abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64946242
Het centrale topic voor al je ervaringen met luchtvaartmaatschappijen. Deel 7 alweer!
Van Easyjet tot Singapore Airlines en van KLM tot Uzbekistan Airways.

Als je in dit topic iets post, geef dan ook even het onderstaande aan:

• Maatschappij
  • Traject
  • Vertraging
  • Vriendelijk personeel
  • Eten
  • Entertainment
  • Algehele indruk
  • Eventueel informatie over de luchthavens

Voor al je vragen over vliegen kun je terecht in: [Centraal] Vragen over vliegen #2
    En voor je awards, miles and more in:Frequent Flyer Programma's #1

Vorige delen:
    Luchtvaartmaatschappijen - ervaringen en vluchtverslagen #1
    Luchtvaartmaatschappijen - ervaringen en vluchtverslagen #2
    Luchtvaartmaatschappijen - ervaringen en vluchtverslagen #3
    Luchtvaartmaatschappijen - ervaringen en vluchtverslagen #4
    Deel #5?
    Luchtvaartmaatschappijen - ervaringen en vluchtverslagen #6

Poes
  • pi_64947348
    Maatschappij?
    Ryanair

Toestel?
    Boeing 737-800

Traject?
    Eindhoven – Marseille – Eindhoven voor ¤30,00 pp.

Vertraging?
    Heen 1 uur
    Terug: 0,0

Bezetting?
    Heen: Bijna helemaal vol omdat het vliegveld de 2 voorgaande dagen dicht had gezeten i.v.m. sneeuwval (20 cm)
    Terug: Rustig, niet veel bezetting. Ik schat ongeveer 70%

Vriendelijk personeel?
    Ja, maar een vreselijk gemaakte glimlach.

Lekker eten?
    De koffie was voortreffelijk, wel een beetje duur (¤3,00)

Entertainment?
    In-flight magazine.

Algehele indruk?
    Brengt je goedkoop van A naar B zonder poespas. Als je meer wilt betaal je maar.

Iets over de luchthavens?
    Was de eerste keer Eindhoven voor mij maar is prima bevallen. Eindelijk een luchthaven waar je niet een kwartier aan het lopen bent naar de gate. Ook de Security ging lekker snel.

De MP2 Terminal (lowbudget terminal) is nog niet zo oud maar ziet er uit als of het in de jaren 60 is gebouwd. Er is geen enkel kleurtje gebruikt alleen maar saai grijs, maar wat wil je in een lowbudget terminal.
    pi_64947991
    Maatschappij?
    KLM

Toestel?
    Boeing 747-400

Traject?
    Feb. 2007:
    Amsterdam – Curaçao – Amsterdam. Prijs weet ik niet werd door een ander geboekt en betaald

Vertraging?
    Heen 2 uur
    Terug: 30 min.

Bezetting?
    Heen: Helemaal vol. Was namelijk een vakantie vlucht
    Terug: Ook helemaal vol

Vriendelijk personeel?
    Heel vriendelijk en behulpzaam.

Lekker eten?
    Blijft vliegtuigvoedsel maar was wel te eten. Het drinken was ook lekker.

Entertainment?
    In-flight magazine en video d.m.v. schermen in gangpad. Muziek via koptelefoon in armleuning, helaas wel 4 keer de zelfde muziek gehoord

Algehele indruk?
    Jammer genoeg was het vliegtuig stampvol, zelfs zo vol dat er mensen gevraagd werden vrijwillig een volgende vlucht te nemen. Dit vondt ik niet zo’n goeie indruk.

Schiphol is wel bekend.

Curaçao: Klein maar fijn. Snelle bagage afhandeling.
    pi_64948290
    Maatschappij?
    KLM en Czech airlines (CSA)

Toestel?
    Fokker 100 en Airbus A319

Traject?
    Aug. 2008:
    Amsterdam – Praag – Boekarest – Praag – Amsterdam.

Vertraging?
    Heen: In Amsterdam geen. In Praag 2 uur omdat de gate bezet was door een kapot vliegtuig van Aeroflot en omdat er niet 1, 2, 3 een andere gate beschikbaar was i.v.m. drukte.
    Terug: Netjes op tijd.

Bezetting?
    Heen: Weet ik niet meer.
    Terug: Weet ik ook niet meer.

Vriendelijk personeel?
    Heel vriendelijk en behulpzaam.

Lekker eten?
    Beetje weingig (bij beide maatschappijen). Het drinken was ook lekker.

Entertainment?
    In-flight magazine en bij Czech airlines video d.m.v. kleine schermen in gangpad.

Algehele indruk?
    KLM is zoals altijd wel goed. CSA is ook een hele goede maatschappij. Ze hebben een uitstekende service.

Schiphol is wel bekend.

Praag: Te klein maar daar wordt aan gewerkt doordat er gebouwd wordt.

Boekarest: Zo oud als de weg naar Rome maar wel een snelle bagage afhandeling.
    pi_65021400
    Even een opmerking over SkyEurope.
    Ik vlieg hiermee dus morgen van Brussel naar Wenen.
    Bij het boeken van de vlucht staat aangegeven dat ik om 20.40 vertrek en rond 22.20 aankom.
    Bij de terugvlucht ongeveer dezelfde tijdstippen.
    Net bij het online inchecken kom ik er dus achter dat de vluchttijden veranderd zijn. Zonder ook maar één mailtje te hebben ontvangen van een tijdswijziging, vluchtwijziging of iets anders. Is dit gebruikelijk ofzo?
    Bij Ryanair word je bijna doodgegooid als de vlucht wijzigt. Meer mensen hier ervaring mee?
    pi_65044169
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 10:47 schreef Professional het volgende:
    Even een opmerking over SkyEurope.
    Ik vlieg hiermee dus morgen van Brussel naar Wenen.
    Bij het boeken van de vlucht staat aangegeven dat ik om 20.40 vertrek en rond 22.20 aankom.
    Bij de terugvlucht ongeveer dezelfde tijdstippen.
    Net bij het online inchecken kom ik er dus achter dat de vluchttijden veranderd zijn. Zonder ook maar één mailtje te hebben ontvangen van een tijdswijziging, vluchtwijziging of iets anders. Is dit gebruikelijk ofzo?
    Bij Ryanair word je bijna doodgegooid als de vlucht wijzigt. Meer mensen hier ervaring mee?
    Ik krijg altijd schemawijzigingen van mijn vrienden van Sky Europe. Om eerlijk te zijn, een beetje teveel de laatste tijd, kijk, 15 minuten schemawijzigingen maken mij niet zoveel uit, komen mij eigenlijk beter uit, want of ik nu om 08:55 of 09:10 vertrek vanaf Amsterdam is om het even.
    Maar ze cancellen ook van alles, al moet ik zeggen dat ik er met het reserveringscentrum altijd wel uitkom en mijn vlucht altijd gratis kan herboeken.
    (Sterker nog, net nog een reeds verplicht gewijzigde vlucht nogmaals gratis gewijzigd omdat ik er iets te makkelijk vanuit ben gegaan dat ik op de nieuwe datum in Nederland was....)
    Tip, emailen met het reserveringscentrum gaat altijd wel, maar bellen is sneller, het best doe je dat via 0900-1913 3 cent per minuut (of andere bugetbelaanbieders) en dan het 0042 nummer van het reserveringscentrum in Slowakije zelf.

Eerlijk gezegd vind ik vreemd dat je niks hebt ontvangen, want ondanks dat ze het nu extra druk hebben door uitval van 6 vliegtuigen die terugmoesten naar de leasemaatschappij, sturen ze normaliter een email naar het adres vanaf waar geboekt is.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      Moderator woensdag 14 januari 2009 @ 22:15:12 #7
    45833 crew  Fogel
    pi_65050250
    quote:
    Op maandag 12 januari 2009 14:10 schreef EgbertK het volgende:
    Maatschappij?
    KLM en Czech airlines (CSA)
    Krijg je bij CSA nog steeds standaard een koffiekop met daar al een miniatuur alcohol erin zonder dat je er naar vraagt?
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_65185376
    Iemand ervaring met catway pacific?
    Vlieg er in juni mee naar Jakarta. Alvast bedankt
      zondag 18 januari 2009 @ 21:01:27 #9
    155616 Proximo
    For god, king & country
    pi_65186026
    Maatschappij?
    British Airways

Toestel?
    AIrbus A320

Traject?
    December 2008

AMS - LHR & vice versa

Vertraging?
    Zowel heen als terug amper, alleen bij terugkomst in Amsterdam vrij lang wachten eer we het vliegtuig uit mochten.

Bezetting?
    Beide keren 100%

Vriendelijk personeel?
    Normaal, amper gezien natuurlijk

Lekker eten?
    Een snack & een drankje die wel goed te verteren waren

Entertainment?
    Het raam & wat flauwekul magazines

Algehele indruk?

BA is altijd prima

Schiphol is bekend. London heathrow Terminal 5 is prima
    Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
    pi_65196501
    Maatschappij?
    North West Airlines

Toestel?
    AIrbus A330-300

Traject?
    Januari 2009 AMS - EWR

Vertraging?
    Half uur voor schematijd was iedereen al aan boord en er werd een kwartier vroeger vertrokken. Ipv geplande 8:30uur duurde deze vlucht slechts 8:05 uur

Bezetting?
    62% dus in een 2-4-2 opstelling weer eens 4 stoelen voor mezelf en zo makkelijk 4 uur kunnen slapen

Vriendelijk personeel?
    Stewardessen uit een Amerikaans bejaardenhuis en een paar homo's. Eén van die mutsen liet ook nog water over m'n arm heen klotsen.

Lekker eten?
    Prima lunch met salade, kip in curry saus met rijst, beemster kaas met crackers en apple pie. Vóór aankomst nog een dubbele groenten wrap

Entertainment?
    Personal Inflight Entertainment. Film aanbod hield niet over. Weet de naam van de film niet meer, maar Bangkok Dangereous stond ook op het menu. Voor de muziek mijn iPod maar aangezet.

Algehele indruk?
    Nieuw vliegtuig interieur. En die Airbus was opvallend stil. Heel wat beter dan die 777 rammelbakken

Newark is hit or miss. Deze keer weinig passagiers voor de immigratie en bagage snel op de belt. Ik stond binnen 40 minuten na aankomst aan de gate al buiten de terminal. Dus erg snel.
      maandag 19 januari 2009 @ 03:51:39 #11
    238900 Koekz
    Der Meister
    pi_65196535
    Maatschappij?
    MALEV vlucht met op Schiphol KLM trutten.

Toestel?
    >> BOEING 737-400
    << BOEING 737-800

Traject?
    >> Amsterdam - Budapest
    << Budapest - Amsterdam

Vertraging?
    >> 2 uur.
    << -30 minuten.

Bezetting?
    100% maar wel met een dameshandbalteam naast ons

Vriendelijk personeel?
    KLM grondpersoneel mag iemand echt afschieten van me. Arrogrante gore teringhoeren zijn het!
    MALEV luchtstaff en grondstaff (in Budapest) was super

Lekker eten?
    Lekker broodje kaas en een broodje ham Onbeperkt koffie! Verder 2 sapjes en nog wat koekjes

Entertainment?
    Boekje over Budapest en Hongarije. Is wel leuk als je het nog nooit gelezen hebt (terugreis was erg )
    Verder waren er korte filmpjes en waren er 25 verschillende muziekkanalen met evenveel soorten muziek.

Algehele indruk?
    Het MALEV personeel was echt toppie! Als ik de kans krijg vlieg ik daar weer mee!

Helaas werd het in het begin dus nogal verpest door die dikke cholera trollen van KLM maar goed... die storten wel een keer neer nog.

Schiphol is groot maar ook duur maar dat wisten jullie vast al!
    Budapest is er klein! Zorg dat je er niet TE vroeg bent want je verveelt je je echt een kromme rugspier.

[ Bericht 68% gewijzigd door Koekz op 19-01-2009 04:04:28 ]
    pi_65197786
    quote:
    Op zondag 18 januari 2009 20:47 schreef nelisb het volgende:
    Iemand ervaring met catway pacific?
    Vlieg er in juni mee naar Jakarta. Alvast bedankt
    Prima maatschappij , en waarschijnljk een overstap in Hong Kong wat een van de mooiste vliegvelden is
    Honey ! Take me drunk, i am home !
    pi_65198877
    Dank je! Maar waarom een prima maatschappij?

We hebben inderdaad een tussenstop van zo'n 2 uur in Hongkong
    pi_65202394
    Maatschappij:
    KLM

Traject:
    Amsterdam-Madrid
    Madrid-Amsterdam

Vertraging
    geen, zelfs iets eerder geland, zowel op de heen als terugweg

Vriendelijk personeel
    grondpersoneel wat chagarijnig, vlucht was overboekt dus waren er wat boze mensen.
    luchtpersoneel zeer vriendelijk

Eten
    broodje en wat drinken

Entertainment
    buiten de reclameboekjes een flinke groep chinezen die me toch tekeer gingen

Algehele indruk
    prima, toch net ff wat meer dan ryanair etc.

Eventueel informatie over de luchthavens
    barajas oogt wat verloren... in de zin van rustig en relatief klein vliegveld. Voor de rest gewoon overzichtelijk als je eenmaal doorhebt hoe het werkt.
    pi_65204009
    Maatschappij?
    Open Skies

Toestel?
    Boeing 757-200

Traject?
    Amsterdam - New York Kennedy en weer terug.

Vertraging?
    Geen last van gehad.

Bezetting?
    Op de heenweg zaten we met z'n 16-en in het vliegtuig. Op de terugweg waren het er zeker 12..

Vriendelijk personeel?
    Beter dan dit kan je je niet wensen denk ik. Alles kon geregeld worden, drankjes bleven maar komen en bij alles kon je hulp vragen.

Lekker eten?
    Ideaal. Kiezen uit 3 verschillende voorgerechten, hoofdgerechten, en 2 verschillende toetjes. Inclusief allerlei extra's (warme gebakken broodjes, verschillende soorten wijn).

Entertainment?
    Een media systeem in een houder of los in je handen.

Algehele indruk?
    Perfect. Absolute aanrader.

Het valt toch altijd op hoe mooi Schiphol nu eigenlijk is. NY Kennedy is ook prima, maar toch iets meer verouderd.
    pi_65217276
    [quote]Op maandag 19 januari 2009 12:43 schreef Maravilla het volgende:

Bezetting?
    Op de heenweg zaten we met z'n 16-en in het vliegtuig. Op de terugweg waren het er zeker 12..
    _________

En dat is nog winstgevend
    pi_65217715
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 18:31 schreef EgbertK het volgende:
    [quote]Op maandag 19 januari 2009 12:43 schreef Maravilla het volgende:

Bezetting?
    _________

En dat is nog winstgevend
    Maximale bezetting is sowieso een stoel of 60 denk ik. Maar er zal bij deze vlucht zeker geld bij gemoeten hebben.
      maandag 19 januari 2009 @ 20:47:45 #18
    128088 Masanga
    Hakuna matata!
    pi_65222565
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 18:44 schreef Maravilla het volgende:

[..]

Maximale bezetting is sowieso een stoel of 60 denk ik. Maar er zal bij deze vlucht zeker geld bij gemoeten hebben.
    Open Skies biedt enkel business class-stoelen aan. Of vergis ik me?
    When all things seem to end, the future still remains..
    pi_65229179
    Een hele aparte ervaring met SkyEurope gehad, kan me wel voorstellen dat ze in zware financiele nood verkeren.

Maatschappij?
    SkyEurope

Toestel?
    Een oude afgetakelde Boeing 737-300 van Air Slovakia (dus geen SE toestel) met een bandrecorder als entertainment system!

Traject?
    Brussel - Wenen

Vertraging?
    4 uur, vlucht was 18.55 gepland, we vertrokken om 23.10.

Bezetting?
    Denk rond de 80%

Vriendelijk personeel?
    Personeel was niks op aan te melden, hier later meer over.

Lekker eten?
    Niks gekocht omdat ik helemaal kapot was van het wachten.

Entertainment?
    Een oude bandrecorder die het niet deed, en een lekkere slaappositie.

Algehele indruk?
    Mijn god, dit is echt mijn ergste vliegervaring ooit. Het begon al meteen op donderdagmiddag bij aankomst in Brussel. Er stond 1 uur vertraging. Vervolgens krijg je te zien 2 uur vertraging. Een kwartier voor de vertrektijd komt er opeens een gatewijziging waardoor we weer helemaal aan het begin van de terminal moeten zijn. Bij de nieuwe gate aangekomen niemand te bekennen. Opeens komt er na 20 min 1 vrouwtje aangelopen die alle boze reizigers te woord moet staan. Opeens komt daar de melding dat we mogen boarden. Priority mensen mogen eerst maar nadat de eerste bus gevuld is krijgt de vrouw telefoon. Er is een technisch probleem wat verholpen moet worden en de kapitein gaat het probleem bekijken. 20 minuten later (mensen in de bus staan in een volle dichte bus te wachten) krijgen we groen sein en mogen we eindelijk ook een bus in. We worden vervoerd naar andere kant van vliegveld waar we in een roestig wit Air Slovakia Boeing geduwd worden. Ik ging echt met dichtgeknepen billen het vliegtuig in. Oost-Europese stewards en stewardessen zeggen meteen dat we overal mochten zitten. Vlak voor opstijgen, bij het taxien, komt er opeens een grote zwarte wolk uit de motor. Ik schrik me kapot, denk jahoor daar gaan we, maar gelukkig stijgen we op. Na een pure hel van turbulentie, getril en oost-europees gekwebbel in mijn slaap eindelijk de grond mogen kussen in Wenen. Bij het uitstappen nog even met een steward gepraat die mij heeft uitgelegd wat nu probleem was. Omdat het zo`n lang verhaal bleek te zijn en hij ook naar het centrum van Wenen moest hebben we nog samen een taxi gedeeld, zodat het voor ons 3en wat goedkoper was. Hij heeft dus uitgelegd dat ze het vliegtuig uit Bratislava hebben laten komen inclusief crew, vervolgens mensen opgepikt in Wenen voor vlucht naar Brussel. Daarna mensen uitgelaten en nieuwe opgepikt voor vlucht naar Wenen. Hij mocht gelukkig naar huis, maar de rest moest weer terug naar Bratislava.
    Man man, wat was ik blij toen ik om 2 uur eindelijk in het hotelbed lag.

Brussel is nette vluchthaven, verschillende shops, niet echt veel eetgelegenheden, maar een Starbucks doet wonderen voor mij. Wenen heel snel in en uit gelopen omdat we een taxi moesten hebben, aangezien de bussen, trams en treinen al lang niet meer reden.

Maatschappij?
    SkyEurope

Toestel?
    Een MD-83 van Mapjet. Vele malen beter dat het eerste toestel, met mooie stewardessen!
    Motoren zaten aan de achterkant. Ik ben één keer gaan plassen waarbij ik bijna ben weggezoemd door de motoren.

Traject?
    Wenen - Brussel

Vertraging?
    1 uur. Dit kwam omdat er `s morgens op de website werd aangekondigd dat de vlucht een uur vertraagd was, maar bij aankomst op vliegveld bleken we op tijd te vliegen. Verschillende passagiers hadden dit na 10 meldingen via de intercom en borden nog niet door.

Bezetting?
    40%, achterste gedeelte van toestel was compleet leeg.

Vriendelijk personeel?
    Zeer vriendelijk. Mooie vriendelijke blonde stewardessen. En ligt het aan mij of hebben al die Oost-Europese stewardessen doorschijnende blousjes aan?

Lekker eten?
    Niks gekocht

Entertainment?
    Nope, beetje naar de Ipod geluisterd

Algehele indruk?
    Ondanks een kleine vertraging was dit vele malen beter dan de heenvlucht. Wederom een ander toestel, maar wat een opluchting toen er een toch een ander toestel dan de heenvlucht klaarstond. Met een goed gevoel ingestapt, beetje turbulentie gehad, maar heelhuids aangekomen. Ik heb nog nooit van Mapjet gehoord trouwens.

Brussel moet je helemaal van gate naar buiten lopen, maar dit is zo gebeurd. Wenen is klein, compact en de security is erg snel.
    pi_65230968
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 20:47 schreef Masanga het volgende:

[..]

Open Skies biedt enkel business class-stoelen aan. Of vergis ik me?
    Jup. Business class en premium plus stoelen. De business stoelen kunnen helemaal plat, de premium plus stoelen 140 graden.
      dinsdag 20 januari 2009 @ 01:21:30 #21
    155616 Proximo
    For god, king & country
    pi_65232715
    Vloog je Business of premium?
    Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
    pi_65235544
    Premium. Een aanbieding ter promotie van de geopende lijndienst tussen NY en Amsterdam.
      dinsdag 20 januari 2009 @ 09:41:10 #23
    94617 Ps2K
    And his space hamster Skeletor
    pi_65235670
  • Maatschappij: Iberia
  • Traject: Schiphol - Madrid
  • Vertraging: geen
  • Vriendelijk personeel: gemiddeld
  • Eten: Je moet betalen voor je eten, kwaliteit is matig
  • Entertainment: een jankende baby achter me
  • Algehele indruk
  • Eventueel informatie over de luchthavens: Let bij Barajas goed op welke terminal je hebt, de terminals liggen een paar km uitelkaar.

Tip: Voor de wat langere nederlanders onder ons: Neem de stoel bij het raam naast de emergency exit. Er zit dan geen stoel voor je. De beenruimte is significant minder dan bij KLM
  • http://www.last.fm/user/psych02k
    Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
      dinsdag 20 januari 2009 @ 19:16:17 #24
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_65256236
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 23:13 schreef Professional het volgende:
    Een hele aparte ervaring met SkyEurope gehad, kan me wel voorstellen dat ze in zware financiele nood verkeren.

Maatschappij?
    SkyEurope

Toestel?
    Een oude afgetakelde Boeing 737-300 van Air Slovakia (dus geen SE toestel) met een bandrecorder als entertainment system!

Toestel?
    Een MD-83 van Mapjet. Vele malen beter dat het eerste toestel, met mooie stewardessen!
    Motoren zaten aan de achterkant. Ik ben één keer gaan plassen waarbij ik bijna ben weggezoemd door de motoren.

De reden dat je in de bijzondere toestellen vliegt is dat Sky Europe van de leasemaatschappij op vrijdag 16 januari opeens 5 toestellen moest inleveren en niet meer mocht gebruiken in verband met problemen met de betaling.

Vlucht van mijn broertje vanaf Schiphol werd ook gecancelled, al werd er aangegeven dat de vlucht overboekt was. (Nu klopte dat in theorie ook, de vluchten vanaf Wenen en Praag werden op zaterdagochtend samengevoerd waardoor er geen plaats meer was).
    Dit alles omdat ze natuurlijk niet, ondanks dat ze hebben aangegeven van wel, 5 vliegtuigen konden vervallen. (Het zou trouwens kunnen dat je enkele van de 5 toestellen van Sky Europe hebt zien staan op Praag of Wenen die werkloos toe staan te kijken, maar die mogen niet meer gebruikt worden).

Ik vlieg aankomende vrijdag met Sky Europe, en hopelijk zondag weer terug, ik heb gelukkig wel back up mogelijkheden, maar ik zit liever in een vliegtuig terug dan 12 uur in een auto terug.
    Vanaf Amsterdam vliegen ze in principe nog wel met de 737NG toestellen omdat Belgie wat makkelijker zijn met het toestaan van ouder model vliegtuigen.
    Tevens hoop ik dat ze het redden, want hoewel het loadfactorwijze wel goed gaat, toestellen zitten altijd behoorlijk vol, de opbrengst per stoel laat de wensen over, komt m.i. door de vele acties die ze doen...
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_65264678
    Maatschappij?
    Transavia

Toestel?
    Boeing 737

Traject?
    Amsterdam - Tenerife zuid

Vertraging?
    Precies op tijd geland

Bezetting?
    Nagenoeg vol, dat terwijl de vlucht op 5 dec om half 6 's ochtends was

Vriendelijk personeel?
    Ja hoor

Lekker eten?
    Broodjes waren erg smakelijk

Entertainment?
    Films en series, en laat ik nou net een schurfhekel aan friends hebben.... , af en toe wat uitzicht

Algehele indruk?
    Prima vlucht, net genoeg beenruimte, zonder franje van a naar b. Het duurde op tenerife zuid wel erg lang voordat ik mijn Bagage had, maar mijn tassen kwamen bijna als laatste.

Amsterdam moge bekend zijn. Tenerife zuid is klein, bagage was niet heel snel, heb wel eens kleine luchthavens gezien die beter waren.

Maatschappij?

Iberia

Toestel?
    Tenerife North - Madrid

Madrid - Amsterdam

Traject?
    Airbus a340 (vanaf tenerife)
    Airbus a320 (vanaf madrid)

Vertraging?
    1,5 uur te laat in Amsterdam

Bezetting?
    Vanaf tenerife nagenoeg vol
    Vanaf madrid 50%

Vriendelijk personeel?
    Ja hoor, vriendelijk en behulpzaam

Lekker eten?
    Eten was lekker, maar wel belachelijk dat je bij een normale airline (geen low cost) toch voor je drinken moet betalen.

Entertainment?
    Afleveringen van bottom op mijn laptop en een goed boek

Algehele indruk?
    De eerste vlucht was fijn, daarna was het haasten op de luchthaven van madrid. Moest van terminal 4s naar terminal 4. Met een krappe overstap dus best vervelend. Erg frustrerend dat je moet rennen en dan nog op een treintje moet wachten.

De tweede vlucht vertrok later wegens een technisch mankement waarvoor monteurs moesten komen. Ruim anderhalf uur te laat vertrokken. Geland op de polderbaan, dus heb extra lang van de heerlijke stoel kunnen genieten.

Tenerife norte is vrij klein en wordt hoofdzakelijk voor vluchten naar de andere canarische eilanden gebruikt. De terminal is erg mooi en nieuw, alleen is er nauwelijks mogenlijkheid om te winkelen als je eenmaal door de security heen bent.

Madrid T4 en T4s is eveneens mooi en nieuw, maar een tikkeltje onoverzichtelijk.
    "There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
    pi_65276943
    # Maatschappij
    Jetair

# Traject
    Brussel - Caïro

# Vertraging
    Geen. Hoewel er bij vertrek eerst werd omgeroepen dat we 30 minuten later zouden vertrekken, dit werd na 5 minuten weer ingetrokken.

# Vriendelijk personeel
    Heel vriendelijk, zowel Frans- als Nederlandstalig.

# Eten
    Vooraf reserveren en dus betaald eten: omdat het 7 uur 's ochtends was en we de hele nacht op het vliegveld hebben geslapen gehangen, kozen we voor één keer voor een betaalde maaltijd. Hadden we beter niet kunnen doen... groen gebakken ei, droog brood en harde worstjes of iets wat daarvoor moest doorgaan.

# Entertainment
    Zo'n algemeen videosysteem in het plafond. Weinig van gezien eigenlijk. Hele weg geslapen, door de korte en gebroken nacht op het vliegveld.

# Algehele indruk
    Nette no-nonsense maatschappij. Gewoon vliegen van A naar B zonder poespas. Wordt vooral gebruikt als charter naar zonbestemmingen, wij waren dan ook de enigen aan boord die individueel reisden.

# Eventueel informatie over de luchthavens
    Brussel, Zaventhem: hele nette luchthaven. Voor ons qua reistijd net zo ver als naar het drukke Schiphol, dus dit was een prima alternatief Goed bereikbaar per trein. Enige nadeel vond ik dat je er amper kunt overnachten, er zijn nergens bankjes zónder middenleuningen. En geen eindeloos lange wachtrijen.

Caïro: damn, wat een cultuurshock op slechts vier uur vliegen! Visa halen, douane en bagage ging vrij snel gelukkig. Eenmaal in de aankomsthal wordt je overweldigd door 100-en mensen die je iets willen aansmeren. Enige vorm van structuur is ver te zoeken.
    Verder nogal oud gebouw, gammel, viezig.
    pi_65277309
    # Maatschappij
    Royal Jordanian, met een gloednieuwe Airbus A321

# Traject
    Amman - Amsterdam

# Vertraging
    Bij vertrek stonden we maar te wachten tot onze vlucht werd opgeroepen naar de gate te gaan. Wachten, wachten, wachten. Uiteindelijk 5 minuten voor officiele vertrektijd mochten we aan boord. Daarna ging het allemaal supersnel en zijn we uiteindelijk op tijd geland in Amsterdam.

# Vriendelijk personeel
    Wederom erg vriendelijk personeel. Opvallen vond ik dat de dames geen hoofddoekjes droegen, apart voor een Jordaanse maatschappij.

# Eten
    Prima ontbijtje met zowel gebakken ei als broodjes met jam en boter. Ook tijdens de vlucht een gratis flesje water gekregen.

# Entertainment
    Personal systeempje in de stoel, erg prettig en veel keuze!

# Algehele indruk
    Prima. Mag ook wel voor het geld (350 euro enkele reis)

Amman, Queen Alia International Airport:
    Ik had er meer van verwacht eigenlijk. Het is vrij klein, maar daardoor wel overzichtelijk. Voordat je überhaupt binnen bent zijn er drie veiligheidscontroles geweest, met mannen en vrouwen in aparte rijen. Allemaal netjes geregeld! Alleen het aanbod aan winkeltjes/restaurants is nogal beperkt.
    pi_65277521
    edit: ergens overheen gelezen
    pi_65280433
    quote:
    Op dinsdag 20 januari 2009 19:16 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
    Vlucht van mijn broertje vanaf Schiphol werd ook gecancelled, al werd er aangegeven dat de vlucht overboekt was. (Nu klopte dat in theorie ook, de vluchten vanaf Wenen en Praag werden op zaterdagochtend samengevoerd waardoor er geen plaats meer was).
    Dit alles omdat ze natuurlijk niet, ondanks dat ze hebben aangegeven van wel, 5 vliegtuigen konden vervallen. (Het zou trouwens kunnen dat je enkele van de 5 toestellen van Sky Europe hebt zien staan op Praag of Wenen die werkloos toe staan te kijken, maar die mogen niet meer gebruikt worden).
    Toen wij instapten stond naast ons een blauw/rood toestel SkyEurope toestel, maar weet alleen de bestemming niet. Je moest de reactie van de mensen eens zien toen ze niet in dat toestel moesten plaats nemen maar in een wit naamloos toestel. Kan best zijn dat deze naar Amsterdam vloog, ook omdat er best veel NL op de vluchthaven rondliepen.
    Viel me trouwens wel op dat wij het enige NL koppel waren in het gehele vliegtuig.
      woensdag 21 januari 2009 @ 18:53:32 #30
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_65292009
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 13:11 schreef Professional het volgende:

[..]

Toen wij instapten stond naast ons een blauw/rood toestel SkyEurope toestel, maar weet alleen de bestemming niet. Je moest de reactie van de mensen eens zien toen ze niet in dat toestel moesten plaats nemen maar in een wit naamloos toestel. Kan best zijn dat deze naar Amsterdam vloog, ook omdat er best veel NL op de vluchthaven rondliepen.
    Viel me trouwens wel op dat wij het enige NL koppel waren in het gehele vliegtuig.
    Ik weet niet wanneer je vloog, kan ook zijn dat een bepaald toestel vanaf Amsterdam leeg terug moest.
    Dat er weinig Nederlanders vanaf Brussel vliegen is opzich wel logisch, Sky Europe heeft behoorlijk lage tarieven vanaf Amsterdam, waardoor het niet opweegt om naar Brussel te gaan.

Ik ben benieuwd... mijn verwachting is opzich dat ze het nog even vol kunnen houden, ze verkeren al jaren in financiele problemen, maar eens valt het doek.
    Ze harken geld binnen door de vele acties die ze hebben, en ik krijg een beetje een idee van een piramidespel, dat gaat heel lang goed totdat ook de inkomsten van nog niet gemaakte vluchten ook volledig zijn gebruikt en er echt niets meer over is....
    Maar het blijft een fijna maatschappije om mee te vliegen, zeker in de 'eigen' Sky Europe vliegtuigen.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_65295125
    Trouwens nog een kleine toevoeging op mijn post van gister. Wat me bij transavia totaal niet beviel was het geklap voor de piloot na de landing,
    "There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
      donderdag 22 januari 2009 @ 13:41:21 #32
    236716 motherflocker
    live for the weekends
    pi_65315758
    Sowieso mensen die klappen voor de piloot
    PSV
    4 in a row!
    29-04-2007 PSV kampioen met 1 doelpunt verschil!
    pi_65320732
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 11:48 schreef Anotis het volgende:
    # Maatschappij
    Royal Jordanian, met een gloednieuwe Airbus A321

# Traject
    Amman - Amsterdam

Klinkt goed! Ik vlieg met RJ in augustus, ik ben benieuwd. Hoor je ook nog een gebed door de speakers voordat je opstijgt?
    TRV
    pi_65320990
    Nee dat niet, haha. Wel is er op je schermpje te zien welke kant Mekka op ligt
    pi_65411184
    Maatschappij?
    North West Airlines

Toestel?
    AIrbus A330-300

Traject?
    Januari 2009 EWR - AMS

Vertraging?
    het was zaterdagmiddag en erg rustig op Newark Airport. In de lounge van North West niet meer dan een man of 10. Eén uur voor vertrek werd iedereen vriendelijk doch dringend verzocht zich naar de gate te begeven. Boarding ging uitermate snel en er werd 10 minuten vóór schema tijd vertrokken. Door de gunstige jetstreams duurde deze vlucht slechts 6 uur en 8 minuten zodat we na een kwartiertje sightseeing vanaf de Polderbaan op zondagmorgen op het on-gristelijke tijdstip van 4:40 uur aan de gate op Schiphol stonden.

Bezetting?
    53% in een 2-4-2 opstelling en twee stoelen voor mezelf zonder dat er iemand voor me zat.

Vriendelijk personeel?
    Stewardessen wederom weggeplukt uit een Amerikaans bejaardenhuis en eentje die van zichzelf dacht dat ze een Jennifer Aniston lookalike was.

Lekker eten?
    NEE! Door de korte vliegtijd hing het vliegtuig nog maar net in de lucht toen het diner werd uitgeserveerd. Kip in sojasaus met rijst en worteltjes. De bekende salade met overbekende ranch dressing en een pakje Oreo's als dessert. Als "ontbijt" werd een muslireep geserveerd, dus nog minder dan bij KLM.

Entertainment?
    Personal Inflight Entertainment ...... Die viel dus een keer of wat uit en evenzovele keren werd de brakke Linux software opnieuw opgestart. Maakte mij niet zoveel uit want ik wilde toch wel een paar uurtjes slapen.

Algehele indruk?
    Redelijk comfort. Dekentje wat ik op mijn stoel aantrof was niet gesealed. Stoelen niet bijzonder maar ook niet overdreven krap. En ook deze Airbus was weer opvallend stil.

Newark was heel stil op zaterdagmiddag. Inchecken duurde één minuut bij de First Class balie. Nog steeds schoenen uit bij de security check. En voor tax free aankopen moet je gewoon niet in Amerika zijn. Op Schiphol was alleen de paspoort controle bij de F pier open dus dat was een heel geloop vanaf de E pier. Dan kom je in bagage hal 3 en zie je dat je bagage op belt 13 aankomt (in hal 2 dus) dus weer een geloop maar uiteindelijk was de bagage er gelijk bij aankomst. En door een aanbieding van Schiphol kostte het parkeren op P3 voor 8 dagen slechts 5 (VIJF) euro!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    pi_65417297
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 12:43 schreef Maravilla het volgende:
    Maatschappij?
    Open Skies

Het valt toch altijd op hoe mooi Schiphol nu eigenlijk is. NY Kennedy is ook prima, maar toch iets meer verouderd.
    Dat is een understatement, maar het verschilt op JFK ook sterk per terminal. Vooral die van Delta (2 en 3 meen ik) zijn een nachtmerrie.

Open Skies is een nieuwe all business class maatschappij, waar de ticketprijzen vaak lager zijn dan bijv. KLM business class. Ik zou het op prijs stellen als je het verslag iets kon uitbreiden met prijsinformatie, wat is er beschikbaar in het flight entertainment system, welke lounges kun je gebruiken op schiphol en JFK, etcetera.
    pi_65418896
    quote:
    Op maandag 26 januari 2009 13:24 schreef jaco het volgende:

[..]

Dat is een understatement, maar het verschilt op JFK ook sterk per terminal. Vooral die van Delta (2 en 3 meen ik) zijn een nachtmerrie.

Open Skies is een nieuwe all business class maatschappij, waar de ticketprijzen vaak lager zijn dan bijv. KLM business class. Ik zou het op prijs stellen als je het verslag iets kon uitbreiden met prijsinformatie, wat is er beschikbaar in het flight entertainment system, welke lounges kun je gebruiken op schiphol en JFK, etcetera.
    Op je laatste vraag kan ik duidelijk zijn, dat mocht helemaal niet. We vlogen zoals eerder gezegd premium plus, en daarbij heb je helemaal geen recht op gebruik van speciale ruimtes of wat dan ook op het vliegveld. We hebben per stoel 799 euri betaald toen dacht ik (eind november), maar dat verschilt erg per periode uiteraard. In het Entertainment Systeem was vanalles en nog wat beschikbaar. Ik denk een film of 100? En dan nog de nodige afleveringen van series (Family Guy, Friend,..) en nog wat sportevenementen (Cricket en Premier League voetbal samenvattingen). Ook kon je op dit systeem allemaal eenvoudige spelletjes doen, allemaal het niveau schaken en vier op een rij.
      maandag 26 januari 2009 @ 19:50:38 #38
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_65431031
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 20:07 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Ik krijg altijd schemawijzigingen van mijn vrienden van Sky Europe. Om eerlijk te zijn, een beetje teveel de laatste tijd, kijk, 15 minuten schemawijzigingen maken mij niet zoveel uit, komen mij eigenlijk beter uit, want of ik nu om 08:55 of 09:10 vertrek vanaf Amsterdam is om het even.
    Maar ze cancellen ook van alles, al moet ik zeggen dat ik er met het reserveringscentrum altijd wel uitkom en mijn vlucht altijd gratis kan herboeken.
    (Sterker nog, net nog een reeds verplicht gewijzigde vlucht nogmaals gratis gewijzigd omdat ik er iets te makkelijk vanuit ben gegaan dat ik op de nieuwe datum in Nederland was....)
    Tip, emailen met het reserveringscentrum gaat altijd wel, maar bellen is sneller, het best doe je dat via 0900-1913 3 cent per minuut (of andere bugetbelaanbieders) en dan het 0042 nummer van het reserveringscentrum in Slowakije zelf.

Eerlijk gezegd vind ik vreemd dat je niks hebt ontvangen, want ondanks dat ze het nu extra druk hebben door uitval van 6 vliegtuigen die terugmoesten naar de leasemaatschappij, sturen ze normaliter een email naar het adres vanaf waar geboekt is.
    Maatschappij?
    Sky Europe

Toestel?
    Boeing 737-700NG

Traject?
    Amsterdam - Praag - Amsterdam

Prijs?
    72 Euro retour

Vertraging?
    Heen 15 minuten te vroeg geland, terug 25 minuten voor schematijd bij de pier, moesten alleen lang wachten totdag Easyjet vertrok naar Geneve voordat er plek was, daardoor slechts 5 minuten eerder daadwerkelijk op de M-pier.

Bezetting?
    60% Heenreis
    88% Terugreis

Vriendelijk personeel?
    Prima incheckmedewerkers op Amsterdam, ik vroeg een plaats achteirn een toestel, en kreeg 2x een boarding card omdat de eerste keus mij niet zo beviel.
    Aan boord normaal, niets bijzonders, in ieder geval niet zo irritant als bij Ryanair die op een of andere manier een onprettige sfeer kunnen maken, al kan dat ook door de andere passagiers komen.

Lekker eten?
    Niets genomen, vlucht van daadwerkelijke vliegtijd 1 uur, en pas laat in de vlucht bij mijn rij, en is het niet noodzakelijk om iets te nemen.

Entertainment?
    2x een raamplaats, en voldoende buiten te zien, 1 uur vliegen is ook net leuk.

Algehele indruk?
    Prima maatschappij voor het geld, ondanks de vele schemawijzigingen de laatste tijd kon ik er wel mee leven. (Want of mijn lang weekend nu vrijdag - zondag of zaterdag - maandag is maakt mij niet zoveel uit). Maar de vele aanpassingen kunnen qua betrouwbaarheid tegen Sky Europe gaan werken, en met de geruchten over de financiele positie wordt het er niet beter op....

M-pier beveiliging is prima, geen wachtrijen en ook op Praag geen wachtrijen, de vloeistofregels worden meer en meer een 'geschreven' regel ik deed ze er al sinds lange tijd niet meer uit mijn handbagage, maar er wordt ook nergens meer naar gevraagd, en ik kan mij niet voorstellen dat opeens niemand meer vloeistoffen in de handbagage heeft.
    M-pier is niets te beleven op Schiphol, maar ik kom dan ook op het laatste moment dus is geen probleem, Praag Schengen area is zeker wat groter en meer te doen en de prijzen voor versnaperingen zijn redelijk.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      maandag 9 februari 2009 @ 11:47:32 #39
    88523 BadDay
    The One I Love
    pi_65875894
    Maatschappij?
    KLM

Toestel?
    Boeing 737-700 en Boeing 737-800

Traject?
    AMS-FCO-AMS

Vertraging?
    Nope

Bezetting?
    Allebei de vluchten VOL

Vriendelijk personeel?
    Prima. Erg leuk personeel die er zin in hadden.

Lekker eten?
    Viel tegen, een salade, broodje en twee zoute koekjes met beleg voor het broodje erbij. Verder een snack, bier/fris/wijn/koffie en thee

Entertainment?
    Holland Herald en verder mn iPod

Algehele indruk?
    KLM is eigenlijk altijd wel prima

Wat is FCO een vies en ranzig vliegveld.

--------

Maatschappij?
    Singapore Airlines

Toestel?
    Boening 777-200er - Boeing 777-300er - Boeing 747-400

Traject?
    AMS-SIN-MEL-SIN-AMS

Vertraging?
    Vanaf Singapore na Melbourne wel, we moesten een hele tijd nog aan de gate wachten tot dat we konden vertrekken richting de startbaan. Voor de rest geen vertraging

Bezetting?
    Alles zat helemaal vol.

Vriendelijk personeel?
    Singapore airlines dames, altijd leuk om te zien. Nee heel vriendelijk personeel, je hoefde maar op of om te kijken en ze stonden al bij je.

Lekker eten?
    Prima, keuze uit twee menus. Oosters en Westers Eten. Ik miste mn eten vanaf SIN naar MEL want ik sliep veel tijdens die vlucht.

Entertainment?
    Prima AVOD in de 777 en 747, zelfde schermpjes, niet echt grote schermpjes maar het aanbod was daarentegen wel erg groot. Maar het entertainment systeem in de gloed nieuwe 777-300er, WOW! Echt de nieuwe economy class in de 777-300er en de a380 is echt een stap vooruit.

Algehele indruk?
    De nieuwe 777-300er van SIngapore... WOW

Singapore, een belevenis opzich... Gratis Internet! Zelfs gratis WiFi....Volgensmij de enige luchthaven die dat heeft.
    Melbourne, niet echt bijzonder.

[ Bericht 25% gewijzigd door BadDay op 09-02-2009 12:04:42 ]
    Birds, Happiness & Still Not Worried
      maandag 16 februari 2009 @ 12:20:34 #40
    96922 Public_NME
    Come on you Whites!
    pi_66115180
    Maatschappij?
    Singapore Airlines

Toestel?
    Airbus A380-800

Traject?
    SIN-NRT (oftewel Singapore-Tokyo dus)

Vertraging?
    Neen

Bezetting
    Bovenste economy deck onzettend leeg, nog geen 30%. Business boven was goed gevuld, onderste decks weet ik niet.
    Ik had gewoon twee emergency exits voor mezelf (op rij 80 ) en daarnaast nog eens 4 gewone stoelen een rij schuin ervoor, daar heb ik lekker gelegen om te slapen.

Vriendelijk personeel?
    Jazeker.

Lekker eten?
    Viel erg tegen, we kregen alleen een snack en ontbijt.

Entertainment?
    Goed, heb een film met De Niro en Pacino gekeken; Righteous Kill. Op zich wel aardig, niet super. Veel mogelijkheden wat betreft entertainment trouwens.

Algehele indruk?
    Erg comfortabel en vrij stil voor zo`n grote kist. Het inladen van de passagiers ging ook erg makkelijk, aangezien er verschillende ingangen waren.

Changi is extreem goed, gratis bioscoop en lounges overal. Heb een heerlijke douche gepakt voor maar 4 euro, erg lekker als je de hele dag door de hitte hebt gelopen. (vloog om 23.45u)
    Narita was wel oke, niet speciaal en erg ver buiten Tokyo.
    The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
    'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
    pi_66133497
    Maatschappij?
    IcelandAir / Scandinavian Airlines

Toestel?
    Géén idee, sorry.

Traject?
    Amsterdam - Reykjavik Keflavik

Vertraging?
    Geen.

Bezetting?
    Gewoon vol, met hier en daar een enkele lege stoel. Wij zaten gewoon met 3 man op een rijtje van 3. Het vliegtuig had trouwens een 3-3 bezetting en was de kleinste waar ik ooit mee gevlogen had. Gangpad en toilet waren ook erg krap.

Vriendelijk personeel?
    Beetje kil, maar ze 'vergaten' wel 4 euro te rekenen voor de koptelefoontjes.

Lekker eten?
    Geen eten gehad, wel gratis drinken zoals volgens mij normaal is. Het is maar een vluchtje van 3 uur, en wij vlogen 's middags.

Entertainment?
    Goed! Zo'n 20 nieuwe films, voor ieder wat wils. Veel muziek, spelletjes, series, enz. Wij dachten alleen dat je een koptelefoontje bij de stewardess moest kopen om hiervan gebruik te kunnen maken. Zo brachten ze het een beetje. Ik ging er vanuit dat er een bijzondere aansluiting op het systeem zou zitten, maar dat bleek dus niet zo te zijn en ik kon gewoon mijn iPod-oordopjes gebruiken. Zoals gezegd rekende de stewardess de 4 euro voor het wel geopende koptelefoontje van hen, niet. Netjes!

Algehele indruk?
    IcelandAir straalt wel wat chiques uit, mooi vliegtuig van binnen, fijne zachte stoelen, prima entertainmentsysteem. De stewardessen zien er allemaal piekfijn uit, qua kleding dan. Het waren wel wat oude dames allemaal. IA heeft ook niet van die schreeuwende kleuren, maar het wat nettere blauw-goud.

Schiphol is bekend, Reykjavik Keflavik is zo snel als een trein. Binnen 10 minuten met het hele vliegtuig incl. bagage buiten. Nadeel is dat je vanaf daar nog met de bus naar Reykjavik-stad moet, dat is een ritje van zo'n 45 minuten. Overigens vond ik de winkels op Keflavik behoorlijk goedkoop. "Gewoon" 1,25 voor een flesje Coca-Cola bijv. Heeft natuurlijk ook te maken met de gunstige koers Euro - IJslandse kroon van momenteel.
    pi_66151799
    Maatschappij?
    RyanAir

Toestel?
    737-800 geloof ik

Traject?
    Charleroi - Manchester (vv)

Vertraging?
    Heen: 15 min te vroeg
    Terug: 10 min te laat

Bezetting?
    Heen: 20 man in totaal ofzo
    Terug: 2/3 vol

Vriendelijk personeel?
    Niet echt. Eerder chago.

Lekker eten?
    Nvt

Entertainment?
    Niets

Algehele indruk?
    Voor weinig geld op plaats van bestemming. Enige reden om met hen te vliegen.

Charleroi: Klein, maar wel overzichtelijk.
    Manchester: Weinig van gezien ivm haast.
    What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
    pi_68333223
    Maatschappij?
    KLM

Toestel?
    Fokker 100

Traject?
    Amsterdam-Marseille

Vertraging?
    Helemaal niks

Bezetting?
    Zat op rij 20, bijna helemaal achterin dus, waren nog 4 rijen achter me vrij, dus bijna helemaal vol.

Vriendelijk personeel?
    Jahoor, we waren de toerist aan het spelen, dus de stewardess heeft nog een fotootje van ons gemaakt

Lekker eten?
    Broodje en een bakkie koffie

Entertainment?
    Holland Herald, maar die had ik al gelezen

Algehele indruk?
    Fokker 100 begint wel op zijn achterste benen te lopen. We zaten redelijk dicht bij de motor. Mijn oor zit nog dicht.

Schiphol is wel bekend nu, Marseille is goed te overzien, lekker snel met bagage.
    pi_68333319
    Maatschappij?
    Air France

Toestel?
    Fokker 100

Traject?
    Marseille-Straatsburg

Vertraging?
    Helemaal niks

Bezetting?
    Ik let er niet zo op, denk zo´n 80 procent

Vriendelijk personeel?
    Niks op aan te merken.

Lekker eten?
    Lekkere verse pistoletjes met jambon beure

Entertainment?
    Mijn boek

Algehele indruk?
    Deze Fokker 100 was rijp voor het museum

Marseille redelijk nieuw, vlot vliegveld. Straatsburg, klein doch ruim, met een uitstekende treinverbinding (of tram) gloednieuw in 6 minuten naar het hart van de stad.
    pi_68333397
    Maatschappij?
    Air France

Toestel?
    Embraer 145 (kan dat ?)

Traject?
    Straatsburg-Amsterdam

Vertraging?
    Helemaal niks

Bezetting?
    15 man denk ik ? Niet rendabel die avond

Vriendelijk personeel?
    1 steward, aardige man

Lekker eten?
    2 biertjes en wat nootjes

Entertainment?
    Bier

Algehele indruk?
    Vliegtuig was wat krap. Geen stahoogte, verder wel goed

Straatsburg lekker compact dus, hadden boarding gate 1
    pi_68356884
    Maatschappij?
    AirIceland.

Toestel?
    Een Fokker50.

Traject?
    Meerdere: Reykjavík - Ísafjördur en vice versa, Reykjavík - Egilsstadir en vice versa.

Vertraging?
    Vanaf Egilsstadir 3 kwartier ivm een sneeuwstorm

Bezetting?
    Naar Ísafjördur zaten er 5 (!) mensen in het vliegtuig, totaal niet rendabel dus. Andere vluchten waren redelijk tot zeer vol, wat natuurlijk redelijk snel gaat op een vliegtuig van 50 plaatsen.

Vriendelijk personeel?
    Telkens 1 vrouw, afstandelijk maar vriendelijk.

Lekker eten?
    Jawel, kopje thee/koffie/water met een chocolaatje. Wel prima op zulke korte vluchten, allemaal tussen drie kwartier en een uur.

Entertainment?
    Een aantal IJslandse bladen, verder niets.

Algehele indruk?
    Goed, maar dat komt vooral door alle ervaringen eromheen. AI is als maatschappij niet zo bijzonder, gewoon prima en met vriendelijke mensen op het vliegveld en tijdens de vlucht.

Allemaal zijn het piepkleine vliegvelden met (daarom?) een goede service en korte wachttijden. Vriendelijke mensen ook. Wel moet je lopen naar het vliegveld, door de stormen
      zaterdag 25 april 2009 @ 19:35:00 #47
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_68373095
    Maatschappij?
    KLM

Toestel?
    McDonnell Douglas MD-11

Traject?
    Amsterdam - Vancouver

Vertraging?
    20 minuutjes wegens een defect entertainmentsysteem, wat ze gelukkig op tijd aan de praat kregen

Bezetting?
    propvol wegens meivakantie

Vriendelijk personeel?
    Prima personeel, erg vriendelijk

Lekker eten?
    Normaal vind ik vliegtuigvoedsel niet te eten, maar deze maaltijd mag ik wel als lekkerste vliegtuigmaaltijd ooit beschouwen. KLM had een Afrika-thema en ik had gekozen voor de Afrikaanse bobotie, erg lekker moet ik zeggen (alhoewel de rijst uiteraard erg droog was, en ik de couscous niet geprobeerd heb). Het toetje was ook helemaal top, een passievruchtbavarois

Entertainment?
    Persoonlijk entertainmentsysteem. Veel films gezien in de 9 uur dat ik het vliegtuig zat. (The Wrestler, Slumdog Millionaire, Yes Man, Quantum of Solace). Voor op de terugreis heb ik in ieder geval Seven Pounds en Madagascar 2 ingepland

algehele indruk?
    Prima, de afgelopen jaren alleen met goedkopere airlines gevlogen en dan is de KLM toch echt wel een prima airline. Kan het niet vergelijken met andere goede airlines. Alleen de beenruimte is wel matig, ik ben niet overmatig groot (1,84) en dan nog is het krap.

Schiphol is algemeen bekend, erg goede luchthaven. Was alleen erg druk ivm de meivakantie.

Vancouver vind ik een erg mooie luchthaven. Het was er heerlijk rustig en er is veel water en groen aanwezig op de luchthaven in de vorm van vijvers, watervalletjes etc. Ook aardig wat kunst van de Indianen op het airport.
    pi_68382818
    Maatschappij
    Vueling

Traject
    Amsterdam - Valencia v.v

Toestel
    Airbus A320

Vertraging
    Heen geen, terug een kwartiertje

Bezetting
    Heen (vrijdag) zo'n 70%, terug (maandag) vrijwel vol

Vriendelijk personeel
    Niets op aan te merken

Eten
    Niets gekocht, dus zou het niet weten

Entertainment
    Tweetalig inflight magazine, raampje

Algehele indruk
    Het vliegtuig was opgedeeld in 30 rijen, waardoor ik met mijn 1.87 niet recht kon zitten met mijn benen, maar ze gekruist moest houden om niet klem te zitten. Afgezien van enkele Nederlanders die erg luidruchtig hun ongenoegen over de beenruimte moesten uiten, was het prima te doen.

Valencia is een klein vliegveld met niet erg veel vluchten, dus inchecken en de douane zijn snel voorbij. Er zijn enkele winkeltjes en er is voldoende wachtruimte.
      maandag 27 april 2009 @ 10:34:25 #49
    136810 Professional
    Shoarmakoning!
    pi_68415875
    Maatschappij?
    RyanAir

Toestel?
    737-800

Traject?
    Dusseldorf Weeze - Göteborg City Airport en weer terug

Vertraging?
    Op de heenweg netjes op tijd, en op de terugweg 10 minuten eerder geland.

Bezetting?
    Heen: 90%
    Terug: 95%

Vriendelijk personeel?
    Niet echt naar gekeken maar er waren hier en daar wat glimlachjes te zien. En dat zie ik niet vaak bij Ryanair personeel.

Lekker eten?
    Niks gepakt op beide vluchten.

Entertainment?
    Inflight magazine waarin 30 vakantietips stonden. Voor de rest stond er niet veel boeiends in.

Algehele indruk?Goedkoop vliegen, voor de rest moet je ook niet klagen. Is gewoon een degelijke en betrouwbare maatschappij.

Charleroi: Weeze, niet al te groot, maar de service gaat wel lekker snel
    Göteborg City Airport: het kleinste vliegveld waar ik ooit ben geweest, zelfs kleiner als Maastricht. Je komt aan, loopt een gebouw door en je staat weer buiten. Meer is er ook echt niet.

Opmerking?
    Bij het landen op Weeze Airport kregen we nog even te maken met een laagvliegende deltavlieger die bijna de motoren van het vliegtuig in vloog. Ik zat aan de linkerkant van het vliegtuig en opeens hoorde ik een paar mensen uit mijn gezelschap "boh boh" roepen. Er bleek dus een deltavlieger rakelings langs het vliegtuig te vliegen. Een vriend van me is na de landing naar de piloot gelopen (hij is piloot in opleiding) en deze was behoorlijk pissig en de nodige scheldwoorden kwamen uit zijn mond. Hij gaf aan dat het behoorlijk "messy" had kunnen aflopen.
      maandag 27 april 2009 @ 14:44:45 #50
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_68423424
    Maatschappij?
    BMI

Toestel?
    ?

Traject?
    Amsterdam-Hearthow-Amman en vv.

Vertraging?
    Nee

Bezetting?
    Naar Amman beide keren nokkie-vol

Vriendelijk personeel?
    Heel vriendelijk, terwijl ik toch knap chagerijnig was geworden van zo'n uniform uit de jaren 60

Lekker eten?
    De vlucht naar London is a la carte (niets genomen). Op de heenweg naar Amman had ik geweldig eten, omdat ik "Asian vegitarian" had besteld, was erg goed. Het reguliere eten zag er uit als snot. Op de terugweg kreeg ik een ontbijt (!) van verlepte broccoli. Dat heb ik maar laten staan.

Entertainment?
    Heen: eigen scherm met beperkt aantal films. Terug: een minischerm in een onmogelijk hoekje. Niet te zien.

Algehele indruk? Goedkoop. Opgepropt. Chaotisch (voornamelijk door de passagiers, maar de bemanning hielp niet echt. Maargoed: het was geen lange vlucht (iets meer dan 5 uur naar Amman) en het scheelde 300 euro met KLM.

Ik heb persoonlijk nogal een aversie tegen Heathrow vanwege de bunker-achtige gangetjes, maar er zijn een paar prima cafés. Amman is klein maar verbazingwekkend nieuw en prima geregeld.

Opmerking?
    -
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_68577459
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 20:29 schreef PAA-053 het volgende:
    Maatschappij?
    IcelandAir / Scandinavian Airlines

Toestel?
    Géén idee, sorry.

Traject?
    Amsterdam - Reykjavik Keflavik

Vertraging?
    Geen.

Bezetting?
    Gewoon vol, met hier en daar een enkele lege stoel. Wij zaten gewoon met 3 man op een rijtje van 3. Het vliegtuig had trouwens een 3-3 bezetting en was de kleinste waar ik ooit mee gevlogen had. Gangpad en toilet waren ook erg krap.

Vriendelijk personeel?
    Beetje kil, maar ze 'vergaten' wel 4 euro te rekenen voor de koptelefoontjes.

Lekker eten?
    Geen eten gehad, wel gratis drinken zoals volgens mij normaal is. Het is maar een vluchtje van 3 uur, en wij vlogen 's middags.

Entertainment?
    Goed! Zo'n 20 nieuwe films, voor ieder wat wils. Veel muziek, spelletjes, series, enz. Wij dachten alleen dat je een koptelefoontje bij de stewardess moest kopen om hiervan gebruik te kunnen maken. Zo brachten ze het een beetje. Ik ging er vanuit dat er een bijzondere aansluiting op het systeem zou zitten, maar dat bleek dus niet zo te zijn en ik kon gewoon mijn iPod-oordopjes gebruiken. Zoals gezegd rekende de stewardess de 4 euro voor het wel geopende koptelefoontje van hen, niet. Netjes!

Algehele indruk?
    IcelandAir straalt wel wat chiques uit, mooi vliegtuig van binnen, fijne zachte stoelen, prima entertainmentsysteem. De stewardessen zien er allemaal piekfijn uit, qua kleding dan. Het waren wel wat oude dames allemaal. IA heeft ook niet van die schreeuwende kleuren, maar het wat nettere blauw-goud.

Schiphol is bekend, Reykjavik Keflavik is zo snel als een trein. Binnen 10 minuten met het hele vliegtuig incl. bagage buiten. Nadeel is dat je vanaf daar nog met de bus naar Reykjavik-stad moet, dat is een ritje van zo'n 45 minuten. Overigens vond ik de winkels op Keflavik behoorlijk goedkoop. "Gewoon" 1,25 voor een flesje Coca-Cola bijv. Heeft natuurlijk ook te maken met de gunstige koers Euro - IJslandse kroon van momenteel.
    Ze zijn wel wat aan de dure kant, of begint dat te veranderen?
     FR
    pi_68595517
    Maatschappij?
    Emirates

Toestel?
    geen idee

Traject?
    Sydney- Dusseldorf (met stopover in Dubai)

Vertraging?
    Geen.

Bezetting?
    vol

Vriendelijk personeel?
    Ja

Lekker eten?
    gewoon magnetron voedsel met keuze uit noodles rijst etc, niets bijzonders

Entertainment?
    was geweldig.. Alleen dan in het toestel van Sydney naar Dubai. Daar hadden we keuze uit honderde films, ieder krijgt een eigen scherm. een woord geweldig!1 Het 2de toestel van dubai naar dusseldorf was duidelijk minder qua entertainment.. andere schermpjes, minder keuze uit films.

Algehele indruk?
    Emirates was zeker goed te doen, alleen de beenruimte was wel een beetje transavia stijl.. heb amper kunnen slapen.. Maar entertainment was daarentegen weer helemaal super. Jammer van die beenruimte.

Dubai was erg vol en chaotisch
      zondag 3 mei 2009 @ 22:26:38 #53
    128088 Masanga
    Hakuna matata!
    pi_68637378
    Aangezien ik daar (een alomgekende website voor liefhebbers van de luchtvaart) niet kan reageren: leuk verslag van je trip, Ozzietukker! Hoeveel betaal je voor maaltijden als ik vragen mag?
    pi_68646191
    Maatschappij?
    KLM

Toestel?
    Boeing 777-200ER

Traject?
    Sao Paulo - Amsterdam

Vertraging?
    2 uur en 35 minuten bij vertrek en exact 2 uur bij aankomst, dus heeft die stoker achterin aardig z'n best gedaan. Reden: eerst werd er verteld dat de bemanning vertraging had op weg naar het vliegveld... hahaha. Toen een paar zeer ervaren reizigers dit antwoord niet pikten werd er off the record verteld dat er een verdacht geval van mexicaanse griep aan boord was op de vlucht AMS-GRU en dat dit eerst uitgezocht moest worden. En terecht, maar vertel dat dan ook.

Bezetting?
    Een enkele middenstoel bleek nog vrij; dus zo'n 95% loadfactor

Vriendelijk personeel?
    Voor de verandering nu eens grotendeels mannelijke bediening. Niets op aan te merken want de glazen werden (te) goed gevuld.

Lekker eten?
    Nog steeds wordt op de vlucht GRU-AMS dat gedroogde, en opgewarmde, vlees met polenta en rijst geserveerd. Het vult maar is niet echt lekker. Papaya salade en toetje waren uitstekend.

Entertainment?
    Mijn iPod. Nee het entertainment system van de KLM heb ik niet aangehad want bij de koffie na het diner werd een cognac geserveerd van een formaat dat ik daarna gelijk in slaap viel en pas 4 uur later wakker werd.

algehele indruk?
    Ach zolang ze op deze route met een 777-200ER in een 3-3-3 opstelling blijven vliegen en ik op rij 10 kan zitten, vind ik het wel prima. Al waren er wel weer erg veel familie en vrienden van de bemanning aan boord waardoor er weer geen (gratis) upgrade naar business class inzat.

Schiphol niets op aan te merken, en zeker niet nu die voorrangsrij bij de paspoortcontrole voor FB Plat en Gold is ingevoerd. Nou ja, een minpunt is toch wel dat de taxfree sigaretten schreeuwend duur zijn.

Sao Paulo Guarulhos International heeft tegenwoordig vlakbij de gates weer twee bars waar gerookt mag worden. Verder werd de AirFrance lounge momenteel verbouwd waardoor er gebruik werd gemaakt van de lounge van de buren Aerolinas Argentina en dat was behoorlijk krap. Al hadden ze hun best gedaan om hetzelfde (overvloedige) aanbod van dranken en spijzen te blijven aanbieden. En verder waren de tax free sigaretten ineens opgeslagen van 15 naar 23 USD per slof.
    pi_68646718
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 22:26 schreef Masanga het volgende:
    Aangezien ik daar (een alomgekende website voor liefhebbers van de luchtvaart) niet kan reageren: leuk verslag van je trip, Ozzietukker! Hoeveel betaal je voor maaltijden als ik vragen mag?
    verslag van airasia x? welke website staat het dan?

Masanga: voor het eten betaal ik 7 GBP pp. ik was intotaal 28 GBP kwijt voor w personen en heen-terugvliucht.

edit:
    http://www.airliners.net/(...)ts/read.main/147913/

[ Bericht 9% gewijzigd door DancePlaza op 04-05-2009 10:12:51 ]
    pi_68649698
    Mooi verslag Ozzietukker

Na 2 maanden eindelijk het eerste verslag van een STN-KUL vlucht, het valt me niet tegen
    2015: &lt;span class="s"&gt;MLA - JFK - PMI&lt;/span&gt;
      maandag 4 mei 2009 @ 19:51:44 #57
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_68666312
    Ik had hier eventueel een Nederlands verslag willen plaatsen, maar misschien is de link inderdaad beter, is tenminste een compleet verslag.

@Masanga
    Maaltijden, 2 stuks, inclusief 2 flesjes water a 350 ml kosten 7 Pond per vlucht indien je dit vooraf bij de boeking gelijk erbij neemt. Aan boord kan je eventueel ook nog wel wat kopen, maar op rij 34 waar ik zat, waren ze, tot groot ongenoegen van de buurman naast mij, reeds door alle maaltijden heen en kon hij een noodle soep kopen met een stuk chocola....

Verder vallen de prijzen wel mee, 4 RM (90 eurocent) voor een flesje water of chocola / pringles, of 5 RM (1,10 Euro) voor een cola, en 10 RM (2,20 euro) voor een biertje of wijn.
    Voor de liefhebbers, vanaf KL is er ook een Hot Dog voor 9 RM beschikbaar, maar hoewel deze er in de folder erg lekker uitziet valt deze erg tegen. (Ervaring aangezien ik de hot dog heb genomen op een vlucht Denpasar - Bangkok 2 maanden geleden).

@Thetallguy
    Het viel mij opzich ook niet tegen, hoewel bijvoorbeeld Malaysian Airlines nu ook aan het stunten is vanaf Amsterdam. En het verschil moet toch echt wel aanzienlijk zijn wil ik de route nog een keer zo vliegen, want voor 100 euro verschil zou ik het niet meer doen. (Want je bent op deze manier natuurlijk wel extra tijd kwijt).
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_68667083
    Had je trouwens een ASR geboekt of kon je bij het online inchecken nog een plaats kiezen?

tegen de 230 pond inclusief alles die ik nu betaald heb kan Malaysia gelukkig nog lang niet op, zelfs al tel ik de vluchten naar Londen en terug mee

En je hebt toch wel de AirAsia bus van LCCT naar Sentral genomen voor de echte full AirAsia-experience he (al zijn de andere maatschappijen geloof ik 1RM goedkoper)
      maandag 4 mei 2009 @ 20:43:52 #59
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_68668403
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 20:11 schreef Thetallguy het volgende:
    Had je trouwens een ASR geboekt of kon je bij het online inchecken nog een plaats kiezen?

tegen de 230 pond inclusief alles die ik nu betaald heb kan Malaysia gelukkig nog lang niet op, zelfs al tel ik de vluchten naar Londen en terug mee

En je hebt toch wel de AirAsia bus van LCCT naar Sentral genomen voor de echte full AirAsia-experience he (al zijn de andere maatschappijen geloof ik 1RM goedkoper)
    Ik had vooraf de zitplaatsen gereserveerd. Op de heenweg een plaats aan het gangpad omdat het een nachtvlucht was en ook nog in het donker aan zou komen en ik juist tijdens een nachtvlucht nog wel eens op wil staan en mijn buurman niet wil storen.
    Terug aan het raam aangezien het een dagvlucht was. In principe zegt Air Asia dat ze de plaatsen niet kunnen wijzigen en dat de computer je automatisch een zitplaats aanwijst, maar als je een beetje vriendelijk bent aan de balie kan je wel om een bepaalde plek vragen, maar dan is er geen garantie natuurlijk dat deze nog beschikbaar is.
    Ik vond het persoonlijk de 5 pond per vlucht wel waard, temeer omdat je dan ook online kan inchecken en gewoon de zekerheid hebt waar je komt te zitten.

Nee, ik heb niet de Air Asia bus genomen, de eerste nacht verbleef ik in het airport hotel, 2de keer dat ik er was ben ik met de trein gegaan, ik heb het niet zo op de bussen in KL, duurt vaak even voordat ze vertrekken en kunnen er in verband met traffic jams ook relatief lang over doen, dan ga ik liever met de comfortabele (hoewel dure) trein.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_68681102
    Maatschappij
    KLM met Boeing 777-200

Traject
    Amsterdam Schiphol - New York John F. Kennedy en weer terug

Vertraging
    Gewoon op tijd. Vlucht heen was een half uur korter en terugvlucht was maar 6 uur

bezetting
    Op de heenweg was de vlucht zwaar overboekt en op de terugweg was er ook geen enkele stoel meer vrij.

Vriendelijk personeel
    Jeps!

Eten
    Op de heenweg was het eten niet echt te eten, het eten was in Afrikaanse stijl. Was niet echt lekker. We kregen ook nog roomijs en een brownie.
    Op de terugweg was het een stuk beter. Rijst met kip en boontjes en een salade. Ook kregen we ook nog een ontbijtje (nachtelijke vlucht)

Entertainment
    We hadden een personal video, was wel erg gaaf! Heb er veel films op gekeken.

Algehele indruk
    Goed! Ga volgende keer weer met KLM! En iedereen begon over de beenruimte omdat ik best lang ben. Moet zeggen dat ik er geen last van heb gehad, kon nog mijn benen goed kwijt en vind het dus ruim meevallen. KLM is gewoon een relaxte vliegmaatschappij!

[ Bericht 0% gewijzigd door timp0e op 05-05-2009 18:51:06 ]
    pi_68688961
    Maatschappij?
    Air France

Toestel?
    Airbus 777-200
    terug Airbus 777-300

Traject?
    Dec. 2008/Jan. 2009:
    Dusseldorf - Parijs - Shanghai en weer terug

Vertraging?
    Geen

Bezetting?
    Dusseldorf - Parijs nog redelijk plek.
    Parijs - Shanghai allebei vol.

Vriendelijk personeel?
    Niets op aan te merken

Lekker eten?
    Smaakt het ergens echt goed dan? Drinken zoals gebruikelijk.

Entertainment?
    Personal entertainment system, werkt best goed, alleen cheap-ass monitortjes, die niet meer fatsoenlijk te bekijken zijn als de gene voor je naar achter leunt.

Algehele indruk?
    De man aan de check-in balie in Parijs (echte chauvinist) meldde ons dat het vliegtuig vol zat en dat ik niet naast mijn vrouw kon zitten. Gelukkig regelden de stewardessen dit alsnog in het vliegtuig. Erg aardig en wel zo fijn om bij een vlucht van 11 uur langs elkaar te kunnen zitten.

Parijs is een fucking hell, vliegtuigen van hun eigen maatschappij krijgen geen gate toegewezen en we moesten 2 keer zo'n stinkende warme kutbus nemen naar de terminal. We werden gewaarschuwd dat het glad was aangezien het gesneeuwd had en iedereen moest voorzichtig zo'n gare trap af waar ze het ijs niet vanaf gekrabd hadden. Koffers bleven achter in Parijs op de terugweg.

Dusseldorf is een top vluchthaven op het overzicht bij parkeren na. We kwamen te laat aan voor het inchecken (ja, weet het, eigen schuld) en het personeel rende met ons door de douane/controle naar de gate ondertussen lullend in een walky talky om het vliegtuig tegen te houden.
    pi_68692084
    Ik vlieg binnenkort vanaf Schiphol naar Nice (cotes d azur). Heeft iemand ervaring met het vliegveld van Nice? Is dit zo'n vliegveld waar nog op z'n Frans gewerkt word? traag, onzorgvuldig enz...? Of is dit vliegveld wel mee gegaan zet z'n tijd?
    Life is too short for the right lane
      dinsdag 5 mei 2009 @ 16:20:59 #63
    56208 Euc-
    Verweg(gistan)
    pi_68696583
    # Maatschappij
    Emirates Airlines, A332 heen, A380 terug

# Traject
    Dusseldorf - Dubai - London, heen business, terug first

# Vertraging
    Geen

# Bezetting
    Economy op de heenreis was laag, denk een 40%, business en first beide rond de 50%
    Terugreis had een hoge bezetting, omdat ik eigenlijk niet terug wou of per se hoefde, aan de gate mijn ticket opgegeven, extra nacht in Dubai gekregen in een 5 sterren hotel, 500dirham (een 100 euro) zakgeld en een upgrade naar first op dezelfde vlucht de volgende dag.

# Vriendelijk personeel
    Zeer vriendelijk en attent, in first class top op het bizarre af zelfs.

# Eten
    Top, topper, topst

Business class was goed, maar wat ik in de A380 in First voorgeschoteld kreeg was bizar, nog voor opstijgen zat ik aan de Dom Perignon, om na het opstijgen van de Iraanse kaviaar, wagyu steak en meer overheerlijks te smullen. Had het gevoel dat ik in een goed restaurant aan mijn eigen tafel zat te eten

# Entertainment
    Indrukwekkend, zeker in de prive suites in de A380 heb je een gigantisch scherm en keuze uit 1000en films, series en wat nog meer.

# Algehele indruk
    Is mijn favoriete maatschappij (Ben gold member, hoogste normaal te verkrijgen tier), en dat zal voorlopig nog wel even zo blijven

Dubai kan enorm druk zijn, maar het ligt er vaak aan op welk tijdstip je land. Ochtenden in terminal 3 zijn vanaf 7/8 uur druk bij aankomst, avonden vanaf 11 uur bij terminal 1 zijn druk.
    O_o o_O O_O °_O °_° O_°
      dinsdag 5 mei 2009 @ 19:03:43 #64
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_68702149
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 07:47 schreef timp0e het volgende:

Eten
    Op de heenweg was het eten niet echt te eten, het eten was in Afrikaanse stijl. Was niet echt lekker. We kregen ook nog roomijs en een brownie.

Vond de Afrikaanse maaltijd juist wel lekker
      dinsdag 5 mei 2009 @ 22:00:52 #65
    38920 dutchdevil
    Bunny phone home
    pi_68709096
    # Maatschappij
    Martinair

# Toestel
    Boeing 767-300 ER

# Traject
    Amsterdam - Cancun (17 april) en Cancun - Amsterdam (26 april, ja de bewuste vlucht MP 640 van het eerste Mexicaanse Griep geval in Nederland)

# Vertraging
    Geen, zowel op de heen als terugreis een half uur voor schema geland

# Bezetting
    Op de heenweg als ik het goed heb gehoord 147 personen (van de 274 stoelen)
    Terugreis was zo goed als vol, er waren nog 4 3-seaters beschikbaar die door de stewardessen werden vrijgehouden voor mensen die doorvlogen naar China/Japan zodat die daar konden slapen.

# Vriendelijk personeel
    Erg vriendelijk en behulpzaam. Op de heenweg kregen we van 1 van de stewardessen een doosje bonbons (aangezien we aangegeven hadden dat het onze honeymoon was). 1 van de stewards had op de terugweg een beetje moeite om wakker te worden na een paar uurtjes slapen dus die was nog niet helemaal wakker bij het serveren van koffie/thee zodat we koffie kregen terwijl we toch echt om thee vroegen

# Eten
    Erg lekker!
    Heenreis warme maaltijd: aardappelblokjes, kip in champignonroomsaus en doperwtjes. Broodje met kruiden/knoflookboter, kleine stroopwafel en toastjes/crackers (of keuze uit pasta maar dat hebben we niet genomen).
    Terugreis warme maaltijd: aardappelblokjes, kip in jus en broccoli. Broodje, roomboter, 2 kleine zandkoekjes met stukjes chocola erin, toastjes/crackers en een blokje kaas.

Bij de broodjesservice keuze uit kip en ei. Ik nam de kip, helaas zit hier boter op en aangezien ik dat niet lust heb ik deze dus niet opgegeten. Mijn man had de ei. Deze was wel lekker, alleen jammer dat ze alleen bruinbrood hebben Op de terugreis beide dus de eisandwich genomen. Ook kwamen de stewardessen/stewards vaak genoeg langs voor drinken (frisdrank, bier, koffie/thee etc)

# Entertainment
    In-flight magazine, radio (armsteun), diverse series/documentaires en tevens kon je voor ¤ 12 een entertainment systeem huren waar je keuze uit 8 recente films had om te kijken (als je comfort class zat dan was deze gratis). Maar dit hebben we niet gedaan. Ook af en toe de wereldkaart op het scherm om te zien waar we vlogen etc.

# Algehele indruk
    Prima maatschappij en service. Toen we het vliegtuig instapten op de terugreis lag er op elke stoel al een kussen + kleed klaar (nachtvlucht). Beenruimte was prima te doen (maar leek op de terugweg iets minder dan op de heenreis). Dit was mijn eerste vlucht buiten Europa. De tien uur vliegen zijn me reuze meegevallen

Schiphol: bekend. Ik was wel verbaasd over hoe snel we onze bagage hadden toen we geland waren. We liepen naar de bagageband en daar lagen onze koffers al!
    Detail: volgens nieuwsberichten zouden we op Schiphol een brief/formulier moeten krijgen ivm de Mexicaanse Griep. Helemaal niets gezien/gekregen, alleen een cameraploeg van de NOS

Cancun: mooie moderne luchthaven. In het vliegtuig krijg je een formulier wat ingevuld dient te worden voor je visum/toeristenkaart en een formulier wat je in moet vullen om te verklaren dat je geen bederfelijke waren bij je hebt. Er werd verteld dat je dit erg nauwkeurig in diende te vullen. Kom je aan op de luchthaven, kijkt er een mannetje even vluchtig naar het formulier (toeristenkaart/visum), zet een paar stempels en je mag verder.

Wat ik wel apart vond: Als je je bagage hebt ga je verder naar een andere wachtrij waar je koffers en handbagage door de scanner gaan. Dan geef je het andere formulier af wat wordt gecontroleerd en dan moet je op een knop drukken. Deze springt willekeurig op rood of op groen. Springt hij op rood dan moet je je tassen openmaken en wordt het gecontroleerd. Springt hij op groen dan kun je doorlopen.
    pi_68716012
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 14:24 schreef Rutje91 het volgende:
    Ik vlieg binnenkort vanaf Schiphol naar Nice (cotes d azur). Heeft iemand ervaring met het vliegveld van Nice? Is dit zo'n vliegveld waar nog op z'n Frans gewerkt word? traag, onzorgvuldig enz...? Of is dit vliegveld wel mee gegaan zet z'n tijd?
    Nice is een klein maar op zich correct vliegveld; beetje onhandig, die 2 terminals, maar verder okee.
    (Vanuit de stad gaat de vliegveld-bus eerst naar terminal 2 en dan pas naar 1.)

Als je echter een late avondvlucht neemt, houd er dan rekening mee dat er niets meer te doen is en de eetgelegenheden dicht zijn.
     FR
    pi_68782037
    Binnenkort mogen wij onze stoelnummers reserveren bij de KLM voor een vlucht naar Curacao. We vliegen met een 747. Wat zijn voor dat vliegtuig de beste economyclass stoelen? Hou er rekening mee dat er voor stoelen bij de (nood)uitgang extra moet worden betaald.
      Moderator donderdag 7 mei 2009 @ 19:40:49 #68
    45833 crew  Fogel
    pi_68783032
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 19:16 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
    Binnenkort mogen wij onze stoelnummers reserveren bij de KLM voor een vlucht naar Curacao. We vliegen met een 747. Wat zijn voor dat vliegtuig de beste economyclass stoelen? Hou er rekening mee dat er voor stoelen bij de (nood)uitgang extra moet worden betaald.
    Zie seatguru.com.
    Voor de KLM 747-400, klik hier http://www.seatguru.com/airlines/KLM/KLM_Boeing_747-400_full.php
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_68783502
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 19:40 schreef Fogel het volgende:

[..]

Zie seatguru.com.
    Voor de KLM 747-400, klik hier http://www.seatguru.com/airlines/KLM/KLM_Boeing_747-400_full.php
    Klopt. Die site ken ik. Maar wat zijn jullie ervaringen?
    pi_68788212
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 19:52 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Klopt. Die site ken ik. Maar wat zijn jullie ervaringen?
    Dat je in een 747 wel een stoel bij de nooduitgang kunt boeken maar beslist niet die aan het raam. Verder zijn deze stoelen bij KLM nogal wat smaller dan de overige stoelen. Verder wel OK. Ik had een tijdje geleden nog zo'n gangpad stoel op een vlucht naar Chicago en zei tegen op een gegeven moment tegen mijn buurman dat je met zo'n stoel eigenlijk helemaal geen WBC hoeft te vliegen. Voor de rest zie ik niet zo veel verschil, behalve dan hoe verder voorin je zit, hoe eerder je uit het vliegtuig bent. En bij aankomst in Amerika kan dat wel eens een uurtje schelen bij de immigration. Maar je ging naar Curacao.

En die economy stoelen helemaal links voorin zijn al gereserveerd voor FB kaarhouders, oh nee, familie en vrienden van KLM personeel eerst, dan de kaarthouders Plat en Gold en dan is het al vol daar. Dus daar hoef je niet op te rekenen.
    pi_68790259
    Maatschappij?
    Lufthansa

Toestel?
    B737-500/ A321

Traject?
    AMS-FRA v.v.

Vertraging?
    Nee, keurig op tijd.

Bezetting?
    Een enkele middenstoel bleek nog vrij; dus ik gok op 90-95%.

Vriendelijk personeel?
    Ja hoor, al moeten ze natuurlijk heel hard werken op zo'n kort stukje.

Lekker eten?
    Om 1030h kregen we een broodje ham en een muslireep schoko/banane. Broodje was prima, op verzoek nog een extra gekregen. Uiteraard ook gratis drankjes. Terug weer dezelfde broodjes plus reep, dit keer een broodje kaas.

Entertainment?
    In-flight magazine.

algehele indruk?
    Prima, gewoon niets op aan te merken.

Amsterdam is bekend. Frankfurt is erg netjes, maar vanaf Terminal A is het een eind lopen om op het centrale stuk te komen met wat meer winkels. Er zijn wel steeds (korte) loopbanden maar dan nog is het ver.
    ---
    Maatschappij?
    Lufthansa

Toestel?
    A320

Traject?
    FRA-OPO v.v.

Vertraging?
    Op de heenweg een vertraging van een 25 minuten. Het toestel moest gerepareerd worden, maar dat bleek minder lang te duren dan gedacht. Na twee gatewijzigingen konden we met wat vertraging toch vertrekken.
    Op de terugweg was er geen vertraging.

Bezetting?
    Een enkele middenstoel bleek nog vrij; dus zo'n 95% loadfactor

Vriendelijk personeel?
    Ook hier weer netjes. Op de terugweg wel een wat overvriendelijke mevrouw, maar beter dan een stel bitches nietwaar?

Lekker eten?
    Mwah, redelijk. Twee keer een lichte warme maaltijd gekregen. Op de heenweg waren het een soort pureeslierten, met wat broccoli en wortelschijfjes en daarbij een stukje vlees. Ook hier weer drank naar keuze (Warsteiner ). Richting FRA kregen we een menu dat bestond uit kipfliet, rijst en wat spinazie.
    Bij beide maaltijden zat nog wat van chocola in de trand van een reep Milka/Lion.
    Al met al toch netjes voor een vlucht van 2,5 uur!

Entertainment?
    Wederom een magazine, wel van de nieuwe maand terug.

algehele indruk?
    Goed hoor, prima prijs kwaliteit verhouding.

Porto is mooi klein en overzichtelijk. Het is niet voor niets een van de beste luchthavens in zijn soort!Makkelijk bereikbaar per metro dus allemaal dik in orde. Enige minpunt is dat de wc's vanaf het centrale punt in de vertrekhal vrij ver lopen is.
    Er was live muziek toen we vertrokken, er zat een kerel op een vleugel te spelen, toch wel aardig.
    TRV
      vrijdag 8 mei 2009 @ 19:39:10 #72
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_68820246
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 21:47 schreef Buzz129 het volgende:

[..]

Dat je in een 747 wel een stoel bij de nooduitgang kunt boeken maar beslist niet die aan het raam. Verder zijn deze stoelen bij KLM nogal wat smaller dan de overige stoelen. Verder wel OK. Ik had een tijdje geleden nog zo'n gangpad stoel op een vlucht naar Chicago en zei tegen op een gegeven moment tegen mijn buurman dat je met zo'n stoel eigenlijk helemaal geen WBC hoeft te vliegen. Voor de rest zie ik niet zo veel verschil, behalve dan hoe verder voorin je zit, hoe eerder je uit het vliegtuig bent. En bij aankomst in Amerika kan dat wel eens een uurtje schelen bij de immigration. Maar je ging naar Curacao.

En die economy stoelen helemaal links voorin zijn al gereserveerd voor FB kaarhouders, oh nee, familie en vrienden van KLM personeel eerst, dan de kaarthouders Plat en Gold en dan is het al vol daar. Dus daar hoef je niet op te rekenen.
    Buzz, naar Chicago vlieg je met de mixed 747 toch? (vlieg zelf komend weekend naar Chicago met KLM)
    pi_68827299
    quote:
    Op vrijdag 8 mei 2009 19:39 schreef Blik het volgende:

[..]

Buzz, naar Chicago vlieg je met de mixed 747 toch? (vlieg zelf komend weekend naar Chicago met KLM)
    Yes! En O'Hare is k.u.t., al heb je daar bij aankomst waarschijnlijk niet zo'n last van. Wanneer je van ORD vertrekt staat er voor de security check zo'n hele grote *** die jou vertelt dat er na de security geen eten meer verkrijgbaar is. En dan kijk je naar links en zie je McD, BK en Pizzahut. Meer is er echt niet. O ja, er is ook nog 1 tax free shop! Dus niet denken van ik ga lekker een paar uurtjes eerder en relax wel op het vliegveld zoals Changi of Dubai, want dat is er in ORD niet bij!

Goeie vlucht en happy landing!

[ Bericht 20% gewijzigd door Bora-Bora op 10-05-2009 03:59:02 (term weg) ]
      zondag 24 mei 2009 @ 18:01:28 #74
    136810 Professional
    Shoarmakoning!
    pi_69356826
    Maatschappij?
    Ryanair

Toestel?
    737-800

Traject?
    Dusseldorf Weese - Palma de Mallorca en weer terug

Vertraging?
    Beide keren netjes op tijd geland, waarna je het bekende "Welcome to yet another ontime arrival with Ryanair" weer uit de boxen hoort klinken.

Bezetting?
    Heen zat het helemaal vol, terug 80%. En waren nog aardig wat plekken leeg.

Vriendelijk personeel?
    Gewoon normaal zoals ze altijd, maar de terugreis was voor mij de eerste keer dat ik alleen mannelijke stewards zag.

Lekker eten?
    Niks gepakt. Vriendin kocht een blikje voor 1,80 euro.

Entertainment?
    Tijdschriften, boek en iPod. Veel te lezen valt er niet op een vlucht van 2 uur.

Algehele indruk?
    Degelijk zoals vaker. Al lach ik me elke keer kapot als ik zie dat zodra en iemand achter de balie gaat staan bij de gate iedereen opstaat en in de rij aanschuift. Hilarisch tafereel.

Weeze is klein en overzichtelijk en je bent binnen 15 minuten altijd buiten.
    Palma was toch aardig groot vond ik. Alles was overzichtelijk en we waren binnen 10 minuten met taxi bij hotel. Perfect.
      zondag 24 mei 2009 @ 19:33:14 #75
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_69359655
    Maatschappij?
    Brusselsairlines

Toestel?
    Boeing 737-300 (BRU-BCN)
    Boeing 737-400 (BCN-BRU)

Traject?
    Brussel - Barcelona - Brussel

Prijs?
    81 Euro retour

Vertraging?
    Heenweg, ondanks dat het vliegtuig er stond, cabinepersoneel aan boord was, en er personeel bij de boardinggate was toch pas 15 minuten voor begin vlucht begonnen met boarden. Dat ging ook nog eens traag en daardoor 30 minuten te laat vertrokken. Toch slechs 5 minuten te laat bij de gate.
    Terug optijd vertrokken en 25 minuten te vroeg aan de gate.

Bezetting?
    100% Heenreis
    93% Terugreis

Vriendelijk personeel?
    Mwah, ik had al online ingechecked, maar besloot toch bagage mee te nemen, dan kan je de bagagedropoff balie's gebruiken, ook die bij de business klasse balie, maar mij werd in eerste instantie de toegang vrij bruut ontzegd omdat ik nog in zou moeten checken. Pas na het laten zien van mijn check-in bewijs kon ik verder, maar het was beter geweest als ze hier eerst om vragen in plaats van gelijk zo arrogant te reageren.
    Aan boord wel okee, niet echt wat mee te maken gehad, wel fijn dat er naast Frans, Engels ook Nederlands werd gesproken door de piloot / cabinepersoneel.

Lekker eten?
    Niets genomen, vlucht is ongeveer 2 uur, en ik kon een flesje drinken kopen / aanvullen op beide vliegvelden na de beveiliging, daar heb ik meer dan voldoende aan.

Entertainment?
    2x een raamplaats, en voldoende buiten te zien, naast mijn mp4 speler met Family Guy, dus dan vliegt de tijd wel. Verder een inflight magazine, maar die vond ik niet bijzonder interessant.
    (Vermijd in de 737-300 rij 8, en in de 737-400 rij 9 + 10 gezien daar een blind schot op de plek waar normaal het raam zit, zodat je wel een raamplek hebt maar dat je niet naar buiten kunt kijken).

Algehele indruk?
    Beenruimte laat wel te wensen over, nu vloog ik dan wel economy light, na rij 12 staan de stoelen echt te dicht op elkaar.
    Ik had overigens heen de mogelijkheid om een stoel in rij 12 de reserveren, maar ik had een verkeerd type toestel in mijn hoofd, had ik wel moeten doen, want dat was een stoel bij de nooduitgang.
    Online inchecken is prima, en je kan de stoel uitzoeken die je wilt, alle stoelen zijn bij het begin van de check-in beschikbaar, hoe later je komt hoe minder natuurlijk.

De landing op Barcelona was wel slecht, normaal klaag ik niet zo, maar deze Belgische prutser dropte het vliegtuig gewoon op de baan toen we nog relatief hoog waren. Zijn approach was, (ik vlieg vaker op Barcelona), om het positief te brengen, eentje met veel correcties, en hoewel ik natuurlijk niet de omstandigheden weet was dit toch opvallend.

Brussel airport heeft 2 terminals, Brussel Airlines vliegt vanaf de 'nieuwe' terminal, waardoor je een flink stuk moet lopen om daar te komen, roltrap op, roltrap af.
    Tevens waren de rijen bij de beveiliging niet meer van deze tijd, ze hadden de loopband zelfs uitgezet om te voorkomen dat mensen ten val zouden komen. De rij liep opzich wel door, al heb je natuurlijk altijd mensen die iedereen voor zich de laptop uit de tas zien nemen, de riem af zien doen, en het kleingeld + mobiele telefoon in een bakje zien doen dat pas bedenken op het laatste moment en dan beginnen met het uitpakken.
    Barcelona is qua security controle een stuk beter, geen wachtrijen, vriendelijk personeel, en de terminal is gewoon prettig om te gebruiken, nergens extreme drukte en de prijzen voor wat drinken vallen relatief mee. Bij landing ben je zo aan de gate, bij het opstijgen moet je naar de baan aan de zeekant, wat 15 minuten naar de startpositie rijden kost.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      zondag 24 mei 2009 @ 20:14:37 #76
    128088 Masanga
    Hakuna matata!
    pi_69360817
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 19:33 schreef ozzietukker het volgende:
    Maatschappij?
    Brusselsairlines

Toestel?
    Boeing 737-300 (BRU-BCN)
    Boeing 737-400 (BCN-BRU)

Traject?
    Brussel - Barcelona - Brussel

Prijs?
    81 Euro retour

Vertraging?
    Heenweg, ondanks dat het vliegtuig er stond, cabinepersoneel aan boord was, en er personeel bij de boardinggate was toch pas 15 minuten voor begin vlucht begonnen met boarden. Dat ging ook nog eens traag en daardoor 30 minuten te laat vertrokken. Toch slechs 5 minuten te laat bij de gate.
    Terug optijd vertrokken en 25 minuten te vroeg aan de gate.

Bezetting?
    100% Heenreis
    93% Terugreis

Vriendelijk personeel?
    Mwah, ik had al online ingechecked, maar besloot toch bagage mee te nemen, dan kan je de bagagedropoff balie's gebruiken, ook die bij de business klasse balie, maar mij werd in eerste instantie de toegang vrij bruut ontzegd omdat ik nog in zou moeten checken. Pas na het laten zien van mijn check-in bewijs kon ik verder, maar het was beter geweest als ze hier eerst om vragen in plaats van gelijk zo arrogant te reageren.
    Aan boord wel okee, niet echt wat mee te maken gehad, wel fijn dat er naast Frans, Engels ook Nederlands werd gesproken door de piloot / cabinepersoneel.

Lekker eten?
    Niets genomen, vlucht is ongeveer 2 uur, en ik kon een flesje drinken kopen / aanvullen op beide vliegvelden na de beveiliging, daar heb ik meer dan voldoende aan.

Entertainment?
    2x een raamplaats, en voldoende buiten te zien, naast mijn mp4 speler met Family Guy, dus dan vliegt de tijd wel. Verder een inflight magazine, maar die vond ik niet bijzonder interessant.
    (Vermijd in de 737-300 rij 8, en in de 737-400 rij 9 + 10 gezien daar een blind schot op de plek waar normaal het raam zit, zodat je wel een raamplek hebt maar dat je niet naar buiten kunt kijken).

Algehele indruk?
    Beenruimte laat wel te wensen over, nu vloog ik dan wel economy light, na rij 12 staan de stoelen echt te dicht op elkaar.
    Ik had overigens heen de mogelijkheid om een stoel in rij 12 de reserveren, maar ik had een verkeerd type toestel in mijn hoofd, had ik wel moeten doen, want dat was een stoel bij de nooduitgang.
    Online inchecken is prima, en je kan de stoel uitzoeken die je wilt, alle stoelen zijn bij het begin van de check-in beschikbaar, hoe later je komt hoe minder natuurlijk.

De landing op Barcelona was wel slecht, normaal klaag ik niet zo, maar deze Belgische prutser dropte het vliegtuig gewoon op de baan toen we nog relatief hoog waren. Zijn approach was, (ik vlieg vaker op Barcelona), om het positief te brengen, eentje met veel correcties, en hoewel ik natuurlijk niet de omstandigheden weet was dit toch opvallend.

Brussel airport heeft 2 terminals, Brussel Airlines vliegt vanaf de 'nieuwe' terminal, waardoor je een flink stuk moet lopen om daar te komen, roltrap op, roltrap af.
    Tevens waren de rijen bij de beveiliging niet meer van deze tijd, ze hadden de loopband zelfs uitgezet om te voorkomen dat mensen ten val zouden komen. De rij liep opzich wel door, al heb je natuurlijk altijd mensen die iedereen voor zich de laptop uit de tas zien nemen, de riem af zien doen, en het kleingeld + mobiele telefoon in een bakje zien doen dat pas bedenken op het laatste moment en dan beginnen met het uitpakken.
    Barcelona is qua security controle een stuk beter, geen wachtrijen, vriendelijk personeel, en de terminal is gewoon prettig om te gebruiken, nergens extreme drukte en de prijzen voor wat drinken vallen relatief mee. Bij landing ben je zo aan de gate, bij het opstijgen moet je naar de baan aan de zeekant, wat 15 minuten naar de startpositie rijden kost.
    Zelf heb ik wel wat ervaring met Brussels Airlines en vooral met de Brusselse luchthaven. Het lopen van de gate naar de bagageband (en natuurlijk ook van inchecken naar de gate) is inderdaad niet niks. Als je dan nog op het einde van de A-pier zit, wordt het al helemaal idioot ver vind ik. Voordeel is wel dat tegen je bij de bagageband gearriveerd bent, je tas meestal mooi op je aan het wachten is.
    De B-pier (gebruikt voor de verdere bestemmingen enzo) is veel beter gelegen, veel netter ook en het is er aangenamer wachten.

Wat het wachten voor security betreft is dit probleem de laatste tijd vrij frequent. De reden waarom enzo kan je volgen in discussies op http://www.luchtzak.be/forums/viewtopic.php?f=7&t=39587 . Het inchecken enzo heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad. Was het een piekmoment van de dag toen je je tas wou afleveren?
    Waar ik me het meest aan stoor tijdens het vliegen met Brussels Airlines is het ontbreken van schermpjes met vluchtinformatie (vluchttijden, mapje met vluchtroute, snelheden,..). een maatschappij als Brussels Airlines moet dat toch altijd kunnen aanbieden.
      zondag 24 mei 2009 @ 20:14:44 #77
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_69360822
    quote:
    Op vrijdag 8 mei 2009 22:57 schreef Buzz129 het volgende:

[..]

Yes! En O'Hare is k.u.t., al heb je daar bij aankomst waarschijnlijk niet zo'n last van. Wanneer je van ORD vertrekt staat er voor de security check zo'n hele grote *** die jou vertelt dat er na de security geen eten meer verkrijgbaar is. En dan kijk je naar links en zie je McD, BK en Pizzahut. Meer is er echt niet. O ja, er is ook nog 1 tax free shop! Dus niet denken van ik ga lekker een paar uurtjes eerder en relax wel op het vliegveld zoals Changi of Dubai, want dat is er in ORD niet bij!

Goeie vlucht en happy landing!
    en dit lees ik nu pas Was dus al 2.5 uur vantevoren door de douane...
      zondag 24 mei 2009 @ 21:55:35 #78
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_69364530
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 20:14 schreef Masanga het volgende:

[..]

Zelf heb ik wel wat ervaring met Brussels Airlines en vooral met de Brusselse luchthaven. Het lopen van de gate naar de bagageband (en natuurlijk ook van inchecken naar de gate) is inderdaad niet niks. Als je dan nog op het einde van de A-pier zit, wordt het al helemaal idioot ver vind ik. Voordeel is wel dat tegen je bij de bagageband gearriveerd bent, je tas meestal mooi op je aan het wachten is.
    De B-pier (gebruikt voor de verdere bestemmingen enzo) is veel beter gelegen, veel netter ook en het is er aangenamer wachten.

Wat het wachten voor security betreft is dit probleem de laatste tijd vrij frequent. De reden waarom enzo kan je volgen in discussies op http://www.luchtzak.be/forums/viewtopic.php?f=7&t=39587 . Het inchecken enzo heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad. Was het een piekmoment van de dag toen je je tas wou afleveren?
    Waar ik me het meest aan stoor tijdens het vliegen met Brussels Airlines is het ontbreken van schermpjes met vluchtinformatie (vluchttijden, mapje met vluchtroute, snelheden,..). een maatschappij als Brussels Airlines moet dat toch altijd kunnen aanbieden.
    Het was niet echt een piekmoment, echter de bagagedropoff aan de kant van de business klasse kant of economy + passagiers was een stuk rustiger, en kan ook worden gebruikt door passagiers die al ingechecked waren. Gaat mij meer om de algemene benadering, dat kan echt beter.
    Schermpjes, ach, ik was blij verrast dat Air Berlin ze had, maar ik ben wel zo aan low cost maatschappijen gewend dat ik ze op korte afstanden niet mis. (Als je naar buiten kijkt weet ik ook wel ongeveer waar ik ben).

Van de huidige security problemen op Brussel had ik wel gehoord, neemt niet weg dat dit probleem echt wel op te lossen is, sterker nog, met drukke securitypunten loopt de kwaliteit van de controle terug aangezien de securitymedewerkers onder hogere druk staan.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      zaterdag 11 juli 2009 @ 11:46:04 #79
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_70872247
    Maatschappij?
    Air Berlin

Toestel?
    Airbus 330-200

Traject?
    Dusseldorf - Bangkok - Dusseldorf

Prijs?
    500 Euro Retour

Vertraging?
    Heenweg ongeveer 30 minuten, en hoewel dat normaal is bij vertrek, hebben we dat niet in kunnen lopen.
    Terugweg 19 uur.... Dit omdat Dusseldorf was gesloten en het toestel uit Dusseldorf niet kon vertrekken naar Bangkok. Maar goed, liever 19 uur vertraging zodat je een hotel en maaltijden krijgt dan uren vertraging en maar op een vliegveld moeten blijven hangen.

Bezetting?
    98% Heenreis
    96% Terugreis

Vriendelijk personeel?
    Op de heenweg prima, personeel had er zin in, bij de maaltijd kreeg je een 2de alcoholische versnapering 'voor later' gratis erbij.
    Op de terugweg erg kortaf en erg gestressed kijkend, en als ik om Fanta verzoek, klinkt dat echt niet als appelsap, en je kan dan wel stug met je bekertje appelsap in je handen blijven staan totdat ik het aanpak, met een kwaad gezicht, dat heeft op mij geen invloed.
    Al begrijp ik dat e.e.a. te maken heeft met de vertraging waardoor de crew maar een paar uur slaap heeft gehad voordat ze terug konden vliegen.

Lekker eten?
    Ik had een vegetarische maaltijd genomen, er zat extra fruit bij, dat was goed te doen, en ook roggebrood was een welkome afwisseling. De andere maaltijden zagen er overigens ook goed uit. En zowel heen als terug kwam men voldoende langs met drinken, waaronder ook een flesje water, gezien de vloeistoffenmanie een prima oplossing.

Entertainment?
    Ik had een raamplaats, afgestaan aan iemand anders in mijn gezelfschap aangezien ik zelf regelmatig vlieg. Verder op de heenweg een werkende mp4 speler... op de terugweg 2 films kunnen kijken en het waar ben je nu kaartje. Geen individueel entertainment dus, maar daar is de prijs dan ook naar,

Algehele indruk?
    Beenruimte is verschillend, 42A en 42G (raam) heeft aanmerkelijk meer beenruimte, terwijl op het gangpad aan de raamkant het al weer een stuk minder was, daarnaast is de middenrij echt op het nivo KLeM afmetingen... Maar opzich wel te doen.

Zo'n Airbus 330-200 vliegt over de afstand Dusseldorf-Bangkok toch aanmerkelijk langzamer, zowel heen als terug deed deze er 12,30 uur over, en op de terugweg gaf de piloot aan relatief snel te vliegen... Terwijl met Eva of KLM met de 747 heen in 10 uur en terug in 11 uur over een iets grotere afstand wordt gevolgen....

Dusseldorf airport is snel gegroeid, goed te zien aan de sanitaire voorzieningen waar overal waar ik ben geweest een or meerdere WC's gewoon was afgebroken of buiten dienst was... Geen tijd om dit te hebben vervangen.
    Daarnaast is de paspoortcontrole voor mensen zonder EU paspoort (de lijn waar ik toe veroordeeld was in dit geval), erg lang, al kan dit ook te maken hebben gehad met de aankomsttijd samen met Turkish Airlines, normaliter zal Air Berlin pas 5 uur later aankomen, dus wellicht dat e.e.a. daarmee te maken had.

De veiligheidscontrole op Dusseldorf doet alles volgens de regels, een deo-spuitbus zat los in mijn tas (was leeg), maar moest worden getoond. Niet dat ze de tekst erop konden lezen, (thais script), en mocht alsnog door.
    De overige vloeistoffen die bij elkaar zaten werden ook opgemerkt maar daar werd niets over gezegd. Nu moet ik wel zeggen dat alle security lijnen bij de C-terminal open waren en er gewoon niemand was, want ik wil dezelfde security medewerkers ook wel eens zien bij drukte.

De vertraging opzich werd wel goed opgepakt, ik had altijd al eens in het airport hotel op Bangkok willen verblijven, en het viel niet tegen, zwembad, fitness, lekker eten bij de lunch en diner, en een extra dag in Bangkok. Wel hadden ze mij best vooraf mogen informeren, bij aankomst op de luchthaven werd niets gezegd, pas bij de incheckbalie werd duidelijk dat er een vertraging van 19 uur was. Wel was toen alles al geregeld en werd je naar het airport hotel gebracht.
    Gelukkig zou ik oorspronkelijk op een zaterdag terugkomen en werd het nu zondag, zodat ik deze vertraging niet als vervelend ervaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door ozzietukker op 11-07-2009 17:53:18 ]
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      zaterdag 11 juli 2009 @ 12:36:24 #80
    3671 glasbak
    Sjeeskees ©®
    pi_70873260
    Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen hoe het is om te vliegen met China Southern? Ze hebben hele goedkope vluchten maar ik heb m'n twijfels over deze maatschappij.

Korean air is nog goedkoper Wie heeft daar wel eens mee gevlogen?

[ Bericht 33% gewijzigd door glasbak op 11-07-2009 12:44:30 ]
    pi_70873960
    Maatschappij
    Transavia

Traject
    Amsterdam-Barcelona (05:00 vertrek)
    Barcelona-Amsterdam (21:50 vertrek)

Vertraging
    Heen: In plaats van 05:00 pas 08:00 de lucht in
    Terug: In plaats van 21:50 pas 00:30 de lucht in

Vriendelijk personeel
    is oké

Eten
    Moet je dus kopen, en bijna allles was op

Entertainment
    Ze gingen niet dansen voor me, en de audioinstallatie en tv's waren stuk, dus het enige entertainment wat ik had waren de stewardessen die de veiligheidsvideo zelf moesten nadoen.

Algehele indruk
    Is oké, voor europese vluchten

Schiphol is gewoon goed
    Barcelona ook wel oke
    pi_70874267
    quote:
    Op zaterdag 11 juli 2009 12:36 schreef glasbak het volgende:
    Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen hoe het is om te vliegen met China Southern? Ze hebben hele goedkope vluchten maar ik heb m'n twijfels over deze maatschappij.

Waar maak je jezelf zorgen over? Veiligheid, beenruimte, catering, comfort ?

Beide maatschappijen zijn lid van de alliantie SkyTeam, waar ook KLM deel van uitmaakt. Dit betekent dat hun service aan de kwaliteits eisen van SkyTeam voldoet en bovendien kun je er KLM Flying Blue miles sparen.

Beide maatschappijen zijn grote ondernemingen die in alle gebieden waar ze vliegen aan de veiligheidseisen moeten voldoen. De service van Korean Air is over het algemeen beter dan China Southern. Maar uiteindelijk hangt het comfort er meer van af of dat er met een nieuw toestel wordt gevlogen, of elke stoel een eigen entertainmentsysteem heeft, wat er die dag op het menu staat, etcetera. Als je aangeeft waar je heen wilt vliegen dan kan iemand daar gerichter op reageren.
      zaterdag 11 juli 2009 @ 17:21:34 #83
    3671 glasbak
    Sjeeskees ©®
    pi_70880116
    quote:
    Op zaterdag 11 juli 2009 13:15 schreef jaco het volgende:

[..]

Waar maak je jezelf zorgen over? Veiligheid, beenruimte, catering, comfort ?

Beide maatschappijen zijn lid van de alliantie SkyTeam, waar ook KLM deel van uitmaakt. Dit betekent dat hun service aan de kwaliteits eisen van SkyTeam voldoet en bovendien kun je er KLM Flying Blue miles sparen.

Beide maatschappijen zijn grote ondernemingen die in alle gebieden waar ze vliegen aan de veiligheidseisen moeten voldoen. De service van Korean Air is over het algemeen beter dan China Southern. Maar uiteindelijk hangt het comfort er meer van af of dat er met een nieuw toestel wordt gevlogen, of elke stoel een eigen entertainmentsysteem heeft, wat er die dag op het menu staat, etcetera. Als je aangeeft waar je heen wilt vliegen dan kan iemand daar gerichter op reageren.
    Ik denk dat dit antwoord precies was wat ik wilde horen. Het gaat om een vlucht naar Manila (Ams-Icn Icn-Mnl) maar aangezien de vlucht uitgevoerd gaat worden met een Airbus A330 en een 777-300 denk ik dat het met het comfort aan boord ook wel mee zal vallen.

Ik ben een beetje huiverig voor maatschappijen die met bejaarde toestellen de wereld overgaan en betaal dan liever wat meer voor een prettigere vlucht Maar aan jouw antwoord kan ik opmaken dat ik me niet echt zorgen hoef te maken.
      zaterdag 11 juli 2009 @ 18:50:30 #84
    220157 Maria2.0
    Bless this mess
    pi_70882329
    Delta een beetje te doen? 767-300ER zal het worden. Ik las al dat je geen personal entertainment hebt. Zal wel wennen zijn, we hebben tot nog toe op de lange vluchten altijd die schermpjes gehad.
    Nu vliegen we van Dusseldorf naar Atlanta (en stappen daar over op een vlucht naar San Diego) en dan zou je weer die ouderwetse schermen hebben. Erg rot voor iemand die geen oog dichtdoet op welke vlucht/welk tijdstip dan ook

Iemand enig idee of het mogelijk is, zoals bij Martinair, om een personal entertainment kastje te huren oid?
    Anders wordt het toch echt zeuren bij de huisarts om slaappillen.
    L'Enfer, c'est les autres.
    pi_70882743
    quote:
    Op zaterdag 11 juli 2009 18:50 schreef Maria2.0 het volgende:
    Delta een beetje te doen? 767-300ER zal het worden. Ik las al dat je geen personal entertainment hebt. Zal wel wennen zijn, we hebben tot nog toe op de lange vluchten altijd die schermpjes gehad.
    Nu vliegen we van Dusseldorf naar Atlanta (en stappen daar over op een vlucht naar San Diego) en dan zou je weer die ouderwetse schermen hebben. Erg rot voor iemand die geen oog dichtdoet op welke vlucht/welk tijdstip dan ook

Iemand enig idee of het mogelijk is, zoals bij Martinair, om een personal entertainment kastje te huren oid?
    Tja dat wordt heel veel tijdschriften meenemen want volgens mij kun je geen systeem huren.
    Maar daarintegen heeft het toestel wel een 2-3-2 indeling. iets wat als je met z'n 2en vliegt erg fijn is
    pi_70889822
    quote:
    Op zaterdag 11 juli 2009 18:50 schreef Maria2.0 het volgende:

Ik had vroeger altijd pillen voor wagenziekte/vliegen dus, en daar werd ik zo vermoeid van dat ik AMS-PHL altijd als een dooie lag te slapen. Weet alleen niet meer waar ze vandaan kwamen.

Anders wordt het je iphone/ipod volgooien of een psp.
    pi_70892295
    Maatschappij US Airways

Traject: HEEN Amsterdam - Philadelphia Philadelphia- NewYork La Guardia 2 juni
    TERUG Newark - Philadelelphia - Philadelphia 30juni/2 juli
    Vertraging heen niet, terug door vertraging tussen EWR en PHL van meer dan 4u vlucht naar Amsterdam gemist, in PHL goed opgelost met gratis hotel en en nieuwe vlucht.
    In newark stonden we zelfs 1.5 u op de baan
    Vriendelijk personeel: nee zeker niet op terugweg tussen EWR en PHL stewardess op deze vlucht was zéér onbeschoft tegen mij en de rest van de passagiers. bij navraag toen we op de baan stonden kreeg ik als antwoord dat ik niet de enige was en of ze de piloot maar moest vragen of we voor mij naar de gate terug moesten gaan...
    Eten magere kwaliteit
    Entertainment : geen schermpje in stoel voor me dus wel in t gangpad en de Dash 8 proppelor toestel tussen PHL en LGA en EWR
    Algehele indruk voor een staralliance lid ben ik geschrokken door de slechte kwaliteit en vlieg zeker niet meer met deze airline
    Eventueel informatie over de luchthavens: Amsterdam is bekend. Newark: onverschillig personeel verder liet het vliegveld een zeer treurige aanblik achter.
    Philadelphia: Schoon modern en veel faciliteiten.
    pi_70892347
    bedoel in het bericht bij navraag over mn vervolgvlucht kreeg ik als antwoord dat ik zeker niet de enige was...
    haar vraag aan mij of ze de piloot moest vragen of hij voor mij terug wilde gaan naar de gate vond ik onbeschoft...
    Maar misschien normaal voor Amerikaanse stewardessen.
    pi_70897103
    quote:
    Op zaterdag 11 juli 2009 12:36 schreef glasbak het volgende:

Doel je op een intercontinentale vlucht met China Southern Airlines? Twee jaar terug ben ik daar mee naar Beijing gevlogen en dat was meer dan prima. CSA is een code-share partner van KLM, dus mensen met een KLM ticket komen in hetzelfde vliegtuig terecht. Prima vlucht, zowel heen als terug. Beenruimte is zelfs groter dan bij KLM. Wat betreft vluchten binnen Azië durf ik weinig over China Southern te zeggen. Dat kan heel anders uitpakken namelijk.

Edit: Wat jaco zegt dus.. Echter, vanaf Manila wordt wellicht met ander materieel gevlogen dan vanaf Europa. Desalniettemin zou ik mij er niet teveel zorgen over maken.
    When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
    pi_70899805
    quote:
    Op zondag 12 juli 2009 01:28 schreef gijsman het volgende:
    Maatschappij US Airways
    Vriendelijk personeel: nee zeker niet op terugweg tussen EWR en PHL stewardess op deze vlucht was zéér onbeschoft tegen mij en de rest van de passagiers. bij navraag toen we op de baan stonden kreeg ik als antwoord dat ik niet de enige was en of ze de piloot maar moest vragen of we voor mij naar de gate terug moesten gaan...
    Iedere keer verbaas ik me weer over het grote verschil in service en kwaliteit bij een Amerikaanse maatschappij tussen hun binnenlandse- en transatlantische vluchten. Op de routes van en naar AMS is service altijd prima verzorgd terwijl dit op op een domestic flight altijd bagger is. Het begint al bij de check-in. Onbeschoft en onverschillig terwijl wanneer je incheckt voor een vlucht naar AMS je met alle egards behandeld wordt. (In ieder geval als FB Platinum member). Het toppunt maakte ik mee op een vlucht van North West route MSP-DEN, vluchtje van 2 uur ofzo. Met veel tam tam werd er bij de gate omgeroepen dat de drinks op deze vlucht gratis waren. Dat moest wel een compensatie zijn voor het enorme aftanse toestel waar we in terecht kwamen. Het zal technisch wel in orde geweest zijn maar de cabine leek meer op iets dat je verwacht bij een Afrikaanse bush maatschappij die uit het Europese luchtruim verbannen is.

En toch vlieg ik graag AMS-ATL en AMS-EWR met Delta.
    pi_70904308
    quote:
    Op zondag 12 juli 2009 14:02 schreef Buzz129 het volgende:

[..]

Iedere keer verbaas ik me weer over het grote verschil in service en kwaliteit bij een Amerikaanse maatschappij tussen hun binnenlandse- en transatlantische vluchten. Op de routes van en naar AMS is service altijd prima verzorgd terwijl dit op op een domestic flight altijd bagger is. Het begint al bij de check-in. Onbeschoft en onverschillig terwijl wanneer je incheckt voor een vlucht naar AMS je met alle egards behandeld wordt. (In ieder geval als FB Platinum member). Het toppunt maakte ik mee op een vlucht van North West route MSP-DEN, vluchtje van 2 uur ofzo. Met veel tam tam werd er bij de gate omgeroepen dat de drinks op deze vlucht gratis waren. Dat moest wel een compensatie zijn voor het enorme aftanse toestel waar we in terecht kwamen. Het zal technisch wel in orde geweest zijn maar de cabine leek meer op iets dat je verwacht bij een Afrikaanse bush maatschappij die uit het Europese luchtruim verbannen is.

En toch vlieg ik graag AMS-ATL en AMS-EWR met Delta.
    Vlucht naar amsterdam was wat beter, maar had een stoel direct bij t toilet en aan t gangpad dus weinig slaap.
    al vind ik het onzin om voor een transantlantische vlucht ¤ dollar voor alcohol te rekenen.
    pi_71457796
    Maatschappij?
    AirAsia X

Toestel?
    Airbus A340-300

Traject?
    London Stansted - Kuala Lumpur - London Stansted

Prijs?
    275 Euro Retour, incl. eten/bagage

Vertraging?
    Heen ongeveer 45 minuten te vroeg geland, terug ruim een half uur.

Bezetting?
    Schat ergens tussen de 95-100%

Vriendelijk personeel?
    Ze waren wel aardig en snel, maar een echte lach kon er bij de vrouwelijke stewardessen niet vanaf.

Lekker eten?
    Voor 7 pond per vlucht krijg je 2 maaltijden met daarbij een flesje water. Vond het redelijk eetbaar voor een vliegtuigmaaltijd.

Entertainment?
    Een raampje, boeken, Nintendo DS. Geen entertainment standaard aanwezig maar je kan een HD-speler huren met films erop. Niet gedaan want niet echt een denderend aanbod.

Algehele indruk?
    Prima vond het niet veel onder doen voor een normale airline. Je moet betalen voor de drankjes maar gezien het enorme prijsverschil wanneer je een aanbieding boekt is dit geen enkel probleem. Ook de beenruimte in de vliegtuigen is goed (totdat de ex-Air Canada interieurs vervangen worden voor een iets dichtere opstelling )

Onze vlucht uit Stansted vertrok om 0125. De een-na-laatste vlucht vanaf Stansted die dag ging geloof ik rond 2200 oid. wat inhoudt dat het hele vliegveld verlaten is op AirAsia-gangers na. Ook na de douane alle winkels gesloten met alleen een Starbucks die open is. in KUL na aankomst in het Tune Hotel op het vliegveld geslapen, 10 minuten lopen vanaf de terminal dus dat is ook prima te doen.

Maatschappij?
    Lao Airlines

Toestel?
    Xian MA60

Traject?
    Luang Prabang - Hanoi

Prijs?
    125 euro enkele reis

Vertraging?
    1645-1745 was de oorspronkelijke schematijd. Vliegtuig vertrok om 1640 maar we kwamen pas 1815 aan in Hanoi, vreemde planning?

Bezetting?
    Voor zover ik kon zien helemaal vol (56 stoelen)

Vriendelijk personeel?
    Niks op aan te merken, emergency exit seat gekregen bij checkin zonder erom te hoeven vragen.

Lekker eten?
    Snackbox met wat minisandwiches, stukjes fruit en ze kwamen langs met frisdrank.

Entertainment?
    Raamplaats en inflight magazine

Algehele indruk?
    Goed

Luang Prabang is erg klein, volgens mij passen daar met moeite 2 toestellen tegelijk op het platform. Hanoi iets groter, maar wel weer iets verder van de stad af.
    pi_71458715
    quote:
    Op donderdag 30 juli 2009 14:00 schreef Thetallguy het volgende:
    Maatschappij?
    AirAsia X

Toestel?
    Airbus A340-300

Traject?
    London Stansted - Kuala Lumpur - London Stansted

Prijs?
    275 Euro Retour, incl. eten/bagage
    Die vlucht overwoog ik ook. Maar uiteindelijk moest ik toch met MAS vanuit Amsterdam naar KL.

Zo te lezen wel een goede optie voor een eventuele volgende trip naar Zuid-Oost-Azie.
    pi_71975842
    Maatschappij?
    bmibaby

Toestel?
    Euhhh... geen idee

Traject?
    Manchester-Schiphol v.v., twee keer (een keer in juli en een keer in augustus)

Prijs?
    Beide keren ongeveer 60 pond retour; bagage kost 25 pond per tas extra.

Vertraging?
    Een keer bij vertrek vanaf Schiphol 3 kwartier vertraging gehad, vliegtuig was nog niet binnen.

Bezetting?
    Een keer slechts 50%, de andere keren zo'n 90 %.

Vriendelijk personeel?
    Erg vriendel;ijk ondanks de stress van een korte vlucht en de vertraging.

Lekker eten?
    Duur, dus niets gekocht.

Entertainment?
    Een raampje en mijn boek.

Algehele indruk?
    Op zich goed, maar het online inchecken is een ramp! Van de vier vluchten lukte het drie keer niet om online in te checken vanwege fouten op de website. De eerste twee keer gaf dat niet en werd ik gewoon op het vliegveld ingecheckt, maar de laatste keer was het 'beleid veranderd' en moest ik, ondanks dat ze toegaven dat het hun fout was, toch betalen om ingecheckt te worden. Er werd wel bij gezegd dat ik dat geld kan terugvragen, maar niemand kon me precies vertellen hoe, en nu moet ik dus weer hun schrikbarend dure telefoonnummer bellen om dit te gaan regelen. Erg vervelend.

Schiphol is bekend. In Manchester vertrek je van terminal 3, wat 10 minuten lopen is vanaf het treinstation door een behoorlijk verwarrend doolhof van liften en trappen. Maargoed, met bordjes volgen lukt het wel. De lounge in terminal 3 is vrij saai, alleen een WH Smiths en een Boots, geen interessante winkels. De security check is wel supersnel (de laatste keer was er geen enkele andere passaagier, dus ik kon zo doorlopen, en dat in de vakantie!).
    Carpe diem, quam minimum credula postero.
    pi_71980508
    Maatschappij?
    Nok Air

Toestel?
    Boeing 737-800

Traject?
    Bangkok Don Muang - Udon Thani

Prijs?
    1499 Baht one way

Vertraging?
    Vertrok 5 minuten voor schedule van de gate en landde 10 minuten voor geplande aankomst tijd

Bezetting?
    Ergens tussen de 50 en 55% schat ik

Vriendelijk personeel?
    Redelijk vriendelijk maar de looks maakte alles goed

Lekker eten?
    Een Thaise bolus en glaasje fris gratis, en dat op een LCC vlucht van 45 minuten. Wat wil je nog meer?

Entertainment?
    Neuh, behalve de geweldige blik op het achterwerk van de mooie trolly dollies

Algehele indruk?
    Uitstekend. Je hebt niet een moment het idee met een LCC te vliegen

Don Muang is een verademing tov de hektiek op Survarnabhumi en niet meer te vergelijken met de tijd dat het nog een internationale luchthaven was. Slechts een bookshop en een stink restaurant naast de vertrekhal, maar daar kun je van wegblijven. Udon Thani niet veel meer over te melden dan dat er een luchthavengebouw, en een betonnen runway is. Geen echt openbaar vervoer vanuit Udon Thani naar het vliegveld.
      dinsdag 25 augustus 2009 @ 01:38:33 #96
    128088 Masanga
    Hakuna matata!
    pi_72130334
    Maatschappij?
    Emirates

Toestel?
    A332/B773ER

Traject?
    Dusseldorf-Dubai-Johannesburg

Vertraging?
    Nooit langer dan 30 minuten. Boarden wel steeds mooi op tijd.

Bezetting?
    Vol of zo goed als vol.

Vriendelijk personeel?
    Hangt er toch wat van af, soms overvriendelijk, soms nors.. De piloten namen wel hun tijd om even de passagiers toe te spreken met informatie en dat weet ik bijzonder te appreciëren.

Lekker eten?
    Jap, prima! Blijft toch een van de sterke punten van de maatschappij vind ik. Tijdens Dubai-Johannesburg werd de eetservice uitgesteld wegens turbulentie, de crew moest zelfs plaatsnemen en dit voor uren (tussen ruwweg Mogadishu en de grens Mozambique- Zuid Afrika), terwijl ik vond dat het allemaal ongelofelijk goed meeviel en rondwandelen geen probleem zou opleveren. Maar veiligheid boven alles neem ik aan.

Entertainment?
    2x upgrade gekregen tussen Dusseldorf en Dubai, maar entertainment op de A332 is toch niet wat het is op de B773ER. ICE blijft fantastisch vind ik.

Algehele indruk?
    Prima, zoals gewoonlijk.

Alle drie prima luchthavens. Het was de eerste maal dat ik in terminal 3 kwam in Dubai, en ik heb toch het gevoel dat het een vooruitgang is. Toch was ik blij een hotel geboekt te hebben in de buurt van de luchthaven om niet de ganse nacht te moeten spenderen op Dubai Intl Airport.

Maatschappij?
    LAM Linheas Aereas Mozambique

Toestel?
    De Havilland Canada DHC-8-400

Traject?
    Vilankulos-Inhambane-Johannesburg

Vertraging?
    20 minuten

Bezetting?
    eerste deel 20 man, erna quasi vol

Vriendelijk personeel?
    2 crewmembers, een sympathieke en een kwaaie die op alles commentaar had.

Lekker eten?
    Eerst een zakje chips, dan een slappe sandwich en een vette donut ofzo met bekertje frisdrank. Aanvaardbaar zonder meer.

Entertainment?
    De prachtige uitzichten van de kustlijn van Mozambique+ de Zuid-Afrikaanse natuur+ een magazine die boeiend om lezen was.

Algehele indruk?
    Leuke ervaring!

Vilankulos en Inhambane zijn... . Geen check in-balies maar gewoon een kantoortje waar je je aanmeldt, iemand je bagage op een analoge meter zet en het afgeronde gewicht doorgeeft aan een ander die het intikt op een pc, enz.
    Johannesburg is genoeg gekend.
      dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:05:55 #97
    97643 misteriks
    finest in cool since 1977
    pi_72134275
    Maatschappij?
    Jet Airways

Toestel?
    Eentje die 1200 km/h ging

Traject?
    Brussels Airport - JFK

Vertraging?
    Heen : 2 uur; wegens het wachten op passagiers die vanuit Mumbai deze verbinding nodig hadden => gratis cognac gedronken
    Terug : 1u20 voor op schema geland

Bezetting?
    vol

Vriendelijk personeel?
    Ja, heel behulpzaam

Lekker eten?
    ja, verrassend lekker indische schoteltjes. Keuze uit vegetarisch, continental of indisch. Drankjes a volonté en tussenin ook nog Ijsboerke ijscremes

Entertainment?
    Perfect ; keuze uit 100 tal cd's, 50 hollywoodfilms, 100tal Bollywoodfilms , games, berichtjes versturen naar andere zetels etc. Enkel vervelend dat m'n achterbuur op de terugvlucht het niet doorhad dat je het systeem ook met een console kon bedienen ipv het touchscreen te blijven gebruiken. Irritant gedoe tot gevolg

Algehele indruk?
    Beenruimte was perfect,ondanks m'n lengte, daar ik op de eerste rij nabussiness class zat

Brussel, niets specifiek op aan te merken. JFK, hangt een beetje af van welke terminal. Eigen terminal (8) is nieuw en is zoals het hoort; maar moest wachten op m'n vriendin die vloog via terminal 3, en die was zondermeer vuil, aftands en hopeloos verouderd.

Conclusie : Jet Airways was een prima maatschappij om de atlantische over te steken. Nieuwe vloot, prima en heel vriendelijk personeel; en tevens houdt m'n rekening met hoe men het vliegtuig vult. Ik vond het heel aangenaam dat bij de beide vluchten de gezinnen met (luidruchtige) kinderen gescheiden werden van andere reizigers. Prijs/Kwaliteit zondermeer goed
    misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
      woensdag 26 augustus 2009 @ 12:20:02 #98
    155616 Proximo
    For god, king & country
    pi_72167682
    Maatschappij?

British Airways

Toestel?
    Boeing 747-400

Traject?
    London Heathrow (LHR) - Chicago O'hare (ORD)

Prijs?

Club world, de BA variant van business, dus de prijs zal ongetwijfeld hoog zijn geweest.

Vertraging?

5 Minuutjes op de heenweg, geen op de terugweg.

Bezetting?

Vol

Vriendelijk personeel?

Top! Vriendelijke dames

Lekker eten?
    Prima, maakt duidelijk het verschil met Economy, op de terugweg het ontbijt laten staan, dus daar kan ik geen oordeel over vellen.

Entertainment?

Eigen scherm, genoeg keuze.

Algehele indruk?

Uitstekend.

Chicago is saai, LHR Terminal 5 is helemaal top sinds het vlot loopt daar
    pi_72178426
    Iemand ervaring met United Airlines? 31 oktober vlieg ik met hen(geboekt via lufthansa) van AMS via Chicago naar San Diego (en vv 2 weken later).

Is een lange zit, dus hoop wel dat het een beetje vol te houden is.
    Overigens de 1e keer voor mij de plas over en dan ook nog alleen, dus vind het wel beetje spannend!
    pi_72278965
    Maatschappij?
    Emirates

Toestel?
    A380-800

Traject?
    Londen Heathrow - Dubai - Bangkok

Prijs?
    +/- 3000 Euro voor de Business Class

Vertraging?
    We hadden 1 uur vertraging op de terugweg van Bangkok naar Dubai. Omdat de Emergency lights niet overal het deden.

Bezetting?
    Zo ver ik weet was de Business Class & First Class vol. De Economy class weet ik niet echt, maar als ik keek wat er in de wachtruimte zat denk ik dat die zo goed als vol zat.

Vriendelijk personeel?
    Het personeel is heel vriendelijk voor je. Ze vragen of ze je jasje in een garderobe wilt hebben. Als First & Business class aan boord mogen krijg je gelijk een drankje als je zit. Er was een man voor mij hij had zijn been gestoten op de luchthaven, hij had er dus last van en de crew ging uitgebreid met hem praten of alles wel goed ging. Klasse dus.

Lekker eten?
    Heerlijk. Je krijgt een hele uigebreide menukaart en de crew komt naar je toe moet een blaadje waar je naam en stoelnummer op staat en hij schrijft het keurig op wat je wilt. Je tafel word keurig gedekt en ze serveren het net zoals in een restaurant eigelijk. Eerst het voorgerecht dan het hoofdgerecht ga zo maar door. Veder was er nog een Bar aan boord dus daar kon je drinken,eten of lounge op de banken daar.

Entertainment?
    DE ICE is heel goed. Groot scherm (ben vergeten hoeveel inc het was) Volledig touch screen. genoeg keuze uit nieuwe films. Je kon eventueel e-mailen aanboord. Veder als je niet voorover wilde bukken om te veranderen van keuze had je aan de zijkant van jou tafel nog een mini schermpje waar mee je ook de keuze kon veranderen.

Algehele indruk?
    Geweldig. Je stoel kon helemaal plat dus je hat een soort bed. Je zat maar met 4 mensen in een rij als je moet nagaan dat een verdieping lager ze met 10 mensen op een rij zitten. Veder zag het vliegtuig er netjes en schoon uit. Prima maatschappij.

Iets over de luchthaven
    Dubai is airport is te druk. want alle Emirates vluchten komen aan in T3 dat is gewoon te druk. Gelukkig konden we in de mooie rustige ruimte van de Emirates Buisiness Class Lounge zitten. Want als je door de gangen in de luchthaven liep werd je bijna omver gelopen. Veder heeft de luchthaven veel te weinig zitplaatsen.

Maatschappij?
    Singapore Airlines

Toestel?
    A380-800 & A340-500

Traject?
    Londen - Singapore - Jakarta

Prijs?
    +/- 6000 Euro Business Class

Vertraging?
    Op de heenweg hadden we in Londen 10 minuten vertraging omdat iemand zijn telefoon was vergeten in de Singapore Airlines Lounge.

Bezetting
    Ik denk dat het helemaal vol zat van Londen naar Singapore, en van Singapore - naar Jakarta zo goed als vol ondanks het tijdstip van de vlucht.

Vriendelijk personeel?
    Heel vriendelijk persooneel. Maar dat vind ik bij elke vlucht met Singapore Airlines hoe vriendelijk ze zijn en het plezier die ze uitstralen in het werk. Er werden heel veel talen gesproken dus dat zegt ook wel iets over hoe ze kunnen communiceren met de passagiers.

Lekker gegeten?
    Heerlijk. Elke keer als ik met Singapore Airlines vlieg denk ik steeds dat het eten nog lekkerde geworden is.
    Lekker uitgebreid menu met veel verschillende dingen dus er is meestal wel iets wat je lekker vind.

Entertainment?
    Heel goed. Zelf is de ICE Systeem van Emirates net iets beter omdat het Touch Screen is maar veder is het scherm in de Business Class wel groter dan die van Emirates dacht ik. Veder is het prima Entertainmet voor Long Haul vluchten.

Algehele indruk?
    Geweldig! Singapore Airlines is altijd mijn favoriete maatschappij geweest. Je hebt super breede stoelen, en deze kan helemaal plat dus dit kan echt een bed worden. De stoel is veel breder dan bij Emirates A380. Je hebt dus een hele goede nacht rust. Van Singapore naar Jakarta vlogen we ineens met een A340-500 Want er stond dat we met een 777-200 gingen. De A340-500 is namelijk ontworpen voor Alleen Business Class. Omdat Singapore Airlines met De A340-500 van Singapore naar Los Angeles en Newark Non stop vliegen. Maar al gauw bleek dat er alleen maar Business Class mensen mee vlogen. Waarschijnlijk was deze vlucht niet te boeken voor Economy Class mensen.

Iets over de luchthaven?
    Londen Heathrow:
    Is alleen Terminal 3 druk. Als je in de andere terminals komt denk je dat het uitgestorven is. Maar zodra je in Terminal 3 aankomt is dat in 1 slag weg gevaagd. Wat een drukte. Maar hier hebben ze hebben genoeg zitplaats in de terminal. Dat doen ze al beter dan Dubai Airport.

Singapore Changi Airport:
    Geweldige luchthaven tappijt ligt er in de Terminals dus het is lekker stil, niet dat harde geluid van koffertjes die over de vloer gaan. Veder kun je er gratis internetten en er zijn voor de reizigers lounges waar iedereen in kunt.

Jakarta Airport:
    Heb ik niet zo heel veel over te vertellen omdat ik daar alleen maar aankwam. Het is een stille luchthaven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Darkunknowns op 30-08-2009 21:22:09 (Foutje bewerkt.) ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')