abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64933646
quote:
Op zondag 11 januari 2009 22:31 schreef Meki het volgende:

[..]

Bij elke beschaafde land helpt het wel, zo'n massademonstraties
er zijn 2 landen waarbij het niet helpt.
Meki je beseft je wel dat die mensen die jij zo graag wil beschermen het prima vinden als er een bommetje of wat bovenop ons valt he?
  Moderator zondag 11 januari 2009 @ 23:22:37 #152
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_64933653
dat schoothondje ... er zijn trouwere schoothondjes dan Nederland hoor

maar goed, Nederland heeft natuurlijk wel een economische relatie met Israel, daarom hoor je de ministers ook niet of nauwelijks over bv Indonesie of China dat is op zich niet zo vreemd maar ik geloof niet al die protesten niet religieus gemotiveerd zijn

wil niet zeggen dat voorstanders van Israel per se Joods zijn (al zijn Joden natuurlijk sneller fan ) maar het kan ook dat ze gewoon tegen moslims zijn, werkt de andere kant op ook
veel mensen (zeker in het midden oosten) die daar heel erg mee bezig zijn zijn dat denk ik niet per se om die arme Palestijnen die zomaar gebombardeerd worden of politieke dingen maar puur omdat het om 'de joden' gaat
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 11 januari 2009 @ 23:24:26 #153
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_64933717
quote:
Op zondag 11 januari 2009 23:22 schreef g0dz0r het volgende:

[..]

Meki je beseft je wel dat die mensen die jij zo graag wil beschermen het prima vinden als er een bommetje of wat bovenop ons valt he?
en ons het liefst de keel doorsnijden maar daar hoor je die schijnheiligen hier niet over.
  zondag 11 januari 2009 @ 23:25:30 #154
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_64933767
quote:
Op zondag 11 januari 2009 22:54 schreef Mr_Memory het volgende:

[..]

LOL ik zie nu dat ik een 0 ben vergeten, ik dacht dat het er 700.000 waren.
Maar ok, 550.000 is ook aardig wat.

Ik dacht dat die kernwapens wel degelijk zijn geplaatst in NL, ik heb namelijk nog wacht gelopen bij zo'n kernwapen opslag
Joh, ben ik je misschien nog tegengekomen in Woensdrecht?

De demonstraties gingen over de plaatsing van nieuwe kernwapens. Ik heb 'officieel' tussen aanhalingstekens gezet, omdat dit de regeringsverklaring uiteindelijk was. Of er misschien stiekem toch nieuwe kernwapens zijn gezet, is natuurlijk niet te controleren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/NAVO-dubbelbesluit
Non possumus non loqui
  zondag 11 januari 2009 @ 23:29:13 #155
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_64933896
quote:
Op zondag 11 januari 2009 23:25 schreef Knip het volgende:

[..]

Joh, ben ik je misschien nog tegengekomen in Woensdrecht?

De demonstraties gingen over de plaatsing van nieuwe kernwapens. Ik heb 'officieel' tussen aanhalingstekens gezet, omdat dit de regeringsverklaring uiteindelijk was. Of er misschien stiekem toch nieuwe kernwapens zijn gezet, is natuurlijk niet te controleren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/NAVO-dubbelbesluit
Overigens gingen de Pakistani's juichend de straat op toen de eerste Islamitiche Bom was getest (kan zo snel geen youtube filmpje vinden)
Non possumus non loqui
  zondag 11 januari 2009 @ 23:32:46 #156
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_64933993
quote:
Op zondag 11 januari 2009 23:22 schreef sp3c het volgende:

maar goed, Nederland heeft natuurlijk wel een economische relatie met Israel, daarom hoor je de ministers ook niet of nauwelijks over bv Indonesie of China dat is op zich niet zo vreemd maar ik geloof niet al die protesten niet religieus gemotiveerd zijn

wil niet zeggen dat voorstanders van Israel per se Joods zijn (al zijn Joden natuurlijk sneller fan ) maar het kan ook dat ze gewoon tegen moslims zijn, werkt de andere kant op ook
veel mensen (zeker in het midden oosten) die daar heel erg mee bezig zijn zijn dat denk ik niet per se om die arme Palestijnen die zomaar gebombardeerd worden of politieke dingen maar puur omdat het om 'de joden' gaat
Dat denk ik dus ook. Ik heb geen heldere verklaring gezien dat de 500+ dode Palestijnen van Fatah al Islam geen betoging waard is.

Dat is toch wel wat anders als het Joden betreffen. Daar kan je niet omheen.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_64933995
quote:
Op zondag 11 januari 2009 23:22 schreef g0dz0r het volgende:

[..]

dus de gedoden baby's kinderen wouden Nederland gaan aanvallen ?.
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_64934002
Ik denk dat religie er wel mee te maken, maar niet de nummer 1 oorzaak is. Westerse Christenen, maar vooral protestanten, scharen zich redelijk vaak nogal eenduidig achter Israel. Wat Oosters-Orthodoxe Christenen betreft, die zich o.a. ook in Arabische landen bevinden (Orientaals), zie ik dat bijvoorbeeld stukken minder. Moslims staan sneller achter Palestijnen vanwege o.a. dezelfde religie. Voor een Nederlander staat de gemiddelde Israelier gevoelsmatig dichterbij dan de Arabier, zowel in cultureel opzicht als 'de ander waar je jezelf redelijk in kan herkennen'. In ieder geval dat beeld wat de media uitzendt.
X
pi_64934185
quote:
Op zondag 11 januari 2009 23:32 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Dat denk ik dus ook. Ik heb geen heldere verklaring gezien dat de 500+ dode Palestijnen van Fatah al Islam geen betoging waard is.

Dat is toch wel wat anders als het Joden betreffen. Daar kan je niet omheen.
Ik snap je punt maar vind het ook een dooddoener als dit elke keer opgegooit wordt, ik zeg niet dat jij dat nu doet.
Jij snapt toch ook wel dat elk mens in weze hypocriet is en met twee maten meet, ook als het over onschuldige doden gaat? Dit voorbeeld is heel logisch te verklaren aangezien de historie met Israel veel gevoeliger ligt door vele oorzaken.
X
  zondag 11 januari 2009 @ 23:40:27 #160
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_64934203
quote:
Op zondag 11 januari 2009 23:32 schreef Meki het volgende:

[..]

dus de gedoden baby's kinderen wouden Nederland gaan aanvallen ?.
ach ja, ze krijgen anders immers een vredelievende opvoeding.
  zondag 11 januari 2009 @ 23:41:00 #161
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_64934222
quote:
Op zondag 11 januari 2009 23:32 schreef Alulu het volgende:
Ik denk dat religie er wel mee te maken, maar niet de nummer 1 oorzaak is. Westerse Christenen, maar vooral protestanten, scharen zich redelijk vaak nogal eenduidig achter Israel. Wat Oosters-Orthodoxe Christenen betreft, die zich o.a. ook in Arabische landen bevinden (Orientaals), zie ik dat bijvoorbeeld stukken minder. Moslims staan sneller achter Palestijnen vanwege o.a. dezelfde religie. Voor een Nederlander staat de gemiddelde Israelier gevoelsmatig dichterbij dan de Arabier, zowel in cultureel opzicht als 'de ander waar je jezelf redelijk in kan herkennen'. In ieder geval dat beeld wat de media uitzendt.
Er spelen culturele belangen en handelsbelangen. Israël is een grote handelspartner van Nederland. Verder heeft Nederland ook veel gedaan om Israël helpen op te bouwen. De actie "plant een boom is Israël" was tot ver in de jaren 70 vrij bekend in Nederland. Misschien speelt de pioniersgeest van de Israeli's mee en het feit dat zij net als Nederland de strijd met de elementen aangaan ( water of woestijn) en daarbij een redelijk succes hebben.

Oh, er zijn ook nog joden geweest die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het Nederlandse gedachtengoed

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spinoza
Non possumus non loqui
  zondag 11 januari 2009 @ 23:41:10 #162
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_64934225
quote:
Op zondag 11 januari 2009 23:32 schreef Alulu het volgende:
De Arabische leiders van Egypte, Jordanië en Saoedie-Arabië worden onder andere beschuldigd van collaboratie, omdat ze een soort morele plicht verzaken.
Daarin speelt religie wel degelijk een rol.
  zondag 11 januari 2009 @ 23:44:19 #163
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_64934303
quote:
Op zondag 11 januari 2009 23:39 schreef Alulu het volgende:

[..]

Ik snap je punt maar vind het ook een dooddoener als dit elke keer opgegooit wordt, ik zeg niet dat jij dat nu doet.
Jij snapt toch ook wel dat elk mens in weze hypocriet is en met twee maten meet, ook als het over onschuldige doden gaat? Dit voorbeeld is heel logisch te verklaren aangezien de historie met Israel veel gevoeliger ligt door vele oorzaken.
Het punt is dat religie wel degelijk een rol speelt. De verbondenheid met de Palestijnse zaak openbaart zich met name in de conflicten tegen 'ongelovigen', zoals eerder al is opgemerkt.
We zouden best vast kunnen stellen dat religie niet de oorzaak van het conflict is, maar om nu te beweren dat het geen enkele of een marginale rol heeft vind ik niet reëel.
  zondag 11 januari 2009 @ 23:46:04 #164
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_64934354
Nog even wat religie betreft: In Gaza wonen ook christenen en door Hamas wordt daar voorspelbaar op gereageerd.

http://www.opendoors.nl/htm/?p=pg

Nu maar hopen dat de Israëli's goed mikken met die bommen zodat deze christenen niet getroffen worden.
Non possumus non loqui
  zondag 11 januari 2009 @ 23:49:13 #165
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_64934463
quote:
Op zondag 11 januari 2009 23:46 schreef Knip het volgende:
Nog even wat religie betreft: In Gaza wonen ook christenen en door Hamas wordt daar voorspelbaar op gereageerd.

http://www.opendoors.nl/htm/?p=pg

Nu maar hopen dat de Israëli's goed mikken met die bommen zodat deze christenen niet getroffen worden.
joehoe Meki
  zondag 11 januari 2009 @ 23:50:11 #166
798 voyeur
bemoeit zich
pi_64934498
quote:
Op zondag 11 januari 2009 23:22 schreef sp3c het volgende:

Binnen de 'oude Navo' is Nederland toch wel het schoothondje. De economische relatie van Nederland met Israel is niet echt spectaculair, dat is echt de reden niet.
Schuldgevoel over WOII waarin NL erg slecht (/ goed afh. van je standpunt) scoorde qua joden deportatie zal eerder een rol spelen.

Veel joden zijn helemaal geen 'fan' van Israel's politiek en zijn ook niet tegen moslims. De mensen in het midden-oosten die zo tegen Israel zijn, hebben niet per se iets tegen joden, maar zien Israel als de representant van het Westen. De palestijnen functioneren voor hen als de slachtoffers van 9/11: je kent ze niet, je hebt niets met ze, maar je weet zeker dat hun vijanden jouw vijanden zijn.
Here we are now, entertain us.
  zondag 11 januari 2009 @ 23:57:50 #167
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_64934700
quote:
Op zondag 11 januari 2009 23:15 schreef voyeur het volgende:

[..]

Ik zie wel dat sommige die-hard posters zich niet beperken tot dit conflict en inderdaad vaker lijnrecht tegenover elkaar staan, maar of het echt religie is? De geloofskaart lijkt eerder een troef om elkaar te raken.

Verhagen staat (net als het overgrote deel van de opvolgende minister van BZ) achter Israel, maar niet omdat christenen zich zo verbonden voelen met joden (dacht het niet ) . Het is een spastische reflex die je vooral in de VS en haar trouwste schoothondje Nederland ziet.

In beide landen blijkt die steun voor Israel beperkt tot een minderheid van de bevolking, maar het establishment verandert zijn positie niet. Wat dat betreft is het grappig dat Wilders kind aan huis is op de Israelische ambassade. Juist de partij van de onderbuik neemt hier een standpunt in dat niet de vox populi verwoordt.
quote:
Over hoe de regering de acties van Israël zou moeten beoordelen, bevinden de ondervraagden zich in een tweestrijd. Zo'n 44 procent van de ondervraagden laat weten dat de regering zich negatiever had moeten uitspreken hierover, terwijl 48 procent van mening is dat de reactie die men gegeven heeft een juiste is, namelijk de beslissing om Israël niet te straffen en geen sancties op te leggen vanwege het optreden in de Gazastrook.
Uit dat zelfde artikel (waaruit het 'belangrijkste' was weggelaten).
pi_64934800
quote:
Op zondag 11 januari 2009 23:44 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het punt is dat religie wel degelijk een rol speelt. De verbondenheid met de Palestijnse zaak openbaart zich met name in de conflicten tegen 'ongelovigen', zoals eerder al is opgemerkt.
We zouden best vast kunnen stellen dat religie niet de oorzaak van het conflict is, maar om nu te beweren dat het geen enkele of een marginale rol heeft vind ik niet reëel.
Mijn punt is dat jou punt niet tegenstrijdig is met mijn punt als je dat leest in mijn vorige reactie omtrent religie en jou punt nu overeenkomt met mijn punt.

Het gaat voor de gemiddelde burger niet zozeer om de ongelovige maar dat deze zaak historisch gevoelig ligt als scheidslijn en open wond tussen het Westen en de Arabisch-Islamitische wereld. Hierbij moet je teruggaan naar kolonisatie, minderwaardigheidscomplex, gevoel bedrogen te zijn en te worden, onmacht door verschillende oorzaken ennnn dat men met Westerse hulp en het hand boven de hoofd van Israel houden een compleet volk door de strot is geduwd (massamigratie) op een plaats wat historisch en religieus gezien gevoelig is. Die onmacht die in elke conflict tussen Israel en Palestijnen duidelijk wordt ziet men dus als het laatste verlengstukje van de onmacht tegenover Westerse dominantie. Vandaar dat ook Irak weer zo'n vernedering was waarbij weer alle Arabieren voor schut stonden omdat men niets kon doen tegenover Westerse dominantie. In die hoek moet je het zoeken.
X
pi_64934877
quote:
Op maandag 12 januari 2009 00:01 schreef Alulu het volgende:

[..]

Mijn punt is dat jou punt niet tegenstrijdig is met mijn punt als je dat leest in mijn vorige reactie omtrent religie en jou punt nu overeenkomt met mijn punt.
Dat klopt.
quote:
In die hoek moet je het zoeken.
Het raakt het 'islamitisch bewustzijn'.
  maandag 12 januari 2009 @ 00:08:24 #170
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_64934993
quote:
Op zondag 11 januari 2009 23:21 schreef Verluste het volgende:

[..]

Nah, als je kijkt naar de oorzaken van dit conflict heeft religie er weinig mee te maken. Het is meer een cultuurbindende factor waardoor mensen zich meer uitspreken voor de Gazanen, het gaat immers om mede-moslims.
Moslim zijn is toch grotendeels iets religieus imho. Religie is onderdeel van cultuur, staat er niet los van, zeker niet in de Islamtische wereld.

Je hebt een punt in zoverre dat religie zelden een hoofdoorzaak an sich is van een conflict, maar het is wel iets waarmee mensen zich identificeren, waaronder mensen zich organiseren en waarnaar maatschappelijke lijnen worden getrokken. Het is dus, zeker een in dit conflict, een niet te negeren factor. Mohammed vocht al tegen de Joden, je maakt me niet wijs dat die stukjes geschiedenis / mythe niet een rol spelen in het achterhoofd van veel Palestijnen.
  maandag 12 januari 2009 @ 00:11:59 #171
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_64935085
Tja, ik moet nog wel denken aan de jaren 70 en 80 dat links Nederland zich solidair toonde met de verdrukten in Zuid Amerika. De situatie was simpel: De bevolking leed armoede, dat kwam door foute regimes die gesteund werden door de VS. Als je een beetje activistisch was ging je demonstreren of je ging naar Nicaragua om de mensen daar te helpen (al dan niet van de wal in de sloot).

Het was wel stoer en klassebewust om je solidariteit met de revolutionairen te uiten. Als je een beetje heftig was trok je een T shirt met een portret van Che Guavara een bijvoorbeeld.

Er zijn wat verschillen met de jongeren die nu solidariteit tonen met de verdrukten in Gaza, maar ik zie toch ook overeenkomsten.
Non possumus non loqui
pi_64935570
Demonstranten in Mexico-Stad lieten zich zaterdag door islamitische zeden inspireren en wierpen brandende schoenen naar de Amerikaanse ambassade. Ook in Dublin vlogen bij de ambassade schoenen door de lucht. In de Pakistaanse havenstad Karachi bestormden betogers het Amerikaanse consulaat. Ze werden door de politie met wapenstokken en traangas verspreid.

Wereldwijd is door honderdduizenden mensen betoogd tegen het Israëlische optreden in de Gazastrook: in Barcelona, Berlijn, Brussel, Londen, Parijs en Washington. In Madrid waren minstens honderdduizend menen op de been. Een andere demonstratie in Spanje, in Ourense, werd toegesproken door premier José Luis Zapatero
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  maandag 12 januari 2009 @ 00:32:58 #173
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_64935629
Flinke aanvallen nu op de Ramattan stream.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_64935637
Flinke gevechten nu in de stad

"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  maandag 12 januari 2009 @ 00:39:42 #175
19242 yavanna
Results may vary.
pi_64935825
quote:
Op maandag 12 januari 2009 00:08 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Moslim zijn is toch grotendeels iets religieus imho. Religie is onderdeel van cultuur, staat er niet los van, zeker niet in de Islamtische wereld.

Je hebt een punt in zoverre dat religie zelden een hoofdoorzaak an sich is van een conflict, maar het is wel iets waarmee mensen zich identificeren, waaronder mensen zich organiseren en waarnaar maatschappelijke lijnen worden getrokken. Het is dus, zeker een in dit conflict, een niet te negeren factor. Mohammed vocht al tegen de Joden, je maakt me niet wijs dat die stukjes geschiedenis / mythe niet een rol spelen in het achterhoofd van veel Palestijnen.
Hoewel wellicht niet de oorzaak/ voortzetting, zie ik religie ook zeker niet als onbelangrijke 'partij' in het geheel. Beiden kant op overigens.
~Cheer up, the worst is yet to come.~
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')