Oke. Bedankt voor je constructieve bijdrage.quote:
Ongetwijfeld.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:00 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik vind twee zaken opvallend:
1) het komt het leger ongetwijfeld wel goed uit dat er geen joodse nederzettingen meer zijn in Gaza.
Vind je? Voor oorlogshandelingen vind ik het reuze meevallen (een paar honderd doden is niks gegeven de vuurkracht die ingezet kan worden). Dan kun je uiteraard van mening verschillen over of het terecht is te reageren op de aanvallen van Hamas, maar als je reageert (en effectief wilt zijn) blijft er niet veel anders over dan deze reactie.quote:2) de absolute overkill van de huidige aanval ten opzichte van de Hamasraketten.
Vergeef me dat ik Hamas ervan verdenk altijd uit te zijn geweest op de vernietiging van Israel (het staat nota bene zelfs in hun handvest). Als ik Israel was zou ik ook wantrouwend zijn.quote:Verder heeft Israel eerst de doorgangen geblokkeerd en is Hamas daarna (weer) begonnen met raketbeschietingen.
Ik denk eerlijk gezegd dat Israel helemaal niet zo blij is met deze oorlog; ze hebben weinig te winnen en veel te verliezen.quote:Ik geloof niet zozeer in vooropgezette complotten, maar wel in handig gebruik maken van mogelijkheden en in het uitlokken van vijandelijkheden (een casus belli creëren). En vooral in dat uitlokken waren de Israeli's in het verleden heel handig.
Ik denk wat anders.quote:En verdacht? Ach, ik denk alleen dat Israel het inpikken van heel Palestina weliswaar niet als artikel 1 in de grondwet heeft staan, maar dat dit wel het einddoel is van alle regeringen.
-edit-reactie op quote ook maar verwijderdquote:
Hamas heeft de tijd he... Ze rekenen niet op een overwinning in een paar jaar, maar hebben helaas een horizon van generaties. Dat maakt het ook zo moeilijk onderhandelen met zulke religieuze fanatici.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:10 schreef damsco het volgende:
[..]
Verplaats je eens in de schoenen van Israël, deze blokkade is zeker omstreden maar geheel onlogisch is het natuurlijk niet. Ik kan je één ding wel verzekeren, hoe meer agressie Hamas terug projecteert hoe meer ze haar eigen glazen ingooit. Uiteindelijk zit Israël er niet mee dat de gazastrook is afgesloten (hoe cru dat ook mag klinken!). Vandaar dat ik het ook ongelofelijk stom vindt hoe Hamas handelt, het is een verloren strijd.
Helaas voor Hamas geef ik ze niet een paar generaties meer.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:24 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Hamas heeft de tijd he... Ze rekenen niet op een overwinning in een paar jaar, maar hebben helaas een horizon van generaties. Dat maakt het ook zo moeilijk onderhandelen met zulke religieuze fanatici.
Sja, de Duitsers beschouwden onze verzetshelden ook als terroristen. Volgens Golda Meir is Israel gebaseerd op terroristische acties. Je hebt duidelijk last van een overmaat aan haat. (Maar dat is prima hoor.)quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:00 schreef damsco het volgende:
[..]
Hamas is en blijft een terroristische organisatie welke simpelweg geëlimineerd dient te worden. Dit is natuurlijk een persoonlijk gevoel, maar hier sta ik dan ook achter (indien jij ander inzicht hierin hebt respecteer ik dat ook trouwens).
Over het landjepik verhaal: dat is nou juist het trieste in deze hele zaak. Er is nou juist geen bewijs dat het het land is van de Palestijnen. De claim van de Palestijnen dat het land hun toebehoord is onjuist, en wordt door velen onderzoekers ook afgewezen. Het Palestijns/Israëlische gebied zoals wij die nu kennen bestaat immers pas sinds het Britse mandaat. Tijdens het Ottomaanserijk omvatte het zelfs meerdere provincies welke ook Jordanië, Syrië en Libanon omvatten.
Ik vind het daarom ook altijd zo frappant dat dergelijke argumenten gebruikt worden, gezien dit namelijk helemaal niet het geval is.
Ik hoop het van harte, maar religieuze idioterie is vaak erg hardnekkig, helaas.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:25 schreef damsco het volgende:
[..]
Helaas voor Hamas geef ik ze niet een paar generaties meer.
Welke feiten, het enige wat je inbrengt heeft de Israelische ambassade doorgegeven aan NOS en RTL4 en alle dagbladen. dat is pure propoganda.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:26 schreef damsco het volgende:
[..]
Dat dacht ik al, het frustreert je omdat ik met argumenten kom die gebaseerd zijn op feiten. Is lastig iets tegenin te brengen he.
Bedoel je met vijand Egypte of Hamas? (gezien de snelheid van dit topic is dat niet duidelijk.)quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:11 schreef damsco het volgende:
Waarom zou Israël trouwens moeten samenwerken met een vijand? Ook dat kun je je zelf eens afvragen. Niemand kan Israël hiertoe verplichten natuurlijk.
Israël heeft nog nooit gesprekken gevoerd met Hamas. Hamas wordt door Israël beschouwd als terroristische organisatie en dit standpunt is zowel voor de Palestijnse verkiezingen als er na hetzelfde gebleven.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 00:33 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je gaat ervan uit, dat Israel nu Gaza aanvalt vanwege de raketten van Hamas. Dat is niet zo.
Plannen voor een dergelijke grootscheepse aanval moeten lang van te voren gemaakt worden. Alleen al het aanleggen van voorraden bommen en brandstof en voedsel kost tijd.
Hamas is tot bestuur gekozen d.m.v. opvallend correct verlopen verkiezingen. Prompt wordt door Israel gezegd, dat het niet met Hamas wil praten. Fatah probeert illegaal de macht in Gaza over te nemen en Hamas verweert zich daartegen. Er is gerotzooi tussen Hamas en Israel en er komt een soort bestand.
Israel schendt dat, door de doorgangen af te sluiten, niet alleen voor bommen en granaten (wat begrijpelijk zou zijn) maar ook voor levensmiddelenm, medicijnen, brandstof en andere goederen. DAARNA heeft Hamas de beschietingen met raketten hervat.
Dat heeft niks te maken met het minder goed hebben dan je buurman, dat heeft te maken met schendingen van een bestand en uithongeren van een bevolking.
Niet alleen Israel, ook de Palestijnen hebben recht op veiligheid.
En dat de Palestijnse burgerslachtoffers mede door toedoen van Hamas vallen, is Israelische draaikonterij en kromspraak.
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:00 schreef damsco het volgende:
[..]
Hamas is en blijft een terroristische organisatie welke simpelweg geëlimineerd dient te worden. Dit is natuurlijk een persoonlijk gevoel, maar hier sta ik dan ook achter (indien jij ander inzicht hierin hebt respecteer ik dat ook trouwens).
Over het landjepik verhaal: dat is nou juist het trieste in deze hele zaak. Er is nou juist geen bewijs dat het het land is van de Palestijnen. De claim van de Palestijnen dat het land hun toebehoord is onjuist, en wordt door velen onderzoekers ook afgewezen. Het Palestijns/Israëlische gebied zoals wij die nu kennen bestaat immers pas sinds het Britse mandaat. Tijdens het Ottomaanserijk omvatte het zelfs meerdere provincies welke ook Jordanië, Syrië en Libanon omvatten.
Ik vind het daarom ook altijd zo frappant dat dergelijke argumenten gebruikt worden, gezien dit namelijk helemaal niet het geval is.
De Palestijnen woonden er en dat geeft hen het recht. In elke nieuwe staat die er gevormd zou worden hadden zij als eerste voor burgerschap in aanmerking moeten komen.quote:"Let us not ignore the truth among ourselves. Politically we are the aggressors and they defend themselves. The country is theirs, because they inhabit it, whereas we want to come here and settle down, and in their view we want to take away from them their country." - David Ben Gurion
Allereerst, ik voeg mij net in de discussie. Een verwijzing naar vorige posts is ook goed, dit om herhaling van jouw kant te voorkomen (en de bijbehorende frustratie).quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Sja, de Duitsers beschouwden onze verzetshelden ook als terroristen. Volgens Golda Meir is Israel gebaseerd op terroristische acties. Je hebt duidelijk last van een overmaat aan haat. (Maar dat is prima hoor.)
Ik heb die discussie eergisteren ook al gevoerd. Ik denk dat ik eens een bestandje ga maken van steeds dezelfde argumenten met de bijbehorende antwoorden.
Deze korte versie dan maar: vanaf 1850 is er een toeloop van immigranten naar het gebied. In 1850 wonen er in de provincie Jeruzalem meer joden dan andere bevolkingsgroepen, maar in heel Palestina zijn er veel minder joden: pakweg een procent of 5. Rond 1915 zijn er pakweg 10 % joden. In de tussentijd zijn er dus joden, maar ook moslims naar het gebied gekomen. Rond 1935 is het aandeel joden al 33 %.
De joden komen uit Europa, de Arabieren komen uit andere delen van het Ottomaanse Rijk. Als we zien hoe in Nederland met ruim 5 % moslims al wordt gesproken van een tsunami van de islam, kun je je wel voorstellen hoe de toestroom van zionistiche Europese joden ervaren is.
Frictie is het gevolg: de massamoord van Hebron werd niet gedfreven door moordlust jegens joden, maar door ergernis jegens de ingekomen Europese joden die Hebron wilden opeisen. Athans volgens de Joodse ooggetuigen.
Het gebied heet al een aardig lange tijd Palestina. Volgens sommigen noemden de Romeinen het zo om de joden te pesten. Maar in mijn jeugd (jaren 50) heb ik geleerd dat het Palestina of het Heilige Land heette.
Palestijnen waren moslim, christen of jood. Nu de joden zich Israeli noemen, en de christenen (vrijwel) afwezig zijn, zijn alle resterende Palestijnen moslim. Een volkomen rechtmatige term dus.
Oh, en dat landjepik heeft niet eens te maken met de naam, maar met de eigendomsmacht, niet eens met het eigendomsrecht.
Ik doelde inderdaad op Hamas.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:36 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Bedoel je met vijand Egypte of Hamas? (gezien de snelheid van dit topic is dat niet duidelijk.)
Egypte is geen vijand meer: het plooit zich naar de (onredelijke) Israelische wensen.
Hamas kan als vijand wordengezien. Tja, als je vrede wilt, zul je met je vijanden moeten overleggen, want met je vrienden heb je al vrede.
Niemand kan Israel hiertoe verplichten, zelfs de VSvA niet. Helaas niet. Maar we kunnen het Isael wel moeilijk maken.
Geen afluistersoftware meer importeren, bijvoorbeeld.
De militaire strategie van het IDF en het IAF ontwikkelt zich natuurlijk met de tijd en met de conlicten mee. Uit de oorlog met Hezbollah zijn de nodige lessen geleerd, net zoals de operatie om Shalit vrij te krijgen dat ook heeft gedaan.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:00 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik vind twee zaken opvallend:
1) het komt het leger ongetwijfeld wel goed uit dat er geen joodse nederzettingen meer zijn in Gaza.
2) de absolute overkill van de huidige aanval ten opzichte van de Hamasraketten.
Verder heeft Israel eerst de doorgangen geblokkeerd en is Hamas daarna (weer) begonnen met raketbeschietingen.
Ik geloof niet zozeer in vooropgezette complotten, maar wel in handig gebruik maken van mogelijkheden en in het uitlokken van vijandelijkheden (een casus belli creëren). En vooral in dat uitlokken waren de Israeli's in het verleden heel handig.
En verdacht? Ach, ik denk alleen dat Israel het inpikken van heel Palestina weliswaar niet als artikel 1 in de grondwet heeft staan, maar dat dit wel het einddoel is van alle regeringen.
Ze kijken wel uit om duidelijk uit te spreken welke doelen ze hebben. Als ze niet gehaald worden ligt hun eigen politieke hoofd op het hakblok.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:48 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wat uit de eerste dagen van het conflict gebleken is (en nu nog steeds blijkt) is dat er geen heldere militaire doelen zijn geformuleerd.
OK, je voegt je pas in de discussie. Maar je claimt een kennis, die je blijkbaar niet hebt. Dàt is vervelend.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:39 schreef damsco het volgende:
[..]
Allereerst, ik voeg mij net in de discussie. Een verwijzing naar vorige posts is ook goed, dit om herhaling van jouw kant te voorkomen (en de bijbehorende frustratie).
Hoewel ik je kennis van materie op prijs stel heb ik toch enkele opmerkingen. De migranten zijn op legale wijze het land binnen gekomen, dit kun je hen dan ook niet kwalijk nemen. Immers, zij hebben net zoveel in dat land als ieder anders. Het probleem is natuurlijk wat recenter, het gebied viel onder Brits mandaat na capitulatie van het Ottomaanserijk door de Britten. In de tijd van het Britse mandaat is de VN zich ermee gaan bemoeien, wat opzich begrijpelijk is gezien het feit dat het onder Brits mandaat viel. De rest van het verhaal is bekend, er kwam een burgeroorlog enzovoort.
Israël is gesticht door de VN, waaronder ook de Groot Brittannië valt. De bevolking was het echter hier niet mee eens, maar dat is natuurlijk niet de schuld van Israël.
De verwijzingen naar de aankomende verkiezingen voor de Knesset werden al in de eerste week gemaakt. Ogenschijnlijk spelen de verkiezingen een rol in de militaire en politieke beslissingen hieromtrent.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:52 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ze kijken wel uit om duidelijk uit te spreken welke doelen ze hebben. Als ze niet gehaald worden ligt hun eigen politieke hoofd op het hakblok.
Waar kijk je?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:54 schreef venomsnake het volgende:
Zou me niets verbazen als Israel aan fase 3 is begonnen.
Echt enorm zware gevechten in Gaza stad nu. Veel bombardementen, veel schoten, veel lawaai, veel rook etc etc..
Al Jazeera Arabisch.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:56 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Waar kijk je?
Ramattan is uit de lucht gehaald toch?
Nou, dan moet Israel praten met een vijand, en Hamas ook.quote:
Ok. Bij mij blijft die op "connected" staan en er komt verder geen beeld. Straks nog maar eens proberen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:57 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Al Jazeera Arabisch.
Oa te zien via livestation.
Te laat, ik ga slapen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:48 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De militaire strategie van het IDF en het IAF ontwikkelt zich natuurlijk met de tijd en met de conlicten mee. Uit de oorlog met Hezbollah zijn de nodige lessen geleerd, net zoals de operatie om Shalit vrij te krijgen dat ook heeft gedaan.
Wat uit de eerste dagen van het conflict gebleken is (en nu nog steeds blijkt) is dat er geen heldere militaire doelen zijn geformuleerd. Dit is een verandering van de oorlog met Hezbollah waar de doelstelling was de Hezbollah te vernietigen of in elk geval boven een bepaalde breedtegraad te verdrijven. ook in het Israël Gaza conflict van 2006 was de doelstelling klip en klaar; de vrijlating van Shalit.
Ik claim nergens de waarheid in pacht te hebben, evenmin als jij deze hebt. Als er op een goede, inhoudelijke manier wordt gediscussieerd worden non argumenten en inzichtsverschillen vanzelf herkent. Tot zover even een disclaimer met betrekking tot het verwijt van jou aan mijn adres.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:55 schreef Kees22 het volgende:
[..]
OK, je voegt je pas in de discussie. Maar je claimt een kennis, die je blijkbaar niet hebt. Dàt is vervelend.
Ja, die migranten zijn op de toen legale wijze binnengekomen (mogen we aannemen). Hen neem ik ook niks kwalijk. En hun nazaten ook niet.
De periode na 1900 en vooral het interbellum zijn cruciaal, naar mijn idee. Je maakt je er wat eenvoudig vanaf.
Israel is gesticht door Israel, niet door de VN. En de grenzen waren toch wel aardig krapper dan de grenzen die Israel nu meent te kunnen hanteren.
Gewoon nog eens proberen, doet het prima hier.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 02:00 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ok. Bij mij blijft die op "connected" staan en er komt verder geen beeld. Straks nog maar eens proberen.
Volgens mij gaat het hem om de Aliyah in het begin van de ontstaansgeschiedenis van Israël en de al of niet legitieme immigratie van Joden naar Palestina.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 02:01 schreef damsco het volgende:
[..]
Ik claim nergens de waarheid in pacht te hebben, evenmin als jij deze hebt. Als er op een goede, inhoudelijke manier wordt gediscussieerd worden non argumenten en inzichtsverschillen vanzelf herkent. Tot zover even een disclaimer met betrekking tot het verwijt van jou aan mijn adres.
Dat de grenzen zijn uitgebreid is een reactie op de zesdaagse oorlog onder andere. Ik zie dit meer als een sanctie van Israëls kant. Israël heeft laten zien dat landen welke vrede willen hun desbetreffende soevereine gebied terug krijgen (zie Egypte).
Net iemand uit Gaza aan de lijn (die man stond op breken imo) en die zei dat het nu erger is dan ooit. Ook constant bommen en geweervuur op de achtergrond.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:54 schreef venomsnake het volgende:
Zou me niets verbazen als Israel aan fase 3 is begonnen.
Echt enorm zware gevechten in Gaza stad nu. Veel bombardementen, veel schoten, veel lawaai, veel rook etc etc..
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 02:25 schreef venomsnake het volgende:
Maar de haan kraait nog steeds [ afbeelding ].
dat komt echt niet van fosforquote:Op dinsdag 13 januari 2009 00:20 schreef Meki het volgende:
Fosfor
http://cache.daylife.com/imageserve/0d6CdSK8uX214/610x.jpg
Loay Soboh, a 10-year-old Palestinian boy, waves at Shifa hospital in Gaza before his transfer to Saudi Arabia for treatment January 12, 2009. According to doctors, Soboh lost his eyes in an Israeli air strike.
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 00:24 schreef Meki het volgende:
[..]
Ze zijn niet bang voor rakketen of tanks
Het enige waarvoor ze bang zijn is Allah, voor jullie god.
Ze zijn niet als Israeliers die laf en angst in hun lichamen bezitten.
en dat maakt de Palestijnen sterk
Nee dat is eerder door scherven en ander materiaal dat is ingeslagen.quote:
Pijnlijkquote:Op dinsdag 13 januari 2009 05:47 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Nee dat is eerder door scherven en ander materiaal dat is ingeslagen.
Fosfor veroorzaakt brandwonden.
[ afbeelding ]
-blabla-
Op die manier kan je de regering van elk land wel afdoen als "terroristische groepering".quote:Op dinsdag 13 januari 2009 05:50 schreef TheZapster het volgende:
[..]
Pijnlijk![]()
Tja moeten ze maar niet stemmen voor een terroristische groepering.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |