Je kunt in Binck candlesticks over een tijdsperiode laden. Dan zie je gewoon de fluctuaties over een dag.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:46 schreef Dave7 het volgende:
[..]
In detail bedoel je? Daar ben ik ook naar op zoek eigenlijk!
Je had #33 volgegooid, en nog een #33 geopend, maar dat was niemand opgevallen (neem ik aan)quote:
ohhhhhh.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:19 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Je had #33 volgegooid, en nog een #33 geopend, maar dat was niemand opgevallen (neem ik aan)![]()
Dus nu zaten we in 34, maar eigenlijk is het #35 al.snaptum?
Heijmans NV Cert. 6,3010 -11,71%quote:Op donderdag 8 januari 2009 17:46 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik geef een verkoopadvies. Dit aandeel mag niet eens in de buurt van BAM komen.
PBerends, jij roept zoveel dat je altijd wel een passende post kan quoten!quote:
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:48 schreef LXIV het volgende:
PBerends, jij roept zoveel dat je altijd wel een passende post kan quoten!
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
PBerends, jij roept zoveel dat je altijd wel een passende post kan quoten!
Groetjes!quote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:52 schreef SjonLok het volgende:
Diepe zucht... mijn SL255 heb ik verkocht voor ¤1,90. Jammer, want hij stond ook boven de ¤2,-. Maar hij heeft ook een tijdje onder de ¤1,60 gestaan. Dus uiteindelijk toch een mooi resultaat.
Ik vertrek naar de VS vanaf maandag, dus ik wens jullie een fijn weekend en veel succes op de beurs volgende week!
Dag SjonLok, bedankt voor je advies en weblog.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:52 schreef SjonLok het volgende:
Diepe zucht... mijn SL255 heb ik verkocht voor ¤1,90. Jammer, want hij stond ook boven de ¤2,-. Maar hij heeft ook een tijdje onder de ¤1,60 gestaan. Dus uiteindelijk toch een mooi resultaat.
Ik vertrek naar de VS vanaf maandag, dus ik wens jullie een fijn weekend en veel succes op de beurs volgende week!
Wat zijn eigenlijk de meest interessante fondsen als je vol in de olie wil?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:20 schreef pberends het volgende:
[..]
Vopak en SBM en ook Royal vind ik eigenlijk niet interessant. Fugro is nog de meest interessante oliekoopkandidaat.
RDS is niet erg volatiel, die beweegt meestal meer met de AEX mee. Vopak heb ik m'n twijfels over, want de opslag van olie is wat anders dan daadwerkelijk profiteren van een hogere olieprijs. Als bovengrondse voorraden alsmaar afnemen zou ik eerder zeggen dat Vopak omlaag moet. SBM idem dito; een hogere olieprijs wil niet zeggen dat de prijs van boorplatformen enorm omhoog gaat.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:10 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Wat zijn eigenlijk de meest interessante fondsen als je vol in de olie wil?
Hitlermann?quote:AMSTERDAM VANDAAG: AEX sluit licht hoger door financials
09-01-2009 18:02:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De Amsterdamse beurs is vrijdag met winst gesloten. Dat was vooral te danken aan de financials, die de AEX in de plus hielpen.
De AEX-index sloot vrijdag 0,60% hoger op 266,18 punten, de Midkap won 0,04% op 346,97 punten en de Smallcap eindigde 1,11% hoger op 325,59 punten.
"We zijn vandaag licht hoger gesloten, omdat financials het goed hebben gedaan", aldus handelaar Peter Jurgens van Keijser Capital. ING boekte een winst van 7,3%, Aegon steeg 3,4% en Fortis eindigde 3,2% in de plus.
Jurgens vervolgt: "De financials hebben de vergoeding voor spaargeld verlaagd. Dat geeft een indicatie dat er genoeg geld in kas is. Dat betekent dat geldstromen en het interbancaire verkeer zouden moeten gaan toenemen."
Ondanks niet al te beste macro-economische cijfers uit de Verenigde Staten was het volgens Jurgens "een mooie geconsolideerde dag, waarop de winsten van 2009 werden vastgehouden".
De handelaar voorziet dat de AEX volgende week kan doorstijgen tot 270-280 punten, maar dat grote verschuivingen niet te verwachten zijn. "Het is wachten op wat de benoeming van Barack Obama op 20 januari met zich meebrengt", stelt Jurgens.
Voorbeurs kondigde ASM International (-1%) aan dat het de organisatie gaat herstructureren als gevolg van de economische omstandigheden. De reorganisatiekosten komen uit op ongeveer EUR25 miljoen tot EUR30 miljoen en zullen voornamelijk in 2009 genomen worden.
Ander nieuws kwam van Galapagos (+5%), dat een meerjarige alliantie heeft gesloten met Merck & Co. om nieuwe medicijnen te ontwikkelen voor diabetes en obesitas. Galapagos ontvangt EUR1,5 miljoen cash als upfront betaling van Merck. Daarnaast komt Galapagos in aanmerking voor succesbetalingen bij het behalen van mijlpalen in onderzoek, ontwikkeling en registratie. Het totaal van deze succesbetalingen kan oplopen tot boven EUR170 miljoen.
Randstad (+2,2%) schrapt 489 voltijdsbanen in Frankrijk vanwege de dalende vraag naar tijdelijk werknemers. Met de maatregel verwacht het op een na grootste uitzendconcern jaarlijks iets meer dan EUR25 miljoen te besparen.
Staatsobligaties sloten hoger. De euro noteerde 1,5% lager op $1,350.
Door Eelco Hiltermann; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715 201, eelco.hiltermann@dowjones.com
Olie winnen uit teerzand is nogal milieuvervuilend, en in Canada zullen deze bedrijven grote kosten aan milieucompensatie hebben. Wat dat betreft, is de Venezolaanse teerzand is interessanter.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:30 schreef pberends het volgende:
Ik ben ook benieuwd of Canadese teerzandbedrijven genoteerd staan. Iemand die een paar bedrijven weet?
Zo... Nu nog een techniek uitvinden om de olie effeciënt uit teerzand te winnen, dan is het booming. Zijn we af van dat Midden-Oosten, en hebben we spotgoedkope olie.quote:De totale gekende wereldreserves bedragen het equivalent van 6000 miljard vaten aardolie; meer dan de conventionele aardoliereserves. Het Athabascagebied in Canada en het Orinocogebied in Venezuela zijn beide goed voor één derde van de wereldreserves.
Zeventig.quote:Nieuwe revolutionaire technologie geeft teerzandolie projecten grote mogelijkheden. Olie productie in Canada zal nooit meer dezelfde zijn. De technologie biedt :
- 50% reductie van CO2 uitstoot
- Minimaal verbruik van vers water en Natural Gas
- Verdubbeling van de Canadese olieproductie in korte tijd
- Productiekosten van een vat teerzand olie voor $ 10 per vat
- 70-80% extractie van olie uit de teerzand bron(momenteel 40%)
- Halvering van het benodigde kapitaal en operationele kosten
De term ondergrondse olieraffinaderij heeft betrekking op de techniek dat via hete lucht injectie de teerzand olie in de ondergrondse olieput reeds vloeibaar wordt gemaakt, hetgeen de extractie aanmerkelijk vergemakkelijkt .
Vanwege de hoge kosten en de recent door de Canadese regering sterk aangescherpte milieu regels werd grootschalige teerzand winning slechts voor mogelijk gehouden door de grote oliebedrijven met enorme teerzand voorraden, zoals :
- Shell Canada met voorraden van 20 miljard vaten
- Suncor Corporation (15 miljard)
- Imperial Oil (13,5 miljard)
- Western Oilsands (2,6 miljard)
- Nexen (1,97 miljard)
- UTS Energy (1 miljard)
- Connacher Oil and Gas (799 miljoen)
Deze enorme reserves zullen nu door de nieuwe technologie voor veel lagere kosten op de markt komen dan recent voor mogelijk werd gehouden. Ook betekent deze uitvinding dat ook kleinere en minder kapitaal krachtige olie bedrijven van de teerzanden kunnen gaan profiteren, uiterst belangrijk in een periode dat door de huidige krediet crisis investeringsgeld duur is geworden.
Licenties voor gebruik van de technologie worden momenteel verkocht aan de andere deelnemers in de teerzand industrie, zodat ook voor de anderen winsten en productiecapaciteiten in de toekomst sterk kunnen stijgen.
Indien Royal Dutch Shell zijn enorme teerzand voorraden voor 70% bij zijn legitieme olie reserves mag voegen zal dit een gunstig gevolg kunnen hebben voor zowel winst als koers ontwikkeling van het aandeel RDS.
Ook kan men natuurlijk investeren in een iets kleiner teerzand bedrijf zoals Connacher Oil and Gas (Toronto Stock Exchange code CLLZF) met een koers op 27 maart van $ 3,10.
Of Imperial Oil (ook TSX) koers op 27 maart $54,53 laatste jaar hoog $58 en laag $40.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |