abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64744387
Omdat ik de Ikea, Hema en Blokker kookmessen inmiddels wel ben ontgroeid ben ik op zoek naar een serieus koksmes.

Inmiddels heb ik al wat Wusthof's, Global's en Zwillings in mijn handen gehad. De vraag is even wat jullie fijner vinden, een Santoku of een Gyuto (traditioneel koksmes)? En wat zijn jullie tips voor betaalbare en goede messen met een lange levensduur? Een aantal messen die ik heb gevonden zijn:

Fujiwara FKM No.7 Santoku 180 mm
Misono No 512 Gyuto 210 mm
Kanetsugu Pro-m Santoku 170 mm Ice Hardened staal
Brieto M11-Pro, santoku 175 mm, gemaakt van molybdeen vanadium staal

Dit zijn echte Japanse messen die ik sowieso niet in mijn handen kan houden voor ik ze koop, daar ben ik een beetje huiverig voor.

Dus....iemand tips en ervaringen?
Hoor ik die Griekse melodie...
  dinsdag 6 januari 2009 @ 20:41:15 #2
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_64744611
Als ik ooit nog een nieuw koksmes ga kopen let ik op euh de overgang van handvat naar het staal. Ik heb nu een mes waar ik blaren van krijg als ik veel moet snijden. Verder maakt het me niet zoveel uit.
pi_64745388
Ik heb er 1 van Tupperware... klinkt heel pauper maar dat ding is echt meesterlijk
pi_64745830
Je stelt nu net de twee vragen die een ander niet voor je kan beantwoorden.

Messen zijn net als schoenen, ze moeten passen anders krijg je bijvoorbeeld problemen als RobinOok hierboven. Bij aankoop moet je dus letterlijk het heft in eigen hand nemen. Ik heb van alles al vast mogen hebben van goedkoop Portugees tot de Michel Bras serie van Kai. En er zit een behoorlijk verschil in de grip. Let bij Japanse messen ook even op eventuele links of rechtshandigheid. Ze willen nog wel eens a-symetrische heften hebben. Of bij traditionele áán een kant geslepen messen bepaald de geslepen zijde welke hand je moet gebruiken.

Het verschil tussen de Gyuto en Santoku, dat is ook heel persoonlijk. Als je erg gewend bent om de europese snijtechnieken toe te passen kan je beter de Gyuto nemen. Als het je niet uitmaakt, of als je al een oostersesnijtechniek gebruikt dan is de santoku een heel erg fijn model. Voor echt mooie fijne julliennes is een Nakiri een goede aanvulling op de beide messen.

Wat staalsoorten betreft: staar je daar niet blind op. "ice hardend" zegt weinig. Alle messen worden getemperd om de juiste hardheid te bereiken. Wüsthof doet het met vloeibare stikstof, Zwilling met ijs en een traditionele smid met koud water en heel veel vakmanschap. Enige waar je echt op moet letten is " zijn aanduidingen als stainless steel of inox, dan moet je nattigheid gaan voelen Een goed mes kan roesten.
pi_64746329
ik heb zelf 2 messen van global (g5 en gf34). Ze hebben vind een heel groot voordeel vind ik, ze bestaan uit een stuk staal, waardoor ze geen plekken hebben waar rotzooi kan blijven zitten. ,
pi_64747321
Een Global bestaat eigenlijk uit 3 stukken staal, die naadloos aan elkaar worden gesmeed. Maar das het punt niet. Juist die heften met al die kuiltjes vind ik zelf enorm onhygienisch, juist daar kan zich vuil ophopen.
pi_64749493
Precies, het is net als schoenen. In messen heb je ook zoveel verschillen. Zo houdt de 1 van een zwaar mes en de ander van een licht mes. Ik zou toch echt op een ervaring afgaan, dus proberen.
pi_64761937
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 20:36 schreef mark_dabomb het volgende:
Omdat ik de Ikea, Hema en Blokker kookmessen inmiddels wel ben ontgroeid
Waarom denk je dat je ze ontgroeid bent? Ken je sneller snijden dan je mes het bij kan houden?

Ik blijf voorlopig bij mijn (goed onderhouden) ikea koksmes.
pi_64764817
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 21:42 schreef Fixers het volgende:
Een Global bestaat eigenlijk uit 3 stukken staal, die naadloos aan elkaar worden gesmeed. Maar das het punt niet. Juist die heften met al die kuiltjes vind ik zelf enorm onhygienisch, juist daar kan zich vuil ophopen.
Bij mij zijn die heften makkelijker schoon te houden dan riggeltjes die tussen (houten) heft en metalen lemmet.

waarschijnlijk bedoeld de ts met ontgroeit dat hij messen wil die van harder (duurder) staal gemaakt zijn dan de messen van hema/blokker etc
pi_64770432
Waarom ik m ontgroeid ben? Ik kan inderdaad sneller snijden dat het mes aankan. Daarnaast mis ik scherpte bij bepaalde producten die dan scheuren of breken en niet door midden worden gesneden.
pi_64781047
Tussen de Ikea/Hema/Blokker en de koksmessen zit er nog eentje.
Dat is Q-linair, te koop bij de Bijenkorf. Ik moest een keer een lekker mesje voor de vakantie hebben en nu hangt-ie in de keuken. Ik heb het mesje van 12cm, voor 14 euro. Dit model bevalt zo goed dat ik hem inmiddels al 2x cadeau heb gegeven.
Er zijn grotere modellen van dit merk, de 12cm maat is een z.g. officemes, geen koksmes.
Het heeft een niet al te dik lemmet, wat snijden makkelijk maakt. Tegelijk is het behoorlijk stijf, zodat het niet meebuigt (zoals je van een koksmes verwacht, en wat Blokker wel altijd doet). Het materiaal houdt lang zijn scherpte, en hij is niet duur.
Ik heb ook een koksmes hangen, maar deze is zo goed en scherp en licht dat ik altijd naar deze grijp.

link
  woensdag 7 januari 2009 @ 20:39:11 #12
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_64785682
Ik verwacht echt niet dat een koksmes meebuigt.
En 12 cm, da's een aardappelschilmessie!
pi_64787836
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 20:39 schreef RobinOok het volgende:
Ik verwacht echt niet dat een koksmes meebuigt.
Doet-ie dus ook niet.
quote:
En 12 cm, da's een aardappelschilmessie! [ afbeelding ]
Een schilmesje is 5cm, deze 12. Dit ding is langer dan de grootste ui dik is en scherp genoeg om een haar doormidden te klieven.
Het heeft ook een leuke prijs en het is licht.

Maar er zijn ook grotere modellen van dit merk. Dus.
pi_64791617
Ik lees vast niet goed, maar wusthof zwilling wordt het niet?
pi_64799506
Er is nog helemaal niks uitgesloten mgerben, dank voor je tip. Ik ga binnenkort maar is binnenlopen bij de bijenkorf.

Een Global wordt het sowieso niet, die liggen niet fijn in de hand heb ik gister gemerkt en zijn te licht. Die dingen worden wel overal verkocht zeg!
pi_64799761
Ik heb thuis een global liggen, net nieuw, maar het is nog even wennen. Hij is erg licht vergeleken met het mes wat ik hiervoor gebruikte, maar ik vind het op zich geen nadeel. Wel heb ik een mes (blijkbaar) vaak erg hoog vast, want de global heeft een hoek aan de onderkant van het lemmet dat erg scherp is en waar ik dan met mijn hand tegenaan zit.
pi_64800447
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 08:37 schreef mark_dabomb het volgende:
Er is nog helemaal niks uitgesloten mgerben, dank voor je tip. Ik ga binnenkort maar is binnenlopen bij de bijenkorf.

Een Global wordt het sowieso niet, die liggen niet fijn in de hand heb ik gister gemerkt en zijn te licht. Die dingen worden wel overal verkocht zeg!
Global heeft meer dan een reeks: de forged (GFxx) serie is een stuk zwaarder dan de non forged (Gxx)
pi_64800692
Ik heb destijds de Zwillings (professional S)bij de AH gekocht, zonder veel research, en gebruik ze eigenlijk nog steeds naar tevredenheid: ze zijn lekker zwaar en stevig en doordat ik ze regelmatig laat slijpen nog steeds vlijmscherp (auw, zaterdag zo stom geweest om een kwart nagel met vinger er af te snijden, maar dat ligt dus aan mij, niet aan het mes). Ik kijk wel eens naar andere messen omdat ik ze er mooi vind uitzien -vooral die Japanse, maar heb eigelijk gewoon geen andere nodig, zeker niet sinds ik samen ben gaan wonen en twee paar van die messen heb.
Die messen met dat Porsche-design vind ik ook wel mooi trouwens, en ze schijnen heel aardig een aantal eigenschappen van Europese en japanse messen te combineren.

[ Bericht 0% gewijzigd door NoCigar op 08-01-2009 11:51:40 ]
anonieme razernist
  donderdag 8 januari 2009 @ 09:53:59 #19
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_64801033
Zoals reeds gezegd zijn messen behoorlijk persoonlijk. Zo ook hoe groot je je set uiteindelijk wil maken; de een snijdt alles met een 12cm keukenmes, de ander met een 20cm koksmes.
Zelf heb ik op een (langzaam uitbreidende) set van Wusthof Classic, wat me erg goed bevalt. Als je goed met je messen omgaat; dus met de hand afwassen, ophangen aan een messenmagneet, houten/plastic snijplank gebruikt, regelmatig aanzetten, etc, gaan messen je hele leven mee.
Als je messen hebt waar randjes in zitten waar vuil zich op kan hopen, vraag ik me af wat voor kwaliteit je het dan durft te noemen...
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  donderdag 8 januari 2009 @ 09:54:57 #20
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_64801065
http://www.cheffen.nl/2008/11/aanzettelarij.php
Daar trouwens een artikeltje over aanzetten van je messen.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_64803951
Wusthof classic is mooi maar design te standaard, dan vind ik de Grand Prix II series mooier (maar helaas ook duurder).

NoCigar, als jij 2 messensets hebt, wil je er dan niet eentje kwijt
  donderdag 8 januari 2009 @ 14:14:12 #22
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_64809956
Ik heb zelf 1 goed koksmes van Global. Ben er zeer tevreden over maar heb verder niet echt vergelijkingsmateriaal.

Het is denk ik idd belangrijk hoe het in de hand ligt. Wat ik zo fijn vind aan die van mij is dat het speciaal voor mensen met kleine handen is ( het is een japans mes). Voor iemand met mini knuisjes zoals ik is het dus ideaal.

Verder zijn de Global messen redelijk licht, dat vind ik ook wel fijn.

Maar ik zou gewoon even informeren bij de winkel, dan kan je meteen even 'passen'.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_64810411
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:21 schreef mark_dabomb het volgende:
Wusthof classic is mooi maar design te standaard, dan vind ik de Grand Prix II series mooier (maar helaas ook duurder).

NoCigar, als jij 2 messensets hebt, wil je er dan niet eentje kwijt
Nou, het is wel handig als het ene setje (kok-, vlees- en kantoormes) geslepen wordt, en ze zijn al wel een jaar of zes oud, dus dat wil je echt niet hebben denk ik . Maar met twee sets is het nog extra overbodig om een nieuw mooi en duur mes te kopen, helaas .
anonieme razernist
pi_64821919
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 08:55 schreef zatoichi het volgende:
Ik heb thuis een global liggen, net nieuw, maar het is nog even wennen. Hij is erg licht vergeleken met het mes wat ik hiervoor gebruikte, maar ik vind het op zich geen nadeel. Wel heb ik een mes (blijkbaar) vaak erg hoog vast, want de global heeft een hoek aan de onderkant van het lemmet dat erg scherp is en waar ik dan met mijn hand tegenaan zit.
Dat hoekje, daar hebben er meer last van. Ik heb ze dagelijks vast (ik verkoop ze) en ook ik heb nog regelmatig dat hoekje in mijn vingers. En dat is scherp!
pi_64822916
Wat vinden jullie van messen van het merk Mundial?
pi_64947757
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 09:41 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb destijds de Zwillings (professional S)bij de AH gekocht, zonder veel research, en gebruik ze eigenlijk nog steeds naar tevredenheid: ze zijn lekker zwaar en stevig en doordat ik ze regelmatig laat slijpen nog steeds vlijmscherp (auw, zaterdag zo stom geweest om een kwart nagel met vinger er af te snijden, maar dat ligt dus aan mij, niet aan het mes).
Ik kan je geen advies geven of welk soort mes maar indien je een Zwillings wilt kun je even verschillende AH binnenlopen.

Een maat van mij heeft van de week een Zwilling Professinal S Koksmes 20 cm voor nog geen 23 euro voor mij gekocht. AH had ze afgeprijsd en daarbij nog een 35 % sticker opgeplakt

AH in den Bosch kun je overslaan want daar heeft mijn maat alle 3 de messen gekocht
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_64962438
Ben net bij AH Xl geweest en daar hebben ze ze geeneens, heel apart
pi_65000467
Die zwillings bij de AH zijn restantjes die ze hebben opgedoken uit de magazijnen. Je zal ze dus niet tot nauwelijks nog gaan vinden.

Er is nog een hoop gedoe geweest rond die aktie. De consument kon de messen kopen bij de AH aan dezelfde prijs die de gewone detailist aan de toenmalige zwilling importeur betaalde. Dat heeft men niet gepikt en hebben de kookwinkels gezamelijk een inkoopstop ingesteld met een faillissement tot gevolg. Verwacht dus niet nog veel van dat soort acties nog tegen te komen. Die actie heeft andere messen groothandelaren gewaarschuwd voorzichtig te zijn met kortingen.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 19:41:03 #29
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_65002046
Ik zag er net een paar bij Appie op de Coolsingel liggen. Maar het zijn kleine koksmessen, veel te smal. Daarmee komen je knokkels op het werkblad als je ermee wilt hakken/snijden.
pi_65007713
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 19:01 schreef Fixers het volgende:
Ik wist dat het een goede aanbieding was . Maar wie is er failliet dan?
Overigens kun je ze links en rechts nog wel vinden in de bakken bij kleinere AH's, daar zie ik ze tenminste nog wel eens liggen en met zo'n 35% sticker erop (ik moet me altijd inhouden om niet nog een extra vleesvork of zoiets nutteloos te kopen ).
Dat exemplaar dat Robinook tegenkwam is denk ik het 'vleesmes' uit de lijn: ziet er uit een kleiner en smaller koksmes en vind mijn vriendin fijn.
anonieme razernist
pi_65025791

Vind dit toch niet echt een klein mes zo'n 20 cm koksmes. Maar goed zoals gezegd ieder zijn ding
Jammer dat je ze nergens meer kunt vinden. Dan zal ik wel geluk hebben gehad.
  woensdag 14 januari 2009 @ 12:55:38 #32
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_65026220
Ik had ook geen probleem met de lengte, maar de hoogte. Die op jouw plaatje is denk ik wel okay, die ziet er hoger uit. Denk ik. In ieder geval is dat niet het mes dat ik gisteren bij appie zag liggen.
pi_65026284
Net weer bij een appie geweest, wederom niks maar is even aan de vrouw vragen om in haar stadje te kijken!
pi_65027027

Een foto ter indicatie
Let niet op de vieze tafel.
pi_65027254
Das een goed mes, wel is in de handen gehad. Vanavond maar is in een paar andere AH's kijken...
pi_65027357
Ik ben bezig met het kopen van de hele Zwillings collectie. Krijg 50% korting..
pi_65028693
Kan je daar voor mij ook aan komen of niet?
pi_65029261
Ik heb laatst een "zassenhaus" mes gekregen. Werkt perfect, goed scherp en er blijft niets aan plakken.

http://www.zassenhaus.com/

Wel een zwarte natuurlijk.
pi_65030627

De tweede is het vleesmes. het broodmes hoord niet bij de reeks.
anonieme razernist
pi_65030677
Ik ben trouwens wel benieuwd naar zo'n keramieken mes: schijnt vlijmscherp te zijn. ik vond ze te duur om zo maar even te kopen, maar toch. Of heten ze anders. keramisch? In ieder geval een zeer licht mes met vaak een wit lemmet, dat breekbaar is.
anonieme razernist
pi_65032824
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:49 schreef NoCigar het volgende:
Ik ben trouwens wel benieuwd naar zo'n keramieken mes: schijnt vlijmscherp te zijn. ik vond ze te duur om zo maar even te kopen, maar toch. Of heten ze anders. keramisch? In ieder geval een zeer licht mes met vaak een wit lemmet, dat breekbaar is.
Breekbaar. Nooit laten vallen! en niet te slijpen natuurlijk.
Voor een paar euro's heb je een messenslijper. Voor een paar tientjes heb je een slijpsysteem waar je je leven lang mee doet en je messen zo scherp mee maakt als je zelf wilt.
pi_65033647
Helaas, niet helemaal.
anonieme razernist
pi_65033842
NoCigar, heb je gePM't omtrent de zwilling messen
pi_65044473
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 21:55 schreef NoCigar het volgende:

[..]

Ik wist dat het een goede aanbieding was . Maar wie is er failliet dan?
Overigens kun je ze links en rechts nog wel vinden in de bakken bij kleinere AH's, daar zie ik ze tenminste nog wel eens liggen en met zo'n 35% sticker erop (ik moet me altijd inhouden om niet nog een extra vleesvork of zoiets nutteloos te kopen ).
Dat exemplaar dat Robinook tegenkwam is denk ik het 'vleesmes' uit de lijn: ziet er uit een kleiner en smaller koksmes en vind mijn vriendin fijn.
Failliet is de voormalige importeur van Zwilling. Die heeft na de AHactie een doorstart gemaakt vanuit het duitse hoofdkantoor.

Ik blijf zwilling overigens relatief duur vinden. Messen worden gemaakt in china en zijn niet eens veel goedkoper dan grote concurrent Wüsthof, die wel in duitsland produceert.
pi_65063786
Jaren geleden (denk wel z,on 18 jaar terug) was ik eens op de kermis in Tilburg.
Affijn wij meedoen met een of ander spel en ja hoor ik mocht een prijs uitzoeken uit de kraam.
Toen hing er een mes van Tefal in een soort houder. In die houder zat een mechanisme waardoor het mes steeds word geslepen als je hem in en uit de houder haalt. En dat mes is toch z,on fijn ding !
Ik gebruik hem heel vaak. Dat is echt me beste kermiskado ooit gewonnen haha.
pi_65092183
Ik geniet al een tijdje van een paar Wüsthof Culinar messen. Zien er sexier uit dan de classics en ik vind ze heerlijk in de (vrij kleine) hand liggen en aanvoelen.
Als je er een beetje geld voor over hebt en graag wil voelen voor je koopt, is dat wat mij betreft een aanrader.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_65097359
Ik ben zelf niet zo fan van die metalen heften van de wusthof culinair. Goedkoper alternatief met bijna de zelfde vormgeving is de Wüsthof Classic Ikon
pi_65097406
Wusthof blijft een goede kandidaat, welke serie weet ik nog niet, ik vind de Grand Prix II ook wel erg mooi!

Nu heeft iemand mij getipt voor http://www.zassenhaus.com/ messen. Iemand enig idee waar ik deze in Nederland kan krijgen>
pi_65099012
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 19:01 schreef Fixers het volgende:
Die zwillings bij de AH zijn restantjes die ze hebben opgedoken uit de magazijnen. Je zal ze dus niet tot nauwelijks nog gaan vinden.

Er is nog een hoop gedoe geweest rond die aktie. De consument kon de messen kopen bij de AH aan dezelfde prijs die de gewone detailist aan de toenmalige zwilling importeur betaalde. Dat heeft men niet gepikt en hebben de kookwinkels gezamelijk een inkoopstop ingesteld met een faillissement tot gevolg. Verwacht dus niet nog veel van dat soort acties nog tegen te komen. Die actie heeft andere messen groothandelaren gewaarschuwd voorzichtig te zijn met kortingen.
Ze zijn niet failliet hoor
Ze hebben juist weer een bekend pannenmerk over genomen

Dat de winkeliers ze goed gestraft hebben voor deze misstap is maar al te waar.
Van de ene op de andere maand was het een stuk rustiger in hun beursstand
En zoals je al zegt zullen andere messenaanbieders nu wel twee keer nadenken voor ze hun messen bij supermarkten neerleggen.....

En voor TS: Ga langs bij een goede kookwinkel en ga daar messen vast houden, er mee snijden.
Pas dan kan je zelf ervaren of deze goed in de hand ligt, lekker snijd, etc etc
Succes!
PSN-ID: Blue-Eyed-NL
pi_65099096
Ik ben ook al bij diverse shops langs geweest, probleem is vaak dat ze vaak maar 2 merken voeren (vaak global + een ander merk). Zo kan ik natuurlijk nooit een goed vergelijk maken tussen 3-4-5 verschillende messen. Iemand tips voor een goede kookwinkel in omgeving Amersfoort of Tilburg?
pi_65099247
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 09:46 schreef mark_dabomb het volgende:
Ik ben ook al bij diverse shops langs geweest, probleem is vaak dat ze vaak maar 2 merken voeren (vaak global + een ander merk). Zo kan ik natuurlijk nooit een goed vergelijk maken tussen 3-4-5 verschillende messen. Iemand tips voor een goede kookwinkel in omgeving Amersfoort of Tilburg?
In Amersfoort zit Oldenhof, volgens mij in de Langstraat maar dat weet ik niet zeker
In Tilburg zitten 2 vestigingen van De Nijs volgens mij
In de plaatsen rond Tilburg zitten wel een aantal goede zaken:
Brinkman en van Rosmalen in Den Bosch
Kookzaak enm De Kookwinkel in Breda.
Aangezien ze in dezelfde plaats zitten zullen ze hoogstwaarschijnlijk niet dezelfde merken voeren
Wellicht is het iets om daar even te kijken
pi_65099361
Thanx! Oldenhof moet ik inderdaad maar is langs gaan. Maar weer is afreizen naar Amersfoort.

De Nijs ben ik geweest alleen dat is alleen maar Global en Sabatier.

Laatst ook bij een winkel in Helmond geweest (Coenen), die hadden Global (jaja) en Wusthof, vooral wusthof blijft interessant.
pi_65102944
Ik woon in Duitsland, bij een grote supermarkt kun je stickertjes sparen voor korting op die messen van Zwilling. Per mes meer dan 50% korting. De halve buurt heeft voor me gespaard, ik kan ze nu allemaal zo kopen..

Het gaat om de Twin Pollux serie..

pi_65103005
Ik heb nu de 2e, 3e van het eerste plaatje, en de 1e, 2e van het tweede plaatje. Ga maandag het broodmes, het vleesmes en de kleine mesjes kopen, plus het blok waar het in moet..
pi_65103173
En je kan niet wat voor mij sparen en naar NL verschepen?
pi_65103393

Die dus
pi_65103580
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 11:43 schreef mark_dabomb het volgende:
En je kan niet wat voor mij sparen en naar NL verschepen?
Eerst sparen, dan speciaal naar de winkel, dan speciaal inpakken, dan speciaal naar het postkantoor?

Nee dus.
pi_65103617
misschien had je nog bonnetjes over
pi_65123412
Ik zit er alleen nu over te denken een ander messenblok te kopen..
pi_65294351
Heb toch een Zwillling AH mes kunnen vinden! Even gebeld met een AH iets verder uit de buurt en morgen op halen. Top, op internet kosten ze ruim 70 euro, bij AH onder de 25!
pi_65295564
goed werk !

Hoop dat je er net zo blij mee bent als ik ben !
pi_65298517
Leuk dat het toch nog gelukt is!
anonieme razernist
  woensdag 21 januari 2009 @ 22:49:50 #63
150815 Tha-CheF
guess who's back
pi_65300483
heb je al eens over WMF Nagedacht?

Ik heb daar namelijk een paar messen van die echt top zijn,
waaronder deze

ligt lekker in de hand en snijd als een dolle.

maar je betaald erook beetje meer voor.
In Memphis, Tennessee, a woman is not to drive a car unless a man warns approaching motorists or pedestrians by walking in front of the car that is being driven.
  woensdag 21 januari 2009 @ 22:51:32 #64
150815 Tha-CheF
guess who's back
pi_65300562
Volgende keer eerst ff topic doorlezen voordat ik post
In Memphis, Tennessee, a woman is not to drive a car unless a man warns approaching motorists or pedestrians by walking in front of the car that is being driven.
pi_65324409
Ik heb mijn Zwilling collectie nu helemaal, tenminste, alles wat ik wilde hebben
pi_65800460
Hey,
Ik wil ook graag een koksmes aanschaffen en heb al heel wat posts doorgenomen en het zal een zwilling of Wusthof worden. Als ik de prijzen bekijk op online shops zoals knivesandtools en vergelijk met amazon.com of amazon.de zitten er wel heeeeel grote prijsverschillen.
enkele voorbeelden:
Zwilling
4*koksmes 20cm: 75¤ =>48¤ +verzendkosten
Pofesional S 20cm: 79¤ => 57¤ + verzendkosten

Wusthof
Grand Prix 2 3 messen: 135 =>72¤+ verzendkosten

Is dit te vertrouwen of heb je dan kans op namaak? Die eerste prijzen zijn online shops, zijn prijzen in winkel beter?
pi_65801135
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 14:37 schreef dino_001 het volgende:
Hey,
Ik wil ook graag een koksmes aanschaffen en heb al heel wat posts doorgenomen en het zal een zwilling of Wusthof worden. Als ik de prijzen bekijk op online shops zoals knivesandtools en vergelijk met amazon.com of amazon.de zitten er wel heeeeel grote prijsverschillen.
enkele voorbeelden:
Zwilling
4*koksmes 20cm: 75¤ =>48¤ +verzendkosten
Pofesional S 20cm: 79¤ => 57¤ + verzendkosten

Wusthof
Grand Prix 2 3 messen: 135 =>72¤+ verzendkosten

Is dit te vertrouwen of heb je dan kans op namaak? Die eerste prijzen zijn online shops, zijn prijzen in winkel beter?
Zowieso zijn de marges die op het internet gehanteerd worden veel kleiner dan die de winkels hanteert.
Het zelfde geldt voor winkels in Duitsland overigens.

Maaaaar internet blijft kopen van een plaatje. Iets wat ik met messen zeker niet zou doen...
In een winkel kan je ze vastpakken en voelen, en kunnen ze je adviseren wat voor mes je nodig hebt voor de dingen die je doet
pi_65801458
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 14:55 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:

[..]

Zowieso zijn de marges die op het internet gehanteerd worden veel kleiner dan die de winkels hanteert.
Het zelfde geldt voor winkels in Duitsland overigens.

Maaaaar internet blijft kopen van een plaatje. Iets wat ik met messen zeker niet zou doen...
In een winkel kan je ze vastpakken en voelen, en kunnen ze je adviseren wat voor mes je nodig hebt voor de dingen die je doet
Dat begrijp ik maar ik kan ze toch gewoon eens vastpakken in de winken en daarna via amazon bestellen. Vor de prijs van 1 koksmes heb ik dan een setje van 3 (Grand Prix 2) of zou het dan namaak zijn. Iemand al ervaring met online shoppen van messen?
pi_65801607
Die goede merken moeten ook eens aangepaste messen gaan maken.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_65801695
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 15:08 schreef MinderMutsig het volgende:
Hmm aangepaste messen in de zin voor wat?
Ben wel benieuwd?
pi_65802415
Zoiets:
pi_65805339
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 14:37 schreef dino_001 het volgende:
Ik zou knivesandtool blind vertrouwens, iig. Zéker geen namaak!

Heb zelf een paar messen van Zwilling 4****, vind ik het prettigst in de hand liggen. Maar dat moet je natuurlijk zelf even voelen.
pi_65805720
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 16:52 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ik zou knivesandtool blind vertrouwens, iig. Zéker geen namaak!

Heb zelf een paar messen van Zwilling 4****, vind ik het prettigst in de hand liggen. Maar dat moet je natuurlijk zelf even voelen.
Jamaar, amazon.de is bijvoorbeeld nog eens 30%-40% goedkoper als je een promotieartikel koopt...
pi_65808697
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 15:08 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik heb dat tijdens een fabriek bezoek eens gevraagd aan de export manager van Wüsthof of ze die ook in het assortiment zouden gaan voeren. Vooralsnog was er te weinig afzetmarkt voor om dat op grote schaal te produceren.
pi_65809201
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 18:52 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ik heb dat tijdens een fabriek bezoek eens gevraagd aan de export manager van Wüsthof of ze die ook in het assortiment zouden gaan voeren. Vooralsnog was er te weinig afzetmarkt voor om dat op grote schaal te produceren.
Ze hebben mij anders niks gevraagd.
En serieus: ik denk dat ze zich daar heel flink op verkijken. Waarschijnlijk kijken ze dan naar de verkoopcijfers van aangepaste messen en die zijn inderdaad niet denderend. Maar dat komt ook omdat die aangepaste messen ook niet denderend zijn. Waarom zou je 30 á 40 euro gaan neerleggen voor een matig tot slecht mes?
Ik wil een goed mes en dat betekent dus dat het snijden minder snel, minder vaak en pijnlijker is omdat er geen goede aangepaste messen bestaan en ik me dus met normale messen moet behelpen.
Als Wüsthof een setje aangepaste messen maakt van goede kwaliteit ben ik de eerste die een hele set zal afnemen.
Dat de afzetmarkt te klein is is echt kolder, legio mensen lopen met RSI klachten, handicaps, reuma etc en daarvan heeft een vrij groot deel een beperkte handfunctie.

Ik heb nu trouwens die van het plaatje dat ik hierboven gepost heb. Dat was een matig mes maar ik heb hem professioneel laten slijpen en nu is hij redelijk.
pi_65809356
MM: ik denk dat je wel een punt hebt. Ik denk dat veel mensen niet eens afweten van het bestaan van aangepaste messen, laat staan waar ze ze zouden kunnen kopen. Als iets er niet is, kun je het lastig kopen en die slechte verkoopcijfers worden dan weer aangevoerd als reden om niet te produceren. Beetje krom eigenlijk.
Sanity is (not) statistical
pi_65878185
Beslissing is genomen:

Setje van Zwilling 5 star met koksmes 20cm , vleesmes 16cm, officemes 10cm, universeel mesje 13cm, schaar, wetstaaf en blok. Ook heb ik een messcherper (zo een wieltje) erbij gekocht.

Denk dat ik hiermee toch een mooie kwalitatieve set heb...
pi_65962436
de ikon serie van wusthoff is echt geweldig en de kling loopt tot de helft dus ook in een verre toekomst als je hem ooit veel geslepen heb ( waarschijnlijk niet die kelere dingen blijven scherp) blijft het mes volledig contactt maken met de snijplank. verder is een santoku een geweldige vorm voor een mes en zeker degen van damast staal zijn heel erg goed ( heb ik zelf) en mooi, wel wennen ten overstaande van een koksmes, maar zeker praktischer, kijk ook even op de site van knivesandtools.nl
pi_65962509
ow je keuze niet gezien:P zwilling blijft ook superscherp en is zeker het vooraanstaande merk, overweeg nog wel een aanzetstaal te kopen die is minder drastischdan bovenstaande middelen kan je zonder problemen elke dag gebruiken voor gewoon onderhoud
pi_65962750
quote:
Op maandag 9 februari 2009 13:08 schreef dino_001 het volgende:
Beslissing is genomen:

Setje van Zwilling 5 star met koksmes 20cm , vleesmes 16cm, officemes 10cm, universeel mesje 13cm, schaar, wetstaaf en blok. Ook heb ik een messcherper (zo een wieltje) erbij gekocht.

Denk dat ik hiermee toch een mooie kwalitatieve set heb...
Volgens mij heb ik dezelfde set, alleen zegt een messcherper met wiel mij niks? Ik heb gewoon zo'n aanzetstaal. Is zo'n wiel fijner?

Mijn 10 cm mes is trouwens gewoon doormidden gebroken toen ik een stuk bevroren kipfilet wilde snijden, erg vaag. Ligt hier alweer maanden te wachten totdat ik eraan denk naar de winkel te gaan... zal vast wel garantie op zitten (levenslang). Misschien komt dit omdat ik ze in de vaatwasmachine stop wat volgens mij niet mocht (maarja, lui enzo....). Weet iemand of dat klopt?
I think prime numbers are like life. They are very logical but you could never work out the rules, even if you spent all your time thinking about them.
pi_65963282
aanzetstaal is bijhouden van het snijvlak, wielletje, stenen etc.. is een nieuw snijvlak maken kortom slijpen
pi_65964929
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 20:44 schreef Kahlen het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik dezelfde set, alleen zegt een messcherper met wiel mij niks? Ik heb gewoon zo'n aanzetstaal. Is zo'n wiel fijner?

Mijn 10 cm mes is trouwens gewoon doormidden gebroken toen ik een stuk bevroren kipfilet wilde snijden, erg vaag. Ligt hier alweer maanden te wachten totdat ik eraan denk naar de winkel te gaan... zal vast wel garantie op zitten (levenslang). Misschien komt dit omdat ik ze in de vaatwasmachine stop wat volgens mij niet mocht (maarja, lui enzo....). Weet iemand of dat klopt?
Nee, dat is geen garantie. Je kan het best heel eerlijk de waarheid zeggen tegen de winkelier waar je heen gaat. Ik (en mijn collega's) zijn dan eerder geneigd je te helpen dan wanneer je een smoes ophangt. Messenverkopers kunnen zien aan je mes wat je ermee hebt uitgespookt en of een breuk onder de garantie valt.

IJskristallen zijn harder dan messenstaal, als je mes al niet breekt door het wrikken wat je doet dan wordt het wel direct bot. "Diepvriesmessen" zijn voor de tellsell en is iets waar echte messenmakers zich niet aan wagen.

Vaatwasmachnines doen het kunstof van de heften uitdrogen en barsten. Ze vergroten de kans op beschadigen van de snijranden door stoten. Het is gevaarlijk voor de persoon die de machine in- en uitruimt. Als je ze na het wassen niet direct droogt heb je kans op roest en vliegroest.
pi_65971413
Zo'n slijpwiel of andere thuis-slijp-spullen zijn toch niet echt goed, wel?
anonieme razernist
pi_65972172
alle slijp methoden zijn goed als ze echt nodig zijn (anders is een aanzetstaal voldoende) en als je weet hoe ze werken, zoek maar op google voor instructie filmpjes voor een wetstone, veruit het makkelijkste om te leren en reuze effectief, als je het goed kan blijft het mes ook weer heel lang sterk, overigens heeft alles te maken met de kwaliteit van een mes.. een chef mes van de blokker is zo weg geslepen (zacht metaal) zeker als je het niet goed doet, het mes word dan hol en raakt de snijplank niet meer helemaal
pi_65982435
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 21:41 schreef Fixers het volgende:
Nee, dat is geen garantie. Je kan het best heel eerlijk de waarheid zeggen tegen de winkelier waar je heen gaat. Ik (en mijn collega's) zijn dan eerder geneigd je te helpen dan wanneer je een smoes ophangt. Messenverkopers kunnen zien aan je mes wat je ermee hebt uitgespookt en of een breuk onder de garantie valt.
Was al bang dat het niet onder de garantie gaat vallen, ik koop wel 1 nieuw mes en breng de andere wel voor de garantie terug, daar is namlelijk een deel van het hadvat afgebroken, maar het mes doet het verder nog wel. Dat zal er wel onder vallen. Verder gelukkig geen roest.

Maar eerst maar eens sparen, helaas zijn goede messen niet goedkoop.
I think prime numbers are like life. They are very logical but you could never work out the rules, even if you spent all your time thinking about them.
pi_65985788
Enkele dagen niet op het forum kunnen komen en ik zie dat er al heel wat reactie is gekomen...

Ik heb mijn Zwilling 5 star setje gekocht via een online shop en deze zal vandaag of morgen geleverd worden. Ik kijk er met volle verwachtingen naar uit want zaterdag zullen mijn vrouw en ik samen koken voor onze valentijn ... met ons nieuw setje messen als deze geleverd is, anders wordt het naar de snackbar )
pi_66055169
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 14:24 schreef dino_001 het volgende:
want zaterdag zullen mijn vrouw en ik samen koken voor onze valentijn
Ben wel benieuwd naar het verhaal hier achter
pi_66113071
quote:
Op maandag 9 februari 2009 13:08 schreef dino_001 het volgende:
Beslissing is genomen:
[...]
Ook heb ik een messcherper (zo een wieltje) erbij gekocht.
Zijn er mensen die daar een ervaring mee hebben die hoger scoort dan -50 op een schaal van 1 tot 10?
Ik hoop dat je je dure messen er nog niet in hebt gezet. Probeer eerst eens een blokker-mes in dat ding. Wordt het scherp?
pi_66117743
Ik heb een elektrisch slijpding waar ik ze doorheen haal.. vlijmscherp!
pi_66117762
Oh, en ik ben ERG blij met m'n Zwilling setje..
pi_66150667
Mijn nieuwe messen van Zwilling 5* nog niet door het 'wieltje' gehaald, voorlopig zijn ze vlijmscherp.

Na ze nu enkele dagen te gebruiken heel tevreden... Meest gebruikte messen zijn koksmes en officemesje. Mijn echtgenote vindt de messen ook niet te zwaar en dit zou met de 4* of andere misschien wel kunnen zijn omdat die handvaten net iets zwaarder zijn.

Zaterdag voor Valentijn dus samen gekookt maar doordat de kindjes ziek waren niet echt verlopen zoals we verwacht hadden. Zij zouden overnachten bij mijn schoonouders maar doordat ze ziek waren zijn we met zijn allen bij hun langsgeweest en hebben daar voor vieren gekookt (niet echt lekker romantisch maar het eten is wel goed meegevallen)

Als voorgerechtjes hadden we een trio van gerookte zalm gemaakt (soepje, toastje en mousse)
Hoofdgerecht eendeborstfilet met rijst en sausje van rode pompelmoe
Als dessert een trio van pasievrucht (witte chocolademousse, bavarois en natuur) en aarbei in jasje van chocolade.
pi_66372916
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 00:09 schreef NoCigar het volgende:
Zo'n slijpwiel of andere thuis-slijp-spullen zijn toch niet echt goed, wel?
Klopt, houdt die 5-euro rotzooi ver bij je dure messen vandaan!
Die schrapen de volledige snijrand eraf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')