Ik zeg nergens dat het huidige systeem perfect is, maar het libertarische systeem is een volslagen utopie. Het is onmogelijk om zonder dwang te leven omdat je de ruimte om je heen moet delen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zou jij eieren kopen van iemand die prijsafspraken maakt? Ik zou gelijk een concurrerende eierhandel beginnen, immers de rest vraagt prijzen die veel te hoog zijn. Ik denk dat de meeste mensen ook niet graag eieren kopen van iemand die ze dieren slecht behandeld of het niet zo nauw neemt met ze werknemers. Daarnaast, als ik naar jouw mooie democratie kijk, met die zorgzame overheid, dan stikt het van de monopolisten, dat is ook altijd de grap van overheidslovers, ze benoemen allerlei uitwassen waartoe het libertarisme zou leiden, die in feite nu alledaagse werkelijkheid zijn.
Net zo triest als iemand die in een denkbeeldige God gelooft, om het even.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:09 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik zal er niet lollig om doen....Het is triest genoeg als iemand in de tang van het geld geraakt en zo eindigt.
Het tiende gebod is meer van toepassing op EG:quote:Op woensdag 7 januari 2009 09:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Net zo triest als iemand die in een denkbeeldige God gelooft, om het even.
En die dat geloof aanpakt om te proberen andermans bezittingen af te pakken. Volgens mij staat dat toch ook in de bijbel? Gij zult niet stelen?
quote:U mag niet begeren het huis van uw naaste. U mag niet begeren de vrouw van uw naaste, zijn slaaf en zijn slavin niet, zijn os en zijn ezel niet, en niets wat van uw naaste is.
Ik denk dat het draait om identificatie. Naarmate je jezelf sterker identificeert met geld des te belangrijker dat geld. De reden om je sterk met geld te identificeren lijkt mij niet voort te komen uit de duivel of het geld zelf maar is een keuze die je als mens kan maken (of niet). Blijkbaar is deze identificatie door deze mensen wel surrogaat omdat je er nooit genoeg van kan hebben, het bevredigt niet voldoende.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 11:50 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De bron is uiteindelijk de duivel. Niks meer of minder. I
Prachtig, verder niet uitleggen ofzo. Gewoon zo houden, waar samengeleefd wordt is dwang nodig. En dan geven ze mij een dogma-awardquote:Op woensdag 7 januari 2009 09:31 schreef DivineJester het volgende:
Het is onmogelijk om zonder dwang te leven omdat je de ruimte om je heen moet delen.
Onzin, pas als mensen het welzijn van anderen willen bevorderen dmv dwang en geweld zijn de gevolgen catastrofaal. De financiële crises van de laatste tijd geven dat mooi aan.quote:Overigens is deze post weer een mooi staaltje van kortzichtig denken door supporters van de vrije-markt economie. Als het me niet bevalt begin ik toch zelf... Natuurlijk heb jij de beschikking over de kennis, het netwerk, het start- en overbruggingskapitaal om dit te doen. Vanzelfsprekend. Samenleven brengt grenzen met zich, en in plaats van dit te willen laten regelen door marktprincipes hebben we een overheid. Dat deze op momenten niet goed functioneert en dat er nog veel verbeterd kan worden is waar, maar de discussie over topbeloningen natuurlijk de financiële crises van de laatste tijd geven mooi aan dat er weldegelijk regulatie nodig is. Zelfregulatie werkt niet omdat er mensen zijn die hun eigen (kortetermijns-) belang boven dat van anderen stellen en "alles" in het werk zullen stellen om hun eigen doelen te bereiken.
Ik denk dat Raptorix staatsmonopolieën op het oog had, denk je niet?quote:Je valt trouwens in je iegen valkuil met de opmerking dat er monopolies zijn binnen democratiën.
Die staat toch wel mooi opgepoetst op de schoorsteenmantel, of niet? Hij was verdiend hoor...quote:Op woensdag 7 januari 2009 10:06 schreef HenriOsewoudt het volgende:
En dan geven ze mij een dogma-award
Het blijft mooi hoe iedereen zijn eigen gelijk in de kredietcrisis kan zien.quote:Onzin, pas als mensen het welzijn van anderen willen bevorderen dmv dwang en geweld zijn de gevolgen catastrofaal. De financiële crises van de laatste tijd geven dat mooi aan.
Natuurlijk! Als ik een schoorsteenmantel zou hebben tenminstequote:Op woensdag 7 januari 2009 10:26 schreef DS4 het volgende:
Die staat toch wel mooi opgepoetst op de schoorsteenmantel, of niet? Hij was verdiend hoor...
Zeker, maar bij sommigen is dat gelijk op feiten gestoeld en bij anderen op retoriek.quote:Het blijft mooi hoe iedereen zijn eigen gelijk in de kredietcrisis kan zien.
Dat is in ieder geval waar...quote:Op woensdag 7 januari 2009 10:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Zeker, maar bij sommigen is dat gelijk op feiten gestoeld en bij anderen op retoriek.
De eerste ondernemer die geld verdienen niet belangrijk vindt, moet ik nog tegenkomen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Misschien kon hij niet aanzien dat zijn bedrijf over de kop ging, zijn personeel op straat... Waarom jij toch altijd meteen geld als drijfveer ziet?
Selectie op het iq vind amper plaats. Het zijn meer personen met typische trekken als ubercommercieel, dominante trekken en mensen met een grote bek.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vroeger kreeg niet iedereen de opleiding die past bij de intelligentie. Daardoor zag men talent vaak pas op de werkvloer en werd er in de avonduren gestudeerd.
Nu doe je dat eerder. Dat is de reden.
Leuk geprobeerd, maar je ziet wat over het hoofd...
Je hoeft de Bijbel niet letterlijk te nemen om te weten dat je niet tegelijkertijd 2 heren kunt dienen. Laat staan God en de duivel tegelijk.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
De bijbel is een prachtig boek, maar de bijbel letterlijk nemen, is idioot.
Wie zegt dat ik in alles de Bijbel letterlijk neem?quote:Ook hier toon je jezelf niet de wetenschapper die je claimt te zijn.
Het zit er misschien wel in, maar het komt er niet uit. Het gaat om output, weet je nog?
Ik dacht echt dat er iets heel simpels stond. Maar het toont eens te meer aan simpel de maatschappij begeesterd is.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zorg nu eens dat je een argument hier van maakt... DAT is de meerwaarde van een academische opleiding, EG. Als je het niet over kan brengen ben je 0 waard.
Er stond niet dat hij dat niet belangrijk vond. Je draait er WEER omheen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:14 schreef EchtGaaf het volgende:
De eerste ondernemer die geld verdienen niet belangrijk vindt, moet ik nog tegenkomen.
Nou en? Het gaat om output. Ja, logisch dat je dan commercieel moet zijn. Alsof dat een slechte eigenschap is...quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:15 schreef EchtGaaf het volgende:
Het zijn meer personen met typische trekken als ubercommercieel, dominante trekken en mensen met een grote bek.
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Natuurlijk kan de teloorgang van je bedrijf ansich reden genoeg zijn.....quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er stond niet dat hij dat niet belangrijk vond. Je draait er WEER omheen.
Ik geef maar aan dat het slechts om die paar eigenschappen gaat....die bepalen of je succes hebt. De grootste lomperiken regeren de boel.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nou en? Het gaat om output. Ja, logisch dat je dan commercieel moet zijn. Alsof dat een slechte eigenschap is...
Ieder leest de bijbel op zijn manier. Het komt mij niet voor dat Hij geld verdienen een slechte zaak vindt. Ook niet als het om veel geld verdienen gaat. Hij zal eerder kijken naar hoe je het verdient en wat je er mee doet. En ik weet best dat jij een vooroordeel hebt ten aanzien van CEO's, maar dat is slechts een vooroordeel.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:19 schreef EchtGaaf het volgende:
Je hoeft de Bijbel niet letterlijk te nemen om te weten dat je niet tegelijkertijd 2 heren kunt dienen. Laat staan God en de duivel tegelijk.
Geen idee.quote:Wie zegt dat ik in alles de Bijbel letterlijk neem?
DS4 heeft je dit advies al een tijd terug gegeven: Zoek een andere baan. Dat zal je gemoedsrust goed doen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:30 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik walg niet voor niets voor het achterlijk bedrijfsleven.
OK, ik word alsnog radiodiagnost. Kan ik na die studie meteen met pensioen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:33 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
DS4 heeft je dit advies al een tijd terug gegeven: Zoek een andere baan. Dat zal je gemoedsrust goed doen.
Probeer het eens onder woorden te brengen. Als het toch zo simpel is moet jou dat eenvoudig lukken.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik dacht echt dat er iets heel simpels stond. Maar het toont eens te meer aan simpel de maatschappij begeesterd is.
Was jij niet diegene die recentelijk meende dat opleiding en kunde er niet meer toe zou moeten doen, maar eenieder beloond moet worden naar prestaties tov wat iemand maximaal kan presteren?quote:Alles draait slecht om sociaal geneuk. Waarom zou je nog een hoge opleiding doen als de simpele geest regeert in het bedrijfsleven?
En toch deed je net alsof het om geld moest gaan.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:27 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Natuurlijk kan de teloorgang van je bedrijf ansich reden genoeg zijn.....
Jouw mening.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:30 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik geef maar aan dat het slechts om die paar eigenschappen gaat....die bepalen of je succes hebt. De grootste lomperiken regeren de boel.
Dan ga je lekker bij de overheid, maar ook dat wil je niet. Ondernemerschap zie ik niet in je (maar ik kan mij vergissen natuurlijk). Zo blijft er verdomd weinig over.quote:Ik walg niet voor niets voor het achterlijk bedrijfsleven.
Geld is niet belangrijk, toch? Nou, wordt dan gelukkig!quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:34 schreef EchtGaaf het volgende:
OK, ik word alsnog radiodiagnost. Kan ik na die studie meteen met pensioen.
Tjsa, maar ja ....je kan natuurlijk ook selectief shoppen. Dat is het risico toch?quote:
Dat klopt. Maar er zijn wel grenzen. Dat geld verdienen kan nl een ontslag vormen naar het vereren van de geldgod. Ik heb een tante die zeer Christelijk is maar voor geld over lijken gaat en haar familie heeft onterft. Die heeft er dus geen zak van begrepen.quote:Het komt mij niet voor dat Hij geld verdienen een slechte zaak vindt. Ook niet als het om veel geld verdienen gaat.
Ik geloof dat als je een geweten hebt dat je jezelf geen 30% erbij geeft en je onderdanen slechts 3? Dat kan God nooit goed vinden. Dat weet ik zeker. Want dan klopt het gewoon niet meer. Dan ben je namelijk ook een dief.quote:Hij zal eerder kijken naar hoe je het verdient en wat je er mee doet. En ik weet best dat jij een vooroordeel hebt ten aanzien van CEO's, maar dat is slechts een vooroordeel.
Van mij mag die dag heel snel komen. Dat rechtvaardigheid mag zegevieren. Niks materiele meer. Maar slechts het spirituele.quote:En daarnaast: in de bijbel staat ook dat het niet aan anderen is om te oordelen, dat doet de Heer. De dag des oordeels komt voor eenieder. En ik maak mij niet zo druk om andermans dag des oordeels. Dat is iets waar die ander zich druk over mag maken.
[..]
Ik heb nl hersens gekregen. die mag ik gerust gebruiken.quote:Geen idee.
Geloof me echt, het draait bij mij echt niet louter om geld. Natuurlijk heb je geld nodig om te leven. En ja als ik het nog kon, deed ik alles anders. Maar ik heb echt niet alles in de hand. Ik kan het zeer agressieve bedrijfsleven niet veranderen.quote:
Is dat een keuze?quote:Nou, wordt dan gelukkig!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |