Nee, en dat heeft maar 1 reden en die heet: "radicaalislamitische Hamas"quote:Op maandag 5 januari 2009 01:09 schreef BadBadPresident het volgende:
Ik vraag me af als de levenstandaard in die gebieden omhoog zou gaan en mensen zich minder zorgen hoefte te maken en zich een bezig konden houden met andere dingen ipv anderen de schuld geven zou het dan niet al veel beter gaan?
Juist , maar feit is wel hoe hoger de levensstandaard ergens hoe lager de persoonlijke nood aan religie wordt. Dat zie je in Europa (vgl met de jaren '50 of vroeger hier en het christendom) en dat zie je zelfs in bv Turkije. Istanbul is aan het uitgroeien tot een van de meest hippe steden in Europa, waar voor de meeste Moslims daar de Islam nauwelijks nog meer betekend dan het christendom voor ons.quote:Op maandag 5 januari 2009 01:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, en dat heeft maar 1 reden en die heet: "radicaalislamitische Hamas"
Iran en Afghanistan vergeten zekerquote:Op maandag 5 januari 2009 01:16 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Juist , maar feit is wel hoe hoger de levensstandaard ergens hoe lager de persoonlijke nood aan religie wordt. Dat zie je in Europa (vgl met de jaren '50 of vroeger hier en het christendom) en dat zie je zelfs in bv Turkije. Istanbul is aan het uitgroeien tot een van de meest hippe steden in Europa, waar voor de meeste Moslims daar de Islam nauwelijks nog meer betekend dan het christendom voor ons.
Want daar is de welvaart zo danig hoog dat ze geen nood hebben aan religie ?quote:Op maandag 5 januari 2009 01:17 schreef cultheld het volgende:
[..]
Iran en Afghanistan vergeten zeker?
Met enig historisch besef van die landen had je geweten dat daar, niet eens zo heel erg lang geleden, een Westers leven werd geleid.quote:Op maandag 5 januari 2009 01:20 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Want daar is de welvaart zo danig hoog dat ze geen nood hebben aan religie ?
Juiste analyse!quote:Op maandag 5 januari 2009 01:09 schreef BadBadPresident het volgende:
Na het gezien hebben van die pallywood video kijk ik nooit met hetzelfde naar video's uit de gazestrook.
Het is onmogelijke om hier een discussie over te hebben bijna - het is net een slecht huwelijk - elke partij ervaart het en ziet het anders. Het scheiden van facts en fictie wordt bijna onmogelijk gemaakt in sommige gevallen.
Beide doen ze aan propaganda, beide gebruiken ze geweld en geen van beide is een keer de betere of de slimmere die daar mee ophoudt.
Dat geldt omgekeerd ook: Groot-Israel is een ideaal voor velen.quote:Wat wel gevaarlijk is, is dat in de palestijnse gebieden haat wordt aangeleerd van jongs af aan en iedereen daar achter elkaar aanloopt. Waarschijnlijk omdat ze niets anders hebben, verklaarbaar wel. Gezien vanuit hun oogpunt misschien nog begrijpelijk. Maar wel gevaarlijk en ongefundeerd.
Ja, maar dat vindt Israel een zwaktebod.quote:Ik vraag me af als de levenstandaard in die gebieden omhoog zou gaan en mensen zich minder zorgen hoefte te maken, zich eens bezig konden houden met andere dingen ipv anderen de schuld geven zou het dan niet al veel beter gaan?
Alleen maar door een beperkt gedeelte van de bevolking ... En op dat moment had men ook véél minder nood aan religie hé ... De emirs met hun harem in het Midden-Oosten destijds waren ook geen toonbeeld van "goede islamieten" ...quote:Op maandag 5 januari 2009 01:22 schreef cultheld het volgende:
[..]
Met enig historisch besef van die landen had je geweten dat daar, niet eens zo heel erg lang geleden, een Westers leven werd geleid.
En de rest van het antwoord vergeet je even?quote:Op maandag 5 januari 2009 01:22 schreef cultheld het volgende:
[..]
Met enig historisch besef van die landen had je geweten dat daar, niet eens zo heel erg lang geleden, een Westers leven werd geleid.
Kabul was relatief gezien exorbitant rijk voordat religieuze gekken de macht daar overnamen. De bevolking in Iran was uiteraard minder welvarend dan de Sjah (maar nog steeds veruit het rijkst in de regio) en genoot een bijna Amerikaanse levensstijl. Dit is ze allemaal ontnomen door religieuze machtswellustelingen.quote:Op maandag 5 januari 2009 01:25 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Alleen maar door een beperkt gedeelte van de bevolking ... En op dat moment had men ook véél minder nood aan religie hé ... De emirs met hun harem in het Midden-Oosten destijds waren ook geen toonbeeld van "goede islamieten" ...
Overigens, zelfs in Noord-Ierland zie je dat de godsdienststrijd & het godsdienstfanatisme sterk afgenomen is met de stijging in welvaart daar ...
Die post was achteraf aangepast.quote:Op maandag 5 januari 2009 01:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
En de rest van het antwoord vergeet je even?
Goh, in Iran wordt dat godsdienstfanatisme toch vooral opgelegd, vind ik. En komt dat véél minder van de eigen bevolking uit , zoals in Gaza enzo. De bevolking daar is volgens mij véél minder fanatiek dan zijn leiders, al is het door die onderdrukking en eigenlijk daling in levensstijl daar achteruit aan het gaan ... En dat land had alleen een Amerikaanse levensstijl in bepaalde delen. Zeker niet in het niet stedelijke gebied. En daar kwam ook de opstand vandaan ...quote:Op maandag 5 januari 2009 01:31 schreef cultheld het volgende:
[..]
Kabul was relatief gezien exorbitant rijk voordat religieuze gekken de macht daar overnamen. De bevolking in Iran was uiteraard minder welvarend dan de Sjah (maar nog steeds veruit het rijkst in de regio) en genoot een bijna Amerikaanse levensstijl. Dit is ze allemaal ontnomen door religieuze machtswellustelingen.
Dat in Noord-Ierland de godsdienststrijd is afgenomen, betekent niet dat dit voor alle gevallen geldt van landen die onder een religieus juk gebukt gaan.
Jij denkt dat Hamas niet onderdruktquote:Op maandag 5 januari 2009 01:35 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Goh, in Iran wordt dat godsdienstfanatisme toch vooral opgelegd, vind ik. En komt dat véél minder van de eigen bevolking uit , zoals in Gaza enzo. De bevolking daar is volgens mij véél minder fanatiek dan zijn leiders, al is het door die onderdrukking en eigenlijk daling in levensstijl daar achteruit aan het gaan ...
Idem in zowat heel Noord-Afrika , maar dat komt vooral omdat ze niet mee geëvolueerd zijn met de rest van de wereld ...
Zelfs in de VS zie je dat hé. Het godsdienstfanatisme in de arme gebieden is énorm. In de meer welvarende gebieden véél minder ...
Ik doel niet op de rijkdom van een persoon of een deel van de bevolking , maar op de algemene welvaart hé ... Hoe meer de algemene welvaart ergens stijgt , hoe minder, na generaties weliswaar (en zie Qatar en co , dat is ook pas vrij recent welvarend) , de natuurlijke drang naar religie aanwezig is. Hoe welvarender iemand is , hoe minder hij van nature uit religie nodig heeft. Maar daar speelt ook opvoeding, cultuur enzo een rol in. Dat veranderd pas met generaties.quote:Op maandag 5 januari 2009 01:42 schreef cultheld het volgende:
[..]
Jij denkt dat Hamas niet onderdrukt? Qatar is ook rijk, maar de bevolking is zeer conservatief.
In de VS heeft het niets met arm en rijk te maken. Conservatieve Texaanse olieboeren zijn vaak ook streng evangelisch, maar New York en Chicago staan bekend als steden waar 'het' gebeurt en waar allerlei creatieve en progressieve mensen op afkomen.
In het geval van Afghanistan is dat natuurlijk ten dele waar. Kabul, Kandahar en dat soort steden wel, maar een Tarin Kowt heeft natuurlijk nog nooit een westers leven gehad.quote:Op maandag 5 januari 2009 01:22 schreef cultheld het volgende:
[..]
Cultuur en opvoeding verander je natuurlijk niet met een hogere welvaart. Ik vermoed dat men in Maleisië, Qatar en de Emiraten over 100 jaar nog steeds islamitisch is, ondanks dat de welvaart daar alleen maar toe lijkt te nemenquote:Op maandag 5 januari 2009 01:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik doel niet op de rijkdom van een persoon of een deel van de bevolking , maar op de algemene welvaart hé ... Hoe meer de algemene welvaart ergens stijgt , hoe minder, na generaties weliswaar (en zie Qatar en co , dat is ook pas vrij recent welvarend) , de natuurlijke drang naar religie aanwezig is. Hoe welvarender iemand is , hoe minder hij van nature uit religie nodig heeft. Maar daar speelt ook opvoeding, cultuur enzo een rol in. Dat veranderd pas met generaties.
Zie ook de VS , de kustgebieden zijn al generaties welvarender dan de mid-west , dus daar is ook de drang naar religie kleiner dan in de midwest ...
quote:Op maandag 5 januari 2009 01:52 schreef cultheld het volgende:
[..]
Cultuur en opvoeding verander je natuurlijk niet met een hogere welvaart. Ik vermoed dat men in Maleisië, Qatar en de Emiraten over 100 jaar nog steeds islamitisch is, ondanks dat de welvaart daar alleen maar toe lijkt te nemen.
Dat is waar, behalve als het op Israël aankomtquote:Op maandag 5 januari 2009 01:55 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
De vraag is of de welvaart bij de gehele bevolking toeneemt natuurlijk ...
Maar ze zullen nog altijd Islamitisch zijn, das waar , maar nog even fanatiek ? Dat zijn ze daar nu eigenlijk al niet eens echt meer ...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |