heeft veel geholpen. Nee dus. Kennelijk werkt DAT in ieder geval niet tegen terroristen of rebellen. Overigens werd er aan het begin gewoon een soort van blits uitgevoerd op de steden hoor. Met die prachtige beelden op CNN, weet je nog.quote:Op donderdag 15 januari 2009 17:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
zijn alle strijders (+burgers dood). heeft de VS in fallaju ook gedaan alle burgers evacueren en het daarna aan puin schieten van alles wat daar nog rondloopt.
Overigens loopt de defensieve techniek nu even achter maar daar lijkt verandering in te komen momenteel
Een communist die een zwijggelofte heeft afgelegd, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:58 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Vooral die eerste weken waren daar toonbeeld van bijna alleen gebouwen van het regime geraakt zeer weinig burgerslachtoffers gezien de hoeveelheid bommen die gebruikt zijn.quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Mwah, ik vind het behoorlijk naïef. Met name de eerste paar weken van oorlogsvoering vallen daarbij op.
Ik heb nergens gezegd dat ze onbruikbaar zijn. In assymetrische oorlogsvoering hebben ze alleen ene stuk minder aan conventionele wapens.quote:Op donderdag 15 januari 2009 17:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Vooral die eerste weken waren daar toonbeeld van bijna alleen gebouwen van het regime geraakt zeer weinig burgerslachtoffers gezien de hoeveelheid bommen die gebruikt zijn.
Later zijn ze heel wat meer gaan rauwdouwen.
Overigens zijn conventionele legers nog steeds zeer bruikbaar in de toekomst, zeker met het tekort aan grondstoffen wat er aan gaat komen (olie, water, voedsel)
een blitzquote:Op donderdag 15 januari 2009 17:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, en dat heeft veel geholpen. Nee dus. Kennelijk werkt DAT in ieder geval niet tegen terroristen of rebellen. Overigens werd er aan het begin gewoon een soort van blits uitgevoerd op de steden hoor. Met die prachtige beelden op CNN, weet je nog.
Volgens mij is dat in de eerste paar weken weldegelijk platgebombardeerd. Maar ik kan mij vergissen hoor, ik dacht bijvoorbeeld dat het vliegveld weg was gevaagd, min of meer. En andere infrastructurele zaken zoals electriciteit en dergelijke. Uiteraard werd het ministerie van olie gespaard.quote:Op donderdag 15 januari 2009 17:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
een blitz, het orginele plan was om de hele infrastructuur te vernietigen maar dat hebben ze toch maar niet gedaan want het was niet nodig.
En het heeft even geholpen
conventionele wapens wel echter de technologisch voorsprong wordt sterk verkleint.quote:Op donderdag 15 januari 2009 17:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat ze onbruikbaar zijn. In assymetrische oorlogsvoering hebben ze alleen ene stuk minder aan conventionele wapens.
zal eens kijken, het vliegveld niet plat gebombardeerd dat hadden ze zelf nodig net als de electra.quote:Op donderdag 15 januari 2009 17:11 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Volgens is dat in de eerste paar weken weldegelijk platgebombardeerd. Maar ik kan mij vergissen hoor, ik dacht bijvoorbeeld dat het vliegveld weg was gevaagd, min of meer. En andere infrastructurele zaken zoals electriciteit en dergelijke. Uiteraard werd het ministerie van olie gespaard.
Die robotprogramma's, wat heb je daar aan? Herkennen die de terrorist of de normale persoon dan? Of weten die precies waar alle boobytraps en IED's zitten?quote:Op donderdag 15 januari 2009 17:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
conventionele wapens wel echter de technologisch voorsprong wordt sterk verkleint.
Maar daar zijn nu ook al veranderingen gaande (zij bijvoorbeeld de vele robotprogramma`s momenteel zodat soldaten hun tanks niet meer uit hoeven)
Precies, maar we hebben het over een regime zonder scrupules. Troepen evacuëren, bommetjes laten vallen en een middelvinger naar de buurlanden, die kunnen immers toch niet tegen je op in militair opzicht. Gaan ze in een ander land ook vervelend doen, zelfde verhaal. Ik denk dat je nog teveel redeneert vanuit een natie die juist geen superieure vernietigingskracht beschikt en daarnaast bovendien ook nog rekening houdt met allerlei factoren.quote:Op donderdag 15 januari 2009 17:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik betwijfel dat, omdat een kernwapen inzetten nogal wat problemen met zich meebrengt. Sowieso het gevaar voor de eigen troepen, maar het belangrijkste, de fallout en hoe andere landen daarop reageren. Bij assymetrische oorlogsvoering is het zo dat je vaak vecht tegen rebellen, met een matig wapenarsenaal. Daar kan je inderdaad een atoombom gooien en dan ben je klaar. Althans, is dat wel zo? Zou het niet zo kunnen zijn dat er dan nog aanslagen plaats kunnen vinden in het thuisland? Een soort van 9/11 als reactie op dergelijke bombardementen? Dat is toch wel een risico die je blijft behouden, omdat je simpelweg niet kan vaststellen hoe groot een dergelijke rebellen organisatie precies is. Maar ik ben geen expert, Puma is veel beter in het uitmoorden van mensen.
Wat een taalgebruik.quote:Op donderdag 15 januari 2009 17:15 schreef EchtGaaf het volgende:
Wat een kut reacties de laatste tijd.
Ja, maar dat is een niet-reële weergaven van de zaken zoals die zijn. Net zoals dat alle Arabische landen zouden besluiten alle olietoevoer nu te stoppen. Hoe lang kan je dan als oorlogsvoerend land op je reserves teren? Wel reel blijven natuurlijk. In het hier en nu is asymmetrische oorlogsvoering een zeer groot nadeel voor conventionele legers. De VietCong had ook verslagen kunnen worden doormiddel van atoombommen, de hele wereld kan opgeblazen worden door atoombommen, dat is inderdaad zo. En nu, tijd om te bikkelen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 17:14 schreef Monolith het volgende:
[..]
Precies, maar we hebben het over een regime zonder scrupules. Troepen evacuëren, bommetjes laten vallen en een middelvinger naar de buurlanden, die kunnen immers toch niet tegen je op in militair opzicht. Gaan ze in een ander land ook vervelend doen, zelfde verhaal. Ik denk dat je nog teveel redeneert vanuit een natie die juist geen superieure vernietigingskracht beschikt en daarnaast bovendien ook nog rekening houdt met allerlei factoren.
Over dat hypothetische geval hadden we het dan ook, toch? Uiteraard is de praktijk een stuk weerbarstiger.quote:Op donderdag 15 januari 2009 17:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, maar dat is een niet-reële weergaven van de zaken zoals die zijn. Net zoals dat alle Arabische landen zouden besluiten alle olietoevoer nu te stoppen. Hoe lang kan je dan als oorlogsvoerend land op je reserves teren? Wel reel blijven natuurlijk. In het hier en nu is asymmetrische oorlogsvoering een zeer groot nadeel voor conventionele legers. De VietCong had ook verslagen kunnen worden doormiddel van atoombommen, de hele wereld kan opgeblazen worden door atoombommen, dat is inderdaad zo. En nu, tijd om te bikkelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |